Sari la conținut

Pocneste cutia de viteze la franari violente


Shockeru
 Share

Postări Recomandate

Prin franari violente nu ma refer la scartait de roti si derapaj pe sosea, ci franarile la limita fara derapaj in cazul evitarii unui obstacol (o masina care intoarce fara semnalizare, unul care schimba banda ca asa ii se scoala lui desi tu vii cu viteza pe cealalta banda, etc).

Am patit recent de vreo 2 ori sa imi faca cel din fata sau dreapta mea figuri de genul si sa fiu nevoit sa franez puternic. In ambele cazuri imi amintesc ca tineam ambreiajul tras la maxim si se auzeau niste pocnituri in cutia de viteze.

Fac eu ceva gresit sau are probleme cutia de viteze?

Editat de Shockeru
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nici eu nu cred ca-i de la cutie si mie mi se mai intampla si nu numai la motorul asta ci si la cel pe care l-am avut inainte. Parerea mea e ca zgomotul e produs de ansamblul etrier+sistemul lui de fixare care nu-i rigid, se deplaseaza o data cu roata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca in momentul franarii actionezi si frana spate fara sa actionezi ambreiajul, cel mai probabil roata spate tinde sa se blocheze moment in care motorul trage in continuare de ea si zgomotul respectiv vine de la lant care cel mia probabil loveste in bascula. incearca sa franezi cu ambreiajul actionat sa vezi daca mai face :blink:....PS: grija la derapaj(o sa blochezi spatele)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

e nevoie de parerea unuia mai priceput in mecanica moto, si a mea face tot asa cand calc frana spate mai tare tare chiar daca am abreiajul tras, si multe fac la fel, sper ca o sa apara cineva care sa posteze care e explicatia acelor sunete din cutia de viteze....din ce tin eu minte cineva mi-a spus de ''ambreiajul elastic'', parca, ceva de genu, nu mai tin minte si nu aruncati cu pietre :blink:

Editat de cristi cbr
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca in momentul franarii actionezi si frana spate fara sa actionezi ambreiajul, cel mai probabil roata spate tinde sa se blocheze moment in care motorul trage in continuare de ea si zgomotul respectiv vine de la lant care cel mia probabil loveste in bascula. incearca sa franezi cu ambreiajul actionat sa vezi daca mai face :blink:....PS: grija la derapaj(o sa blochezi spatele)

Am zis la inceputul topicului ca tineam ambreiajul actionat/tras la maxim, deci nu asta e.

knd ai ocazia dute la un service sau mecanic bun sa se uite la frane. poate cu timpu se agraveaza si frana nu e ceva cu care te joci.

As vrea sa stiu ce se intampla inainte sa merg la service pentru ca acolo cel mai probabil ma pune sa platesc doar ca se uita la ea si imi spune ce ar putea sa imi spuna cineva de pe forum, daca se pricepe

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu cred ca e normal sa se intample asa. la cele 2 moto cu care am mers, atunci cand franam tare de tot, desi actionam ambreiajul din timp, se aud niste troncanituri foarte urate. am inteles ca ar fi de la lant care sare peste pinion

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La multe modele etrierul din spate nu e fix, culiseaza pe o sina fixa pe bascula si e si normal, devreme ce poti muta roata fata-spate cand intinzi lantul iar etrierul e solidar cu roata si totodata se tine de bascula. De multe ori cand franezi tare cu spatele etrierul bate in sina aia si pocnetse, in cazul asta nu e motiv de ingrijorare...

 

SI TERMINATI DRACU CU REPLICI DE GENUL "CU FRANELE NU TE JOCI, E DIFERENTA DINTRE VIATA SI MOARTE (telenovela frate!!!) "... IN p CALULUI, sunt 2 placute care stranng un disc cand tu apesi pe un maner care impinge un piston ce plimba lichid dintr-un cilindru mai mic in unul mai mare.

 

FRANELE NU SUNT INGINERIE N.A.S.A!!!!! - SUNT BANALE, DAR TREBUIE SA LUCREZE CORECT, SI DE OBICEI LUCREAZA PENTRU CA SUNT BANALE (NU SE STRICA NIMIC LA ELE CA NU ARE CE SE STRICA) :D :) :)

Editat de Belbody
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este un fenomen normal.

 

La actionarea franei de spate bascula coboara, respectiv motorul se ridica de spate (ampatamentul scade). In anumite conditii, dupa ce bascula a ajuns in "tensiunea" maxima, cauciucul patineaza pentru un moment permitand basculei sa se destinda dupa care isi recapata aderenta. Daca forta de franare ramane constanta, fenomenul se repeta de mai multe ori iar socurile se transmit prin lantul final in cutie...

 

Acest "fenomen" este un indiciu clar de exploatare defectuoasa a franelor, in special a cele de spate.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La multe modele etrierul din spate nu e fix, culiseaza pe o sina fixa pe bascula si e si normal, devreme ce poti muta roata fata-spate cand intinzi lantul iar etrierul e solidar cu roata si totodata se tine de bascula. De multe ori cand franezi tare cu spatele etrierul bate in sina aia si pocneste, in cazul asta nu e motiv de ingrijorare...

 

SI TERMINATI DRACU CU REPLICI DE GENUL "CU FRANELE NU TE JOCI, E DIFERENTA DINTRE VIATA SI MOARTE (telenovela frate!!!) "... IN p CALULUI, sunt 2 placute care stranng un disc cand tu apesi pe un maner care impinge un piston ce plimba lichid dintr-un cilindru mai mic in unul mai mare.

 

FRANELE NU SUNT INGINERIE N.A.S.A!!!!! - SUNT BANALE, DAR TREBUIE SA LUCREZE CORECT, SI DE OBICEI LUCREAZA PENTRU CA SUNT BANALE (NU SE STRICA NIMIC LA ELE CA NU ARE CE SE STRICA) :) :) :P

 

 

:D :)

 

 

@Shockeru - cred ca te-ai lamurit

Editat de NeBuN@Ke
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Prin franari violente nu ma refer la scartait de roti si derapaj pe sosea, ci franarile la limita fara derapaj in cazul evitarii unui obstacol (o masina care intoarce fara semnalizare, unul care schimba banda ca asa ii se scoala lui desi tu vii cu viteza pe cealalta banda, etc).

Am patit recent de vreo 2 ori sa imi faca cel din fata sau dreapta mea figuri de genul si sa fiu nevoit sa franez puternic. In ambele cazuri imi amintesc ca tineam ambreiajul tras la maxim si se auzeau niste pocnituri in cutia de viteze.

Fac eu ceva gresit sau are probleme cutia de viteze?

Ambreiajul fiind tras cutia e pe 'frei" adica in ea nu se mai transmite cuplu in nici un sens. Din acest motiv nici lantul nu poate sa sara peste vre-un pinion. Si el merge "frei" . Ce mai ramine? Cum s-a mai spus ansamblul etrier-disc (vezi daca nu cumva e fisurat discul) Etrierul nu poate avea decit joc radial pentru a se "autocentra" pe disc. Eventual unge sina sau axele de culisare, alea ar putea pocni. Deasemenea in interiorul butucului rotii se afla amortizoarele de cuplu, niste triunghiuri de guma aflate intre ansamblul portpinion spate si butucul rotii. Alea ar putea fi uzate si sa cloncane. Eventual rulmentii rotii spate, dar aia se observa usor , roata ridicata de la sol are joc lateral. Cam atit.

 

In alta ordine de idei nu prea e indicat sa tragi ambreiajul cind frinezi brusc, deoarece pierzi frina de motor (de loc de neglijat mai ales cind ai ceva viteza). Ambreiajul se trage doar cind viteza e aproape nula ca sa nu moara motorul. Acest comportament se obtine prin exercitiu. Si inca ceva: nu stati in coloana in spatele autoturismelor la distante mai mici de 5 m. Daca nu puteti evita mersul in cazuri de coloana compacta (de exemplu) tine-ti-va mai bine pe stinga sau pe dreapta, automobilistii au frine mai bune ca voi, s-a generalizat abs-ul si normal ei sint pe 4 roti. Prindeti unul mai nervos sau o blonda in fata si aveti sanse mari sa-i vizitati portbagajul. pare ilegal ce va spun, dar de vre-o 10 ani de cind am preluat sistemul nu mai am nici vizite , nici nu mai sint telescopat.

 

bafta, sa ne tii la curent sa vedem ce-a fost

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In alta ordine de idei nu prea e indicat sa tragi ambreiajul cind frinezi brusc, deoarece pierzi frina de motor (de loc de neglijat mai ales cind ai ceva viteza). Ambreiajul se trage doar

sa presupunem situatia urmatoare(cifre pur ipotetice, nu prea am cum sa le masor).

 

-merg in treapta a sasea.

-lasand acceleratia libera frana de motor introduce o deceleratie de 4 m/s

-de fapt, eu imi doresc o deceleratie, si sunt capabil s-o obtin folosind franele fata spate de 10 m/s

-in acest caz, motorul nu se mai comporta ca si frana ci ca o masa inertiala care nu ma lasa sa franez atat de repede pe cat vreau eu

 

Intr-o situatie reala de urgenta, nu ai timp sa dai vreo 3 trepte in jos astfel incat sa obtii o frana de motor puternica. si chiar daca ai da, apoi trebuie sa fii atent la eliberarea ambreiajului, altfel iti derapeaza roata. decta sa faci toate astea, mai bine te concentrezi de frane

 

La urma urmei, ce face frana de motor? incetineste roata spate. frana de picior ce face? acelasi lucru. stim cu totii cat de usor este sa blochezi spatele, deci eu personal nu am nevoie de ajutor suplimentar pentru a frana acea roata. doar ca apare zgomotul asta, si mi-ar place sa stiu care e cauza

Mesaj completat

Poate totusi frana de spate?

 

 

http://www.msgroup.org/Tip.aspx?Num=192&Set=

am inteles ca roata sare de pa asfalt , dar zgomotul? nu imi dau seama din articol

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

sa presupunem situatia urmatoare(cifre pur ipotetice, nu prea am cum sa le masor).

 

-merg in treapta a sasea.

-lasand acceleratia libera frana de motor introduce o deceleratie de 4 m/s

-de fapt, eu imi doresc o deceleratie, si sunt capabil s-o obtin folosind franele fata spate de 10 m/s

-in acest caz, motorul nu se mai comporta ca si frana ci ca o masa inertiala care nu ma lasa sa franez atat de repede pe cat vreau eu

Chestia asta a fost testata si e adevarata. Frana de motor te incurca la franare in cazul unei franari de urgenta, cu franele franezi mai repede decat cu motorul +franele. Nu zic ca nu e bine sa folosesti frana de motor, si eu o foloses f des dar daca trebuie sa franez violent trag ambreiajul.

Acum 50 de ani cand franele nu erau asa eficiente ajuta frana de motor acum situatia s-a schimbat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu mai vb prostii, exista un grup in cutie care este mereu invartit de roata, indiferent in ce pozitie e schimbatorul sau daca e sau nu tras ambreajul....de ce credeti ca, cand bagi 1-a chiar si cu ambreajul perfect decuplat se aude un trancanit in lant in timp ce acesta se tensioneaza.....

In timp ce franezi chiar si mai violent, nu cumva si retrogradezi 2-3 trepte?? Eu de ex retrogradez, dar totusi lucrez si cu ambreajul in aceste cazuri, pt ca am obs ca, si la un motor cu cutia buna daca retrogradezi cu ambreaju perfect decuplat de la viteze mai mari in timp ce franezi tare, croncane un pic cutia....cuplajul cu craboti nah si in plus mai si barboteaza uleiul direct prop cu viteza ta :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc pentru informatii, am aflat raspunsul la mai multe intrebari pe care le aveam.

 

Lantul pare intins, rulmentii spate par ok si ei.

 

In alta ordine de idei nu prea e indicat sa tragi ambreiajul cind frinezi brusc, deoarece pierzi frina de motor (de loc de neglijat mai ales cind ai ceva viteza). Ambreiajul se trage doar cind viteza e aproape nula ca sa nu moara motorul. Acest comportament se obtine prin exercitiu.

Am incercat la o franare de urgenta asta si m-am ales cu moartea motorului. Intr-adevar, e nevoie de exercitiu

In timp ce franezi chiar si mai violent, nu cumva si retrogradezi 2-3 trepte??

Uneori da, dar pocniturile se auzeau dupa schimbarea vitezei.

 

Exact inca nu stiu nici eu, dar cel mai probabil, dupa cum multi au spus, e etrierul

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu cred ca e normal sa se intample asa. la cele 2 moto cu care am mers, atunci cand franam tare de tot, desi actionam ambreiajul din timp, se aud niste troncanituri foarte urate. am inteles ca ar fi de la lant care sare peste pinion

Cred ca lantul intins corect sare peste pinion numai daca ai 2 dinti consecutivi rupti...

si daca nu sare, cred ca e suficienta uzura pinioanelor, adica daca intre 2 dinti distanta este > 1 si 1/4 diametrul rolei, la nivelul centrului rolei ... defapt uzura >1/4 din rola :)

Troznituri aud si eu cand cobor serpentine din Paltinis si franez la limita ... am chitul uzat si am schimbat numai pinionul mic... era aproape ca o steluta ninja :D

Pt lantul 520, 10 intervale+9role sa fie maxim 150mm ... pui sublerul intre rola 1 si 11 :)

Mesaj completat

Este un fenomen normal.
Editat de yuk
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si eu am intilnit fenomenul asta, la motorul meu. mai mult, asa cum a mai zis cineva mai sus, cred ca se intimpla si la frinarea puternica cu spatele cu ambreiajul tras. nu pot sa bag mina-n foc pentru ca oricum nu folosesc frina spate aprope deloc dar mi-amintesc de o situatie cind am auzit acel zgomot frinind cu ambreiajul complet decuplat.

unii tot ii dau in sus si-n jos cu lantul care bate in bascula, dar e o timpenie. poate la enduro/cross, care au oricum un joc normal la lant de juma' de metru, dar la motoare sport la care jocul in general e cam maxim 3,5 cm nu are cum. invit pe oricine sa puna banditul meu pe cricul central, si sa incerce sa traga de lant pina acesta atinge bascula. in plus, asta ar lasa urme pe bascula si pot sa jur ca la mine nu exista.

initial m-am gindit si eu la faza cu saritul lantului peste dintii pinionului fata dar ar insemna un joc imens ca sa aiba loc pentru asa ceva.

altii au zis de etrierul care bate in nu stiu ce sina. ei bine, la mine acea sina nu exista si tot se aude zgomotul. etrierul e prins de o piesa care pivoteaza pe axul rotii si rotirea ei libera e impedicata de un brat de cuplu (torque arm). si sper ca nu mai trebuie dusa munca de convingere ca sa ma credeti ca acea piesa de forma aproximativ triunghiulara nu se misca in nici un fel relativ la bascula, indiferent daca frinezi sa nu.

singura explicatie plauzibila ramine ca datorita frinarii, se lovesc crabotii in cutia de viteze.

 

PS si OT: cit despre frinarea cu si fara frina de motor, s-a stabilit de mult ca in cazul unei frinari de urgenta frina de motor nu are ce cauta in ecuatie. orice om cu un dram de logica trebuie sa inteleaga asta. s-au facut si teste practice. in ziua de azi frinele sint suficient de puternice incit sa opreasca un motor in distanta minima permisa de aderenta cauciucurilor relativ la intertie. ca sa-i citez pe cei de la HEL: "the most powerful part of your bike is not the engine, it's the brakes". ca sa nu mai spun ca in cazul motoarelor de cuplu foarte mare frina de motor poate bloca roata. a, in plus: ce are de cautat frina spate in frinarea de urgenta? pentru ce trebuie sa frinezi intii cu spatele ca sa incarci fata? nu se poate folosi tot frina fata pentru asta? c'mon people...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...