Sari la conținut

Reglarea Supapelor


Smokey
 Share

Postări Recomandate

  • Admin

Cum se regleaza supapele?

Care e procedura completa?

La ce interval se face operatiunea?

Trebe scule mai deosebite (cheie dinamometrica, etc)?

Ce date trebe cunoscute inainte de operatie?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

depinde de ce fel de motor ai... nu stiu ce sistem are gpz-u' tau.

 

daca supapele sunt actionate de culbutori (sunt sisteme care au axele cu came in chiulasa dar au si culbutori iar cele care nu ai axele cu came in chiulasa sigur au culbutori), treaba sta destul de simplu... citesti in cartea tehnica ce joc trebuie sa ai la ce tip de supapa (admisie sau evacuare - jocurile pot fi diferite, de obicei la evacuare este mai mare), lasi motorul sa se raceasca complet, iei o lera, alegi lama cu grosimea echivalenta jocului ce trebuie sa-l obti. culbutorii au un surub de atac care are la randul sau o contrapiulita. desfaci contrapiulita, bagi lera intre surub si capatul supapei, strangi surubul pana lera se misca mai greu in locul dintre surub si supapa, fara a o bloca, strangi contrapiulita. deoarece filetul surubului atunci cand nu e strans creaza un joc, trebuie sa fi atent la strangere ca nu cumva jocul culbutorului sa nu se mareasca pe masura strangerii. dupa ce ai terminat, verifici. daca nu pusca, repeti totul luand si jocul de filet in considerare.

 

daca ai chiulasa fara punte culbutoare, cu ax cu came ce actioneaza prin intermediul tachetilor direct pe supapa, reglajul se face inlocuind "pastilele" dintre came si tachet. astea sunt scumpe si trebuie sa le procuri de la reprezentantele diferitelor marci de motociclete... depinde de ce motor ai. verificarea se face tot cu lera si tot dupa datele cartii tehnice. nu recomand sa confectionezi astfel de pastile, fiindca tratarea materialului pastilelor se face cu mult cap... daca e prea moale se uzeaza sau mai rau, se indoaie, daca e prea tare se sparge... foarte rau!

 

cand se face reglajul? tot cartea tehnica o spune (la un anumit numar de km)... de obicei motoarele cu culbutori necesita interventii mai dese... oricum, daca esti atent, iti dai seama dupa sunet si dupa cum trage motorul cand trebuie reglate supapele. cand nu trage bine la cald si ai eliminat alte posibile probleme, inseamna ca jocul e prea mic - motorul pierde compresie, daca motorul clancane (in zona chiulasei) chiar si la cald, inseamna ca jocul e prea mare - supapele nu se deschid suficient si uzura e prea mare.

 

jocul la supape este necesar pentru a echilibra sau anula eventualele torsiuni, indoiri si forte potrivnice functionarii distributiei cauzate de nivelul de dilatare al materialelor intrate in sistem la diferente mari de temperatura.

 

scule? in general doua chei fixe sau inelare de dimensiuni mici pentru culbutori (plus ce-ti mai trebuie sa desfaci capacul de chiulasa)... pentru operatiunea de inlocuire a pastilelor... hm... un garaj bine dotat...

 

succes!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Oau! Multzam fain :P

 

Deci trebe carte tehnica ... oricum, e in curs de comandare. Stiu de la alt posesor ca reglajele sunt ca la Dacie :D

 

Motorul e DOHC - 2 cilindrii in linie.

 

Alte nelamuriri:

- scot uleiul din motor? daca da, inapoi il bag pe acelasi?

- trebe schimbata garnitura de chiulasa?

dohc.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din poza se vede clar ca e intr-adevar ca la dacie - se vad culbutorii si suruburile cu contrapiulitza din capatul lor.

Acuma, trebuie sa completez prelegerea lui Octa cu un alt amanunt important pentru tine, din moment ce vad ca ai intrebat de garnitura de chiulasa si de scos uleiul din motor.

DECI : Reglajul supapei se face cand motorul este rece complet (dimineatza) si, ce e mai important, reglajul fiecarei supape se face cand supapa este inchisa complet (altfel, daca e actionoata, culbutorul calca elastic pe supapa (care e impinsa inapoi de arc), deci nu vei avea nici un pic de joc de reglat. Ca sa te asiguri ca supapa e inchisa, cel mai bine e sa desfaci capacul de la culbutori, sa te uiti la supapa si cu motorul in viteza mare (a3-a, a4-a) sa rotesti de roata pana cand supapa e actionata, se duce in jos, apoi urca. Dupa ce a urcat (s-a inchis), mai rotesti o leaca si poti sa fii sigur ca nu mai este "pe cama".

Ca sa-ti raspund clar la intrebari, garnitura de chiulasa nu are nici o legatura cu culbutorii. Culbutorii si cozile supapelor nu sunt in zona de "foc", ci sus, in capac, unde nu e presiune, nu e nimic. Garnitura de chiulasa se afla sub chiulasa. Culbutorii sunt pe partea superioara a chiulasei (sub CAPACUL de chiulasa). Acuma, cand desfaci capacul de chiulasa, ai si acolo o garnitura, pe care s-ar putea sa o distrugi cand desfaci capacul. In orice caz, inainte de a pune capacul la loc, iti recomand sa pastrezi garnitura veche (e "scrisa" mai bine de denivelarile reciproce din chiulasa/capac), chiar daca s-a rupt, insa sa ii dai cu mastic siliconic (Red Gasket scrie pe el - de la orice "piese auto"). Uleiul din motor e departe, nu are nici treaba cu reglajul culbutorilor. Garnitura aia de sus de la capac nu e ceva critic. A merge insa cu motoru cu joc prea mic la supape (pierde dramatic putere motorul cand e cald) e foarte grav, deoarece inseamna ca una sau mai multe supape nu mai calca bine pe patul de etansare - consecintza - scade eficientza motorului, produce mai multa caldura, se supraincalzeste supapa respectiva (mai ales daca e pe evacuare, ca cea de pe admisie mai vede ceva amestec rece, de admisie), deoarece racirea supapei se face atunci cand e asezata pe pat, ca sa cedeze caldura chiulasei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

mda... intr-adevar am uitat sa-ti spun ca supapele trebuie sa fie intr-o anumita pozitie pentru a face reglajele... scuze... completarea lui moshulik este foarte buna.

 

il mai completez si io un pic. reglajele se fac atunci cand ambele supape (admsisie si evacuare, chiar daca sunt 4 supape) al unui cilindru sunt inchise. de acest fapt poti sa-ti dai seama prin mai multe feluri: orice motor are ceva semne pe undeva (de obicei pe volanta) care iti spun unde este PMS (punctul maxim superior). trebuie sa rotesti motorul pana semnele corespund, dar, atentie!, fiind un motor in patru timpi, pms la care se regleaza supapele (cand sunt amandoua inchise - admisie si evacuare, indiferent de cate supape sunt pe cilindru) se afla tot la a doua tura a motorului. cum iti dai seama cand e ste momentul bun: dupa ce se inchide supapa de admisie, inainte de a ase deschide cea de evacuare. daca nu gasesti semnele, mai poti gasi pms scotand bujia de pe cilindrul la car lucrezi, bagi o surubelnita, si invarti fin de motor... cand pistonul ajunde sus, urmand sa coboare, ai gasit pms.

 

avand doi cilindri (sau mai multi - principiul e acelasi), trebuie sa lucrezi la fiecare cilindru in parte si pe rand, urmand toate etapele. bineinteles verifici si reverifici.

 

in ce priveste jocul, da, trebuie sa gaseti datele undeva, in cartea tehnica sau din alte surse. diferente de joc se gasesc de la motor la motor.

 

succes! si scuze pt. uitucenia mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 years later...

Daca citesti principiile de utilizare a forumului, afli ca se recomanda sa nu deschizi un topic nou daca problema s-a mai discutat.

Ideea e sa gasim mai usor informatiile, sa fie adunate toate de acelasi tip.

 

In 4 ani sigur nu s-a schimbat motocicleta de care intreb; care, oricum nu se mai fabrica de mai bine de 4 ani. Si inca e la moda reglarea supapelor si in 2007 :nono:

Editat de Sanchez
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 6 months later...

La dominator nu e cu pastile ( shims cum zic englezoii) e cu culbutori si se regleaza din suruburi . in generel la 4 cilindrii la vitezane e cu pastile . numa bine !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

depinde de ce fel de motor ai... nu stiu ce sistem are gpz-u' tau.

 

daca supapele sunt actionate de culbutori (sunt sisteme care au axele cu came in chiulasa dar au si culbutori iar cele care nu ai axele cu came in chiulasa sigur au culbutori), treaba sta destul de simplu... citesti in cartea tehnica ce joc trebuie sa ai la ce tip de supapa (admisie sau evacuare - jocurile pot fi diferite, de obicei la evacuare este mai mare), lasi motorul sa se raceasca complet, iei o lera, alegi lama cu grosimea echivalenta jocului ce trebuie sa-l obti. culbutorii au un surub de atac care are la randul sau o contrapiulita. desfaci contrapiulita, bagi lera intre surub si capatul supapei, strangi surubul pana lera se misca mai greu in locul dintre surub si supapa, fara a o bloca, strangi contrapiulita. deoarece filetul surubului atunci cand nu e strans creaza un joc, trebuie sa fi atent la strangere ca nu cumva jocul culbutorului sa nu se mareasca pe masura strangerii. dupa ce ai terminat, verifici. daca nu pusca, repeti totul luand si jocul de filet in considerare.

 

daca ai chiulasa fara punte culbutoare, cu ax cu came ce actioneaza prin intermediul tachetilor direct pe supapa, reglajul se face inlocuind "pastilele" dintre came si tachet. astea sunt scumpe si trebuie sa le procuri de la reprezentantele diferitelor marci de motociclete... depinde de ce motor ai. verificarea se face tot cu lera si tot dupa datele cartii tehnice. nu recomand sa confectionezi astfel de pastile, fiindca tratarea materialului pastilelor se face cu mult cap... daca e prea moale se uzeaza sau mai rau, se indoaie, daca e prea tare se sparge... foarte rau!

 

cand se face reglajul? tot cartea tehnica o spune (la un anumit numar de km)... de obicei motoarele cu culbutori necesita interventii mai dese... oricum, daca esti atent, iti dai seama dupa sunet si dupa cum trage motorul cand trebuie reglate supapele. cand nu trage bine la cald si ai eliminat alte posibile probleme, inseamna ca jocul e prea mic - motorul pierde compresie, daca motorul clancane (in zona chiulasei) chiar si la cald, inseamna ca jocul e prea mare - supapele nu se deschid suficient si uzura e prea mare.

 

jocul la supape este necesar pentru a echilibra sau anula eventualele torsiuni, indoiri si forte potrivnice functionarii distributiei cauzate de nivelul de dilatare al materialelor intrate in sistem la diferente mari de temperatura.

 

scule? in general doua chei fixe sau inelare de dimensiuni mici pentru culbutori (plus ce-ti mai trebuie sa desfaci capacul de chiulasa)... pentru operatiunea de inlocuire a pastilelor... hm... un garaj bine dotat...

 

succes!!!

 

 

Se regleaza la sfarsitul procesului de comprimare ..... atunci sigur ambele supape is inchise si pistonul este in PMS (punctul mort superior) ..... jocul in general este 0.2-admisie ..... 0.3-evacuare (este mai mare la evacuare deoarece temperatura la evacuare este mult mai mare ca si la admisie => dilatari mai mari )

 

Bafta .... :finger:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 6 years later...
  • 9 months later...

daca-i ca la dacie iti trebe lera, cheie fixa, o surubelnita in linie si cotele "la rece" :)

la unele motoare, mai "aprofundate" din punct de vedere mecanic, gasesti niste capacele pe capacul de la chiulasa prin care faci manevra asta.

succes,

Editat de Roni
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca-i ca la dacie iti trebe lera, cheie fixa, o surubelnita in linie si cotele "la rece" :)

la unele motoare, mai "aprofundate" din punct de vedere mecanic, gasesti niste capacele pe capacul de la chiulasa prin care faci manevra asta.

succes,

Nu asta e problema lui, adica nu reglajul propriuzis al jocului supapelor....

» Post actualizat in 07 Jan 2015 13:13

La un intruder VS750 se poate demonta capacul de la chiuloasa fara sa dai motorul jos de pe cadru?

Se pare ca da, dar trebuie scoasa coasca de plastic de la filtru de aer...., daca vrei sa reglezi supapele nu-i nevoie sa scoti capacul chiulasei, are capace pe capacul chiulasei pt reglaj supape si admisie si evacuare.

post-14735-0-40272800-1420636342_thumb.jpg

post-14735-0-94738300-1420636413_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, da Roni, nu asta-i problema! Ma intereseaza daca se poate umbla la supape farasa dai motorul jos de pe cadru...

Am vazut capacele de pe capacul chiuloasei, dar... nu pot da jos carcasa de plastic a filtrului de aer; e bagata printre barile cadrului de jos in sus si nu gasesc solutie! iar eu vreau sa scot supapele nu sa reglez jocul. :rusinica: ...nasol... inca sunt la faza de demontare, chinul dreacu X-( , mai ales canu am mai facut asta decat acum vreo 20 de ani la o mobra!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, da Roni, nu asta-i problema! Ma intereseaza daca se poate umbla la supape farasa dai motorul jos de pe cadru...

Am vazut capacele de pe capacul chiuloasei, dar... nu pot da jos carcasa de plastic a filtrului de aer; e bagata printre barile cadrului de jos in sus si nu gasesc solutie! iar eu vreau sa scot supapele nu sa reglez jocul. :rusinica: ...nasol... inca sunt la faza de demontare, chinul dreacu X-( , mai ales canu am mai facut asta decat acum vreo 20 de ani la o mobra!!!

Concret, poti expune problema, sa inteleg ca tu vrei sa schimbi supapele de la cilindru fata?

Ai un motiv anume sau e pt ca asa vrei tu sau ti se pare ca ar trebui schimbate?

Ia manualul de pe net si citeste-l cu atentie, e imposibil sa nu poata fi dat jos coasca aia de plastic de la motor, exista sigur o soluti fara ca sa dai motorul de pe cadru....

Pt schimbul supapelor e o treaba mai dificila in sensul ca trebuie data si chiulasa jos, in cazul asta is mai multe de facut/.....

Salutari.

» Post actualizat in 07 Jan 2015 16:22

Concret, poti expune problema, sa inteleg ca tu vrei sa schimbi supapele de la cilindru fata?

Ai un motiv anume sau e pt ca asa vrei tu sau ti se pare ca ar trebui schimbate?

Ia manualul de pe net si citeste-l cu atentie, e imposibil sa nu poata fi dat jos coasca aia de plastic de la motor, exista sigur o soluti fara ca sa dai motorul de pe cadru....

Pt schimbul supapelor e o treaba mai dificila in sensul ca trebuie data si chiulasa jos, in cazul asta is mai multe de facut/.....

Salutari.

http://www.manualedereparatie.info/download/suzuki-vs-700-vs-800-intruder-1985-1997-manual-de-reparatie.html

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am folsit o benzina proasta(85) din prostie, pur si simplu la un moment dat primul cilindru a incetat sa functioneze. Chinuri, incercari, reglaje, etc am ajuns sa masor compresia. Primul cilicindru 6, al doilea 12! Asa am ajuns la ideea ca am ars supapele. Cat am avut benzina de 85 aprox. 50-60 de km, pana am ajuns la o benzinarie de am schimbat benzina din rezervor, ziceai ca nu am tobe si dadea niste rateuri de ma salutau pana si politistii :)) . Deci...asa a ajuns tractorul meu sa arate ca in imaginea alaturata!

post-88003-0-35062800-1420651890_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am folsit o benzina proasta(85) din prostie, pur si simplu la un moment dat primul cilindru a incetat sa functioneze. Chinuri, incercari, reglaje, etc am ajuns sa masor compresia. Primul cilicindru 6, al doilea 12! Asa am ajuns la ideea ca am ars supapele. Cat am avut benzina de 85 aprox. 50-60 de km, pana am ajuns la o benzinarie de am schimbat benzina din rezervor, ziceai ca nu am tobe si dadea niste rateuri de ma salutau pana si politistii :)) . Deci...asa a ajuns tractorul meu sa arate ca in imaginea alaturata!

Intrebari.....

Tu ai ajuns la concluzia ca s-au "ars supapele", adica in afara de rateuri in tobe, pana ce ai pus sa zic benzina de 95 ce altceva suspect s-a mai intamplat?

De ce sa se fi ars supapele doar de pe cilindru fata si nu si de pe cel de spate?

Carburatorul l-ai desfacut sa vezi ce e in el, ma refer la cel pentru cilindru fata, stiu ca e baterie de doua carburatoare....

Bujiile pe cilindru fata le-ai desfacut sa vezi cum arata?

 

Spune-mi despre bujii si carburator si apoi continuam discutia....

Salutari...

» Post actualizat in 07 Jan 2015 21:54

Intrebari.....

Tu ai ajuns la concluzia ca s-au "ars supapele", adica in afara de rateuri in tobe, pana ce ai pus sa zic benzina de 95 ce altceva suspect s-a mai intamplat?

De ce sa se fi ars supapele doar de pe cilindru fata si nu si de pe cel de spate?

Carburatorul l-ai desfacut sa vezi ce e in el, ma refer la cel pentru cilindru fata, stiu ca e baterie de doua carburatoare....

Bujiile pe cilindru fata le-ai desfacut sa vezi cum arata?

 

Spune-mi despre bujii si carburator si apoi continuam discutia....

Salutari...

Daca tot ai ajuns cu dezmembratul motorului pana in punctu acela, mergi pe partea stanga , am atasat imaginea, aseaz-o la punct pt cilindru fata si incearca sa vezi daca ai sus joc la supape.

post-14735-0-27985800-1420667665_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand am avut benzina de 85 in rezervor , a dat rateuri continuu nu mai tragea (am folosit socul sa ma pot deplasa), s-a oprit de vreo 6 ori. Am shimbat benzina, am pus si un pic de aditiv, am curatat carburatoarele si a fost ok. Sincer nu mai mi s-a parut nimic suspect. Dupa cca 250-300 de km, eram la un semafor, toate bune si frumoase, se face verde, bag mana in gaz si motorul moare!!! Din acel moment a inceput sa mearga doar intr-un piston. S-a intamplat de 4-5 ori, la o anumita turatie (3-4 mii, zic eu) , sa functioneze si primul cilindru, dar daca reduceam sau acceleram un pic mai rapid se oprea . Am verificat, curatat, spalat ,reglat carburatorul la cilindrul cu pricina si nimic. Intr-un tarziu am cumparat un ceas de compresie si am verificat compresia: 6 la primul si 12 la al doilea. Asa am ajuns la concluzia ca pot fi arse supapele... nu cred ca se pot strange sau slabii asa... Sau poate am prajt secmentii! Nu stiu ce sa cred.

Aaa, am verificat si bujiile! Prima era uda, putin afumata iar a doua era ok. Le-am schimbat intre ele de multe ori; mai reglam, mai migaleam la carburator si le shimbam iara! Nica!!! Prima umeda, adoua ok. Am verificat scanteia si era buna, la fel pe ambele fise.

:troll:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare..Consider ca daca ai avut benz de 85,posibil sa fi avut si apa acolo si sa nu faca arderea completa si atunci intra benzina pe cilindru,piston si (le spala),iar compresia de 6 cum spui tu sau sefi ars supapele ,putin probabil.cand iei compresi deschide clapeta acceleracie la maxim...verifica si curata bateria de carburatoare,reglajele sa le fi facut cu vacumetrul nu la ureche..Stima

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...