Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Cum va ajuta pe voi franarea cu o roata pe care nu e apasare? Daca mai e destula apasare pe roata spate cat sa nu se bloceze inseamna ca nu franati destul de tare cu fata.

Are si frana spate utilitate, dar nu pentru oprire.

 

Logic si foarte corect spus.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Ce e logic bah nene? Tu citesti ce scrii? Daca intai se franeaza cu spatele si apoi cu fata, cum nu e apasare pe roata spate?

Tractiunea pe care roata e?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca franezi suficient de tare roata spate nu mai este pe asfalt. Eu am facut asta cu motociclete destul de vechi si grele: FZR 1000 de exemplu. Momentan tu nici nu mergi tare si nici nu franezi tare. Asta nu inseamna ca nu se poate.

La capatul liniei drepte pe circuit 50% din cazuri pe frana sunt cu roata spate in aer. O singura data a trebuit sa reglez trasa la viteza mare si am crezut ca pot sa o fac cu frana spate. Am apasat-o si a inceput sa topaie spatele si sa baleieze stanga dreapta si sa clantane lantul pe bascula. Intr-o alta abordare, in cursa cand unu din fata mea a avut o trasa ciudata si mi-a intrat in fata, am apasat spatele ca sa o culc mai mult si sa intru pe o trasa mai stransa. Dar eram la o viteza mica, intr-un ac de par.

Pentru cine merge suficient de incet, adica civilizat, frana spate este utila si ceea ce cred ei despre asta este cat se poate de real pentru ca asta este nivelul la care se afla. Asta nu inseamna ceva rau, mersul pe strada trebuie sa fie legal. Cu toate astea, exista motociclisti care merg sportiv sau necivilizat. Pentru ei e valabila teoria cu frana fata. Discutiile despre alte motociclete decat cele sport le-am acoperit intr-un post anterior.

Pentru forjatori si cursieri, este alta discutie.

Frana spate mai este utila cand faci wheelie :)

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce e logic bah nene? Tu citesti ce scrii? Daca intai se franeaza cu spatele si apoi cu fata, cum nu e apasare pe roata spate?

Tractiunea pe care roata e?

 

 

Parerea mea e ca tu citesti si nu-ntelegi ce citesti.

Omu' a spus clar ca daca mai e forta de apasare pe roata spate, inseamna ca nu s-a franat suficient de puternic cu fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

folosesc adeseori frana spate cand circul prin oras, in special la viteze mici cand ma apropii de semafoare franez intai cu spatele dupa care franez si cu fata pt a opri de tot. la viteze mai maricele(60-70 km/h) folosesc de asemenea spatele, insa am observat ca intai trag de frana fata si apoi apas si frana spate(pur si simplu asta e ordinea in care membrele mele primesc comenzi de la creier si nu cred ca o pot corecta :D ), iar la viteze mari cand imi apare vreun obstacol, am observat ca folosesc doar fata(rareori mai ciup spatele, iar acest lucru se datoreaza faptului ca sunt concentrat pe dozarea franei si asupra unei eventuale ocoliri a obstacolelor). nu stiu daca e neaparat bine cum procedez yo, insa sunt absolut convins ca daca in momentul franarii cu fata apas si frana spate, se reduce distanta de franare, lucru care ma face sa folosesc spatele si pe viitor(am observat ca sunt forumisti care nu sunt de acord cu acest lucru).

ceea ce vroiam sa stiu in privinta SBS-urilor mele este legat de uzura discului: faptul ca sunt synter(dure) inseamna ca imi vor manca discul mult mai repede decat unele normale(mai ales ca discul spate are "buza", adica prezinta deja un oarecare grad de uzura)? iarasi as vrea sa stiu daca aici mai are rost sa discutam de incalzirea placutelor, dat fiind faptul ca e vorba de frana spate care are o pondere mult mai mica decat cea de fata...

multumesc pt raspunsurile primite si pt cele ce urmeaza sa le primesc!

 

Sa nu uitam ca discutia de anul acesta pentru mine a inceput cand colegul de mai sus a intrebat daca are importanta ce fel de placuta are pe spate. Eu am zis ca nu prea are, la motocicleta lui.

 

De acolo incolo voi ati dezvoltat discutia incat sa discutam toate aspectele franarii, ceea ce nu e rau, suntem pe un site de motociclisti si chiar daca ne contram pe temele astea mi se pare mult mai bine si mai important pentru siguranta noastra decat sa o ardem pe topicuri doar de hlizeala.

 

@viteza ucide - CBR600F

 

- e ok sa folosesti frana spate in oras la viteze mici;

- la 60-70km/h faptul ca pui intai fata si apoi spatele imi spune ca este o franare normala, in nici un caz una de urgenta care sa-ti opreasca motocicleta in cea mai scurta distanta de franare; pentru o franare foarte scurta ai cele doua variante, doar frana fata, sau incepi cu frana spate- se mai lasa centru de greutate- apoi franezi cu fata tot mai tare pana la oprire, eliberand frana spate deoarece nu mai are deloc incarcare pe ea si poate chiar sa piarda aderenta;

- la viteze mari procedezi perfect, dozeaza corect frana fata, avand grija sa nu blochezi, sa poti ocoli evntualele obstacole daca nu mai poti opri in timp util. Foarte important, privirea sa-ti fie catre calea salvatoare si nu catre obstacol. Unde te uiti,acolo mergi.

 

Pentru franare normala, unde distanta de franare nu are nici o importanta, poti sa franezi cum vrei, toate combinatiile de frana spate+fata, dar daca vrei sa franezi foarte tare, pentru a te opri in situatii de urgenta in distanta cea mai scurta, atunci citeste ce s-a dezbatut in ultimele pagini.

 

Pana la urma noi ne certam pe 2 variante:

- frana spate - coborare centru de greutate- apoi incarcare frana fata tot mai tare pana la oprire;

- direct frana fata progresiv pana la oprire (pentru motorete sport cu toate setarile de care vorbeam facute corect).

 

In primul caz da, in celelalte se foloseste frana spate.

Dragi colegi forumisti care macar va uitati la curse si intelegeti ce se mai intampla pe acolo, va rog nu ne lasati numai pe mine si pe Cesar pe aici sa zica oamenii ca noi suntem nebuni, explicati oamenilor ca se se intampla in filmuletele alea nu are legatura cu frana spate!

Multumim!

 

 

 

PS: Eu cred ca voi faceti si o confuzie intre tehnici de pilotaj si franarea propriu-zisa.

Buna asta, tehnicile de pilotaj nu au nici o legatura cu franarea propriu-zisa! :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parerea mea e ca tu citesti si nu-ntelegi ce citesti.

Omu' a spus clar ca daca mai e forta de apasare pe roata spate, inseamna ca nu s-a franat suficient de puternic cu fata.

Si eu am spus clar ca daca intai (1) (prima data) (la inceput) (vrei si un desen?) franezi spatele, de unde nu mai e apasare pe roata fata daca nici nu ai atins frana fata?

Tu citesti? Parerea mea e ca vorbesc cu peretii.

 

Eu zic ca intai franez cu spatele si apoi cu fata sau simultan, voi tot o labariti cu fatza, fatza, fatza.

Da bah nene, frana fata e MEZU, dar eu vreau sa spun ca spatele ajuta, atata tot. Plm, e asa greu de inteles or what? :scratch:

 

Repet: frana spate- frana fata, frana spate, frana fata... cum dracu nu ai nene apasare pe roata spate daca ea te trage inainte, mergi in roata fata numai????????? doooooooooh.

 

Daca franezi suficient de tare roata spate nu mai este pe asfalt. Eu am facut asta cu motociclete destul de vechi si grele: FZR 1000 de exemplu. Momentan tu nici nu mergi tare si nici nu franezi tare. Asta nu inseamna ca nu se poate.

La capatul liniei drepte pe circuit 50% din cazuri pe frana sunt cu roata spate in aer. O singura data a trebuit sa reglez trasa la viteza mare si am crezut ca pot sa o fac cu frana spate. Am apasat-o si a inceput sa topaie spatele si sa baleieze stanga dreapta si sa clantane lantul pe bascula. Intr-o alta abordare, in cursa cand unu din fata mea a avut o trasa ciudata si mi-a intrat in fata, am apasat spatele ca sa o culc mai mult si sa intru pe o trasa mai stransa. Dar eram la o viteza mica, intr-un ac de par.

Pentru cine merge suficient de incet, adica civilizat, frana spate este utila si ceea ce cred ei despre asta este cat se poate de real pentru ca asta este nivelul la care se afla. Asta nu inseamna ceva rau, mersul pe strada trebuie sa fie legal. Cu toate astea, exista motociclisti care merg sportiv sau necivilizat. Pentru ei e valabila teoria cu frana fata. Discutiile despre alte motociclete decat cele sport le-am acoperit intr-un post anterior.

Pentru forjatori si cursieri, este alta discutie.

Frana spate mai este utila cand faci wheelie :)

Ce relevanta are toata polologhia asta aici? Daca ai frana eficient nu ai ridica spatele bai reisare.. :grinbandit:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am spus clar ca daca intai franezi spatele, de unde nu mai apasare pe roata fata daca nici nu ai atins frana fata?

Tu citesti? Parerea mea e ca vorbesc cu peretii.

 

Eu zic ca intai franez cu spatele si apoi cu fata sau simultan, voi tot o labariti cu fatza, fatza, fatza.

Da bah nene, frana fata e MEZU, dar eu vreau sa spun ca spatele ajuta, atata tot. Plm, e asa greu de inteles or what? :scratch:

 

Repet: frana spate- frana fata, frana spate, frana fata... cum dracu nu ai nene apasare pe roata spate daca ea te trage inainte, mergi in roata fata numai????????? doooooooooh.

 

 

Ce relevanta are toata polologhia asta aici? Daca ai frana eficient nu ai ridica spatele bai reisare.. :grinbandit:

 

 

Gata m-ai convins!

Cesar avea dreptate : tu ori nu mergi cu motocicleta, ori nu treci de 40 km/h! Asa ca e bine cum spui tu!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai cum ti s-a spart placuta daca tu nu folosesti spatele? Zi ceva de partea bolduita.

 

 

 

Eu nu as avea de ce sa folosesc doar spatele, eu folosesc ambele frane.

 

Era mai demult, folosesc frana spate, in oras, la viteze mici, pe suprafete incerte.

Pe vremea aia frana mea fata era slaba, era chiar inainte de a folosi placute bune, pe vremea aia chiar mergeam cu placute proaste.

De aia frana fata nu era destul de dozabila si nici destul de puternica, nici cauciuc foarte bun pe fata nu aveam.

 

Asa ca, conform teoriilor citite si chiar experimentate, mai foloseam frana spate ca sa ma ajut cu ea la inceputul franarii, pana se incarca complet fata.

Acum nu mai este nevoie, am trecut la un nivel superior de frane, cauciucuri, setari suspensie, experienta, pot sa obtin o distanta de franare mai mica ca niciodata pana acum, doar dozand corect frana fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gata m-ai convins!

Cesar avea dreptate : tu ori nu mergi cu motocicleta, ori nu treci de 40 km/h! Asa ca e bine cum spui tu!

 

 

Tu poti sa intelegi un lucru simplu? Cand incepi si franezi cu spatele ai roata spate FOARTE lipita de asfalt si incarcarea pe spate, cand incepi si franezi spatele incarcare se muta pe fata si apoi franezi cu fata si ridici spatele, moment in care spatele nu mai e incarcat.

PLM, pun articole unde scrie clar sa franezi cu spatele intai, ei nu, o ard in labareli.

 

Nu merg mah cu motocicleta, merg cu trotineta in plm..

 

Era mai demult, folosesc frana spate, in oras, la viteze mici, pe suprafete incerte.

Pe vremea aia frana mea fata era slaba, era chiar inainte de a folosi placute bune, pe vremea aia chiar mergeam cu placute proaste.

De aia frana fata nu era destul de dozabila si nici destul de puternica, nici cauciuc foarte bun pe fata nu aveam.

 

Asa ca, conform teoriilor citite si chiar experimentate, mai foloseam frana spate ca sa ma ajut cu ea la inceputul franarii, pana se incarca complet fata.

Acum nu mai este nevoie, am trecut la un nivel superior de frane, cauciucuri, setari suspensie, experienta, pot sa obtin o distanta de franare mai mica ca niciodata pana acum, doar dozand corect frana fata.

Bai ce spui tu aici e o absurditate foarte mare ceva de gen, 5+5 = 10, dupa ce ai obtinut nivelul ala " " deja 10+5 = 10.

Asa cum frana spate te ajuta cand nu franai bine cu fata, la fel de bine o sa te ajute si cand franezi cu fata bine, si overall o franare mai buna a motocicletei.

La oricat de bine ai frana cu fata tu cand franezi cu spatele aduci un + la forta de franare totala.

 

Ce vreti voi sa spuneti de fapt, dar nu va duce capul sa exprimati corect, este ca ati ajuns la un nivel la care frana fata este foarte eficienta incat frana spate este NEGLIJABILA comparativ cu frana fata. Da asa este, dar eu consider acel NEGLIJABIL un +

Adica nu te costa absolut nimic sa adaugi acel neglijabil in ecuatie ca sa obtii un rezultat final mai mare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tu poti sa intelegi un lucru simplu? Cand incepi si franezi cu spatele ai roata spate FOARTE lipita de asfalt si incarcarea pe spate, cand incepi si franezi spatele incarcare se muta pe fata si apoi franezi cu fata si ridici spatele, moment in care spatele nu mai e incarcat.

PLM, pun articole unde scrie clar sa franezi cu spatele intai, ei nu, o ard in labareli.

 

Nu merg mah cu motocicleta, merg cu trotineta in plm..

Nu te mai enerva, sa nu-ti pleseneasca vreo vena! :laugh:

 

Da, zice asa, pentru ca articolul este generalist si incearca sa dea o solutie pentru toate tipurile de motoare, la inceput.

 

Apoi mentioneaza "pentru motoare sport, frana spate aproape deloc". Ti-am pus mai sus, obosesc sa dau mereu citate, tine si tu minte.

 

Cu cat suspensiile sunt mai slabe si sunt susceptibile sa se infunde mult, cu cat greutatea motocicletei este mai spre spate, cu atat mai importanta este frana spate.

 

Tu vrei neaparat sa facem lectii si de fizica. Ceea ce vrei tu sa zici cu stoppie-ul ala ca nu e eficient este urmatoarea chestie. La aceeasi forta de franare, momentul de rasturnare este dat de fortaxbratul fortei (aici distanta de la centrul de greutate al motocicletei pana la sol) si ca daca tu cobori centrul de greutate al motocicletei, acest moment de rasturnare e mai mic, deci nu faci stoppie. Perfect de acord. Pentru un motor cu niste suspensii slabe, care la actionarea franei spate se lasa mult in suspensii si coboara acest centru de greutate. Deci este eficient sa franze spatele, doar la inceputul franarii pana cobori centrul ca apoi sa poti frana foarte tare fata fara sa ajungi in stoppie.

 

Dar nu intelegi ca daca ai motocicleta sport (greutate mare pe fata), suspensii tari, frana fata puternica si dozabila, efectul ala e neglijabil???

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce relevanta are toata polologhia asta aici? Daca ai frana eficient nu ai ridica spatele bai reisare.. :grinbandit:

 

Sunt atâtia piloți care franeaza extraordinar de tare Âşi de eficient Âşi ridică spatele de pe asfalt. În viitorul apropiat poți învață Âşi tu domnule admirator de raceri Âşi track day amator ;) Sper ca la anu sa ne vedem la Brno Âşi sa te convoca la o Âşedință cu Ionuț, Ssst, Cipi, Vârgolici, Zoli , Balamuc sau oricine are chef de o Âşuetă.

Asta primăvară discutăm cu Roland care face track day school la etapele de RoSBK Âşi de fiecare dată când zicea "bremsen" făcea un gest cu mâna dreapta, niciodată cu piciorul. Interesant, nu? :)

Ce părere ai despre domnul Stoner Casey? L-am văzut de multe ori cu roata spate în aer pe frânare Âşi eu zic că Âştie să meargă pe motoreta extraordinar de bine :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am facut teste si am filmat, franari de la 80 km/h, franarea incepe de la acelasi punct. Alternativ, intai numai fata, apoi spate-fata. Diferenta este de peste 1m la distanta de franare intre cele 2 situatii.

 

Cesar, tu numai discuti pe langa, dai exemple de ce fac unii si altii, dar nu vii cu nici un argument logic.

Tu ai mers vreodata pe un circuit? In afara de Amkart. :grinbandit:

 

Niko, nu mi-a pleznit nici o vena.

 

Filmulet unu:

 

http://www.youtube.com/watch?v=10bD4nBgyrY&feature=youtu.be

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tu ai mers vreodata pe un circuit? In afara de Amkart. :grinbandit:

 

Serres - 3 participari la RoSBK

 

Cesar, tu numai discuti pe langa

 

Eu cred ca tu habar nu ai sa franezi tare.

 

Filmulet unu:

 

Tu esti aici?

Daca da, atunci trebuie sa stii ca daca apesi frana fata suficient de tare, spatele se ridica in aer de pe asfalt. Iti recomand sa exersezi pana comprimi mai mult suspensia fata. Apasa mai tare maneta de frana dupa ce simti ca ai incarcat suficient fata. Momentan franezi cu destul de multa teama. La o prima vedere, poti reduce distanta de franare pe care o parcurgi acum, cu pana la o treime.

Succes!

 

Din punct de vedere tehnic, filmul tau este ok doar daca te are pe tine ca exponent. Ca sa fie elocvent in discutia de fata, trebuiesc pusi mai multi motociclisti sa puna frana.

Ai folositi tehnica pe care o sustii? Spatele apoi fata? Daca da, incearca sa apesi fata cam de doua ori mai tare dar nu mai repede. Intareste preload-ul la arcurile fata, te va ajuta sa incarci mai repede suspensia. Explica-mi te rog de ce in ultimii 5-6 metri pe care ii parcurgi nu reusesti sa opresti mai rapid? Te duci parca esti pe sanie, nici nu zici ca apesi frana cu incredere. Un incepator asta vara a reusit sa scape de acest minus, in doar 10 minute. Daca vrei si nu esti incapatanat, te pot ajuta si pe tine :ok:

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu, e tata, s-a filmat cu un vfr rosu .. :grinbandit:

Nu am vrut sa ridic spatele sa fac poc-on camera - dar am franat suficient cu spatele incat sa las multe dungi pe asfalt. Si cu fata am franat suficient.

Normal ca pot sa o reduc.

 

Am franat de mai multe ori decat am filmat, si mai tare si mai incet, media e cam pe-acolo pe unde am filmat, dar ideea e ca de fiecare data a aparut o diferenta de cam 1m intre cele 2 tipuri de franari, chiar si mai mare, 1m e media. Si nu am incercat sa trisez, am exact 80 la ora la primul con, am incercat sa testez sa-mi satisfac propria curiozitate, nu neaparat sa va arat voua, un fel de mythbusters.. :grinbandit:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce s-a turat el, s-a dus si s-a filmat! :crack:

 

Ia-l si pe Sinner cu tine si pune-l sa franeze cu o motoreta sport doar cu frana fata sa vedem diferenta de distanta de franare! :laugh:

 

P.S. Troleibuzul ala nu are frane combinate, nu era inca dual-cbs la Honda?

Ca dovada ca vorbesc cu peretele. Am zis eu undeva ca are frane combinate?

Le-am folosit eu combinat, nu ca ar fi ele combinate.

O sa filmam si Ducati mai incolo, dar rezultatul nu are cum sa iasa altfel, asta daca nu triseaza el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In incercarea de la 0.40 ai franat mai tare fata, ti s-a ridicat spatele, ai incarcat asa cum trebuie suspensia, dar cand deja incetinisei destul de mult si de teama sa nu cazi i-ai dat drumu. Incearcca sa incarci fata in acel mod cand ai viteza mare, dar nu foarte brusc pentru ca poti bloca discul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

bb, nu-mi dau seama foarte bine din filmarea aia, dar la intalnire sa nu mergi in spatele meu :P

Pariu pe ce vrei tu ca nu o sa merg in spatele tau :D

 

Iaca si filmuletul doi, aici se vede mai bine ridicarea spatelui.

Poate nu se vede pe film, dar am franat destul de tare. Filmati-va si voi si o sa vedeti ca nu se vede ca la Eurosport. :crack:

 

http://www.youtube.com/watch?v=zJi7M-jZpgs&feature=youtu.be

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nici nu m am trezit bine si mi-a dat link pe forum ha ha ha.

ideea este ca acum daca o dam in fineturi ajungem la multe detalii pe care un average street rider nu le ia in calcul. Setari suspensie fata + calitatea pneului + temperatura pneului in momentul respectiv + temperatura asfaltului.

 

Acolo VFR ul abia era scos din garaj deci vax.. franarea de care zici tu cezare putea sa il puna in freza: pneuri reci, compozitie gen.. touring.. nu atat de soft precum cele pe care de exemplu eu le am pe 749 - btw.. pe fatza pe strada 'port' numai soft no matter what.

 

Un rider obisnuit nu va killari niciodata frana fata cum o face unul care s-a dat pe circuit in conditii mai 'hot' si nu chiar la plimbare, cu franari violente si etc.

 

In cazul unui rider de acest gen frana spate AJUTA, sunt clar convins de asta. In cazul unui rider cu experienta cred ca diferentele sunt destul de mici, nu stiu daca am vreme astazi, dar poate maine facem un filmulet si cu 749.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ideea este ca acum daca o dam in fineturi ajungem la multe detalii pe care un average street rider nu le ia in calcul.

 

Lasa diplomatia si ia-l pe badie la mentorat :D

 

Poate nu se vede pe film, dar am franat destul de tare.

 

Trebuie sa ai discul albastru dupa doua frane puse tare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cesar, ideea e simpla, eu doar vreau sa dovedesc ca dist de franare e mai scurta cu ambele frane, nu sa franez fff tare sa iasa fum din cauciucuri.

Filmuletele sunt relevante pt ca eu am franat in toate situatiile, si in ambele situatii am aplicat frana fata destul de tare, sau la fel de tare ca atunci cand am aplicat si spatele.

Adica am vrut sa ma conving pe mine insumi in primul rand ca teoria se transpune si in practica, nu am trisat deloc.

 

Da, in franele cu spate cu tot am inceput intai cu spatele si aproape de fiecare data am tarait cauciucul si am lasat dunga pe jos.

Ideea e ca fata am aplicat-o la fel in toate cazurile, dar cand am pus si spatele m-am oprit mai repede. Asta e tot.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...