Sari la conținut

Despre lichidul de racire


Ravenitza
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 109
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Io la vara o sa bag apa cu dero (sa se unga presetupa) si calgon (sa nu faca piatra).

Si gata.

Mesaj completat

l.e. - dero pt masini de spalat automate, sa nu faca spuma :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Io la vara o sa bag apa cu dero (sa se unga presetupa) si calgon (sa nu faca piatra).

Si gata.

Mesaj completat

l.e. - dero pt masini de spalat automate, sa nu faca spuma :rolleyes:

 

 

Care este proportia optima de dero in apa? In mg/l, la temperatura de 20 grd si o presiune de 760 mm coloană de mercur (101325 Pa)...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Io la vara o sa bag apa cu dero (sa se unga presetupa) si calgon (sa nu faca piatra).

Si gata.

Mesaj completat

l.e. - dero pt masini de spalat automate, sa nu faca spuma :rolleyes:

 

Daca vrei sa se unga presetupa trebuie sa bagi si o leaca de ulei motul 300V(sa fie compatibil cu detergentul)

 

CAPISS?????

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oh ,ce s-ar face oamenii fara google?Nu are rost sa dau explicatii despre mine aici cine ma cunoaste stie.Dar uite ce e concret.

E antigel folosit de cei din zonele polare (Siberia)?Daca da atunci esti si credibil si concret. P.S.Daca spuneam ca eu am făcut cercetări si am descoperit valorile din tabel eram mai credibil?AÂşa a zis gogol aÂşa am lipit si eu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Care este proportia optima de dero in apa? In mg/l, la temperatura de 20 grd si o presiune de 760 mm coloană de mercur (101325 Pa)...

Nu stiu, o sa bag din ochi pentru inceput, apoi mai spre toamna o sa emit niste standarde. Totodata, marca de dero folosita o voi comunica ulterior.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La hard enduro ne confruntam cu aceasi problema, fiertul motorului in fiecare zii, in ultimul an am tot cautat solutii de racire mai bune, pana la urma m-am oprit la Motul MoCool la care chiar se simte diferenta punctului de fierbere.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ravenitza , ai pus-o! Trebuie sa te apuci de o facultate tehnica! ESTI VARZA!!!!!!!!!!!!

Daca nu erai, acu' ai devenit! "Copilul cu multe moase ramane cu buricul netaiat"

 

P.S. Mai ai o scapare: Ia-ti moto racit cu aer. De preferat si fara ulei (2-t).

Editat de Lucianggg
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ravenitza , ai pus-o! Trebuie sa te apuci de o facultate tehnica! ESTI VARZA!!!!!!!!!!!!

Daca nu erai, acu' ai devenit! "Copilul cu multe moase ramane cu buricul netaiat"

 

P.S. Mai ai o scapare: Ia-ti moto racit cu aer. De preferat si fara ulei (2-t).

Am avut :(

:rolleyes: E bine ca totusi topicul a scos la iveala ca nu toti stim lucrurile prea bine...chit ca traiam cu senzatia ca aveam dreptate.

Mda... ce m-a interesat am aflat:

- sa nu las niciodata doar apa in sistemul de racire, sa pun si antigel

- sa folosesc o concentratie 50% antigel si restul apa distilata

- faptul ca exista ceva antigel mai bun ... Modelul specificat mai sus de la Motul.

Mesaj completat

Ravenitza, pan' la urma, nu trebuie decat sa iei un antigel concentrat de calitate, destinat motoarelor cu bloc din aluminiu - asa cum ai zis - si sa-l diluezi cu apa distilata 1:1, cum iti recomanda orice comerciant sau mecanic. Cu explicatiile noastre, acum stii si de ce ! .. restul, o sa face CBR-ul tau, daca e cu toate in regula :rolleyes:

 

Eu folosesc ARAL silikatfrei (cel rosu, in jur de 20RON/litru) si pare sa fie OK ...

:D Adica ce stiam deja si ce am facut in toti anii astia de moto... Dar na sunt o fire curioasa, vroiam sa aflu mai amanuntit.

 

Oricum topicul asta nu e doar pentru problema/curiozitatea mea...e pentru oricine are o intrebare despre acest subiect :(

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pune-i un intrerupator manual la ventilator, montat in paralel cu firul de comanda al pornirii ventilatorului al computerului motocicletei (la modelele vechi termocupla). La mersul in oras dai drumul la ventilator si nu mai ajunge la 100grd sa te oparesti. Daca nu te descurci, te ajut la primavara. Toata discutia cu concentratiile e fara sens atita timp cit se merge incet si cu opriri dese la semafor. Asa am avut la toate moto si la 37grd afara nu depasesc 90grd cind stau la semafor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Ca un lichid sa unga 2 obiecte in miscare unul fata de celalalt - trebuie ca acel lichid sa intre si sa existe intre cele 2 suprafete, corect?

Pai tocmai asta e rolul acelei "presetupe" - sa nu lase lichidul sa treaca dincolo de ea, daca ar trece incat sa unga - atunci automat ar trece si in partea cealalta...

Pai chiar trece! Rulmentul pompei este incasetat, are o unsoare specifica si nu necesita alta ungere. Timpul lui de functionare este dat de aceasta vaselina, durata ei de viata pana la alterare. Intre rulment si presotupa exista un spatiu de evacuare a scurgerilor de antigel, prevazut in corpul pompei cu o gaura de evacuare. Fara aceasta gaura antigelul ar ajunge la rulment, pe care l-ar "spala", urmand distrugerea lui imediata.

Personal cred ca daca ai pune o presotupa sa functioneze uscat, fara antigel, s-ar distruge in cateva ore de functionare. N-am incercat, nici nu vad utilitatea, dar stiu sigur ca principial oriunde exista doua corpuri in frecare exista si o solutie de lubrefiere.

Tocmai ce discutasem ca punctul de inghet al etil glycol-ului pur e -12 grade.C :rolleyes:
Toxic = coroziv? Si otetul corodeaza si nu e toxic, si sucul de lamaie.. :rolleyes:

Iata un citat dintr-un alt forum, sper sa te lamureasca:

"Antigelurile actuale sunt bazate pe glycol - (mono)etilen-glicol, propilen-glicol (care se considera mai environment friendly, dar sunt si ceva mai scumpe). Cele pe propylen glycol sunt mai rare, se degradeaza mai greu (din opunctul de vedere al biodegradabilitatii), cele mai raspandite fiind cele pe etilen, la care ma voi referi in continuare. In alta ordine de idei, multi producatori mentionau (acum s-a mai schimbat situatia) ca utilizarea antigelului bazat pe propilenglicol conduce la pierderea garantiei.

Alt tip de antigel este cel bazat pe metanol, dar este folosit mai ales in lichidele de spalat parbrizul.

Antigelul pe alcool (bazat pe methoxy propanol sau methyl alcool) nu este recomandat a fi folosit in motoare, pe care le poate distruge.

 

Etilenglicolul (ca si propilenglicolul de altfel) are proprietati foarte bune fata de inghet, dar nu are proprietati de protectie a motorului contra coroziunii, motiv pentru care se adauga in antigel anumiti aditivi, care pot fi organici sau anorganici.

 

Cei folositi pe scara larga sunt cei anorganici (fosfati; silicati sau nitrati care au proprietati de protectie contra coroziunii in special pentru aliajele usoare - cum este aluminiul; nitriti care au scopul de a elimina fenomenul de producere de bule, in special la motoarele heavy duty).

Aditivii anorganici sunt mai instabili si isi pierd calitatile anticorozive (le scade alcalinitatea) in timp (de la caldura si datorita efectului de dizolvare a oxigenului), de aceea trebuie inlocuiti la cca. 2 ani, altfel existand probabilitatea de a apare coroziunea electrolitica.. Exista si pericolul ca dupa o anumita perioada sarurile insolubile din silicati si fosfati sa se depuna pe circuitul de racire.

O alta problema a silicatiilor este ca in solutie sunt abrazivi pentru garniturile 'siliconice' - tip gasket - mai ales la pompa de apa. In motoarele diesel nu se recomanda folosirea de antigel cu aditivi silicati caci aceste tipuri de motoare au mai multe izolarii cu gasket-uri si apare posibilitatea (dupa 150 - 200 k km) sa patrunda antigel in ulei. De asemneea nu se recomanda folosirea de aditivi pe silicati in motoarele heavy duty.

Silicatii sunt singurii non-carboxylati folositi la scara larga pentru protejarea aluminiului. Anumite impuritati si anumite conditii (pH scazut) pot duce la precipitare. Daca nu sunt stabilizati corespunzator cu silane, silicatii pot crea un polimer anorganic si formeaza un gel (silicagelul) care poate infunda circuitul de recire.

 

Aditivii organici constau in acizi organici (unul sau mai multi, in special carboxylat). Acestia au aparut in ultimii ani, si isi pierd mai greu proprietatile anticorozive (antigelul in sine - etilenglicolul isi pierde greu proprietatile anti-inghetz), de aceea au durata de utilizare extinsa.

 

NU se vor combina tipurile de antigel (cu aditivi organici si cu aditivi anorganici), pt. ca procesele chimice sunt diferite, cei organici producand precipitarea aditivilor anorganici ceea ce conduce la scaderea gradului de protectie oferit. Cei cu aditivi anorganici au in general o culoare verde sau albastra, cei cu aditivi organici au o culoare portocalie. De asemenea este de recomandat ca nici antigelul de tip etilenglicol sa nu fie combinat cu cel de tip propilenglicol.

 

Etilenglicolul (ca si propilenglicolul) este un mai prost conducator de caldura decat apa, de aceea intotdeauna se pune in sistemul de racire un amestec de antigel cu apa distilata. De asemenea, combinarea cu apa ii scade punctul de inghetz (doar la etilenglicol)!!

Propilenglicolul pur, fata de etilenglicol, nu are punct de inghetz (adica nu ingheatza, cel putin nu la temperaturile naturale).

 

Antigelul de tip glaceol RX tip D (Dacia, Renault) este bazat pe monoetilenglicol, se pare cu un continut mai mic de silicati."

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone
Pai chiar trece! Rulmentul pompei este incasetat, are o unsoare specifica si nu necesita alta ungere. Timpul lui de functionare este dat de aceasta vaselina, durata ei de viata pana la alterare. Intre rulment si presotupa exista un spatiu de evacuare a scurgerilor de antigel, prevazut in corpul pompei cu o gaura de evacuare. Fara aceasta gaura antigelul ar ajunge la rulment, pe care l-ar "spala", urmand distrugerea lui imediata.

Personal cred ca daca ai pune o presotupa sa functioneze uscat, fara antigel, s-ar distruge in cateva ore de functionare. N-am incercat, nici nu vad utilitatea, dar stiu sigur ca principial oriunde exista doua corpuri in frecare exista si o solutie de lubrefiere.

 

Presetupa nu are nevoie de ungere, este facuta din materiale care rezista la frictiuni (Ex: ceramica + grafit) iar ceea ce impiedica distrugerea ei este faptul ca lichidul de racire raceste presetupa. Gaura la pompa de apa este ca sa se scurga antigelul care scapa in anumite situatii (presiune mare in instalatie, uzura avansata). Nu face confuzie cu simeringul, care etanseaza si in acelasi timp se unge cu solutia fata de care etanseaza (apa, ulei).

 

Un exemplu ar mai fi "rulmentul" de presiune de Moskvici 1500 care de fapt era o piesa cu miez de grafit si apasa pe o saiba de otel prinsa pe placa de presiune, nu aveau moarte.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Presetupa nu are nevoie de ungere...

Presotupa nu are nevoie de ungere, aceasta exista, nu a fost conceputa sa lucreze uscat. (am citit undeva aceasta informatie, cand o gasesc o voi posta, este intr-un curs despre motoare dat de fabrica)

Carbunele pe post de rulment aparent este uscat, in realitate este un produs sinterizat, contine si o grasime in liantul lui. In plus lucreaza sub presiune pentru perioade relativ scurte de timp. Totusi rulmentul clasic este utilizat in general, preferat cu toate ca pretul lui este mai mare.

 

Glumeam.. .dar totusi oare ar merge? :rolleyes:

La sistemul de stropire a parbrizului la masina, am incercat cu cilit diluat in lichidul de spalare si mi-a reusit. Acolo este plastic si cauciuc, nu exista piese din aluminiu. Bilutele din stropitoare(duzele directoare) sunt din alama.

Nu cred ca solutiile de curatat chiuvete sau canalizari (care sunt caustice sau acide) nu afecteaza componentele din aluminiu ale motorului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

În stare pură etil glicolul are punctul de îngheț la -12 gr.C. Am mai pus odată diagrama pe un topic, o s'o pun Âşi aici.

 

Apa are aprox. pH 7, etil glicolul are 10.5. Orice pH al lichidului de răcire sub 8.3 afectează instalația (50%etil glicol / 50%apa). Cu toții Âştim că dacă scade pH, creÂşte aciditatea, rezultatul este electroliza în sistemul de răcire în timp (coroziune).

Ce trebuie să facem este să ajustăm mixtura de lichid de răcire, astfel pH-ul să fie peste 9.

60% etil glicol Âşi 40 % apă pentru mine e combinația perfectă.

 

Personal, că n-am benzi de citire a pH-ului, folosesc un multimetru. Îl setez pe curent continuu, electrodul de - il pun pe borna de minus de la baterie, iar pentru electrodul de +, desfac capacul de la radiator, Âşi pun electrodul în lichid, fără să ating metalul. Dacă citesc pănă la 0.4 V e ok, peste 0.4 V lichidul trebuie schimbat.

 

Foarte interesant si da, ai dreptate, cu cat este lichidul de racire mai acid, cu atat, aluminiul este mai predispus la coroziune. Asa se intampla cand sunt metale in contact - cuplu galvanic. Nu m-am gandit pana acum, este isteata metoda ta de verificare.

Dar as vrea sa folosesc o concentratie mai mica de antigel in solutie pentru ca apa are capacitate calorica mai mare si raceste mai rapid atunci cand e foarte cald. Ma gandesc sa folosesc o substanta sa cresc caracterul bazic sau sa folosesc un anod de "consum" din zinc sa zicem. Fac testul in primavara.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu ani in urma ,cand lucram pe cate o rabla de masina care fierbea vara ,ori scoteam termostatul (dar acel motor nu mai functiona la parametri) ,ori daca voiam sa-l pacalesc un pic ,dadeam o gaura de 2-3 milimetri in talpa termostatului ,in felul asta apa trecea intr-o anume masura tot timpul scazandu-i cu cateva grade bune temperatura.Fa o proba la vara si sper sa nu spui ca si cu termostatul scos fierbe ,pt ca atunci alta este problema.(depuneri ,pompa ,garnitura chiuloasa ,gauri racire infundate,avans ,etc)

Mesaj completat

Daca tot stai degeaba toata iarna ,scoate termostatul ,pune-l la fiert ,masoara cu un termometru temp apei si vezi la cate grade si daca deschide.

Mesaj completat

Stiam ca motoarele se curata bine (circ racire) cu soda caustica in concentratie mica,dupa care se spala bine cu apa curata.Vorbeste cu cineva de la Radet si vezi cu ce curata ei tevile.Si la Dacii se facea asta ,avand chiuloase de aluminiu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

....Stiam ca motoarele se curata bine (circ racire) cu soda caustica in concentratie mica............la Dacii se facea asta ,avand chiuloase de aluminiu.

Dar nu aveau caloriferul si radiatorul din aluminiu! Sfaturile acestea nu mai sunt valabile, oricat ai spala instalatia lichidul va ramane coroziv. Apoi dupa spalare cu o substanta alcalina, neutralizarea se face cu o alta substanta acida, care va fi la fel de daunatoare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ravenitza

Ceea ce spun mecanicii nu este 100% adevarat nu te increde orbeste in ei. Afirmi pe undeva ca termostat pompa termocupla sunt toate in regula as vrea sa vad mecanicul de la Service ca umbla cu termometrul sa vada cand deschide termostatul si cand cupleaza termocupla( de obicei pune termostatul in apa fiarta si vede daca se deschide).In cartea tehnica precis scrie la ce temperatura trebuie sa deschida .Iar daca toate sunt perfecte( ceea ce nu cred exista si posibilitatea ca pompa sa aiba debitul redus.) atunci cauta un termostat care deschide mai repede daca tot se sup[raincalzeste inseamna ca trebuie radiator mai mare.

Cauza supraincalzirii ar putea fi si motor subturat. In mod sigur nu face bine la motor sa-l folosesti asa.

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ravenitza

Ceea ce spun mecanicii nu este 100% adevarat nu te increde orbeste in ei. Afirmi pe undeva ca termostat pompa termocupla sunt toate in regula as vrea sa vad mecanicul de la Service ca umbla cu termometrul sa vada cand deschide termostatul si cand cupleaza termocupla( de obicei pune termostatul in apa fiarta si vede daca se deschide).In cartea tehnica precis scrie la ce temperatura trebuie sa deschida .Iar daca toate sunt perfecte( ceea ce nu cred exista si posibilitatea ca pompa sa aiba debitul redus.) atunci cauta un termostat care deschide mai repede daca tot se sup[raincalzeste inseamna ca trebuie radiator mai mare.

Cauza supraincalzirii ar putea fi si motor subturat. In mod sigur nu face bine la motor sa-l folosesti asa.

Numai bine

Nu ai inteles ce am vrut sa spun.

In trafic CBR-ul e f ok, se incalzeste asa cum fac toate CBR-urile, ii porneste ventilatorul la timp, se opreste la fel. Nu asta e problema. Eu doar incercam sa gasesc o solutie, sa il ajut cumva sa se raceasca mai repede.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...