Sari la conținut

Despre suspensii


MVA
 Share

Postări Recomandate

Fenomenul prin care treci tu acum se numeste "sclavia cifrelor" :) Am trecut si eu prin asta, au trecut si altii.

Exista dou legi de capatai pentru cine face, serviseaza sau regleaza suspensii: "Less is more!" si "Eliminate friction!"

 

Tu ai pus simeringuri de praf pentru ca asa e standard stock si teoretic e mai confortabil. Dar ai adaugat frecare in sistem (Si crede-ma ca este deja suficienta - mai ales in conditii dinamice. In conditii statice practic nu conteaza.), cand de fapt ar fi trebuit sa scazi :)

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 678
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Data viitoare incerc si fara ele sa vedem ce se intampla de curiozitate,la nivelul meu nu cred ca o sa simt mare lucru sau poate cine stie ..

Ai dreptate cu cifrele!! Ma uit la mine ..am incercat mereu sa nu ma mai exprim cu/prin ele dar daca fac notite trebuie sa le scriu si sa le pastrez , nu am ce sa fac ..trebuie sa le trec acolo sa stiu ce am facut ,pe viitor o sa incerc sa nu ma mai exprim cu/prin prin ele :).

Setarile le fac prin simturi nu prin cifre,cifrele au rol de statistica pt mine si de arhiva.

Sfatuiesc pe toata lumea sa-si faca notite cu ce au facut la suspensie,sa-si treaca base line`ul ,sa scrie de fiecare data cand modifica ceva, sa nu modifice in acelasi timp compresia si reboundul,sa modifice setarile motocicletelor pe greutatea lor si sa nu le fie frica sa o faca,doar incercand si altceva pot sa-si dea seama cum le este mai bine .

Majoritatea cand cumpara o noua motocicleta lasa setarile cum vin din fabrica sau cum sunt de la vechiul proprietar si GO ,fac o mare greseala ,nu am vazut pe nimeni care merge special sa faca setarile pe greutatea lui pt stilul de mers etc.Cati au venit la tine sa faca asta imediat ce au cumparat o motocicleta noua? eu nu cunosc pe nimeni din anturajul meu :(

Am prieteni care nici la motocicletele noi de curse nu au modificat nimic "lasa ca merge si asa",cand am mers cu motocicletele lor ba erau barca ,ba reboundul pe fata era in pom.

Mie nu mi-e rusine sa vorbesc despre ce fac cu suspensiile la motocicleta mea chiar daca la inceput,in primavara am mai si gresit,chiar si la ultima iesire am gresit ceva dar noroc cu notitele ca mi-am dat seama ,eu vreau sa invat si cred ca am progresat anul acesta in legatura cu setarea suspensiilor,faza este ca acolo la circuit nu prea stiu ce sa fac mai rpd,cum sunt eu mereu "agitatul de servici" scap din vedere cateva aspecte de care atunci la cald nu-mi dau seama dar acasa pot sa analizez foarte bine si sa vad ce am gresit.

10x!


» Post actualizat in 28 Nov 2015 07:19

ceva ne aseamana , ce parere aveti oil level realy high ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...

Am postat pe topicul posesorilor de R1, dar cred ca mai sunt persoane interesate.

 

P.S. Nu fac reclama nimanui, sper sa nu-mi iau warn. :P

 

 

Hai sa va ajute fratele vostru noroios. :D

 

MasterBike din Cluj serviseaza suspensii. Au pe stoc uleiul Kayaba si Ohlins, la preturi decente, 106 lei Kayaba si 128 lei Ohlins-ul. Preturi pe litru. Am trecut astazi pe acolo si mi-am amintit ca vazusem aici ceva discutii cu privire la uleiul pt suspensii.

 

0773 351 426 - Bart. Sunati-l pe el si va poate da mai multe detalii. Spuneti ca stiti de la mine...asa, doar sa-l oftic. :crack:

 

post-28093-0-02457400-1455979041_thumb.jpg post-28093-0-60023500-1455979044_thumb.jpg

post-28093-0-70487200-1455979053_thumb.jpg post-28093-0-33217000-1455979059_thumb.jpg

post-28093-0-94266500-1455979065_thumb.jpg post-28093-0-32076800-1455979072_thumb.jpg

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare,

 

M-a mancat azi (undeva) sa reglez suspensia la a mea Honda Hornet 2010. Are reglaje pentru preload si pe fata si pe spate, plus rebound la ambele capete.

 

Nu am gasit nicaieri in manual o valoare recomandata, ca procent sau numar, pentru cat ar trebui sa fie rider sag-ul.

La furca sunt 155 mm cu ea extinsa, iar la suspensia spate, de unde am masurat eu (de la indicator uzura lant pana la manerul de sustinere la pasager mi-a fost cel mai comod), ar fi cam 540 mm extinsa.

 

Momentan stau cu aproape 40 mm la ambele capete (37, respectiv 39, dar fara echipament), cu preloadul dus la maxim pe spate si cu un sfert de tura sub maxim pe fata.

 

Acu, dilema mea este urmatoarea: ca si numere, sunt aproape de valorile optime?

 

Din ce am vazut, se recomanda ca sag-ul sa fie undeva intre 25 la suta si 33.3 la suta din extinderea suspensiei, care la mine ar fi, daca calculez corect, intre 38.75 si 51.15 mm.

De asemenea, este si alta recomandare, care spune intre 25 si 30 mm, dar banuiesc ca se aplica la super sport, unde ar fi mai scurta cursa suspensiei.

 

In cazul in care intervalul procentual este cel corect, presupun ca as fi aproape pe fata (daca nu chiar la fix cu kilogramele de echipament in plus). Daca aplic acelasi interval pe spate, insa in milimetri, iarasi stau bine. In procente ar fi cam aiurea raportat la 540mm; cu doua clickuri de preload mai putin mi se pare cam moale. Bine, am si vreo cateva kilograme peste 110.

 

Gresesc undeva?

 

PS: Ca alta intrebare, am patit de doua ori pana acum sa simt spatele usor topaind pe curba. Mi s-a intamplat la viteza de europeana si de localitate. Pareri in legatura cu ce ar putea fi (inclusiv vina mea)?

Editat de FadeToBlack
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc pentru raspunsuri. Am sa refac masuratorile, sa verific daca am facut bine calculele initial.

 

Sunt constient ca arcurile nu sunt facute pentru greutatea mea, insa daca raman cu preloadul aproape de maxim poate sa apara vreo problema?

De asemenea, daca e prea mult preload, si eu il scad ce obtin in afara de un rider sag crescut?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dacă vrei să ajuti, explica-i. Linkurile postate sec nu sunt de mare ajutor incepatorilor.

» Post actualizat in 26 Feb 2016 21:56

Multumesc pentru raspunsuri. Am sa refac masuratorile, sa verific daca am facut bine calculele initial.

 

Sunt constient ca arcurile nu sunt facute pentru greutatea mea, insa daca raman cu preloadul aproape de maxim poate sa apara vreo problema?

De asemenea, daca e prea mult preload, si eu il scad ce obtin in afara de un rider sag crescut?

Dacă strângi preload maxim, vei scurta cursa disponibila pe revenire. În anumite situații poate fi periculos.

Nu strânge preload peste 2/3 din maxim pentru ca arcurile rămân aceleași. Nu câștigi nimic. Dimpotrivă.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK. Din ce spui tu ar trebui sa merg maxim 2/3 din 16 ture complete (daca retin exact numarul total), deci sa ma opresc cu preloadul la 10-11 ture pe fata. Standard sunt 8 ture.

Pe amortizor am 5 clickuri, deci 3 ar fi maxim.

Trebuie sa recunosc ca nu am notat setarea la care era deja pe fata, dar pe spate eram pe a treia pozitie. Mi se parea un pic cam moale, de asta am intarit-o.

Masuratorile mele au fost urmatoarele: 155 extinsa, 130 static si 118 rider. Pe spate 543 extinsa, 540 static si 504 rider. Repet, fara echipament. Sunt constient ca in realitate ar creste cu cativa mm rider sag-ul.

 

Din ce zici tu, spui ca exista riscul ca pe preloadul ales de mine sa fie insuficienta cursa de revenire de 37 mm in sus. Nu prea inteleg de ce. Poti sa imi explici?

(Asta considerand ca eu de fapt am 39, sa zicem, cu tot echipamentul pe mine.)

 

Cand am facut setarea scopul meu a fost sa invat cum se face, iar data urmatoare o sa imbunatatesc tehnica.

 

Sincer, mi se pare confuz ca se ofera in anumite cazuri valori fixe pe preload, gen intervale 25-30mm pe fata, in alte locuri 30-35 mm, pe spate ori 25-30 ori mai putin. Pana la urma, care e regula?

Conteaza intervalul absolut, adica unul fix gen 25-30, sau relativ, adica raportat la extinderea furcii/amortizorului?

 

Nu vreau sa ignor subiectul si sa nu invat nimic de ceva ce sincer mi se pare interesant.

Dar, atunci cand nu inteleg de unde se vine cu niste numere si sfaturi, imi e greu sa inteleg logic cum functioneaza procesul.

Editat de FadeToBlack
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
Mi-am facut recent atat furca cat si amortizorul spate la Cesar. Asta include servisare completa (ulei, simeringuri, chestii, revalvare amortizor etc). Apoi a petrecut un pic de timp cu mine cat sa facem un baseline al sag-ului static la motoreta. Cum ii povesteam si lui dupa, desi motoreta pare mai rigida, e in acelasi timp parca mai comfortabila. Nu am reusit sa ma plimb decat 2-3 ore sambata pentru ca zapada, dar.. ce pot sa spun in afara faptului ca motoreta acum se comporta altfel. Altfel in cel mai bun sens! Motoreta nu mai are un caracter subviratoriu cu care deja eram obisnuit in trecut. Sta mult mai bine pusa pe sosea. Nu am putut sa incerc cu viraje prea tari datorita vremii. Dar cand o sa am ocazia, bag un Amckart rapid si sa vad cum e treaba si de acolo mai reglam deoarece deocamdata reglajul a fost facut la rece si cand o sa se faca cald trebuie sa se faca ajustarile iar.

Pentru motoreta mea, a fost prima oara cand s-a servisat amortizorul pe spate probabil de cand a fost scoasa motoreta din fabrica iar furcile, naiba stie. Oricum, eu sunt foarte multumit acum cu ce s-a obtinut si cum se comporta motoreta. Parca e iPhone. Mai bine..iar! (desi nu sunt fan ifon)


In concluzie, oriunde alegeti sa mergeti sa va rezolvati suspensiile, nu ignorati amortizorul pe spate si de asemenea, foarte important, nu ignorati setarile suspensiei. Mergeti la cineva care chiar se pricepe nu Ion din cartier pentru ca a citit o carte. Si o sa va ajute daca invatati ce face fiecare setare a suspensiei ca sa incepeti sa identificati probleme.


Toate cele bune,

Geo.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

cat a costat servisarea amortizorului spate Georgica? ma bucur ca ai reusit sa faci treaba asta,cu siguranta o sa fie si mai bine pe circuit ,felicitari

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am citit cateva pagini din topic si unele link-uri; am observat ca nivelul discutiei este unul ridicat.

Eu am cateva nelamuriri de nespecialist...

Se da o motocicleta cu o suspensie moale pe fata; atat din cauza varstei (arcuri "uzate", perderi de ulei pe la semeringuri, etc), dar si datorita faptului ca ea din start nu a fost gandita ca o suspensie orientata spre performante sportive (m-am dat si cu o suspensie identica in mintile ei si tot nu mi s-a parut cu mult mai capabila decat cea uzata).

Avand in vedere ca furca va fi desfacuta pentru a schimba semeringurile din cauza carora pierde ulei (verificat cuzineti, etc), cam ce as putea face pentru a intari putin furca si a avea un raspuns mai "sportiv"?

Daca as jongla cu vascozitatea uleiului sau cu cantitatea, ar ajuta cu ceva? Nu ma astept la imbunatatiri spectaculoase, dar as aprecia o mica ameliorare, mai ales in ceea ce priveste rezistenta la compresie. Adica sa nu se mai afunde la fel de repede si adanc si sa fie mai ferma - scuzati formularea :)

Schimbarea arcurilor nu intra in discutie; nu cred ca ar fi rentabil de investit intr-o suspensie care, cum am spus, e una medie fara pretentii.

P.S. Furca are reglaj de preload si rebound.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am citit cateva pagini din topic si unele link-uri; am observat ca nivelul discutiei este unul ridicat.

Eu am cateva nelamuriri de nespecialist...

Se da o motocicleta cu o suspensie moale pe fata; atat din cauza varstei (arcuri "uzate", perderi de ulei pe la semeringuri, etc), dar si datorita faptului ca ea din start nu a fost gandita ca o suspensie orientata spre performante sportive (m-am dat si cu o suspensie identica in mintile ei si tot nu mi s-a parut cu mult mai capabila decat cea uzata).

Avand in vedere ca furca va fi desfacuta pentru a schimba semeringurile din cauza carora pierde ulei (verificat cuzineti, etc), cam ce as putea face pentru a intari putin furca si a avea un raspuns mai "sportiv"?

Daca as jongla cu vascozitatea uleiului sau cu cantitatea, ar ajuta cu ceva? Nu ma astept la imbunatatiri spectaculoase, dar as aprecia o mica ameliorare, mai ales in ceea ce priveste rezistenta la compresie. Adica sa nu se mai afunde la fel de repede si adanc si sa fie mai ferma - scuzati formularea :)

Schimbarea arcurilor nu intra in discutie; nu cred ca ar fi rentabil de investit intr-o suspensie care, cum am spus, e una medie fara pretentii.

P.S. Furca are reglaj de preload si rebound.

am avut si eu problemele astea. fara a schimba arcurile poti sa pui ulei mai vascos si sa intaresti preloadul. Dar vei pierde la cursa amortizorului si la viteza de rebound. Eu nu am avut setari de rebound, poate tu poti compensa de acolo.

daca gresesc, va rog sa ma corecteze cine considera.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am citit cateva pagini din topic si unele link-uri; am observat ca nivelul discutiei este unul ridicat.

Eu am cateva nelamuriri de nespecialist...

Se da o motocicleta cu o suspensie moale pe fata; atat din cauza varstei (arcuri "uzate", perderi de ulei pe la semeringuri, etc), dar si datorita faptului ca ea din start nu a fost gandita ca o suspensie orientata spre performante sportive (m-am dat si cu o suspensie identica in mintile ei si tot nu mi s-a parut cu mult mai capabila decat cea uzata).

Avand in vedere ca furca va fi desfacuta pentru a schimba semeringurile din cauza carora pierde ulei (verificat cuzineti, etc), cam ce as putea face pentru a intari putin furca si a avea un raspuns mai "sportiv"?

Daca as jongla cu vascozitatea uleiului sau cu cantitatea, ar ajuta cu ceva? Nu ma astept la imbunatatiri spectaculoase, dar as aprecia o mica ameliorare, mai ales in ceea ce priveste rezistenta la compresie. Adica sa nu se mai afunde la fel de repede si adanc si sa fie mai ferma - scuzati formularea :)

Schimbarea arcurilor nu intra in discutie; nu cred ca ar fi rentabil de investit intr-o suspensie care, cum am spus, e una medie fara pretentii.

P.S. Furca are reglaj de preload si rebound.

 

Daca nu schimbi arcurile, practic elimini cea mai buna varianta de a obtine o suspensie fata decenta.

Poti incerca cu scaderea pernei de aer: -10-20% din inaltimea coloanei stadard. Dezavantajul este ca desi va fi mai ferma, va avea un comportament mai progresiv, ceea ce in opinia mea nu este de dorit.

Nu creste vascozitatea. Eventual scade cifra (7.5W, 5W) fata de ce recomanda cartea si vei avea un comportament de drum mai bun.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • 1 month later...

ma simt pregatit sa trollez putin topicul asta si sa cobor nivelul discutiilor. hai sa explicam putin pe romaneste cum vine treaba asta cu suspensiile, ca sa inteleaga orice roman impartial. in acest scop o sa folosesc un limbaj academic, targetat pe consumatorii avizi de muzica clasica si muzee de arta. sa incepem!

 

pentru dummies, sa explicam ce e suspensia. e acel ceva care e facut in doua scopuri mari si late: sa absoarba socurile date de imperfectiunile soselei si sa pastreze contactul rotii cu asfaltul. stiti cum functioneaza suspensia? ca un arc de pix, fratilor. si asta ne duce la urmatoarea problema. un arc de pix cand se relaxeaza brusc te arunca din sa pana la cer. si atunci a aparut notiunea de damper, care sa controleze viteza cu care se comprima si decomprima arcul. damperul, aceasta inventie draceasca, functioneaza ca o pompa de umflat roata, numa' ca in loc de aer e plina cu ulei. toate motoretutele au un arc si un damper. suspensia fata are arcurile inauntru, iar din cate ati observat si voi, suspensia spate are arcul pe dinafara. pentru cine are dubii, suspensia fata si suspensia spate sunt independente una fata de cealalta si lucreaza separat deci.

 

mic glosar de termeni:

preload - tensiunea din arcuri, reglata in functie de greutatea in viu a racerului amator

damping - viteza cu care arcurile se comprima si revin la starea de repaus. dampingul are doua componente: compresia ( viteza cu care se comprima arcul) si rebound (viteza cu care revine arcul).

 

o sa observati ca unele motoretute au reglaj doar pentru preload si damping, pe cand altele au reglaj pentru preload, compression si rebound. prin urmare, la unele mobre se poate regla separat viteza de comprimare si decomprimare a arcurilor.

 

daca subiectul e de interes cetatenesc, continuam explicatiile romanesti in episodul 2. dati-mi de veste!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...