dedant68 Postat Decembrie 8, 2018 Share Postat Decembrie 8, 2018 Salut, Ma refer in prima etapa la auto si aici am in test auto propriu(Mini Cooper gen. a II-a), dar o mare parte informatii sunt valabile si la motociclete( particularizate la model si tipul de electronica). Este dificil si de cele mai multe ori costisitor identificare pe piata a surselor de iluminare de tip LED( Light Emitting Diode) care sa intruneasca mai multe conditii: - putere redusa; - dimensiuni adaptabile soclului de fixare in far sau lampa; - temperatura de culoare ( 6000 K maximum admisa de standardul european); - flux luminos de valoare ridicata; - durata mare de functionare ( 30.000-50.000)ore; - tehnologie de fabricatie ( SMD, COB, Micro LED sau cele produse pe tehnologia CREE din SUA); -fara aparitia de eroare de sursa de lumina defecta in bord( bec ars in bord); Piata este invadata de sute de variante de LED-uri cele mai multe produse in China, de asemenea, cele mai multe genereaza eroare dec bec ars datorita puterii electrice reduse consumate astfel calculatoarele de bord semnaland existente unui bec ars prin eroarea specifica. Problema se pote rezolva prin introducerae in circuitul becului a unui resistor care mareste puterea consumata si calculatorul anuleaza eroarea. Daca rezistorul nu este corect ales, puterea totala consumata de LED + cea consumata de rezistor devine importanta si scopul de a obtine un consum redus de energie nu mai este atins. Sunt producatori care introduc in circuitul LED-ul un rezistor de o valoare limita/prag si care induce calculatorului un consumator de bariera ( 60% afta de consumul real/initial) si eroarea nu este afisata in bord. Dupa mai mute cautari si probe am identificat LED-ri care se pot monta in lampile spate ( pozitie si semnalizare), inlocuind becurie cu incandescenta/halogen de 21 W ( soclu BA15S/pini diametral opusi ) Revin... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
trasan Postat Decembrie 8, 2018 Share Postat Decembrie 8, 2018 Nu imi dau seama din fotografii, dar pe pozitie (spate) nu e prea luminos? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 8, 2018 Autor Share Postat Decembrie 8, 2018 Pot spun ca auto este mai vizibil in trafic. Discutia se face tinand cont de fluxul luminos( masurat in lumeni/lm) Pentru un bec cu incandescenta(filament) fluxul luminos este de 14lm/1W , pe cand la LED este de 80 lm/1W. LED-ul din pozitie are 650 lm si o putere de 8W, pe cand cel schimbat/incandescenta, avea 300 lm pentru 21W. De aici si avantajele iluminarii cu surse LED( un flux luminos mai mare la un consum energetic mai mic, in plus durata de functionare mare 30.000 ore) . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Lucian_M Postat Decembrie 8, 2018 Share Postat Decembrie 8, 2018 De aici si avantajele iluminarii cu surse LED( un flux luminos mai mare la un consum energetic mai mic, in plus durata de functionare mare 30.000 ore) . LED este mai bun doar la intensitatea luminii. Ma rog, a fascicolului luminos. Cu ce ma incalzeste ca imi consuma mai putin, daca trebuie sa ii pun anulator de bec ars? Adica o rezistenta care sa consume in plus cat sa pacaleasca senzorul ca e bec de care trebuie acolo. Masina mea are tot felul de senzori, stie inclusiv daca am bec de proiector, de frana, de semnalizare etc ars sau nu functioneaza. Daca pun LED, ca ar consuma mai putin, e frectie, consumul va fi acelasi dupa ce pun anulatorul. Aceasta tehnologie LED e utila (daca se urmareste economia de curent) in special la masinile si motocicletele care NU au senzori de becuri arse si eventual alternatoare mai "sensibile". Daca insa se urmareste performanta, treburile se schimba radical in vafoarea LED. Dar depinde foarte mult daca e si farul proiectat pentru acest tip de sursa de lumina. Asta uita multi cand isi monteaza LED pe masina. Sau motor. Oarecum similar tehnologiei HID. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
trasan Postat Decembrie 8, 2018 Share Postat Decembrie 8, 2018 Dedant68, asa cum zici, varianta ideala e cu LED-uri plug and play. Pentru faruri, iata un model care necesita insa mici matogarii (gaurit protectia de praf si prins circuitul extern pe undeva). Dar atat lumina cat si puterea sunt foarte bune. In plus, in trafic nu a semnalizat nimeni ca e deranjat. Utilizat atat H4 cat si H7. O sa incerc si pe motor unde mi se pare si mai potrivit. http://www.narva-light.com/en/led-types/led-headlights In a doua imagine cu amprenta este schimbat doar becul din stanga. Sunt in schimb curios daca mai foloseste cineva care poate sa ne prezinte varianta lui si probleme de fiabilitate. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 8, 2018 Autor Share Postat Decembrie 8, 2018 Eu am precizat ca trebuie sa-ti cunosti bine electronioca pe auto sau moto inainte de ati cumpara LED. Aici ma refer la ECU, calculatorul de bord , etc. Pentru cele mai multe LED-uri/kit-uri/sisteme, depinde cum sunt comercializate catre producatori, o sa vezi " No Error " / " For CAN BUS " sensul ca nu genereaza eroare in bord prin calculatorul de interior, BC1 MC/MCS , erc in functie de auto. Dar, daca intram in amanunte, BC1 (calculatorul/modulul de baza) in cazul MC/MCS lucreaza pe o retea de comunicare seriala de tipul K-BUS, practic un singur conductor marcat 3 culori ( alb-rosu si cu dunga galbena), iar aici in BC1, magistrala se separa in K-BUS I si K-BUS II. De la LWR la sursele de lumini (far, lampi, etc) circuitul este unul normal pentru curent continuu (+ si -). Semnalul care circula prin magistrala K-BUS este de tip binar ( 0 si 1), si o anumita combinatie binara este transmisa la LWS si reprezinta un semnal/comanda, apoi LWR converteste semnalul intr-unul analog/cifra/valoare tensiune, pentru utilizare mai departe in circuit. Ce mai multe probleme pe partea de adaptare si recunoastere a LED-ului le-am intalnit la BMW, in special seria 3. Pentru ca si Mini este tot produs de BMW, intr-un final am gasit un pachet care face treaba 95 % , 5 % mai are o mica "buba", dar neinsemnata. Este un kit produs in SUA de Quake de 36w /LED (faza scurta si lunga H4, cu 6000 lm/LED, cu driver de comanda si decodor de eroare si cooler de racire a circuitului electronic. Cipul este de tip LUXENON MZ/XHP50, un produs bine cotat si garantat pentru 30,000 ore de functionare. Parametrii fotometrici ai unui LED nu se depreciaza mult in timp fata de filament, care isi pierde proprietatile cu fiecare ora de functionare. L-am montat si este o alta viata pe sosea noaptea. Si ce este important- LED-ul genereaza este o lumina rece si nu orbeste participantii al trafic, chiar pe faza lunga. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Decembrie 8, 2018 Admin Share Postat Decembrie 8, 2018 Un aspect legal, la farurile cu sticla clara (cum sunt toate acum) sansele sa ramai fara talon sunt extrem de mari. Vorbind de alte calitati, eu am becuri cu led pe stop la frana si am sesizat ca raspunsul la franare este instant, la cel cu filament clasic este clar un mic delay fata de led. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 8, 2018 Autor Share Postat Decembrie 8, 2018 Din 5 zile pe saptamana in 3-4 zile circul noaptea, iar pe sosele sunt "nave spatiale" daca vorbim de lumini. Luv, ai dreptate, LED-ul aduce un plus de "safety" pentru conducator, si am sa fac putina demonstatie: Timpul de aprindre a unui LED ( de la apasarea pedalei de frana) pana la aparitia luminii emse de catre LED este 800 x 10-12 pana la 2 x 10-9 secunde, in functie de tehnologia LED-ului. In cazul unui bec cu incandescenta ( principiul de baza si la sursa cu halogen), timpul necesar de la inchidrea circuitului electric-incalzirea filamentului pana la incandescenta, - emisia lumini, este de 0,2 secunde=200 ms sau 200 x 10-3sec , practic discutam de rapoarte de la 106 (million ) pana 109 (milliard). In final discutam de o iluminare INSTANT la apasarea pedalei de frana, la LED . Daca luam cazul a doua automobile care se deplaseaza unul in spatele celuilalt cu viteze de 90 km/h si la o distanta de 50 intre ele, iar primul are sistem de iluminare clasic pe circuitul de frana, la apasarea franei primului automobil, lumina la dispersor/stop frana apare dupa 0,2 secunde, dar primul auto intra pe spatiul de franare. Conducatorul auto din spate vede lumina rosie la dispersorul celui din fata dupa 0,2 sec, iar in acest interval de timp mai parcurge o distanta (90.000m : 3600sec X 0,2 sec) de 5 metri, distanta decisiva pentru posibilitatae producerii unei coliziuni. In cazul LED-ului distanta de 5 metri nu mai exista, conducatorul din spate vede INSTANT lumina rosie si actioneaza frana pentru a evita coliziunea. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Totusi la trecerea pe LED-uri apare aspectul legal datorita intensitatii luminoase diferite, trebuie ales un bec LED care sa aiba acelasi flux luminos cu cel schimbat cel putin asa se deduce din lege . Acum un an mi-am schimbat cele doua becuri sofite de la numar (masina), lumina pe care o dau mi se pare prea mare si imi e sa nu ma agate vreun militian, chiar e deranjanta o lumina puternica la stopuri cu singura erata, ceata. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 9, 2018 Autor Share Postat Decembrie 9, 2018 (editat) Posibil la ITP sa fie probleme, practic cand inginerul verifica pertinent instalatia de iluminare, dar in trafic, noaptea/ziua sasele sunt mici! La cate incidente si situatii problema sunt pe sosele, fix problema LED-urilor la auto!? In plus, politistul trebuie a fie insotit de un echipaj RAR daca doreste sa constate situatii de genul acesta( flux luminos, temperatura dEe culoare, etc.) la instalatia de iluminare. Circul de cateva luni bune cu LED-uri, chiar am avut de cateva ori masina politiei in spate si nu au fost interesati de lumina de la pozitii Editat Decembrie 9, 2018 de dedant68 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
trasan Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Vlad58, poti sa citezi exact prevederea legala la care te referi? E ceva diferit de codul rutier? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Decembrie 9, 2018 Admin Share Postat Decembrie 9, 2018 Articolul 101 OUG 195/2002. 10. montarea la autovehicul şi tractor agricol sau forestier, remorcă sau tramvai a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate https://legeaz.net/oug-195-2002/art-101-raspunderea-contraventionala Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
adidas Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 (editat) Mai ramane o problema pe motocicleta, regulatorul de tensiune. Nu era ideea ca, cu cat consumul e mai mare cu atat regulatorul e mai rece si are o viata mai usoara? Prin caldura disipa excesul de energie produs de alternator. La regulatoarele tip Mosfet dispare problema. Am sa-mi pun si eu pe moto, dar momentan sunt foarte scumpe: https://www.philips.com.hk/en/c-p/12953BWX2/x-treme-ultinon-led-headlight-bulb Pe spate mi-am facut eu, custom. O banda LED RGB din China, intr-un tub waterproof, plus un driver construit de inginer de prin Bucuresti care-mi protejeaza ledurile de spike-uri si le tine undeva intre 9-10V pentru o viata mai lunga. 12V doar pe frana. Editat Decembrie 9, 2018 de adidas Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Decembrie 9, 2018 Admin Share Postat Decembrie 9, 2018 Chiar daca sunt Philips, nu sunt omologate pentru strada, doar pentru competitii. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
john17 Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 (editat) Am și eu pe placa topcase-ului un stop flexibil cu led-uri, e destul de vizibil mai ales ca i-am pus o manțocărie strobo pe frână. Nu am conectat poziția la el pt că era puternică și abia se observă când se mărește intensitatea luminii roșii la frâna. Se aprinde sesizabil mai rapid decât stopul original la acționarea frânei. Merg de 3 sezoane cu el și nu m-a întrebat nimeni nimic. La itp i-am tras un izolierband negru deasupra, preventiv. Editat Decembrie 9, 2018 de john17 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
adidas Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 (editat) @l.u.v Da, e adevarat si cat de curand or sa inceapa sa zboare certificatele. Editat Decembrie 9, 2018 de adidas Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Lucian_M Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Certificatele oricum zboara cu aceeasi viteza ca si riderul. Mi-am pus niste LED-uri ceaina pe frana, erau din alea duble, pozitie si frana. Dar diferenta dintre pozitie si frana era fix pix, asa ca am modificat instalatia electrica sa imi aprinda ambele "faze" cand franez. Si am legat pe circuit un strobo, care isi face treaba. Ca bec de pozitie am pus un LED micut, se vede oleaca pe zi si binisor seara. Cine vrea lumina mai puternica pe faruri, ar fi bine sa verifice prima data cu multimetrul cat curent intra in becuri si abia apoi sa se gandeasca daca pun becuri mai puternice sau se risca un pic cu LED-uri. Hai ca prin tara nu o fi mare branza daca te opreste politia, dar prin alte tari s-ar putea sa fie cam naspa daca te verifica. Iar referitor la voltajul care intra in faruri, faceti o proba cu niste hamuri cu relee si abia apoi cheltuiti cateva milioane pe LED. Nu e un sfat, e o parere personala. Din propria experienta. Cum am pus releele, nu m-am mai chinuit sa cumpar niste becuri "puternice". Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
adidas Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Ar mai fi astea, pentru cei cu far rotund de 7" Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 9, 2018 Autor Share Postat Decembrie 9, 2018 La automobile si al motocicleclete, generatorul este de CURENT si debiteaza in functie de sarcina, iar regulatorul de tensiune mentine tensiunea continua constanta ( in jurul valorii de 14,4 V ). Cu cat puterea consumatorilor este mica cu atat solicitarea sistemului generator-RRT-acumulator este mai mica, incalzire redusa. In plus, sarcina mica pentru generator, echipament antrenat de catre motorul termic, inseamna consum redus de combustibil. In principiu, puterea LED-urilor este la 60-70% din puterea surselor cu incandescenta. Din ce in ce mai multi producatori de auto implementeaza LED-ul ca sursa standard in instalatia de iluminare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
leopold Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Fiecare cu povestea lui, ca sa zic asa. Tind sa-mi iau doar dracii omologate CE pentru strada. E plina Ro de masini cu lumini la care te poti bronza - si pe fata, si pe spate. Si ceva motociclete, ca veni vorba, cu proiectoare chinezesti, ca sa se vada mai bine. Noaptea. Personal, am tendinta atunci cand ma orbeste careva, sa-i intorc serviciul - fie cu faza lunga, fie cu luminile de ceata. Nu zic ca nu se pot face adaptari ok in fata blocului, insa majoritatea NU sunt ok. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 9, 2018 Autor Share Postat Decembrie 9, 2018 Asta si dorim, sa nu fortam generatorul la capacitatea maxima sau sa-l completam cu acumulatorul in suprasarcina. Sectiunea conductoarelor sunt calculate pe valori maxime ale surselor de lumina prevazute in cartea tehnica, cele mai utilizate 40W/45W pentru faza scurta/ faza lunga. LED-ul lucreaza cu max 36W, deci un curent mai mic si nu sunt probleme. "Save energy" daca poti nu ezita! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
john17 Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 40/45W aveau becurile de far sferice de acum 40 ani! Halogenele au 55W sau 55/60W pt H4 cu 2 filamente! (Sau 90/100W "vitan țiuning", numa' bune sa topesti/prajesti oglinda farului). Generatoarele electrice toate suntbde curent. Eu parca stiam ca regulatorul la moto ajusteaza iesirea din alternator si e cu atat mai solicitat cu cat ai mai putini consumatori... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Decembrie 9, 2018 Autor Share Postat Decembrie 9, 2018 1. Sunt n+1 auto care au 40W/45 in prezent, halogenul este un gaz introdus in 40w/45w pentru a creste eficienta luminoasa; 2. RRT la moto se conecteaza dupa redresare si lucreaza pe c.c( vezi). 3. Legea conservarii energiei spune altceva...sunt legi pe care le acceptam si le aplicam. Energia consumata+pierderi=Energia primita Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
john17 Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 (editat) Majoritatea auto si moto au becuri H4 (55/60W) sau H7 (55W) in faruri, cateva mai au H1 (tot 55W). Oricat mi-am stors creierul si am rasfoit aplicatia Osram Vehicle Lighting nu am gasit nici o masina cu 40/45W. Ba chiar in primavara m-am strofocat destul de tare sa procur niste becuri incandescente nehalogene 40/45W pt un retrocoteț, au cam disparut de pe piata. Pe la scutere, mopeduri si alte din astea mai mititele gasesti si puteri mai mici in altfel de becuri. Si zici ca regulatorul la moto cupleaza si decupleaza iesirea alternatorului de baterie/consumatori?!? Posibil, desi eu traiam cu impresia ca functioneaza altfel, cam ca o sursa de alimentare reglabila din aia cu Zener in baza unui tranzistor... Editat Decembrie 9, 2018 de john17 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Lucian_M Postat Decembrie 9, 2018 Share Postat Decembrie 9, 2018 Am vazut bec bifazic h4 de 35 W pe o motocicleta Husqwarna de 125 cc (supermoto). Chiar ma uitam patrat cat de slaba e lumina. De 40/45w nu am auzit sa fie becuri. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.