BogdanIonita87 Postat Mai 18, 2022 Share Postat Mai 18, 2022 Salut! De curand mi-am cumparat prima motocicleta enduro (KTM EXC200) si am inceput sa ma dau pe dealurile din jurul meu. Am experienta de cativa ani pe MTB, pe muntii si dealurile din jurul Sibiului, si pot sa spun ca ma pricep destul de bine la acest aspect, in special la coborari (downhill). Pe moto insa coborarile mi se par mult mai dificile decat pe MTB, in special din cauza aderentei care este oarecum imprevizibila, si a franei de spate greu accesibila. Pe MTB nu am nici o problema cu coborarile abrupte, simt perfect aderenta si cat de mult pot sa franez, insa pe moto mi se intampla deseori sa blochez roata fata fara sa vreau si sa o simt ca fuge de sub mine, chiar si la franari usoare. Frana de spate mi se pare greu accesibila, trebuie sa mut piciorul destul de mult in fata si sa il tin intr-o pozitie neintuitiva - cu varful in jos - ca sa apas frana, ceea ce imi da o senzatie de instabilitate, pe MTB sunt obisnuit sa ma sprijin in pedale cu calcaiul in jos si varful in sus, astfel incat nu exista nici o sansa sa-mi fuga piciorul. Poate imi puteti da ceva sfaturi despre cum trebuie abordate coborarile si in special despre cum sa franez pentru a evita pierderea aderentei. Banuiesc ca aici si suspensia mult mai lunga contribuie la sentimentul de detasare fata de roata si la faptul ca nu imi dau seama exact cand o sa rupa aderenta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bursyllac Postat Mai 18, 2022 Share Postat Mai 18, 2022 (editat) Salut. nu prea m-am dat pe motociclete dedicate de enduro, dar am facut ceva offroad dual-sport si ce povestesti aici imi suna un pic a setup necorespunzator si probleme cu pozitia corpului pe motociclete. Uite aici un nene care explica foarte fain chestiile astea (are playlisturi pentru incepatori, medii si avansati). 2 hours ago, Clit Eastwood Jr. said: In general, la coborari nu prea folosesti frana fata, mai mult spatele si lasi sa curga, fara frica . Nu e nicio problema sa mergi cu roata spate blocata, e foarte greu sa controlezi frana, o gasesti greu, ai cizmele groase si grele si nu simti. aici o sa il contrazic pe colegul @Clit Eastwood Jr. si o sa spun ca inclusiv pe offroad, pe coborari, frana fata e mai importanta, dar asta vine cu experienta. daca e greu de gasit punctul in care esti la limita cu aderenta, incearca sa exersezi asta pe coborari mai simple, pana cand incepi sa recunosti semnele ca roata fata urmeaza sa se blocheze. Editat Mai 18, 2022 de bursyllac Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mihai c Postat Mai 18, 2022 Share Postat Mai 18, 2022 frana spate trebuie reglata astfel ca sa prinda mai sus,cu talpa aproape orizontala;iar daca nu ajunge talpa pe frana atunci cind piciorul e pe mijlocul scaritei poti muta "pedala" de frana mai in spate ,la nevoie poti pune una putin mai mare (am facut si eu toate astea la a mea,mai ales ca la Suzuki Drz pedala asta e foarte mica daca nici asa nu esti multumit,sunt si adaptoare de frana spate actionate cu mana stanga franele se folosesc cam mereu ambele,cea spate pt stabilizare iar cea fata pt "incetinire" Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 19, 2022 Autor Share Postat Mai 19, 2022 Multumesc pentru sfaturi! Cu franele stiu teoria, in general folosesc foarte mult fata si spatele doar in anumite conditii, pe MTB n-am nici o problema sa franez foarte brusc cu fata pe coborari, insa pe moto ma cam sperie pentru ca e imprevizibila tractiunea si am luat cateva trante pana acum din motivul asta. Posibil sa fi avut eu ghinion de teren prost sau poate cauciucul nu e suficient de aderent. Frana de spate am incercat sa o reglez mai sus, insa nu pot sa o ridic mai sus decat este pentru ca incepe sa frece de capacul de la ambreiaj. Acum este cam orizontala cu scarita in pozitia de repaos si prinde cam 1 cm mai jos. Poate solutia ar fi sa schimb pedala de frana. Am incercat si sa franez progresiv cu fata, ca sa pun ceva presiune pe roata inainte sa strang mai mult frana, si de cele mai multe ori functioneaza, dar pe unele bucati de teren roata incepe sa fuga imediat ce ating frana, poate trebuie sa invat eu care sunt bucatile alea inselatoare si sa evit sa franez pe ele. La coborare de obicei stau sus si in spate, asa cum arata nenea ala in clip, doar cand simt ca terenul e foarte alunecos prefer sa ma asez, mi se pare ca pot controla mai usor o alunecare din asezat decat din picioare, si e mai putin infricosator. Inca o intrebare - cand schimbati cauciucurile? Ale mele arata inca destul de bine, crampoanele sunt destul de mari, dar un pic rotunjite pe muchii unele din ele. Ar trebui sa imi fac griji sau le tin pana cand se tocesc crampoanele vizibil? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
apriliacluj Postat Mai 19, 2022 Share Postat Mai 19, 2022 sau iti montezi un kit sa ai maneta de frana la mana dreapta, nu mai trebuie sa franezi cu piciorul...., eu am avut un astfel de dispozitiv la EXC... doar sa nu faci confuzie cu ambreiajul!! cauta pe google: ktm left hand rear brake kit, gasesti o gramada de variante... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mihai c Postat Mai 19, 2022 Share Postat Mai 19, 2022 ar fi bine sa vizionezi mai multe materiale de genul asta,sunt multe pe youtube facute de crosstrainingenduro,cum deja a recomandat colegul ,sau mai condensate in niste cursuri foarte bune ale lui Chris Birch,https://saynotoslow.nz/ ;astea se cumpara sau se cauta pe la prieteni sau daca permite bugetul,chiar un curs practic te-ar ajuta (asta e cea mai rapida cale) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea.cazachevici Postat Mai 19, 2022 Share Postat Mai 19, 2022 Se franeaza preponderent cu fata. Spatele il folosesti doar ca sa echilibrezi motorul, sau sa ajuti un pic fata. Dar tot fata trebuie utilizata la maximum. Exemplu: am ramas in week-end fara frana spate, in padure. Nicio problema, am coborat mai incet ca de obicei, mai cu atentie, dar m-am descurcat. In schimb, cand am avut acum vreo 2 ani o coborare luuuunga, de nu se mai termina, si de la placutele incinse a inceput sa fiarba lichidul de frana in instalatie....si am ramas la un moment dat fara frana fata.....horror. Nu stiam ce sa mai fac, cum sa ma arunc pe o parte sau pe alta ca sa ma lovesc mai putin. Ca sa revenim. Stai cat mai mult in picioare. Daca stai in picioare, bratele sunt ferme pe ghidon, te sprijini practic in ghidon si ai mult mai putine sanse sa ti se innoade fata. Nu blochezi fata, daca ai blocat-o te cam duci in cap. Daca e panta prea mare, o iei pe langa motor. Spatele nu trebuie sa il setezi cine stie cum, te inveti cu el asa cum e. Asa fac toti, se adapteaza, invata cum si cat sa apese, alta solutie nu e. Nu poti face pedala de frana sa fie comoda si pe urcari, si pe coborari, cand pozitia ta e complet diferita, asa ca te adaptezi tu si inveti unde e pedala in fiecare moment. Crampoanele.....daca daor incep sa se rotunjeasca, e inca OK. Mull mai importanta e presiunea in roti. Presiune mica inseamna grip mare, dar risc mare de pana (daca nu ai tubliss). Presiune mare inseamna grip slab. Tu ce presiune ai? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ENEOS Postat Mai 19, 2022 Share Postat Mai 19, 2022 Nu se mai taie crampoanele a.î. să se refacă muchiile (cramponul rămânând puțin mai mic). Știu că la gumele de dirt track făceau așa că să le mai poată utiliza. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
apriliacluj Postat Mai 20, 2022 Share Postat Mai 20, 2022 Acum 8 ore, ENEOS a spus: Nu se mai taie crampoanele ba da dar doar cei de old school Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 20, 2022 Autor Share Postat Mai 20, 2022 (editat) Mulțumesc din nou pentru răspunsuri. Ideea cu frana spate la mana stanga e interesanta, o sa o mai investighez. In roti bag 1 bar atat pe fata cat si pe spate, nu am tubliss. Mi se pare ca sunt totusi cam tari cauciucurile la 1 bar, ar trebui sa bag mai putin? Filme instructive am tot vazut pe Youtube si m-au ajutat într-o masura, dar pana la urma concluzia ar fi ca trebuie sa mai exersez si sa ma învăț cu ea asa cum e, corect? E funny ca la început ma speriau urcarile si pe coborâri nu ma stresam ca știam de la mtb,asta pana cand am inceput sa simt diferențele si sa ma obișnuiesc cu urcările. Acum e invers Editat Mai 20, 2022 de BogdanIonita87 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea.cazachevici Postat Mai 20, 2022 Share Postat Mai 20, 2022 La camera, 0,7 bari aproximativ. La 1 bar sunt piatra, de-aia aluneci, de-aia nu poti sa urci. La tubliss, lasi presiunea pana ce crampoanele laterale ating si ele pamantul, cu tine urcat pe motor. In bari, se traduce ca avand 0,2-0,3 bari. Atunci, intr-adevar, ai grip bun. La camera nu poti sa faci asta ca ar insemna risc major de pana. Frana la mana stanga e o prostie in viziunea mea. Ce faci, iei degetele de pe ambreiaj si le tii pe frana? Si daca incetinesti prea mult motorul ori te impinge inainte, ori moare (si atunci se blocheaza roata spate direct). Ce faci, stai sa scoti din viteza la fiecare coborare? E chin, mai bine te inveti cu frana asa cum e ea acum si gata. S inca ceva. Daca ai camera, asigura-te ca pe spate ai 2 papioane. La o eventuala pana, cu un singur papion nu mai ajungi inapoi, dejanteaza si ramai in padure. Cu 2 papioane faci ce faci si te intorci pe roti. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 20, 2022 Autor Share Postat Mai 20, 2022 Buna idee, mulțumesc de sugestie. O sa le las la 0.7 sa vad cum se comporta. Am rim-locks la ambele roti, deci nu se descalta nici daca fac pana. Oricum ma gandesc sa iau la mine leviere, chei si petice in caz de ceva Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 23, 2022 Autor Share Postat Mai 23, 2022 Am testat azi cu 0.7bar (aproximativ, ca nu am manometru care sa masoare presiuni joase, trebuie sa-mi cumpar, dar am dezumflat pana am simtit la mana ca e putin moale), si a fost o diferenta FANTASTICA!!! E mult mai bine acum, am fost impresionat de diferenta de aderenta pe care o am la franare, dar si pe curbe. Deci inca o data, multumesc pentru sugestie @mircea.cazachevici! Legat de treaba cu ascutirea, taierea crampoanelor, a mai facut cineva asta? Ma gandesc sa le tai un pic pe cele rotunjite, ca parca nu le-as schimba inca. Cu frana pe spate incerc sa ma imprietenesc, daca tin piciorul pe ea in permanenta mai e cum mai e, dar daca am nevoie sa-l mut repede in fata sa franez, nici o sansa, simt ca ma duc direct in cap :)) O sa mai exersez, sigur o sa fie mai usor cu timpul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea.cazachevici Postat Mai 23, 2022 Share Postat Mai 23, 2022 Diferenta e si mai mare cand pui tubliss. Asta daca ai de investit 500-600 lei intr-un tubliss,macar pe spate. O sa ai un grip mult imbunatatit, cauciucul o sa se uzeze mai greu (e mai mare portiunea care face contact cu pamantul), nu ai sanse de dejantare. Eu am tinut primul tubliss 6 ani, pe 2 motoare, schimband doar odata camera interioara. Si am terminat 2 curse pe pana totala, cauciucul a trebuit aruncat dar tubliss-ul a rezistat. Daca ramai pe camera, eu am spus sa pui 2 papioane pe roata spate. Cu un singur papion dejantezi dupa o vreme de mers pe pana. Ideea cu leviere, kit pana, etc dupa tine nu e buna, iti pui 5 kg de scule in spate si tot nu esti sigur ca nu ciupesti tu cu levierele camera. Siguranta e in momentul in care ajungi inapoi asa, pe pana, chiar daca distrugi cauciucul. Roata fata nu e de tractiune, nu prea dejantezi cu un singur papion, dar roata spate e de tractiune, acolo chiar trebuie. De asemenea, conteaza compozitia cauciucului. Daca iei cauciuc tare, sa nu il schimbi des, ala aluneca peste tot si nu prea reusesti sa urci. Daca iei cauciuc moale, ala se lipeste de pietre, de radacini, etc, dar se toceste repede. Cauciucul moale nici nu trebuie ascutit. Aveam un grip cu Metzeler SixDays Supersoft cu crampoanele rotunjite, de ziceam ca sunt cauciucuri noi. Iar cu Metzeler hard nu reuseam sa ma tin de colegii de tura, nu imi iesea nicio urcare pe radacini, zici ca aveam lemn nu cauciuc. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 24, 2022 Autor Share Postat Mai 24, 2022 Deci tu ziceai sa mai pun inca un papion, adica rimlock pe spate, pe langa cel existent. Credeam ca prin "papioane" te referi la tot ce iese din janta, inclusiv valva. As putea sa mai pun unul, dar va trebui sa gauresc janta. Ideea cu tublissul o consider, insa cred ca mai astept o vreme, e destul de scump si probabil va trebui sa cumpar gume noi prima data. O sa fiu atent atunci si la compozitie si cat de tari sunt. Ma gandesc ca nici cele moi nu se tocesc atat de repede daca nu le folosesti la curse. Noroc si la cat mai multe ture! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
apriliacluj Postat Mai 24, 2022 Share Postat Mai 24, 2022 Acum 8 ore, BogdanIonita87 a spus: ..... pe langa cel existent...... diametral opus celui existent!! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
BogdanIonita87 Postat Mai 24, 2022 Autor Share Postat Mai 24, 2022 1 hour ago, apriliacluj said: diametral opus celui existent!! da, asa ma gândeam si eu, m-am exprimat prost Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.