Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index.html

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index1.html

 

"You should always practice maximum braking in controlled conditions-read: racetrack-where you can safely explore your limits. In this situation, many riders (myself included) ignore the rear brake entirely. Others choose to use the rear brake to balance the chassis. There are valid reasons for both techniques, so try them both to see which works best for you. Remember, however, that a sportbike is able to transfer all its weight to the front during braking, so extreme care must be taken when using the rear brake, to avoid wheel lockup."

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index.html

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index1.html

 

"You should always practice maximum braking in controlled conditions-read: racetrack-where you can safely explore your limits. In this situation, many riders (myself included) ignore the rear brake entirely. Others choose to use the rear brake to balance the chassis. There are valid reasons for both techniques, so try them both to see which works best for you. Remember, however, that a sportbike is able to transfer all its weight to the front during braking, so extreme care must be taken when using the rear brake, to avoid wheel lockup."

 

 

Stiu cartea din care ai citat, o am si eu. N-are nici o relevanta ce face Rossi pe circuit la cum se franeaza pe strada in Romania, crede-ma. S-a facut paralela cu circuitul doar pentru a se sublinia ca aia franeaza cel mai tare, in rest e irelevant.

 

 

ntz ntz ntz... :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate sunteti interesati si de sfaturile pentru franare ale unui instructor din alta tara :

si chiar un pilot :

Aia din primul filmuletz daca ar testa la o viteza un pic mai mica s-ar intoarce inapoi in timp! :crack: Oricum, mult mai buni decat instructorul mediu de la scolile de soferi de la noi.

 

Tipul din filmuletul al doilea e foarte priceput intr-ale motoretelor, am vazut cam toate filmuletele lui, care e insa relevanta filmuletului pus de tine?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Corleone, te plictisesti si tu?Este? E prea mare liniste pe forum. Recunoaste ca ai bagat batul prin gard asa ca sa ne fluieri la joaca. :crack:

 

Ai si tu rabdare, azi ne relaxam si noi, daca vrei sa te invatam IAR cum sa folosesti franele, o luam de la capat de maine.

 

P.S. Te uiti sa vezi daca suntem online cand mai bagi batu' prin gard? :laugh:

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Corleone, te plictisesti si tu?Este? E prea mare liniste pe forum. Recunoaste ca ai bagat batul prin gard asa ca sa ne fluieri la joaca. :crack:

 

Ai si tu rabdare, azi ne relaxam si noi, daca vrei sa te invatam IAR cum sa folosesti franele, o luam de la capat de maine.

 

P.S. Te uiti sa vezi daca suntem online cand mai bagi batu' prin gard? :laugh:

 

Eu v-am mai zis, suferiti de voi si va credeti prea importanti. Voi sunteti bucurosi si daca sunteti luati la misto, asa simtiti si voi ca existati.

 

Apropo, dormi cu casca si costumul moto pe tine? :wink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vorba lu Niko,cred ca te plictisesti ingrozitor.

Mai fa un afis,ceva,cat draq ai stat sa faci dracia aia?Banuiesc ca ai o gramada de timp liber :disappointed:

And your point is...?

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator Obersturmfuhrer

 

Mai fa un afis,ceva,cat draq ai stat sa faci dracia aia?

 

o sa iti fac si tie ca sa nu te mai simti atat de singur. in jur de opt minute,in mspaint.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Esti al treilea pussy care refuza, pe motiv de lipsa de smecherie, o invitatie cat se poate de cuminte, la baieteala :D

Puss!

 

Mai copile, in afara de faptul ca nu-mi bat capul cu biiip de pe forum nici nu as putea onora o astfel de invitatie, sunt la peste 2000km departare de tine.

 

Dar ce inseamna baieteala? Sex anal, masturbare? :wink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Nu are prea mare importanta...

 

Aha, deci le practici pe amandoua. Poti sa si franezi (doar cu fata) in timp ce faci asta? :crack:

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Moaaa, acum am vazut cata batalia despre frane fata, spate, pista, strada, Stoner, etc. :)

 

Cred ca ar trebui sa incerc sa clarific cateva chestii, pentru ca cine citeste ar putea ramane cu o impresie gresita:

 

Franatul pe pista, desi un exercitiu excelent pentru franat tare (eventual de urgenta) pe strada, nu este echivalent cu franatul de urgenta pe strada. Scopul franarii pe pista este reglarea vitezei pentru urmatorul viraj si intrarea in viraj cat mai buna. Pe strada, franarea de urgenta are ca unic scop oprirea in cat mai putin timp si spatiu a motoretei.

 

Care se face cu ambreiajul tras, multa frana fata, si frana spate in functie de tipul motocicletei, aderenta disponibila si priceperea pilotului. Initial, frana de motor ajuta la decelerare, ulterior mai mult dauneaza. Cu frana spate discutia e ampla: ai un SS de generatie noua, gume lipicioase si esti pe asfalt bun? Pai, daca franezi ca lumea pe fata, spatele aproape ca nu mai atinge solul, deci nu e aderenta, deci frana spate nu prea are rost decat daca esti foaaarte fin cu pedala (99,99% nu suntem). Esti pe chopper de 300 kg? Pai frana spate conteaza enorm la franarea de urgenta, ca oricat ai apasa fata, ai o gramada de greutate pe spate si implicit multa aderenta. Intre aceste doua extreme se situeaza toate motoretele de pe strada.

 

Pe pista, la orice nivel (de la cel mai lent de la clasa C RoSBK pana la Stoner, Rossi si cine vreti voi), frana spate NU ajuta la decelerare serioasa, din motivele descrise mai sus de altii. Cand spatele abia atinge asfaltul, nu prea ai cum sa incetinesti prea mult folosind frana spate. Sigur, pentru cei foarte buni (Stoner, Hayden, Martin Bauer - campionul IDM 2011 si multi altii, printre care si Doohan), frana spate se foloseste pe pista, dar pentru alte chestii, printre care: strangerea trasei, mai ales daca ai gresit si ai intrat larg in viraj; domolirea tendintei de wheelie la iesire din viraj; un fel de traction control la iesire din viraj; trailbraking.

 

Derapajele spatelui la intrare in viraj pe care le vedeti voi la supermoto si cateodata la viteza (pe care le faceau si grecii aia din filmulet) NU se fac cu frana spate. Sau, mai corect, nu neaparat cu frana spate. Se fac la retrogradarea treptei si eliberarea progresiva a manetei de ambreiaj. Frana de motor face ca roata spate sa patineze pentru ca o determina sa se roteasca mai incet decat ar trebui la viteza respectiva. NU se blocheaza. Daca ai antihopping (slipper clutch) nu ai nevoie sa te atingi de frana spate pentru manevra asta. Daca nu ai, sau nu e setat cum iti convine tie, folosesti frana spate foarte usor in timp ce eliberezi ambreiajul ca sa uniformizezi frana de motor care vine "in valuri" si ar face roata spate sa topaie, nu sa alunece frumos. Mai sunt unii, putini (printre care si fostul campion la supermoto Bernd Hiemer), care pot sa faca manevra cu derapajul folosind doar frana spate foarte finut.

 

Pe strada, frana spate ruleaza, fiind utila la o gramada de manevre. Singura situatie in care utilitatea ei bate spre 0 e in cea descrisa mai sus (frana de urgenta, supersportiva, gume bune, asfalt bun, spate descarcat aproape de tot sau chiar de tot).

 

Cea mai importanta chestie la franare, de departe, e EXERCITIUL. Degeaba citesti tutoriale, te uiti cum franeaza Stoner, te certi cu x si y pe motociclism.ro daca se trage ambreiajul sau nu, daca nu exersezi. Frana de urgenta se face ca la carte doar daca ai exersat frane puternice de sute, eventual mii de ori. Altfel, o sa faci ce-ti dicteaza instinctele si o sa franezi prost. Mersul pe pista e un exercitiu bun, ca ai cateva puncte pe fiecare tur in care iti poti atinge limitele pe franare. Franarea foarte buna mi se pare cea mai grea chestie de invatat pe motocicleta. Si e cea mai putin exersata, ca un biker mediu franeaza tare doar cand este in situatii limita, deci nu prea exerseaza "in timpul liber".

:wave:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

post-882-1281962610_thumb.jpg

 

DIN SECRETELE FRANARII

 

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor !

Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:

“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

 

......................................................................

 

In aceasta concentrata prezentare nu am dorit realizarea unui curs universitar exhaustiv

cu abordarea tuturor aspectele franarii motocicletelor, ci prezentarea catorvava elemente esentiale

care ne ajuta sa intelegem un pic mai bine comportamentul partenerului nostru pe doua roti - motocicleta.

 

Dupa atata "teorie" sa sintetizam "practic":

 

SECVENTELE FRANARII EFICIENTE:

 

1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei

cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

 

2 Echilibru, stabilizare

- Se indreapta motocicleta

- Bratele si picioarele pregatite pentru franare

- Indreptarea torsului

- Pozitionarea mainilor si talpilor

 

3 Franare

- Actionare cu forta adecvata a franei fata

- Debreiere completa

 

4 Ajustari

- Ajustarea fortei de franare fata

- Adecvarea fortei de franare spate

 

Sper sa va faca placere si sa va fie de folos.

La multi kilometri frumosi !

:laugh:

 

 

Multumesc pt articolul postat!

 

Acum am inteles mai bine de ce se face asa, chiar daca si inainte foloseam frana spate, ca prima frana si in viraje ca sa incetinesc! Nu citisem articolul asta, dar mai auzisem de la unu, de la altu si chiar simt bine motocicleta cu frana spate!

Dupa parerea mea, folosirea franei spate e fff buna (nu si daca ai picior de lemn) pt ca atunci cand iti fuge spatele din cauza unei franari putin mai tari poti redresa motorul, daca fuge fata, nu stiu daca mai ai vreo sansa!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 6 months later...

Ce mai fac franacii cu frana spate?:rolleyes:

 

Hai ca e plin sezon, cand mergem pe un Cheia-Siriu sa ma invatati si pe mine cum se franeaza eficient cu motoreta?

We asta zice ca ii da cu niste ploi, dar saptamanile viitoare o sa postez aici cand o iau incolo, poate se gaseste careva sa ma invete minte si pe mine!:laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Maine plecare spre Bulgaria, iesirea spre Giurgiu, ora 9 la benzinaria Petrom dupa palatele tiganesti pe dreapta.

Traseu: Veliko-Shipka-Kazanlak-Gurkovo-Veliko-Buc.

 

Stiu,stiu, cel mai mult se franeaza cu frana spate in diaspora!:crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...