Sari la conținut

Cz 500 Vatikan


kyvacka
 Share

Postări Recomandate

in 1937 firma CZ lansa modelul 500 Tourer,o motocicleta echipata cu motor in doi cilindri,doi timpi[cum oferea si firma germana DKW].doi ani mai tarziu,in 1939,orgolioasa firma ceha primeste o comanda speciala intr-un plic timbrat tocmai de la Vatican.scrisoarea de intentie era semnata de capitanul garzii papale si specifica firmei sa realizeze un model exclusivist vopsit in alb si cu cromul inlocuit de aur de 14 carate.conducerea se conformeaza si in scurt timp prezinta cu mndrie publicului noua realizare in cadrul expozitiei de la Praga,aceasta urmand a fi trimisa in scurt timp spre Vatican sub escorta.nu a durat mult ca sa se realizeze faptul ca totul fusese o farsa a unui oarecare.CZ a suferit mai multi ani ceasta umilinta,"capitanul" trimitand fotografii cu aceasta motocicleta in diverse orase europene.

dar totusi chiar daca nu a primit nici un ban pe prima masina produsa la scurt timp firma a primit 15 comenzi ferme pentru acest model din partea unor bogatasi.

se zvoneste ca aflarea hazliei intamplari l-a facut pe insasi papa sa-si doreasca sa conduca aceasta masina buclucasa. :bigstar:

CZ 500 Vatikan - the story

A tiny few CZ 500 have been specĂ­ally produced in white colour and with gilding (14 carat gold) in place of cromeplating. The picture here shows a dress up of a formerly normal black CZ and is displayed at the JAWA Museum at Netvorice.

The order for this exclusive edition (2pcs) came on official Vatican letterhead, ostensibly signed by the captain of the vatican`s guard. The CZ factory, very pround of the order, produced the motorcycle as demanded. Before despatching it to Rome by railway, it was desplayed with huge success at the Praque exhibition in spring 1939.

 

But it turned out, that the order was a fake and the motorcycles have as a result never been paid. Reportedly the cheater than for several years even made fun of factory by sending them pictures showing the motorcycles in different European cities. He even asserted that the Pope took a brief ride on the bike, highly complimenting it.

 

Though CZ had initially lost quite some money, history arranged that they got compensated for it as about 15 rich Czech and foreign customers ordered the "Vatican CZ". This helped the trade mark CZ tremendously to step into the market.

 

We have learned this very interesting information from Jirka Stibůrek who created the JAWA Museum which displays the bike. He tells us that though this information is not fully documentary it is basically reflecting what happened at the time. He has promissed to keep us informed on the matter and we will gladly share all this information with the international JAWA community.

post-10713-1199818136_thumb.jpg

post-10713-1199818316_thumb.jpg

Editat de kyvacka
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte tare frate!!!! superba papacicleta. pare cu mult inaintea vremurilor ei. nu este ceva sa nu iti placa la ea.

 

parca altfel sta albul cu aur langa el..... cred ca imi pun si eu pe ETZ :bigstar:

 

revin: foarte reusit modelul!

Editat de Kenno
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

injuri daca bagi ulei prost, altfel doar sunetul mai ramane din 2t. daca o luam mai tehnic injuri daca nu o reglezi bine si ii bagi ulei normal. daca e reglata bine nici ala nu lasa caca in urma, doar ceva fum si nici ala prea mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La vremea aia 4T de obicei lasa fum ca 2T si in orice caz consuma aproape tot la fel de mult ulei chiar in cazul motorului cu ulei care recircula. Problema era mai degraba elasticitatea motorului si sunetul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La vremea aia 4T de obicei lasa fum ca 2T si in orice caz consuma aproape tot la fel de mult ulei chiar in cazul motorului cu ulei care recircula. Problema era mai degraba elasticitatea motorului si sunetul.

pe ce te bazezi?ai vazut tu un motor 4t din 1939 nou care sa scoata fum?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:wink:

Ma bazez pe consumul de ulei indicat de fabricant, care ajungea pana la limita de service, in cazul BMW R 12 si 71 in jur de 250mL/100km. Ca sa nu mai zic ca era indicat si un mic procent in benzina. Si e vorba de motociclete cu carter umed, nici macar nu vorbesc de cele cu carter uscat cu sistem de ungere de tip total-loss Harley Davidson sau Indian sau o gramada de alti fabricanti.

Daca vorbim de motoare de avion consumul de ulei se situa in jurul a 10-15g/CP/h.

Si da majoritatea motoarelor vechi 4T scoteau mult fum de noi si trebuia sa le cureti chiulasa la cel mult 10 000 km.

 

Dar hai sa revenim cu picioarele pe pamant si sa nu mai amestecam CZ-ul cu BMW si HD. Aici se discuta despre revolutionarele motociclete cehesti :P.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:wink:

Ma bazez pe consumul de ulei indicat de fabricant, care ajungea pana la limita de service, in cazul BMW R 12 si 71 in jur de 250mL/100km. Ca sa nu mai zic ca era indicat si un mic procent in benzina. Si e vorba de motociclete cu carter umed, nici macar nu vorbesc de cele cu carter uscat cu sistem de ungere de tip total-loss Harley Davidson sau Indian sau o gramada de alti fabricanti.

Daca vorbim de motoare de avion consumul de ulei se situa in jurul a 10-15g/CP/h.

Si da majoritatea motoarelor vechi 4T scoteau mult fum de noi si trebuia sa le cureti chiulasa la cel mult 10 000 km.

carter uscat e de fapt carter sec si se refera la sistemul de ungere cu circuit inchis al motoarelor in patru timpi la care uleiul nu se acumuleaza in carter sau baie de ulei[ca la cele cu carter umed]ci este stocat intr-un rezervor extern[sub sa,parte din rezervorul de benzina ca la Harley WLA,in teava superioara a cadrului ca la BSA B50 Goldstar etc.].o pompa refuleaza uleiul sub presiune,iar alta il colecteaza din partea inferioara a carterului si il transporta inapoi in rezervorul de ulei.ceea ce numesti tu sistem cu total loss se folosea pe la inceputul secolului XX[pana prin 1915 aprox.]cand o pompa actionata manual presuriza un rezervor de unde se ungeau cu ulei prin picurare componentele motorului flate in miscare.denumirea mai are o semnificatie in cazul motoarelor 2t cu ungere prin amestec sau cu pompa de dozaj care nu recupereaza uleiul folosit in ungere.ti-am zis ca nu poti sa generalizezi ptr. ca tu personal ma indoiesc ca ai vazut un motor vechi si nou ca sa iti dai seama daca scoate fum sau nu.oricum la acest consum de ulei contribuia si calitatea acestuia care era departe de ce se gaseste in ziua de azi.

daca consumul ala pe care il dai tu in cazul unui motor de avion ar fi real atunci putem face un calcul relativ simplu:un P-51 Mustang echipat cu un motor Packard Merlin[licenta Rolls Royce Merlin]de 12 cilindri in V dezvolta cam 1600 CP in regim de decolare si cam 1200 cp in regim de croaziera.la un consum de 10g/CP.h asta ar veni ca arde cam 12000 grme ulei intr-o ora adica cam 15 litri,ceea ce pentru un zbor de cca. 7-8 ore[avioanele de escorta executau si misiuni mai lungi echipate cu rezervoare suplimentare]echivaleaza cu un consum de 105-120 litri ulei.daca un astfel de avion avea o resursa de 1500 ore sa zicem asta inseamna ca motorul sau consuma in acest interval cam22500 litri ulei[adica cam o cisterna].hai sa fim seriosi si sa nu exageram in domenii pe care nu le-am aprofundat adanc!

Editat de kyvacka
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

kyvacka in domeniul motoarelor de avion consta pregatirea mea. Iti explic ca sa intelegi ca in aviatie cifre de-astea sunt reale.

Uite o descriere frumoasa:

http://www.lancastermuseum.ca/s,rollsroycemerlin.html

Sa luam motoare mici gen M 337 AK de pe Zlinul 726, are compresor mecanic si o capacitate maxima a rezervorului de ulei de 11 L de ulei pentru motorul sau de maxim 220 cp(3750 rpm maxim de decolare 5 minute) , daca luam M14P de pe YAK 52, un motor antebelic la origine, la cei 360cp maxim de decolare avem un rezervor de ulei de 22,5L. Si este vorba de avione care nu au fost proiectate pentru misiunile la care te referi tu.

Nici IAR 80 nu a fost proiectat pentru escorta indelungata asa ca la o raza de actiune de 700km avea "doar" 70L de ulei in rezervor.

Si te asigur ca 10-15g/CP/h este consmul specific de ulei al motorului radial IAR K14 32 de 1000-1050 cp sau al unor motoare de genul Gipsy Major, Lorraine, Gnohme Rhone, M etc care apatin perioadei mentionate sau anterior acesteia. IAR 80 se stie ca avea un motor gurmand la ulei, o problema care a dat ceva batai de cap.

In prezent un motor atmosferic Lycoming 0-360 de 180 cp are un consum maxim de ulei de 5 g/cp/h si un consum specific de combustibil de 200g/hp/h. Dat de Jane's.

Este vorba de motoare racite cu aer, Mustangul era racit cu lichid(30%apa,70%glicol).

Mare sau mic acesta era consumul indicat de fabricant.

Nu gasesc specificatiile acestea pt motorul Mustangului.

RR Merlin V 1650 isi scotea caii nu doar prin capacitatea de 27L (fata de 38 ai IAR-80-ului) ci prin supraalimentarea mecanica cu 2 trepte si era un motor mult mai modern decat altele antebelice, a fost prefectionat intens. Si greseala ta este sa consideri ca autonomia Mustangului era de 7-8 ore, mai mare in cazul rezervoarelor suplimentare, este o exagerare, cel mult 8 ore cu tot cu rezervor suplimentar.

Oricum a avut o raza foarte mare de actiune, tocmai de aceea avea rezervoare foarte mari de benzina si de ulei.

 

Calitatea uleiului folosit in motoarele cu piston de aviatie nu a crescut asa dramatic si nici a benzinei de aviatie (benzina de aviatie de CO 100 exista pe atunci, chiar si 150 octani in 1943).

 

 

Sa revenim la fiare legendare:

Motoarele cu supape laterale H-D si Indian NU recirculau uleiul, si s-au fabricat pana dupa razboi, in paralel dupa 1936 s-a fabricat motorul Knucklehead, primul care recircula...

 

Cat despre dilema daca am vazut sau nu un motor de generatie antebelica nou nout, e o naivitate. Daca mi-as cumpara un Chang Jiang M1 nou din China sigur la pornire ar scoate un nor de fum alb-albastru.

Ceea ce e o placere, e fermecator.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dar chiar din descrierea ta poti sa iti dai seama ca parte din acest ulei nu este folosit per say spre a unge motorul ci este aruncat nears prin conductele de aerisire ale carterului.oricum si eu consider motoarele de avion cu piston c fiind unele din cele mai frumoase creatii mecanice.

cat despre Chiang Jiang nu pot sa iti doresc decat atat:ct mai curand sa iti satisfaci placerea de a savura fumul alb-albastrui al esapamentelor sale!eu am avut Simson Sport care se incapatana sa nu scoata fum[cu exceptia unui firicel negru care se datora carburatiei prea bogate]nici alb si nici lbastru[mentionez ca avea ghiduri originale,fara simeringuri pe supape,avea piston de Dacia 1300 si nu avea doi segmenti raclori].

dar stii cum e vorba aia :cu cat e fumul mai mare cu atat ai ungerea mai buna si daca gasesti pe capatul tobei de esapament picaturi de ulei nears considera-te fericit-motorul tau are ungere din belsug.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da o parte este epurat fara a fi ars. Ai mare dreptate, multumesc pentru urare :wink:. Sunt adeptul teoriei ungerii din belsug si de aceea mi-am convins magazinul de pise auto de la colt sa-mi aduca ulei de care vreau eu pt consum propriu :P) cam un L la 2 saptamani.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cel mai nou motor din anii 40 50 la care aveti acces este ala de AN2 - 1000 cp 9 pistoane radial. Daca o sa stati in dreprul evacuarii cu el pornit o sa vedeti cum scuipa ulei la greu.

 

toate sunt in stare foarte buna altfel nu ar avea voie sa zboare. si merg cu benzina de 80 speciala.

 

 

intr-adevar, un motor 2 t bine reglat nu scuipa ulei. Si in plus tobele fishtail 2t au un sunet foarte palcut desi performantele lasa de dorit (nu au camera rezonatoare )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Uite-l aici, motor derivat din ala de pe I-15 de dinainte de razboi.

 

Intradevar tobele alea fishtail dau un sunet placut.

post-4291-1200078437_thumb.jpg

post-4291-1200078450_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...