Sari la conținut

Motocicleta de la Aiud


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Prin amabilitatea revistei romanesti Motor Clasic

Povestea adevarata a motocicletei unicat de la Aiud

 

Prizoniera de la Aiud (4) (1).pdf

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiind vorba despre istoria moto romaneasca... sa incepem prin a pune ordine in termeni.

 

1. Toata stima si respectul meu constructorilor romani.

2. Evident, motocicleta nu este acelasi lucru cu motoreta.

3. Motociclete romanesti... inseamna productia de motociclete, nu de motorete si minimobre...

4. In limba romana, singura nu inseamna unicat.

Una este sa zici: singura ramasa in echipa... si alta ”motocicleta de la inchisoare de la Aiud este unica realizata aici”.

 

CRONOLOGIE

 

1948: IAR 01

Se pare... o productie de ”serie” de 20 de bucati...

 

post-882-0-77280300-1453549118_thumb.jpg

 

 

1953: IMS 53

Prodctie... o duzina!

Motor in 4 timpi, doi cilindri paralel twin, transmisie cu lant.

 

post-882-0-71633800-1453550545_thumb.jpg

 

 

 

1955: PRIZONIERA DE LA AIUD

Motocicleta unicat.

Motor boxer in 4 timpi, transmisia cu ax cardanic.

 

post-882-0-06264400-1453549630_thumb.jpg

 

post-882-0-05099600-1453550279_thumb.jpg

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ZZ fii cuminte ca-ti gauresc caiacul.

 

Dane foarte interesant.Cum ma dau eu de cunoscator ,despre alea de la IAR nu am stiut.Vezi daca poti sa gasesti mai multe materiale despre ele.Ar fi interesant.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cel mai interesant ar fi... reconditionarea atenta si expunerea demna a acestor adevarate file de istorie...

(Inclusiv a Condorului)...

...Despre IAR 01 nu am reusit sa obtin nicio poza, dar se zvoneste ca toata ”marea” productie a plecat la rusi.

 

Cu placere, Mircea.

Multa sanatate si ”La multi kilometri frumosi !

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La fel si tie Seniore.

Acu vreo 8-9 ani am luat legatura cu cineva de la Alianta Civica, din conducere.Am propus restaurarea sau conservarea pe banii motociclistilor a motocicletei de la Aiud.Am fost refuzat pe motivul ca motocicleta trebuie sa ramana asa cum e ,terna ,cenusie ,ranita ca si epoca pe care o reprezinta.Deci e clar.Celelalte nu prea le-a vazut nimeni.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

post-882-0-87738200-1453570383_thumb.jpg ...

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Despre IAR 01 nu am reusit sa obtin nicio poza, dar se zvoneste ca toata ”marea” productie a plecat la rusi.

 

Cunosc un batran care mi-a spus aceeasi poveste despre motocicletele IAR. Zice ca acele motocicletee lasau in urma toate motociclete de aceeasi cilindree, la toate concursurile din cei 2 ani in care au participat la competitii in anii respectivi. Rusii le-au mutat , toate , la ei in uzine si , bineinteles , le-au copiat.

Poze , daca avem noroc , poate gasim prin arhivele oamenilor pasionati de motociclete si de competitii moto din acea vreme.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poze , daca avem noroc , poate gasim prin arhivele oamenilor pasionati de motociclete si de competitii moto din acea vreme.

 

:10:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am deschis și io un topic despre motocicleta IAR, dar nu am primit prea multe informații.


» Post actualizat in 23 Jan 2016 18:40

P.S. Bunule, vezi că ai uitat? Ai văzut topicul și ai întrebat și acolo despre ea! :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la motocicleta de la Aiud a fost o idee sa se introduca in fabricatia de serie la Campulung dar doar o idee. Si motocicleta IMS din 53 a fost realizata in mare parte tot de de tehnicieni de la Brasov, de la IAR.

Cei de la Aiud au totusi conditii sa realizeze motocicleta si materiale .Era unul din cele mai bine dotate ateliere din Romania.Si conditiile celor care lucaru acolo erau mai bune , mancare mai buna , conditii mai bune li se dadeau inclusiv filme, aveau o sala de proiectie.

Ei au fost in mare parte recuperati de regimul comunist nu isi permiteau sa renunte la oameni asa capabili.Din pacate nu aveau putere de decizie .

Restaurarea motocicletei nu ar fi poate o idee rea .ar putea fi prezentata la diferite evenimente inclusiv afara. Ar trebui sa ne mandrim si noi si cu altceva in afara de sarmare, mici, zacusca etc. Impactul ar fi poate mai mare. Si cu motocicleta asta ne putem mandrii si cu un avioan IAR 80 ( daca ar mai exista asa ceva ) si cu tunul antitanc Resita etc. Suu macar se se copieze moto sau doar motorul.Cu tehnologia moderna nu este asa de greu.

 

O alta moto facuta la noi tot la Brasov este una de cross Steagul Rosu de 500 cc parca, poate stie cineva mai multe despre ea .

post-36913-0-01979900-1453585087_thumb.jpg

post-36913-0-48232900-1453585096_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ma abonez la topic.... ,mai ales ca e aici tizul necunoscut :) si taz si din arges.....

Mno,o tunat si v-o adunat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la motocicleta de la Aiud a fost o idee sa se introduca in fabricatia de serie la Campulung dar doar o idee. Si motocicleta IMS din 53 a fost realizata in mare parte tot de de tehnicieni de la Brasov, de la IAR.Cei de la Aiud au totusi conditii sa realizeze motocicleta si materiale .Era unul din cele mai bine dotate ateliere din Romania.Si conditiile celor care lucaru acolo erau mai bune , mancare mai buna , conditii mai bune li se dadeau inclusiv filme, aveau o sala de proiectie.Ei au fost in mare parte recuperati de regimul comunist nu isi permiteau sa renunte la oameni asa capabili.Din pacate nu aveau putere de decizie .Restaurarea motocicletei nu ar fi poate o idee rea .ar putea fi prezentata la diferite evenimente inclusiv afara. Ar trebui sa ne mandrim si noi si cu altceva in afara de sarmare, mici, zacusca etc. Impactul ar fi poate mai mare. Si cu motocicleta asta ne putem mandrii si cu un avioan IAR 80 ( daca ar mai exista asa ceva ) si cu tunul antitanc Resita etc. Suu macar se se copieze moto sau doar motorul.Cu tehnologia moderna nu este asa de greu. O alta moto facuta la noi tot la Brasov este una de cross Steagul Rosu de 500 cc parca, poate stie cineva mai multe despre ea .

Cred că motoreta asta a apărut în filmul Nea Marin Miliardar.La un moment dat fata evadează pe o plajă,apucă motoreta cuiva,și ce merge!!! Tinând cont de politica vremii,sunt sanse să fie motoreta românească.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred că motoreta asta a apărut în filmul Nea Marin Miliardar.La un moment dat fata evadează pe o plajă,apucă motoreta cuiva,și ce merge!!! Tinând cont de politica vremii,sunt sanse să fie motoreta românească.

No...alea toate sint CZ-uri de cross! :nono:

Rolul fetei motorizate a fost jucat de dl. Paul Filipescu, campion la motocross, care traieste si locuieste in Tg-Jiu...si poate confirma cele spuse de mine!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca nu ma insel in filmul asta a jucat si prietena mea Silvia Iordache pe post de motociclista.Silvia alerga la viteza pe vremea aia si era cam campioana.

Ovidiule draga ,vine o vreme cand toti oamenii incep sa uite.Nu mai tin minte daca la mine a venit sau nu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...vine o vreme cand toti oamenii incep sa uite...

 

post-882-0-59204500-1453721195_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

» Post actualizat in 10 May 2016 18:01

O alta moto facuta la noi tot la Brasov este una de cross Steagul Rosu de 500 cc parca, poate stie cineva mai multe despre ea .

Era de 350cc., a concurat la 500cc. Steagul Rosu si... Yankee-Single http://onrace.ro/motorul-romanesc-vs-motoarele-participante-campionatul-mondial/


» Post actualizat in 10 May 2016 19:45

Campionul mondial Roger De Coster a testat motocicleta lui Ovidiu Puiu, Roger declarand ca acest Yankee-Single este unul dintre cele mai puternice 500cc pe care le-a incercat vreodata

Editat de Aran
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

post-882-0-48480400-1463923163_thumb.png

 

prieteni, subiectul discutiei este:

Povestea adevarata a motocicletei unicat de la Aiud

pdf.gif Prizoniera de la Aiud (4) (1).pdf

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 years later...

Reinviu topicul pentru ca am vazut ,,prizoniera'' ieri, expusa la Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei de la Sighetul Marmatiei. Recomand Memorialul pentru vizita, ca si drumurile frumoase din Maramu'.

IMG_20200629_131921.jpg

IMG_20200629_131941.jpg

Editat de HondaRider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...