Sari la conținut

Accident Popesti Leordeni - GSX-R cu Matiz


Metal Heart
 Share

Postări Recomandate

Las si eu asta. nu e aplicata pe moto, este o varianta simplificata. Si , pentru cine mai tine minte, era prin manualul de clasa a 8-a parca, fizica, o problema standard, care cerea distanta de franare. Varianta postata de einstein e deja altceva.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

Se determina distanta de franare prin lucrul mecanic necesar pentru a disipa energia cinetica. Ceva fain in formule, cum se elimina m-masa. Asa, ca chestie.

Acum, daca incepem sa compunem si descompunem forte, sa adaugam momente, ne uitam ca matza in calendar la articolul postat :)

 

d=v^2/(u*g)

unde d-distanta de franare

v=viteza in m/s (16.66 m/s=60km/h)

u(miu) coeficient de frecare, ce e greu de determinat in cazul moto. Generic vorbind si ideal, spunem ca avem un u=0.9, tabele standard, asfalt cu cauciuc.

g=9.8 m/s2

si cat da, oare? bine, e clar, un calcul empiric. Cu siguranta in realitate se poate mult mai bine. Hai cu testele. La final berea :) Prezent, ca si gura casca.


» Post actualizat in 19 Oct 2017 10:45

Graficele alea cu distante de franare la anumite viteze, asa calculeaza. Ca idee.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 408
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Nu conteaza unde a facut el verificarea.

@zahei ne spune ca a franat in 6 m dar poate a gresit cu 1 - 2 m. Adica a facut o masuratoare cu o eroare intre 16 si 33%. Asta nu este masuratoarem, este bataie de joc.

Sa opresti in 7 sau 8 m fata de 6 m este fix diferenta intre a scapa si ajunge in spital sau mai rau.

Partea proasta este ca sunt copii proaspat posesori de SS care au impresia ca sunt Jedi si pot opri motorul cat ai clipi din ochi.

 

L-am pus si pe @zahei pe lista de invitati pentru primavara. Sper sa vina.

hai ca suntem pe drumul cel bun. pe celalalt topic problema era ca nu am cum sa scot sub 24 de metri. acum avem doar o problema de 2 metri peste 6, hai ca ii negociem si pe astia pana la primavara.

 

te rog sa nu imi pui in gura vorbe pe care nu le-am zis. eu nu am afirmat niciodata ca toata lumea poate frana intr-o distanta atat de scurta. eu am zis ca eu pot frana in aceasta distanta.

Editat de zahei
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Becule, teoria se aplica si in practica, dar trebuie sa stii care teorie o aplici. In teorie folosim un coeficient de frecare la alunecare in ecuatie, in realitate acesta variaza cu fecare mm de drum si grad de rotatie pneu.

» Post actualizat in 19 Oct 2017 12:15

:crack: :crack: :crack:

Nu poot sa cred, Cartea a lui Stoicescu pe forum!!!!

Editat de ettore
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai nu asa, la aceeasi forta aplicata sistemului de franare, franeaza la fel duba goala cu aia plina ? Cum sa nu conteze masa? N-ul ala din formula Ff oare nu are in componenta si masa? Eu zic ca are.

Pai normal ca la o aceeasi forta se modifica distanta de franare. Pentru ca decelerarea este raportul intre forta de franare si masa inertiala (care pina acuma s-a constatat ca este egala cu masa gravifica): a = F/m. Daca F=constant si m creste este clar ca ''a'' scade

Ai spus corect: Ff = miu * N = miu * m * g . Iar forta de fecare iti da forta maxima de franare Ffranare = m * a . Adica miu * m * g = m * a. De unde a = miu * g, adica masa nu conteaza

Apesi pe pedala de frana. Forta cu care apesi pe pedala pina se blocheaza roata este mai mica decat forta cu care apesi cand duba este plina. Roata se blocheaza cand momentul dat de forta de pe discuri depaseste momentul dat de forta de frecare. Iar cand duba este plina, forta de frecare este mai mare. Nu inteleg unde este neintelegerea?

 

 

Reiau:

avem 2 moto, cu geometrie si centrul de greutate in exact aceeasi pozitie. Iar moto au frane capabile sa blocheze roata fata

Cu moto mai usoara, forta de franare maxima pe care o poti aplica rotii fata este mai mica decat forta de franare pe care o poti aplica cu o moto mai mare fara sa te dai peste cap. In schimb decelerarea la limita de rasturnare a celor 2 motociclete este aceeasi si drept urmare si distanta pe care te vei opri este aceeasi.

 

Stiu ca o sa fiu luat la suturi dar haide sa scriu:

 

@mathe_adrian uite ce am invatat eu in clasa a 9-a (de buna seama altceva decat @superbec):

 

legea spatiului: s = s0 + v0 * t + a * t2 /2

Daca luam in calcul ca masuram distanta din momentul aplicarii franei atunci s0 = 0

Si ecuatia ramane: sf = v0 * tf - a * tf2 /2

sf = spatiu de franare

tf = timpul de franare

v0 = viteza initiala (inainte de franare, aia 60 km/h)

a = deceleratia (formula este cu ''- '' fiind vorba de decelerare)

 

Legea vitezei

v = v0 - a * tf

v = viteza finala care va fi zero

v0 = viteza initiala (60 km/h adica cat ai calculat tu , respectiv 16,67 m/s)

 

Si acuma socotim:

 

Din legea vitezei aflam cat este decelerarea:

0 = v0 - a * tf => v0 = a * tf => a = v0 / tf

 

Inlocuiesti in legea spatiului decceleratia cu formuila de mai sus:

 

sf = v * tf - v0 / tf * tf2 /2 => sf = v * tf - v0 / tf * tf2 /2 => sf = v * tf /2

 

De aici obtinem timpul de franare: tf = 2 * sf / v

 

Omul nostru a spus ca opreste mobra in 6 m de la 60 km/h (16,67 m/s) la zero. Rezulta timp de franare: 2 * 6 / 16,67 = 0,72 secunde

 

Bagi timpul astfel calculat in formula deceleratiei si iti iese a = 16,67 / 0,72 = 23,15 m/s2 adica 2,36 g

 

Precum vezi nu am bagat in calcul coefiecienti de frecare, greutatea mobrei etc. Am considerat ca exista aderente senzationale, gume de vis, frane NASA, reflexe Jedi, tot ce vrei tu in favoarea franarii. Doar am socotit de ce deceleratie ai nevoie ca sa franezi de la 60 km/h la zero in distanta de 6 m.

 

De la aceasta decelerare fabuloasa am eu indoieli ca opresti mobra in 6 metri.

 

@zahei: tu ai spus asta ''eu franez in 6m, conform masuratorii cu pasul, de la 60 km/h''. Nu iti pun nici o vorba in gura. Eu doar sustin ca nici tu nu poti opri in 6 m. Iar eu imi sustin afirmatia cu socoteala de mai sus: imi vine greu sa cred ca poti face asta doar din punct de vedere al decelerarii pentru simplul motiv ca la aceasta decelerare te dai peste cap cu mobra. Nu am pus si nici voi pune in discutie abilitatile tale, capabilitatea franelor, calitatea anvelopelor, calitatea asfaltului etc.

Dar asteptam primavara ca sa ma faci de ras :).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Captain here :

Nu pun pe nimeni sa invete dinamica vehiculelor (care e o treaba de inginerie, nu de fizica, ) ca nici mie nu mi-a placut

dar varianta ieftina cu fizica de clasa a 9a e aici

http://www.gcsescience.com/pfm30.htm

 

Dar sa opresti de la 60 la ora 16.6 m/s in 6 metri inseamna 2.34g deceleratie, adica slickuri fierbinti+ downforce.... Nu pe motorete ! La 1g deceleratie (gen porsche 911) distanta de oprire e vreo 14 metri, care cu toata aproximarea nu pusca cu ce zice zahei (poate are un combinezon aderent si se arunca?).

*flies away*

Iata ca fizica de clasa a 9-a a dat drept rezultat 2,36 g.

Absolut normal ca la 1g opresti in 14 m : 6 * 2,34 = 14,04 m .

 

Sunt curios cati din cei implicati in discutie vor veni. Eu ma bazez totusi ca @zahei va onora invitatia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Silver Arrow spune cam asa: cand motocicleta e mai grea, creste si apasarea cauciucului pe asfalt, deci si aderenta. Astfel incat poti actiona franele mai tare fara a bloca rotile. Aceasta forta in plus anuleaza forta mai mare generata de greutatea (masa inertiala) a motociletei mai grele. Deci se ajunge la aceeasi distanta de franare. Mai e ceva, tot din fizica: forta de frecare este independenta de suprafata de contact. Adica nu vei frana mai bine cu cauciucuri mai groase, pentru ca efectul dat de suprafata mai mare de contact este anulat de faptul ca in fiecare punct de contact apasarea e mai mica, deci si aderenta in fiecare punct a unui cauciuc mai gros este mai mica decat aderenta in fiecare punct a unui cauciuc mai subtire.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand aveti de gand sa faceti testul? E ceva deja stabilit? Vine cineva si cu o ruleta? Un GoPro pe casca? Ceva camere fixe?

Editat de ettore
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce nu spune clar Silver, si nu se intelege. NU MASA Afecteaza. Ci coeficientul de frecare. Coeficientul de frecare este calculat functie de masa. Deci, masa mai mare sau mai mica, obtii un coeficient de frecare mai mic sau mai mare. Are si miu u asta formula, e un raport de Forte. Si, vectori:)))

In teorie, empiric, masa dispare-u constant, independent de masa. insa masa suplimentara, duce in practica la un coef de frecare mai mic, implicit o distanta de oprire mai mare!

Doar ca SIlver nu spune asta, direct :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cu mare placere invat pe cine merita, dar de ce as fi dator cu ceva unui mic grup infractional de experti in motociclistica abstracta? :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...