Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Vizitator stress_L&P

oricum trebuie schimbat mai des decat la ....30 de ani cum zice Belbody :lol: :lol: :lol:

 

ideea initiala era ca o mobra intretinuta si servisata va frana mai bine decat una care care nu a fost servisata si nu a avut franele curatate, lichidul schimbat, eventual furtunele schimbate sau pistonasele etc

ce atata filosofie...

 

aici e prima (si probabil ultima) oara cand sunt de acord cu tine!

 

Un studiu aspura lichidelor de frana DOT3/DOT4/DOT5.1 a aratat ca la 12 luni, acesta absoarbe in medie 2% apa, procent volumic. Vorbim despre lichidul din instalatia de frana. Studiul a fost facut pentru automobile. Nu cunosc un studiu dedicat expres motocicletelor.

DOT5 nu absoarbe apa.

 

ba da! absoarbe!!!

 

Dot 5 nu absoarbe apa dar nici nu se preteaza la folosirea pe strada.

 

vorbesti prostii. depinde de sistemul de franare (sau de ambreiaj). sunt motoare insclusiv ss si sbk care cer asa ceva "din fabrica" :)

 

Nu e vorba de asta. Daca motocicleta a cazut, s-a strambat ceva sau a intrat pamant, nisip, mizerie, a suferit accident, a stat in ploaie - e rugina acolo, etc, manetele se misca aiurea. Nu se greseaza maneta, articulatia. Asta a fost singura motoreta cu fenomenul descris. La celelate problemele erau mecanice, nu hidraulice. Maneta mai face figura cand garniturile din etrieri sunt umflate. Sunt mult mai multe cauze decat lichidul de frana. Cazul asta despre care povestesc a fost special.

 

 

 

Ai vrut sa zici DOT5.1 (?)

Ai dreptate, circuitul trebuie spalat cu lichid de frana proaspat dintr-un recipient sigilat.

 

nu, cand vrei sa speli intr-adevar circuitul de frana se spala cu alcool tehnic si dupa aia se lasa macar 2 ore piesele langa o sursa de caldura. piesele de cauciuc le leasi langa...

 

Si a mai aparut o idee, luati-va fratilor sisteme CBS ABS, ca franatul la motorete e mai greu "ca" carnea de porc!

si cbs-ul si abs-ul pentru un pilot ok, nu "extra-meaga-plm" sunt de cacao!

 

Se pare ca invitatia la baieteala a fost refuzata. Pacat, ar fi fost distractiv. Pun la bataie un set de gume de ploaie pt pista, superexcelente pentru mersu pe frig. Ce zici tarka san?

 

ma bag eu ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

DOT 5 e mov dar se face portocaliu in timp, siliconic, nu absoarbe apa dar absoarbe aer, apa ajunsa in sistemul de franare ajunge in partea de jos a etrierilor pentru ca nu se amesteca cu lichidul si e mai grea. Trebuie schimbat mai des, etrierii demontati mai des pentru a scoate eventuala apa acumulata.

Nu e compatibil cu ABS. Se face marmelada daca e contaminat cu DOT 3/4.

 

DOT 5.1 e compatibil cu 3 si 4. E transparent sau galbui si se face portocaliu sau negru in timp. Exista si albastru sa vezi cand ai scos tot lichidul vechi.

Asta absoarbe apa si e compatibil cu ABS-ul.

 

Eu stiam ca nu se foloseste DOT 5 la modele de serie. Am aflat acum ca Harley foloseste. De altele nu stiu. Posibil sa mai foloseasca si altii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ba da! absoarbe!!!

 

Am folosit o singura data DOT5. Am inlocuit DOT4 pus intr-o instalatie de Harley unde trebuia pus DOT5. Se facuse o eroare. Daca zici ca si DOT5 absoarbe apa... ce sa zic, eu stiam ca nu. Daca stii mai multe si poti sa imi dai si niste referinte, iti raman recunoscator.

Tu la ce folosesti DOT5? Cata apa absoarbe lichidul asta comparat cu DOT4?

 

vorbesti prostii

 

Cred ca putem sa discutam in termeni amicali, e constructiv pentru discutie :ok:

 

nu, cand vrei sa speli intr-adevar circuitul de frana se spala cu alcool tehnic si dupa aia se lasa macar 2 ore piesele langa o sursa de caldura. piesele de cauciuc le leasi langa...

 

Am constat in timp ca e suficient sa speli vechiul lichid cu lichid de frana proaspat. La cazuri mai grele, se poate spala inclusiv cu apa, depinde cat timp aloci pentru operatiunile de service sau de mentenanta. Alcoolul are avantajul ca se si evapora relativ repede. Nasol este ca daca speli cu alcool, inhalezi vaporii si se lasa cu dureri de cap :)

 

si cbs-ul si abs-ul pentru un pilot ok, nu "extra-meaga-plm" sunt de cacao!

 

De acord cu CBS-ul, nu este un sistem pentru piloti sau pentru pilotaj, este pentru strada si mers civilizat. La ABS am insa o parere impartita... trebuie mai intai sa testez pe pista.

 

ma bag eu ;)

 

Cu mare placere dar... invitatia era pentru altcineva :)

Cauta-ti un "client" :D

 

DOT 5 e mov dar se face portocaliu in timp, siliconic, nu absoarbe apa dar absoarbe aer, apa ajunsa in sistemul de franare ajunge in partea de jos a etrierilor pentru ca nu se amesteca cu lichidul si e mai grea. Trebuie schimbat mai des, etrierii demontati mai des pentru a scoate eventuala apa acumulata.

Nu e compatibil cu ABS. Se face marmelada daca e contaminat cu DOT 3/4.

 

DOT 5.1 e compatibil cu 3 si 4. E transparent sau galbui si se face portocaliu sau negru in timp. Exista si albastru sa vezi cand ai scos tot lichidul vechi.

Asta absoarbe apa si e compatibil cu ABS-ul.

 

Eu stiam ca nu se foloseste DOT 5 la modele de serie. Am aflat acum ca Harley foloseste. De altele nu stiu. Posibil sa mai foloseasca si altii.

 

Referitor la culori, cei mai multi producatori livreaza lichidul de frana DOT4 si DOT5.1 cu o culoare galbuie. Am intalnit insa si lichid de frana DOT5.1 roz - Liqui Moly sau albastru - Bel Ray. Cred ca e adaugat doar un pigment pentru a vedea mai usor nivelul in rezervorul cu lichid de frana.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu calc si frana spate cand vreau sa opresc...ma ajuta sa nu dau ca prostu-n frana fata...sunt fraier nu? :))

 

 

in principiu...frana spate ajuta foarte putin...dar daca stii sa o dozezi...e si ea acolo si ajuta...:D

 

Si eu folosesc ambele frane ca sa le uzez egal. In felul asta schimb mai rar placute de frana. Dar cum spuneam nici nu franez ca nebunul.

 

Si eu raman la parerea mea ca e bine sa franezi cu tot ce ai indiferent cat de putin ajuta. Si daca tot vorbim despre circuite am observat ca pilotii se imping in ghidon cand franeaza tare. E clar ca schimba centrul de greutate dar eu cred ca luand vantul in piept reduc din viteza.

 

 

Harley pune sisteme de franare cu DOT5. Nu stiu exact pe care modele si din ce ani dar stiu sigur o motocicleta care pune frana cu asa ceva. Un soft tail din 97 cu care am mers.

DOT4 si DOT5 nu sunt compatibile, DOT5 este pe baza de silicon. DOT5 dizolva garniturile din sistemele cu lichid DOT4. DOT4 si DOT5 nu sunt miscibile, puse in acelasi vas se comporta ca apa si uleiul. DOT4 si DOT5.1 sunt compatibile, adica la un sistem cu DOT4 poti pune DOT5.1 care are punct de fierbere mai ridicat.

 

Mai este si RBF (racing brake fluid) care este compatibil DOT4.

 

Multam mult. Nu stiam asta.

 

Eu la toate mobrele imi dau seama ca e cazul sa schimb lichidul cand maneta incepe sa se miste in hopuri sau simti ca si cum ar freca ceva pe cauciuc ud. Schimbi lichidul si fenomenul dispare.

 

Nici asta nu stiam. Mai invatam cate ceva. Tocmai am flat ca trebuie sa schimb lichidul de frana la motocicleta mea. :lol:

 

Nici eu nu stiu cata apa retine lichidul de frana. Totusi din ce am citit lichidul nu se uzeaza daca nu este folosit. Poate sa stea in instalatie mult si bine ca nu are nici pe dracu. Dar ca orice ulei incepe sa se degradeze imediat ce a fost incalzit. Acum e posibil sa retina si apa din condens. Poate spun prostii dar nu e imposibil.

 

Sunt momente in care franele incing lichidul atat de tare incat acesta ajunge sa fiarba. Eu am intalnit numai la frana spate. Pur si simplu ramai cu pedala moale pana se raceste lichidul.

Asa ca parerea mea este ca lichidul sa se schimbe cand este nevoie. Ca poti sa mergi cu motorul de trei ori in doi ani si nu are rost sa schimbi lichidul ori poti sa il fierbi de cinci ori in doua luni si mai bine il schimbi. Depinde de fiecare cum merge cu mobra.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si daca tot vorbim despre circuite am observat ca pilotii se imping in ghidon cand franeaza tare. E clar ca schimba centrul de greutate dar eu cred ca luand vantul in piept reduc din viteza.

Da,se imping in ghidon si apasa in jos pe el pt a pune cat mai multa forta si apasare pe furca fata si astfel mai reduc putin riscul de a li se bloca fata pe franarea puternica.Normal,la ce suspensii dure au ei pe fata,efectul este destul de minor,dar ajuta.

Frana aerodinamica,vantul luat in piept eu zic ca e neglijabil,mult mai mult conteaza felul cum franeaza

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

Am folosit o singura data DOT5. Am inlocuit DOT4 pus intr-o instalatie de Harley unde trebuia pus DOT5. Se facuse o eroare. Daca zici ca si DOT5 absoarbe apa... ce sa zic, eu stiam ca nu. Daca stii mai multe si poti sa imi dai si niste referinte, iti raman recunoscator.

Tu la ce folosesti DOT5? Cata apa absoarbe lichidul asta comparat cu DOT4?

 

 

 

 

la ambreiajul apriliei. este facut sa mearga cu dot4 dar eu folosesc de 2 ani dot 5, merge mai usor ambreiajul si nici nu se mai murdareste. n-am inventat eu roata, la fel, chestie citita de pe un forum dedicat rsv-urilor. de absorbit absoarbe mai putin cu ~50% (ochiometric), am pus in 2 recipiente o cantitate egala de dot 4 si 5. n-am masurat cu vreun instrument, dupa o luna era diferenta sesizabila.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Frana aerodinamica,vantul luat in piept eu zic ca e neglijabil,mult mai mult conteaza felul cum franeaza

 

muhahaha, ai trecut si tu de 100km/h cu r1 ala?

 

de pe la 150km/h in sus cand iei mana din gaz si faci air brake franezi aproape la fel de tare ca unele masini cu frane slabe.

 

acum pentru raceru de forum e foarte neglijabil fenomenul, la fel ca frana spate, btw azi am oprit de multe ori doar cu frana spate, nici o emotie, mers civilizat in oras.

Editat de bec
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

la ambreiajul apriliei. este facut sa mearga cu dot4 dar eu folosesc de 2 ani dot 5, merge mai usor ambreiajul si nici nu se mai murdareste. n-am inventat eu roata, la fel, chestie citita de pe un forum dedicat rsv-urilor. de absorbit absoarbe mai putin cu ~50% (ochiometric), am pus in 2 recipiente o cantitate egala de dot 4 si 5. n-am masurat cu vreun instrument, dupa o luna era diferenta sesizabila.

 

Interesant ce zici. Este într-adevăr enervant lichidul de frână jegos. Mai Âştii Âşi alte circuite unde DOT5 nu dizolvă garnituri?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ bec :

Da,am trecut si eu de 100 kmh cu r1 ala.

Nu am zis niciodata ca as fi racer si nici nu vreau sa fiu.A fi racer si a cunoaste fenomenul curselor moto si auto sunt 2 lucruri diferite.

Eram sigur ca multi care "au trecut si ei de 150 kmh" si s-au ridicat de sub parbriz si era sa-i sara vantul de pe sa s-au gandit "vaai,cata frana am pus eu acuma cu peptul".Dar efectul e neglijabil (pt pilotii de MotoGp) pt ca tu daca te-ai uitat de la ametitoarea viteza de 150kmh iti taie vreo 20-25 kmh rapid si dupa aia scade usor cu cate 5-7 km.

Conteaza,conteaza si asta,dar conteaza,ca sa fac o aroganta,cam cat frana spate :bounce: .Nu,glumeam,frana spate se observa ceva cand o pui,totusi.

Mult mai mult conteaza felul cum se infig ei in franele alea de carbon si mai ales cum se echilibreaza si se pozitioneaza pt a se culca pe urmatoarea curba.

 

de pe la 150km/h in sus cand iei mana din gaz si faci air brake franezi aproape la fel de tare ca unele masini cu frane slabe.

Prostie mai mare nici n-am auzit vreodata.A,sau prin masini poate intelegi Trabant?Ca altfel daca are discuri pe fata te-a ars...

Incearca sa faci o franare comparativa,nu de la 150 kmh cum te lauzi tu,ci de la 100kmh cu orice masina normala (ex. un Logan care nu sunt stralucite pe frane) si crede-ma,vei avea o mare surpriza.

Orice motocicleta franeaza mult mai slab decat o masina actuala.

De ex un Vw Golf IV sau un Ford Focus Mark 1 franeaza de la 100-0 in 30-29 de m.O motocicleta performanta (Fireblade,R1,etc) face acelasi lucru in peste 45 de m.

Chestia asta se intampla nu atat datorita sistemului de franare al motocicletelor care au devenit foarte performante cat din cauza ca nu exista greutate si deci apasare pe roata.

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Efectul ridicarii corpului e intradevar neglijabil. Ce simt baietii este ca odata cu ridicarea corpului lasa si gazul. Cele doua efecte combinate reduc asa de la un 180 la un 140 instant, apoi se descreste mai usor.

 

Faceti un test, stati aplecati, apoi ridicati-va drept in sa la un 180 cu gaz constant. Veti vedea ca efectul e foarte mic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...