Sari la conținut

Cu/fara Toba


cu/fara toba  

97 membri au votat

Nu ai permisiunea să votezi în acest sondaj, sau să vezi rezultate sondaj. Te rog autentifică-te sau înregistrează-te pentru a vota în acest sondaj.

Postări Recomandate

Vizitator <-BlacK_Killer->

daca ai motor in 2t raspunsul este DA

 

daca ai motorul in 4t raspunsul este NU

 

motivul este ca la 2t se creaza o presiune in acel "melc", iar fara acea presiune motorul nu mai trage atat de bine ... nu stiu exact procesul .. sa explice un expert in 2t B)

 

la 4t gazele sunt eliminate mai rapid, de unde rezulta o putere mai mare

 

 

 

Sper ca e corect ce am zis ... daca nu , sa ma corecteze veteranii :blink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

o chestie e clara:

modificarile in general le faci proportional pe partea de admisie si evacuare si trebuiesc insotzite de un reglaj sau modificari corespunzatoare si pe partea de alimentare (carburatoare, ecu, ce-ofi).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Toba nu e o simpla teava care trimite fumul in spate cum cred unii.

 

 

nu e, mai are catalizator, filtre, sita. Povestea conforma careia tobele after market cresc puterea e destul de fantastica dupa cum se stie. Nu-mi dau seama totusi cum creste o toba puterea motorului fata de varianta tobaless? Chiar sunt curios...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

tobele stock atenueaza mult zgomotul , avand niste site in plus care iti rapesc din putere. tobelor after-market le lipseste aceasta chestie(nu prea sunt silentioase) astfel castigand in jur de 5678910 ponei.

depinde de cat de calculata e toba(chiar si la 4 timpi) cat de bine e facuta, firma producatoare

a spune ca daca scoti tobele e benefic nu e deloc. toba, chiar si la 4t este calculata, o repet. toba de 4 timpi ajuta si ea la evacuarea gazelor arse, nu e numai sa duca gazele in spate B)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum a mentionat si vrajitorul, rolul tobei e mai complex - nu numai la 2T, ci si la 4T, toba regleaza presiunile in evacuare, afectand in felul asta presiunile in camera de ardere, si unii sustin ca afecteaza chiar si presiunea in galeria de admisie. Prin urmare, indepartarea totala a tobei e ... total nerecomandata. In general se fac calcule complexe pentru tobele aftermarket adevarate asa fel incat ele sa imbunatateasca "bilantul" presiunilor pentru a mai "stoarce" 2-3 caluti ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

akrapovici au scos un sistem de teava ghintuita (cei cu arme de foc stiu despre ce e vorba).

 

Se creaza niste curenti turbionari care pur si simplu SUG gazele. Se face evacuarea insantaneu cu galeriile alea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu ma gandesc ca daca ar fi fost cresteri de putere sau macar ramaneau tot atatia caluti nu-si mai trageau aia din MotoGP motoare cu tobe. Mai erau cateva kile in minus.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Fără tobe ai Âşanse excelente să arzi ceva: cauciuc spate, picioare sau ce mai ai prin zonă.

 

Tobele normale crează o pierdere de putere din cauza sitelor Âşi a lucrului mecanic consumat pentru evacuarea gazelor. Nu Âştiu cum e cu cele ghintuite sau cine Âştie ce alte (chestia cu "suptul" gazelor sună a perpetuum mobile, nu poți câÂştiga putere ci doar minimiza pierderile), dar în aviație, de pildă, motoarele nu au nici un fel de tobe tocmai din cauza pierderii de putere (zgomotul contează Âşi acolo, au norme de poluare fonică). Tot ce au e o evacuare cât mai simplă Âşi mai scurtă.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

market cresc puterea e destul de fantastica dupa cum se stie. Nu-mi dau seama totusi cum creste o toba puterea motorului fata de varianta tobaless? Chiar sunt curios...

 

Intrebarea ma depaseste la nivel de detaliu, dar ce mi-e clar e ca presiune 0 (adica cea atmosferica) in supapa de evacuare nu e o chestie neaparat buna cum pare. In toba apare un fenomen de rezonanta (evident in functie de turatie) unde daca valva se deschide exact cind trebuie presiunea e de fapt sub cea atmosferica si ajuta la evacuare. La mai multi cilindri evacuarea se calculeaza destul de complicat mai ales ca galeriile nu sint indentice ca se mearga rezonanta asta. Iarasi forma evacuarii cu toba aia de expansiune (si tobe intermediare la masini) ajuta.

Treaba e la fel pe dos, la admisie: nu e neaparat bine sa ai admisie mai "aerisita", de asta sint metode ca la motoarele cu doua supape de admisie sa deschida numai una sau amindoua dar numai partial la turatii mici.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca la un motor de serie ai dat toba jos sau ai pus una aftermarket, clar ai pierdut din putere. Toate motoarele sunt calculate sa aiba puterea maxima cu tobele alea originale, silentiose, cu catalizator, site, etc. Era un test in nu mai stiu ce revista de specialitate unde erau testate tobe. Adica pe o Fierblade mi se pare erau puse enspe mii de tobe, apoi masurate performantele; bineinteles, performanta cea mai buna era cu toba originala. Diferenta de putere (in minus) cu toba "racing" era foarte mica, chiar nesemnificativa, dar era. In schimb daca puii o toba buna poti castiga la greutate. Pt a face ceva sa maresti puterea trebuie umblat si la admisie daca umbli la evacuare, si deja problema devine complicata, iar consumul de carburant va fi B) ....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rnd daca ai dat tobe/le jos primul garcea care te opreste te-a usurat de 3 mil + talon retinut s-ar putea sa ai probleme si cu permisul dar nu sunt sigur.

Asa ca las-o moarta. daca fabrica a facut-o cu toba stiu ei ce stiu, pt. ca au ingineri specializati in asa ceva , nu amatori! B)

Editat de shadowrider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La DR mi se desfacuse flansa care tinea evacuarea pe cilindru si rasufla din greu pe acolo: rezultat pierdere clara de putere, practic oricit dadeam de accelerator mergea doar un pic peste relanti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Caz concret: scuterul meu in 2T ... din cauza ca am facut pana, am fost nevoit sa dau jos toba ca sa remediez; am mers fara toba de la vulcanizare pana acasa, ma grabeam si nu am mai stat sa pun toba. Pe langa faptul ca toti se uitau la mine de parca iesisem de la spitalul de nebuni, scuterul a mers cu maxim 60 ... pe cand asa, pe aceeasi portiune de drum atinge 80. Deci, la 2T scade puterea sigur ! La 4T nu ma pricep ... inca ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum creste randamentul unui motor in 4 timpi ?

Foarte simplist spus:

- prin imbunatatirea ba chiar "fortarea" admisiei. (injectia de benzina, supape multiple, turbina).

- prin eficientizarea arderii. (cresterea raportului de compresie, aprinderi electronice, bujii performante, camere de ardere superelaborate).

- printr-o evacuare rapida a gazelor arse. (tobe de esapament speciale - de fapt extractoare de gaze).

 

Nu numai ca exista esapamente care "sug" gazele arse (a se vedea sistemul Coanda), dar s-a brevetat si "esapamentul ecologic" (prof. dr. Constantin Antohi). Acesta, pe langa reducerea zgomotului motorului reduce semnificativ si poluarea.

 

Esapamentele pentru motoarele in doi timpi.

Puterea motorului si randamentul sunt influentate in mare masura de conditiile in care se elimina gazele arse dupa terminarea destinderii si se inlocuiesc cu amestec proaspat. Iata schematic procesul de functionare al unui motor in 2 timpi:

 

1. Pistonul atinge punctul mort superior (PMS), amestecul de aer si combustibil patrunde in motor atras de presiunea scazuta creata de miscarea pistonului in sus;

2. Pistonul comprima amestecul in camera de combustie si acesta este aprins de bujie, fortand astfel pistonul sa coboare;

3. In timp ce pistonul coboara, deschide fereastra de evacuare si gazul ars iese din camera de combustie. In acelasi timp, pistonul comprima in carterul inferior o noua cantitate de amestec;

4. Pistonul se apropie de punctul mort inferior (PMI) si deschide fereastra de admisie permitand noului amestec de combustibil si aer sa treaca din motor in camera de combustie;

5. Pistonul se ridica si inchide ambele ferestre, procesul reluandu-se din nou.

 

Fara indoiala, randamentul motoarelor in doi timpi este strans legat de sistemele de esapament, in special de versiunile (quiet pipe) care reduc zgomotul si maresc puterea motorului.

 

Diverse sisteme de evacuare:

"Mini-pipes"- un tub ce se conecteaza la gura de evacuare a motorului, de lungime si diametru adecvat extragerii gazelor arse din cilindrii; este zgomotos.

"Megaphones" - similar cu "mini-pipes" insa diametrul sau este in crestere catre exterior (un trunchi de con); este foarte zgomotos dupa cum sugereaza si numele.

"Magic mufflers" - practic este o toba "mini-pipe" intr-o alta toba "mini-pipe" mai mare ce permite gazelor arse sa parcurga o distanta mai mare.

"Rezonatorul" - practic este realizata din doua conuri, se folosesc mai mult pentru performantele maxime ale motorului - sunt zgomotoase dar aduc un plus de putere.

"Rezonator cu atenuator" - compuse dintr-un atenuator conectat la iesirea dintr-un rezonator, aduc un plus de putere si sunt destul de silentioase.

"Ejectorul de gaze" - este un dispozitiv dinamic de extragere fortata a gazelor arse din motor, dezavantajul acestuia fiind ca sunetul emis de motor variaza ca intensitate cu viteza de deplasare, sistemul fiind destul de zgomotos. Pe piata mai este cunoscut cu numele de ejector Venturi.

 

Ca o curiozitate, iata aici un dispozitiv de evacuare a lui Henri Coanda, celebrul savant roman preocupandu-se de problema unei evacuari eficace a gazelor arse prin anii 1928-1930:

 

Diferenta dintre o toba de esapament si un rezonator este ca toba nu contribuie la marirea puterii motorului, ba chiar duce la pierderi de putere, pe cand un rezonator aduce un plus de putere si scade zgomotul.

 

In figura urmatoare sunt schematizate cateva idei in ceea ce priveste geometria volumelor de evacuare, in cazul motoarelor cu evacuare laterala:

 

- este imperios necesar ca intrarea in toba de esapare a gazelor evacuate de motor sa se faca pe o directie tangentiala la sectiunea circulara a acesteia si nu central pentru simplul motiv ca in cel de al doilea caz, gazele sunt reflectate de peretele opus si redirectionate inapoi in ferestra de evacuare. Acest fenomen duce la o incalzire suplimentara a motorului si o ingreunare a evacuarii unei cantitati cat mai mari de gaze arse din cilindru.

- a doua impunere in geometrie este ca directia gazelor de ardere evacuate sa nu fie perpendiculara pe axul tobei, ci sa existe un unghi de deflexie de cateva grade (2 pana la 5 grade). In caz contrar, gazele sunt reorientate inapoi catre fereastra de evacuare, esaparea avand de suferit iar motorul capatand un surplus nedorit de temperatura in functionare.

- daca este posibil, in interiorul tobei de evacuare se poate introduce o sicana care sa redirectioneze gazele arse (ex. o spirala din sarma de aluminiu a carei axa sa coincida cu axul tobei, fortand astfel gazele sa ia o traiectorie care sa nu fie perpendiculara pe perete)

 

De asemenea, materialul din care sunt confectionate tobele trebuie sa fie aliajul de aluminiu sau material compozit. Exista pe piata o multitudine de tobe care sunt confectionate din aliaje de fier si alamuri, cromate, nichelate, foarte frumoase la prima vedere, dar care pe langa dezavantajul ca sunt grele, mai au si tendinta de a se incinge mult mai mult decat aliajele de aluminiu sau fibra de carbon (se "albastresc"), fenomen ce duce la diminuarea resurselor motorului.

 

Pentru "rezonatoare", alegerea acestora o poate face numai producatorul motorului... sau un "preparator" foarte bine pregatit...

Ce face un rezonator de mareste puterea unui motor? Supraalimenteaza!!! Exact, in procesul de evacuare al gazelor arse se elimina si o cantitate de amestec proaspat ce practic se arunca pe fereastra (acesta este unul din motivele pentru care motoarele in doi timpi consuma mai mult decat cele in patru timpi...). Dupa destinderea dopului de amestec proaspat in conul divergent al rezonatorului urmeaza portiunea convergenta ce produce o reactie de schimbare de sens a acestuia (ca o unda de soc sau mai simplu, ca un... sughitz), amestecul intrand prin fereastra de evacuare inainte ca pistonul s-o inchida. Numele de rezonator este dat de faptul ca lungimea de unda a functionarii dispozitivului de evacuare lucreaza in rezonanta cu turatia motorului, in caz contrar, inchiderea ferestrei de catre piston putand sa fie prematura sau tardiva iar amestecul proaspat sa nu fie folosit in intregime sau din contra, in urma amestecului proaspat sa reintre in cilindru si gaz ars.

 

Si daca tot vorbim de esapamente... Motoarele in patru timpi sunt mai moderne, mai serioase si mai... "tacute".

 

La multi kilometri frumosi !

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oaoleu ce mai topic.....Orice motor este calculat de producator sa functioneze la parametrii tehnici CU catalizator si toba de esapament inaintea evacuarii totale a gazelor in plamanii nostri.Practic daca elimini aceste elemente din calea gazelor arse, evacuarea se face mai rapid si castigi putere doar cand turezi motorul. Cata putere ?

Un RAHAT ! Puterea motorului se mareste daca umbli la alimentarea motorului cu modificarile de rigoare (turbina, galerii lustruite, alt amestec combustibil ,setarea computerului cu alti parametrii) si folosesti tobe de esapament care faciliteaza evacuarea CU RESPECTAREA normelor de zgomot legale(daca o folosesti in scopuri domestice si nu la curse). La masini este discutabila ,dar la motoare mi se pare o treaba inutila. Cand orice motor mai de Doamne ajuta prinde suta in 5-6 secunde ,ce nevoie mai ai de "alta" putere" ? Vrei mai multa putere ? Iti cumperi un motor mai puternic pur si simplu.Asta cu cip tuning, tobe mai groase sunt chestii facute sa ia banii la fraierii care vor sa para ce nu sunt.Iar daca motorul nu este turbo ti-ai luat teapa mare.Dai o caciula de bani pentru sub 10 % putere suplimentara.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

multmuesc pentru explicatii, dar informatiile sunt contradictorii ;). mentionez ca este pentru un 125 2T. oricum o sa o scot peste cateva saptamani, chiar daca doar pentru cateva minute, mai mult din curiozitate daca pierde sau nu, sau cine stie, poate chiar castiga (dar nu cred) putere.

 

asta este modelul si as vrea sa scot doar partea incercuita post-4434-1147976879_thumb.jpg

 

Oaoleu ce mai topic.....Orice motor este calculat de producator sa functioneze la parametrii tehnici CU catalizator si toba de esapament inaintea evacuarii totale a gazelor in plamanii nostri.Practic daca elimini aceste elemente din calea gazelor arse, evacuarea se face mai rapid si castigi putere doar cand turezi motorul. Cata putere ?

Un RAHAT ! Puterea motorului se mareste daca umbli la alimentarea motorului cu modificarile de rigoare (turbina, galerii lustruite, alt amestec combustibil ,setarea computerului cu alti parametrii) si folosesti tobe de esapament care faciliteaza evacuarea CU RESPECTAREA normelor de zgomot legale(daca o folosesti in scopuri domestice si nu la curse). La masini este discutabila ,dar la motoare mi se pare o treaba inutila. Cand orice motor mai de Doamne ajuta prinde suta in 5-6 secunde ,ce nevoie mai ai de "alta" putere" ? Vrei mai multa putere ? Iti cumperi un motor mai puternic pur si simplu.Asta cu cip tuning, tobe mai groase sunt chestii facute sa ia banii la fraierii care vor sa para ce nu sunt.Iar daca motorul nu este turbo ti-ai luat teapa mare.Dai o caciula de bani pentru sub 10 % putere suplimentara.

 

 

nu fac asta pentru mai multa putere , este mai mult un experiment si nu sunt genul care sa faca "upgrade-uri" de genul asta. oricum nu o sa circul cu zgomotul asta dupa mine, nu din cauza amenzilor, dar pentru ca as inebuni.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Informatii contradictorii ?"...

Daca din cele postate de mine nu ai inteles nimic, macar priveste cu atentie "schema" prezentata de SnapShot.

Reiese foarte clar faptul ca un motor in doi timpi functioneaza in parametrii corect numai cu toba de esapament adecvata. Care este calculata pentru motorul respectiv.

 

La tine s-ar putea sa fie vorba de o pierdere de putere din cauza mizeriei acumulate in timp.

Curata bine toba si ai sa vezi minune: iti vei recunoaste motorul care isi va redobandi sprinteneala...

 

Daca nu este vorba de asta si vrei doar sa faci un experiment renunta !

Motoarele in doi timpi nu functioneaza mai bine fara toba.

 

Sa fii iubit !

 

;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am inteles foarte bine si multumesc pentru explicatie, dar cand am zis informatii contradictorii ma refeream la faptul ca unii au zis (adevarul e ca mai putin si nu stiu in ce masura se pricep) ca nu pierd nici o putere.

daca tot am ajuns la curatatul tobelor, de multa vreme ma bate gandul asta, pentru ca e murdara rau de tot. cum se curata o toba? trebuie sa o faca un profesionist sau pot sa o fac si eu? pot sa curat doar partea care am incercuit-o (vezi poza de mai sus) sau trebuie tot sistemul de evacuare?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...