Jump to content

"V-am lasat săraci și proști, m-am întors, v-am găsit și mai săraci și mai proști"- Dispariția motocicletelor din anii 50-60


m72story
 Share

Recommended Posts

Acum 14 minute, m72story a spus:

Sa dispara....in Deuchland....aia se pare ca sunt mai interesati ca noi de negura istoriei.

In Cehia Jawele sunt inca apreciate,  chiar si cele care nu sunt vreo minune tehnica, ati vazut cum arata intalnirile pasionatilor de Jawe din Cehia?   

Simsonul, AWO S era 16.000 lei in anii 60, cele cu atas, Jawa vreo 14.000, pentru cine crede ca oricine isi permitea.

 

Stai linisiti ca si in Deutschland Deutschland über alles, s-au dus multe dracu. Doar ca aia nu aveau doar 4 ronghiuri cu motoare de drujba, aveau zeci daca nu sute de producatori de motociclete, cu motoare si de peste 1l. 

Au rezistat si acolo cateva, din restu daca mai gasesti cate un model ratacit printr-un muzeu

 

Cat despre Cehi, iti dau dreptate...dar nu poti compara Jawa cu Carpati sau Hoinar...come on. Una era motocicleta, ailalta era simbolul saracului.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ca o fi, ca nu o fi dar am capatat o reticenta zdravana  legata de motocicletele autohtone, tatal meu repara la MT, Dnepr, Ural, IJ saptamanal, ca sa nu zic zilnic, acum nu stiu daca  era din cauza calitatii extrem de scazute a pieselor sau naiba stie de ce.

Link to comment
Share on other sites

Acum 3 minute, patrick1 a spus:

Din propaganda celor cu gusturi de traistă (şi căruţe).

Realitatea însă este cu totul alta şi nu are legătură cu salariul ci cu gena (ca să nu scriu anti-opincă).

 

in comparatie cu anii respectivi, cred sunt mult mai multi motociclist pe strada...in crestere. Nu suntem la nivelul celor din vest, dar crestem. 

Asta imi da de inteles ca...are legatura cu salaru care e carbunele pasiunii...nu neaparat cu gena.

 

Si atunci era cool sa ai un BMW sau o Jawa de 350...atelaje care si "miscau sufletu". Restu...

Link to comment
Share on other sites

Atunci era cool sa ai orice cu motor si-ti misca sufletu,n-ai de unde stii ca n-ai fost acolo. :)

Nu era nebunia si fanatismul de acum legat de marci...

 

Link to comment
Share on other sites

Acum 38 minute, patrick1 a spus:

Asta îţi imaginezi tu!  :moron:

Erau foarte rare şi scumpe motocicletele la vremea respectivă şi îşi permiteau doar doctorii, inginerii, profesorii ... pentru restul era ceva mai greu. Costau în jur de 10.000 de lei la un salariu de 2-400 de lei.

Secretarii de partid ("mahării") preferau tot căruţele şi traista, ca şi acum.

Nimic nou ...

Nu chiar... Mobra costa la lansare, in 1971, 6300 lei iar salariul mediu pe economie in acel an era 1300 lei... As spune ca erau destul de accesibile.

Link to comment
Share on other sites

Iar diferenta intre ce ti-au povestit parintii tai/alte persoane ale vremii+ce stii "dupe" net si ce au trait oamenii atunci pe doo roti,indiferent care,este intre teoretic si practic,  :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Edd said:

Nu chiar... Mobra costa la lansare, in 1971, 6300 lei iar salariul mediu pe economie in acel an era 1300 lei... As spune ca erau destul de accesibile.

Da, prin anii '70 ideea era de produse cât mai accesibile şi "inofensive". Era doar un început, însă în anii de "cizmărie" care au urmat nu a mai permis importul şi nici piese de schimb pentru motociclete ...

Însă vorbim despre anii '50-'60 (vremurile lui Gheorghiu-Dej).

Link to comment
Share on other sites

Acum 1 minut, Kristian K a spus:

Iar diferenta intre ce ti-au povestit parintii tai/alte persoane ale vremii+ce stii "dupe" net si ce au trait oamenii atunci pe doo roti,indiferent care,este intre teoretic si practic,  :)

 

cand ai argumentul “n-ai fost acolo” nu am ce sa spun.

 

Era insa o vorba: “cine n-are batrani, sa-si cumpere”. Eu ascult de ai mei batrani si ii cred pe cuvant...inainte sa te cred pe tine “dupe” net.

 

Link to comment
Share on other sites

Probabil ca ti-as putea fi parinte la varsta mea,dar nu intram in detalii,sper c-ai prins ideea.Asa ca,in cazu' meu,nu merge ce-am spus cu "dupe" net. :)

Eu am data nasterii postata la profil.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, cuki said:

Asta imi da de inteles ca...are legatura cu salaru care e carbunele pasiunii...nu neaparat cu gena.

Dacă priveşti doar de la nivel de relaţii de schimb între slugi, da.

Dacă însă te ridici puţin mai sus ...

Link to comment
Share on other sites

Acum 2 minute, patrick1 a spus:

Dacă priveşti doar de la nivel de relaţii de schimb între slugi, da.

Dacă însă te ridici puţin mai sus ...

 

Da mah trollule, ca tu traiesti cu coji de seminte. Ia vezi in Africa (nu Africa de sud) cate cluburi de retro mobile gasesti? Acolo e prospatura ce-i la noi vehicol istoric.

E drept insa ca se ridica putin mai sus..."white men can´t jump" 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, cuki said:

 

Da mah trollule, ca tu traiesti cu coji de seminte. Ia vezi in Africa (nu Africa de sud) cate cluburi de retro mobile gasesti? Acolo e prospatura ce-i la noi vehicol istoric.

E drept insa ca se ridica putin mai sus..."white men can´t jump" 

 

Am înţeles, nu poţi, nu eşti liber.

Link to comment
Share on other sites

Acum 1 oră, cuki a spus:

 

Daca te preocupa "disparitia" motocicletelor din anii 50-60, trebuie sa fi un pic mai deschis la minte...nu hater. Obiectele dispar daca nu exista interes pentru ele, ori pentru ronghiuriile de motociclete la care faci referire (ca nu erau minune tehnica sau recunoscute pentru ceva anume) cam greu sa existe interes, daca nu exista un cult pentru ele. Sa ne intelegem, vorbim de niste motociclete, care nici noi nu au atras prea multi doritori...dapoi acuma.

 

Dar poate anumite treburi se aseaza de la sine...cele care merita cu adevarat salvate, isi gasesc adeptii...restu sa dispara in negura istoriei

Cam asa stau lucrurile, de acord cu tine.

Am avut comuniste, rusesti si est nemtesti, si cu regret va spun ca nu oftez dupa vreuna. Mi au mancat si consumat energia tineretii cu metehnele lor! Sunt de uitat!

In schimb, sunt pasionat de japonezele.mai vechi..gen, anii 80-90. Desi sunt vechi, poti sa te bucuri si acum de ele, in sensul ca tehnologia le ajuta sa fie actuale.

Am avut Mz 125 din 61 pe care l am restaurat acu ceva timp cu nu putini bani..era saracu depasit total de aceat trafic. L am dat. Raman forever la japonezele clasice, am crescut cu posterele lor pe pereti si pareau la acel moment un vis nerealizabil.. acum am trei!

Link to comment
Share on other sites

Acum 11 minute, Jean_Taxi a spus:

Cam asa stau lucrurile, de acord cu tine.

Am avut comuniste, rusesti si est nemtesti, si cu regret va spun ca nu oftez dupa vreuna. Mi au mancat si consumat energia tineretii cu metehnele lor! Sunt de uitat!

In schimb, sunt pasionat de japonezele.mai vechi..gen, anii 80-90. Desi sunt vechi, poti sa te bucuri si acum de ele, in sensul ca tehnologia le ajuta sa fie actuale.

Am avut Mz 125 din 61 pe care l am restaurat acu ceva timp cu nu putini bani..era saracu depasit total de aceat trafic. L am dat. Raman forever la japonezele clasice, am crescut cu posterele lor pe pereti si pareau la acel moment un vis nerealizabil.. acum am trei!

Si care este legatura dintre anii 50-60 Europa de Est si japonezele anilor 80-90?  Ceea ce sustineti este ca erati tanar si nu gaseati sau nu va permiteati altceva decat MZ, JAWA, IJ. Acum am bani si am trei japoneze, care oricum tot accesibile sunt.

Inteleg ca nu ati fost multumit de un RT-u.?...pai ramaneti pe japoneze, clar sunt pentru dumneavoastra.

Edited by m72story
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Jean_Taxi said:

Cam asa stau lucrurile, de acord cu tine.

Am avut comuniste, rusesti si est nemtesti, si cu regret va spun ca nu oftez dupa vreuna. Mi au mancat si consumat energia tineretii cu metehnele lor! Sunt de uitat!

In schimb, sunt pasionat de japonezele.mai vechi..gen, anii 80-90. Desi sunt vechi, poti sa te bucuri si acum de ele, in sensul ca tehnologia le ajuta sa fie actuale.

Am avut Mz 125 din 61 pe care l am restaurat acu ceva timp cu nu putini bani..era saracu depasit total de aceat trafic. L am dat. Raman forever la japonezele clasice, am crescut cu posterele lor pe pereti si pareau la acel moment un vis nerealizabil.. acum am trei!

Vorbeşti de femei?  :)

RT-ul face excepţie - are nume, restul nu.

Greşesc?

Edited by patrick1
Link to comment
Share on other sites

Interesant era sa aveti trei japoneze si RT-ul

Acum 9 minute, m72story a spus:

Interesant era sa aveti trei japoneze si RT-ul

Aveti vreo poza cu Ernst Degner?

Link to comment
Share on other sites

Acum 6 ore, dionysos a spus:

Situatia este similara si in domeniul aeronautic: desi Romania a produs faimoasele IAR 80 si 81 BoPi, nu mai exista niciun exemplar, in afara de cele doua replici la scara 1:1 de la Muzeul Militar National, respectiv Muzeul Aviatiei...

IAR80 + variantele sale au fost distruse din motive de război pierdut, iar in 1951 deja se formau primele grupuri de aviatie reactiva. IAR80 era depășit dpdv tehnic cu mult timp inaintea de finalul răzbelului, iar noul regim nu avea nicio dorinta de a pastra fie si pentru zboruri demonstrative un exponent al industriei militare locale din vechiul regim. 

Exista totusi un proiect interesant: https://www.iar80flyagain.org/

Link to comment
Share on other sites

Acum 13 minute, therocketscientist1 a spus:

IAR80 + variantele sale au fost distruse din motive de război pierdut, iar in 1951 deja se formau primele grupuri de aviatie reactiva. IAR80 era depășit dpdv tehnic cu mult timp inaintea de finalul răzbelului, iar noul regim nu avea nicio dorinta de a pastra fie si pentru zboruri demonstrative un exponent al industriei militare locale din vechiul regim. 

Exista totusi un proiect interesant: https://www.iar80flyagain.org/

 

Total de acord. Stiu ca ultimele exemplare au fost folosite pana prin anii '50 (vopsite albastru deschis si cu steaua sovietica pictata pe ele), cand au inceput sa introduca noile, la vremea aia, Mig 15. Pacat ca idiotii de comunisti, din motive de razboi sau nu, nu au pastrat macar cateva exemplare functionale, de dragul istoriei aeronautice romanesti...

 

Ma bucur enorm ca exista un asemenea proiect. Am sa-l urmaresc cu interes. Multumesc pentru pont.

Edited by dionysos
Link to comment
Share on other sites

Acum 19 minute, dionysos a spus:

Pacat ca idiotii de comunisti, din motive de razboi sau nu, nu au pastrat macar cateva exemplare functionale, de dragul istoriei aeronautice romanesti...

De dragul Aviației Regale care le-a cam dat cu stadonul in cap fratilor mai din spre est tot razboiul?

Dar asta este despre IAR80. Unde nu au scuza este in cazul IAR93. Niciunul nu mai poate sa fie zburat.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, dionysos said:

Pacat ca idiotii de comunisti, din motive de razboi sau nu, nu au pastrat macar cateva exemplare functionale, de dragul istoriei aeronautice romanesti...

După unii, dezmembrarea şi casarea avioanelor IAR-80 s-a produs prin 1955:

https://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_80

Ruşii s-au retras (parcă) trei ani mai târziu.

La care dintre comunişti te referi?

Oricum, era material militar supus casării la propriu.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, m72story said:

Salutăm cu respect!

De fiecare dată când mă gândesc la motocicletele prezente la întâlnirile anuale pe tematica acetui forum îmi vine în minte cele spuse de Brâncuși.

Anul asta la evenimentele la care am fost, nu am vazut o Mobra, asta în țara în care s-au făcut Mobra, nu am văzut un Hoinar, nu am văzut un Carpați.

În schimb se import masiv Urale, Nipre pe sistemul ia clasica d-aici, va să zica salivăm după motocicletele anilor 80-90 făcute de Poporul Eliberator, dar n-am fost în stare să ne salvăm paginile noastre de istorie.

Am ajuns să considerăm rarități TS-urile anilor 80-90.

Au fost pe aici mii de Simson-uri (AWO S), MZ-uri (RT-uri și ES-uri), zeci de mii de IJ-uri 56, Jawe din 60-62, CZ-uri, nu mai vezi unul.

Anul asta la Călărași a fost un IZH 49 și un 56 de la Târgoviște, tot de la Târgoviște a venit nea Ion cu MZ-ul de 175.

Netul duduie de pasionați și entuziaști care ne zic ce motociclete au avut ei când erau tineri feciori dar le-au dat pe o vizită la birt.

Cei care printr-o minune mai găsesc câte un MZ, sau o Jawa uitat printr-o curte se lovesc de o legislație imposibilă.  de niște birocrați și mai imposibili care ori nu înțeleg, ori nu pot să înțeleagă gravitatea fenomenului, a pierderii acestor pagini din istoria noastră care în final ajung să plece către vest unde pe semne că se poate și se vrea.

 

Să auzim de bine! (mai bine)

 

Discutie lunga si complicata, personal imi plac putine comuniste: Ural/Dnepr, Ij Jupiter 4, Jawa 250. De departe daca ar fi sa aleg o singura comunista ar fi M72, il am in garaj in curs de reconditionare.

 

Problema mobrelor retro este specifica doar Romaniei, restul tarilor din Europa de est stau mult mai bine la acest capitol: Ungaria, Polonia, Ucraina, Rusia, Cehia, probabil si Bulgaria. In anii '80 lipsa pieselor de schimb era cronica, motociclete noi nici atat iar acest lucru a dus la deprecierea multor motociclete care din lipsa de piese de schimb intrau in coma la umbra visinului si se umpleau de gainat. Un alt aspect care a dus la aversiunea fata de motociclete a fost faptul ca acestea erau cumparate mai ales de cei care nu-si permiteau masina, niste saraci cum ar spune cei cu burta plina. 

 

Prin prisma experientelor pe care le-am avut pana acum in acest domeniu al mobrelor retro pot sa spun ca nu vom ajunge niciodata la nivelul celor din vest, nici macar daca vom ajunge sa avem salarii apropiate fata de cei din vest.

Link to comment
Share on other sites

După ce am făcut greșeala sa trec prin doua recondiționări capitale, una în anii studenției (Simson) și una pe la o vârstă decenta (Tenere 3Aj), pot cred sa îmi dau cu părerea și sa spun ca atâta timp cât nu îți permiți un motor nou, înseamnă că ești prea sărac pentru recondiționări și te legi serios de cap și de picioare fără motiv.

 

Asta dacă nu ești atât de pasionat și priceput încât sa faci din asta modul tău de viata, ceea ce nu a fost cazul la mine.

 

Ca sa recondiționezi o motocicleta ca la carte trebuie sa cheltui undeva la 1500-2000 de euro. 

Asta dacă deja mergi pe o cale bătută, adică nu descoperi din mers meseriașii din n domenii, ci ii știi și colaborezi bine cu ei de n ani. 

Dacă nu ii știi (mecanici, electricieni, spiteri, tapițeri, stickere, sablare, vopsitori) mai adaugi cam 50% la suma de mai sus - marja de încercare și eroare (trial and error). 

La asta se adaugă o sursa buna de piese, indiferent de costuri. Asta dacă ai norocul sa ai piese pentru ce vrei sa reconditionezi, fiindca industria grea și meseriașii aferenți sunt din ce în ce mai rari si/sau mai scumpi. 

Și ca să fie treaba ca la carte, îți trebuie mașina, garaj, job de om normal, plătit decent și cu timp liber aferent.

 

Tragand linie, câți insi ar baga 2000 de euro într-o Mobra, Hoinar sau Carpați (vorbim doar despre produse romanesti)? 

Doar pentru a avea o motocicleta de colecție, utilizabila în condiții foarte speciale in viata reala, pe șoselele din România.

 

Nu uit nici acum, deși au trecut 18 ani de atunci cum se aliniau(și pastrau distanta) suspensiile cu aripa la Simson, la fel pedala de pornire cu cutia de scule, șamd. 

Sunt niște motociclete din anii 60 și asta se vede. 

Da, știu, o sa ziceți ca nu știam eu toate secretele. Mai mult ca sigur. 

Și dacă știai "secretele" tot se dezaliniau, crăpau, etc după x km fiindcă nu erau gândite în și pentru anii actuali. 

 

Trebuie sa fii foarte pasionat și sa îți permiți la modul serios cheltuiala asta. 

 

De obicei se apuca de recondiționat motociclete oamenii cu un anumit statut și care au deja cel puțin o masina și o motocicleta ca să se deplaseze. 

Ca nu o sa recondiționez o Mobra 50 ca să merg cu ea în concediu la mare sau la Kaufland. Normalitatea asta am trăit-o câțiva ani și mai bine sa nu mai ajungem vreodată acolo. 

Edited by _Raul_
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +20 000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +17000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Create New...