Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Cea mai scurta franare se realizeaza cu ambele frane.

Se franeaza intai cu spatele.

Daca se franeaza doar cu fata... spatele ramane "in aer"...

 

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

de obicei iau mana din gaz si cand dau inferioara am turatii mai mici si nu dau drumu brusc la ambreiaj,cred ca greseala asta am facut-o atunci,oricum nasoala senzatie cand iti fuge spatele :crack:

Depinde de panica :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Se franeaza intai cu spatele...

 

 

Gresit!... cel putin in cazul motocicletelor sport. Din constructie, motocicletele sport de generatie cat de cat mai recenta au frana pe fata cu mult mai eficienta decat cea de pe spate, majoritatea avand 8 sau chiar 12 pistonase pe fata si numai 2 pe spate. In plus, diametrul discurilor de la frana fata este mai mare decat al celor de pe spate. In principiu, la actionarea cu aceeasi forta a ambelor frane, raportul de eficienta va fi undeva pe la 75/25 % fata/spate.

 

Asadar, in cazul motocicletelor sport se franeaza cu ambele frane fata/spate in acelasi timp (exceptand cazurile de "wheelie"), urmand bineinteles dozarea functie de situatia specifica.

 

Folosirea franelor pe curbe tine mai degraba de stilul si talentul fiecaruia. De remarcat doar ca frana spate are intr'adevar un efect stabilizator insa, datorita faptului ca mareste "trail"-ul, trasa de rulare se deschide. Efectul este invers la folosirea franei fata. Folosirea franelor pe curbe, independent si/sau combinate (asa -zisul "trail-brake" http://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking) necesita o mare finete si experienta, in general nefiind recomandat incepatorilor... un subiect de altfel foarte controversat si dezbatut.

 

Ride SAfe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nimeni nu contesta puterea de franare a franelor fata a motocicletelor moderne

si este evident ca stilul de pilotaj difera de la pilot la pilot si se formeaza diferentiat

in functie de personalitatea fiecaruia si a "utilajului" folosit.

Asa cum se vede si se aude din explicatia fimuletului de prezentare

cea mai scurta franare se obtine folosind ambele frane.

Pe cale de consecinta e simplu si logic: pentru a stopa eficient motocicleta

si pentru a folosi ca frana la intreaga ei capacitate si frana spate...

acceasta se pune prima pentru a nu ramane in aer...

si la propriu si la figurat... tocmai din pricina puterii de franare coplesitoare si de necontestat a franelor fata!

 

Am mai spus-o si cu alta ocazie:

Un pilot excelent "stoarce" cu maiestrie TOATE VALENTELE utilajului sau.

Priviti fara idei preconcepute filmul youtube si judecati obiectiv.

 

Din cauza nefolosirii franei spate, a dozarii fortei aplicate, a secventei corecte de franare,

si a altor rafinamente care tin de profesor, posesor, tehnica si talent...

din pacate... multi motociclisti se plang ca le-a fugit brusc fata, ca "au comis-o instant"...

si ca le-a lipsit "doar putin" pentru evitarea accidentului!

 

In majoritatea cazurilor incepatorii asculta sfaturile "meseriasilor" locali

care au numai competitii in cap...

dar nu au batut nici un record mondial... care nu fac decat "curse" pe Magheru...

si abuzeaza mereu de formidabilele franele fata ale S si SS-urilor

si se imprastie cu mare gratie pe asfaltul strazilor si soselelor

pentru ca "uita" sa invete tehnica corecta a conducerii motocicletelor in trafic.

 

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Traducerea la ce spune omul ala din film:

Fata si spatele impreuna, se transfera greutatea pe fata, blocheaza putin spatele. Concluzia: nu e mare diferenta fata de frana fata singura pentru ca nu e destula apasare pe roata spate incat sa ajute la franare.

 

Da, e mai bine cu ambele, dar pentru omul obisnuit nu foarte talentat, cum e mai safe? Sa risti sa blochezi roata spate sau sa franezi sanatos cu fata si sa te concentrezi pe ea?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@cristidb: Da, e mai bine cu ambele, dar pentru omul obisnuit nu foarte talentat, cum e mai safe? Sa risti sa blochezi roata spate sau sa franezi sanatos cu fata si sa te concentrezi pe ea?

 

La asa o "logica" mi=as permite o gluma:

De atata concentrare... Sa risti sa blochezi roata fata!...

 

In fim se vede clar ca cea mai scurta, eficienta si corecta franare se face cu ambele frane.

In acest topic, subsemnatul...motociclist cu peste patru decenii de experienta iti explica

la bunul simt... indiferent de ce zice unul sau altul... si de ce.

Daca tu vrei sa te distrezi si sa aterizezi fortat cu un avion de vanatoare care are trenul de aterizare intreg...

eu nu am nimic impotriva!

Numai sa nu implici si pe altii cand vei ateriza... pe burta!

 

;)

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare cum poate. Eu atat pot momentan. Cand TREBUIE sa ma opresc las frana spate in pace ca nu pot sa o folosesc consistent, si decat sa-mi fuga spatele in lateral mai bine fac asa cum imi iese de fiecare data, doar cu fata. Nu vreau sa ajung sa duc roata spate taras la peste 100km/h.

 

Oare cati din aia care franeaza teoretic corect cu ambele franeaza si eficient, adica maxim posibil cu fata si la limita cu spatele?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ai dreptate,Cristi,in special in cazul franarilor de urgenta

atunci nu ai timp de pierdut cu manevre de finete si mai ales ai destule pe cap sa nu te mai incarci singur si cu grija deraparii spatelui

ca daca vrei sa opresti frumos la semafor actionezi ambele frane,e altceva

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Franati cum puteti... mobristii mei!...

 

Asa cum spuneam,

pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza.

Unul dintre cele mai importante este fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii.

In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate este specificat raportul static de greutate fata/spate.

Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala

ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate.

Exagerat spus,

la franare, roata din fata “se infinge in pamant”, iar roata din spate “se ridica in aer”.

In practica, transferul de greutate depinde de decelerare.

Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei,

deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru si un coeficient de frictiune mare .

Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele !

 

:makeout:

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu folosesc doar frina fata si ambele doar in caz de necesitate. Am avut ocazi nasoale din care frinarea cu ambele roti m-a ajutat enorm , dar incerc sa folosesc si eschiva , nu ma bazez doar pe frinare , deci , ochii si in oglinzi.

Conduc o Honda Deauville , merg usor si nu ma dau cocos , doar ma bucur de mersul pe mobra , atit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am avut ocazi nasoale din care frinarea cu ambele roti m-a ajutat enorm , dar incerc sa folosesc si eschiva , nu ma bazez doar pe frinare , deci , ochii si in oglinzi.

Excelent!

ESCHIVA.

O manevra uitata sau prea des... desconsiderata de majoritatea mobristilor in trafic!

 

Mestere, da-mi si mie, te rog, o indicatie cu locantia exacta.

Cu voia domniei tale... De mult doresc sa iti fac o vizita...

Sper... Dupa ce trec ploaiele.

La multi kilometri frumosi!

 

:cheers:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare cum poate. Eu atat pot momentan. Cand TREBUIE sa ma opresc las frana spate in pace ca nu pot sa o folosesc consistent, si decat sa-mi fuga spatele in lateral mai bine fac asa cum imi iese de fiecare data, doar cu fata. Nu vreau sa ajung sa duc roata spate taras la peste 100km/h.

 

Oare cati din aia care franeaza teoretic corect cu ambele franeaza si eficient, adica maxim posibil cu fata si la limita cu spatele?

 

tind sa fiu de acord, cand spatele incepe deja sa joace doar pe frana fata, nu prea-mi vine sa ating frana spate.

 

sub 70km/h chiar se simte diferenta cand sari pe ambele frane.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare cum poate.

Asa e! Suntem in tara lu' merge si asa...

Oare cati din aia care franeaza teoretic corect cu ambele franeaza si eficient?

Putini. Din pacate. Foarte putini!

...nu prea-mi vine sa ating frana spate.

Pe Mobra e ca si la femei:

Una e sa vrei, alta e sa stii...

Cu totul altceva e sa poti!

 

:wink:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se franeaza intai cu spatele.

Daca se franeaza doar cu fata... spatele ramane "in aer"...

 

 

Si daca se franeaza intai cu spatele nu tot in aer ajunge spatele pana la urma? Frana spate comprima putin si suspensia spate, dar cat? 2cm? Face asa o mare diferenta ca incepi franarea de acolo?

 

Cum comprimi mai repede furca sa poti sa incepi franarea serioasa? Franand initial cu spatele sau strangand frana fata?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si daca se franeaza intai cu spatele nu tot in aer ajunge spatele pana la urma?...

Am uitat ca sunt baieti calaritori de mobre care nu au nevoie sa calareasca si gagici.

Se descurca ei singuri...

Pentru unu' d'asta nu conteaza ce vrea femeia ci... ce poate EL!

 

Nimeni nu contesta puterea de franare a franelor fata a motocicletelor moderne

si este evident ca stilul de pilotaj difera de la pilot la pilot si se formeaza diferentiat

in functie de personalitatea fiecaruia si a "motorului" folosit.

Asa cum se vede si in fimuletului de prezentare

cea mai scurta franare se obtine folosind ambele frane.

Pe cale de consecinta e simplu si logic: pentru a stopa eficient motocicleta

si pentru a folosi ca frana la intreaga ei capacitate si frana spate...

acceasta se pune prima pentru a nu ramane in aer... si la propriu si la figurat...

tocmai din pricina puterii de franare coplesitoare si de necontestat a franelor fata!

 

Am mai spus-o si cu alta ocazie:

Un motociclist excelent stie sa "stoarca" cu maiestrie TOATE VALENTELE utilajului sau.

 

Din cauza nefolosirii franei spate, a dozarii fortei aplicate, a secventei corecte de franare,

si a altor rafinamente care tin de profesor, posesor, tehnica si talent...

din pacate... multi motociclisti se plang ca le-a fugit brusc fata, ca "au comis-o instant"...

si ca le-a lipsit "doar putin" pentru evitarea accidentului!

de nisip si piatra cubica uda... nici nu mai vorbesc!

 

In majoritatea cazurilor incepatorii asculta sfaturile "meseriasilor" locali

care au numai competitii in cap...

dar nu au batut nici un record mondial... care nu fac decat "curse" pe Magheru...

si abuzeaza mereu de formidabilele franele fata ale S si SS-urilor

si se imprastie cu mare gratie pe asfaltul strazilor si soselelor

pentru ca "uita" sa invete tehnica corecta a conducerii motocicletelor in trafic.

 

Poate ai timp si nu te deranjez.

Fii atent aicisha...

Repetitia e mama invataturii:

 

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

In aceasta concentrata prezentare, nu am urmarit realizarea unui curs exhaustiv

cu abordarea tuturor aspectelor franarii motocicletelor, si nici o polemica teoretica.

Sunt adeptul libertatii si al democratiei, dar si al educatiei si practicarii moto indelungate,

pana sa incepi sa dai sfaturi!

In esenta, am prezentat cateva elemente de baza care ne ajuta sa intelegem si sa guvernam ceva mai bine comportamentul partenerului nostru pe doua roti - motocicleta.

 

Pana la urma, oricare motociclist face orice doreste cu scula lui, accelereaza sau franeaza cum se simte mai bine... atata vreme cat are o comportare civilizata si nu devine un pericol public!

 

Stiu ca este foarte greu sa renunti la invataturile eronate dobandite de-a lungul timpului...

care transforma majoritatea actiunilor in fanatisme „infailibile”...

 

Poti sa fii artist intr-un domeniu, poti sa inventezi sau sa inovezi procedee dar...

ca in orice meserie,

la baza trebuie sa fie principiile fizice corecte !

Sunt convins ca unii dintre noi pot conduce motociclete fara nicio frana pe spate!

Ca pot rula kilometrii intregi pe o singura roata si alte asemenea "spectacole" de gen...

Eu incerc sa va explic aici fenomenele

pe care le puteti specula in favoarea voastra.

Tehnici de conducere adoptate si de multiplul campion international moto GP Mik Doohan

care nu a renuntat la frana-spate... nici cand pilota cu piciorul drept in ghips!

 

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor grave !

Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:

“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

 

Asa cum spuneam,

pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza.

Unul dintre cele mai importante este

fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii.

In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate

este specificat raportul static de greutate fata/spate.

Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala

ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate.

Exagerat spus,

la franare, roata din fata “se infinge in pamant”, iar roata din spate “se ridica in aer”.

In practica, transferul de greutate depinde de decelerare.

Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei,

deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru

si un coeficient de frictiune mare (sosea perfecta si uscata).

Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele !

Pe circuitele de viteza cu aderenta foarte buna, cu asfalt de calitate superioara,

transferul de greutate are o valoare mare,

putand ajunge la un raport extrem de 100% fata si 0% spate,

lucru care se poate observa la concurentii categoriei MotoGP sau SBK

cand franeaza numai cu fata.

In acest caz, roata din spate se ridica literalmente la cativa centimetri in aer !

...Si astfel ramane destula masa spate netransferata...

In aceste conditii, contributia franarii rotii spate la franarea vehiculului respectiv este nula

sau, in cazuri mai putin extreme, neglijabila. Concluzia?!

Sa invatam sa incepem franarea

mai intai cu "asezarea" motocicletei cu frana de spate !

 

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip),

limita de aderenta este atinsa mai repede si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica,

iar valoarea transferului de greutate poate fi aproape neglijabila.

De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60% / 40% se poate considera -

in conditii de aderenta foarte scazuta, ploaie, mazga, ghiata - o valoare nula.

In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !!!

 

Pont:

(Unii nu au stiut niciodata, altii nu vor sa stie si altii...) bicycle.gif

Frana spate se foloseste... ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea.

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj -

sau in virajele lungi de mare viteza -, care necesita o inclinare constanta si de lunga durata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

Franarea rotii spate nu contribuie semnificativ la decelerare,

ci la pastrarea directiei alese !

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

cand s-a apreciat gresit viteza de intrare in curba.

 

Daca se exagereaza tare la viteza, cu mult peste limita permisa de viraj,

nu mai exista cale de scapare, singura preocupare fiind aceea de a incerca reducerea avariilor care urmeaza (si aici nu ma gandesc numai la materialul tehnic)...

In schimb, daca viteza se dovedeste a fi numai un pic prea mare, exista o cale subtila de scapare...

Inchiderea acceleratiei face mai mult rau decat bine dar o mica temperare si o strangere a trasei

se pot efectua prin actionarea usoara a franei spate !

Actionare foarte fina, pentru ca la majoritatea motocicletelor,

la franarea in curba apare in roti un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De foarte mare importanta este ordinea de franare:

 

SECVENTELE FRANARII MOTO EFICIENTE:

1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

 

2 Echilibru, stabilizare

- Se pozitioneaza motocicleta

- Bratele si picioarele pregatite pentru franare

- Indreptarea torsului

- Pozitionarea mainilor si talpilor

 

3 Franare

- Actionare cu forta adecvata a franei fata

 

4 Ajustari

- Ajustarea fortei de franare fata

- Adecvarea fortei de franare spate

- Debreiere completa

 

 

Textul in extenso in prima pagina.

Sper sa va faca placere si sa va fie de folos.

 

La multi kilometri frumosi!

:ok:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dan Nastase, on 07 July 2012 - 08:23 PM, said:

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

 

Nimeni nu detine adevarul absolut. Realitatea e ca se poate frana in mai multe feluri eficient. Sunt piloti care franeaza doar cu fata si altii cu fata si spatele si rezultatele sunt similare, deci se poate si altfel. Majoritatea pilotilor din cursele de viteza franeaza doar cu fata. E evident mai ales de cand toti isi intind picioarele pe franare pe modelul Rossi.

 

Cat despre oamenii de rand care oricum nu ajung nici dupa o viata sa foloseasca o motocicleta la 100% din ce poate ea, se descurca fiecare cum poate si cum se simte mai confortabil. Daca am frana toti la 90% din cat poate motocicleta ar fi extraordinar de bine.

 

Un artico asemanator, doar detaliat in functie de tipul motocicletei: http://www.lazymotorbike.eu/tips/braking/

 

Sometimes almost no rear brake

 

On a motorcycle that has a lot of weight on the front even without braking, you should let the rear brake go almost immediately (it always pays to use it at the start!).

 

Motorcycles with that property have a short wheel base, and their front wheel is almost directly under the steer: sporty motorcycles.

An emergency stop

In theory

 

In theory, you should, of course, brake optimal in an emergency situation: in that case, you have the shortest possible braking distance, and that's exactly what is needed.

 

But in practice, that's hard to achieve at a moment where panic comes around the corner.

 

The danger is that you, next to squeeze the front brake (which is perfect if you do it like squeezing a lemon, and not all in once), also will slam the rear brake, and hold on to it, which is not ok.

Pull the clutch and use the front brake

 

For a real emergency stop, you can better leave the rear brake for what it is, and only use the front brake. On top of that, you pull the clutch.

Why no rear brake?

 

It is very difficult not to slam the rear brake in an emergency situation, and especially to let the rear brake go in time. If your muscles get tense in such a situation, the tendency is to push the rear brake hard with your foot.

 

That will result in a locked rear wheel. If you are lucky, it will slide from left to right and back, and if you are less lucky, the rear wheel will move passed the front wheel.

 

In an emergency situation, you don't want that.

 

That's the reason for the advice not to touch the rear brake in an emergency stop.

 

As a bonus, the bike will stay upright, because the rear wheel will keep turning. A turning wheel has resistance to move sideways.

Why pull the clutch?

 

You would think that it is not wise to pull the clutch, because you would profit from the engine brake.

 

The engine is capable of braking the motorcycle a bit when you stay off the throttle, but it also resists more deceleration. And because you should brake much harder than the engine brake, you pull the clutch.

 

 

Poate mai discutam peste vreo 40 de ani cand o sa fiu si eu intelept si cu multa practica moto :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnule Nastase sunt incantat ca ati reaparut pe aici, pentru ca personal consider sfaturile d-vs necesare.Mai greu este cu experimentarea si testarea deoarece totul costa si oasele dor...Banuiesc ca fiecare dintre noi a castigat o anume experienta in trafic, exersand putin cate putin si uneori a invatat din esecuri personale.Din experienta proprie pot spune ca odata cu trecerea timpului si dupa oarece esecuri mai mult sau mai putin, am ajuns sa stapanesc la un nivel bunicel franarea.In plus pentru a sta pe motocicleta pot spune ca trebuie si un anume instinct, stapanire de sine si noroc. Am avut ocazia sa merg la drum macar(o mica portiune) cu domnia voastra, dar din pacate nici dumneavoastra nu mergeti in fata intr-un grup, nici eu nu gust aceasta placere. Locul meu este mereu in spate, ultimul, in cazuri rare cand merg in grup.De aceea nu am mers impreuna si nu am avut ocazia sa vad cum mergeti mai de aproape si pe mai multe segmente de drum, ce tehnica adoptati.Totusi ce am observat cat v-am urmat la distanta este ca sunteti ponderat desi motorul v-ar permite viteze mult mai mari. Poate cu alta ocazie ...As avea rugamintea sa mai dezbateti si alte subiecte legate de tehnica conducerii motocicletelor.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Excelent!

ESCHIVA.

O manevra uitata sau prea des... desconsiderata de majoritatea mobristilor in trafic!

 

Mestere, da-mi si mie, te rog, o indicatie cu locantia exacta.

Cu voia domniei tale... De mult doresc sa iti fac o vizita...

Sper... Dupa ce trec ploaiele.

La multi kilometri frumosi!

 

:cheers:

Posed 2 domicilii , unul la 40 km de Bucuresti si unul in Giulesti , la bloc , am o munca care ma tine foarte ocupat si am foarte putin timp liber , din pacate , dar poate facem cumva sa ne vedem la o citronada.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnule Nastase as mai avea o intrebare: ati fi dispus sa raspundeti unei provocari din partea vreunui ,lup tanar' doritor de competitie... ? Poate asa am avea certitudinea ca aveti intr-adevar dreptate si stilul d-vs este mult mai bun decat stilul unora de pe aici care le stiu pe toate sau se indoiesc de sfaturile d-vs. De aceea propun, ca cei capabili si doritori sa se inscrie aici si daca domnul Nastase doreste, sa facem niste teste undeva, o demonstratie sau chiar si o competitie pe vreun traseu liber ales.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dinamica unei motociclete este destul de complexa datorita mobilitatii centrului de greutate si fortelor vectoriale ce apar in situatiile specifice. Observ insa ca desi toata lumea este de acord ca pentru obtinerea unei franari eficiente adevarata "arta" consta in transferul greutatii, se scapa din vedere un element extrem de important, si anume... setarea suspensiilor.

 

Tehnica setarii suspensiilor este complementara franarii, asadar l'as ruga pe dl. Nastase sa'si completeze compendiul in acest sens.

 

Ride SAfe!

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inainte de frinare cred ca multi ar trebui sa studieze "Secretele oglinzilor" , "Secretele manetei de acceleratie" si alte "secrete". Frinele sint cam ultima solutie din arsenalul cu care sintem dotati.

Ati auzit de "Secretele uitatului la prima masina din coloana" , ca sa vezi ce face ? Asta in caz ca mai ai 3-4 masini in fata si primul pune frina sau de semnal.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

Sa invatam sa incepem franarea mai intai cu "asezarea" motocicletei cu frana de spate !

 

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip),

limita de aderenta este atinsa mai repede si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica,

iar valoarea transferului de greutate poate fi aproape neglijabila.

De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60% / 40% se poate considera -

in conditii de aderenta foarte scazuta, ploaie, mazga, ghiata - o valoare nula.

In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !!!

 

 

Domnule Nastase, in general sunt de acord cu modul de franare pe care l-ati prezentat, am doar o mica nelamurire:

In coditiile unui raport static de 60% / 40% si incepand franarea cu frana spate pentru "asezarea" motocicletei nu cumva irosim 60% din forta totala de franare pana in momentul in care aplicam si frana fata?

Din punct de vedere teoretic, nu s-ar putea oare actiona concomitent atat frana spate cat si cea fata incepand sa zicem cu un raport 60% / 40% urmand ca pe masura ce transferul de masa se realizaza sa slabim frana spate si sa strangem mai tare frana fata?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...