Sari la conținut

Sfaturi despre initierea in enduro


Vizitator AdrianB1
 Share

Postări Recomandate

Vizitator AdrianB1

Din nimereala m-am ales pentru o saptamana in concediu cu o moto cu care pot sa ma dau pe dealuri, dar nu ma pricep. Am 15 ani pe moto de strada, cateva sute de km pe forestiere, destul de multi ani de mountain bike serios, dar e prima data cand m-am urcat pe o moto de genul asta. E o situatie cam neasteptata, altfel as fi incercat sa fac un curs de enduro inainte, dar nu e cazul.

 

Motocicleta e o vechitura, 125cc 2T, pornire la pedala, merge decent. Nu am echipament specific, doar casca, manusi, geaca cu protectii si niste pantaloni touring cu protectii (Klim Latitude). Zona prin care ma plimb e plina de drumuri forestiere si poteci, deja am mers vreo 100 km pe tot soiul de pante, rape, vaioage, dar incetisor ca un mosneag senil pentru ca lipsa de echipament pentru picioare si lipsa de experienta o compensez cu viteza foarte moderata, gen bicicleta (nu downhill).

 

La ce trebuie sa am grija? La ce trebuie sa fiu atent sau ce m-ar ajuta sa invat sa merg mai bine? Nu pot sa risc aproape nimic, merg singur si in majoitatea locurilor nu e semnal de telefon, asa ca un eventual accident e deja o problema serioasa, dar si cu mers doar in primele 2 trepte de viteza nu prea e o treaba. E si plin de ursi, lupi si mistreti, locurle sunt superbe dar cam periculoase, acum cateva zile lupii au mancat niste caini in sat si pe unul legat cu lant l-au rupt in 2 si au lasat o bucata legata cu lant, cam asta e situatia.

 

- pe strada cu moto usoara franez aproape doar cu fata, cum sta treaba in offroad?

- la accelerare jucaria asta are o explozie de putere in ture mari care rupe aderenta la roata spate foarte usor, asa ca merg un pic subturat. La turatie mica nu are putere, are doar 125cc si vreo 22 CP cand motorul e nou si nu mai e de mult nou, asa ca e mai slab. Un sfat pentru situatia asta?

- cauciucurile par adecvate si nici nu pot sa le schimb, nu e motocicleta mea si nici nu exista vreun magazin moto pe o raza de vreo 200 km, dar mi se pare ca aderenta e un pic mai slaba decat un cauciuc bun de mountain bike. Presiunea pe spate e 1.2, pe fata 1.5, e in regula? Proprietarul mi-a dat valorile astea, eu doar le verific si reglez inainte sa plec, nu stiu cat ar fi potrivit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De enduro nimic..dar nu merge singur pe munte sau in sălbaticie. Dacă totuși te abati de la asta fă-ți un traseu, spunei-l cuiva de încredere și daca pana la ora x nu esti la el sau nu dai nici un semn sa înceapă să te caute. Te ajuta si niste walkie talkie mai de calitate. Unul tu unul persoana de contact. Parca si salvamontul asculta pe canalul 7 sau 9..nu mai stiu exact.  Unele pot fi si modificate sa emită mai mult.

Nu e de joaca cu asta. Regula..e cate 2 in zone izolate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rand, ia-ti niste bocanci, gaseste ceva cat de cat de protectie pentru picioare. In off poti sa cazi pe o parte foarte repede, sa-ti prinzi piciorul sub motor. Sau poti sa te lovesti pur si simplu de cioturi. Chiar duminica, pe o coborare, mi-am prins varful piciorului intre scarita si un ciot de la un copac taiat, de am injurat 5 minute si am sarit intr-un picior. 

Apoi, cu mersul singur, stiu ca am facut-o si eu de zeci de ori. Problema cea mare e sa nu ramai pe undeva singur. Iar asta se poate intampla ori de la o accidentare, ori ca cedeaza motocicleta, ori ca intri in cine stie ce vaioaga si nu mai poti sa iesi de acolo. Accidentari nu prea am vazut in off-road, cu exceptia cazului in care nu esti sinucigas si nu dai gaz ca nebunul pe poteci serpuite fara sa le cunosti, ca te poti trezi cu o prapastie in fata. La motocicleta sa ai un minim de scule la tine (cheie 8, 10, 13, o bujie de rezerva si cheie cu care sa o desfaci de pe motor, soricei,  eventual 2 surubelnite drepte sa poti sa le folosesti pe post de leviere daca ai pana (noi umpleam roata cu cetina si mai mergea 5-10km). In rape adanci de unde sa nu mai poti iesi nu recomand sa intri cand esti singur.

Cu frana, e ca la strada. Poti folosi doar frana fata, dar nu e la fel de eficienta. Bagi 20-30% si frana spate si e mai bine. 

Cu grip-ul, aici e o intreaga discutie. Cu cat mai mica presiunea, cu atat mai bun grip-ul. In general, la enduro se foloseste tubliss-ul, care te lasa sa mergi cu 0.3 in roata spate, si ai grip bun. Daca ai camera, aici intervine problema ca daca lasi presiunea prea mica, poti ciupi camera cand dai in viteza peste o piatra. Si apoi ajungi la pana. Daca ai 2 papioane pe roata, margi mai departe, distrugi cauciucul dar poti iesi din padure. Daca ai doar un papion pe roata, e destul de dificil, s-ar putea sa dejantezi pana acasa, si e recomandat sa incerci sa bagi niste cetina, ceva, in roata, ca sa ajungi acasa. Daca nu ai niciun papion, e la revedere, sigur se invarte cauciucul pe roata si dejantezi in scurt timp. De aceea, la camera se recomanda sa bagi 0,7, chiar 0.9 atm per roata. Poti baga mai mult un pic in roata fata, deoarece cu ea dai prima data in pietre la viteza, deci e mai expusa, si nu ea e cea care iti asigura grip-ul. Dar 1,5 fata si 1,3 spate e enorm. De asemenea, conteaza si compozitia cauciucului, dispunerea crampoanelor. Unele sunt pentru noroi, crampoane mai mari si mai rare, altele sunt pentru piatra, crampoane mai mici, cauciuc mai moale. Pe iarba umeda, de exemplu, nici mama cauciucului nu tine, acolo esti pe gheata.

 

Cam atat pentru o prima lectie. Ia scule la tine, in rucsac, ca ala e principalul motiv pentru care ramai in padure. Si atentie la nivelul de benzina, sa nu faci pana prostului pe creste.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Multumesc tuturor, o sa aplic tot ce pot. Pana acum pare ok, stau pe forestiere si ies doar cand e nevoie cate un pic, companioni in zona nu am momentan asa ca nu prea am de ales, ori merg singur ori nu merg nicaieri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pentru franare folosesc intotdeauna spatele si  trebuie sa te astepti sa se blocheze. La coborari spatele pana la limita blocarii sau chiar blocat si din frana fata reglezi pana la viteza dorita. Mergi cu c ate un deget pe frana si pe ambreiaj ca sa poti rreactiona repede. Poate explozia de putere o compensezi patinand ambreiajul. Unul sau doua degete te ajuta si sa nu tragi prea vartos de frana fata incat sa blochezi roata. La mine la inceputuri  pozitia asta a mainii a ajutat si la a avea un fel de reper pentru a nu misca mana pe acceleratie cand mergeam peste hartoape.

Mersul singur nu-l recomand dar eu am mers cel mai mult asa. Cateodata faci magarii mai mari cand mergi in grup. 

Ar fi de frecat cateva ore motorul prin padure si ceva noroi pentru a te obisnui cu roata spate care mai rupe aderenta.

Neaparat ceva cizme sau bocanci si neaparat ceva protectii mai serioase la genunchi, cot, umeri si spate. 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

S-a terminat si am ramas intreg, oarecum. Am reusit sa imi rup o unghie (MTB), sa imi julesc zdravan un genunchi (pe o punte partial rupta) si sa imi busesc un pic un umar (accident nocturn), dar nici o tranta cu motocicleta. Inca mai am de invatat o gramada, in special sa cobor pante abrupte sau fara aderenta (am coborat cateva mai mult târâș), dar si eu si motocicleta suntem in starea in care am pornit de-acasa. Acum ca m-am intors in Bucuresti si ma repar incetisor, mi-au ramas niste filme extrem de zbuciumate (camera pe ghidon, ca nu mai am prinderi de casca) din care am scos 2 poze (neinteresante) de pe la 1600 de metri altitudine.

Moto2.thumb.PNG.db69ac8f870399c6326f1cf8d26abb0c.PNGMoto1.thumb.PNG.492b39db244b72b86f9b49507620ab24.PNG

 

Si am reusit sa evit si politia, desi moto e inmatriculata si cu actele in regula nu mai mergeau farul si semnalizarea si nu am apucat sa le repar.

Editat de AdrianB1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Prin Bucovina, nu e un traseu anume, am stat aproape 2 saptamani in concediu pe-acolo si am luat motocicleta de la cineva acolo si am mers in diverse directii pe forestiere si pe dealuri.  Pozele sunt de pe un munte numit Ousorul, e langa Vatra Dornei si undeva in fata e fabrica de apa minerala Poiana Negrii (pe acolo se urca la 12 apostoli, pun o poza mai jos). Am fost si pe la Tinovul Mare (acolo mi-am julit genunchiul, ulterior l-au inchis si a intrat in reparatii capitale), spre Ilva Mica (nu am ajuns, drumul cam prost), spre Valea Mare (pe Somes) pana am dat de drumuri blocate (lucrari forestiere), nimic special sau spectaculos. Pentru un incepator, singur, fara semnal la telefon majoritatea timpului si cu atatea animale salbatice periculoase cred ca a fost destul.

 

Btw, am avut noroc, am dat doar de caprioare si caini de stana. Prefer un caine mare decat un urs mic (ca ala e cu ma-sa si aia nu glumeste).

 

Pietre.thumb.jpg.cad0293bb8706c5ddce6790cacca1046.jpg

Editat de AdrianB1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...
Vizitator AdrianB1

Revin la subiect; anul asta am o gramada de concediu, vreau sa inchiriez sau sa cumpar o motocicleta cu care sa merg pe forestiere, unele foarte nasoale (namol, gropi), dar nu chiar prin padure. Trebuie neaparat ceva inmatriculat, ca sa pot sa merg pe DN 1-2 km pana intru pe forestiere si e plin de politie in zona.

 

Ceva recomandari? Nu am o limita de buget, dar nu vreau sa cumpar o motocicleta noua ca sa ma dau doar 2 saptamani pe an, in medie, cand ajung prin Bucovina. Daca o cumpar oricum intentionez sa o las acolo la tipul de la care am luat anul trecut motocicleta imprumut, ideea e sa avem 2 ca sa mergem impreuna, ca singur a fost cam riscant. Vreau ceva fiabil si relativ recent, adica dupa 2010, o Honda CRF 250x suna perfect pe hartie, doar ca nu am vazut nimic de vanzare fabricate in ultimul deceniu. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte buna decizia cu motorul inmatriculat. Majoritatea nu dau 2 bani pe asa ceva.

Eu cred ca va fi, ca la mine, in functie de oferta. Poti gasi o multime de motoare "cu acte", dar doar 1-2 inmatriculate, din care sa alegi. Asa ca degeaba te sfatuim noi pe aici ca ala ar fi mai bun, sau mai prost, ca tot din 2-3 motoare ai de ales.

Atentie la inmatriculabile, cu acte, sa nu te pacaleasca vreunul. Cam orice motor fabricat pana in 2020 si care nu a mai fost inmatriculat pana acum in UE nu mai poate fi inmatriculat. Din 1 ianuarie a intrat in vigoare o diectiva UE care spune ca nu mia pot fi inmatriculate de noi decat motoarele Euro5. Asa ca poate sa fie KTM sau Honda varianta 2020, daca nu a fost pana acum inmatriculat nici nu o sa mai poata fi vreodata.

Tu ferestete de cele "cu acte pt inmatriculare" si uita-te doar dupa cele deja inmatriculate, si nu o sa ai vreo problema.

 

 

Si inca ceva. Daca te dai tot la Vatra Dornei, vezi ca sunt baietii de la DornaWatra ce se dau periodic pe acolo, si un pic mai incolo e Campulung Moldovenesc unde, la fel, se dau destul de multi. Ia legatura cu ei, eventual iti dau eu un contact al unui mare om din Campulung care sa te bage in gasca (organizatorul de la Hard Enduro Bucovina, baiat foarte sufletist).

 

Cauta pe facebook "Dorna Watra Enduro Team"

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...
Vizitator AdrianB1

Azi a fost o zi fantastica pe forestiere pline de namol prin creierii muntilor, pana am facut pana pe spate (pe-aici: https://www.google.com/maps/@47.3444289,25.0616425,17.6z) si am venit incetisor inapoi, ca nu aveam nici un fel de scule (nu e motocicleta mea). Se pare ca s-a smuls valva, inca nu am demontat roata sa vad ce e acolo dar cam alea sunt simptomele.

 

Vad ca atunci cand merg in picioare frana imi e mult prea sus. Cum e mai bine sa fie pozitionata, pentru pozitie asezat sau pentru mers in picioare? Cred ca daca o rotesc spre fata e suficient de bine pentru ambele pozitii, asa am manetele la biciclete, dar nefiind motocicleta mea inca nu mi-am bagat nasul in asemenea reglaje. 

 

De asemenea schimbatorul de viteze e prea sus, proprietarul merge de obicei cu cizme mult mai groase decat ale mele, asa ca trebuie sa schimb ridicand din picior, nu rotind. Mie mi se pare ok, dar intreb ca sa fiu sigur: fac ceva gresit?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

2 hours ago, AdrianB1 said:

Cum e mai bine sa fie pozitionata, pentru pozitie asezat sau pentru mers in picioare?

cumva intermediar,depinde ce predomina

frina spate trebuie cam orizontala ,adica in poloboc cu scarita dreapta

astea sunt mediile,fiecare isi personalizeaza un pic..

Editat de mihai c
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Perfect, maine rotesc asamblul maneta-frana fata.

 

Stiu de la proprietar ca a facut o modificare la janta ca sa nu se roteasca cauciucul pe janta, ce altceva ar putea sa cauzeze ruperea valvei de la camera? Atunci cand s-a intamplat nici macar nu trageam mai tare, urcam o panta usoara printr-a treia la turatie constanta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

imi plac mult astia de la crosstrainingenduro,daca ai rabdare sa le vezi,sunt foarte faine,instructive si amuzante

 

https://www.youtube.com/watch?v=i7D2XDT57p8&list=PLlur54ugvzNKGIuFDwITlXrSENMeqikEQ&index=16

https://www.youtube.com/watch?v=tVT7zDDZtZw

https://www.youtube.com/watch?v=i7D2XDT57p8

 

asta e si mai la obiect:   

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 9 ore, AdrianB1 a spus:

Stiu de la proprietar ca a facut o modificare la janta ca sa nu se roteasca cauciucul pe janta, ce altceva ar putea sa cauzeze ruperea valvei de la camera?

Doar rotirea cauciucului pe janta. Cate papioane ai? Sunt stranse bine? 

Ca si lamurire, daca nu stii, papion e asta:

https://www.nordicamoto.ro/piese-consumabile-mx-enduro/anvelope-camere-mousse/1794-papion-roata

El se monteaza pe interior, langa camera, si tu nu vezi decat surubul lui ca-ti iese printre spite, in rand cu valva de la camera. Deci, daca te uiti printre spite si vezi 2 suruburi si o valva, ai 2 papioane, si e OK. Daca nu vezi decat o valva, fara suruburi, atunci motocicleta aia poate oricand sa te lase in padure. Rupi valva la o urcare, apoi in drum spre casa, daca ai niste urcari mai agresive, iti sare cauciucul de pe janta si te trezesti cu roata spate blocata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Are unul singur pe fiecare roata, probabil cel de pe spate nu era destul de bine strans. Am cumparat o camera noua un pic mai devreme, o montez maine cu proprietarul motocicletei si o sa strangem mai bine.- E singura pe care am gasit-o intr-un magazin in Vatra Dornei, altfel trebuia sa dau o fuga la Bistrita sau spre Suceava, ambele la peste o ora de condus.

 

Multumesc mult pentru raspunsuri, abia astept sa rezolv problema si sa fac reglajele si sa o iau din loc prin muntii din zona. Am reusit sa trec relativ usor peste durerile de picioare, spate si alti muschi folositi mai rar, mersul in picioare pe o moto de teren nu foloseste muschii folositi la ciclism sau alergare, din ce observ. Alternez zilele de MTB cu cele de moto, e perfect.

Editat de AdrianB1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa nu ciupiti camera noua cand o instalati, se intampla des. Mai ales ca probabil ai cumparat camera normala, nu heavy-duty. Si sa nu strangi de tot piulita de la valva, acea piulita trebuie sa ramana desfacuta (adica aia de la minutul 3.20 din video-ul postat mai sus de coleg).

Ca sa iti dai seama cum functioneaza acel papion si cum sa il dai jos, uite aici instructiuni video:

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Cred ca ne descurcam, proprietarul se pricepe (e chiar inginer auto de meserie), dar el nu a fost saptamana asta pe-aici si ma gandeam cum sa o fac eu singur. O sa vina maine si o rezolvam.

 

Nu am gasit camera heavy duty, stiu ce e aia pentru ca am avut una cu mine fara valva si nu am gasit vulcanizare unde sa ii pun valva, am gasit doar una de camioane care pune valve dar aveau doar valve mari de camion. Asta de am luat-o e tot ce am gasit pe-aici, in lipsa de altceva sper sa mearga o saptamana, cat mai am eu concediu.

Am rezolvat, am facut singur pana, nu era valva smulsa ci avea ciupitura destul de mare care cred ca se poate vulcaniza. I-am pus camera noua si am mers cu aia, o sa rezolv luni cu camera asta.

 

Am reglat un pic si maneta de frana, e mai bine, cred ca se poate si mai bine.

 

Am facut o tura spre judetul Bistrita Nasaud pe niste coclauri pe unde nu era nimeni, m-am rasturnat o data, in final am ajuns pe un varf de deal unde erau vreo 7-8 oameni care faceau fanul si i-am intrebat de drumurile prin zona si au fost total inutili. Discutia a fost ceva de genul:

- Ce cauti aici?

- Ma duc spre Ilva.

- Pai si de ce pe-aici?

- Mi-au zis niste muncitori in vale ca pe-aici e drumul.

- Pai ce, e terenul lor? (????)

- Nu stiu. Cum se ajunge la Ilva?

- Pai e 2 km incolo, dar intoarce, ca nu esti bine echipat.

- De ce?

- Pai pe-aici umbla ursii.

 

I-am lasat in pace si m-am intors, m-am intalnit cu un biciclist ratacit, l-am intors si pe ala din drum (nu avea timp sa ajunga in civilizatie pana se lasa intunericul si nu avea lumini, nici nu era din zona si nu stia deloc zona), la intoarcere o forjam incetisor pe la 50-60km/h pe un forestier si am vazut 2 moto enduro in fata unei cladiri care semana a birt satesc, asa ca m-am intors (mi-a luat ceva sa opresc) si am stat cu ei la o cola (ei bagau cate 2 beri fiecare, erau hardcore). Mi-au confirmat ca mersesem pe drumul cel bun, s-au oferit chiar sa mearga cu mine inapoi (ei mergeau pe-acolo spre casa) dar era prea tarziu pe seara, asa ca m-am dus sa las motocicleta. Foarte de treaba baietii, fix pe dos fata de idiotii din deal.

 

Proprietarul motocicletei are vreo 20-25 cm mai putin decat mine (la inaltime). Eu stau bine pe sea, rezonabil in picioare, dar parca ar fi util un ghidon mai inalt si/sau scarite mai joase. Mai e careva pe-aici mai inalt de 1.85 care poate sa imi spuna cum a rezolvat cu inaltimea peste medie? Cat se poate ridica ghidonul, 3-5 cm? Scaritele se pot cobora fara modificari serioase?  

 

De asemenea vad ca alunec cu pantalonii de la Klim cand merg in picioare si incerc sa ma sprijin cu genunchii de sea. In blugi nu am avut probleme, dar azi am mers doar in picioare 40km fara sa ma pot sprijini deloc. E ceva normal sau sunt eu prea noob?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la ghidon: se pot monta inaltatoare dar poti si sa te obisnuiesti cu el asa cum e. Vei sta putin mai aplecat in fata dar incarcarea rotii fata e utila in multe situatii. Important e sa-ti gasesti o pozitie comoda, mai ales  la turele lungi conteaza.

Referitor la pantaloni, cei de enduro au piele (sau similar) pe interior, in zona genunchilor, pentru aderenta. A fost ciudat cand am folosit echipamentul de strada si am sesizat imediat lipsa aderentei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

On 8/20/2021 at 11:38 PM, AdrianB1 said:

Scaritele se pot cobora fara modificari serioase?

nu prea mult,mai usor se inalta ghidonul;pozitia e f bine explicata in video ala postat de mine mai sus,gleznele trebuie sa fie verticale la mers in picioare

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1
Acum 4 ore, cc's a spus:

Referitor la pantaloni, cei de enduro au piele (sau similar) pe interior, in zona genunchilor, pentru aderenta. A fost ciudat cand am folosit echipamentul de strada si am sesizat imediat lipsa aderentei.

Si astia au piele in zona aia, dar tot alunec in fata. Poate trebuie sa imi mai imbunatatesc tehnica :)

 

Ieri am facut inca vreo 70km, cu o urcare si o coborare in muntii Suhard pe niste drumuri cu piatra sparta uda si caini de stana care ma fugareau. Acum pot sa stau pe canapea, dar ma dor o gramada de chestii pe la picioare de la efort. Masa luata la o stana din zona a fost excelenta, dar am aflat dupa aceea ca nu e accesibila publicului, un tip din grupul cu care eram (doar eu pe moto, restul cu alt mijloc de transport) era amic cu proprietarul. Am dat niste ture pe drumurile de pe-acolo, era plin de afine si merisoare si privelistea foarte placuta ochiului. Am vazut inca 3 enduristi gonind pe drumurile alea, dar la peste o jumatate de kilometru distanta sau chiar mai mult, asa ca nu ne-am intalnit.

Editat de AdrianB1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...