Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Vorba lu Niko,cred ca te plictisesti ingrozitor.

Mai fa un afis,ceva,cat draq ai stat sa faci dracia aia?Banuiesc ca ai o gramada de timp liber :disappointed:

And your point is...?

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Vizitator Obersturmfuhrer

 

Mai fa un afis,ceva,cat draq ai stat sa faci dracia aia?

 

o sa iti fac si tie ca sa nu te mai simti atat de singur. in jur de opt minute,in mspaint.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Esti al treilea pussy care refuza, pe motiv de lipsa de smecherie, o invitatie cat se poate de cuminte, la baieteala :D

Puss!

 

Mai copile, in afara de faptul ca nu-mi bat capul cu biiip de pe forum nici nu as putea onora o astfel de invitatie, sunt la peste 2000km departare de tine.

 

Dar ce inseamna baieteala? Sex anal, masturbare? :wink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Nu are prea mare importanta...

 

Aha, deci le practici pe amandoua. Poti sa si franezi (doar cu fata) in timp ce faci asta? :crack:

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Moaaa, acum am vazut cata batalia despre frane fata, spate, pista, strada, Stoner, etc. :)

 

Cred ca ar trebui sa incerc sa clarific cateva chestii, pentru ca cine citeste ar putea ramane cu o impresie gresita:

 

Franatul pe pista, desi un exercitiu excelent pentru franat tare (eventual de urgenta) pe strada, nu este echivalent cu franatul de urgenta pe strada. Scopul franarii pe pista este reglarea vitezei pentru urmatorul viraj si intrarea in viraj cat mai buna. Pe strada, franarea de urgenta are ca unic scop oprirea in cat mai putin timp si spatiu a motoretei.

 

Care se face cu ambreiajul tras, multa frana fata, si frana spate in functie de tipul motocicletei, aderenta disponibila si priceperea pilotului. Initial, frana de motor ajuta la decelerare, ulterior mai mult dauneaza. Cu frana spate discutia e ampla: ai un SS de generatie noua, gume lipicioase si esti pe asfalt bun? Pai, daca franezi ca lumea pe fata, spatele aproape ca nu mai atinge solul, deci nu e aderenta, deci frana spate nu prea are rost decat daca esti foaaarte fin cu pedala (99,99% nu suntem). Esti pe chopper de 300 kg? Pai frana spate conteaza enorm la franarea de urgenta, ca oricat ai apasa fata, ai o gramada de greutate pe spate si implicit multa aderenta. Intre aceste doua extreme se situeaza toate motoretele de pe strada.

 

Pe pista, la orice nivel (de la cel mai lent de la clasa C RoSBK pana la Stoner, Rossi si cine vreti voi), frana spate NU ajuta la decelerare serioasa, din motivele descrise mai sus de altii. Cand spatele abia atinge asfaltul, nu prea ai cum sa incetinesti prea mult folosind frana spate. Sigur, pentru cei foarte buni (Stoner, Hayden, Martin Bauer - campionul IDM 2011 si multi altii, printre care si Doohan), frana spate se foloseste pe pista, dar pentru alte chestii, printre care: strangerea trasei, mai ales daca ai gresit si ai intrat larg in viraj; domolirea tendintei de wheelie la iesire din viraj; un fel de traction control la iesire din viraj; trailbraking.

 

Derapajele spatelui la intrare in viraj pe care le vedeti voi la supermoto si cateodata la viteza (pe care le faceau si grecii aia din filmulet) NU se fac cu frana spate. Sau, mai corect, nu neaparat cu frana spate. Se fac la retrogradarea treptei si eliberarea progresiva a manetei de ambreiaj. Frana de motor face ca roata spate sa patineze pentru ca o determina sa se roteasca mai incet decat ar trebui la viteza respectiva. NU se blocheaza. Daca ai antihopping (slipper clutch) nu ai nevoie sa te atingi de frana spate pentru manevra asta. Daca nu ai, sau nu e setat cum iti convine tie, folosesti frana spate foarte usor in timp ce eliberezi ambreiajul ca sa uniformizezi frana de motor care vine "in valuri" si ar face roata spate sa topaie, nu sa alunece frumos. Mai sunt unii, putini (printre care si fostul campion la supermoto Bernd Hiemer), care pot sa faca manevra cu derapajul folosind doar frana spate foarte finut.

 

Pe strada, frana spate ruleaza, fiind utila la o gramada de manevre. Singura situatie in care utilitatea ei bate spre 0 e in cea descrisa mai sus (frana de urgenta, supersportiva, gume bune, asfalt bun, spate descarcat aproape de tot sau chiar de tot).

 

Cea mai importanta chestie la franare, de departe, e EXERCITIUL. Degeaba citesti tutoriale, te uiti cum franeaza Stoner, te certi cu x si y pe motociclism.ro daca se trage ambreiajul sau nu, daca nu exersezi. Frana de urgenta se face ca la carte doar daca ai exersat frane puternice de sute, eventual mii de ori. Altfel, o sa faci ce-ti dicteaza instinctele si o sa franezi prost. Mersul pe pista e un exercitiu bun, ca ai cateva puncte pe fiecare tur in care iti poti atinge limitele pe franare. Franarea foarte buna mi se pare cea mai grea chestie de invatat pe motocicleta. Si e cea mai putin exersata, ca un biker mediu franeaza tare doar cand este in situatii limita, deci nu prea exerseaza "in timpul liber".

:wave:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

post-882-1281962610_thumb.jpg

 

DIN SECRETELE FRANARII

 

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor !

Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:

“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

 

......................................................................

 

In aceasta concentrata prezentare nu am dorit realizarea unui curs universitar exhaustiv

cu abordarea tuturor aspectele franarii motocicletelor, ci prezentarea catorvava elemente esentiale

care ne ajuta sa intelegem un pic mai bine comportamentul partenerului nostru pe doua roti - motocicleta.

 

Dupa atata "teorie" sa sintetizam "practic":

 

SECVENTELE FRANARII EFICIENTE:

 

1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei

cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

 

2 Echilibru, stabilizare

- Se indreapta motocicleta

- Bratele si picioarele pregatite pentru franare

- Indreptarea torsului

- Pozitionarea mainilor si talpilor

 

3 Franare

- Actionare cu forta adecvata a franei fata

- Debreiere completa

 

4 Ajustari

- Ajustarea fortei de franare fata

- Adecvarea fortei de franare spate

 

Sper sa va faca placere si sa va fie de folos.

La multi kilometri frumosi !

:laugh:

 

 

Multumesc pt articolul postat!

 

Acum am inteles mai bine de ce se face asa, chiar daca si inainte foloseam frana spate, ca prima frana si in viraje ca sa incetinesc! Nu citisem articolul asta, dar mai auzisem de la unu, de la altu si chiar simt bine motocicleta cu frana spate!

Dupa parerea mea, folosirea franei spate e fff buna (nu si daca ai picior de lemn) pt ca atunci cand iti fuge spatele din cauza unei franari putin mai tari poti redresa motorul, daca fuge fata, nu stiu daca mai ai vreo sansa!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 6 months later...

Ce mai fac franacii cu frana spate?:rolleyes:

 

Hai ca e plin sezon, cand mergem pe un Cheia-Siriu sa ma invatati si pe mine cum se franeaza eficient cu motoreta?

We asta zice ca ii da cu niste ploi, dar saptamanile viitoare o sa postez aici cand o iau incolo, poate se gaseste careva sa ma invete minte si pe mine!:laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Maine plecare spre Bulgaria, iesirea spre Giurgiu, ora 9 la benzinaria Petrom dupa palatele tiganesti pe dreapta.

Traseu: Veliko-Shipka-Kazanlak-Gurkovo-Veliko-Buc.

 

Stiu,stiu, cel mai mult se franeaza cu frana spate in diaspora!:crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Apropos, in urma testului frana spate la K1300R mi s-a parut foarte nasoala, imediat ce apasai pe ea se auzea un zgomot mecanic asa, apoi parca intra ABS-ul si cred ca se simtea ceva pe acolo pe la cardan. Am apasat-o de cateva ori sa vad daca doar mi s-a parut, dar facea mereu asa, plus ca frana efectiv foarte putin.

Oricum, la ce frana fata are motoreta asta chiar nu stiu de ce ai folosi frana spate.:rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, la spate intra imediat ABS. Ti-am mai zis parca de frana K12/13. E combo. In plus, diferenta este enorma fata de K12/13 si orice alta mobra de pe planeta (poate doar S1000RR). Asta aduna asfaltul in fata rotii, normal ca ti s-a parut slaba frana spate :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fac pariu ca nu te-ai atinge de ea daca acum d-abia o folosesti pe a ta. Bine, zic de pedala pentru ca in practica ai frana MEREU si cu spatele la K12/13. Totusi, nu e bine. K13 are baza mult mai lunga ca un SS si o sa trebuiasca sa corectezi pana te obisnuiesti cu frana fata. Teoretic eu nu franez DELOC in curba. Cel putin asa imi place sa cred, nici cu spatele , nici cu fata. In realitate sunt sigur ca pisc frana spate daca mi se pare ca-s prea tare intrat in ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca as avea K12/13 nici nu m-as atinge de ea!

Tocmai ce ti-a repetat ca e COMBO si ca oricum nu trebuie sa o folosesti prea des. "Se foloseste" singura cand apesi fata :D

 

Eu stiu de ce nu esti tu obisnuit sa folosesti spatele.

Pentru ca NU POTI. Ai la laba 46 si e si normal ca nu nimeresti pedala de frana cu cizma lu Shrek.. mai ales la un SS, la care e mica si sfrijita si aplecata in jos.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tocmai ce ti-a repetat ca e COMBO si ca oricum nu trebuie sa o folosesti prea des. "Se foloseste" singura cand apesi fata :D

 

Eu stiu de ce nu esti tu obisnuit sa folosesti spatele.

Pentru ca NU POTI. Ai la laba 46 si e si normal ca nu nimeresti pedala de frana cu cizma lu Shrek.. mai ales la un SS, la care e mica si sfrijita si aplecata in jos.

 

:crack:

Bah,e adevarat ca nu prea pot sa o apas pe curbe cand sunt inclinat pe dreapta din cauza asta, dar in rest e doar alegerea mea sa nu o apas!:smoke:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Ce mai fac franacii cu frana spate?:rolleyes:

 

Hai ca e plin sezon, cand mergem pe un Cheia-Siriu sa ma invatati si pe mine cum se franeaza eficient cu motoreta?

We asta zice ca ii da cu niste ploi, dar saptamanile viitoare o sa postez aici cand o iau incolo, poate se gaseste careva sa ma invete minte si pe mine!:laugh:

 

Franarea cu spatele pe Cheia Franceza:

 

 

Pana la urma ai demontat frana spate?

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte tari astia, i-am vazut si pe Amckart, sunt de pe alta planeta supermotarzii astia!:rolleyes:

 

Alte motorete, alt stil de mers, oricum nu cred ca pierd vremea pe forum ci exerseaza ca sa mearga in halul ala! Mai ales tu nu cred ca poti sa mergi asa deci nu mai da exemple din "Femei celebre, drumuri europene"!:laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Franarea cu spatele pe Cheia Franceza:

 

 

Pana la urma ai demontat frana spate?

 

Ca sa faci ce fac astia, ai nevoie de supermoto. ei nu franeaza cu spatele in viraje. la supermoto, nu se blocheaza spatele. este vorba de un ambreiaj si, daca nu ma insel, o cutie de viteze speciale. la motocicletele normale de strada, daca ai 7.000 rpm si retrogradezi doua viteze ti se blocheaza spatele instant fortand cutia si lantul in ultiml hal. la supermoto-uri nu se intampla asa ceva. asta este cheia pentru un drift reusit. nu blochezi spatele. trebuie sa faci in asa fel incat sa-i rupi aderenta si apoi sa te asiguri ca roata spate este tot timpul in miscare folosind ambreiajul patinat si acceleratia. pe iutub sunt mii de clipuri cu supermoto. acolo vezi exact ce se intampla. inainte de viraj, retrogradeaza doua trepte, spatele pierde aderenta, roata se invarte haotic, apleaca motocicleta si apoi o controleaza din ambreiaj, acceleratie si extrem de putin din frana fata. asta se face dupa sute de ore de exercitiu in conditii controlate. (circuite, spatii special amenajate, asfalt perfect, curat). Plus, ca pentru a ajunge la nivelul asta, trebuie sa iti cunosti limitele, si mai ales sa-ti cunosti motocicleta de sub tine. sa stii totul despre ea. sa stii cum reactioneaza in orice situatii si conditii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am o motocicleta noua de vro luna si ceva,primul meu 600,ma concentrez mai mult sa o invat pe franari,aseara mia fugit spatele,dar nu stiu din ce cauza exact,sa fie din cauza ca am schimbat brusc inferioara la franarea de motor si aveam turatii prea mare? mentionez ca aveam mana luata din gaz ca sa nu se inteleaga gresit,inca ma consider incepator si vreau sa acumulez cat mai multe cunostinte despre franare

:rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...