Sari la conținut

Dnepr MT10


AdrianS
 Share

Postări Recomandate

Mă încearcă un simțământ cam întortocheat: îmi pare, pe de o parte, c-o-nÂşel pe Zeta (Âşi pe CZ-iÂştii sacri precum Ivan) cu un fier mare Âşi ne-cehesc. Pe de alta, sunt fericit, bucuros, aproape neîncrezător, extaziat Âşi cam zăpăcit: astăzi m-am ales cu un Dnepr MT10 cu ataÂş.

 

Din capul locului am Âştiut că va fi o poveste ciudată cu motocicleta asta: mama, om mai cu frică de Dumnezeu Âşi de traficul rutier, s-a înveselit Âşi îmbujorat ca o păpădie primăvara când a văzut Dneprul pe trei roți; mai-mai că voia să sară în ataÂş! Am aflat mai târziu că visul ei mai vechi (sau măcar de când sunt eu mai cu ghidonul în brațe, deci tot ar fi niscaiva ani) e să meargă într-un ataÂş. Încerc cu această introducere, printre altele, să le mulțumesc alor mei că m-au sprijinit cu achiziția.

 

Aflând prin intermediul "Bursei" de țocicletă, am avut bafta fericită de a bate o palmă rezonabilă cu (deja) fostul proprietar Âşi, după ce-am strâns fondurile, ne-am prezentat cu toții în Dacie azi-dimineață în fața porții în cauză. Am remorcat Dneprul de fundul maÂşinii, am întocmit niÂşte acte preliminare Âşi am luat calea Comana, drum care mi-a făcut niÂşte muÂşchi la umeri că mi-s acuma umflat mai ceva ca Schwarzenegger. Problema a fost că am agățat cordelina de remorcare cam de ataÂş, ca să feresc roata din față. O bună parte din efortul meu a intrat la menținerea permanentă a unui viraj dreapta numai pentru a contracara tendința cordelinei de a mă trage în stânga Âşi pentru a merge, în consecință, drept. Iar curbele la dreapta - vai! - au fost criminale! Trăgeam de biata motocicletă de parcă viram cu transoceanicul pe Atlantic!

 

Într-un târziu, când am simțit cu toții miros de grajd că ne apropiam de "țară", am oprit pe marginea drumului ca să deshămăm Niprul. Nea' Aurică ni-l pornise de dimineață, ba chiar mi-a plăcut cum duduia curtea Âşi bolta de viță cu tot cu boxerul bătrâior. Ei, cum am făcut, cum n-am făcut, că nu mai voia acuma să mai aprindă cu niciun chip becul roÂşu. Verifică firicelele fragile (trebuie refăcută toată instalația electrică), dă-i Âşi pune crocodilii de curent de la Dacie la victimă, palme, bocanci, tot. ÂŞi nimic. Până la urmă ne-am dumerit: cheia contactului e cam obosită Âşi nu reuÂşeam s-o răsucesc înspre poziția "aprindere".

 

Becul s-a aprins, am dat drumul la benzină. Robinetul oricum nu mai opreÂşte mare lucru, dar gestul rămânea oricum pentru fotografi. Am înecat K63-urile, am închis clapeta de aer Âşi i-am tras niÂşte pedale. După o scurtă nehotărâre, dacă n-a-nceput Niprul meu (vai, cum sună!) să ragă, să păcăne, să ralantiască, să le facă pe toate cele pe care le-ar face o faină maÂşinărie în patru timpi, bucuroasă că stă din nou sub albastrul cerului de prânz. Ce să mai! A plecat de pe loc, l-am plimbat Âşi pe taică-meu pentru prima dată în viața lui cu ataÂşul de-a zis că i-a plăcut Âşi că-i miÂşto suspensia, m-am dat încoace Âşi-ncolo pe-un drumeag de încercă până când a sărit cablul de ambreiaj din manetă Âşi am fost nevoit să mă opresc de urgență. Problemioara s-a rezolvat temporar, suficient cât să ajungem până-n curte fără altă muncă de tractare.

 

Urmează deocamdată niÂşte poze, ca să vă țin aproape:

 

post-7792-1286221133_thumb.jpgpost-7792-1286221191_thumb.jpgpost-7792-1286221208_thumb.jpgpost-7792-1286221255_thumb.jpgpost-7792-1286221278_thumb.jpgpost-7792-1286221291_thumb.jpgpost-7792-1286221339_thumb.jpgpost-7792-1286221345_thumb.jpgpost-7792-1286221366_thumb.jpgpost-7792-1286221381_thumb.jpgpost-7792-1286221400_thumb.jpgpost-7792-1286221417_thumb.jpgpost-7792-1286221432_thumb.jpgpost-7792-1286221447_thumb.jpgpost-7792-1286221561_thumb.jpgpost-7792-1286221568_thumb.jpgpost-7792-1286221877_thumb.jpgpost-7792-1286221908_thumb.jpgpost-7792-1286221921_thumb.jpg

 

M-am scârbit de mine doar puțin Âşi trecător astăzi, pe când depăÂşeam - rulând pe puterile boxerului din dotare - un copil pedestraÂş: m-am surprins arborând o mască a impenetrabilului, al trufaÂşului, al ăluia care are fiindcă are vârsta, bafta, bucuria Âşi posibilitățile necesare, în comparație cu Celălalt care n-are fiindcă, săracul, nu are vârsta, bafta, nici bucuria sau posibilitățile necesare. Mi-am dat seama că nu voi fi altul decât eu însumi Âşi nu voi uita de la ce fiare am plecat. Chiar Âşi dacă am acum ditamai Niprul, acest fier uriaÂş care se apropie de maximul pe care-l poate avea unul din ăÂştia "comuniÂşti" de modă nouă. N-aÂş vrea să-Âşi dea acum palme Nea' Ivan că i-a donat niÂşte dinamuri unui băiat care, mai nou, s-ar găsi cu ifose Âşi cu fandoseli de om care are. Chit că va trebui să vând Muravey-ul, de fandosit nu mă voi fandosi vreodată, că răsplata-mi va fi accidentul grav. Pur Âşi simplu am avut un picuț de noroc Âşi cu asta basta. Mai bogat nu sunt foarte, mai sărac - poate nici atât. Poate doar cu un pas fizic mai aproape de mântuiala spirituală.

 

În fine, haidem totuÂşi să revenim la oile noastre.

 

Primo: actele Âşi plăcuța nituită pe cadru spun amântoate că motocicleta este un "Dnepr MT10". Constat cu uimire că am avans variabil manual, cu o manețică de comandă montată pe ghidon, înspre mânerul stâng. AÂşa aveau MT10-urile? Se poate monta un avans "modern"? Există posibilitatea montării unei aprinderi electronice? Urmează să fac săptămâna viitoare, dacă dau jos capacul de la avans, niÂşte poze în zona cu pricina, pentru lămuriri.

 

Secundo: amândouă carburatoarele sunt model K63. Am înțeles de la Dany că aÂşa erau echipate aceste MT10-uri mai vechi. Eu sunt mai necunoscător, lipsit fiind de experiență. De aceea vă întreb: ce părere aveți despre acest model de carburator? Există diferențe mari de eficiență Âşi consum între K63, K65 Âşi K68?

 

Terțo: avem o buboaie mare la cutie. Cam sare din a doua. Simptome: fie sare din viteză Âşi mă turez ca tâmpitul până să-mi dau seama, fie se comportă (în treapta a doua, accelerație mai puternică) de parcă ar patina ambreiajul, aderența între plăci ar scăpa, motorul s-ar tura, ca pe urmă să se refacă aderența Âşi mersul normal să se reia brusc, aproape violent. Descriu doar simptomul, însă Âştiu că se întâmplă numai în treapta a doua. Promit că urmează perioade lungi de lectură a materialelor didactice din domeniu, însă până una-alta vă-ntreb: care ar putea fi cauza problemei? Cât ar costa o reparație?

 

AtaÂşul a fost hărtănit la viața lui, însă este "făcubil" Âşi sper să-l dreg. Va fi, cel mai probabil, tapițat pe dinăuntru, scaunele vor fi refăcute frumos Âşi vom încerca poate deschiderea unei trape elegante de portbagaj în partea din spate. Poate reuÂşesc să integrez Âşi o FOARTE discretă priză de brichetă auto undeva prin ataÂş, ca să-mi pot încărca câte-un telefon la drum lung. Dar lăsând prostioarele deoparte, aÂş fi bucuros să citesc toate sfaturile Âşi părerile voastre în legătură cu NipraÂşul. Văd mulți meÂşteri în alde boxerelor pe forum Âşi asta-mi dă apă la moară.

 

Cadrul trage drept, poate doar o idee în stânga. Există din fabrică frână pe roata ataÂşului? Dacă da, al meu nu are aÂşa ceva! ÂŞi-mi cam pare rău...

 

Mi-ar plăcea Âşi niÂşte poze cu Niprele voastre, să văd ce stopuri, ce poziții, ce semnale aveți montate pe motocicletă Âşi pe ataÂş (eu nu am de niciun fel pe ataÂş), cum vă stă uleiul sub baie, ce dichis e pe-aici Âşi pe dincolo. Mi-ar plăcea poate să am posibilitatea (într-un viitor tare improbabil) să fac rost de un grup de MT16, ca să mai iert pragul proaspăt betonat de la poarta poponeatații de la țară: am zgârmat un ditamai Âşanțul astăzi ieÂşind din curte cu Nipra, de mă mir că n-au aruncat ai mei după mine c-o cazma ca să astup la loc.

 

De la atâta exces de zel, pot foarte uÂşor să scriu mult prea mult pentru o singură postare Âşi să vă plictisesc prematur. Motorul îmi sună foarte miÂşto, puternic, cu vlagă - poate, să zic, aud bătaie la tacheții cilindrului drept. Vopseaua albastră nu mă deranjează (deÂşi trebuie totul poponeataățat Âşi revopsit), poate îi voi face Âşi niÂşte dungi. De camuflaj n-o s-o vedeți vreodată, iar neagră poate că ar fi un pic prea solemnă. Pare-se că sufăr de aceeaÂşi problemă cu care se zbătea Cristi 57, anume telescoapele care funcționează când vor ele. Ba chiar mi se pare că s-au mai deblocat de când am luat groapa aia (tractat fiind la doar câțiva metri în urma Daciei) de-am zis că rămân cu ghidonul în mână: ale dracului roți, sunt mai drepte decât rigla!

 

Văd că trebuie să întocmesc Âşi lista de piese necesare, ca să văd cum mă încadrez cu banii. Sfaturi, sfaturi, sfaturi Âşi vă rămân recunoscător! Sunt cam convins că n-o să am timp (Âşi poate nici prea mulți bani) în toamna asta să mă țin de treabă, aÂşa că topicul se va afunda ceva vreme, probabil, prin paginile de dos. La primăvară sigur reînviem, Âşi poate până atunci mai postăm niÂşte reluări, în funcție de timp, chef Âşi resurse.

 

Vă "montez" Âşi două scurte (Âşi slăbuțe) filmulețe proaspete, de azi. Motorul, e drept, sună mult mai miÂşto în realitate!

 

 

Cele bune Âşi stau cu "refresh"-ul apăsat! ;) Ah, ce entuziasm!...

 

Ah! Post-scriptum: încă nu i-am găsit nume, deÂşi m-am "crăcănat de râs" pe seama discuției din topicul Zetei! :) Poate tot ceva cu "Z"... să vedem! ÂŞi cine umbla, domnilor, cu acele cuple elastice pe care voia respectivul să poansoneze "Făcute la mama lor în Baia"? :P Mi-ar trebui Âşi mie o aÂşa cuplă, zău! De-atâția ani...

Editat de AdrianS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 90
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

pai...sa il stapanesti sanatos , cred ca vei deveni prieten foooarte bun cu mihai ;) .Important e ca merge, iti va fi usor sa inlocuiesti doar ce e cu probleme.Oricui spun ca am o moto veche din anii 60 ma intreaba in secunda 2 daca e cu atas.....e ceva mai deosebit un atas, specific epocii de aur.

Multa bafta si asteptam detalii cat mai multe...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"De la atâta exces de zel, pot foarte uÂşor să scriu mult prea mult pentru o singură postare Âşi să vă plictisesc prematur." Pe mine , cel putin , n-ai sa ma plictisesti niciodata cu descrierile tale "poetice" despre experientele pe care le ai ori cu Zeta ori cu Z.... (DNEPR). S-o stapanesti sanatos si iti doresc cat mai multi kilometri si pe doua si pe trei roti !

Editat de Lolo_ID
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bravo dom'le, să-l stăpîneÂşti sănătos! Planuiam o plimbare la Comana pe bicicletă, împreună cu @binox, acum va deveni certitudine! Iar dacă îl botezi cu vreunul din numele propuse de mine, aÂştept mielul :) !

Toate bune! ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa-l stapinesti sanatos si sa te duca fara greturi mult si bine si pe unde iti convine!

Io nu-s suparat ca tradezi sculele cehesti, is bucuros chiar ca mai este cite unu' atins de microb si-s sigur ca el va duce pe mai departe boala asta! Si-o sa te-ajut si la Ivanu' asta cu ceva piesulici (am niste triple de atas, niste cauciucuri pe 18 bunicele...si ce s-o mai gasi prin pod si ti-o trebui) care vor lua calea capitalei prin intermediul copiilor (ca tot s-au invatat cu tine!).

Asa ca bafta la incherbat dihania si mult spor!

P.S.- muica da' ce bine-ti vin ghetutele americanesti, ptiu bata-te sa te bata...! ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bun, facem o postare scurtuță Âşi repejoară de dimineață, că am de fugit încoace Âşi-ncolo.

 

 

 

Imi dai mie cutia aia naspa, iti dau o cutie buna.

Mesaj completat

Haha. si dracusorul din tine si-a dat arama pe fata.

post-263-1286258441_thumb.jpg

Mmm, are cutie de MT10 cu marsarier... ce dracu mah Vali, vrei sa nu apara la lista neagra nici un nipru furat, pai ce, astea ce dracu au? Candmergem sa o subtilizam?

Ăi-a plăcut de la bun început cutia mea de viteze. ÂŞi mie-mi place, e o frumusețe să schimbi vitezele: singura diferență dintre treaba asta Âşi un formidabil (Âşi inocent) act sexual e că bagi Âşi scoți cu piciorul, Âşi nu cu altceva. Întrebarea mea era care crezi că ar fi problema, că remediabilă sunt convins că este. Dumneata ai da la o schimb o cutie tot cu marÂşarier?

 

Heh, Âşi da, îmi place toamna să... dau din coadă! :D

 

 

 

Bravo dom\'le, să-l stăpîneÂşti sănătos! Planuiam o plimbare la Comana pe bicicletă, împreună cu @binox, acum va deveni certitudine! Iar dacă îl botezi cu vreunul din numele propuse de mine, aÂştept mielul :P !

Toate bune! ;)

Nu, la Comana propun o prieteneasca la iarna cu atasele, e aproape de Bucuresti, iar peisajul este mirobolant.

Dom\'le, vă primesc cu dragă inimă! Iarna-i cam friguț că nu am sobe prevăzute, vara-i poate mai indicat. Dar dacă vreți să vă distrați cu derapajele (ne)controlate, atunci n-aveți decât să vă dau coordonatele pe Google Earth Âşi să vă opriți întâi la \"Oață\" după tărie.

 

 

 

mmmmm, ai maneta de avans de M pe ghidon, si aprinderea ar trebui sa fie la fel in cazul asta. Ai semnale de MT9, de cand caut... Rara avis! Ai aparatorile de tabla stg/dr originale... :)

Maneta aia de avans are filetul paradit Âşi va trebui să-l refac pe pas Âşi număr mai mare. Pare blocat fie avansul, fie cablul în cămaÂşă. Semnalele sunt cam oropsite Âşi au plasticele decolorate. Cât despre apărătorile de tablă, abia aÂştept să mă obiÂşnuiesc cu ele sau să le pun dracului niÂşte chedere discrete, că-s tăioase rău! :P

 

Nea' Ivane, bate-m-ar să mă bată într-adevăr, că bine-mi mai vin ghetele-alea! Să trăieÂşti sănătos! Iar jeaca e nemaipomenită, că ieri am venit înhămat cu ea. Altfel cred că-mi degera Âşi sufletu-n mine! Ce piese oi mai avea mata de nu ți-or mai trebui, te scap de ele bucuros (cum altfel) Âşi cu făgăduiala că le pun la treabă cuminte sau la păstrare prevăzătoare.

 

Mi-e să nu vorbesc prostii, dar parcă zice un ceva sau cineva în mine că mai mult sau mai multe motociclete (după cum spunea Alexuț) parcă nu mai am nevoie. Sigur că nu-i mult decât până la următoarea ocazie ivită-n față. Dar deja e vorba de două motociclete frumoase Âşi capabile, iar mai mult de-atât începe să sune a... avariție?

 

Bun, acestea fiind spuse, revin mai pe seară Âşi reluăm cu vervă Âşi valvârtej!

Editat de AdrianS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare si sa o stapanesti sanatos.Am si eu MT 10 si-mi place la nebunie.Dupa parerea mea ,cauta sa o aduci cat mai in starea originala.

Pe atas nu are frana si io zic sa nici nu-i pui.

Nu trebuie sa-i faci capac in spate la atas.E frumoasa asa cum este ea.

Carburatoarele originale sunt alea cu subarul facut din doua table.Nu stiu indicativul.Lumea zice ca sunt proaste.Io spun ca asa cum au mers zeci de mii de km,pot sa mearga si in continuare.

Avansul acela reglabil de la maneta ,cauta sa-l faci sa mearga.O sa te distreze.

Daca ai nevoie de oarece piese pentru viteza a doua ,care te supara,cred ca o sa gasim pe la mine prin atelier.Nu ezita sa ceri ce ai nevoie.

Galeriile de la filtru la carburator ,la acest model de motociclete ,sunt metalice si sunt cromate.Arata super.Cauta sa pui originale.

Aparatorile de vant de la picioare ii dau un aer aparte motocicletei.Sa nu renunti la ele.

Bunu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da' io la emtenoua aveam frana pe atas! Cum se poate...

 

 

Mesaj completat

Galeriile de la filtru la carburator ,la acest model de motociclete ,sunt metalice si sunt cromate.Arata super.Cauta sa pui originale.

Aparatorile de vant de la picioare ii dau un aer aparte motocicletei.Sa nu renunti la ele.

Bunu.

 

Da, pune galerii cromate la admisie; (daca gasesti :) ) aparatorile de vant sunt ca dracu, urate rau; le vinzi? ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca ai nevoie de oarece piese pentru viteza a doua ,care te supara,cred ca o sa gasim pe la mine prin atelier.Nu ezita sa ceri ce ai nevoie.

 

 

Daca ii dai piese, dar nu stii ce piese trebuie, sa nu uiti sa-i repari si lui Adi si pinioanele, pui saibele distantoare, and so on.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da.Gaseste galerii de admisie.

Nu repar motoare.Eu adun motoare.Omu tre sa stie ce are nevoie la trotineta.Si cum pe la mine zace o cutie de MT 10,facuta bucati,poate gaseste ce are nevoie.

Si niste aparatori in plus zac pe la mine.

MT 10 este fara frana pe atas.Astea ce le am eu au fost folosite fara modificari de catre fostul proprietar.Spre fericirea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Felicitari ptr. achizitie si sa-l stapinesti sanatos. Intr-o postare anterioara pe Sinteza Dnepr am scris ceva despre avansul manual la aprindere. Din ce am vazut in poze este acelasi sistem care-l avea Soimu. Depinde ce vei gasi sub capacul de la aprindere. S-ar putea sa fie cu delcou s-au proprietarul (proprietarii) anterior (i) sa fi schimbat sistemul delcou cu sistemul pe avans centrifugal. Atit sistemul delcou cit si centrifugal folosesc platina. Daca este sistem delcou ptr. a trece la avans centrifugal trebuie schimbata axa cu came. La axele cu came ptr. sistemul centrifugal se pot folosi si aprinderile electronice. Axele cu came ptr. delcou au alta prelucrare acolo unde se fixeaza rotodistribuitorul si nu pot fi folosite ptr. centrifugal. Sa incerci o prelucrare a axei ptr. o eventuala adaptare nu cred ca merita. FRINA PE ATAS. Nu cred ca NU a avut asa ceva. Cauta bine la flansa de aluminiu fixata pe bratul basculei atas, partea spate spre barca atas. Trebuie sa gasesti acolo o gaura filetata, s-au un surub cu gaura pe centru ( prin care trece cablul. La frina fata ai surubul cu care reglezi lungimea cablului de frina. Cu el reglezi frina). De regula gaura asta este spre spatele motocicletei. Pe cadrul motocicletei partea dreapta , teava de jos, in fata scaritei pasagerului, este sudat un stut filetat in care se insurubeaza o piesa asemanatoare cu cea de la roata fata. ( o ai acolo la poza cu roata fata. In piesa asta se monteaza un surub de reglat cablul de frina la fel ca la roata atas, surubul de care scriam si la flansa rotii atas) In momentul asta am 5 (cinci)cadre de Nipru in curte si toate au stutul ala sudat acolo. In doua este piesa asta. Si MT 16 are acelasi sistem de frinare prin cablu bineinteles adaptat la transmisia de pe atas. Dar, indiferent de ceea ce spun eu s-au altcineva ( accept ideea ca NU a-r avea sistem de frinare pe atas) tu i-ti faci sistem de frinare pe atas ptr. siguranta ta, a altora, a motocicletei. Am sa fac niste poze cu chestiile aste si l-e voi pune la Sinteza Dnepr. CUTIA DE VITEZE. Pot sa te ajut cu repararea ei. Vad ca sint mai multe oferte. Tu alegi. Rotile pe cit sint? Cumva pe 18? Daca pot sa te ajut cu ceva,spune,si vedem cum facem. Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cu Zeta ori cu Z.... (DNEPR).

iaca numele : 'Zdnepr ! :crack:

 

PS: cand am inceput sa citesc topicul, asteptam sa zici ca ai dus-o in Tineretului ...

Editat de RaduI
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dragilor, iertare de pauza mai îndelungată. Că tot m-a trezit adineauri Ivan din somn (dormeam fericit după un mers mai târzior la bunică-mea azi-noapte), mi-am adus aminte că sunt multe postări pe topicul ăsta cărora nu le-am răspuns. Iar treaba asta n-am făcut-o fiindcă eu însumi sunt încă nehotărât în privința multor aspecte ce țin de Niprescovici.

 

În primul rând, să vedem dacă am energia necesară să ajung Âşi eu la țară sâmbăta sau duminica asta. Dacă scot măgăoaia din magazie, pe urmă îmi va fi mai uÂşor să pun o nouă diagnoză pe toată treaba Âşi să mă mai decid ce Âşi cum. Una e când vorbeÂşti din amintiri Âşi alta-i când stai lângă fier de-apucă el să-ți zică pân' la urmă să te-apuci de treabă într-un fel sau altul, că altminteri te-apucă paÂştele cailor cu geschäftul desfăcut. Pe scurt, acum vorbesc din amintiri Âşi dor.

 

Am tot întors pe toate fețele numele posibile de botez care să-nceapă cu z Âşi nu se prea potrivea excelent niciunul. DeÂşi, trebuie să recunosc, ar fi stârnit invariabil râsul :crack:. Încă m-aÂş fi gândit să-l botez pe Dl. Nipru "Taica Rusu" dacă nu intervenea simplu o cunoÂştință: "Auzi, da' de ce nu-i zici << Ivan >>, cum îl cheamă Âşi pe nenea ăla din Târgu Jiu?" În gândul meu: Zeta cu Ivan. Bă, nu-i rău! Să Âştii că nu-i rău!

 

Trecând la chestii mai serioase, îmi cunoaÂşteți deja buba tehnică de la cutia de viteze. Cât o fi pinionul ăla de fizic Âşi de palpabil, toată motocicleta - după ce m-ați mai lămurit voi cum stau lucrurile - stă totuÂşi sub acel veÂşnic semn tragi-nehotărât al originalului care ar cam trebui să rămână aÂşa Âşi nu prea. Sigur că Âşi mie îmi place lucrul nealterat, lăsat aÂşa cum a fost făcut. Însă a trebuit să-mi punct la punct între timp gândirea despre acest Nipru, anume să Âştiu la ce-l voi folosi. N-a fost greu: Âştiu că vreau să mă ducă până pe Lună Âşi-napoi ("râdeți voi, râdeți voi, vechi amici din Bizanț!" ;) na, visez Âşi eu) sau măcar cât mai aproape de țelul propus. ÂŞtiu că vreau să am o motocicletă în patru timpi fiabilă, modernizată întrucâtva din punct de vedere al măruntaielor care nu se văd prea tare dar care-ți fac ție - ca pilot - viața mai uÂşoară Âşi ei - motocicletei - existența mai îndelungată. În această ordine de idei, cu regret față de domniile voastre, avansul manual va zbura (vedem ce facem cu el) în favoarea unei aprinderi electronice (poate chiar cea rusească pe care o găseÂşte Dany, cu avans automat).

 

Cutia de viteze intră în felul ăsta sub semnul unei decizii aparent mai uÂşoare: prima variantă este să păstrez această cutie de producție mai veche, posibil ultra-hărtănită de fostul proprietar cu sarcină excesivă Âşi prin regim rău de folosire, pe motiv că e mai originală Âşi are turnată-n carcasă prinderea pentru acel filtru de aer de tipul celor montate pe maÂşinile americăneÂşti ale anilor '70, dar necesitând desfacere Âşi recondiționare. Îh, îh, nu sună rău, dar nici prea grozav nu e. De cumpărat fiare buÂşite i s-a cam luat snobului din mine de când cu Zeta. A doua variantă este (ca să aibă Mihai de ce se bucura Âşi oftica în acelaÂşi timp) s-o dau la schimb pe o cutie de MT10 (marÂşarier includăd) bună, renunțând astfel la filtrul de aer original Âşi la o seamă de respect. Astfel aÂş fi scutit de recondiționarea cutiei pentru moment, aÂş evita o serie poate chiar utilă de lecții într-ale cutiei de Nipru dar m-ar scăpa Âşi de o mare seamă de bube Âşi mi-ar câÂştiga un pic de timp pentru repunerea relativ grabnică pe picioare.

 

Varianta a treia ar fi să cumpăr o cutie second-hand de la Dany cu banii ăia nu prea mulți cu care se cumpără Âşi să păstrez în felul acesta Âşi vechea cutie dubioasă. Cred că hotărârea definitivă o voi lua după o consfătuire cu taică-meu Âşi nițică muncă de diplomație din partea lui Mihai. Restul îs planuri de om care s-a născut indecis, pradă a mai multor perspective Âşi puncte de vedere decât ar fi vrut să aibă. Oricum ar fi, nu vreau să mă plimb cu ea aÂşa, cu acea treaptă a doua care scapă. Văd că e mult prea esențială Âşi-i păcat să omorul motorul când supra-, când subturându-l. Am totuÂşi o nedumerire: există un pistonaÂş în partea de jos a pârghiei de ambreiaj, altul decât cel pe care apasă pârghia în momentul debreierii. Ce rol are ăla, ce face? Că la mine cam stă de pomană, din câte-am văzut; Âşi sunt convins că nu-i bine. Menționez că, în dreptul lui, pe pârghie, există un Âşurub de reglare a cursei. Completare: deserveÂşte care-cumva la funcționarea marÂşarierului? Nici nu m-am uitat cu atenție, că n-am avut când!

 

Un lucru e sigur: nu există să plec la drum fără frână pe ataÂş. Scârboasă ciclistică are la frânare cu ataÂşul ăla care fuge de nebun înainte, asta-n timp ce restul motocicletei se chinuie să-l țină de urechi Âşi de brâu ca să nu fugă. O fi fost el original sau nu fără frână pe ataÂş, dar în realitatea rutieră românească din 2010 cred eu că nu mă pot risca. Cum era Âşi cu avansul ăla de care am vorbit: dau de manețică încoace Âşi-ncolo. Iertare vă cer, dar "sunt tânăr, Doamnă" Âşi îmi mai trebuie Âşi un pic de viață pe lângă recenta obsesie cu motociclismul. V-aÂş întreba voi ce-ați face-n locul meu, însă pe de o parte mi-ați dat deja o frântură din răspuns, iar pe de alta mi-e că nu fac decât să-ncerc să mă auto-legitimez Âşi să aud ceea ce vreau eu să aud. Însă de-asta-i forum, ca să se vorbească.

 

Carburatoare - nu Âştiu. Încă nu Âştiu cu ce se mănâncă pragmatic sincronizarea, dar îndrăznesc să întreb: ce-i aia consum Âşi eficiență la K63, K65, K68 Âşi misterioso-legendarele Mikuni? Reiau ideea că eu am K63 pe Niprov. Dacă tot îl fac, apăi să-i reduc consumul, că gazu-i scump fir-ar mama lor dă petroliÂşti.

 

Mi se pare că anvelopa spate are câteodată tendința să frece uuun picuț în cardan. Are voie? Roata îmi pare că are mult prea mult loc în stânga Âşi prea puțină toleranță în dreapta. Cred că de-aia i-a Âşi montat nenea ăsta roată de nu Âştiu ce pe spate, ca să nu-i mai frece gogoÂşile-alea de cauciuc în cardan. ÂŞi nici întinzător de lanț nu văd ;)!

 

Apărătorile de vânt sigur că rămân, n-am încă doleanțe reumatice bacoviene. Va exista Âşi o cutie la baterie ca să nu umble care-cum i se va năzări. Motorul rămâne marea enigmă, însă Âştiu eu la cine să apelez pentru un pic de consultații preliminare. Să vedem cum stau cu jocurile Âşi bătăile, chestie pe care m-aÂş apuca s-o fac chiar azi dar parcă mi-a intrat frigu-n oase, nu Âştiu ce dracului. Băi fraților, voi să faceți bine să dați o tură cu ataÂşele în iarnă sau în primăvară sau acuma-n toamnă dacă s-o mai încălzi (că pe urmă vin nămeții Âşi naiba mai scoate consum de 6% pe coclaurile alea), ca să mă însuflețiți Âşi pe mine. Că mi-s cam derutat deocamdată.

 

Ar mai fi de întrebat Âşi de povestit, dar de dragul forumelii las totuÂşi postările mele în dimensiuni cât de cât... agreabile.

 

Cele bune Âşi aÂştept să interveniți!

Mesaj completat

Completare pe 27 octombrie 2010 - să tot fie spre zece trecute ceasul.

 

Retrospectivă. Senzație: pleci de la copilării. CălăreÂşti întâi trotinetă, apoi bicicletă cu roți ajutătoare, BMX, mountain bike, semi-cursieră Âşi tot aÂşa. Revii în studenție la cele trei țevuÂşte înfipte-n două roți, o vechitură de bicicletă găsită prin Viena, dar "vintage", "old-school". Aiurea: Âşaua e prea joasă, cadrul e "de damă", n-are decât trei viteze. Dar arată grozav, bagi studentele în boală Âşi, dacă te mai Âşi îmbraci în haine pământii, intri în ton atât cu parcurile urbane, cât Âşi cu cromul aripilor luuungi care te apără de noroi mereu.

 

Vezi tu, americanule Âşi japonezule, noi (încă) suntem europeni. Unde cultura prin unele părți spune că tot ce zboară se mănâncă, noi avem damblale cu mucegaiul, conservatorismul Âşi oprirea ruginii. Etichetă, valori morale, chestii de neînțeles într-o vreme în care se mai chinuie câte-un antropolog bătrân să tragă semnalul de alarmă că barca se scufundă. Ne-am obiÂşnuit cu tabla, fascinația foii de tinichea mai subțire sau mai groasă, bătută Âşi răsucită Âşi lustruită pe toate părțile într-o fascinație care scrie romane. Fierarii al căror meÂşteÂşug a-nceput să piară după vremea maeÂştrilor țigani care scoteau din foaie de tablă - capotă de avion la fabrica IAR. Adică ce-i aia plastic? Invenție păcătoasă. Nici grea, nici nu clăncăne, nici nu rugineÂşte, e doar uÂşoară Âşi eficientă. Prostii. Nu, dom'le, pe scurt: noi vrem aripi la motociclete.

 

Ne uităm cu jale prin reviste, poze Âşi la exemplarele propriu-zise. Motociclete carenate, din care nu se mai înțelege nimic, niÂşte gloanțe pe roți cu aromă de testosteron infantil. Ciocăneala cu două degete în caroserie este de prisos, fiindcă Âştim de pe-acum că materialul va suna gol, uÂşor, cu "toc-toc" Âşi va vibra un pic. Un plastic. ÂŞi sub toate kilotonele-alea de cai-putere mâncând jăratic stă, ironic Âşi amărui, un cadru care mai aduce aminte a ce-a fost odată un CZ, un BMW. Sub toată esența aia de urlet motorizat stau două aripi care nu fac nimic Âşi nici măcar frumoase nu-s. Una-n față care doar îi arată noroiului pe unde să intre (dar cine merge cu aÂşa ceva pe noroi?!), ca să aibă proprietarul ce freca la radiator, Âşi una-n spate pusă care bucură mamele Âşi nevestele. Bucură mamele Âşi nevestele când îÂşi văd copiii Âşi copilele venind acasă cu spinarea plină de stropi murdari, de jeg ca de capitală europeană. Că sare tot noroiul, cum dracului să nu sară?! ÂŞi când vede noroiul ăla că ar trebui să-l țină-n loc un plastic, păi numa' de-al naibii Âşi tot sare mai sus, pe tricou sau jachetă, măcar o pătează Âşi face o treabă, nu moare masturbat pe-un plastic.

 

Da, dom'le, totuÂşi pe scurt: noi suntem europeni Âşi vrem aripi la motociclete. Adică să ne fie greu să vedem roata. Să urce de jos o cască nemțească Âşi să se strângă urcând Âşi învelind roata până dispare hăt în față, coborând iarăÂşi pe curba cercului. Să moară stropii de necaz că n-au ce face decât să rămână acolo, jos, în lumesc, cât timp noi, cei din Âşa, zâmbim satisfăcuți Âşi uÂşor absenți la un viitor ciudat, viu, cu soarele-n față mâncând hidrogenul. Să moară noroiul de supărare că nimereÂşte numai în tablă Âşi-n "Âşpriț-chit" Âşi că n-are altceva de făcut decât să roadă la fier până ajunge dincolo. ÂŞi n-ajunge dincolo fiindcă se bate cu nemții Âşi cu alde cehii, cu ruÂşii Âşi cu ucrainenii, cu supărații ăÂştia cu brațe mari care, când fac un lucru, îl fac mare. ÂŞi când pun o tablă, păi fier e ăla! ÂŞi pe-aici nu se trece!

 

Să moară plajele de oftică Âşi de lipsă de nisip! Să moară duzele pistoalelor de sablat tot izbind nisipul de aripile alea interminabile! Să le crească fotografilor libidoul când îÂşi văd modelele trupoase lunecând câte-un sân întărit pe caroseria rece. Să nu priceapă anii 2000 de ce, la răstimpuri, poate că "era mai bine înainte". Să murim cu chitul în mână tot frecând la ligheanele-alea de aripi.

 

Nu Âştiu dacă să descriu faptul ce urmează ca sexual sau grotesc, înspăimântător. Un deÂştept le-ar aduna pe toate la un loc, definind: "îi vintage!" În urmă cu vreo lună sau poate ceva mai mult m-am suit pentru prima dată în Âşa pe-un Nipru. Da, bicicletă cu aripi Âşi motocicletă cehească mai cunoÂşteam. M-am speriat, îmi transpirau mâinile Âşi parcă aveam ghimpi în boxeri. Fiindcă boxerul de dedesubt este atemporal Âşi monstruos.

 

Niprul arată ca o motocicletă dacă începi din față sau din spate. Totul decent, poate un pic spartan, cel mult durabil Âşi măreț. Dar filmul se rupe complet când ajungi la prima sugestie de carburator sau la primul cot de evacuare. Ce e, dom'le, chestia aia?! Vasăzică ce mama naibii sunt treburile alea două care ies atât de obscen de-o parte Âşi de cealaltă a motocicletei? Ce sunt... ce sunt... cilindrii ăia?! Ce sunt pumnii, brațele, muÂşchii ăia care atârnă atât de ostentativ în lateral, parcă aÂşteptând prima ocazie să taie niÂşte copaci în cazul unui accident rutier? Orange County ne-au învățat cu V2-uri aliniate longitudinal, moartea ălora care au de schimbat bujii. Au trebuit să scoată plăcuța de înmatriculare pe lateral Âşi să mai monteze o curea lată de transmisie ca să lăbărțeze un pic cracii pilotului, cât să i se vadă găurile din turul pantalonilor.

 

Dar au venit nemții... ba nu, au venit ruÂşii, că ruÂşii-s de vină pentru felul în care-a crescut invenția asta. Au venit ruÂşii Âşi-au dat replica V2-ului de peste ocean: vreți V-uri? Bine, noi vă dăm boxer! Băi, cine le-a dat voie să iasă cu aÂşa ceva pe poarta fabricii? Cum poți fi în stare, ca sovietic, să poți da naÂştere unei măgăoaie de fier atât de versatile Âşi deconcertante încât să poți exprima la fel de uÂşor violență, duritate, război sau sex-drive, kama sutra Âşi Phoenix? Fiindcă m-am suit pe Âşaua aia Âşi, numaidecât, fierul obosit dimprejurul meu a căpătat proporții neînchipuite: tălpile mele apărate de imenÂşii bocanci au devenit niÂşte scobitori căutându-Âşi spăÂşite locÂşorul pe-o bucățică de cauciuc, ferind cu frică țevoaiele ataÂşului Âşi carburatoarele. Cilindrii păreau parcă scoÂşi dintr-un film de groază Âşi îmi tot închipuiam ce-ar fi dacă aÂş lovi ceva pe drum - ba nu, nu eu aÂş lovi ceva, ci acel ceva s-ar lovi... de mine! Fie aÂş trece pur Âşi simplu prin acel ceva, fie mi-ar rupe picioarele atât de repede Âşi irefutabil încât n-aÂş urla decât propria-mi durere gândindu-mă că mi-am făcut-o cu mâna mea încă dinainte să-mi cumpăr Niprul.

 

Da, numai la asta m-am gândit tot drumul cât am fost tractat de părinți până la țară. Trăgeam de ghidon de parcă manevram un bombardier, mai ales când să virez la dreapta. Mi-era frică să mă uit în jos, pentru că nu Âştiam să văd decât asfaltul înfricoÂşător în combinație cu turlele-alea orizontale montate pe post de cilindri, chiulase Âşi capace. ÂŞi totuÂşi, mereu aruncam ocheade ataÂşului, rezervorului, Âşeii, tablei. Mereu mă gândeam la tapițeria ce-are să îmbrace interiorul ataÂşului, fiindcă în el se vor plimba adeseori trupÂşoare fragile, drăguțe. Vedeam în botul ataÂşului (atât cât îmi permitea răgazul vreunei curbe la stânga, când întregul agregat vira de capul lui) o masă improvizată pentru stat la discuție Âşi întins harta, în timp ce degetele unuia Âşi uneia se-ntâlnesc fericit Âşi neaÂşteptat tot trasând linii nevăzute pe vreun drum bidimensional. La răstimpuri, îmi aminteam frânturi din reclama pe care fabrica IMZ o face Uralului militar: infanteria poate fi "distrusă" cu PK-ul din dotare. Cel mai nenorocit gând posibil. Chiar Âşi condiția umană fusese redusă la atât: o țintă care trebuie (sau va fi, în orice caz) distrusă.

 

Da, asta văd în Nipru: o atracție fatală, o frumusețe unică Âşi o butucănozitate neîntrecută. Un melanj de sentimente Âşi un rai al imaginarului fără frâu. Un ou dogmatic, care poate fi sau poate să nu fie, în funcție de zămislitor. În cazul nostru - în funcție de motociclist Âşi de context.

 

AÂştept sâmbăta Âşi, dacă este vreme frumoasă, voi face din nou o vizită Niprului. Să-mi reamintesc toate astea.

Editat de AdrianS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Atasul nu trebuie sa fuga nicaieri la franare sau schimbarea directiei de mers, nu e reglat. Pistonasul ala de langa tija este asa zis-ul "Dnepr-glide" :alcy: Daca actionezi schimbatorul de viteze cu piciorul el apasa SI pe ambreiaj, fara sa o mai faci tu, cu mana. Eee? Tare niprogena, nu?? Hahahahhaa

 

Vezi ca la Harley aripile sunt din tabla, bujiile se schimba usor, iar Oran ge County se pregatesc sa dea faliment, asa ca uita-i... si daca iti place nipra, o sa-ti placa si "americanca". Stai sa vezi cum merge. :laugh:

 

Scrii bine, visezi si mai bine. 5 bile albe.

 

 

 

p.s. pastreaza cutia tip vechi, arata genial fata de aia noua.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un lucru e sigur: nu există să plec la drum fără frână pe ataÂş. Scârboasă ciclistică are la frânare cu ataÂşul ăla care fuge de nebun înainte, asta-n timp ce restul motocicletei se chinuie să-l țină de urechi Âşi de brâu ca să nu fugă. O fi fost el original sau nu fără frână pe ataÂş, dar în realitatea rutieră românească din 2010 cred eu că nu mă pot risca.

 

Eu merg cu atas de aproape 35 de ani . Fara frina pe atas,in momente dificile cu frina pe spate si pe fata motocicleta se oprea la 45 grade fata de axul soselei. Cu frina pe atas oricit de disperat as apasa pe frina motocicleta se opreste drept fara frina pe fata.

Atentie totusi ! daca roata, de pe atas, tine mai bine decit roata pe spate, a motocicletei, trage dreapta mai tare decit trage stinga daca nu ar avea frina atasul. Cam lunga fraza dar cred ca intelegi. In concluzie frina pe atas trebuie reglata in asa fel incit ,atunci cind pui frina (mai tare) sa opreasca fara nici un efort pe ghidon.

 

Sanatate ! si mai povesteste.

post-9084-1291097103_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Domnilor, sănătate Âşi vouă că sunteți simpatici!

 

Minune! Săptămâna trecută am descoperit că am frână pe spate! ÂŞi că, în afară de martorul de încărcare Âşi cel al punctului mort (hai, poate Âşi martorul presiunii de ulei), nu am absolut niciun bec funcțional pe tot fierul!

 

Mâine (de fapt azi) urmează să fac un drum matinal pentru rezolvarea bubei cu actele - vă voi povesti mai încolo, că deocamdată trag la somn. Dar sunt pe drumul cel bun Âşi sper să rezolv fără prea mari chichițe.

 

Tot mâine ajung iarăÂşi la țară Âşi sper să-i mai ard o pedală Niprului. Despre "distracția" săptămânii trecute vorbesc pozele Âşi filmulețul de mai jos. Cât am dat târcoale agregatului îmi scosesem o aerotermă din casă ca să mai ajut nițel încălzirea globală. ÂŞi chiar că treabă bună a făcut la toate cele patruzeci de deÂşte implicate, plus o cutie de viteze complet înțepenită. Nu Âştiu ce valvolină sau vopseluri alchidice a băgat fostul proprietar în cutia de viteze, dar a trebuit multă muncă de convingere să fac schimbătorul de viteze să simuleze altceva decât natura moartă.

 

Bun, am fugit la somn că mâine-s pe drumuri. Promit să revin cu povestiri mai pe-ndelete Âşi material foto-video nou! Sexy mai e motocicleta asta...

 

post-7792-1292972223_thumb.jpgpost-7792-1292972230_thumb.jpgpost-7792-1292972238_thumb.jpgpost-7792-1292972245_thumb.jpgpost-7792-1292972252_thumb.jpgpost-7792-1292972036_thumb.jpgpost-7792-1292972048_thumb.jpgpost-7792-1292972053_thumb.jpgpost-7792-1292972061_thumb.jpg

 

 

Editat de AdrianS
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...