Vizitator corleone Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 Pai daca e apa distilata, ce piatra mai face? Doar nu pui apa de la ghiveta cu tone ce caco3 in ea...Mesaj completat Poate doar corodeaza mai repede doar apa simpla, avand in vedere ca antigelul contine si aditivi anti-coroziune, care lipsesc, normal din apa chioara. Iar "piatra" de care zici tu nu e decat un oxid metalic, fie el de aluminiu sau cine stie ce metale mai sunt prin motor pe-acolo. Apa distilata cu siguranta nu contine caco3 sau popular "piatra", ca de aia e distilata... Si daca bagi apa distilata poti avea probleme in timp din cauza coroziunii. Pana la urma nu mai suntem pe vremea lui Ceasca cand nu gaseai antigel de cumparat, acest fiind principalul motiv pentru care toata lumea baga apa chioara in motoare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
almostcyborg Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 Da, ai dreptate: Graficul asta trebuia sa-l vad si eu inainte de a posta, ce vrei, mi-a scapat pasarica pe gura cu -100 . Aici cred ca e corect: l.e. - tre sa admiti ca daca il extrapolam de acolo de la 60%, de unde incepe bucla, si ne ducem in jos ajungem la -100 grade. Da eu n'am dat cu paru. Toți greÂşim.(da nu toți recunosc) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ravenitza Postat Decembrie 20, 2010 Autor Share Postat Decembrie 20, 2010 Apa are aprox. pH 7, etil glicolul are 10.5. Orice pH al lichidului de răcire sub 8.3 afectează instalația (50%etil glicol / 50%apa). Cu toții Âştim că dacă scade pH, creÂşte aciditatea, rezultatul este electroliza în sistemul de răcire în timp (coroziune).Ce trebuie să facem este să ajustăm mixtura de lichid de răcire, astfel pH-ul să fie peste 9. 60% etil glicol Âşi 40 % apă pentru mine e combinația perfectă. Asta vroiam sa stiu... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristi 57 Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 (editat) Ce s-a scris pana acum in mare este adevarat, dar vin cu o mica completare: - Antigelul are intradevar un rol de ungere, la presotupa (simeringul pompei). El este format din doua parti. Un otel inoxidabil cu rugozitate mica(zona de contact), si un inel dintr-o pasta compozita ce include grafit sau alti inlocuitori ce are o rezistenta antifrictiune ridicata. Viata presotupei este foarte lunga chiar fara antigel, cedeaza cu mult timp inainte rulmentul pompei. - Antigelul are durata de valabilitate. Glicolul nu este miscibil cu apa, cu alcoolul da. In aceasta situatie se amesteca cu alcolul(etilena), devenind miscibil si cu apa, astfel este posibil amestecul celor doua componente. In timp alcoolul se elimina, antigelul devine tulbure si apar asa zisele "precipitatii". Fabricantii spun ca timp de doi ani cel putin amestecul se pastreaza, si recomanda inlocuirea lichidului de racire dupa aceasta perioada. Astazi circuitele de racire sunt aproape etanse, lucrand sub presiune. Astfel temperatura in motor poate sa creasca cu 5-10 grade peste punctul de fierbere, la presiune normala. Acest lucru face ca pierderile alcoolului sa fie minimalizate, crescand durata de utilizare a lichidului de racire. Editat Decembrie 20, 2010 de cristi 57 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 Aha, de-aia exista uneori mirosul ala "intepator" de antigel pe langa masini, cu motorul incins, mai ales iarna.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
radu86 Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 @ravenita: pana la urma ce ai inteles? poti face ceva sa stea motorul mai rece sau nu? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristi 57 Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 (editat) ...poti face ceva sa stea motorul mai rece sau nu? Nu trebe sa stea motorul mai rece. E gresita parerea ca un motor mai rece lucreaza mai bine, cresc uzura, imbatranirea, consumul, scade performanta, etc. Rolul lichidului de racire, este de a mentine motorul la o temperatura de lucru optima. Stabilizarea o face termostatul prin dozarea circuitului si electroventilatorul prin racire fortata(daca acestea functioneaza in parametrii). Editat Decembrie 20, 2010 de cristi 57 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ozzy Postat Decembrie 20, 2010 Share Postat Decembrie 20, 2010 Nu trebe sa stea motorul mai rece. E gresita parerea ca un motor mai rece lucreaza mai bine, cresc uzura, imbatranirea, consumul, scade performanta, etc. Rolul lichidului de racire, este de a mentine motorul la o temperatura de lucru optima. Stabilizarea o face termostatul prin dozarea circuitului si electroventilatorul prin racire fortata(daca acestea functioneaza in parametrii). Bai dar nu mai are omul loc de tine sa faca o completare. Ai spus tu repede tot. De altfel totul e adevarat. Totusi am intalnit un caz in care motorul vomita tot antigelul cand se incalzea pe la 110 grade. Era antigel luat din supermarket. Cand i-am pus antigel special pentru motociclete a fost totul ok. E adevarat ca era si un antigel mai scump. Dar a fost un caz singular. La restul motocicletelor antigelul din supermarket a fost foarte bun. Acum nu stiu ce sa zic ca nu am verificat. Poate antigelul ala pentru motociclete doar a deblocat termostatul. Totusi eu cred ca daca o motocicleta nu arunca afara lichidul de racire si nu ii apar luminite rosii in bord nu e nici un motiv de panica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 exact, stiai bine. Nu este indicat sa se puna doar apa . lichidul de racire contine si glicerina care unge presetupa pompei de apa (o saiba din ceramica care care etanseaza intre interiorul motorului si zona de racire ). Daca sa fisurat saiba ceramica lichidul de racire trece pe langa axul pompei prin rulment si intra in motor (pe corpul pompei exista o gaura mica prin care lichidul se scurge afara ,dand de inteles ca exista probleme la presetupa ) Eu asta nu o cred poti sa ma bati cu ranga. Am cautat ieri pe diverse forumuri si se pare ca e tot o legenda, unii zic ca da, unii zic ca nu.. Dar daca o luam logic si la mintea cocosului: Ca un lichid sa unga 2 obiecte in miscare unul fata de celalalt - trebuie ca acel lichid sa intre si sa existe intre cele 2 suprafete, corect? Pai tocmai asta e rolul acelei "presetupe" - sa nu lase lichidul sa treaca dincolo de ea, daca ar trece incat sa unga - atunci automat ar trece si in partea cealalta... Culmea e ca recent am schimbat o pompa de apa la o masina si am studiat-o intens, nu trece nimic dincolo de acel simering sau cum ii zice lumea - presetupa. am gasit si un articol care confirma ce zic: http://articles.chicagotribune.com/2010-08...on-pump-coolant pt nestiutori de engleza: confirma ce zic eu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Ne avand niciodata motor racit cu apa intreb... e ceva mai special simeringu ala de ii zice presetupa sau e ca un oricare alt simering la forma, gust si culoare? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator corleone Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Ai imagini mai jos: Mesaj completat ........................ Ideea antigelului nu este ungerea ci protejarea sistemului de racire (il mentine curat) si protejare la inghet, in afara de asta antigelul are pct de fierbere un pic mai ridicat ceea ce reduce presiunea in sistemul de racire (cand este cazul). Chiar si in tarile calde tot antigel se baga in motoare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
catas_him Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Nu antigelul raceste motorul, ci apa. El este acolo doar pentru a preveni coroziunea, electroliza si pt ungerea pompei de apa. L-am auzit pe un flacau zicand si cred ca asa e. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Ai imagini mai jos: Ideea antigelului nu este ungerea ci protejarea sistemului de racire (il mentine curat) si protejare la inghet, in afara de asta antigelul are pct de fierbere un pic mai ridicat ceea ce reduce presiunea in sistemul de racire (cand este cazul). Chiar si in tarile calde tot antigel se baga in motoare. Cu asta sunt de acord suta-n-mie! Io nu sunt de acord cu "unsu lu' presetupa", atat.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Indian73 Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Nu antigelul raceste motorul, ci apa. El este acolo doar pentru a preveni coroziunea, electroliza si pt ungerea pompei de apa.L-am auzit pe un flacau zicand si cred ca asa e. Serios?Atunci cum i-ti explici ca cei din zonele polare (Siberia)folosesc numai antigel de calitate si pur?Antigelul pe care i-l gasim in comert gen motorex, motul sau bmw au un grafic pe eticheta pentru a face economie in buzunar,el poate fi pus 50/50 in instalatie si credeti-ma ca e mult mai bine ,asa am pus mereu la toate moto si au racire perfecta si instalatie curata,nu toate pocnitorile colorate din supermarket care fac depuneri,si am sute de mii de km facuti in toate conditiile de temperatura si da el greseaza ca sa zicem asa pompa,termostat si termocupla pentru functionare optima. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
almostcyborg Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Punctul de îngheț al lichidului de răcire depinde de concentrația etil glicolului. Punctul de fierbere depinde din nou de concentrația etil glicolului, spre exemplu o mixtură 60%etil glicol Âşi 40 % apă, are punctul de fierbere la 110grC. Pe lângă acest factor se mai adaugă Âşi cel al presiunii. Presiune mai mare, punct de fierbere crescut. Mesaj completat Fiecare 10 kPa presiune în instalație, creÂşte punctul de fierbere cu 2 grC. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
catas_him Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Serios?Atunci cum i-ti explici ca cei din zonele polare (Siberia)folosesc numai antigel de calitate si pur?Antigelul pe care i-l gasim in comert gen motorex, motul sau bmw au un grafic pe eticheta pentru a face economie in buzunar,el poate fi pus 50/50 in instalatie si credeti-ma ca e mult mai bine ,asa am pus mereu la toate moto si au racire perfecta si instalatie curata,nu toate pocnitorile colorate din supermarket care fac depuneri,si am sute de mii de km facuti in toate conditiile de temperatura si da el greseaza ca sa zicem asa pompa,termostat si termocupla pentru functionare optima. Ma flacau' care zicea ce am scis eu parea destul de serios. Nu stiu ce folosesc cei din zonele polare, am avut un bunic deportat in Siberia da nu am apucat sa-l intreb ce antigel folosea,de multe ori vorbea de grasimea de foca, dar cred ca era pt racirea saniilor trase de caini, stiu eu.... Posibil ca cei din siberia sa aiba un alt fel de antigel sau or avea radiatoarele imbracate in blana de urs polar. Acu si sutele astea de mii de km poti sa-i faci de la serviciu pana acasa, depinde de varsta, distanta pana la locul de munca si utilajul cu care-i faci, modului asta de exprimare cu "km facuti in toate conditiile de temperatura" ii trebuie aduse specificatii, ca eu nu vreau sa zic da ....exagerezi. Cand ai fost ultima oara prin Siberia? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Punctul de îngheț al lichidului de răcire depinde de concentrația etil glicolului. Punctul de fierbere depinde din nou de concentrația etil glicolului, spre exemplu o mixtură 60%etil glicol Âşi 40 % apă, are punctul de fierbere la 110grC. Pe lângă acest factor se mai adaugă Âşi cel al presiunii. Presiune mai mare, punct de fierbere crescut.Mesaj completat Fiecare 10 kPa presiune în instalație, creÂşte punctul de fierbere cu 2 grC. True Nu o sa uit experiemntu lu profu de fizica din a 11-a parca era. Avea apa calda, cam pe la 70 de grade sa zicem, a tras intr-o seringa cam 1/3 din volum apa calda, apoi a pus degetu pe stutz si a mai tras de piston. Apoi... a inceput sa fiarba apa in seringa de la depresiune Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Serios?Atunci cum i-ti explici ca cei din zonele polare (Siberia)folosesc numai antigel de calitate si pur?Antigelul pe care i-l gasim in comert gen motorex, motul sau bmw au un grafic pe eticheta pentru a face economie in buzunar,el poate fi pus 50/50 in instalatie si credeti-ma ca e mult mai bine ,asa am pus mereu la toate moto si au racire perfecta si instalatie curata,nu toate pocnitorile colorate din supermarket care fac depuneri,si am sute de mii de km facuti in toate conditiile de temperatura si da el greseaza ca sa zicem asa pompa,termostat si termocupla pentru functionare optima. Tocmai ce discutasem ca punctul de inghet al etil glycol-ului pur e -12 grade.C Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
VTwin Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 În stare pură etil glicolul are punctul de îngheț la -12 gr.C. Am mai pus odată diagrama pe un topic, o s'o pun Âşi aici. Apa are aprox. pH 7, etil glicolul are 10.5. Orice pH al lichidului de răcire sub 8.3 afectează instalația (50%etil glicol / 50%apa). Cu toții Âştim că dacă scade pH, creÂşte aciditatea, rezultatul este electroliza în sistemul de răcire în timp (coroziune). Ce trebuie să facem este să ajustăm mixtura de lichid de răcire, astfel pH-ul să fie peste 9. 60% etil glicol Âşi 40 % apă pentru mine e combinația perfectă. Personal, că n-am benzi de citire a pH-ului, folosesc un multimetru. Îl setez pe curent continuu, electrodul de - il pun pe borna de minus de la baterie, iar pentru electrodul de +, desfac capacul de la radiator, Âşi pun electrodul în lichid, fără să ating metalul. Dacă citesc pănă la 0.4 V e ok, peste 0.4 V lichidul trebuie schimbat. Da, foarte interesante si utile ambele grafice temperatura de inghet vs concentratie solutie ! Totusi, cred ca trebuie facuta o observatie: concluzia graficelor ar indica o concentratie optima de 60-70% (in functie de grafic), ceea ce ar asigura o temperatura de inghet de -50,-60degC. Pe de alta parte, din cate stiu, e importanta si vascozitatea acestei solutii, cu atat mai mare cu cat continutul de etilenglicol e mai mare. Transferul termic in motor si radiator se face prin convectie, pentru care are mare importanta viteza de curgere a fluidului ! ... viteza cu atat mai mare cu cat vascozitatea e mai mica, deci si concentratia solutiei (un alt efect al unei vascozitati mai mari ar fi, sa-i zicem "pierderea de putere la pompa de apa" .. asta, sigur, mai putin sesizabila si importanta). In concluzie, o solutie 50-50%, care asigura o tempertaura de inghet de aprox. -30degC dar si o vascozittae mai scazuta, pare un compromis mai bun si asta explica si recomandarea ideobste intalnita de amestec 50-50. In privinta PH-ului nu am informatii, ar fi fost util un grafic asemanator celui pentru temp. de inghet. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
megamotoreta Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Nu antigelul raceste motorul, ci apa. El este acolo doar pentru a preveni coroziunea, electroliza si pt ungerea pompei de apa. coroziunea e provocata chiar de antigel. insa producatorii pun in el solutii anticoroziune,facandu-l neutru. apa distilata nu are de ce sa corodeze,nu e toxica. eu asa stiu... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 coroziunea e provocata chiar de antigel. insa producatorii pun in el solutii anticoroziune,facandu-l neutru. apa distilata nu are de ce sa corodeze,nu e toxica. eu asa stiu... Toxic = coroziv? Si otetul corodeaza si nu e toxic, si sucul de lamaie.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
VTwin Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Poate o sa vi se para absurd ce o sa intreb, dar considerati ca vorbiti cu un incepator in ceea ce priveste acest capitol. Am cateva intrebari, sper sa ma puteti ajuta:- Cum functioneaza mai exact lichidul de racire? - Exista cumva un lichid de racire mai puternic? (avand in vedere temperaturile ridicate vara la noi..) - De ce trebuie diluat neaparat 50% cu apa distilata, se poate face si o alta proportie? Intreb toate astea pentru ca as vrea sa schimb lichidul de racire cu unul care sa ma ajute putin cu privire la faptul ca CBR-ul se incinge al naibii de tare. Ravenitza, pan' la urma, nu trebuie decat sa iei un antigel concentrat de calitate, destinat motoarelor cu bloc din aluminiu - asa cum ai zis - si sa-l diluezi cu apa distilata 1:1, cum iti recomanda orice comerciant sau mecanic. Cu explicatiile noastre, acum stii si de ce ! .. restul, o sa face CBR-ul tau, daca e cu toate in regula Eu folosesc ARAL silikatfrei (cel rosu, in jur de 20RON/litru) si pare sa fie OK ... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
almostcyborg Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 (editat) Întradevăr, vâscozitatea dinamică are un rol important. Pe cât de simplu pare subiectul acesta, nu e. Ultimul grafic este tocmai căldura specifică a diferitelor concentrații de etil glicol. Cu cât avem mai multă apă, cu atât transferul se face mai rapid. Să fie compensată eficiența transferului de căldură, e nevoie de o circulație accelerată a lichidului de răcire, Âşi aici întra în rol vâscozitatea dinamică a lichidului. ÂŞi da, se fac compromisuri. Toate se leagă între ele. Editat Decembrie 21, 2010 de almostcyborg Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
catas_him Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 (editat) Valorile sunt obtinute pentru diverse concentratii de ATIGEL in H2O: % VOLUM TEMPERATURA DE CONGELARE (°C) TEMPERATURA DE FIERBERE (°C) 20 - 8 102 25 - 12 102,5 30 - 15 103 40 - 25 106 50 - 40 108 100 -13 min. 170 Iete ce mai zice "Gugle" Editat Decembrie 21, 2010 de catas_him Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
VTwin Postat Decembrie 21, 2010 Share Postat Decembrie 21, 2010 Întradevăr, vâscozitatea dinamică are un rol important.Pe cât de simplu pare subiectul acesta, nu e. Ultimul grafic este tocmai căldura specifică a diferitelor concentrații de etil glicol. Cu cât avem mai multă apă, cu atât transferul se face mai rapid. Să fie compensată eficiența transferului de căldură, e nevoie de o circulație accelerată a lichidului de răcire, Âşi aici întra în rol vâscozitatea dinamică a lichidului. ÂŞi da, se fac compromisuri. Toate se leagă între ele. Da, foarte interesante datele ! .. Rezumand: - eficienta de racire mare: caldura specifica (cat mai) mare si vascozitate (cat mai) mica - temperaturi limita: congelare cat mai jos (in domeniul de temperaturi uzuale reale) fierbere cat mai sus (asigurata si de presurizare) - alte considerente: limitarea coroziunii, stabilitate indelungata, limitarea (excluderea) depunerilor, compatibilitate cu materialele nemetalice (garnituri si furtune) - toate asigurate de compozitie si aditivare Astea, pentru noi ! .. dar ce-i spunem fetei ??!! ... Pana la urma, tot cam ce i-ar spune orice comerciant: de calitate / pentru aluminiu / 50-50 ... Nu stiu, posibil sa se foloseasca si alte variante, poate in performanta ... dar pentru moto comercial, cred ca e suficient .. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.