Sari la conținut

STATII CB Pe Moto


ipman
 Share

Postări Recomandate

ba dar antena asta pusa pe Alan 42 nu e ok? are 53cm, iar pe moto nu ar arata cine stie ce rau iesind din bord unde va fi pusa statia) cred ca da un randament bun. acum nu stiu cat e de lunga aia originala

 

Si eu am Alan 42 si m-ar interesa sa stiu raspunsul la intrebarea ta. Ca sa nu mai pierd vremea cu forumurile am sa ma duc direct la magazinul care este in Bucuresti pe strada Mihai Eminescu nr 121. Magazinul se numeste Bit Online (ei detin si forumul cbmania.ro). Totusi, din ce am citit concluzia e clara: vrei emisie-receptie buna? antena cat mai mare (asa cum am scris anterior, ideal 2.75m pentru canalul 22)si neaparat calibrare pe locul de montare. Si mie mi-ar placea o antena mica si estetic pozitionata pe mobra, dar orice deviere de la cerintele ideale influenteaza calitatea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 793
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

M-a linistit un nene care a scris pe un blog ca daca vrei ce-i mai bun, alege Solarcon I-MAX 2000 care costa vreo 600 RON si mi-a inchis gura.

 

Antena de care spui este pentru statiile fixe/de baza, are cam 7 metri lungime si nu vad cum poti s-o montezi, chiar si pe un TIR...

 

Asa cum au zis si altii, randamentul unei antene verticale montate pe un vehicol depinde foarte mult de planul de masa, care la o motocicleta este foarte redus. Degeaba dai o gramada de bani pe o antena de 2 m, daca o motezi pe o suprafata de 30 cmp. Raportul de unde stationare/SWR-ul va fi mare, iar din cei 4 Wati pe care ii scoate statia, poate doar 2 vor fi efectiv radiati. Restul vor incalzi caroseria masinii. Si buzunarul.

 

Cei care folosesc statii pe masini, ar fi bine sa monteze antenele cat mai aproape de centrul cupolei/capotei. Nu pe lateral ori langa oglinda cum au tiristii, de exemplu. Apoi, se mira ca nu ii aude mai nimeni cu cei 4 Wati legali.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Antena de care spui este pentru statiile fixe/de baza, are cam 7 metri lungime si nu vad cum poti s-o montezi, chiar si pe un TIR...

Da, ai dreptate. Abia dupa ce am postat am citit un review despre acest tip de antena si acolo am vazut dimenisunea ei. Mea culpa.

 

Asa cum au zis si altii, randamentul unei antene verticale montate pe un vehicol depinde foarte mult de planul de masa, care la o motocicleta este foarte redus. Degeaba dai o gramada de bani pe o antena de 2 m, daca o motezi pe o suprafata de 30 cmp....

 

Corect, numai ca sunt si antene care nu au nevoie de plan de masa. In general Tir-istii au astfel de antene. E drept ca pretul lor este mai piperat dar exista si kit-uri plan de masa pentru antene care au nevoie de asa ceva.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Care ar fi antenele alea care nu au nevoie de plan de masa? Citeva exemple ar fi binevenite.

 

Caut in mod special varianta de prindere din dreapta. Pentru rapiditatea si usurinta demontarii de pe moto. Daca stie cineva ce model si producator foloseste asa ceva dati-mi si mie o idee. Altfel va trebui sa fac tot o "matzocarie"...

post-40812-0-93648100-1330418630_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sti ceva ?!... matzocaria e cea mai buna varianta. Eu o fac mai mereu

 

Lasa matzocariile pentru alte domenii...mai permisive. In cazul antenei daca nu daca nu faci pozitionarea si calibrarea cum trebuie, poti arde finalii si statia va ajunge direct la cosul de gunoi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Lasa matzocariile pentru alte domenii...mai permisive. In cazul antenei daca nu daca nu faci pozitionarea si calibrarea cum trebuie, poti arde finalii si statia va ajunge direct la cosul de gunoi.

:eek:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Aseara am discutat cu amicul meu radioamator si electronist, cel care mi-a facut montajul si mi-a calibrat antena.

A ras cind i-am spus ca am auzit de la cineva ca exista antena caruia nu-i trebuie plan de masa :laugh: , mi-a spus ca i-am inseninat ziua..sa-i dau si lui pontul, scapa de o gramada de probleme cu asta!

@Serban.S..exact acel model cu prindere pe dreapta am eu pe motor, este si o poza cu o pagina in urma.

Parca ti-am dat un numar de telefon..ai sunat acolo? :scratch:

Editat de l.u.v
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aseara am discutat cu amicul meu radioamator si electronist, cel care mi-a facut montajul si mi-a calibrat antena.

A ras cind i-am spus ca am auzit de la cineva ca exista antena caruia nu-i trebuie plan de masa :laugh: , mi-a spus ca i-am inseninat ziua..sa-i dau si lui pontul, scapa de o gramada de probleme cu asta!

@Serban.S..exact acel model cu prindere pe dreapta am eu pe motor, este si o poza cu o pagina in urma.

Parca ti-am dat un numar de telefon..ai sunat acolo? :scratch:

 

Am sunat dar avea telefonul inchis. Mai incerc si maine.

 

Prinderea din dreapta: un surub cu cap fluture care ramine pe tija antenei dupa ce o desfaci. Piulita respectivului surub este jumatatea de nuca care ramine pe moto.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bai dar exista antena cu prindere magnetica. Are baza de cauciuc. Masa se conecteaza la cablul coaxial. ??? nu mai inteleg nimic ?

http://www.lutek.terradown.com/ro/antene-cb/73-antena-cb-sunker-elite-cb-108.html antena asta am luat-o eu si impreuna cu mantzocariile astea http://sc-artero-srl.allshops.ro/produs/376738/Antena+Radio+CB+Sunker+CB+100+-+Fixa.html . Masa nu-i tre' separat , isi ia prin - 12v. Cand termin treaba cu mobra si ma mut in masinarie, desfiletez numai antena si o infiletez pe placa magnetica care sta in portbagaj ascultatoare si-si asteapta 'jumatatea' :makeout: astfel am o statie , o antenutza si doo cabluri .

vezi cateva posturi in urma am pus si ceva poze .

Editat de RomiC
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

http://www.lutek.terradown.com/ro/antene-cb/73-antena-cb-sunker-elite-cb-108.html antena asta am luat-o eu si impreuna cu mantzocariile astea http://sc-artero-srl.allshops.ro/produs/376738/Antena+Radio+CB+Sunker+CB+100+-+Fixa.html . Masa nu-i tre' separat , isi ia prin - 12v. Cand termin treaba cu mobra si ma mut in masinarie, desfiletez numai antena si o infiletez pe placa magnetica care sta in portbagaj ascultatoare si-si asteapta 'jumatatea' :makeout: astfel am o statie , o antenutza si doo cabluri .

vezi cateva posturi in urma am pus si ceva poze .

Merci pentru info.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aseara am discutat cu amicul meu radioamator si electronist, cel care mi-a facut montajul si mi-a calibrat antena.

A ras cind i-am spus ca am auzit de la cineva ca exista antena caruia nu-i trebuie plan de masa :laugh: , mi-a spus ca i-am inseninat ziua..sa-i dau si lui pontul, scapa de o gramada de probleme cu asta!

 

Aaaa, cred ca eu i-am inseninat ziua amicului tau. Poate imi spune cum se pot monta antene pentru CB pe campere, cabine de fibra de sticla, barci cu motor, masini decapotabile si....motociclete care nu au plan de masa. Pentru asta exista NGP system (No Ground Plan). Uite aici doua antene gasite in Romania: Midland X-Turbo Camper si Midland Azzura 40. O googalire dupa NGP antenna si vei gasi si alte variante.

Ca o antena clasica de CB sa functioneze corect ii trebuie un plan de masa de cel putin 1 metru patrat de suprafata. Ele se pozitioneaza pe plafonul masinii si nu pe portbagaj pentru ca foarte important este si centrul geometric al vehicolului. In general aceste antene vin calibrate pentru canalul 22 iar ceea ce fac mesterii cu reflectometrele este un mic reglaj al antenei in functie de planul de masa pentru scaderea undelor reflectate catre o valoare cat mai mica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Valoarea mica a undelor reflectate nu presupune neparat si eficienta sistemului de radiatie, adica a antenei. Cu putin efort se poate obtine un SWR 1:1 si pe agrafa de par... asta nu inseamna ca vei si putea transmite efectiv ceva cu ea.

 

Planul de masa sau "contra-greutatea" unei antene cat si marimea fizica minima constituie elementele principale de compromis ale unei antene iar cand este depasita limita minima... se produce mai mult caldura in loc de radiatie electromagnetica.

 

Exista si situatii in care planul de masa nu mai joaca un rol atat de important.

 

Antenele se alimenteaza in general in punctele de 1/4 ale lungimii de unda sau multipli acesteia, in "noduri de curent", adica in punctele unde tensiunea sau intensitatea trec prin valoarea zero (curentul este decalat fata de tensiune cu 90grade). Se prefera 1/4 sau multipli impari deoarece in aceste puncte curentul este maxim iar impedanta specifica este mica si se poate cupla direct (sau cu adaptari minime) coaxialul de 50 ohmi. Antenele cu alimentare in punctul de 1/2 lungime de unda sau multipli pari de 1/4 unde tensiunea este maxima prezinta o impedanta specifica foarte mare, de ordinul a 2-5000 ohmi iar adaptarea este destul de anevoioasa pentru cuplarea la coaxialul de 50 ohmi. Avantajele ar fi ca, pentru antenele verticale lugimea de 1/2 (sau 5/8) confera un unghi de radiatie foarte mic (ideale comunicatiilor la mare distanta) si o oarece imunitate la lipsa unui plan de masa solid.

 

Discutiile despre antene sunt interminabile... un lucru insa este sigur, nu exista antena "minune"... care sa aiba eficienta mare de radiatie, sa fie mica si sa nu necesite plan de masa.

 

 

 

RideSafe!

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

 

se vede ca aesti radiolog

insa pentru profanii care citesc nu poti fi nitel mai explicit( pe intelesul nostru)

 

Radiologia....e alta mincare de peste :laugh: E adevarat ca se ocupa si cu undele electromagnetice dar de alta frecventa si lungime de unda.

Explicatiile lui sunt specifice unui radioamator cu multa experienta teoretica si practica. E cam greu sa reformuleze frazele ca toata lumea sa priceapa. Ce m-ar interesa pe mine in mod special ar fi daca are timp si chef sa explice care este parerea lui in ceea ce priveste o instalare corecta a unui CB pe mobra ca topicul sa aiba o concluzie pertinenta. In special punctul nevralgic: antena - tip, lungime, cu plan de masa si de unde il luam sau fara.

In esenta pe mine nu ma intereseaza sa-mi bata antena la 15 km si sa nu-mi ard finalii de la o instalare proasta. Ca motociclist sunt foarte pasnic (rar depasesc 130 km/h in afara localitatilor/autostrada) dar nu pot merge cu 50 in comune. Evitarea radarelor este obiectivul principal

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca motociclist sunt foarte pasnic (rar depasesc 130 km/h in afara localitatilor/autostrada) dar nu pot merge cu 50 in comune. Evitarea radarelor este obiectivul principal

exact la fel sunt si eu, doar ca inafara is mai agitat oleaca. in localitate, cand am fost oprit, la plecare le-am cerut: pot sa ma grabesc oleaca sau imi dati un ziar(faza reala) la care ei: hai hai mai repede, dar ai grija ca te filmam daca te grabesti prea tare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Radiologia....e alta mincare de peste :laugh: E adevarat ca se ocupa si cu undele electromagnetice dar de alta frecventa si lungime de unda.

Explicatiile lui sunt specifice unui radioamator cu multa experienta teoretica si practica. E cam greu sa reformuleze frazele ca toata lumea sa priceapa. Ce m-ar interesa pe mine in mod special ar fi daca are timp si chef sa explice care este parerea lui in ceea ce priveste o instalare corecta a unui CB pe mobra ca topicul sa aiba o concluzie pertinenta. In special punctul nevralgic: antena - tip, lungime, cu plan de masa si de unde il luam sau fara.

In esenta pe mine nu ma intereseaza sa-mi bata antena la 15 km si sa nu-mi ard finalii de la o instalare proasta. Ca motociclist sunt foarte pasnic (rar depasesc 130 km/h in afara localitatilor/autostrada) dar nu pot merge cu 50 in comune. Evitarea radarelor este obiectivul principal

 

 

Din considerente practice, pe auto-moto nu are rost sa discutam despre alt tip de antena decat cea verticala.

 

Tot din considerente practice, lungimea acesteia nu poate atinge minimum de sfert de lambda (1/4L), in cazul benzii CB de cca 2.5m, necesar unui sistem radiant cu randament mare astfel ca mai intotdeauna se folosesc variantele mai scurte.

 

Acum, cand este vorba despre o antena verticala cu lungimea fizica sub 1/4L, pentru adaptarea impedantei se folosesc mai multe metode insa ma voi rezuma la doar doua, cele mai des intalnite la antenele industriale din comert:

1. O forma de adaptare la baza, in general L-C (bobina/capacitor) incastrata in talpa de sustinere.

2. O bobina de scurtare, care poate fi incapsulata in talpa magnetica sau imediat la baza antenei, sub forma unui arc elicoidal care confera si o elasticitate sporita intregului ansamblu sau undeva mai spre mijlocul antenei. Interesant insa de mentionat ca pozitia bobinei de scurtare influenteaza sensibil randamentul acesteia, eficienta de radiatie crescand destul de mult cand bobina este plasata spre mijlocul elementului radiant (pozitia exacta fiind determinata functie de frecventa exacta, lungimea si grosimea elementului radiant... etc.).

 

Cu alte cuvinte, o antena verticala industriala CB cu lungimea sub 1/4L va avea o eficienta de radiatie sporita daca pe la mijlocul sau observam un cilindrel mai gros (bobina de scurtare electrica). Am vazut niste antene de acest tip destul de evoluate, care pe langa bobine de scurtare incastrate in elementul radiant mai erau prevazute si cu niste "mustati" suplimentare (pe post de capacitati). Datorita marimii fizice presupun insa ca erau gandite pentru TIR-uri...

 

Personal insa nu m'a interesat prea mult "fenomenul CB" nici pe motor dar nici pe auto... prea multa gargara si mitocanie la "colegi"! Am folosit un scanner pe VHF cu care ii ascultam pe militienii operatori radar si, bineinteles, un detector radar de calitate. Acum insa am inteles ca se va trece la comunicatii digitale, securizate... Mai vedem!

 

Ride SAfe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cateva consideratii pe tema planului de masa... care pentru unii nu este chiar asa de important incat cad in plasa reclamelor comerciantilor isteti.

 

 

 

In varietatea lor conceptuala sau constructiva, antenele se pot imparti in doua mari categorii: simetrice si asimetrice. Pentru cele simetrice se poate considera reprezentativ dipolul in jumatate de unda (2 x 1/4L) iar pentru cele asimetrice verticalul in sfert de unda.

 

Reprezentativ pentru antenele simetrice este dipolul in jumatate de unda:

Dipolul in jumatate de unda este constituit din doua brate de cate 1/4L, conectate direct sau prin intermediul unui balun (ballanced-unballanced) simetrizor la coaxial. Un brat la firul central, celalalt brat la tresa coaxialului, care nu numai ca poate ci chiar este recomandat sa fie conectata la impamantare (plan de masa). Antena astfel obtinuta va lucra efectiv cu ambele brate, lucru dealtfel foarte usor de observat pe emisie cand becul cu gaz de neon se va aprinde si in proximitatea bratului legat la tresa coaxialului (conectat la planul de masa). Trebuie inteles ca in RF cuplarea galvanica la planul de masa nu presupune "scurt-circuitare", undele electromagnetice calatorind in continuare libere prin circuit. Un dipol poate fi instalat orizontal sau vertical.

 

Reprezentative pentru antenele asimetrice sunt verticalul in sfert de unda sau long-wire'ul in jumatate de unda:

Cea mai populara varianta de vertical in sfert de unda este antena GP (ground plane), ce presupune un element central vertical si 4 contra-greutati orizontale (pentru ca impedanta specifica sa ajunga la 50ohmi contra-greutatile pot fi inclinate la 45 grade). La montarea unui vertical la suprafata solului, contragreutatile pot fi ingropate in pamant iar numarul lor poate atinge si depasi 120. Lipsa contra-greutatilor poate fi compensata de un plan de masa solid, care nu inseamna insa o teava infipta in pamant. Oricum ar fi, permeabilitatea solului in zona de instalare a unei antene are un rol crucial in influentarea eficientei de radiatie.

 

Lipsa oricarei forme de plan de masa si conectarea unei antene asimetrice de genul GP direct la coaxial presupune ca tresa coaxialului isi va insusi acest rol, eficienta de radiatie fiind insa afectata destul de serios.

 

Ce am vrut sa scot in evidenta cu aceasta polologhie este ca, desi uneori aparent o antena functioneaza fara plan de masa... in realitate rolul acestuia este preluat de "altcineva". Un sistem radiant pur si simplu nu poate fi imaginat altfel dacat ca un capacitor imens, in care un electrod este antena, celalalt electrod este pamantul iar dielectricul fiind aerul dintre ele.

 

Concret, pe motociclete e bine ca masa statiei CB si tresa coaxialului dinspre capatul antenei sa fie conectate la cadru, folosindu'se bucati de platbanda de cupru cat mai scurte posibil. De multe ori insa, cel putin la receptie, nu se percep mari diferente intre cuplarea sau decuplarea la cadru deoarece eficienta antenei este deja cu mult sub compromisul acceptabil.

 

Ride SAfe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu inteleg de ce va complicati cu "meniul zilei" (planul de masa) si dece nu alege-ti o statie CB portabila care are antena calibrata si poti s-o iei si in masina si o pui si la motor.

E suficient de puternica la emisie si receptioneaza bine pentru nevoile info trafic.

 

post-46097-0-70359300-1330512703_thumb.jpg

 

Si nici nu este exagerat de scumpa.

Editat de TM06UFO
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Eu nu inteleg...

Nu ai citit atent, era cineva carea avea asa ceva, dar receptia era cam 1 km..

Daca receptia este intre 3/7 km cu o antena de 150 cm iti dai seama ce eficienta are una de portabila, de doua palme inaltime.

Editat de l.u.v
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu ai citit atent, era cineva carea avea asa ceva, dar receptia era cam 1 km..

Daca receptia este intre 3/7 km cu o antena de 150 cm iti dai seama ce eficienta are una de portabila, de doua palme inaltime.

Sincer eu asi folosi-o doar sa intreb camioanele care vin de pe contrasens inainte de localitati (cele cu care asi avea chiar contact vizual..) in rest nu m-ar interesa sa vorbesc la 20 de km in fata/spate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...