Lucian. Postat Aprilie 15, 2009 Share Postat Aprilie 15, 2009 Nu e SS. Supersport sunt motocicletele de viteza de 600cc in 4 timpi. Asa e si in campionatul mondial de supersport. Pe asta nu o stiam. Omul cat traieste invata. Mersi Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
alx31 Postat Aprilie 15, 2009 Share Postat Aprilie 15, 2009 Din punctul de vedere al unei posesoare de carnet categoria B, de la inceput poti sa conduci orice masina care intra in categoria B, si nu ai prea mari probleme, am condus de la dacie la opel, logan, etc, se conduc cam la fel, cu cat ii mai noua ii mai fain ca nu te scutura si nu iti tebuie muschi sa bagin in viteza sau sa franezi..... nu compara loganul cu camionul, ala deja are 6, 8 roti. oricum diferenta e intre dacia logan si ferrari, nu intre dacia si opel. iti garantez eu ca intr-un ferrari mori la 200 la ora si daca nu mori, nu apuca nimeni sa te scoata in timp util ca sa supravietuiesti. comparatia asta intre SS si masini este degeaba. cine se urca din prima pe o masina de 400 de cai are toate sansele sa moara si chiar mai multe sanse sa ia si pe altii dupa el. singura diferenta notabila e ca pe orice tip de motor la un eveniment neplacut, la o franare mai brusca exista o mare posibilitate sa pierzi controlul si sa dai cu curu' de asfalt Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Blake Postat Aprilie 26, 2009 Share Postat Aprilie 26, 2009 Super tare articolul. sunt pe cale sa devin shi eu o bikeritza si multe chestii le'am prins din sfaturile altora. thx Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
RaceTuning Postat Aprilie 26, 2009 Share Postat Aprilie 26, 2009 Luati-va ce joagar vreti, dar mai intai uitati-va la accidente macar duminica seara......o sa va taie pofta de er6, er1, gixer, sau orice alt motor de viteza in principiu, daca nu chiar o sa va faca sa va luati maxim scooter de 125 pt fun, sau chiar sa va faca sa va ganditi ca e mai safe in Mercedes, BMW 525i, Opel Vectra sau Vw-Audi Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Kosh Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Salutare tuturor. In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport. Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori. Sa incep cu inceputul: Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi? Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 9000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute. Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite. Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare. Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece. Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator. Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way". Nu am sa vorbesc despre motocicletele de 1000cc, deoarece, evident nu pot fi de-acord cu un astfel de inceput. Sa incepem... Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa. Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta. Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani. Bineinteles exista si exceptii. Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC. Again si aici sunt exceptii, but still... Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta. Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport. Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor. Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute. Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos. Dar sa ne intelegem la un lucru. In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare. Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient. Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp. Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa. Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului. Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte. Exemple de astfel de scapari: 1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces. 2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa. 3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf. ...si lista poate continua. Ce trebuie sa stii despre un supersport: 1. este rigid ca si suspensii. 2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi. 3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus. 4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte. 5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus. Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos. N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine. Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic. Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident. Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut. Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate. So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares... Ce faci? In primul rand ATITUDINEA. Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap. Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie. Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia. Apoi: ECHIPAMENTUL. Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia. Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi. D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare. Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta. Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu? So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt. Sa-ti dau un exemplu de eveniment: Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc. Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga. Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp. Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine. Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE. Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte. Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat. Ok, ti-ai luat si echipament. Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct. Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri). D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne. Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara. Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor". Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic. Eu zic sa te mai gandesti odata. In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic. Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta. Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele. Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii. Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct. Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine. Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul. Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza. Invata-ti bine motocicleta. Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi. Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h. Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet. De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate. Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor". Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti: 1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului. 2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate. Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc. Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic. Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata. La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat. Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic. Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal. In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare. Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna. Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine. Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase. Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen". 3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne". Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile). Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec. 1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq. 2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut". 3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata. 4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata. In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi. 5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea. 6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp. Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp. Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei. 7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133. 8. Foloseste-te de toata latimea benzii: Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc. Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii. Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate. De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton. 9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata. Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii. 10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe. 11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija. 12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta. 13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata... Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos. 14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei. 15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora. Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2). Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi. Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol. 16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine. 17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata. Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda. Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt. 18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt. 19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala. 20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau. Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua. Important este atitudinea ta. Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic. Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei. In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament. Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample". Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism. 21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii. Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba. 22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc. Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta. Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile. 23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea. Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens... Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura. Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt. Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere): a. NU INTRA IN PANICA; b. NU TE ATINGE DE FRANE. Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc. 24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli... Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata". Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai). Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului. Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine. In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare. Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat. Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare". Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic... 25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai. Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc). Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite. Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite. Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor. 26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos. 27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie! 28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult. Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca. Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa. Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea. Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura. Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus. 29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata. Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare. 30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal. 31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva. Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt. Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru. Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service. Daca am omis ceva, va rog completati. Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata. Va salut, si aveti grija de voi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stancu5 Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 uite topicul asta ar trebui sa fie cel mai citit si cel mai comentat . bravo, frumos din partea ta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
GDan Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Felicitari! De mult incercam sa-mi gasesc timp, pentru a impartasi din experienta mea de incepator, celor care cauta astfel de sfaturi. Ai dreptate in tot ceea ce spui, iar daca toti ar tine cont de aceste sfaturi, ar fi mai putine evenimente neplacute. Numai bine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
JCDenton Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Sticky! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
switch Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Uite un om care si-a luat cateva ore sa faca o compilatie de sfaturi epntru incepatori. Nu cred ca se aplica doar la motoare puternice. Poti sa fel de bine sa o belesti si cu un 250cc daca nu esti atent. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Rocca Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 (editat) salutari.felicitari Kosh pt acest topic.nu am cuvinte.am citit,mai bine zis "devorat" aceste fraze cu mare interes, interes al incepatorului insetat (printre care si eu) de a stii cum sa mearga mai bine,sa faca cat mai multi km fara incidente,etc.(sper ca asa gandesc sau ar trebui sa gandeasca cei mai multi incepatori pe 2 roti dar din pacate nu e asa). bafta,asfalt uscat la toti si te mai asteptam sa ne impartasesti din ideile,cugetarile si intamplarile tale care sa ajute si sa indrume un incepator spre drumul cel bun si spre motocicleta potrivita fiecaruia. :D Editat Mai 1, 2009 de BikerMF Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Kassu Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Omule, cati de mai vrei sa-ti dau? Am ajuns la nivelul de doi/zi! In stilul asta, devii academician in curand! Felicitari pentru subiect!Ar trebui ridicat de un moderator sus, printre tutoriale la incepatori.Poate asa il vad si bobocii, desi....nu prea mai e timp de citit in ultima vreme! Poate ar trebui exemplificat si cu cate o poza/filmulet la fiecare punct pentru a vedea ce se intampla daca faci pe dos.... Un topic tare util per total! Bravos! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pogor Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 asta e " nu fa ce face popa, fa ce zice popa", referindu-ma la cei 9000 de km si la zx6r. dar in definitiv conteaza ca sfaturile tale sunt super utile, si unele din ele chiar nu imi trecusera in cap pana acum(e drept si faptul ca unele sunt mult mai necesare in bucuresti fata de alte localitati) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mig Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Avind in vedere ca ca e la incepatori, si mai ales pe ss, vreau sa va zic si eu citeva aspecte.Judecati-le, treceti-le prin prisma gindirii voastre, filtrati. F frumos scris, bravo Kosh! Si acum citeva aspecte mai mult subiective: 1.Motociclismul e un sport periculos in general. Motociclismul ss e in particular mai periculos. Poti sa-ti pierzi membre, poti ramine paralizat, poti sa ai o colectie de tije in tine. Poti ajunge o leguma. Poti sa si mori, dar comparative cu celelalte "placeri" pe care le poti avea, e la alegerea voastra ce-i mai rau. E bine sa stiti asta de la inceput, sa fiti constienti si sa vi le asumati. Dupa ce s-au intimplat, nu mai e cale de intoarcere. 2.Inceputul pe ss e dificil. Pe ss esti incepator toata viata. In momentul in care iti dai seama ca nu mai esti incepator, reviziteaza punctul 1. Intotdeauna ai ceva de invatat. Fiecare iesire e o experienta noua. Foloseste-ti capul. Motociclismul ss e o chestiune de creier. Nu de muschi. E un sah cu mecanica, cu tine insuti, cu cei din jur. Multi din pilotii mari au fost oameni mici (fizic). Pina la urma nici boxul nu e de muschi. Marii boxeri vorbesc coerent. Sint chiar baieti isteti. Vei Leu, vezi Vastag si altii. Nu poti rezista la toti pumnii pe care ii iei. Similar si in moto: Nu vei supravietui tuturor prostiilor pe care esti capabil sa le faci. Singura metoda de a supravietui e sa nu te bagi in situatii fara iesire. 3. Eu nu va voi zice sa nu va luati motoare mari. E viata voastra, e decizia voastra. Carnetele se dau de la 18 ani, sinteti majori, sinteti vaccinati. Si oricum, daca cititi pe aici, probabil ca le aveti deja. Asa ca oricum n-ati ascultat nimic, ati fost mai destepti decit restul, asa ca ce ramine e sa invatati sa le folositi. E foarte adevarat ca pe un moto mic se invata mai usor. Cei care va zic sa incepeti pe ceva mic, nu va zic cu rea intentie. Daca aveti moto mari, si aveti posibilitatea sa va mai luati unul, luati-l. Eu am 5. Nu-s un exemplu. Dar e bine sa va dati cu cit mai multe, va formeaza. Acum ca am stabilit ca oricum nu conteaza, sa trecem la aspectele tehnice. Citeva aspecte tehnice: 1. Frinarea: In general pe un ss, frina fata e prietena voastra. Spatele se blocheaza relativ repede, si la limita, poti sa ridici spatele cu frina fata. Are legatura cu faptul ca distributia maselor la un ss in general tind spre 50/50 fata/spate. In continuare, frina fata: Ce e important de retinut: Ca fata sa nu se blocheze, e important ca ea sa fie incarcata. Daca la o anumita viteza, apuci frina cu ambele miini, blochezi roata instant. Asta pt ca nu s-au transferat masele in fata si nu a avut suficienta aderenta. E EXTREM DE IMPORTANT ca intr-o frinare, sa incepi progresiv si sa o stringi mai tare dupa ce s-a incarcat fata si eventual s-a lasat un pic in telescop. O vezi, ca bordul se duce in jos. NU frina brusc. Masa nu se transfera in fata, blochezi roata si ajungi pe jos. In plus, nu te vei opri mai repede. EXCEPTIE: Lua-ti o cu retinere, suna urit, dar poate fi folositoare: Daca ai un perete in fata, si nu o mai poti opri, poate ca e bine sa o blochezi, ca sa cazi inainte de a intra in el. Exerseaza frinarea. Brusc sau mai putin brusc depinde de motor, depinde de multe. Voi stabiliti ce inseamna progresiv, dar trebuie sa te opresti cit mai repede fara a bloca roata. Mai multe pe topicul de tutoriale, cautati acolo, s-a vorbit. 2. Virarea: Invatati sa virati, invatati ce inseamna counter-steering (adica daca impingi de semighidonul sting, motorul se va duce la stinga). Citit la tutoriale. IMPORTANT: Intr-un viraj, e extrem de important unde te uiti. Intotdeauna te uiti la iesirea din viraj. Daca esti intr-un ac de par, la limita ajungi sa te uiti aproape in spate. Uita-te. Foloseste-ti gitul. Daca Doamne fereste ai intrat prea tare, si te uiti prea aproape, instantaneu te vei panica. Panica nu e buna. Uita-te in fata, uita-te mai departe.Esti in viraj. Te-ai speriat. Esti prea repede. Din fata vine o masina. Daca te uiti la ea, intri in ea. Daca nu te uiti la ea, dar esti prea repede, vei intra in cele din urma in ea, vei aluneca, ma rog. Dar daca te uiti la ea, SIGUR intri in ea. Retine: Ce e mai bine, sa intri sigur, sau poate sa nu intri deloc? Muta-ti privirea la iesirea din viraj. La limita, poti sa intorci capul chiar complet in interiorul virajului. Macar nu mai vezi masina. Alta situatie: Sint doi. Cel din fata e inclinat, tu la fel. El perde fata sau spatele si se tavaleste. NU TE UITA LA EL, O SA-L CALCI. Uita-te unde trebuie. Opresti dupa aceea si vezi ce si cum. Daca e nisip pe jos: PANICA. De cele mai multe ori, e suficienta aderenta. Daca nu e, o sa cazi. Daca te sperii, cazi SIGUR. Daca intr-un viraj, ai miinile incordate, NU STAI BINE PE RABLA. Invata sa stai cu spatele drept. Citeste la tutoriale, a scris Pavel despre asta. Nu sta in ghidon. Ala nu e miner ca-n tramvai, ca sa te tii tu de el. De acolo se vireaza. Pe scaun se sta. Te tii in spate. Motorul nu e troleu. si tu te tii de scaunul din fata sau stai spinzurat de un miner. Tu acolo conduci. 3. Pozitie. Daca iti muti fundul in interiorul virajului, motorul sta mai drept, Ai mai mult cauciuc disponibil sa te mai inclini. Daca freci carene pe jos, NU STAI BINE, sau nu poate rabla mai mult..Nu sta ca lemnul. Nu esti la film. Misca-ti fundul. Daca stai crispat si incordat pe el, iarasi, nu stai bine. Citeste ce a zis Pavel, citeste ce mai zic si altii. Nu trebuie sa descopri tu totul. Le-au descoperit altii. Dar citeste si invata. 4. Trafic: La inceput te sperii de orice miscare a unei masini. Crezi ca toti vor sa te omoare. Pe masura ce capeti experienta, o sa-ti dai seama ca nu e chiar asa. Ei bine, ce s-a schimbat? Nimic, te crezi mai destept. Situatia nu e cu nimic diferita cu cea de la inceput. Doar tu incepi sa te cretinizezi. Mai citeste 1 din cind in cind.. 5. Numai bine si asfalt uscat. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bl76 Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Tare de tot si util, am b-ul de aproape un deceniu, fara evenimente mari pana acum doar de doua ori din prostia mea, eram prea increzator si asta tot timpul se plateste. Sper in acest weekend sa ies pentru prima data cu motorul, nu-mi plac sportivele insa eu consider utile sfaturile pentru orice fel de 2 roti, chiar si la biciclete!!! asfalt uscat Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yakwza Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Felicitari!!! Frumos scris, sper sa il citeasca cat mai multa lume. Trebuie ridicat sus! Respect, Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mariusspuneceva Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Avind in vedere ca ca e la incepatori, si mai ales pe ss, vreau sa va zic si eu citeva aspecte.Judecati-le, treceti-le prin prisma gindirii voastre, filtrati.F frumos scris, bravo Kosh! Si acum citeva aspecte mai mult subiective: 1.Motociclismul e un sport periculos in general. Motociclismul ss e in particular mai periculos. Poti sa-ti pierzi membre, poti ramine paralizat, poti sa ai o colectie de tije in tine. Poti ajunge o leguma. Poti sa si mori, dar comparative cu celelalte "placeri" pe care le poti avea, e la alegerea voastra ce-i mai rau. E bine sa stiti asta de la inceput, sa fiti constienti si sa vi le asumati. Dupa ce s-au intimplat, nu mai e cale de intoarcere. 2.Inceputul pe ss e dificil. Pe ss esti incepator toata viata. In momentul in care iti dai seama ca nu mai esti incepator, reviziteaza punctul 1. Intotdeauna ai ceva de invatat. Fiecare iesire e o experienta noua. Foloseste-ti capul. Motociclismul ss e o chestiune de creier. Nu de muschi. E un sah cu mecanica, cu tine insuti, cu cei din jur. Multi din pilotii mari au fost oameni mici (fizic). Pina la urma nici boxul nu e de muschi. Marii boxeri vorbesc coerent. Sint chiar baieti isteti. Vei Leu, vezi Vastag si altii. Nu poti rezista la toti pumnii pe care ii iei. Similar si in moto: Nu vei supravietui tuturor prostiilor pe care esti capabil sa le faci. Singura metoda de a supravietui e sa nu te bagi in situatii fara iesire. 3. Eu nu va voi zice sa nu va luati motoare mari. E viata voastra, e decizia voastra. Carnetele se dau de la 18 ani, sinteti majori, sinteti vaccinati. Si oricum, daca cititi pe aici, probabil ca le aveti deja. Asa ca oricum n-ati ascultat nimic, ati fost mai destepti decit restul, asa ca ce ramine e sa invatati sa le folositi. E foarte adevarat ca pe un moto mic se invata mai usor. Cei care va zic sa incepeti pe ceva mic, nu va zic cu rea intentie. Daca aveti moto mari, si aveti posibilitatea sa va mai luati unul, luati-l. Eu am 5. Nu-s un exemplu. Dar e bine sa va dati cu cit mai multe, va formeaza. Acum ca am stabilit ca oricum nu conteaza, sa trecem la aspectele tehnice. Citeva aspecte tehnice: 1. Frinarea: In general pe un ss, frina fata e prietena voastra. Spatele se blocheaza relativ repede, si la limita, poti sa ridici spatele cu frina fata. Are legatura cu faptul ca distributia maselor la un ss in general tind spre 50/50 fata/spate. In continuare, frina fata: Ce e important de retinut: Ca fata sa nu se blocheze, e important ca ea sa fie incarcata. Daca la o anumita viteza, apuci frina cu ambele miini, blochezi roata instant. Asta pt ca nu s-au transferat masele in fata si nu a avut suficienta aderenta. E EXTREM DE IMPORTANT ca intr-o frinare, sa incepi progresiv si sa o stringi mai tare dupa ce s-a incarcat fata si eventual s-a lasat un pic in telescop. O vezi, ca bordul se duce in jos. NU frina brusc. Masa nu se transfera in fata, blochezi roata si ajungi pe jos. In plus, nu te vei opri mai repede. EXCEPTIE: Lua-ti o cu retinere, suna urit, dar poate fi folositoare: Daca ai un perete in fata, si nu o mai poti opri, poate ca e bine sa o blochezi, ca sa cazi inainte de a intra in el. Exerseaza frinarea. Brusc sau mai putin brusc depinde de motor, depinde de multe. Voi stabiliti ce inseamna progresiv, dar trebuie sa te opresti cit mai repede fara a bloca roata. Mai multe pe topicul de tutoriale, cautati acolo, s-a vorbit. 2. Virarea: Invatati sa virati, invatati ce inseamna counter-steering (adica daca impingi de semighidonul sting, motorul se va duce la stinga). Citit la tutoriale. IMPORTANT: Intr-un viraj, e extrem de important unde te uiti. Intotdeauna te uiti la iesirea din viraj. Daca esti intr-un ac de par, la limita ajungi sa te uiti aproape in spate. Uita-te. Foloseste-ti gitul. Daca Doamne fereste ai intrat prea tare, si te uiti prea aproape, instantaneu te vei panica. Panica nu e buna. Uita-te in fata, uita-te mai departe.Esti in viraj. Te-ai speriat. Esti prea repede. Din fata vine o masina. Daca te uiti la ea, intri in ea. Daca nu te uiti la ea, dar esti prea repede, vei intra in cele din urma in ea, vei aluneca, ma rog. Dar daca te uiti la ea, SIGUR intri in ea. Retine: Ce e mai bine, sa intri sigur, sau poate sa nu intri deloc? Muta-ti privirea la iesirea din viraj. La limita, poti sa intorci capul chiar complet in interiorul virajului. Macar nu mai vezi masina. Alta situatie: Sint doi. Cel din fata e inclinat, tu la fel. El perde fata sau spatele si se tavaleste. NU TE UITA LA EL, O SA-L CALCI. Uita-te unde trebuie. Opresti dupa aceea si vezi ce si cum. Daca e nisip pe jos: PANICA. De cele mai multe ori, e suficienta aderenta. Daca nu e, o sa cazi. Daca te sperii, cazi SIGUR. Daca intr-un viraj, ai miinile incordate, NU STAI BINE PE RABLA. Invata sa stai cu spatele drept. Citeste la tutoriale, a scris Pavel despre asta. Nu sta in ghidon. Ala nu e miner ca-n tramvai, ca sa te tii tu de el. De acolo se vireaza. Pe scaun se sta. Te tii in spate. Motorul nu e troleu. si tu te tii de scaunul din fata sau stai spinzurat de un miner. Tu acolo conduci. 3. Pozitie. Daca iti muti fundul in interiorul virajului, motorul sta mai drept, Ai mai mult cauciuc disponibil sa te mai inclini. Daca freci carene pe jos, NU STAI BINE, sau nu poate rabla mai mult..Nu sta ca lemnul. Nu esti la film. Misca-ti fundul. Daca stai crispat si incordat pe el, iarasi, nu stai bine. Citeste ce a zis Pavel, citeste ce mai zic si altii. Nu trebuie sa descopri tu totul. Le-au descoperit altii. Dar citeste si invata. 4. Trafic: La inceput te sperii de orice miscare a unei masini. Crezi ca toti vor sa te omoare. Pe masura ce capeti experienta, o sa-ti dai seama ca nu e chiar asa. Ei bine, ce s-a schimbat? Nimic, te crezi mai destept. Situatia nu e cu nimic diferita cu cea de la inceput. Doar tu incepi sa te cretinizezi. Mai citeste 1 din cind in cind.. 5. Numai bine si asfalt uscat. am citit ceva asemanator pe un site , un punct de plecare foarte bun pentru inceput Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
khazar Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Mare dreptate ai cu incepatorii. Si eu ma aflu printre ei si mai am mult de acumulat pana sa pot spune ca sunt motociclist adevarat. Intr-adevar e diferenta intre incepatorii de 30+ ani si cei de 18 ani. Eu am 19 ani si mi-am luat un motor mai vechi si cu mai putin cai tocmai pentru ca ma cunosc si stiu ca sunt nebun. Am citit to forumul de 2 ori inainte sa-mi iau motorul si ziceam ca o sa am grija, o sa merg incet alea alea.... la varsta mea cand ai motorul intre picioare uiti tot...privind in retrospectiva ce faceam acu o saptamana cand am fost la tara cu motorul, imi vine sa ma duc la biserica sa-i multumesc lui Dumnezeu ca sunt acum in stare sa scriu postul asta..... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
MihaiVdv Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 (editat) nu am citit tot postu` pentru ca e lung si este destul de tarziu...dar o sa il citesc maine pe-ndelete parerea mea este ca aunt 2 ss cat de cat si pentru incepatori -cbr600rr abs (ajuta foarte mult la franare) -gsx-r 600 k8-9 (ajuta cu acceleratia vand 3 moduri de selectare a puterii) sper ca o sa apara o motocicleta cu ambele sisteme pana imi cumpar si eu una ...adica peste vreo 7-8ani Editat Mai 1, 2009 de mihai_mihaitza63 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cristi Br Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 Util topicul nota 10++ ar trebui pus sus la tutoriale...oricum si eu la anul dau de A si o sa-mi iau Yamaha R6 2006 puteti sa spuneti k sunt nebun dar cred k sunt in stare sa o stapanesc. Toate cele bune. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Zircon Postat Mai 1, 2009 Share Postat Mai 1, 2009 nu am citit tot postu` pentru ca e lung si este destul de tarziu...dar o sa il citesc maine pe-ndeleteparerea mea este ca aunt 2 ss cat de cat si pentru incepatori -cbr600rr abs (ajuta foarte mult la franare) -gsx-r 600 k8-9 (ajuta cu acceleratia vand 3 moduri de selectare a puterii) sper ca o sa apara o motocicleta cu ambele sisteme pana imi cumpar si eu una ...adica peste vreo 7-8ani Tu crezi ca o adunatura de gadget-uri te ajuta suficient de mult incat sa depasesti toate tampeniile pe care le poti face ca incepator ? Adunate, ele te ajuta dar iti vor induce si o stare de comfort psihic, dispare morcovul, faci buf. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TETEA. Postat Mai 2, 2009 Share Postat Mai 2, 2009 Buna treaba, @Kosh! Frumos ca te gandesti si la altii, incercand sa-i feresti de greselile inceputului de drum... Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), O singura mentiune: DA, se folosesc ambele frane, dar frana spate aplicata prompt si cu simtul masurii la inceputul franarii are tocmai rolul de a incarca fata, prevenind astfel blocarea ei. La fel, foarte utile si completarile lui @Miq vis-a-vis de virare si contra-virare. Asa ma bucur cand se mai scriu si lucruri utile pe forumul asta... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Kosh Postat Mai 2, 2009 Share Postat Mai 2, 2009 Salut. Multumesc tuturor pentru aprecieri si completari. Legat de franare. Dau dreptate ante-vorbitorilor mei. Intr-adevar, este crucial sa incarci usor si progresiv fata. 75% din capacitatile de franare, se afla pe fata. In momentul in care ai bruscat fata pe suprafete dubioase esti jos ca si fulgerat. Cel putin asta se intampla la motocicleta mea. Incearca sa te folosesti de toate franele. Actionarea spatelui (insa cu "feeling") te va ajuta incarci din ce in ce mai mult fata fara riscul de accident. Franele se actioneaza progresiv, aplicand din ce in ce mai multa forta. La cel mai mic semn de blocare elibereza frana imediat. Daca esti drept, exista sansa ca blocarea rotilor sa nu te tranteasca instantaneu. Este crucial sa eliberezi frana la cel mai mic semn de blocare. O greseala de care ma loveam constant, cu toate ca-mi impuneam sa nu mai fac asa... Ma refer la acele cazuri cand vrei sa intri pe o straduta si simti nevoia de a frana. Viteza mica de deplasare, plus transferul greutatii pe fata in momentul franarii duce la fenomenul de "inodare" a ghidonului spre interiorul virajului. Daca mai scoti si picioarele din scarite, sansele de buf (pierzi fata) cresc cu cel putin 40%. Am observat ca, la motocicleta mea, este foarte periculos cand scoti picioarele din scarite. Tind sa cred ca pericolul vine numai din cauza pozitiei ghidonului "in dinti". In momentul in care ai scos picioarele din scarite, trebuie sa stii ca exista riscul de a te sprijini (de te lasa) in ghidon si involuntar te poti tavali in anumite situatii. Atentie mare la frana fata cand nu aveti picioarele in scarite. Va salut. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mig Postat Mai 2, 2009 Share Postat Mai 2, 2009 (editat) am citit ceva asemanator pe un site , un punct de plecare foarte bun pentru inceput Mintile mari gindesc la fel Acum serios: Mai, pe vremea cind mi-am luat eu moto, revistele cu moto erau in maghiara si germana.Acum, cu netul, sint o groaza de informatii utile. Eu incerc sa va fac sa cautati si sa va subliniez citeva care mi se par mie esentiale. Unele din ele nu le pot repeta pe cit ar trebui. Dar e si reversul: Sint multe, trebuie filtrate, multe sint prostii, toti gresim. Eu intru destul de rar pe forum, in we calare, in rest n-am timp, zilele astea de fapt am intrat ca am aflat de acc din timisoara...Iti vine sa-ti faci cruce cite se intimpla, e uimitor citi oameni nu realizeaza partea cu riscul, ce putina toleranta e intre forumisti si ce mare a devenit forumul... Am observat ca, la motocicleta mea, este foarte periculos cand scoti picioarele din scarite. Tind sa cred ca pericolul vine numai din cauza pozitiei ghidonului "in dinti". In momentul in care ai scos picioarele din scarite, trebuie sa stii ca exista riscul de a te sprijini (de te lasa) in ghidon si involuntar te poti tavali in anumite situatii. Atentie mare la frana fata cand nu aveti picioarele in scarite. E chestie de antrenament, o sa te obisnuiesti. In general e preferabil sa nu iei picioarele de pe scarite dupa plecare, daca nu te opresti. Ideea e ca un picior jos in fata unei scarite poate insemna un picior fracturat sau unul scurtat. Acuma na, citeodata mai e nevoie...repeta-le undeva si o sa-ti iasa mai bine Numai bine Editat Mai 2, 2009 de mig Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Chivu Postat Mai 2, 2009 Share Postat Mai 2, 2009 nu am citit tot postu` pentru ca e lung si este destul de tarziu...dar o sa il citesc maine pe-ndeleteparerea mea este ca aunt 2 ss cat de cat si pentru incepatori -cbr600rr abs (ajuta foarte mult la franare) -gsx-r 600 k8-9 (ajuta cu acceleratia vand 3 moduri de selectare a puterii) sper ca o sa apara o motocicleta cu ambele sisteme pana imi cumpar si eu una ...adica peste vreo 7-8ani de ce nu va luati ma un naked? e mult mai manevrabil. o sa va dati cu capul de toti pereti cand or sa va i-a durerea de spate dupa mai putin de 100km pe un ss, fie el si CBR F. pozitia dep e SS e foarte naspa din punct de vedere al manevrabilitatii. pozitia de broasca pe care o ai pe mare parte din SS nu prea avantajeaza manevrabilitatea. Util topicul nota 10++ ar trebui pus sus la tutoriale...oricum si eu la anul dau de A si o sa-mi iau Yamaha R6 2006 puteti sa spuneti k sunt nebun dar cred k sunt in stare sa o stapanesc. Toate cele bune. eu cred ca nu ai sa o poti stapani. un "avantaj" ar fi ca in braila nu e chiar foarte periculos traficul. @Kosh foarte bun topicul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
MihaiVdv Postat Mai 2, 2009 Share Postat Mai 2, 2009 Tu crezi ca o adunatura de gadget-uri te ajuta suficient de mult incat sa depasesti toate tampeniile pe care le poti face ca incepator ? Adunate, ele te ajuta dar iti vor induce si o stare de comfort psihic, dispare morcovul, faci buf. Cel putin ai mult mai multe sanse sa traiesti daca incepi pe un ss cu astfel de gadget-uri decat pe unul normal....Bine, daca esti prost mori si cazand pe scari Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.