Sari la conținut

Întrebări despre discuri de frână


Postări Recomandate

Salutare.

Pe sistemul că dacă nu întreb rămân la fel de prost și cu naiva speranță că o să mă deștept, am câteva întrebări legate de discurile de frână, pornind de la studiu de caz, motocicleta personală echipată original cu discuri flotante, Brembo.

 

Întrebările:
- limita de service la discurile originale este de 4.5 mm, pornind de la 5 mm. Constatând că discurile mele au doar 3.5 mm, le-am schimbat cu unele EBC și am pus plăcuțe de frână noi, în ideea că s-or înțelege mai bine. Am schimbat discurile, am schimbat plăcuțele, am curățat cilindrii etrierului și curățat și gresat pinii suportului de etrier. M-am asigurat că nivelul lichidului este la nivelul corect, după care am montat roata după manual (cu rotit roata in aer și frânat brusc plus apăsări pe furcă - și abia apoi am strâns șuruburile de fixare ale axului, pentru mă asigura că nu strâng strâmb jambele). Având in vedere că atât discurile și plăcuțele sunt noi, este de așteptat ca la început roata să nu se miște perfect liber ci să opună ceva rezistență? Dacă nu, care ar putea fi cauzele? Dacă da, în cât timp ar trebui să dispară acea rezistență?
- discurile noi de la Brembo și EBC vin cu limită de service de 4.5 mm (grosime inițială de 5 mm), în timp ce discurile Ferodo vin cu grosime inițială de 3.5 mm (practic grosimea actuală pentru discurile mele uzate). Possibly stupid question here: Care ar putea fi motivul pentru care discurile Ferodo sunt numai bune de montat la 3.5 mm, în timp ce discurile Brembo sunt de mult uzate la grosimea aia? Diferență de material? Faptul că discurile mele uzate au umeri și ar putea interfera cu plăcuțele / etrierul? Dacă ar fi rectificate ar putea fi refolosite?

Mersi fain!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Din experienta personala trebuie sa impingi pistonasele complet in etrier cand pui placute noi, altfel freaca mai mult sau mai putin. Daca schimbi si discuri si placute, sansele sunt si mai mari sa frece. Apoi se aseaza si nu mai sunt probleme.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 5 ore, bursyllac a spus:

 Care ar putea fi motivul pentru care discurile Ferodo sunt numai bune de montat la 3.5 mm, în timp ce discurile Brembo sunt de mult uzate la grosimea aia? Diferență de material? Faptul că discurile mele uzate au umeri și ar putea interfera cu plăcuțele / etrierul? Dacă ar fi rectificate ar putea fi refolosite?


Mersi fain!

Alea subțiri Ferodo sunt din inox (și frânează mai nu, așa). 

La 0.5 mm deja sub minim vrei să le mai și rectifici?!? :moron:

Editat de ENEOS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

4 minutes ago, ENEOS said:

La 0.5 mm deja sub minim vrei să le mai și rectifici?!?

la 1 mm sub minim, ca să fim exacți 😁.

cum ziceam mai sus, sunt date jos și am montat unele noi. ce nu înțelegeam eu era de ce alea de la Ferodo pornesc de la 3.5 mm în timp ce Brembo și EBC se termină la 4.5 mm. 
teoretic, astea vechi rectificate ar arăta la fel ca alea Ferodo noi. de-aici a pornit nedumerirea mea. dar ca să fie clar, am pus unele noi deja :D
 

5 hours ago, patrick1 said:

sa înțeleg că Ferodo folosește  Martensitic Stainless Steel și de-aia sunt mai subțiri?

Quote

Because the new steel can compensate for decrease in the heat capacity, which is commensurate with the high heat resistance, this material is expected to contribute to more compact and thinner brake disks and greater freedom in brake disk designs.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Martinel ferodel am pus acum fo' 18 ani la transșlap (cu plăcuțe noi tot fernandel recomandate pt discul respectiv, că era numa' 1 la șlapul meu) și aveam abs garantat! Adică nu bloca fața indiferent cât aș fi strâns eu de maneta aia. Iar cu pasager deja era sport extrem, efectiv nu se oprea! De atunci am jurat că mai bine pun ceva discuri Electrecord decât ferădău... 🤬

Când am luat FJR mi s-a părut slăbuță frâna față de cum eram obișnuit eu, se oprea dar strângând TARE de manetă. M-am  gândit că e grea, că viteza mereu era mai mare decât estimam, plm. Plăcuțele cam uzate, ar mai fi mers 2-3000 km, dar zic hai să le schimb. Am luat TRW sinterizate și e cu totul altă poveste, 🏍️ frânează acționând normal comenzile.

Vă las să ghiciți marca plăcuțelor pe care le-am dat jos! Semnal ajutător: începe cu f și se termină cu o, din 6 litere. 😈

Editat de ENEOS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citat

am curățat cilindrii etrierului 

Ce intelegi prin cilindrii etrierului? Te referi la gaurile prin care culiseaza bolturile de fixare sau cilindrii in care lucreaza pistoanele de frana?

Cand pui placute noi, mai ales si discuri noi pistoanele de frana sunt impinse mai mult in cilindri adica intra in interior o bucata de piston care a stat mult timp expusa si probabil e murdara si/sau oxidata.

Chiar daca ai curatat pistoanele dar fara sa le demontezi e posibil sa nu fie suficient.

Pe langa pistoane murdare/oxidate mai apare un fenomen. In timp sub garniturile de etansare de la cilindrii de frana intra umezeala care duce la cresterea unui strat de oxid in santul garniturii, strat care strange garnitura pe piston din ce in ce mai tare si face ca acesta sa nu poata reveni usor la eliberarea manetei.

Daca la tine continua sa frece si dupa 100-200km cel mai bine ar fi sa demontezi etrierii, sa cureti bine santul garniturii si pistoanele si eventual sa schimbi garniturile. Altfel vei uza prematur placutele si discurile si vei consuma mai multa benzina.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 18 minute, binox a spus:

Ce intelegi prin cilindrii etrierului? Te referi la gaurile prin care culiseaza bolturile de fixare sau cilindrii in care lucreaza pistoanele de frana?

Cand pui placute noi, mai ales si discuri noi pistoanele de frana sunt impinse mai mult in cilindri adica intra in interior o bucata de piston care a stat mult timp expusa si probabil e murdara si/sau oxidata.

Chiar daca ai curatat pistoanele dar fara sa le demontezi e posibil sa nu fie suficient.

Pe langa pistoane murdare/oxidate mai apare un fenomen. In timp sub garniturile de etansare de la cilindrii de frana intra umezeala care duce la cresterea unui strat de oxid in santul garniturii, strat care strange garnitura pe piston din ce in ce mai tare si face ca acesta sa nu poata reveni usor la eliberarea manetei.

Daca la tine continua sa frece si dupa 100-200km cel mai bine ar fi sa demontezi etrierii, sa cureti bine santul garniturii si pistoanele si eventual sa schimbi garniturile. Altfel vei uza prematur placutele si discurile si vei consuma mai multa benzina.

 

 

sfaturi bune, cu o observatie, daca scoti pistonasele schimba obligatoriu si garniturile lor. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 27 minute, binox a spus:

 

Pe langa pistoane murdare/oxidate mai apare un fenomen. In timp sub garniturile de etansare de la cilindrii de frana intra umezeala care duce la cresterea unui strat de oxid in santul garniturii, strat care strange garnitura pe piston din ce in ce mai tare si face ca acesta sa nu poata reveni usor la eliberarea manetei.

Confirm, dacă mai era nevoie... 

Am găsit cele relatate la multe motociclete, în special la care s-au făcut schimburile de lichid de frână când se vedea negru pe vizor. La unele merg curățate garniturile și puse înapoi, dar sunt cazuri in care își măresc diametrul cu minim jumătate de centimetru, efectiv nu se mai pot fixa în șanțurile cilindrului. Mi-am făcut o sculă specială pentru curățat șanțurile, dintr-o șurubelniță plată de cca 1,5 mm lățime, tăiată și sudată la 90 grade, mult mai ușor de umblat cu ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citat

sunt cazuri in care își măresc diametrul cu minim jumătate de centimetru, efectiv nu se mai pot fixa în șanțurile cilindrului

Deobicei se umfla de la alte substante pe care le folosesti la curatare/degripare ( spray de curatat frane, benzina, motorina, etc). In astfel de cazuri ajuta daca fierbi bine garnitura in apa.

Stiu ca ideal si foarte recomandat e sa le schimbi dar mai exista si situatii extreme cum am patit, trebuia sa plecam in concediu si n-am gasit nicaieri garniturile in timp util. Chiar si fiarta a fost ff greu sa o bag la loc dar dupa ce am reusit a functionat perfect cateva mii bune de km, poate ca inca functioneaza dar nu mai stiu ca s-a vandut acel motor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 hour ago, binox said:

Ce intelegi prin cilindrii etrierului? Te referi la gaurile prin care culiseaza bolturile de fixare sau cilindrii in care lucreaza pistoanele de frana?

da, am zis greșit. mă refeream la pistonașe, și într-adevar nu le-am scos complet. le-am scos cât de mult am putut și le-am curățat așa. de fapt, erau f curate, nu prea am avut ce curăța, dar într-adevăr nu am verificat garniturile. o să fac asta - mulțumesc frumos de pont.

 

56 minutes ago, Cavaleru said:

sfaturi bune, cu o observatie, daca scoti pistonasele schimba obligatoriu si garniturile lor. 

mersi fain - am pus pe listă.



mulțam mult pentru răspunsuri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citat

într-adevăr nu am verificat garniturile. o să fac asta - mulțumesc frumos de pont.

La garnitura nu ai ce sa-i faci decat sa o schimbi. Important e sa cureti bine santul in care se aseaza.

Sper ca-ti dai seama ca dupa operatiunea asta trebuie si lichid pt schimbat/completat si apoi aerisit bine sistemul :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dacă n-ai probleme de etanșare cu garniturile actuale, nu le schimba. Astea aftermarket sunt slabe. Șterge bine p-acolo și lubrifiază nițel pistonașele. E posibil ca pistonașele să fie uzate mai mult pe zona unde au lucrat cu discuri și plăcuțe uzate, iar "gulerul" de sus să fi rămas mai gros. O zecime de milimetru contează cât să meargă mai greu pe zona aia. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Garniturile nu le-as schimba cu unele aftermarket, pentru o diferenta mica de pret as comanda direct la reprezentanta. In functie de vechile le-as schimba chiar daca arata bine, cauciucul imbatraneste in timp, o data la 10 ani le-as schimba doar ca sa dorm mai linistit noaptea. Un cunoscut a avut o aterizare fortata din cauza unor garnituri de cauciuc de la carburatoare, trebuiau schimbate la fiecare 5 ani si le-a verificat anual, a vazut ca sunt in stare buna si le-a lasat asa peste 10 ani. L-a costat cateva zeci de mii de euro treaba, tot setul de schimb pentru carburatoare era vreo 200 de euro.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 16 minute, vis-a-vis a spus:

Dacă n-ai probleme de etanșare cu garniturile actuale, nu le schimba. Astea aftermarket sunt slabe. Șterge bine p-acolo și lubrifiază nițel pistonașele. E posibil ca pistonașele să fie uzate mai mult pe zona unde au lucrat cu discuri și plăcuțe uzate, iar "gulerul" de sus să fi rămas mai gros. O zecime de milimetru contează cât să meargă mai greu pe zona aia. 

Am pus kituri tourmax pe toți etrierii, zero probleme de peste 60000 km (acum are peste 115000). Nu mi-a adus nimeni niciodată kituri originale pentru etrierii la care am umblat (și sunt câteva zeci de seturi).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator AdrianB1

Era un avion usor, dar cu motor Rotax foarte similar cu cele de masina sau motocicleta, un boxer de 1350cc si 100 CP pe carburatie. Mentenanta la astea se face de proprietar, in hangar, doar reparatiile capitale se fac la Rotax. Singura diferenta majora fata de motoarele de motocicleta e ca au 2 bujii per cilindru.

 

A fost chiar aterizare fortata pe un camp, motorul a inceput sa dea rateuri din cauza unor bucati de cauciuc prin carburator care obturau partial alimentarea. Ideea e ca din cauza unui kit de 200 de euro a avut o belea care l-a costat zeci de mii. Nici macar nu era vorba de bani cand a amanat schimbarea kitului de carburatie, a vazut ca e in stare buna si a crezut ca nu e nevoie.

Editat de AdrianB1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, Lucian_M a spus:

Am pus kituri tourmax pe toți etrierii, zero probleme de peste 60000 km (acum are peste 115000). Nu mi-a adus nimeni niciodată kituri originale pentru etrierii la care am umblat (și sunt câteva zeci de seturi).

 

nici eu nu am avut probleme cu kiturile aftermarket de la Tourmax.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

23 hours ago, bursyllac said:

discurile Ferodo vin cu grosime inițială de 3.5 mm

Daca  in cartea tehnica specifica o grosime,eu zic sa o respectam,discul Ferodo subtire poate e gresit facut sau identificat

Demult,la o masina cu discurile foarte uzate,mi-a cazut pe jos o placuta,printre disc si etrier,asa ca nu e de gluma cu astea

In plus,niste discuri mai groase si mai ventilate  merita,mi-aduc aminte ca ai ramas fara frina spate la o coborire (de schimbat si lichidul la doi ani!!)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, patrick1 a spus:

 

Rotax ... :moron:

 

De când am avut niște jet ski-uri (noi) echipate cu niște minunății din astea de motoare am jurat că nu-mi mai trebe, chiar nu înțeleg cum au unii curaj să zburătăcească utilizând așa ceva... 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...