Sari la conținut

Totul despre voblaj


Remyx
 Share

Postări Recomandate

Daca geometria originala a motocicletei nu a fost modificata (parghii bascula, telescoape ridicate, jenti si/sau gume diferite...etc.) si nu sunt nici probleme tehnice, singura variabila ramane setarea suspensiilor. Nu o sa intru in amanunte, ar fi mult prea multe de detaliat... in principiu insa discutam de doua situatii principale: confort si curbe. Din pacate nu le poti avea pe amandoua in acelasi timp.

Ride Safe!

 

Nu are nici o legatura cu furca utilizarea unui jack-up kit sau lowering kit, adevarat ca modifici incarcarea pe axe si poi trebuie sa setezi suspensiile corespunzator, dar, chiar daca nu o faci tot poti merge fara maini, fara sa ai probleme la stabilitatea furcii. In plus folosirea unui astfel de kit cere o reobisnuire totala cu utilajul, pe franare, pe curbe, pozitie de croaziera, tot ce sa mai.

 

Sanatate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 645
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Problema instabilitatii pe franare la FZR cred ca vine in mare parte din cauza centrului de greutate care este destul de in spate si a sasiului destulde lung. Am condus o singura data motocicleta asta dar numai in configuratia stoc si nu prea pot sa imi dau cu parerea.

Spatele ridicat cu 50mm mi se pare cam mult.

Ce gume ai acum pe ea? Stoc arata 130/60 si 170/60

Daca ai putea sa o duci la 120/70 si 190/55 (in nici un caz 190/50) cred ca ar fi o mare imbunatatire, ai putea sa o apleci fara sa mai dai cu toba. Pe fata sigur iti trebuie alta janta, nici pe spate nu stiu daca poti sa bagi 190/55.

 

 

Intr'adevar, sasiul, sau mai bine zis ampatamentul este destul de mare la FZR1000EXUP insa cu greutatea este exact pe invers, din fabrica fata este mai incarcata decat spatele. De fapt, asta e si problema la folosirea "jack-up" kitului care ridica spatele cu maximum posibil, fata devine incarcata excesiv iar rata de compresie a arcurilor nu mai este potrivita. Desi nu am incercat, sunt totusi convins ca, chiar si daca acestea ar fi inlocuite cu altele cu o rata de compresie mai potrivita noii distributii statice a greutatii, datorita dezechilibrului de incarcare spatele tot ar tinde sa "vina dupa tine" la franari puternice. Cum ziceam, modificarea geometriei unui motor este de cele mai multe ori limitata de redistribuirea greutatii si comportamentul dinamic al centrului de greutate.

 

Gume am BT016Hypersport 120/70/17 si 180/55/17, nu pot folosi 190 pe spate deoarece janta este de 5.5.

 

In fine, am intrat in detalii despre motorul meu deoarece, atunci cand se vorbeste despre voblaj datorat modificarii geometriei originale trebuie discutat concret, pe fiecare caz specific in parte si vroiam sa subliniez ca aceeasi modificare practicata pe 2 motoare diferite nu va avea intotdeauna acelasi rezultat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gume am BT016Hypersport 120/70/17 si 180/55/17, nu pot folosi 190 pe spate deoarece janta este de 5.5.

 

Merge foarte bine 190/55 pe janta ta. Uita-te la specificatiile si recomandarile de pe pagina dunlopracing:

http://dunlopracing.com/tires-products/d211gp/

Cu talon de 55 ai sa ai un spate mai inalt si mai mult cauciuc sa te apleci. Daca treci prin bucuresti iti dau un SH sa-l incerci.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu are nici o legatura cu furca utilizarea unui jack-up kit sau lowering kit, adevarat ca modifici incarcarea pe axe si poi trebuie sa setezi suspensiile corespunzator, dar, chiar daca nu o faci tot poti merge fara maini, fara sa ai probleme la stabilitatea furcii. In plus folosirea unui astfel de kit cere o reobisnuire totala cu utilajul, pe franare, pe curbe, pozitie de croaziera, tot ce sa mai.

 

Sanatate.

 

 

Nu sunt de acord, jack-up sau lowering kit are foarte mare legatura cu furca, in afara de incarcarea sau descarcarea de greutate si lungirea sau scurtarea ampatamentului se modifica si unghiul telescoapelor, respectiv "trail'ul. Daca insa nu s'au adus modificari in acest sens si motorul tinde sa vobleze la mersul "fara maini"... cu siguranta undeva sunt probleme.

 

Merge foarte bine 190/55 pe janta ta. Uita-te la specificatiile si recomandarile de pe pagina dunlopracing:

http://dunlopracing....roducts/d211gp/

Cu talon de 55 ai sa ai un spate mai inalt si mai mult cauciuc sa te apleci. Daca treci prin bucuresti iti dau un SH sa-l incerci.

 

Cred ca nu se poate generaliza, probabil ca depinde de forma si carcasa unui anumit tip de anvelopa. Vad ca in linkul indicat la 190 chiar este specificat ca "best rim" 5.5... cel putin la modelul respectiv. La Bridgestone, cel putin la modelul BT016 pe care'l folosesc in prezent, recomandarea este sa nu se dapaseasca 180 pe janta de 5.5.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Crede-ma ca-ti zic ca nu are legatura cu voblejul la mersul fara maini. Am instalat destule kit-uri si nimeni nu s-a plans de asa ceva, in plus, chiar motocicletele mele au fost inaltate, z-ul care il detin acum are un jack-up de 45 mm. Toate kit-urile folosite sunt de la producatori specializati, Lucas, TRW, Hyperpro, adica oameni care au studiat problema. Nu am probleme la mersul fara maini, nu vobleaza nu nimic. Putem discuta ca am modificat greutatea pe axe si ca fata se incarca mai mult in cazul franarii si ai zenzatia ca vine spatele peste tine, sau incarcarea suspensiilor pe curbe dar asta e alta discutie si sunt de acord ca aici poti imparti discuta pe modele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca nu se poate generaliza, probabil ca depinde de forma si carcasa unui anumit tip de anvelopa.

 

Asa este. Gp-ul si GPracerul sunt "ascutite". Sunt si cauciucuri cu carcasa mai "rotunda" pe 55 dar nu stiu daca stau la fel de bine pe jata de 5.5

Ce arcuri ai acum pe furca fata, cele stoc?

 

As vrea sa stiu si eu ce reglaje de suspensie se fac la motoretele la care se monteaza kituri de inaltare. Mai ales la cele care nu au furca fata reglabila, cum e Z750.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ii schimbi arcurile, daca te deranjeaza si ai reglaj la amortizoru de pe spate, care trebuie sa-l intaresti sa nu-ti fie instabil spatele pe curbe. Reglaje n-ai la Z750 la furca. Oricum, ce legatura are cu voblajul?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu are nici o legatura cu furca utilizarea unui jack-up kit sau lowering kit, adevarat ca modifici incarcarea pe axe si poi trebuie sa setezi suspensiile corespunzator

 

Eram curios ce inseamna setare corespunzatoare la o motocicleta fara reglaje pe suspensia fata.

 

Ii schimbi arcurile

 

Cu ce fel de arcuri? Tu ce fel de arcuri ai pus cand le-ai schimbat?

 

daca te deranjeaza si ai reglaj la amortizoru de pe spate, care trebuie sa-l intaresti sa nu-ti fie instabil spatele pe curbe

 

Z750 vine cu furca moale si arc spate tare. Ce-ai intarit la amortizorul spate? Compresia sau revenirea? Sau preloadul arcului? Din ce cauza era instabil spatele?

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am un amortizor de Z750 si ma gandesc sa-l fac mai bun.

Cel mai tare upgrade la Z este sa schimbi amortizorul original cu unul de 636 si nu mai ai nevoie nici de kit de inaltare, e amortizorul mai inalt. Am facut asta la motoreta, am mers cu ea si este o cu totul alta jucarie, mult mai agresiva prin schimbarea pozitiei de pilotaj. Aceasta informatie este gratis si nu trebuie contactata casieria :D

Arcurile pe fata, le-am schimbat, la acelasi model de zet (primul 2003-2006), cu arcuri liniare de 0.9 pentru pilot de 92 de kile care merge ocazional cu pasager. Uleiul ramane acelasi 10W.

Daca pot sa va mai ajut si cu alte detalii, cu cea mai mare placere.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si ii mai atinge lantu toba? Banuiesc ca de Marius zici.

 

Cand m-am intalnit cu el am remarcat ca ii atinge, probabil cu pasager era si mai nasol. Faine evacuari are.

Editat de DeusEx1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

N-avea cum, a vazut-o in fata blocului din cate am inteles de la el. Ce sa-i mai faca atunci? La el modificarea era o necesitate, la restul este un moft, de confort sau de look.

 

La mine de exemplu, n-am simtit nevoia sa schimb arcurile cu unele liniare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eram curios ce inseamna setare corespunzatoare la o motocicleta fara reglaje pe suspensia fata.

 

 

Pentru motocicletele fara reglaje la suspensia fata, "preload-ul" se poate ajusta cu ajutorul unor bucse/distantiere si/sau, dupa caz, alte arcuri cu alta rata de compresie iar "dampening-ul" cu ajutorul emulatoarelor aftermarket (engl. - "fork cartridge emulator"). Acestea din urma se aleg functie de specificatiile telescoapelor si/sau tipul de motor respectiv. Despre cum lucreaza ele dar si alte informatii despre suspensii in general poti gasi la : http://racetech.com/html_files/DampingRodForks.HTML

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...

Salutare!

Interesant topic si cred ca m-a lamurit in mare parte. Am un CBR 600RR '08 cu care nu am avut nici o problema pana ieri, si sper sa gasesc restul de lamuriri de la unii mai experimentati decat mine. Linie dreapta, accelarat puternic pana in ~160km/h cand a inceput sa vobleze violent. Ghidonul se misca aproximativ 3/4 din cursa si s-a transmis si la motocicleta, simteam cum lovesc genunchii de carene. Nu am simtit sa derapeze si spatele. Eu am facut scoala de soferi pentru motocicleta in afara tarii si cei de acolo m-au invatat ca pentru "speed wobble" se reduce foarte usor din gaz si nu se incordeaza pe comenzi pana iese din voblaj. Ceea ce am si facut, si a iesit relativ repede. Suprafata era o cale de rulaj pentru o pista, din dale de beton.

Pe partea tehnica nu cred ca am probleme pentru ca:

- e prima data cand face asa ceva, pot sa iau mainile de pe ghidon si nu vobleaza;

- motocicleta are decat 10.000km;

- cauciucurile au ~700km, rotile au fost echilibrate;

- roata nu are nici un joc.

Din cate am citit nu exista un "remediu" complet pentru voblaj.

Sa fi pierdut aderenta pe fata din cauza dalelor de beton si accelerat puternic? Cat de mult ajuta amortizorul de ghidon pe care il am(stock)? Sa merg totusi la un service sa ii verifice suspensiile, rulmentii si amortizorul de ghidon? Deocamdata nu pot decat sa ma bucur ca nu am dat cu ea de Terra... :friends:

 

Multam mult!!!

Ride safe!!!:moto:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si mie mi s-a intamplat la fel cum spui tu, doar ca, pe R6 2005 si ghidonul se ducea la maxim stanga-dreapta. La mine cred ca este rulmentul, deoarece cu cateva zile inainte sa mi se intample, am mers pe un drum prost mai repede si de pe acolo s-a cam dus (cred), ramane sa ma duc sapt. viitoare la un service in domeniu. Amortizor de ghidon nu am, dar intentionez sa-i pun unul Hyperpro sau Ohlins.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si mie mi s-a intamplat la fel cum spui tu, doar ca, pe R6 2005 si ghidonul se ducea la maxim stanga-dreapta. La mine cred ca este rulmentul, deoarece cu cateva zile inainte sa mi se intample, am mers pe un drum prost mai repede si de pe acolo s-a cam dus (cred), ramane sa ma duc sapt. viitoare la un service in domeniu. Amortizor de ghidon nu am, dar intentionez sa-i pun unul Hyperpro sau Ohlins.

Stai calm ca nu e spart rulmentul ...

 

Si eu am fost lovit de un voblaj ... lung ... pe la 150 ... nu doar o zgaltaiala ...

 

Trebe amortizor ghidon ..

 

Salutare!

Interesant topic si cred ca m-a lamurit in mare parte. Am un CBR 600RR '08 cu care nu am avut nici o problema pana ieri, si sper sa gasesc restul de lamuriri de la unii mai experimentati decat mine. Linie dreapta, accelarat puternic pana in ~160km/h cand a inceput sa vobleze violent. Ghidonul se misca aproximativ 3/4 din cursa si s-a transmis si la motocicleta, simteam cum lovesc genunchii de carene. Nu am simtit sa derapeze si spatele. Eu am facut scoala de soferi pentru motocicleta in afara tarii si cei de acolo m-au invatat ca pentru "speed wobble" se reduce foarte usor din gaz si nu se incordeaza pe comenzi pana iese din voblaj. Ceea ce am si facut, si a iesit relativ repede. Suprafata era o cale de rulaj pentru o pista, din dale de beton.

Pe partea tehnica nu cred ca am probleme pentru ca:

- e prima data cand face asa ceva, pot sa iau mainile de pe ghidon si nu vobleaza;

- motocicleta are decat 10.000km;

- cauciucurile au ~700km, rotile au fost echilibrate;

- roata nu are nici un joc.

Din cate am citit nu exista un "remediu" complet pentru voblaj.

Sa fi pierdut aderenta pe fata din cauza dalelor de beton si accelerat puternic? Cat de mult ajuta amortizorul de ghidon pe care il am(stock)? Sa merg totusi la un service sa ii verifice suspensiile, rulmentii si amortizorul de ghidon? Deocamdata nu pot decat sa ma bucur ca nu am dat cu ea de Terra... :friends:

 

Multam mult!!!

Ride safe!!!:moto:

 

Si pe mine m-a lovit voblajul pe un DN unde erau urme ... relativ pronuntate de la camioane ... am prins poate acele "valuri".

 

Dapoi la dale de cement.

 

 

Oare daca montezi vreo 3 amortizoare de ghidon ... in diferite pozitii .. radiale/axiale ... scapi ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am fost lovit de un voblaj ... lung ... pe la 150 ... nu doar o zgaltaiala ...

 

Trebe amortizor ghidon ..

 

Pai daca trag de el tare spre mine, cand stau pe loc, se simte un joc in ghidon. Am mai intalnit pe cineva care la fel i s-a intamplat si a schimbat caseta aceea de la jug. Ramane sa ma duc la un service in domeniu sa vedem ce spun si ei. Si nu a fost o zgaltaiala, m-a tinut cam 60-70m ducandu-se ghidonul maxim stanga-dreapta. M-am cam speriat putin, dar.. trecem peste. Am sa-i pun amortizor, reglez suspensia si schimb acel rulment/caseta daca este spart si sper sa rezolv cat de cat.

Editat de Andrei
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare!

Interesant topic si cred ca m-a lamurit in mare parte. Am un CBR 600RR '08 cu care nu am avut nici o problema pana ieri, si sper sa gasesc restul de lamuriri de la unii mai experimentati decat mine. Linie dreapta, accelarat puternic pana in ~160km/h cand a inceput sa vobleze violent. Ghidonul se misca aproximativ 3/4 din cursa si s-a transmis si la motocicleta, simteam cum lovesc genunchii de carene. Nu am simtit sa derapeze si spatele. Eu am facut scoala de soferi pentru motocicleta in afara tarii si cei de acolo m-au invatat ca pentru "speed wobble" se reduce foarte usor din gaz si nu se incordeaza pe comenzi pana iese din voblaj. Ceea ce am si facut, si a iesit relativ repede. Suprafata era o cale de rulaj pentru o pista, din dale de beton.

Pe partea tehnica nu cred ca am probleme pentru ca:

- e prima data cand face asa ceva, pot sa iau mainile de pe ghidon si nu vobleaza;

- motocicleta are decat 10.000km;

- cauciucurile au ~700km, rotile au fost echilibrate;

- roata nu are nici un joc.

Din cate am citit nu exista un "remediu" complet pentru voblaj.

Sa fi pierdut aderenta pe fata din cauza dalelor de beton si accelerat puternic? Cat de mult ajuta amortizorul de ghidon pe care il am(stock)? Sa merg totusi la un service sa ii verifice suspensiile, rulmentii si amortizorul de ghidon? Deocamdata nu pot decat sa ma bucur ca nu am dat cu ea de Terra... :friends:

 

Multam mult!!!

Ride safe!!!:moto:

Vad ca zici ca ai amortizor de ghidon. In general e bine sa verifici moto sa n-ai alte treburi, asta e valabila oricind. Daca ai roata din fata incarcata prea tare(de obicei moto coborita in telescoape), e mai "agitata". In plus ar mai putea fi vreo 3 chestii: Poti incerca cu amortizorul setat poate un pic mai tare, verifica si cauciuc/presiune si chestia cea mai importanta: Incearca sa-ti aduci aminte daca tu erai agatat/ te sprijineai in ghidon. Daca nu te tineai in spate, ci te tineai in ghidon, e f posibil sa fi avut si o contributie personala importanta la "innodat" ghidonul si asta se repara cel mai greu :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rolul amortizorului de ghidon este sa te scoata din cacao. Mie mi se pare ca cel de pe R6-ul lui ramon29 si-a facut treaba :) Ca se putea si mai bine, evident, inlocuind amortizorul stock cu un aftermarket gen Scott's ...

Voblajele se intampla si fara probleme tehnice, de asta toate motoarele sport din ultima vreme vin cu unul. In general de la o groapa/denivelare(cazul meu, 240km/h pe autostrada spre Varna)/sleau + viteza. Daca era o problema tehnica, povestea se repeta sau se putea diagnostica altfel. Pe FZ6 aveam rulmetul inferior al jugului dus si, la viteza, cu ghidonul liber, prezenta un mic joc stanga-dreapta.

Afaik, amortizorul stock nu are reglaje dar se poate pune in el un ulei mai gros.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vad ca zici ca ai amortizor de ghidon. In general e bine sa verifici moto sa n-ai alte treburi, asta e valabila oricind. Daca ai roata din fata incarcata prea tare(de obicei moto coborita in telescoape), e mai "agitata". In plus ar mai putea fi vreo 3 chestii: Poti incerca cu amortizorul setat poate un pic mai tare, verifica si cauciuc/presiune si chestia cea mai importanta: Incearca sa-ti aduci aminte daca tu erai agatat/ te sprijineai in ghidon. Daca nu te tineai in spate, ci te tineai in ghidon, e f posibil sa fi avut si o contributie personala importanta la "innodat" ghidonul si asta se repara cel mai greu :)

 

 

 

 

Moto nu e coborata din telescoape. E reglata putin suspensia si cam atat. Am verificat cauciuc/presiune acum vreo doua saptamani. Si nu am mai scos-o din "curtea" unde lucrez pentru ca am avut permisul suspendat. :baldy: Nu pot sa spun daca ma agatasem de ghidon. Nu obisnuiesc sa ma sprijin decat la viteze mici <50 sa imi mai intind spatele si cam atat. E posibil sa ma fi agatat putin de ghidon pentru ca abia schimbasem treapta de viteza. Nu cred ca e problema tehnica, dar oricum o sa o duc la o verificare. Cred ca am gresit eu, dar nu stiu cu ce... :scratch:

 

 

 

 

Rolul amortizorului de ghidon este sa te scoata din cacao. Mie mi se pare ca cel de pe R6-ul lui ramon29 si-a facut treaba :) Ca se putea si mai bine, evident, inlocuind amortizorul stock cu un aftermarket gen Scott's ...

Voblajele se intampla si fara probleme tehnice, de asta toate motoarele sport din ultima vreme vin cu unul. In general de la o groapa/denivelare(cazul meu, 240km/h pe autostrada spre Varna)/sleau + viteza. Daca era o problema tehnica, povestea se repeta sau se putea diagnostica altfel. Pe FZ6 aveam rulmetul inferior al jugului dus si, la viteza, cu ghidonul liber, prezenta un mic joc stanga-dreapta.

Afaik, amortizorul stock nu are reglaje dar se poate pune in el un ulei mai gros.

 

 

 

 

Amortizorul stock pe care il am e bagat undeva sub carcasa de plastic de la rezervor. Ai idee daca unul aftermarket ar incapea acolo?

BTW... E CBR, nu R6... :P

Ride safe!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rebound prea tare face roata fata sa nu urmareasca drumul la denivelari. Am patit-o si eu dupa o depasire in scurt pe un drum denivelat. Cand am vrut sa revin pe banda mea a inceput sa vobleze urat. Initial am accelerat mai tare. Proasta idee, facea si mai rau! Am lasat acceleratia si ghidonul si si-a revenit. A durat vreo 4-5 secunde. Aveam cam 70-80km/h.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Amortizorul stock pe care il am e bagat undeva sub carcasa de plastic de la rezervor. Ai idee daca unul aftermarket ar incapea acolo?

BTW... E CBR, nu R6... :P

Ride safe!!!

 

Singura Honda cu care am treaba e masina, in rest vad exclusiv Yamaha :P

 

In privinta montajului, nu cred. Scott's in nici un caz. Pe R1-ul meu, Ohlins se poate monta intre semighidoane sau lateral, prins de cadru dar nu in locul celui stock.

 

Oricum, presupunand ca motocicleta e 100% ok dpdv tehnic iar voblajul a avut strict cauze externe, un steering damper aftermarket te ajuta in sensul ca scurteaza perioada de voblaj dar in nici un caz nu o elimina. Deci oricum faci pe tine :D

Editat de Zircon
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Singura Honda cu care am treaba e masina, in rest vad exclusiv Yamaha :P

 

In privinta montajului, nu cred. Scott's in nici un caz. Pe R1-ul meu, Ohlins se poate monta intre semighidoane sau lateral, prins de cadru dar nu in locul celui stock.

 

Oricum, presupunand ca motocicleta e 100% ok dpdv tehnic iar voblajul a avut strict cauze externe, un steering damper aftermarket te ajuta in sensul ca scurteaza perioada de voblaj dar in nici un caz nu o elimina. Deci oricum faci pe tine :D

 

Oricum am facut pe mine. :))) Cu matura cred ca mai puteam fi adunat la viteza aia. Si oricum tind sa cred ca amortizorul a ajutat mult pentru ca a iesit relativ repede din voblaj... Mi-era sa nu am probleme cu amortizorul...

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Kristian K changed the title to Totul despre voblaj

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...