dedant68 Postat Februarie 11, 2015 Share Postat Februarie 11, 2015 Sunt multe situatii problema in instalatia electrica a unei motociclete care pot fi evitate sau reduse d.p.d.v al consecintelor. Voi prezenta un set de defectiuni care pot sa apara in orice moment, masuri de protectie si proceduri de rezolvare. Sunt binevenite experientele voastre pentru a putea dezvolta subiecte in sens constructiv si folositor pentru toti. Situatia 1. Conexiunea gresita a conductoarelor instalatiei la bornele acumulatorului. Din neatentie sau graba se pot monta inversat conductoarele instalatiei la bornele acumulatorului, consecintele de cele mai multe ori sunt dezastruoase pentru echipamente. O protectie simpla pe circuitele principale unde exista si sigurante se poate realiza cu o dioda montata in anti-paralel pe circuitul consumatorului, siguranta fuzibila aflandu-se intre acumulator si dioda (vezi desen), sau se poate introduce o siguranta in circuitul respectiv. In prima schema conexiunea este corecta, conductorul intalatiei de plus este la plus acumumator, cel de minus la minus acumulator, minusul acumulatorului este pe anodul diodei, iar aceasta este blocata, circuitul/consumatorul functioneaza corect. In schema a doua, se inverseaza conductoarele instalatiei al bornele acumulatorului, plusul de la acumulator intra pe anodul diodei, aceasta intra in conductie pe un curentul maxim in functie de rezistenta circuitului, se comporta ca un conductor in scurtcircuit si topeste firul fuzibil cu care este inseriata. In acest moment circuitul este intrerupt si consumatorul protejat/salvat. In cele mai multe cazuri se strapunge si dioda datorita valorii ridicate a curentului, dar in final se realizeaza protectia. S-a folosit o dioda de Si 1N 5407 cu o tensiune de deschidere 0,2 7 V(img). Am simulat si functionarea diodei in serie cu un bec, conexiune directa. Practic este un montaj modular care poate fi inserat in punctele critice din circuit. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
talibanu83 Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 nu am mari studii in domeniu dar ca tot romanul care mai strange o piulita am urmatoarea parere cablajul bornelor este foarte frecvent diferit pt a nu ne da voie sa le montam gresit tre sa "insisti" destul de tare si sa fii prea nepriceput sa nu iti dai seama ca e ceva in neregula cred ca daca era necesara siguranta si dioda direct pe cablajul de borna era montat deja de altii mai ingineri ca noi. nu am testat nici calculat dar cred ca rezistenta electrica a sigurantei este cu mult depasita si este posibil sa o arda mai devreme de 2 secunde de automat. ( nu la toti porneste mobra la o atingere de buton) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 nu am testat nici calculat dar cred ca rezistenta electrica a sigurantei este cu mult depasita si este posibil sa o arda mai devreme de 2 secunde de automat. ( nu la toti porneste mobra la o atingere de buton) "Automatul" (electromotorul) este legat la baterie pe direct, fara siguranta (ma rog, ca sa fim mai exacti printr-un releu)... din motive evidente. In rest siguranta principala este in general de peste 10 A asa ca ar fi nevoie de o dioda cu mult mai dolofana decat 5407-le ala. Teoria ca teoria dar practica... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 "Automatul" (electromotorul) este legat la baterie pe direct, fara siguranta (ma rog, ca sa fim mai exacti printr-un releu)... din motive evidente. In rest siguranta principala este in general de peste 10 A asa ca ar fi nevoie de o dioda cu mult mai dolofana decat 5407-le ala. Teoria ca teoria dar practica... Din cate scheme am vazut eu siguranta principala ar fi de 30A, nu neg ca unele ar putea avea si 10,15, etc, 1N 5407 are curent mediu repetitiv/alternanta 3A, dar cel mai interesant este ca la puls poate sa duca 200A, se poate face si un calcul in functie de rezistenta interna a bateriei , a cablajului pe bucla de scurt, ca sa rezulte curentul maxim.Nu am incercat sa intru intr-un catalog ca sa vad in cat timp "zboara" siguranta de 30A dar intuitiv (am scanteiat destul prin montaje) siguranta se arde dioda s-ar putea sa scape. Talibanu a intuit corect, mobrele noastre nu au fost prevazute cu asa ceva pentru ca nu au nevoie, in regulator la montarea inversa a bornelor, curentul de scurt trece prin trei circuite paralel de cate doua diode in serie si daca e sa ne raportam numai la caracteristica diodei sus mentionate ar duce la puls 600A, fara sa se intample nimc in afara arderii sigurantei. Cine are chef poate sa faca si calculele in functie de rezistenta interna a bateriei,a cablajului, durata curentului de puls si timpul de "rupere" al sigurantei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Taz Asg Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 daca inversezi bornele si dai la automat ... porneste motoru' invers?? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 daca inversezi bornele si dai la automat ... porneste motoru' invers?? N-auzi ca-i sare mustarul si nu mai vrea nimic? Pentru cine se intreaba totusi serios ce s-ar intampla, asta de la caz la caz, daca electromotorul are statorul cu magneti permanenti se invarte invers dar nu antreneaza motorul deci nu.Daca statorul si rotorul sunt bobinate se invarte corect oricum l-ai alimenta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Penetru Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Legea lui Murphy spune că într-un circuit cu fuzibil şi semiconductor întotdeauna elementul semiconductor se va arde primul pentru a proteja fuzibilul. Practica arată că Murphy are dreptate. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Radu H. Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 (editat) Nu e chiar simplu sa inversezi cablurile la bornele bateriei. De ce spun ca nu e simplu ? Pentru ca de obicei, cablurile au lungimea fixa cat sa ajunga pe borna. Nu o sa vezi (cel putin eu nu am vazut) sa stea balalau cablurile de la baterie. Sa presupunem prin absurd ca pui bateria invers (borna + vine in locul bornei -) o sa te lovesti de aceiasi chestie, lungimea cablurilor. Poate te ajuta sa-ti dai seama ca ceva nu este in regula cand tragi de cablu si nu prea ajunge la borna ... sau ajunge cu greu. daca inversezi bornele si dai la automat ... porneste motoru' invers?? Da si daca bagi in viteza, mergi cu spatele. Logic, nu ? Editat Februarie 12, 2015 de Radu H. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 12, 2015 Autor Share Postat Februarie 12, 2015 Incerc sa fac cateva precizari la ce am citit mai sus, si este bine ca deja subiectul se dezvolta pe mai multe variante. 1. Cineva spune mai sus " Nu se poate gresi.".eu chiar am citi in urma cu cateva zile.. /index.php?/topic/722750-releu-pornire-kawasaki-zxr/ 2. Siguranta fuzibila asigura protectia principala la scurtcircuit, iar secundar la suprasarcina de lunga durata(firul fuzibil se topeste intr-o perioada de timp limita daca este parcurs de un curent (1,3-1,4) curent nominal), dar noi discutam strict de scurtcircuit. Tipurile noi de sigurante fuzibile funcţioneaza la scurtcircuit cu efect de limitare, durata de intrerupere fiind mai mica de 0,01 s, practic se taie curentul de soc instantaneu. Fiind un conductor, siguranta se comporta identic in curent continuu indiferent de sensul curentului, nu se topeste firul fuzibil in c.c pentru ca se inverseaza conductoarele la bornelor acumulatorului, siguranta lucreaza cand valoare curentului din circuit creste de zeci/sute de ori fata de valoare curentului nominal din circuitul unde este inseriata ! Tocmai acest lucru il face dioda montata in antiparalel la conectare inversa, directioneaza tot curentul din circuit in firul fuzibil si-l topeste instantaneu. Diodele si sig. fuzibile se dimensioneaza in functie de circut, nu este complicat. 3. Daca se conecteaza gresit conductoarele la bornele acumulatorului, se schimba sensul curentului prin circuit, elementele daunatoare instalatiei electrice moto vor fi diodele semiconductoare din puntea redresoare a releului regulator de tensiune ( RRT). Aplicand plus pe anodurile, diodelor, acestea conduc pe valoarea maxima a curentului din circuit ! , practic este un curent de scurtcitcuit (rezistenta totala a circuitului este mica), curentul va distruge diodele/efect termic, acesta va penetra si in RRT, cu avarii mari, posibil incendiu in instalatia electrica a motocicletei ! (daca nu este siguranta de protectie). ( vezi schema). Daca in mod normal alternatorul debita pe acumulator, la inversare acumulatorul devine receptor, preia valoare maxima de curent in functie de rezistenta interna, care oricum este mica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Legea lui Murphy spune că într-un circuit cu fuzibil şi semiconductor întotdeauna elementul semiconductor se va arde primul pentru a proteja fuzibilul. Practica arată că Murphy are dreptate. Ha, ha, ha... cel mai "tehnic" si adevarat post din topic! La inversarea bornelor bateriei aproape intotdeauna crapa ori ECU ori bordul... impreuna cu siguranta principala. @vlad58 - asa e, la inversarea polaritatii bateriei cele 6 diode ale redresorului generatorului de curent (cate 2 serie pe fiecare faza) vor creea scurt-circuit iar siguranta principala se va arde. Mi-a scapat din vedere! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 12, 2015 Autor Share Postat Februarie 12, 2015 Incerc sa fac cateva precizari la ce am citit mai sus, si este bine ca deja subiectul se dezvolta pe mai multe variante. 1. Cineva spune mai sus " Nu se poate gresi.".eu chiar am citi in urma cu cateva zile.. /index.php?/topic/722750-releu-pornire-kawasaki-zxr/ 2. Siguranta fuzibila asigura protectia principala la scurtcircuit, iar secundar la suprasarcina de lunga durata(firul fuzibil se topeste intr-o perioada de timp limita daca este parcurs de un curent (1,3-1,4) curent nominal), dar noi discutam strict de scurtcircuit. Tipurile noi de sigurante fuzibile funcţioneaza la scurtcircuit cu efect de limitare, durata de intrerupere fiind mai mica de 0,01 s, practic se taie curentul de soc instantaneu. Fiind un conductor, siguranta se comporta identic in curent continuu indiferent de sensul curentului, nu se topeste firul fuzibil in c.c pentru ca se inverseaza conductoarele la bornelor acumulatorului, siguranta lucreaza cand valoare curentului din circuit creste de zeci/sute de ori fata de valoare curentului nominal din circuitul unde este inseriata ! Tocmai acest lucru il face dioda montata in antiparalel la conectare inversa, directioneaza tot curentul din circuit in firul fuzibil si-l topeste instantaneu. Diodele si sig. fuzibile se dimensioneaza in functie de circut, nu este complicat. 3. Daca se conecteaza gresit conductoarele la bornele acumulatorului, se schimba sensul curentului prin circuit, elementele daunatoare instalatiei electrice moto vor fi diodele semiconductoare din puntea redresoare a releului regulator de tensiune ( RRT). Aplicand plus pe anodurile, diodelor, acestea conduc pe valoarea maxima a curentului din circuit ! , practic este un curent de scurtcitcuit (rezistenta totala a circuitului este mica), curentul va distruge diodele/efect termic, acesta va penetra si in RRT, cu avarii mari, posibil incendiu in instalatia electrica a motocicletei ! (daca nu este siguranta de protectie). ( vezi schema). Daca in mod normal alternatorul debita pe acumulator, la inversare acumulatorul devine receptor, preia valoare maxima de curent in functie de rezistenta interna, care oricum este mica. sorry, alternatorul devine receptor(se inverseaza rolurile)... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
talibanu83 Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 una peste alta cred ca ar trebui lasate bornele si bateria asa cum le-a patentat tatal lor si ar fi cazul sa nu ne mai prindem urechile in diode tensiuni si scheme. situatia 1 am lamurit-o .... asteptam situatia 2 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Pentru ce sa mai pui o dioda in plus cand exista diode suficiente in regulator? Ca sa cresti probabilitatea de defect ? Siguranta principala daca nu ai are rost sa pui, dar eu pana acum nu-mi amintesc sa fi vazut motocicleta cu baterie si fara siguranta principala. ECU si bordul la japoneze cred ca au macar o dioda "antifraier" pe alimentare pentru ca stiu vreo 3 cazuri de moto cu baterie montata invers si care n-au patit nimic in afara de siguranta principala arsa. La intalience in schimb am auzit de ECU prajit la alimentare inversa. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Penetru Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 La intalience in schimb am auzit de ECU prajit la alimentare inversa. Igaş, tu eşti? https://asteriu.wordpress.com/2012/02/06/sfaturi-pentru-branconieri/ Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 12, 2015 Autor Share Postat Februarie 12, 2015 Pentru ce sa mai pui o dioda in plus cand exista diode suficiente in regulator? Ca sa cresti probabilitatea de defect ? Siguranta principala daca nu ai are rost sa pui, dar eu pana acum nu-mi amintesc sa fi vazut motocicleta cu baterie si fara siguranta principala. ECU si bordul la japoneze cred ca au macar o dioda "antifraier" pe alimentare pentru ca stiu vreo 3 cazuri de moto cu baterie montata invers si care n-au patit nimic in afara de siguranta principala arsa. La intalience in schimb am auzit de ECU prajit la alimentare inversa. Da, este mai simplu sa distrugi diodele si parte de reglare din RRT, pentru ca sunt comune, decat sa inserezi o simpla protectie... nu toate variantele de japoneze au aceasta protectie, nu mai vorbesc de cele "old" ..chair acum avem un amic pe formu care se chinuie de cateva zile sa rezolve situatia.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Penetru Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Dacă dioda de protecţie e prea mică ea se va distruge prin întrerupere înainte de a ceda siguranţa fuzibilă şi nu va mai proteja nimic, e nevoie de o diodă măricică pentru ca ea chiar dacă se arde să rămână în scurtcircuit şi să protejeze până se arde fuzibilul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 12, 2015 Autor Share Postat Februarie 12, 2015 Dacă dioda de protecţie e prea mică ea se va distruge prin întrerupere înainte de a ceda siguranţa fuzibilă şi nu va mai proteja nimic, e nevoie de o diodă măricică pentru ca ea chiar dacă se arde să rămână în scurtcircuit şi să protejeze până se arde fuzibilul. Se pare ca ai intrat in subiect si ai precizat corect. Eu am punctat mai sus ca se fac calcule de dimensionare a circuitelor(diode si fuzibile). Am luat practic o dioda 1N 5407, in primele imagini, aceasta are valoarea de varf maxima admisibila a curentului direct IFSM , de 200 A , practic cand am inversat bornele am pus in scurtcircuit acumulatorul, dioda a rezistat, dar fuzibilul de 5 A a fost topit instantaneu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Ifsm-ul se determina prin aplicarea unui SINGUR impuls de 8.3ms (0.0083s) care nu e nici macar square ci sine-wave. In DC valoarea curentului de strapungere la scurtcircuit este cu totul alta. Insa m-ai facut curios, ia fa un test cu o siguranta de 30A ce dioda e necesara? Din motive deja mentionate anterior protectia ci dioda antiparalel nu este justificata la motoare insa chiar si asa, mai eleganta mi se pare varianta cu mosfet care nici nu are nevoie de sigurante si nici nu scoate fum la o adica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 12, 2015 Share Postat Februarie 12, 2015 Ifsm-ul se determina prin aplicarea unui SINGUR impuls de 8.3ms (0.0083s) care nu e nici macar square ci sine-wave. In DC valoarea curentului de strapungere la scurtcircuit este cu totul alta. Insa m-ai facut curios, ia fa un test cu o siguranta de 30A ce dioda e necesara? Din motive deja mentionate anterior protectia ci dioda antiparalel nu este justificata la motoare insa chiar si asa, mai eleganta mi se pare varianta cu mosfet care nici nu are nevoie de sigurante si nici nu scoate fum la o adica.image.jpg Tata nu va mai chinuiti diodele din regulator sunt mult mai "tepene" decat amarata aia de 1 N 5407 si zboara siguranta aia de 30A de nu se vede. » Post actualizat in 13 Feb 2015 00:17 ECU ars? doar daca ai contact imperfect in mufa regulatorului si contact pus. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
danutu_m Postat Februarie 13, 2015 Share Postat Februarie 13, 2015 Dedant, parerea mea e ca era mai util sa scrii din prima care pot fi efectele daca se inverseaza cablurile la bornele bateriei si era destul. Astfel, cine citeste aici casca ochii mai bine atunci cand face aceasta operatiune. Consider ca demontatul si montatul bateriei nu este o operatiune facuta asa des astfel ca devine rutina si la un moment dat risti sa inversezi bornele. De curiozitate, asa-i ca tu nu ai o astfel de protectie suplimentara pe motocicleta, ci din cauza ca stii efectele dai o atentie mai mare atunci cand montezi cablurile la borne? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 13, 2015 Autor Share Postat Februarie 13, 2015 1. To be or not to be....si totusi o protectie este necesara la conectarea inversa, practica o dovedeste ca siguranta de 30 A nu lucreaza intotdeauna (main fuse de 30A), repet chiar aici forum ungureanu tiby, spune ca a verificat-o de multe ori, si eu la ea m-am gandit prima data cand a postat problema, dar nu acolo este cauza din ce ne spune..! O sa vedem ce va gasi in final dupa greseala facuta. Pare complicat la prima vedere, cam greu sa gresesti...iar in momentul cand atingi borna, arcul electric este zgomotos si vizibil si ar trebui sa retragi rapid conductorul de pe borna, dar se pare ca o secunda este de ajuns pentru a produce necazuri. 2. Nu am intrat in problematica diodei semiconductoare, regimuri si parametrii de functionare, am dorit sa arat ca Ifsm = 200A este o valoare orientativa pentru maximum de curent al diodei, nici nu se ajunge acolo.. si 1N 5407 a topit fuzibilul de 5 A....de fapt cei 200A reprezinta curentul de varf in polarizare directa suportat de dioda, si continuam discutam cu functia de redresare in c.a pe prima semiperioada pozitiva, comentariu extins...etc. 3. Si ca sa extindem problema la o valoare maxima a intensitatii curentului, practic pe conductoarele acumulatorului la intrare in instalatie, am folosi o dioda de 60 A curent nominal de functionare si 120 A o valoare de scurta durata(ce am avut la domiciliu), o siguranta de 40 A( 30 A este principala in releul de pornire), acumulatorul motocicletei de 14Ah cu un Icca de 200 A, si am realizat cele doua montaje. 3.1 In primul montaj corect(foto 1) dioda este blocata, siguranta suporta usor pornirea motorului( 40 A), am plasat si un consumator(bec 21W) cu un curent de 1,7A, instalatia este OK ! 3.2 In montajul 2 , se inverseaza conductoarele instalatiei la bornele acumulatorului, dioda intra in conductie, injecteaza maximul de curent direct in siguranta de 40A, acesta se topeste instantaneu( foto) si circuitul se intrerupe/ bec stins, dioda in functiune, dar borna de plus cu urme de la arcul electric. 4. Pentru un montaj mai modernizat se poate inlocui clasica siguranta fuzibila cu in intreruptor automat de 30 A care functioneaza in c.c, dupa deconectare cand a lucrat la sc, se reactiveaza functia prin cuplare(un schneider). 5. Chiar o sa-mi montez un circuit de genul acesta, dar bine mai bine calibrat. Sunt putin cam exigent ... la kaw 12 chiar daca vreau sa inversez bornele, ar trebui sa prelungesc conductorul de + cu 15cm, sau sa fiu asa de sadic sa inversez acumulatorul in cutia suport..dar nici asa nu pot pentru ca are o degajare, ar trebui sa rup degajarea din cutie chiar nu pot sa inversz bornele... ce japonezi rai, trebuie sa ma chinui mult.. Dar, probabil la motoarele cu acumulatorul sub sa, se poate intra in greseala daca nu esti atent.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gringo34 Postat Februarie 16, 2015 Share Postat Februarie 16, 2015 Mai exista situatia mea, cand un prieten binevoitor, iti face cadou o baterie, dar care are bornele invers asezate. Acum vreo 2 ani am primit o baterie Bosh cu toate caracteristicile unei bateri pentru BMW F650 ST din 1997, dar care avea bornele invers. Am fost nevoit sa-i fac prelungiri pentru fiecare cablu de legatura la baterie. Am mers cu ea pana am dat-o pe brazda cu un releu regulator de tensiune, care nu a vrut sa "moara"singur si a luat si bateria. Asa ca atentie mare si vedeti ce prajiti, pentru ca la curentul continuu, scurt-circuit, inseamna topit fire si luat foc. Bafta! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 16, 2015 Autor Share Postat Februarie 16, 2015 Ai dreptate Romeo, Se poate si in cazul tau, si bine ai punctat aici! De aceea trebuie sa se solicite cat mai multe referinte despre acumulator la achizitie. Si daca nu esti atent la notatii, si esti obisnuit cu ce ai avut, poti "comite" o greseala. Numai bine, Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Februarie 16, 2015 Share Postat Februarie 16, 2015 curentul continuu, scurt-circuit, inseamna topit fire si luat foc. Exact acelasi lucru se intampla si la curentul alternativ Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 16, 2015 Share Postat Februarie 16, 2015 Exact acelasi lucru se intampla si la curentul alternativ Numai ca la alternativ "stingi" arcul mai usor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.