Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

MODERATORI: consider ca topicul trateaza un subiect extrem de important

pentru inceput de drum si nu numai..

Franarea e unul din cele mai importante lucruri de stapanit cat mai devreme.

 

Consider ca topicul asta ar trebui sa fie STICKY.

Corect!

Sa speram ca "macar" 50%+1 dintre pasionatii armasarilor de otel gandesc asa!

 

 

Nimeni nu contesta puterea de franare a franelor fata a motocicletelor moderne

si este evident ca stilul de pilotaj difera de la pilot la pilot si se formeaza diferentiat

in functie de personalitatea fiecaruia si a "utilajului" folosit.

 

Dar pentru ca exista si frana spate... si am aflat aici de ce exista si la ce se folosete...

Pe cale de consecinta e simplu si logic: pentru a stopa eficient motocicleta

si pentru a folosi ca frana la intreaga ei capacitate si frana spate...

acceasta se pune prima pentru a nu ramane in aer...

si la propriu si la figurat... tocmai din pricina puterii de franare coplesitoare a franelor fata!

 

SE PUNE PRIMA nu inseamna ca este cea mai puternica, sa ne uite Dumnezeu doar cu ea actionata...

sau pana induce un derapaj cu scart!

Daca avem o minima experienta...

vom sti ca intr-o franare completa se pune prima inseamna sa plusam imediat cu fata.

 

Am mai spus-o si cu alta ocazie:

Un motociclist excelent foloseste cu maiestrie TOATE VALENTELE armasarului sau!

 

Imaginati-va ca nu ati avea decat frana fata in conditii de mazga si piatra cubica uda...

Sau cand doriti sa strangeti o trasa sau sa "atacati" instant curbe scurte, consecutive

sau sa "crosetati" impetuos printre obstacole...

 

Din cauza nefolosirii franei spate, a dozarii fortei aplicate, a secventei corecte de franare

si a altor rafinamente care tin de profesor, posesor, tehnica si talent...

din pacate... multi motociclisti se plang ca le-a fugit brusc fata, ca "au comis-o instant"...

si ca le-a lipsit "doar cativa centimetri" pentru evitarea accidentului!

 

Din pacate, in majoritatea cazurilor incepatorii asculta sfaturile "meseriasilor" locali

care au numai competitii in cap...

... Dar care nu provoaca si nu fac decat "curse" pe Magheru... amuzandu-se mereu de "forje"

si abuzand formidabilele franele fata ale S si SS-urilor!

Este foarte clar ca ajung sa se si imprastie cu mare gratie pe asfaltul strazilor si soselelor...

pentru ca "uita" sa invete intai tehnica corecta a conducerii motocicletelor in trafic.

 

Nu poate decat sa ma bucure faptul ca discutia se diversifica.

Desi nu eu sunt cel mai indicat sa acopar subiectul reglarea suspensiilor va ofer o mostra

cu un reglaj meserias

 

avand convingerea ca voi veti gasi si alte exemple de rezolvari benefice.Dupa scula, meserias si buget!

 

 

La multi kiometri frumosi... si sa nu uitam ca in lume exista... daca nu alte pasiuni...

si alte feluri de motoare... nu numai super-sportive!

 

;)

 

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

dinamica frinarii e explicata cu lux de detalii in "Motorcycle Handling and Chassis Design". autorul e motociclist de prin anii '60 si are studii de mecanica. unii la care nu se aplica cele de mai sus vad ca sint atit de siguri pe ei ca nu-si mai pun intrebari.

personal consider ca in cazul frinarii de urgenta frina spate n-are ce cauta in schema pt. ca e un factor in plus caruia trebuie sa-i dai atentie. in conditii de strada aderenta asfaltului oricum variaza mult, daca ai mai si blocat spatele la o frinare de urgenta nu stiu cit te-ajuta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dinamica frinarii e explicata cu lux de detalii in "Motorcycle Handling and Chassis Design".

personal consider ca in cazul frinarii de urgenta frina spate n-are ce cauta in schema.

"Motorcycle Handling and Chassis Design"...

"It's a great book to understand how motorcycles work, and a great information source

about different technologies and designs used in motorcycles.

Mr. Foale's book is a hugely practical treatise on the subject of motorcycle chassis design

and the only worthwhile one I know of other than some very technical SAE papers from the 1970's

on modeling and simulation of motorcycle handling.

Mr. Foale's insight into the incredibly complex dynamics of motorcycle handling chassis design,

and tire/chassis/rider interaction comes from decades of building and riding specialty

and adjustable-geometry frames to test out theories, and in more recent times, instrumenting motorcycles

to validate and refine dynamic models.

He's NOT guessing (and while this is not unique in motorcycling, it is rare to say the least!),

and his dedicated pursuit of the truth is both admirable and hugely valuable.

This book is technical, but it also presents the material in such a way that, if you're curious

enough to have asked yourself why your motorcycle behaves as it does, you will probably be able to understand

and appreciate the book's presentation.

This book won't tell you how to fabricate a motorcycle frame and suspension,

but it will tell you why some geometries work and why others do not in a given situation, and give you practical,

applicable design guidelines and theory.

It is not a prescriptive description of how to tune forks and shocks, but it addresses how the suspension geometry,

settings and function impact the bike's behavior and helps you think through how to sort out handling issues for street or track.

It does not address design for strength, materials selection or provide much on chassis flex

(and in the modern motorcycling era, chassis flex is a vitally important design attribute/choice),

but it gives you a great perspective on the history of frame and suspension concepts,

with very interesting insights on why some really superior approaches have not been deemed economically viable

by the major motorcycle brands."

 

 

A spune ca dinamica franarii motocicletelor este prezentata cu lux de amanunte in cartea lui Tony Foale

dar tu sa escamotezi explicatiilee si afirmatiile mele din acest tutorial privind fenomenele prezente si efectele franarii fata-spate, ex:

 

post-882-1281962526_thumb.jpg

Atentie ! La apropierea de viraj, la franarea cu fata, fortele de inertie genereaza un moment

in jurul centrului de greutate, moment destabilizator pentru directie !

 

post-882-1281962549_thumb.jpg

Ineresant ! Franarea rotii spate are un efect stabilizator pe directia miscarii.

 

Astfel, la intrarile in curbe sau in viraje lungi

folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,

deci nu contribuie semnificativ la decelerare,

ci la pastrarea directiei alese !

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

 

...are cam aceeasi valoare ca si marturisirea ca nu esti in stare sa gestionezi ambele frane... da' mai dai si "sfaturi"...

 

Este exact ca si cum ai recunoaste ca nu prea le ai cu schimbatorul si din cauza faptului ca nu sti niciodata in ce treapta de viteza te afli...

preferi sa conduci doar cu a-ntaia si a doua... si ne mai si indici ca asta e cea mai buna metoda pentru cutiile in 6 trepte...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inca sunt de parere ca la general franarea cea mai eficienta e franarea combinata.

Totusi, sunt diferente mari in teoria franarii versus tipurile de motociclete.In practica toti stima ca franarea pe un SS difera de cea pe un SM, cea de enduro fata de cea a unui chopper,etc.

Asa cum se spunea mai devreme, faptul ca franezi combinat nu te face sa "mai ai si grija franei spate" in plus fata de cea principala , sau faptul ca dai o treapta jos iti incarca concentrarea...total gresit.Instinctul si experienta sunt primordiale inaintea acestui fapt.Iar de aici si pana la folosirea gresita a franelor nu e mult.

De discutat si momentul , si traseul , si felul curbei si multi alti factori ai franarii.De discutat si iesirea de pe trasa si cum se poate corecta.

De discutat si faptul ca la cat de importanta franarea inaintea unui viraj, la fel de importanta e accelerarea pentru a iesi din acesta.Acolo iarasi sunt multe de spus.

Deasemenea , conteaza si pozitia pilotului in sa, si la intrare si la iesire.Asta ca sa privim toate aspectele.Dar, asa cum spuneam, tine de instinct, tine de experienta, si nu in ultimul rand de motocicleta condusa si de starea tehnica corecta a acesteia.Degeaba explici teoria franarii unuia care merge pe opinci si cu ferodoul pe ultimii milimetrii.

E foarte buna teoria, dar consider ca franarea optima e rezultanta tuturor actiunilor pe care pilotul le face pentru o abordare corecta si in siguranta.In plus , consider ca o accelerare corecta in viraj optimizeaza cu atat mai mult franarea care a precedat virajul respectiv.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vai de capu' meu, da' ce te-ai activat.

 

nici macar nu ma refeream la posturile tale.

 

nu inteleg de ce-ai citat inutil prezentarea cartii la care am facut referire, nu puteai sa extragi partea pe care vroiai s-o scoti in evidenta?

 

deci in primul rind, eu nu am dat sfaturi. cind scrii "parerea mea e ca...", poate fi interpretat ca orice, numai ca sfat nu. cel care trinteste pareri cu titlu de adevar absolut esti tu.

 

ceea ce nu intelegeti voi e ca postati in sectiunea "Incepatori". cine e incepator absolut intr-ale motociclismului n-o sa inteleaga o gramada de subtilitati. e prea multa informatie si multe chestii prea nuantate. si e posibil sa-i ramina in cap niste aiureli. cind esti saturat cu informatie citeodata uiti esentialul si retii amanuntele.

 

postati poze cu genunchiul jos pe circuit la sectiunea "Incepatori". apai invatati lumea si cum sa faca un power slide ca la carte, un wheelie, un stoppie etc. de ce sa umblam cu jumatati de masura?

 

motoarele din ziua de azi au frine de poti sa le blochezi fara vreun efort. daca incepatorul nu dozeaza spatele la o frinare de urgenta, il blocheaza si cade, intr-o situatie cind poate daca nu s-ar fi atins de el raminea in picioare.

 

si ai postat niste chestii care n-au nici o legatura cu ce-am scris, era vorba strict la frinarea de urgenta, cind frinezi in linie dreapta ca sa nu te faci clatita de vreun tir.

 

mi se pare ciudat ca pina si profesionistii mai au pina se pun de-acord in legatura cu frinarea doar fata sau combinata. in schimb tu si inca citiva stiti adevarul absolut. si nu-mi amintesc sa va fi vazut in top 10 la MotoGP sau SBK.

 

macar de-ati scrie ca lucrurile variaza extrem de mult functie de tipul de motor, nu compari chopperul lung si jos de 350 kg cu supersportul scurt, inalt si de 160 kg.

 

si mai e scrisa o chestie-n cartea pe care am citat-o. nu toate motocicletele dau feedback la fel. unele sint atit de moi si elastice si vibreaza intr-asa un hal incit nu simti cind incepe sa se blocheze roata si e cazul sa lasi frina. da' sigur stiai asta.

 

ca Honda au sistemul CBS e cu totul alta poveste, ala e gindit tocmai ca sa evite blocarea spatelui.

 

tragind linie, ce vreau sa spun e ca n-ar strica daca n-ati trinti orice parere personala cu titlu de adevar absolut.

 

da' probabil m-am pus fara sa-mi dau seama cu o persoana cu care trebuie sa fii de-acord tot timpul, neconditionat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu sunt incepator pe motor insa fenomenul auto si moto m-a pasionat de mult timp.

Merg de 7 ani cu masina, 4 ani pe scutere si acum pe motor mi se pare extrem de fireasca franarea concomitenta fata-spate-frana motor. Poate la o franare de urgenta nu mai apuc sa retrogradez, insa frana spate nu ma incurca cu nimic la o franare de urgenta.

 

Oricum in momentul in care franez puternic pe fata, spatele se ridica de la sol. Poate am noroc de motor usor (Honda NSR 2T), poate cauciucurile noi ma ajuta insa am patit de multe ori sa franez violent si sa fiu nevoit sa iau si usoare viraje. Pe franare si usor aplecat spatele fugea in lateral insa doar o data m-a bruscat cand a prins aderenta. In linie drepta in cel mai nefericit caz fac mici S-uri pe sosea dar fara highside-uri.

 

La cum sunt strazile prin oras, de multe ori in apropierea trecerilor de pietoni sau la liniile de tranvai soseaua e valurita si pe franare fiind scartaie fata. Topaie, scartaie dar nu e de speriat.

 

Am fost luat prin surprindere odata pe un podet intre Galati si Tulcea. Curba stransa la 90 grade, motor aplecat destul de mult si exact pe viraj inceputul si sfarsitul podului nu sunt la acelasi nivel. Atunci distractie pentru ca furca nu mai e in pozitia normala de lucru si amortizarea s-a facut din ghidon stanga-dreapta. Pana sa-mi dau seama ce a fost la intrarea pe pod, am si coborat de pe el. 2 treceri rapide.

 

La mine franarea vine din instinct pe ambele frane si mi se pare ca asa franez cel mai eficient. Sa franez doar cu fata imi e peste mana si ma simt mai nesigur. Si cum spunea un coleg mai sus marele avantaj al franei spate vine pe viraje pentru a controla viteza si trasa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vai de capu' meu, da' ce te-ai activat.

nu prea imi dau seama la cine te referi , la mine sau la postarea precedenta....

Pentru ca ce am scris eu este perfect pertinent si acopera in mare multe din intrebarile pe care un neavizat si le poate pune.Nu inseamna ca si raspunde tuturor aspectelor, dar in general toti avem de invatat mereu, numai marile talente au capacitate de asimilare de asemenea anvergura.

Bafta cu franarea!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu prea imi dau seama la cine te referi , la mine sau la postarea precedenta....

Pentru ca ce am scris eu este perfect pertinent si acopera in mare multe din intrebarile pe care un neavizat si le poate pune.Nu inseamna ca si raspunde tuturor aspectelor, dar in general toti avem de invatat mereu, numai marile talente au capacitate de asimilare de asemenea anvergura.

Bafta cu franarea!

nu m-am referit la tine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu folosesc doar frina fata si ambele doar in caz de necesitate. Am avut ocazi nasoale din care frinarea cu ambele roti m-a ajutat enorm , dar incerc sa folosesc si eschiva , nu ma bazez doar pe frinare , deci , ochii si in oglinzi.

Conduc o Honda Deauville , merg usor si nu ma dau cocos , doar ma bucur de mersul pe mobra , atit.

 

Excelent!

ESCHIVA.

O manevra uitata sau prea des... desconsiderata de majoritatea mobristilor in trafic!

 

Din cite vad incercati sa integrati frinarea intr-un context mai larg (am vazut filmuletul cu Dave Moss referitor la suspensie) si daca e asa, atunci ideea lui Leeloo cu evitarea e excelenta si poate ar fi bine sa pomeniti ceva si de target fixation pe frina, care-i asemanarea lui cu cel din viraj si ce probleme pot aparea din faptul ca frinarea si cu virarea au cerinte diferite . Din punctul meu (ingust) de vedere, partea asta cu evitarea/eschiva e cel putin la fel de importanta ca si restul, pt ca de multe ori intr-o situatie nasoala, desi distanta e mai mare decit lungimea, motorul are avantajul dimensiunii. Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu inteleg eschiva prin prisma celor patite de mine , ca eu asa vorbesc , pe fapte.

1. Pui frina ca nebunu si nu se mai opreste la timp. Lasi frina si faci eschiva. Nu sint tocmai sigur , ca de frica cam uiti , dar la faza asta cred ca mai si accelerez , daca frinarea nu tine.

2. Nu mai apuci sa pui frina , desi tare ai mai apasa pe maneta si pedala , din instinct , desi e clar ca n-ai sanse. Ce faci ? Tragi de gaz si faci iarasi eschiva.

 

In toate cazurile oglinzile sint baza , ca te trezesti ca sari in fata la un TIR si e mai nasol dupa aia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu masina in coborarea unei pante abrupte, o tineam din frana in viteza 1 fara a accelera,motorul mergea la relanti. Interesant ar fi cum cobori o panta abrupta cu motorul care ar fi cea mai buna tehnologie?Tin minte ca odata coboram o asemenea panta si am vrut sa reduc viteza urmand o curba mai stransa.Am intrat un pic in voblaj ,nu stiu ce am gresit acolo, caci am facut o frana de motor si eram si pe franare.Posibil sa fi redus doua trepte odata...si sa fi fost socul prea mare pe roata sau frana de motor si frana concomitente sa fi fost beleaua !? In afara franarii de urgenta ce nu iti mai lasa mult timp de gandire, cred ca prin exercitiu si adoptarea unei atitudini potrivite la drum (distanta, viteza, anticipatia, pozitionarea pe sosea,stapanirea si folosirea semnalelor,lupta cu demonii proprii si personali,o buna cunoastere a legislatiei,cunoasterea motorului, etc.) ar trebui sa ne descurcam cu brio.Tocmai cele de mai sus fac diferenta intre un incepator si unul cu mai multa experienta. De aceea ar trebui ca incepatorii asa ca mine cu 6 sezoane sau mai putin, sa lase ciocul mic si sa ridice urechile.In fiecare zi de mers mai invatam cate ceva si cred ca si dl. Nastase inca mai invata...Reiau ideea cu demonstratia de maiestrie.Doreste dl.Nastase sa ne faca oaresce demonstratii ? Ar fi o experienta interesanta daca teoria s-ar impleti cu practica...si bineinteles un act de bunavointa care nu v-a fi uitat de comunitate.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tin minte ca odata coboram o asemenea panta si am vrut sa reduc viteza urmand o curba mai stransa.Am intrat un pic in voblaj ,nu stiu ce am gresit acolo, caci am facut o frana de motor si eram si pe franare.Posibil sa fi redus doua trepte odata...si sa fi fost socul prea mare pe roata sau frana de motor si frana concomitente sa fi fost beleaua !?

 

Esti sigur ca a fost voblaj? Din retrogradare ai facut cu siguranta frana de motor. Fiind la vale, fata era incarcata iar spatele nu prea. Eu cred doar ca roata spate a mers taras cativa metri si pentru ca sasiul motocicletei tale e relativ flexibil, motocicleta a si oscilat putin dar nu cred ca a fost voblaj. Ce frana ai folosit, fata sau spatele?

Din punctul meu de vedere nu ai facut nimic periculos daca erai inca inaintea virajului, cu motocicleta neinclinata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dragi motociclisti,

Domnilor colegi!

 

La cei 62 de ani de viata ai mei

dintre care 44 motocicletele au fost pentru mine un mod de viatza...

Inca o data ma vad nevoit sa afirm ca la varsta mea cel mai important lucru

nu mai este simpatia majoritatii ci adevarul si respectarea lui...

 

Volens nolens, incepatori sau campioni, antitalente sau virtuosi pasionatzi,

considerand motociclismul o moda de fitze sau o profunda stare de spirit...

in trafic toti suntem colegi, conducatori auto-moto.

Si aceasta colegialitate ar trebui sa devina un bun public,

un benefic parteneriat reciproc-avantajos.

 

Pentru aceasta, nu speculatiile ci adevarul si obiectivitatea trebuie sa primeze,

nu atitudinea pro domo, pro-gashca sau de suporter fanatic de galerie de cartier...

 

Nu va aduce niciun beneficiu nici voua si nici colegior de trafic !

In intreaga lumea nici macar 50% dintre posesorii de motociclete,

inclusiv “profesorii amatori” nu stiu sa se incrie corect intr-un viraj, o succesiune de viraje,

sau nu stiu sa foloseasca in mod corect franele "atelajului" !

 

Ganditi-va ca un accident de motocicleta in lumea reala,

fie pe strada, sosea, fie pe coclauri sau pe autostrada este un proces ireversibil !

 

Nu este niciodata un joc video

unde potzi sa dai “stop cadru” sau “reluare” ori de cate ori vrea orgoliu tau shifonat !...

 

Cu atat mai mult nu veti avea parte – intr-un topic de mentorat moto

de invataturi juste decat de la un profesor corect care nu lucreaza cu adevaruri duble,

triple... sau cate interese de forumuri mai exista!...

 

Din pacate... eu nu mai simt placere pentru niciun gen de misionarism...

si nu mai am conditia fizica si rabdarea pentru niciun fel de demonstratii!

 

Hotarat lucru... a cam venit vremea sa se schimbe "garda"...

 

Fie vorba intre noi... M-ar tenta, totusi... un concurs fair

intre motociclistii trecuti de varsta de 60 de ani!

 

Succes !

La multi kilometri frumosi!

 

:peace:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pina vinerea trecuta frina spate era dusmanul meu cel mai mare si frinarea pe curbe era Satana ( nu @Satana , care e o ...piesa). De cind m-am intins prin intersectie si in lumina ultimului accident cu victime , am reconsiderat problema si am inceput sa exersez frinarea pe curbe si frinarea cu spatele , impreuna / sau fara fata. Treaba merge brici , deja scot mai mult de la mobra , in materie de frinare si nici nu mai imi este frica ca daca am viteza si pun o frina , ma duc in cap.

Desi bosorog , inca invat , lucru care va sfatuiesc si pe voi , mai taica , jucati-va cu frinele , sa vedeti ce se intimpla. Poate iese ceva bun din asta , cine stie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pina vinerea trecuta frina spate era dusmanul meu cel mai mare si frinarea pe curbe era Satana ( nu @Satana , care e o ...piesa). De cind m-am intins prin intersectie si in lumina ultimului accident cu victime , am reconsiderat problema si am inceput sa exersez frinarea pe curbe si frinarea cu spatele , impreuna / sau fara fata. Treaba merge brici , deja scot mai mult de la mobra , in materie de frinare si nici nu mai imi este frica ca daca am viteza si pun o frina , ma duc in cap.

Desi bosorog , inca invat , lucru care va sfatuiesc si pe voi , mai taica , jucati-va cu frinele , sa vedeti ce se intimpla. Poate iese ceva bun din asta , cine stie.

 

asa e , bravo

si eu sunt de accasi parere.

acum on topic pentru ca nu e facebook sa te " like" uiesc - in cazul meu, particular sa zice, hondele "mele" au toate cbs ( adicalea franeaza pe ambele roti la actionarea franei, asta in mare ).

asa ca oricum as incerca nu pot sa le " izolez" cand franez. iar efectul stabilizator ( de care se vorbeste aici ) l am exersat practiv la fiecare franare in care eram in inclinat.

o idee care imi vine e legata si de tipul mobrei - pe " vaci" de peste 250 kg se simte atlfel decat pe mobre mai usoare , acceasi actiune ( ca practic toti franam pe acelasi asfalt si cel putin teoretic , pe acceasi distanta ) :) .

concret, cu mica mea experienta de de motorit am avut nevoie sa ma folosesc de frana la maxim de max 5 ori pe bune. si de fiecare data am folosit ambele frane, fie inclinat fie drept .

 

ultima "duda" a fost de curand cand ...desi stiam faorte bine in ce ma bag am comis o . recunosc, motiv de divort. (varadero, pasager, catel, incarcare mobra ~ 70 % )

 

rampa, 3 benzi, ( 2 pe urcare unde eram , 1 pe coborare). ma apropii de varf ( oarecuj in orb pt ca se terminaurcarea ), bulgaria. ma apuca depasitul chiar inainte sa ajung in varf iar masina din fata iese in triplare , cam odaat cu mine. la 120 cat aveam n am franat ci am intrat in triplare( stiu , aveam optiundea de a alege sa franez , ). n am dat gaz prea mult ca as fi trecut ..insa ..dupa ca am ajuns in varf am vazut ce ma asteapa ( a, sa nu uit, in varf, coborare dreapta cam stransa , ) o curba mare la drepata si ....din fata , exact ce faceam eu cu triplarea o faceau 4 ( patru ) masini care urcau pe cele 2 bezi ( fiind rampa la ei acum aveau ei 2 pe urcare si una pe coborare ), cam naspa , pe 3 benzi, eu incepand sa ma inclin , eram 6 masini si eu , mai mult sau mai putin intelegeti imaginea.locul eveident stramt tare , eu pe la 120 , in dreapta 2 masini in fata 4 din care una se replia...,

 

revin on topic - tinand cont de context nu prea aveam de ales - am tras o mare frana uros inclinat de s a facut asfaltul valuri timp in care cel pe care l depaseam si care depasea si el a terminat depasirea, am dat drumuil la frana si am dat gaz grav ca sa mi pot pastra trasa si am trecut peste/pe sub masinace venea din fata ( cam a 3 din linia de 4 , cea de a 4 a terminase si ea ) , daca eram drept nu cred ca as fi incaput deoarece erau in continurea 4 masini si eu pe 3 benzi )

 

practic frana ma aajutat sa ma repliz o fractiune de timp cat sa se faca un pic de loc ca apoi sa ma tina pe trasa pana am tras de gaz si m am strecurat.

 

toata asta a fost facuta cu motorul inclinat deci partea de stabilizare a fsot importanta pentru ca am trecut din frana in accelerare instant cand s a facut "fereastra " intre ei.

 

spn asta pentru ca oricun n as fi avut unde sa opresc sau sa incetinesc..practic prin manevra am castigat un pic de spatiu si un pic de timp cat sa am un pic de loc.

 

dincolo de eorare mare facuta pentur a fi ajuns in aceast situatie, conluziile mele au fost astea, cu franarea si stabilizarea precum si una offtopic - un motor cu cuplu marisor si motorla fel te ajuta sa " pleci" cand ai comis o . nu am avut timp sa retrogradez..etc .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

asa e , bravo

si eu sunt de accasi parere.

acum on topic pentru ca nu e facebook sa te " like" uiesc - in cazul meu, particular sa zice, hondele "mele" au toate cbs ( adicalea franeaza pe ambele roti la actionarea franei, asta in mare ).

asa ca oricum as incerca nu pot sa le " izolez" cand franez. iar efectul stabilizator ( de care se vorbeste aici ) l am exersat practiv la fiecare franare in care eram in inclinat.

o idee care imi vine e legata si de tipul mobrei - pe " vaci" de peste 250 kg se simte atlfel decat pe mobre mai usoare , acceasi actiune ( ca practic toti franam pe acelasi asfalt si cel putin teoretic , pe acceasi distanta ) :) .

concret, cu mica mea experienta de de motorit am avut nevoie sa ma folosesc de frana la maxim de max 5 ori pe bune. si de fiecare data am folosit ambele frane, fie inclinat fie drept .

 

ultima "duda" a fost de curand cand ...desi stiam faorte bine in ce ma bag am comis o . recunosc, motiv de divort. (varadero, pasager, catel, incarcare mobra ~ 70 % )

 

rampa, 3 benzi, ( 2 pe urcare unde eram , 1 pe coborare). ma apropii de varf ( oarecuj in orb pt ca se terminaurcarea ), bulgaria. ma apuca depasitul chiar inainte sa ajung in varf iar masina din fata iese in triplare , cam odaat cu mine. la 120 cat aveam n am franat ci am intrat in triplare( stiu , aveam optiundea de a alege sa franez , ). n am dat gaz prea mult ca as fi trecut ..insa ..dupa ca am ajuns in varf am vazut ce ma asteapa ( a, sa nu uit, in varf, coborare dreapta cam stransa , ) o curba mare la drepata si ....din fata , exact ce faceam eu cu triplarea o faceau 4 ( patru ) masini care urcau pe cele 2 bezi ( fiind rampa la ei acum aveau ei 2 pe urcare si una pe coborare ), cam naspa , pe 3 benzi, eu incepand sa ma inclin , eram 6 masini si eu , mai mult sau mai putin intelegeti imaginea.locul eveident stramt tare , eu pe la 120 , in dreapta 2 masini in fata 4 din care una se replia...,

 

revin on topic - tinand cont de context nu prea aveam de ales - am tras o mare frana uros inclinat de s a facut asfaltul valuri timp in care cel pe care l depaseam si care depasea si el a terminat depasirea, am dat drumuil la frana si am dat gaz grav ca sa mi pot pastra trasa si am trecut peste/pe sub masinace venea din fata ( cam a 3 din linia de 4 , cea de a 4 a terminase si ea ) , daca eram drept nu cred ca as fi incaput deoarece erau in continurea 4 masini si eu pe 3 benzi )

 

practic frana ma aajutat sa ma repliz o fractiune de timp cat sa se faca un pic de loc ca apoi sa ma tina pe trasa pana am tras de gaz si m am strecurat.

 

toata asta a fost facuta cu motorul inclinat deci partea de stabilizare a fsot importanta pentru ca am trecut din frana in accelerare instant cand s a facut "fereastra " intre ei.

 

spn asta pentru ca oricun n as fi avut unde sa opresc sau sa incetinesc..practic prin manevra am castigat un pic de spatiu si un pic de timp cat sa am un pic de loc.

 

dincolo de eorare mare facuta pentur a fi ajuns in aceast situatie, conluziile mele au fost astea, cu franarea si stabilizarea precum si una offtopic - un motor cu cuplu marisor si motorla fel te ajuta sa " pleci" cand ai comis o . nu am avut timp sa retrogradez..etc .

Cele de mai sus,imi reconfirma ca strategia mea nu e gresita si sfaturile imi sunt inca actuale...Cel mai mare dusman al nostru suntem noi insine...In alta ordine de idei... prezenta de spirit,singele rece,instinctul, te mai pot salva uneori. Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

inca o confirmare ca e o diferenta intre un test de franare si viata pe sosele

am facut ieri din simplu amuzament un test de franare pe o portiune mai ok de sosea

am oprit de la 110 km/h la 0 in putin peste 50 de m,am estimat eu,folosind exclusiv fata,ceea ce mi se pare ok pentru un motor cum e sv ul,fara pretentii de performanta,cauciuc nou pe fata pilot power dot 2010 si asfalt cald, dar nu foarte stralucit(deh...asfaltarile din bihor :( )

azi insa am intrat intr o situatie nasoala,creata tot de mine(exclusiv vina mea,evident)

venind de la munca,la iesirea din localitate am o curba la dreapta care de fapt e urcarea pe un pod. nu ai vizibilitate si abia cand indrepti motorul vezi ce e pe pod. de regula sunt in a 5 a,5000 de ture si 100 km/h,la fel si azi

cu vreo 100 de metri in fata mea avusesem o Dacie urcand pe pod,dar nu mi am facut ganduri(merg zilnic pe acolo,in acelasi mod)

in momentul intrarii pe pod am avut o priveliste extrem de neplacuta:Dacia oprita la capatul podului, semnalizand stanga(e un drum lateral la un peco) iar pe contrasens coloana,condusa de o Raba. loc intre ele nu era,Iar distanta de franare din momentul in care am realizat in ce m am bagat era de maxim 30 de metri,maxim

m am urcat pe frane la modul disperat,ambele,dar dupa vreo 10 metri am auzit sunetul ala neplacut de fluierat de cauciuc si spatele mi a plecat spre dreapta. am ramas pe derapaj vreo 10-15 metri(a ramas urma pe asfalt),fara sa se accentueze,timp in care cred ca am blocat si fata de vreo cateva ori,dar am lasat instinctiv maneta(eram fara manusi si probabil simteam mai bine cu antenutele). la vreo 3 metri de portbagajul Daciei inca aveam 50-60 la ora,am lasat complet franele,intre timp bagasem din viteza a 5 a in a 2,am lasat usor ambreiajul si am eschivat dreapta,pe acostament,prin nisip,pietris,gropi etc. am ramas pe roti cumva si am plecat de acolo.cu coada intre picioare printre frunzulitele de morcov

vina mi o asum exclusiv,lipsa de prevedere in trafic si imprudenta,dar stiti cum e pe un drum pe care il bati zilnic,ai impresia ca nu o sa intalnesti nimic iesit din comun. doar ca ajunge odata sa gafezi

a fost doar o relatare,nu ma dau si nici nu ma consider mare franar sau pilot si nici nu sunt

oricum,in metrii aia facuti de a latul m am pregatit sufleteste sa ma arunce,parca si vedeam cum zbor prin aer

nu stiu ce era mai bine de facut,in afara de a evita sa ajungi intr o astfel de situatie,dar daca franam doar fata poate o controlam mai bine si nu erau emotiile asa de mari. dar totul a fost instinctiv

Editat de kevin77
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rind, dupa o lunga inactivitate pe motociclism, va salut pe toti si in special pe D-ul Dan Nastase care ii port un deosebit respect.

 

Recunosc ca nu am citit toate cele 80 si ceva de pagini insa, in speranta ca ceva bun sa iasa dupa atitea opinii, am simtit nevoia de a mi-o exprima-o si pe a mea. Opinie care are la baza 20 de ani de categoria A, foarte multi km de mers pe strada, multi ani de curse si multe track days-uri pe diferite circuite.

 

In opinia mea, cel mai important factor pentru o frinare eficienta pe strada este PREVENTIVITATEA ( pregatirea frinarii ) si ma refer la abilitatea de a prevenii urmatoarele miscari a celorlalti participanti la trafic. O data dezvoltata aceasta abilitate, procentajul de evitare cu succes ( a ceea ce se poate evita ) creste exponential. Cele mai multe accidente intimplindu-se in momentul in care aparind neprevazutul, motociclistul fiind prins cu garda jos, se instaureaza panica.

 

Un alt factor deosebit de important care, din pacate nu este cunoscut si practicat de foarte multi motociclisti, este cunoasterea propiilor abilitati in ale frinarii precum si a agregatului din dotare. La ce ma refer, indiferent de experienta, capacitatea de frinare si de tipul motocicletei, ar trebuii sa incercam in conditii cit mai safe ( circuit, parcare mall, strazi secundare necirculate, etc ) si cit mai diverse ( ud, griblura, gropi, etc ) sa vedem cam pe unde stam, sa ne formam o idee cam cum ne-am descurca in conditii de trafic normal, un auto benchmark. O data stocate aceste informatii ( acumulare experientei intr-un mediu cit mai safe ) le implementam in trafic cu o mai mare marja de eroare. Exemplu, daca la mall am frinat de la 100 de km/h in 50 de metrii, pe strada imi iau o mai mare marja de eroare ( 50 de metrii in plus ). Acest lucru combinat cu preventivitatea ( la 100/ora incerc a vedea ce se intimpla la 100 de metrii in fata mea ) duce la evitarea multor neplaceri.

 

Referitor la modul de frinare ( lucru dezbatut inflacarat de multi dintre voi ) am sa ma rezum la motocicletele super sport. Personal, folosesc ambele frine cu urmatoarele mentiuni. La viteza mai mare, situatii de urgenta, evitarea unui obstacol sau la pregatirea intrarii intr-un viraj, intodeauna folosesc frina fata + frina de motor pentru stoping power iar cea spate pentru directie ( aruncarea spatelui stinga sau dreapta ). Pedala frinei spate o mai apas la viteze mici, mersul printre masini, efectuarea unui U - turn. Nu stiu daca este rau sau bine, corect sau incorect insa asa stau lucrurile pentru mine.

Editat de Denis_sbz
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu sunt cel mai TARE!!! :D

 

Nu de mult:

Am intrat intr-o intersectie mai tarziu :moron: ... am franat violent cu fata (si spate pana am zburat de pe moto) sa nu intru intro masina (nu pe usa, prin) si am cazut. (nu am lovit masina)

 

Rotula dizlocata (am bagat-o cu mana la loc), un ligament incrucisat rupt + leziuni gradul 1 si 2 la menisc.

600 E operatia + X Ron fizioterapia, o luna in carja si 6 luni recuperare complecta.

:bigstar:

 

Unde nu-i cap... vai de picioare! :hurt:

 

Nu mai am nevoie de "laude" :baldy: , va multumesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...