Sari la conținut

All about LEDs


dedant68
 Share

Postări Recomandate

Salut,

Ma refer in prima etapa la auto si aici am in test auto propriu(Mini Cooper gen. a II-a), dar o mare parte informatii sunt valabile si la motociclete( particularizate la model si tipul de electronica). Este dificil si de cele mai multe  ori  costisitor identificare pe piata a surselor de iluminare de tip LED( Light Emitting Diode) care sa intruneasca mai multe conditii: 

- putere redusa;

- dimensiuni adaptabile soclului de fixare in far sau lampa;

- temperatura de culoare ( 6000 K maximum admisa de standardul european);

- flux luminos de valoare ridicata;

- durata mare de functionare ( 30.000-50.000)ore;

- tehnologie de fabricatie ( SMD, COB, Micro LED sau cele produse pe tehnologia CREE din SUA);

-fara aparitia de eroare de sursa de lumina defecta in bord( bec ars in bord);  

Piata este invadata de sute de variante de LED-uri cele mai multe produse in China,  de asemenea, cele mai multe genereaza eroare dec bec ars datorita puterii electrice reduse consumate astfel calculatoarele de bord semnaland existente unui  bec ars prin eroarea specifica.  Problema se pote rezolva prin introducerae in circuitul becului a unui resistor care mareste puterea consumata si calculatorul anuleaza eroarea. Daca rezistorul nu este corect ales, puterea totala consumata de LED + cea consumata de rezistor devine importanta si scopul de a obtine  un consum redus  de energie nu mai este atins.  Sunt producatori care introduc in circuitul LED-ul un rezistor de o valoare limita/prag si care induce calculatorului un consumator de bariera ( 60% afta de consumul real/initial) si eroarea nu este afisata in bord. Dupa mai mute cautari si probe am identificat LED-ri care se pot monta in lampile spate ( pozitie si semnalizare), inlocuind becurie cu incandescenta/halogen de 21 W ( soclu BA15S/pini diametral opusi ) 

Revin...

No error.JPG

LED_4.JPG

LED_3.JPG

LED_2.JPG

LED_1.JPG

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pot spun ca auto este mai vizibil in trafic. Discutia se face tinand cont de fluxul luminos( masurat in lumeni/lm)

Pentru un bec cu incandescenta(filament) fluxul luminos este de 14lm/1W , pe cand la LED este de 80 lm/1W.  LED-ul din pozitie are 650 lm si o putere de 8W, pe cand cel schimbat/incandescenta, avea 300 lm pentru 21W. De aici si avantajele iluminarii cu surse LED( un flux luminos mai mare la un consum energetic mai mic, in plus durata de functionare mare 30.000 ore) .  

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De aici si avantajele iluminarii cu surse LED( un flux luminos mai mare la un consum energetic mai mic, in plus durata de functionare mare 30.000 ore) .  

LED este mai bun doar la intensitatea luminii. Ma rog, a fascicolului luminos. Cu ce ma incalzeste ca imi consuma mai putin, daca trebuie sa ii pun anulator de bec ars? Adica o rezistenta care sa consume in plus cat sa pacaleasca senzorul ca e bec de care trebuie acolo. Masina mea are tot felul de senzori, stie inclusiv daca am bec de proiector, de frana, de semnalizare etc ars sau nu functioneaza. Daca pun LED, ca ar consuma mai putin, e frectie, consumul va fi acelasi dupa ce pun anulatorul. Aceasta tehnologie LED e utila (daca se urmareste economia de curent) in special la masinile si motocicletele care NU au senzori de becuri arse si eventual alternatoare mai "sensibile". Daca insa se urmareste performanta, treburile se schimba radical in vafoarea LED. Dar depinde foarte mult daca e si farul proiectat pentru acest tip de sursa de lumina. Asta uita multi cand isi monteaza LED pe masina. Sau motor. Oarecum similar tehnologiei HID.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dedant68, asa cum zici, varianta ideala e cu LED-uri plug and play.

Pentru faruri, iata un model care necesita insa mici matogarii (gaurit protectia de praf si prins circuitul extern pe undeva). Dar atat lumina cat si puterea sunt foarte bune. In plus, in trafic nu a semnalizat nimeni ca e deranjat. Utilizat atat H4 cat si H7.

O sa incerc si pe motor unde mi se pare si mai potrivit.

http://www.narva-light.com/en/led-types/led-headlights

In a doua imagine cu amprenta este schimbat doar becul din stanga.

Sunt in schimb curios daca mai foloseste cineva care poate sa ne prezinte varianta lui si probleme de fiabilitate.

 

20181208_113142.jpg

20181208_120654.jpg

20181208_121439.jpg

20181208_145754-1.jpg

20181208_145739-1.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am precizat ca trebuie sa-ti cunosti bine electronioca pe auto sau moto inainte de ati cumpara LED. Aici ma refer la ECU, calculatorul de bord , etc. Pentru cele mai multe LED-uri/kit-uri/sisteme, depinde cum sunt comercializate catre producatori, o sa vezi " No Error " / " For CAN BUS " sensul ca nu genereaza eroare in bord prin calculatorul de interior, BC1 MC/MCS , erc in functie de auto. Dar, daca intram in amanunte, BC1 (calculatorul/modulul de baza) in cazul MC/MCS lucreaza pe o retea de comunicare seriala de tipul K-BUS, practic un singur conductor marcat 3 culori ( alb-rosu si cu dunga galbena), iar aici in BC1, magistrala se separa in K-BUS I si K-BUS II. De la LWR la sursele de lumini (far, lampi, etc) circuitul este unul normal pentru curent continuu (+ si -). Semnalul care circula prin magistrala K-BUS este de tip binar ( 0 si 1), si o anumita combinatie binara este transmisa la LWS si reprezinta un semnal/comanda, apoi LWR converteste semnalul intr-unul analog/cifra/valoare tensiune, pentru utilizare mai departe in circuit. Ce mai multe probleme pe partea de adaptare si recunoastere a LED-ului le-am intalnit la BMW, in special seria 3.  Pentru ca si Mini este tot produs de BMW, intr-un final am gasit un pachet care face treaba  95 % , 5 % mai are o mica "buba", dar neinsemnata. 

 Este un kit produs in SUA de Quake de 36w /LED (faza scurta si lunga H4, cu 6000 lm/LED, cu driver de comanda si   decodor de eroare si cooler de racire a circuitului electronic. Cipul este de tip LUXENON MZ/XHP50, un produs bine cotat si garantat pentru 30,000 ore de functionare. Parametrii fotometrici ai unui LED nu se depreciaza mult in timp fata de filament, care isi pierde proprietatile cu fiecare ora de functionare. 

L-am montat si este o alta viata pe sosea noaptea😀. Si ce este important- LED-ul genereaza este o lumina rece si nu orbeste participantii al trafic, chiar pe faza lunga.

Faza scurta(Intalnire).jpg

Luxenon MZ_LED's.JPG

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Un aspect legal, la farurile cu sticla clara (cum sunt toate acum) sansele sa ramai fara talon sunt extrem de mari. Vorbind de alte calitati, eu am becuri cu led pe stop la frana si am sesizat ca raspunsul la franare este instant, la cel cu filament clasic este clar un mic delay fata de led.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din 5  zile pe saptamana in 3-4 zile circul  noaptea, iar pe sosele sunt "nave spatiale" daca vorbim de lumini. 

Luv, ai dreptate, LED-ul aduce un plus de "safety" pentru conducator, si am sa fac putina demonstatie:

Timpul de aprindre a unui LED ( de la apasarea pedalei de frana) pana la aparitia luminii emse de catre LED este 800 x 10-12 pana la 2 x 10-9 secunde, in functie de tehnologia LED-ului. In cazul unui bec cu incandescenta ( principiul de baza si la sursa cu halogen), timpul necesar de la inchidrea circuitului electric-incalzirea filamentului pana la incandescenta, - emisia lumini, este de 0,2 secunde=200 ms sau 200 x 10-3sec , practic discutam de rapoarte de la 106 (million ) pana 109 (milliard).   In final discutam de o iluminare INSTANT la apasarea pedalei de frana, la LED . Daca luam cazul a doua automobile care se deplaseaza unul in spatele celuilalt cu viteze de 90 km/h si la o distanta de 50 intre ele, iar primul are sistem de iluminare clasic pe circuitul de frana, la apasarea franei primului automobil, lumina la dispersor/stop frana apare dupa 0,2 secunde, dar primul auto intra pe spatiul de franare. Conducatorul auto din spate vede lumina rosie la dispersorul celui din fata dupa 0,2 sec, iar in acest interval de timp mai parcurge  o distanta (90.000m  3600sec  X 0,2 sec) de 5 metri, distanta decisiva pentru posibilitatae producerii unei coliziuni. In cazul LED-ului distanta de 5 metri nu mai exista, conducatorul din spate vede INSTANT lumina rosie si actioneaza frana pentru a evita coliziunea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Totusi la trecerea pe LED-uri  apare  aspectul legal datorita intensitatii luminoase diferite, trebuie ales un bec LED care sa aiba acelasi flux luminos cu cel schimbat cel putin asa se deduce din lege . Acum un an mi-am schimbat cele doua becuri sofite de la numar (masina), lumina pe care o dau mi se pare prea mare si imi e sa nu ma agate vreun militian, chiar e deranjanta o lumina puternica la stopuri cu singura erata, ceata.

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Posibil la ITP sa fie probleme, practic cand inginerul verifica pertinent instalatia de iluminare, dar in trafic, noaptea/ziua sasele sunt mici! La cate incidente si situatii problema sunt pe sosele, fix problema LED-urilor la auto!? In plus, politistul trebuie a fie insotit de un echipaj RAR daca doreste sa constate situatii de genul acesta( flux luminos, temperatura dEe culoare, etc.) la instalatia de iluminare. Circul de cateva luni bune cu LED-uri, chiar am avut de cateva ori masina politiei in spate si nu au fost interesati de lumina de la pozitii😐 

 

Editat de dedant68
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Articolul 101 OUG 195/2002.
10. montarea la autovehicul şi tractor agricol sau forestier, remorcă sau tramvai a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate


https://legeaz.net/oug-195-2002/art-101-raspunderea-contraventionala

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai ramane o problema pe motocicleta, regulatorul de tensiune. Nu era ideea ca, cu cat consumul e mai mare cu atat regulatorul e mai rece si are o viata mai usoara? Prin caldura disipa excesul de energie produs de alternator. La regulatoarele tip Mosfet dispare problema.

Am sa-mi pun si eu pe moto, dar momentan sunt foarte scumpe: https://www.philips.com.hk/en/c-p/12953BWX2/x-treme-ultinon-led-headlight-bulb

Pe spate mi-am facut eu, custom. O banda LED RGB din China, intr-un tub waterproof, plus un driver construit de inginer de prin Bucuresti care-mi protejeaza ledurile de spike-uri si le tine undeva intre 9-10V pentru o viata mai lunga. 12V doar pe frana.

 

 

Photo 06.08.2015, 22 39 05.jpg

Photo 06.08.2015, 19 52 18.jpg

IMG_6127.JPG

Editat de adidas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am și eu pe placa topcase-ului un stop flexibil cu led-uri, e destul de vizibil mai ales ca i-am pus o manțocărie strobo pe frână. Nu am conectat poziția la el pt că era puternică și abia se observă când se mărește intensitatea luminii roșii la frâna. Se aprinde sesizabil mai rapid decât stopul original la acționarea frânei.

Merg de 3 sezoane cu el și nu m-a întrebat nimeni nimic. La itp i-am tras un izolierband negru deasupra, preventiv. 😇

Editat de john17
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@l.u.v Da, e adevarat si cat de curand or sa inceapa sa zboare certificatele.

Editat de adidas
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Certificatele oricum zboara cu aceeasi viteza ca si riderul. Mi-am pus niste LED-uri ceaina pe frana, erau din alea duble, pozitie si frana. Dar diferenta dintre pozitie si frana era fix pix, asa ca am modificat instalatia electrica sa imi aprinda ambele "faze" cand franez. Si am legat pe circuit un strobo, care isi face treaba. Ca bec de pozitie am pus un LED micut, se vede oleaca pe zi si binisor seara. Cine vrea lumina mai puternica pe faruri, ar fi bine sa verifice prima data cu multimetrul cat curent intra in becuri si abia apoi sa se gandeasca daca pun becuri mai puternice sau se risca un pic cu LED-uri. Hai ca prin tara nu o fi mare branza daca te opreste politia, dar prin alte tari s-ar putea sa fie cam naspa daca te verifica. Iar referitor la voltajul care intra in faruri, faceti o proba cu niste hamuri cu relee si abia apoi cheltuiti cateva milioane pe LED. Nu e un sfat, e o parere personala. Din propria experienta. Cum am pus releele, nu m-am mai chinuit sa cumpar niste becuri "puternice".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La automobile si al motocicleclete, generatorul este de CURENT si debiteaza in functie de sarcina, iar regulatorul de tensiune mentine tensiunea continua constanta  ( in jurul valorii de  14,4 V ). Cu cat puterea consumatorilor este mica cu atat solicitarea sistemului generator-RRT-acumulator este mai mica, incalzire redusa. In plus, sarcina mica pentru generator, echipament antrenat de catre motorul termic, inseamna consum redus de combustibil. In principiu, puterea LED-urilor este la 60-70% din puterea surselor cu incandescenta. Din ce in ce mai multi producatori de auto implementeaza LED-ul  ca sursa standard in instalatia de iluminare.  

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare cu povestea lui, ca sa zic asa. Tind sa-mi iau doar dracii omologate CE pentru strada. E plina Ro de masini cu lumini la care te poti bronza - si pe fata, si pe spate. Si ceva motociclete, ca veni vorba, cu proiectoare chinezesti, ca sa se vada mai bine. Noaptea. Personal, am tendinta atunci cand ma orbeste careva, sa-i intorc serviciul - fie cu faza lunga, fie cu luminile de ceata. 

Nu zic ca nu se pot face adaptari ok in fata blocului, insa majoritatea NU sunt ok. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta si dorim, sa nu fortam generatorul la capacitatea maxima sau sa-l completam cu acumulatorul in suprasarcina. Sectiunea conductoarelor sunt calculate pe valori maxime ale surselor de lumina prevazute in cartea tehnica, cele mai utilizate 40W/45W pentru faza scurta/ faza lunga. LED-ul lucreaza cu max 36W, deci un curent mai mic si nu sunt probleme. 

"Save energy" daca poti nu ezita!  

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

40/45W aveau becurile de far sferice de acum 40 ani! Halogenele au 55W sau 55/60W pt H4 cu 2 filamente! (Sau 90/100W "vitan țiuning", numa' bune sa topesti/prajesti oglinda farului).

Generatoarele electrice toate suntbde curent. Eu parca stiam ca regulatorul la moto ajusteaza iesirea din alternator si e cu atat mai solicitat cu cat ai mai putini consumatori...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1. Sunt n+1 auto care au 40W/45 in prezent, halogenul este un gaz introdus in 40w/45w pentru a creste eficienta luminoasa;

2. RRT la moto se conecteaza dupa redresare si lucreaza pe c.c( vezi). 

3. Legea conservarii energiei spune altceva...sunt legi pe care le acceptam si le aplicam. Energia consumata+pierderi=Energia primita

RRT Motorcycle.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Majoritatea auto si moto au becuri H4 (55/60W) sau H7 (55W) in faruri, cateva mai au H1 (tot 55W). Oricat mi-am stors creierul si am rasfoit aplicatia Osram Vehicle Lighting nu am gasit nici o masina cu 40/45W. Ba chiar in primavara m-am strofocat destul de tare sa procur niste becuri incandescente nehalogene 40/45W pt un retrocoteț, au cam disparut de pe piata. Pe la scutere, mopeduri si alte din astea mai mititele gasesti si puteri mai mici in altfel de becuri.

Si zici ca regulatorul la moto cupleaza si decupleaza iesirea alternatorului de baterie/consumatori?!? Posibil, desi eu traiam cu impresia ca functioneaza altfel, cam ca o sursa de alimentare reglabila din aia cu Zener in baza unui tranzistor...

IMG_20181209_192242.jpg

Editat de john17
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...