Sari la conținut

Mers cu pasager ca începător


Rares2005
 Share

Postări Recomandate

Sincer mie nu imi place sa merg cu faza lunga din doua motive:

- nu este corect fata de ceilalti soferi (cum va simtiti voi cand vine unul ca faza lunga din sens opus?)

- nu rezolva mare lucru din problema ''vizibilitatii motocicletei''

 

Din ce am citit prin articolele ADAC si ÖAMTC motivul pentru care soferii apreciaza gresit distanta pina la motocicleta - de fapt asta este treaba cu ''nu te-am vazut''. Corect este ''nu am apreciat corect distanta pina la tine si m-am gandit ca pot trece''  -  este dat de silueta subtire a motocicletei.  Absolut toti soferii testati ai gresit in privinta distantei pina la moto si automat si a timpului in care moto va ajunge la ei.

 

Concluzia lor a fost ca util este sa se monteze  proiectoare de ceata (de fapt sunt proiectoare suplimentare, dar cum legea reglementeaza farul suplimentar, s-a gasit portitia cu proiectoarele de ceata).

Iar pozitia acestor proiectoare sa fie cat mai departe de corpul motocicletei si cat mai jos, astfel incat sa ''mareasca'' silueta subtire a mobrei si sa pare un obiect mai mare.

 

Legea in jermania zice asa:

- far suplimentar se poate monta daca distanta intre cele doua faruri va fi de maximum 200 mm, simetric fata de axul moto

- daca se pun proiectoare de ceata acestea se pot monta la 250 mm fata de axul moto, deci practic la 500 mm unul de altul.

- pe inaltime distanta fata de far poate fi de la 500 la 1200 mm

 

Acuma avand in vedere ca aceste prevederi sunt in conformitate cu normele EN, normal ar fi sa fie aplicabile si in RO.

 

Daca unii se simt in siguranta cu faza lunga, chiar  daca ii deranjeaza pe ceilalti, ce spun .....

Fiecare decide.

 

Partea interesanta este ca in DE daca circuli cu proiectoare/lampa de ceata aprinse cand nu este cazul iti iei amenda, in AT nu (fiind chiar incurajat soferii sa aiba aprinse proiectoarele de ceata)

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 233
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Nu merg cu fază lungă decât noaptea, când sunt singur pe drum. Procedez ca orice om normal.

La mașină nici din construcție nu am proiectoare și nici nu le duc dorul, farurile sunt decente spre ok. La moto, în afară de semnalizări, totul e LED. Nu merg cu faza lungă, aș avea frigiderul plin de ar da pe afară. Proiectoarele, deși par că prăjesc retina, sunt orientate în așa fel încât să nu-i deranjeze prea tare pe ceilalți participanți la trafic. Ce am observat e că sunt mai ușor de "identificat" în trafic cu ajutorul acestor lumini suplimentare, care, sincer să fiu, noaptea nu fac o prea mare diferență.

IMG_20210529_192804.jpg

IMG_20210424_194331.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 33 minute, trigger1 a spus:

Legea rutieră veche chiar recomanda alternarea fază lungă /scurtă la intersecţii, noaptea.

Folosesc chestia asta de ceva vreme si habar nu aveam ca exista in legea veche

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 26 minute, trigger1 a spus:

 

Ideea bazală este că s-au dat multe permise de conducere pe brânză cum bine zicea @Flower-Power iar postarea lui @asdglasfk 

Nu mă mai cita aiurea că nu are sens. Nu mă refeream la permise luate că urmate a actelor de corupție deși lucrurile astea s-au întâmplat după cum bine am aflat din presă.

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 oră în urmă, trigger1 a spus:

Folosesc faza lungă ziua (bec moto standard 35/35W), mai ales când intuiesc că unii tind să se "bage", fie de pe contrasens, fie în condiţii de proastă vizibilitate pentru ei (soare în ochi, autovehicule/obstacol oprite/parcate aiurea pe la colţuri de intersecţii).

Ziua este mult mai vizibilă o motocicletă cu faza lungă, asta nu deranjează pe nimeni.

Problema este că dacă farurile clasice aveau un diametru de 130-180 mm al spotului luminos (diametrul oglinzii şi lentilei) astfel încât să permită altora aprecierea distanţei după dimensiunea spotului luminos emis ... acum nu mai au percepţii corecte pentru că unii au "umblat" la dimensiunea spotului (din fabrică).

Iar asta (diametrul redus al farului) produce confuzii şi multe accidente: un far cu diametrul mai mic creează altora iluzia că motocicleta ar fi mult mai departe şi că ar mai fi timp /spaţiu până la riscul de impact.

Facem o proba: vin eu cu mobra ta inspre tine, cu faza lunga, iar tu stai in masina. Si sa constati in mod obiectiv cum sta treaba.

Diametrul farului nu are nici o treaba cu vizibilitatea sau aprecierea corecta a distantei pina la mobra.

Tine strict de cum suntem noi construiti si cum stie creierul sa porceseze ceea ce vine de la ochi.

 

Iata si o faza pe care am trait-o in trafic: un flacau venea calare pe mobra cu faza lunga aprinsa, si reglata sa poata orbi chiar si un pilot de avion. Am dat 2-3 flash-uri si nimica. Asa ca am aprins si eu faza lunga. Raspunsul lui a venit prompt: flash-uri , apoi lasat farul pe aceeasi faza lunga si un salut prietenos cu degetul mijlociu drept in sus.

 

Noi vrem respect in trafic, nu-i asa?

 

Acum 44 minute, robert23mg a spus:

Folosesc chestia asta de ceva vreme si habar nu aveam ca exista in legea veche

Era si pe vremea cand a dat tata examen de carnet, prin anii '50 😊

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta cu far mic vs far mare e adevărat, pe astea mari le vezi mult mai ușor, alea tip spot, mai ales dacă e unul singur, doar îți imaginezi că e ceva acolo.

Faza scurtă de obicei e de ajuns, dar două proiectoare reglate să nu rupă ochii celor de pe contrasens ajută mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 13 minute, trigger1 a spus:

Hmm ...

Cu cine ai făcut fizică în facultate?

distinction-points.thumb.gif.f0ba1ebf5cc73b0bd906e23f43697f81.gif

Daca pentru tine un far de 200 mm diametru e mai bun decat unul de 100 mm diametru, atunci pune-ti unul de 1 m diametru si ai rezolvat problema

Pe profesorul din facultate il chema Cristescu, si venise la Poli transferat de la Facultatea de Fizica de la Magurele.

Ochiul vede lux. Adica lumeni pe metru patrat.

Daca "e putini" lumeni la mp atunci vezi o luminia palida.

Asa ca la far trebuie sa iasa cat mai multi lumeni din el. Cum lumenul este produsul dintre Candela (cd) si Steradian (SR) rezulta ca la o sursa de lumina de intensitate luminoasa data (cum este un bec) trebuie sa culegi lumenii care pleaca uniform in toate directiile si sa ii dirijezi spre unde ai tu nevoie. Si atunci s-a inventat oglinda parabolica, la care pui sursa in focar si pleaca toata lumina intr-o singura directia. Evident ca asta nu se petrece la farul cu bec pentru ca becul nu este o sursa de lumina punctiforma.

 

 

Daca lumina e mare si palida la ce te ajuta? Soferul va interpreta ca este departe farul (adica mobra).

 

Asa ca poti avea un far mic si care da lumina buna, sau un far maaaare care da un rahan de lumina pe unde te intereseaza pe tine. E mare dibacie sa faci un far cum trebuie.

 

Nu sunt cunoscator aprofundat de optica, asa ca nu continui discutia.

 

Ramai la faza lunga daca asta zici tu ca te protejaza.

 

Dupa parerea mea, care poate fi gresita, sa mergi permanent cu  faza lunga  este in aceeasi categorie cu Loud pipes, save lives.

 

Si inca o chestie: pe vremea lui Ceasca diversi "meseriasi" te invatau la scoala de soferi ca daca noaptea, luminile de la masina care vine de pe contrasens le percepi ca o singura lumina, atunci esti in siguranta sa faci depasirea, daca le percepi ca doua puncte luminoasa atunci nu e bine.

Evident e clar ce se intampla daca din fata venea o mobra 🤦‍♂️

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 hour ago, trigger1 said:

"Art. 19. - Conducãtorul de autovehicul este obligat ca de la lãsarea serii si pânã în zorii zilei, precum si ziua când plouã torential, ninge abundent sau este ceatã densã, ori în alte conditii meteorologice ce reduc vizibilitatea pe drum, sã foloseascã sistemul de lumini al autovehiculului astfel:

...

Semnalizarea prin schimbarea luminii de întâlnire cu lumina de drum se foloseste pe timp de noapte la intersectii care nu sunt dirijate prin semnale luminoase sau agent de circulatie."

(Art.19, R.A. Decr. nr.328/1966)

 

"Art. 23. - Semnalizãrile cu mijloace de avertizare sonorã sau cu luminile se fac în mod obligatoriu ori de câte ori este necesar pentru evitarea unui pericol imediat.

http://www.dsclex.ro/coduri/legislatie_rutiera.htm

 

P.S. Unii cred că s-ar fi reinventat "coada la prună" sau că "Noul Testament" (rutier) este mai bun  :D

Este doar mai stufos şi altfel numerotat.

 

Ideea bazală este că s-au dat multe permise de conducere pe brânză cum bine zicea @Flower-Power iar postarea lui @asdglasfk este un eşantion de dovadă certă (şi nu numai a lui).

 


Ideea “bazala” e ca dovedesti in continuare ca nu gandesti si nu te intereseaza cum ii afectezi pe cei din jur (trecand peste faptul ca ignori cu buna stiinta legea).

Mai devreme ai zis ca tu mergi cu faza lunga ziua pentru ca ai stabilit tu ca nu deranjeaza pe nimeni. Acum incerci sa sustii acest romanism cu un articol din 1966 legat de circulatia NOAPTEA in intersectii neiluminate - o recomandare dealtfel foarte buna.

 

Esti sigur ca nu ai luat permisul pe branza, invatand sa mergi de pe forumuri? Cati ani ai? Cati km ai experienta? Ai mers vreodata mai departe de victoriei? De cate ori te-ai plans ca nu esti respectat, desi tu nu respecti partenerii de trafic?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 21 minute, trigger1 a spus:

De 2 ori mai vizibil (mai perceptibil) de către alţii la 200 mm / 100 mm, sau perceptibil de la distanţă dublă.

Pentru ideea cu 1 m există soluţia cu 3 faruri (2 suplimentare) montate în diametrul de 1m:

Universal-Custom-Motorcycle-Headlight-Spot-Fog-Light-Bar-Kit-Amber-Turn-Signals-Lamp-Led-Driving-Light.thumb.jpg.fff71c54ea7e786d5025c03c833e67e9.jpg

Sau aşa

lighting.thumb.jpg.f039d19e7229dacaff3012d2534129bd.jpg

Adică creşte notabil diametrul sursei de lumină.

Pai tu imi arati ceea ce am spus din capul locului: faruri suplimentare care modifica cum percepe creierul silueta  mobrei.

Nu vad un far de 300 mm diametru. Vad asa cum am spus lumini care fac mobra sa para mai lata si mai inalta, adica mai mare si implicit mai aproape.

In exemplul cu soarele : desi soarele sta cu faza lunga aprinsa nu ne pare mai aproape. Dar ne deranjeaza daca ne uitam drept spre el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 13 minute, trigger1 a spus:

polarized-sunglasses-big-metal-aviator.thumb.jpg.ca28ac09c58be435dbe6b81da55a9dcc.jpg

maxresdefault.thumb.jpg.4c621ee2a97a1a33af71aa7597837bb1.jpg

Dar pare mai mare decât luna, deci ...

Daca te uiti cu ochelarii aia in soare esti gata cu ochii.

 

Nu te mai strofoca: mergi cu faza lunga. Cand o sa ne intalnim in trafic aprind si eu faza lunga ca sa ma vezi mai bine. Si gata.

 

Daca ai ceva de povestit despre mersul cu pasager pentru colegul incepator acuma ai ocazia.

 

Si las-o balta cu mistourile cu cine a fost profu' de fizica si cu desene de pe net.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 13.06.2021 la 12:40, Silver Arrow a spus:

Sincer mie nu imi place sa merg cu faza lunga din doua motive:

- nu este corect fata de ceilalti soferi (cum va simtiti voi cand vine unul ca faza lunga din sens opus?)

- nu rezolva mare lucru din problema ''vizibilitatii motocicletei''

 

Din ce am citit prin articolele ADAC si ÖAMTC motivul pentru care soferii apreciaza gresit distanta pina la motocicleta - de fapt asta este treaba cu ''nu te-am vazut''. Corect este ''nu am apreciat corect distanta pina la tine si m-am gandit ca pot trece''  -  este dat de silueta subtire a motocicletei.  Absolut toti soferii testati ai gresit in privinta distantei pina la moto si automat si a timpului in care moto va ajunge la ei.

 

Concluzia lor a fost ca util este sa se monteze  proiectoare de ceata (de fapt sunt proiectoare suplimentare, dar cum legea reglementeaza farul suplimentar, s-a gasit portitia cu proiectoarele de ceata).

Iar pozitia acestor proiectoare sa fie cat mai departe de corpul motocicletei si cat mai jos, astfel incat sa ''mareasca'' silueta subtire a mobrei si sa pare un obiect mai mare.

 

Legea in jermania zice asa:

- far suplimentar se poate monta daca distanta intre cele doua faruri va fi de maximum 200 mm, simetric fata de axul moto

- daca se pun proiectoare de ceata acestea se pot monta la 250 mm fata de axul moto, deci practic la 500 mm unul de altul.

- pe inaltime distanta fata de far poate fi de la 500 la 1200 mm

 

Acuma avand in vedere ca aceste prevederi sunt in conformitate cu normele EN, normal ar fi sa fie aplicabile si in RO.

 

Daca unii se simt in siguranta cu faza lunga, chiar  daca ii deranjeaza pe ceilalti, ce spun .....

Fiecare decide.

 

Partea interesanta este ca in DE daca circuli cu proiectoare/lampa de ceata aprinse cand nu este cazul iti iei amenda, in AT nu (fiind chiar incurajat soferii sa aiba aprinse proiectoarele de ceata)

 

 

Din moment ce sunt începător, nu am sa afirm acest lucru, doar o sa mi dau cu părerea : din punctul meu de vedere, contează foarte mult și îmbrăcămintea motociclistului. După cum ai zis si tu (sau dumneavoastră, nu știu cum sa ma adresez 🤣) contează mai mult mărimea motocicletei decât lumina pe care o face. Daca motociclistul poarta haine deschise la culoare / reflectorizante, banuiesc ca o sa ajute mai mult șoferii in aproximare distantiei. Noaptea, pe o strada neiluminata, daca motociclistul este îmbrăcat in negru si motocicleta este închisă la culoare, șoferul o sa vadă doar o lumina care poate fi foarte ușor confundata cu altceva 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am mers cu un prieten, Shadow 1100 (nu bag mâna în foc), nu știam de ce mă arde la retină când mă uit în oglindă. Când îl întreb, îmi spune că el merge cu faza lungă...

Mai vin unii pe la mine la reparat, mă uit în bord- bec albastru. Deci băieții merg cu faza lungă. N-am curaj să pornesc lunga la mobra, nu o folosesc decât când sunt singur sau pentru vreun flash. Două proiectoare tip spot se văd altfel, reglate un pic în jos, să nu rupă ochii celor de pe contrasens.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

I-am pus să fie. Cum am mai scris, noaptea nu fac cine știe ce diferență, dar ziua merg mult mai relaxat, nu (prea) se mai bagă lumea aiurea în depășiri, nu (prea) mai arăt semnul prieteniei. Bine, de ceva vreme nici n-am mai ieșit cu mobra din curte, dar asta e din alt film, aștept să ieșim din octombrie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 hour ago, asdglasfk said:

Exact! Foarte important lucru, neinteles de multi. Culoarea castii si a jachetei conteaza enorm.

 

Si eu sunt incepator si am vazut ca toata lumea sugereaza asta. Nu prea inteleg insa de ce. Pe zi se vede si negru, iar pe noapte nu se vad culorile, se vad doar inscriptiile reflectorizante. Cu ce gresesc? Dimineata/seara, atunci cand e lumina dar e slaba, ar putea fi o mica diferenta. Dar tot ceva cu adevarat reflectorizant (e.g. sticker) va face o diferenta semnificativa. 

Eu ma gandeam sa imi iau o vesta reflectorizanta pentru seara/noapte si sunt sigur ca e totul in regula. In plus, poate las impresia ca sunt gabor si se da lumea la o parte. :D 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca începător, cât o să mergi tu noaptea? Iei un ham reflectorizant și ăla e. 

Am avut și noi haine deschise le culoare, sunt ok pe distanțe scurte sau dacă ai mobra cu protecție maximă la vânt, ploaie și gângănii și nici nu faci offroad.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 27 minute, ionutpm a spus:

 

Si eu sunt incepator si am vazut ca toata lumea sugereaza asta. Nu prea inteleg insa de ce. Pe zi se vede si negru, iar pe noapte nu se vad culorile, se vad doar inscriptiile reflectorizante. Cu ce gresesc? Dimineata/seara, atunci cand e lumina dar e slaba, ar putea fi o mica diferenta. Dar tot ceva cu adevarat reflectorizant (e.g. sticker) va face o diferenta semnificativa. 

Eu ma gandeam sa imi iau o vesta reflectorizanta pentru seara/noapte si sunt sigur ca e totul in regula. In plus, poate las impresia ca sunt gabor si se da lumea la o parte. :D 

aici intervine fizica. pe un drum iluminat, pe timp de noapte, aceste haine te ajuta foarte mult, fie ca sunt doar colorate sau refectorizante. pe un drum neiluminat insa, te ajuta doar daca din sensul opus se apropie o masina. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 1 oră, Christian 1 a spus:

Legat de faza lunga,prefer sa ma injure decat dupa ce m-o pleznit,sa spuna ca nu m-o vazut.Injurat,daa' intreg!

Fiecare cum crede de cuviinta. :)

Salutare!

Daca acest lucru consideri ca te ajuta, te sustin desi nu sunt de acord cu tine 😊

 

Echipamentul intr-adevar poate sa ajute.  O casca alba, verde fosforescent sau portocaliu fosforescent sunt de mare folos.

Avand in vedere ca majoritatea jachetelor sunt negre, desi mai au cate ceva benzi refelctorizante, nu este rau sa se foloseasca si un ham reflectorizant.

 

Cum foartre corect ai spus: Fiecare cum crede de cuviinta. 👏

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 33 minute, Christian 1 a spus:

Geaca mea e neagra cu dungi verzi reflectorizante(Fastway).Casca e alba cu dungi negre si verzi nuanta reflectorizanta(Shoei GT Air 1).

Pe mine ma ajuta.Repet,e strict opinia mea personala,care imi da sa mananc carne zilnic(probabil),dar is viu cand mananc... 😊

De foarte multi ani.

Si eu sunt viu fara sa folosesc faza lunga,de foarte multi ani.Cred ca mersul atent si preventiv te-a ferit de belele nu un rahat de bec.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da' cu pasagerul ce-ati facut? L-ati dat jos ? :)

Nu m-a intrebat nimeni dar eu merg cu faza scurta si ziua si noaptea. Faza lunga o folosesc ca avertizare, in 99% din cazuri ziua, cand vad ca baga ochiul vreun sofer de pe contrasens ca sa depaseasca sau cand vrea careva sa intre din lateral in trafic.

Fireste, asta nu e o garantie ca prostul n-o sa fie prost si crede ca incape cu tine pe banda :)

Am observat ca daca mergi noaptea singur pe drum cu faza lunga si trebuie sa schimbi pe scurta ca vine cineva din fata, ai nevoie de un timp ca sa-ti acomodezi ochiul la lumina de intensitate mai mica a farului. Timpul de acomodare depinde de la ochi la ochi si de varsta...etc.

Sa nu uitam ca dupa ce ca dai tu lumina mai incet, mai vine si ala din fata si iti reduce din vizibilitate.

Cine e sofer, isi da seama ca e mobra dupa cum vibreaza farul si de pozitia lui "nefireasca" pe drum.

Cine e prost, o sa fie prost si periculos, indiferent daca ai tu faza lunga sau scurta.

Diferenta e ca ii scoti tu ochii :)

Nu mai invatati copiii la prostii ! Cand vezi ca vine prostul, pregateste-te de franare si daca franezi tare, o secunda asigura-te ca nu vine celalalt prost din spate sa se urce pe tine!

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...