Marius R Postat Februarie 18, 2015 Share Postat Februarie 18, 2015 Pedros din ce stiam 2 se invarte 3 sta pe loc prins in capacul motorului 2 -- are rol si de rotor si de volanta din ce stiu 3 -- e stator. Nu zic musai ca asa e -- asta stiam eu! @Galen: daca e asa...nu poti sa cumperi un stator aftermarket si un un releu mosfet -- in cazul asta ar fii un real upgrade la sistemul de incarcare. PS: la releu -- de unde il cumperi tu il iei cu tot cu conectori? Eu l am cumparat pe al meu, doar releu si nu am conectori la el, motiv pt care inca sta in cutie! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cstelia Postat Februarie 18, 2015 Share Postat Februarie 18, 2015 nu am conectori la el, motiv pt care inca sta in cutie! Cositoresti firele si basta Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 18, 2015 Share Postat Februarie 18, 2015 Galen, cum zici tu ca nu prea folosesti motorul la 5000 rpm? Acolo merge cel mai bine Acum, stand stramb si judecand drept, eu cred ca alternatorul e OK, si de fapt releul da rateuri Poti verifica a la Haynes: La manual scrie ca daca scoti mufa de trifazic si masori tensiunea generata in gol intre faze, tensiunea ar trebui sa fie pe la 75-80 volti Daca nu e asa, e bai Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
raoulserban Postat Februarie 18, 2015 Share Postat Februarie 18, 2015 Q? Toti electricienii, fizicienii au afrikane? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
andrei belcic Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 Da. Dar nu toti afrikanistii sunt fizicieni, electricieni.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dracones Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 Cositoresti firele si basta mai mult decat atat , daca vrei sa tina mai mult releul (ceea ce nu e cazul in situatia unora din noi , nu montezi tot felul de giumbuslucuri , zenoane ,si alte magarii care pe langa faptul ca , nu sant omologate iti mai aduc si vorbe de dulce din partea altor particcipanti la trafic , da in fine fiecare face cum il taie capu) revenind la subiect pot sa va spun cum am facut eu si ma tine releul mult si bine(cu 2 halogene 55w ) cred ca are mai mult de 5 ani (tourmax), repozitionati releul putin mai in jos pe cadrul tubular din spatele coditei , puneti un radiator de procesor (de calculator ) cu pasta pe ambele parti si releu si radiator si lasati-l asa .merge foarte bine . si intradevar cum zicea si colegul cstelia cositoriti toate firele si pace bune , restul sant povesti cu pesti si variatiuni pe aceeasi tema. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Galen Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 (editat) Galen, cum zici tu ca nu prea folosesti motorul la 5000 rpm? Acolo merge cel mai bine Acum, stand stramb si judecand drept, eu cred ca alternatorul e OK, si de fapt releul da rateuri Poti verifica a la Haynes: La manual scrie ca daca scoti mufa de trifazic si masori tensiunea generata in gol intre faze, tensiunea ar trebui sa fie pe la 75-80 volti Daca nu e asa, e bai Tot asa stand drept, daca alternatorul asigura "zeama" destula baietii lasau si pe faza scurta doua 55-uri active. Nu stiu cati dintre voi au voltmetre de bord, dar cei care merg pe doua becuri in bot au au constatat ca la ture mari scade tensiunea. Stai linistit tensiunea "Haynes" e cat trebuie. Tensiunea si curentul sunt marimi frumoase dar ca efect conteaza energia care e produsul primelor. Degeaba ai tensiune de 70 volti pe faza cand sub sarcina (cu toate alea in functiune) din releu mai ies doar 13V, restul cad pe rezistenta interna a generatorului si releului. Bine sesizat, dincolo de oboseala magnetilor principala problema e releul, mai precis randamentul relativ slab al releului cu triace. De aceea a aparut o generatie noua de relee cu mosfet-uri care nu se incalzesc. De ce nu se incalzesc? Poi simplu, pentru ca au pierderi mici respectiv consumul propriu al releului este mic. l-am comandat deja, am sa va tin la curent cu experimentul. ps. 1.Anterior am incercat la o africana cu probleme similare (2x55w in bot) sa-i pun doua relee in paralel tocmai ca sa scada pierderile. A contat dar nu destul.De indata ce se uza putin bateria ramanea fara curent de pornire dupa ture la viteze mari. (ii cam place omului viteza). Pierderi sunt pe puntea trifazata si mai ales pe triace, dar si in cuprul infasurarilor si in intrefier . » Post actualizat in 19 Feb 2015 07:50 @Galen: daca e asa...nu poti sa cumperi un stator aftermarket si un un releu mosfet -- in cazul asta ar fii un real upgrade la sistemul de incarcare. PS: la releu -- de unde il cumperi tu il iei cu tot cu conectori? Eu l am cumparat pe al meu, doar releu si nu am conectori la el, motiv pt care inca sta in cutie! Asta voi si face. In primul rand montez un releu mosfet nou, apoi daca nu ajunge schimb si rotorul cu magneti. Editat Februarie 19, 2015 de Galen Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
andrei belcic Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 Anul trecut mi-am luat o AT veche din 1992. Pare ca are releul original. Auzind de problemele cu releul, i-am schimbat locul. L-am pus sub faruri, prins cu ajutorul unei table de aluminiu care are rol si de radiator pt releu. Lungindu-se firele, ca sa compensez eventuale cresteri de rezistenta, le-am confectionat din fire mai groase, supradimensionate. Prin spatiul dintre faruri si carena se creeaza suficient curent de aer. Problema e la viteze mici sau la relanti, ca bate caldura de la motor/radiatoare. Dar mie mi se pare o imbunatatire fata de vechea pozitie a releului la RD04 unde, prin fanta aia din carena laterala spate nu prea mai intra aer cand se merge cu pasager, plus caldura radiata de toba.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
raoulserban Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 Totul e permis in cazul bastlerei Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 19, 2015 Share Postat Februarie 19, 2015 aia ce-o mai fi? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Galen Postat Februarie 20, 2015 Share Postat Februarie 20, 2015 (editat) Anul trecut mi-am luat o AT veche din 1992. Pare ca are releul original. Auzind de problemele cu releul, i-am schimbat locul. L-am pus sub faruri, prins cu ajutorul unei table de aluminiu care are rol si de radiator pt releu. Lungindu-se firele, ca sa compensez eventuale cresteri de rezistenta, le-am confectionat din fire mai groase, supradimensionate. Prin spatiul dintre faruri si carena se creeaza suficient curent de aer. Problema e la viteze mici sau la relanti, ca bate caldura de la motor/radiatoare. Dar mie mi se pare o imbunatatire fata de vechea pozitie a releului la RD04 unde, prin fanta aia din carena laterala spate nu prea mai intra aer cand se merge cu pasager, plus caldura radiata de toba.... La RD04 releul original era calculat sa duca la limita 55w in bot sau 2x35W (lumanarile alea penibile la modelele pentru Italia). Orice consumatori in plus pui (2x55w in bot spre exemplu) releul crapa in scurt timp daca n-are montat cooler. Si crapa in oras unde stai la stopuri. Desi i-am pus cooler, dupa ce am montat xenoanele s-a parlit in 2 ani. Apoi indiferent ce releu i-am pus, bilantul energetic devine deficitar cand se invecheste bateria si nu mai constituie un tampon eficient. Gen ajungi sa aprinzi de doua ori ca sa porneasca ambele xenoane, ramai fara bumb a doua zi daca umbli mult noaptea sau pe autostrada, orice oxidare de contact te lasa fara incarcare suficienta, etc.Se vede din avion ca esti la limita. In mod normal o instalatie electrica e ok cand dupa pornirea motorului bateria are doar rol decorativ si cel mult de filtraj, adica toti consumatorii merg integral si la orice turatie pe generator.Si in conditiile astea mai are cel putin o rezerva de 30%. Deasemenea firele si mufele sunt dimensionate sa reziste in timp la oxidare si incalzire. Aici cei de la BMW au rezolvat superdecent problema atat la F650 cit mai ales la GS. Alternator de minim 500w si comandat clasic prin excitatie nu prin "releu de scurt". Nu am auzit ca vre-un GS sa aiba probleme cu incarcarea sau de fiabilitate indiferent cati consumatori suplimentari are montati. Nu bag de vina, tehnologia alternatoarelor cu magneti permanenti era inca verde prin 90 cand a fost proiectata africana. Si nu numai africana avea probleme electrice (lumini slabe, releu slab, instalatie slaba) cam toate marcile au acelelasi probleme, mai ales daca s-au pus lumini mai tari. Intre timp am eliminat si eu mufele, am ranforsat instalatia electrica (pus fire mai groase) acuma urmeaza releu mosfet si sper ca problemutele permanente si sacaitoare la "electrica" sa se diminueze. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=mosfet+rectifier+for+honda&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=universal+mosfet+rectifier+regulator++&_sacat=0 Editat Februarie 20, 2015 de Galen Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Marius R Postat Februarie 20, 2015 Share Postat Februarie 20, 2015 Galen tu ai rezolvat problema transmisiei, elimiand mufe si cabluri deficitare etc, releul cu unul cu eficienta mare. Dar daca tu vorbesti de problemele astea -- in general, nu crezi ca problema va fii rezolvata abea cand inlocuiesti statorul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
raoulserban Postat Februarie 20, 2015 Share Postat Februarie 20, 2015 @Galen, pe advrider e un nene care si-a tras un stator reparat care zice el...era jumate ars dar de asta tot functiona. poate ai si tu asa ceva Bastlerei=mestereala Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cstelia Postat Februarie 20, 2015 Share Postat Februarie 20, 2015 Infasurarile de la alternator se pot masura daca sunt in parametrii. Nu ma intelegeti gresit, dar eu chiar nu va inteleg cu paranoia asta cu luminile si consumul.... Prima Africana am luat-o din Germania dar avea faruri cu becuri de 35W. Nu mi s-a parut niciodata ca nu am lumina suficienta si am umblat suficient noaptea ce ea. La RD07 am 2 X H4 de 55 cu 55W. Ambele faruri pe scurta. Am inlocuit releul original care nu avea nici un fel de probleme cu unul MOTEK (www.motek.de). Releul original a fost pus pe fostul BMW F650 a lui Raoul (cel original si destept crapase). La RD04 (prototiptil) am un singur bec de 35 cu 35 W. Mie mi se pare ca imi ajunge si atat, adica am circulat si pe timp de noapte si m-am descurcat. Acum... fiecare cu parerile lui si nebuniile lui. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 20, 2015 Share Postat Februarie 20, 2015 (editat) Cristi, nu te supara, dar ceea ce ai tu la prototiptil nu se poate numi lumina A te descurca si a avea lumini bune nu e acelasi lucru Farul tau se vede si atat, pe drumul nostru de anul trecut la si de la Valeni chiar ma intrebam cum te descurci noaptea cu lumanarea aia, ca eu nu sunt multumit nici cu doua H4 de 55W Mai ales ca am avut si xenoane, dar le-am dat jos ca ma injurau toti soferii Editat Februarie 20, 2015 de Korben Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cstelia Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Normal ca 35W nu iti lumineaza pana-n fund la taxatoare, dar pe vremuri cand mergeam cu Mobra, MZ-ul sau CZ-ul cati W aveam la bec? Si noaptea era la fel de noapte E drept ca si viteza de deplasare era alta... Editat Februarie 21, 2015 de cstelia Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Pai pe atunci nu prea aveam benzina dar observatia ta e foarte pertinenta Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
andrei belcic Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 (editat) Nici noptile nu mai sunt ce-au fost... Eu, cu cat vehiculul pe care il conduc e mai mic, cu atat simt nevoia unor lumini mai puternice. Astfel, cu TAB-ul as merge doar cu pozitiile. (asta daca le are) Editat Februarie 22, 2015 de andrei belcic Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Galen Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 Nici noptile nu mai sunt ce-au fost... Astfel, cu TAB-ul as merge doar cu pozitiile. (asta daca le are) )))) Daca esti genul care bagi cu adevarat anual km si pleci oricand si pe orice vreme (adica ploaie ceatza, noapte) nu e de loc de joaca cu luminile. Si foarte corect! Noptile nu mai sunt ce-au fost! Tin minte si cand aveam Danuvie de 125 cu far de 25w la magnetou si eram 5-6 vehicole pe 100km de sosea luminile erau o problema, mai ales dupa ce am trecut intr-o noapte neagra ca zmoala si asfaltul ud prin fanul care atarna lateral dintr-o caruta. De atunci "noaptile moto" s-au schimbat radical , asfaltul a devenit tot mai negru iar multi dintre companionii de trafic au deja xenoane mai mari de 100w care chiar bine reglate te "radiografiaza" de nu mai vezi nimic cel putin 50m. Dupa cateva drumuri nocturne de cosmar pe ploaie si mai ales tranta din 2008 din padurea Bogatii (n-am vazut clisa de padure adusa pe sosea de niste carute) solutia au fost xenoanele si nu oricare ci de-alea de 8000 care "radiografiaza" peisajul. Sunt foarte multumit acum de lumini si le datorez lipsa de probleme in trafic din ultimii ani. ps. Acu la drumul la "Bikes on Ice" releul si-a dat obstescul sfarsit, noroc ca n-am avut drum de noapte.Doar umilinta de a impinge cu public africana Mai am unul clasic de rezerva, il montez pana vine mosfetul. Visez si eu la ziua cand ma voi putea bizui pe instalatia electrica.Pana acum am avut noroc, nu m-a lasat niciodata la ture lungi, dar nici n-o trecut mai mult de un an fara diverse problemute. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Arthur E Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 ps. Acu la drumul la "Bikes on Ice" releul si-a dat obstescul sfarsit, noroc ca n-am avut drum de noapte.Doar umilinta de a impinge cu public africana Mai am unul clasic de rezerva, il montez pana vine mosfetul. Visez si eu la ziua cand ma voi putea bizui pe instalatia electrica.Pana acum am avut noroc, nu m-a lasat niciodata la ture lungi, dar nici n-o trecut mai mult de un an fara diverse problemute. Stim ca ai vrut doar sa te plimbi fara sa cresti consumul la urcare . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 ps. Acu la drumul la "Bikes on Ice" releul si-a dat obstescul sfarsit, Ţ-am zâs io că-i releu' Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Africanu Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 @Galen Firele au fost impreunate cu stecher sau au fost cositorite? Doar ca fapt divers, nu ca sa incepem discutii de dragul vorbei.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Korben Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 Cand am cumparat eu africana adusa din Italia de la mecanicul de scutere, "mufa"de trifazic arata asa Sub scociul albastru totul era negru Am ramas fara curent cand eram in culmea fericirii Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
George M. Postat Februarie 24, 2015 Share Postat Februarie 24, 2015 Orice consumatori in plus pui (2x55w in bot spre exemplu) releul crapa in scurt timp daca n-are montat cooler. De ce s-ar intampla asta? Releul de incarcare este, de fapt, un regulator de tensiune, care are rolul de a stabiliza tensiunea electrica. Practic, in releu intra o tensiune mai mare decat cea utilizata de catre consumatori sau pentru incarcarea bateriei. Diferenta dintre tensiunea generata si tensiunea consumata reprezinta un surplus, pe care regulatorul il transforma in caldura. Supraincalzirea releului este un motiv clar care duce la defectarea lui. Dar adaugarea de consumatori? Un consumator in plus ar trebui sa insemne reducerea diferentei dintre tensiunea generata si tensiunea consumata, care se traduce printr-o cantitate mai mica de curent transformat in caldura. Deci, ar rezulta o incalzire mai mica a releului si n-ar trebui sa crape, nu? Eu, de exemplu, la Deauville 700 am mai adaugat inca 213 W de consum suplimentar (doua proiectoare cu halogen 55W, manere incalzite si incalzire in scaun) si nu am probleme. Foarte rar se intampla ca atunci cand stau la relanti cu incalzirile date la maximum, proiectoarele aprinse, faza scurta+lunga aprinse (2 x 55W H7), cam in 1-2 minute incepe sa-mi clipeasca un led care ma atentioneaza ca scade tensiunea bateriei. Daca ajunge sub 12.3 V imi inchide automat incalzirea la manere. Dar asta se intampla extrem de rar. Alternatorul meu produce 450 W la 5000 rpm. Am calculat consumul total, in conditiile in care absolut toti consumatorii ar fi in functiune, ceea ce nu se va intampla niciodata, acesta ar fi 469 W. Dar in general nu consum mai mult de 350 W (faza scurta+lunga, pozitiile, proiectoarele, incalzirile). Asta inseamna ca mai am o rezerva de putere de 100 W, care insemna aproximativ 7 A, arhisuficient pentru incarcarea bateriei. La Deauville 650 crapau releele, lucru foarte cunoscut, dar in 2006 la DV 700 au rezolvat problema releului. Ma gandesc sa-i pun totusi un ventilator si pe al meu, asa preventiv. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Galen Postat Februarie 24, 2015 Share Postat Februarie 24, 2015 (editat) @Galen Firele au fost impreunate cu stecher sau au fost cositorite? Doar ca fapt divers, nu ca sa incepem discutii de dragul vorbei.... Am pus peste tot sir de cleme de calitate ca sa n-am probleme, de alea argintate. Normal ca am cositorit firele inainte de a le strange in cleme. Deasemenea am tras instalatie electrica separata pentru xenoane si am dublat si instalatia originala pentru ca plecau 14,2 V de la baterie si la bord mai ajungeau 12,5. Singura mufa este la releu ca asa l-am luat (SH) cu mufa cu tot. Era releu de cela cu contactele interne, adica nu ies fire din el. Identic la mufa cu cel pe care l-am pus acum doar ca asta e nou. Dar... am pus papuci la fel de calitate in mufa aceea si bine stransi sa n-am probleme cu contactele alea si n-am avut.N-am cositorit pe releu ca sa-l pot monta rapid pe cel de rezerva. Releul racit de la inceput cu cooler a tinut onorabil, cam 5 ani. Apropo de cooler, o chestie amuzanta la rd 04. Din pacate piciorul de sprijin al carenei dreapta intra in cadru exact in zona releului. Montand coolerul spatiul devine critic. De cateva ori am pus plasticul cu motorul si implicit coolerul in functiune, asa ca am pierdut in timp 2 palete de la cooler. Nu cred ca d-aia s-a dus releul, da oricum am inlocuit si coolerul cu ocazia asta. Avand consum mare la electrica umblam mereu in turele lungi cu un releu de rezerva. Din pacate la mobrele cu excitatia magneti permanenti la alternator releul ramane o piesa critica si putin fiabila, consumabil. Din acest motiv releele seccond nu sunt o optiune. Cand s-a dus cel original am schimbat intr-o luna cam 3 seccond-uri pana am dat de unul bun.(cel care a tinut apoi 5 ani). Doua relee in 8 ani nu-i mult, am colegi care au schimbat 4-5. De aia vreau sa rezolv problema asta cat mai definitiv sau macar cat mai solid cu putinta. Daca tot am deschis subiectul, mare atentie la contacte. Daca cositoriti peste tot firele nu gresiti, toate mufele cedeaza in timp. Se oxideaza si apoi se incing si decalesc, asta e ciclul firesc pentru orice instalatie electrica. Mai ales daca prin montare de consumatori suplimentari ramane subdimensionata. Atentie si la suportii de sigurante, cel de la incarcare (30A) si siguranta principala (tot 30A) . A se folosi sigurante de calitate cu contactele argintate nu porcarii ieftine cu contacte cositorite sau chiar de alama. Acelea va vor distruge contactele suportilor. Cum va spuneam, doar doua relee am schimbat dar cred ca de vre-o 20 de ori am avut diverse probleme de contact (chiar si contactul general de la motor s-a belit la un moment-dat-simptomele sunt de cosmar, intrerupe scurt si enervant si intotdeuna cand nu ar trebui-panta-depasire ) Ce sa-i faci, noi utilizam motoare vechi de peste 20 de ani, n-ar trebui sa ne miram. Foarte important e sa va montati voltmetru la bord, altfel puteti ramane "cu ochii in bezna" cand va asteptati mai putin, sau releul bulit omoara si bateria. » Post actualizat in 24 Feb 2015 07:46 De ce s-ar intampla asta? Releul de incarcare este, de fapt, un regulator de tensiune, care are rolul de a stabiliza tensiunea electrica. Practic, in releu intra o tensiune mai mare decat cea utilizata de catre consumatori sau pentru incarcarea bateriei. Diferenta dintre tensiunea generata si tensiunea consumata reprezinta un surplus, pe care regulatorul il transforma in caldura. Supraincalzirea releului este un motiv clar care duce la defectarea lui. Dar adaugarea de consumatori? Un consumator in plus ar trebui sa insemne reducerea diferentei dintre tensiunea generata si tensiunea consumata, care se traduce printr-o cantitate mai mica de curent transformat in caldura. Deci, ar rezulta o incalzire mai mica a releului si n-ar trebui sa crape, nu? Eu, de exemplu, la Deauville 700 am mai adaugat inca 213 W de consum suplimentar (doua proiectoare cu halogen 55W, manere incalzite si incalzire in scaun) si nu am probleme. Foarte rar se intampla ca atunci cand stau la relanti cu incalzirile date la maximum, proiectoarele aprinse, faza scurta+lunga aprinse (2 x 55W H7), cam in 1-2 minute incepe sa-mi clipeasca un led care ma atentioneaza ca scade tensiunea bateriei. Daca ajunge sub 12.3 V imi inchide automat incalzirea la manere. Dar asta se intampla extrem de rar. Alternatorul meu produce 450 W la 5000 rpm. Am calculat consumul total, in conditiile in care absolut toti consumatorii ar fi in functiune, ceea ce nu se va intampla niciodata, acesta ar fi 469 W. Dar in general nu consum mai mult de 350 W (faza scurta+lunga, pozitiile, proiectoarele, incalzirile). Asta inseamna ca mai am o rezerva de putere de 100 W, care insemna aproximativ 7 A, arhisuficient pentru incarcarea bateriei. La Deauville 650 crapau releele, lucru foarte cunoscut, dar in 2006 la DV 700 au rezolvat problema releului. Ma gandesc sa-i pun totusi un ventilator si pe al meu, asa preventiv. 450W... Asa mai merge! E de unde si sunt si rezerve. Dar tot scade tensiunea daca mergi inspre limita. In privinta functionarii releului, lucrurile nu se intampla tocmai asa. Am mai povestit subiectul, dar reiau. I se spune releu de scurt dar nu functioneaza decat aparent asa. Daca va uitati un pic la schema o sa vedeti ca este vorba de un generator trifazat in stea, dar atentie cu nul flotant. Astfel "scurtul" intre iesirile de alternativ si masa motociletei nu este de fapt scurt ci doar translateaza vectorial originea vectorilor tensiune in sensul diminuarii celui care trece prin maxim, iar fizic transfera de fapt energia electrica neutilizata inapoi in campul magnetic. Cei care stiu putin fizica vor intelege ca fazele nu trec simultan prin maxim, de aia sunt 3 triace care pot fi sau nu comandate de automatizarea releului (referinta de tensiune) functie de consumul instantaneu. Daca releul ar debita in scurt peste 14,3 V cu consumatorii debransati s-ar disipa pe el vreo 200 W si s-ar putea praji oua probabil. Asa cum am afirmat energia suplimentara se reantoarce in circuitul magnetic cu pierderile respective (comutatia triacelor si pierderi in intrefier si cupru). Din cauza pierderilor pe triace se incalzeste rezidual releul fara consumatori, dar adevarata incalzire (prajire) e la sarcina maxima ( cele 6 diode din puntea trifazata). Din motive de miniaturizare diodele sunt subdimensionate si neracite suplimentar cu cooler se "coc" in timp si cedeaza. De aceea majoritatea defectarilor releului inseamna ca acesta nu mai incarca cat trebuie. Daca energia neutilizata s-ar disipa pe releu n-ar fi nevoie de triace, lucrurile s-ar rezolva simplu cu puntea trifazata si un stabilizator parametric (cu cadere serie de tensiune). Abia atunci insa releul s-ar incinge cu adevarat in sarcina, de aceea sistemul nu se foloseste decat la alternatoare de foarte mica putere (scutere). Cum am aratat inainte si redirectionarea energiei inapoi in circuitul magnetic se face cu pierderi, dar acestea sunt mult mai mici decat ar fi prin stabilizarea parametrica. Comanda triacelor se poate defecta si ea iar in acest caz tensiunea creste catrea 17 volti pana umfla sau sulfateaza bateria. De aceea voltmetrul de bord sau macar indicatoare optice sunt vitale. » Post actualizat in 24 Feb 2015 07:52 Asa dar releul nu este doar un stabilizator parametric de tensiune ci o scula mai complicata. Tot ceea ce este complicat si mai ales inghesuit si termogenerator e nefiabil. Spui ca la DV 2006 au rezolvat problema. Fie au supradimensionat releul, fie au bagat relu cu mosfet-uri (pierderi mult mai mici). Spre deosebire de alternatorul comandat prin excitatie bobina (GS-uri) care este fiabil si comod de stabilizat prin comanda excitatiei alternatoarele cu magneti permanenti sunt mult mai "salbatice". Din acest motiv releele calitative au fost mereu scumpe si din pacate cu durata de viata limitata. Editat Februarie 24, 2015 de Galen Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.