Sari la conținut

STATII CB Pe Moto


ipman
 Share

Postări Recomandate

Cateva consideratii pe tema planului de masa... care pentru unii nu este chiar asa de important incat cad in plasa reclamelor comerciantilor isteti.

 

 

 

In varietatea lor conceptuala sau constructiva, antenele se pot imparti in doua mari categorii: simetrice si asimetrice. Pentru cele simetrice se poate considera reprezentativ dipolul in jumatate de unda (2 x 1/4L) iar pentru cele asimetrice verticalul in sfert de unda.

 

Reprezentativ pentru antenele simetrice este dipolul in jumatate de unda:

Dipolul in jumatate de unda este constituit din doua brate de cate 1/4L, conectate direct sau prin intermediul unui balun (ballanced-unballanced) simetrizor la coaxial. Un brat la firul central, celalalt brat la tresa coaxialului, care nu numai ca poate ci chiar este recomandat sa fie conectata la impamantare (plan de masa). Antena astfel obtinuta va lucra efectiv cu ambele brate, lucru dealtfel foarte usor de observat pe emisie cand becul cu gaz de neon se va aprinde si in proximitatea bratului legat la tresa coaxialului (conectat la planul de masa). Trebuie inteles ca in RF cuplarea galvanica la planul de masa nu presupune "scurt-circuitare", undele electromagnetice calatorind in continuare libere prin circuit. Un dipol poate fi instalat orizontal sau vertical.

 

Reprezentative pentru antenele asimetrice sunt verticalul in sfert de unda sau long-wire'ul in jumatate de unda:

Cea mai populara varianta de vertical in sfert de unda este antena GP (ground plane), ce presupune un element central vertical si 4 contra-greutati orizontale (pentru ca impedanta specifica sa ajunga la 50ohmi contra-greutatile pot fi inclinate la 45 grade). La montarea unui vertical la suprafata solului, contragreutatile pot fi ingropate in pamant iar numarul lor poate atinge si depasi 120. Lipsa contra-greutatilor poate fi compensata de un plan de masa solid, care nu inseamna insa o teava infipta in pamant. Oricum ar fi, permeabilitatea solului in zona de instalare a unei antene are un rol crucial in influentarea eficientei de radiatie.

 

Lipsa oricarei forme de plan de masa si conectarea unei antene asimetrice de genul GP direct la coaxial presupune ca tresa coaxialului isi va insusi acest rol, eficienta de radiatie fiind insa afectata destul de serios.

 

Ce am vrut sa scot in evidenta cu aceasta polologhie este ca, desi uneori aparent o antena functioneaza fara plan de masa... in realitate rolul acestuia este preluat de "altcineva". Un sistem radiant pur si simplu nu poate fi imaginat altfel dacat ca un capacitor imens, in care un electrod este antena, celalalt electrod este pamantul iar dielectricul fiind aerul dintre ele.

 

Concret, pe motociclete e bine ca masa statiei CB si tresa coaxialului dinspre capatul antenei sa fie conectate la cadru, folosindu'se bucati de platbanda de cupru cat mai scurte posibil. De multe ori insa, cel putin la receptie, nu se percep mari diferente intre cuplarea sau decuplarea la cadru deoarece eficienta antenei este deja cu mult sub compromisul acceptabil.

 

Ride SAfe!

 

Multumesc pentru explicatii! La obiect.

 

Acum o intrebare as avea...de regula antelele vin cu un cablu de 4 m. Se influenteaza negativ emisia/receptia daca se micsoreaza lungimea cablului? Pentru o motocicleta evident e nevoie de un cablu mai scurt. Decat sa spiralez surplusul undeva sub carena, sa creez astfel un fel de bobina care ar induce curenti pe fir, pot sa-l tai la lungimea necesara? Sau din cauza asta s-ar miscora tresa cablului, care dupa cum ne-ai explicat, functioneaza ca cealalta parte a dipolului?

 

Cand te referi la masa statiei, de exemlu la un Alan 42 pe are urmeaza sa-l cumpar, presupun este vorba de masa care este pusa in comun cu polul - al bateriei si cadrul motocicletei. In cazul asta daca suportul antenei, pe care l-am facut, este deja legat la sasiul motociletei, mai este necesara conectarea cu platbanda ce Cu?

 

Cu stima!

post-20025-0-94527000-1330525914_thumb.jpg

post-20025-0-18461800-1330525928_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 793
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Multumesc pentru explicatii! La obiect.

 

Acum o intrebare as avea...de regula antelele vin cu un cablu de 4 m. Se influenteaza negativ emisia/receptia daca se micsoreaza lungimea cablului? Pentru o motocicleta evident e nevoie de un cablu mai scurt. Decat sa spiralez surplusul undeva sub carena, sa creez astfel un fel de bobina care ar induce curenti pe fir, pot sa-l tai la lungimea necesara? Sau din cauza asta s-ar miscora tresa cablului, care dupa cum ne-ai explicat, functioneaza ca cealalta parte a dipolului?

 

Cand te referi la masa statiei, de exemlu la un Alan 42 pe are urmeaza sa-l cumpar, presupun este vorba de masa care este pusa in comun cu polul - al bateriei si cadrul motocicletei. In cazul asta daca suportul antenei, pe care l-am facut, este deja legat la sasiul motociletei, mai este necesara conectarea cu platbanda ce Cu?

 

Cu stima!

 

Lungimea coaxialului nu este critica decat la lungimi mari, pana in 10-20m pentru banda CB aproape ca nu e nici o diferenta. Spiralarea surplusului insa nu "induce curenti pe fir" ci, dimpotriva, la RF bobinele astfel creeate au rol de shoc RF. Dealtfel la antenele verticale de HF este o practica comuna infasurarea a 8-12 spire de coaxial pe un tub de PVC sau chiar suport de ferita, chiar imediat dupa punctul de alimentare al antenei, pentru a impiedica curentii "vagabonzi" sa circule prin linia de alimentare si respectiv de a diminua undele stationare.

 

Chiar daca suportul antenei este legat la sasiu, este recomandata si legarea la masa a carcasei statiei prin platbanda de cupru sau cablu solid, cat mai in scurt posibil.

 

Ride SAfe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Sincer eu asi folosi-o doar sa intreb camioanele care vin de pe contrasens inainte de localitati (cele cu care asi avea chiar contact vizual..) in rest nu m-ar interesa sa vorbesc la 20 de km in fata/spate.

Este adevarat, dar mai sunt situatii, nu rare, cind camioanele si dubitele nu prea circula, adica sambata si duminica, nu intodeauna traficul este intens.

In sensul asta ar fi bine sa ai o receptie cit mai buna, la distanta ma refer..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parca ti-am dat un numar de telefon..ai sunat acolo? :scratch:

Luigi, am sunat la numarul pe care mi l-ai dat si raspunde altcineva... Care nu e Dan si nici nu se ocupa de antene. Probabil numarul e gresit...

Vezi ca ti-am scris PM de ieri. Te rog sa verifici numarul si daca e gresit sa mi-l dai pe cel bun.

Multumesc.

Serban.S

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sincer eu asi folosi-o doar sa intreb camioanele care vin de pe contrasens inainte de localitati (cele cu care asi avea chiar contact vizual..) in rest nu m-ar interesa sa vorbesc la 20 de km in fata/spate.

da, da :).

pana-l intrebi tu ce si cum (asta sa zicem ca e canalu liber si te si aude perfect), pana iti raspunde el, s-ar putea sa nu mai intelegi nimic.

am avut o problema cu un fir dezlipit la antena si reuseam sa comunic pe o distanta f scurta (cateva zeci de metri) si-ti zic ca nu faci nici o branza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • Admin

Mi-am montat sambata kitul intercom de la Autocom.

Am adaptat si statia CB.

Amicul meu minitehnicus a gasit o rezolvare senzationala..avand instalatie audio la bord am folosit butonul "mute" de pe ghidonul mobrei pentru functia PTT!

Elegant si perfect functional, nu a trebuit sa mai adaug alt buton.

Am folosit releele si instalatia de la vechiul kit, adaptate la cel nou.

In fine, a durat vreo sapte ore toata treaba, dar a iesit super!

Mai trebuie sa adaug si un filtru de paraziti, am niste paraziti de la alternatorul mobrei, dar se rezolva si asta..

Gata de drum, colegii.. :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Salutare. Mi-am montat si eu statia pe mobra. Statia e maxon cm 10 momentan si o antena sirio de 110cm cred. Antena langa numar., statia in tankbag, cablu de alimentare si antena pe sub carene pana la rezervor. Problema e ca dupa ce pornesc motorul nu mai aud in casca deca t paraziti.... Ce solutie propuneti?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Verifica integritatea rezistoarelor de filtraj din pipe. Daca problema persista incearca un filtru LC in configuratia "trece jos" (bobina serie, capacitor la masa) pe alimentare.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Si eu am paraziti de alternator.

La mine imi pare ca nu se aud cind folosesc statia ci atunci cind ascult muzica.

Vorbisem cu cineva sa-mi monteze un filtru, dar nu am mai dat de el.

Daca s-ar dezvolta putin subiectul ne-ar ajuta.

Nu stiu prin Bucuresti la cine m-as putea duce sa-mi monteze asa ceva, am incercat la astia care vand statii si mi-au spus sa caut un electrician auto :scratch:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am paraziti de alternator.

La mine imi pare ca nu se aud cind folosesc statia ci atunci cind ascult muzica.

Vorbisem cu cineva sa-mi monteze un filtru, dar nu am mai dat de el.

Daca s-ar dezvolta putin subiectul ne-ar ajuta.

Nu stiu prin Bucuresti la cine m-as putea duce sa-mi monteze asa ceva, am incercat la astia care vand statii si mi-au spus sa caut un electrician auto :scratch:

 

erau unii care vindeau statii pe grigore manolescu sau alex campineanu, pe langa piata 1mai. poti merge acolo sa le faci o intrebare. eu am cumparat antena de la ei.

ca statie am o cobra portabila, cumparata din state sa o folosesc si pentru masina si pentru moto.

cred c-am folosit-o de vo 4-5 ori.

era s-o incasez de 2 ori cu camionagii. cred ca semnalele luminoase de pe drum sunt suficiente. e obositor si incomod sa montezi de fiecare data toata firaraia, nu gasesti camionari sau microbuzari tot timpul. parerea mea

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Care pipe? Te referi la bujii?

 

Nu, nu ma refer la bujii ci la pipe (piesele alea lungi care fac legatura intre fise si bujii) si care contin in interior niste rezistoare bobinate cu rol de filtru RF.

 

Daca s-ar dezvolta putin subiectul ne-ar ajuta.

Nu stiu prin Bucuresti la cine m-as putea duce sa-mi monteze asa ceva, am incercat la astia care vand statii si mi-au spus sa caut un electrician auto :scratch:

 

Nu stiu cat te'ar putea ajuta un electrician auto...

 

http://www.worldwidedx.com/home-brew/31492-building-simple-alternator-whine-ignition-filter.html

 

Bobina din link este insa mult prea voluminoasa, iese mult mai mica daca se construieste pe tor de ferita (cu permeabilitate foarte mare). Pot calcula foarte usor valorile inductantei bobinei si a capacitatii condensatorului din componenta filtrului LC pentru un anumit prag de frecventa... insa nu stiu cat de mult te'ar ajuta in lipsa unui LC-metru sau a unui tor cu permeabilitate cunoscuta.

 

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La prima montare a antenei pe Intruderul meu tot asa auzeam paraziti,cresteau in ritmul turatiei motorului...era un fel de turometru audio...ceva de vis !! :blink:

 

Cauza...:antena este montata undeva in spate iar firul antenei era tras pe cadru pana in fata chiar pe sub rezervor pe unde sunt bujiile,bobine de inductie...etc

 

Rezolvarea:am tras firul antenei cat mai departe de bujii,pe partea de jos a cadrului si nu se mai aude nici un parazit.

 

Alimentarea o realizez direct din baterie printr-o "tripla"de bricheta auto montata pe langa parbrizul din fata.

Editat de ALEX-CRUISER
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu stiu daca problema e de la traseul cablului de la antena. dupa cum am spus am cablul tras pe langa cadru, sub rezervor, pana la bord. Am lasat statia pe motor dar am tras alimentarea de la masina. Am pornit motorul si surpriza....a disparut zgomotul

 

Am mai facut astazi niste teste; am scos cablul de sub rezervor... La fel face, paraziti daca pornesc mobra. Am lasat statia pe motor dar am cuplat antena de pe masina... Asa e ok.. Liniste. Deci pana la urma ce poate fi? Paraziti pe alimentare sau probleme cu planul de masa al antenei? Antena e prinsa. Pe un suport din fier iar suportul pus la borna - printr-un cablu de cupru( din cel folosit pt alimenatrea statiilor audio pe masini)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu stiu daca problema e de la traseul cablului de la antena. dupa cum am spus am cablul tras pe langa cadru, sub rezervor, pana la bord. Am lasat statia pe motor dar am tras alimentarea de la masina. Am pornit motorul si surpriza....a disparut zgomotul

 

Am mai facut astazi niste teste; am scos cablul de sub rezervor... La fel face, paraziti daca pornesc mobra. Am lasat statia pe motor dar am cuplat antena de pe masina... Asa e ok.. Liniste. Deci pana la urma ce poate fi? Paraziti pe alimentare sau probleme cu planul de masa al antenei? Antena e prinsa. Pe un suport din fier iar suportul pus la borna - printr-un cablu de cupru( din cel folosit pt alimenatrea statiilor audio pe masini)

Plan de masa la moto este cam egal cu zero.

Am intrebat odata pe cineva care se ocupa cu statii daca s-ar putea calibra o statie pe moto si mi-a zis ca nu ai cum.

Calibrarea la masini se face fata de caroserie,cu usile inchise...etc

La moto ar trebui facuta fata de motociclist cu sau fara pasager.

 

Ar mai fi o idee sa incerci sa schimbi cablul antenei,vezi ca cablul nu trebuie taiat,fata de lungimea cu care vine din fabrica !!

 

Am facut azi Buc-CT-Buc...merita toti banii o statie pe moto....nu prea am avut cu cine vb...dar am venit fara amenzi....nu trec eu de 100 dar nici sub 80 nu merg...

Editat de ALEX-CRUISER
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

oameni buni....stiu ca planu;l de masa e ca si inexistent la motor, stiu cat de utila e o statie(o folosesc si pe masina de ceva vreme), lungimea cablului nu e o problema asa mare atat timp cat calibrezi antena(pe masina am pus cablu de 7 metri si merge perfect am swr 1.1), pe motor swr e 1.5, problema la mine e ca nu stiu cum sa scap de parazitii care apar cand pornesc motorul. Am decuplat si xenonul..nimic deosebit tot bazaie. Daca aveti sfaturi legate de aceasta problema le ascult cu placere. Nu ma intereseaza vitezele cu care circula unul sau altul, de cate amenzi a scapat si alte detalii de acest gen. Va multumesc anticipat

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Mi-am luat si eu o antena Sirio GL 27 , pe care am reusit sa o montez pe moto, statia momentan o pun in geanta de pe rezervor . Voi face cateva ture sa vad cum se comporta atat emisia si receptia , cat si suportul de antena . O sa pun si ceva poze

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi-am luat si eu o antena Sirio GL 27 , pe care am reusit sa o montez pe moto, statia momentan o pun in geanta de pe rezervor . Voi face cateva ture sa vad cum se comporta atat emisia si receptia , cat si suportul de antena . O sa pun si ceva poze

pai pune si restul de detalii, ce statie, cum ai rezolvat cu microfon, casca, buton de talkover si alte dracii

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

utilizarea de bujii "resistor type" reduce considerabil parazitii din zona RF, asta pentru ca nu toate fiele de moto au rezistor de deparazitare incorporat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pai pune si restul de detalii, ce statie, cum ai rezolvat cu microfon, casca, buton de talkover si alte dracii

Am o statie Alan 42 Multi . Pentru microfon, casca , PTT folosesc o varianta ieftina , Albrecht AE 600 S , toate vin la pachet . Cu parazitii nu am probleme , decat cand claxonez , si nu intotdeauna , asta fiind o chestie care trebuie studiata.

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...