Jump to content

"V-am lasat săraci și proști, m-am întors, v-am găsit și mai săraci și mai proști"- Dispariția motocicletelor din anii 50-60


m72story
 Share

Recommended Posts

Salutăm cu respect!

De fiecare dată când mă gândesc la motocicletele prezente la întâlnirile anuale pe tematica acetui forum îmi vine în minte cele spuse de Brâncuși.

Anul asta la evenimentele la care am fost, nu am vazut o Mobra, asta în țara în care s-au făcut Mobra, nu am văzut un Hoinar, nu am văzut un Carpați.

În schimb se import masiv Urale, Nipre pe sistemul ia clasica d-aici, va să zica salivăm după motocicletele anilor 80-90 făcute de Poporul Eliberator, dar n-am fost în stare să ne salvăm paginile noastre de istorie.

Am ajuns să considerăm rarități TS-urile anilor 80-90.

Au fost pe aici mii de Simson-uri (AWO S), MZ-uri (RT-uri și ES-uri), zeci de mii de IJ-uri 56, Jawe din 60-62, CZ-uri, nu mai vezi unul.

Anul asta la Călărași a fost un IZH 49 și un 56 de la Târgoviște, tot de la Târgoviște a venit nea Ion cu MZ-ul de 175.

Netul duduie de pasionați și entuziaști care ne zic ce motociclete au avut ei când erau tineri feciori dar le-au dat pe o vizită la birt.

Cei care printr-o minune mai găsesc câte un MZ, sau o Jawa uitat printr-o curte se lovesc de o legislație imposibilă.  de niște birocrați și mai imposibili care ori nu înțeleg, ori nu pot să înțeleagă gravitatea fenomenului, a pierderii acestor pagini din istoria noastră care în final ajung să plece către vest unde pe semne că se poate și se vrea.

 

Să auzim de bine! (mai bine)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Situatia este similara si in domeniul aeronautic: desi Romania a produs faimoasele IAR 80 si 81 BoPi, nu mai exista niciun exemplar, in afara de cele doua replici la scara 1:1 de la Muzeul Militar National, respectiv Muzeul Aviatiei...

Link to comment
Share on other sites

Acum 3 minute, patrick1 a spus:

Cârcotaşii zic că Brâncuşi a sculptat simboluri (naţionale?) cu mesaj adânc:

image.png.7f29dfb109d87d5cfbd5a4416dcdb635.png

Se ridică unul ... îl strângi de gât ... se ridică altul ...

 

Nota 10, bravo!

Link to comment
Share on other sites

Gata, vinde toata lumea si isi ia Mobra! Nu zic ca nu ai dreptate, nu! Dar situatia asta e. Probabil tine mai bine un BMW din '45 decat o romaneasca mai tanara. Apoi nici nu au fost asa multe ca, mobra avand 40jde ani, sa mai gasesti piese. Plus ca suna mai bine " am Nipra" decat "am Mobra". 

Brancusi inca are dreptate. Dar nu cred ca ce ai citat tu are legatura cu ce p-orma de mobre. Ce plm, eram un popor mai destept daca aveam mai multe Mobra decat MZ, sau decat GS1250? Pasionatilor si entuziastilor le trebuie si bani pt a-si indeplini pohtele. Daca nene Vasile e pasionat, are 7 motociclete (printre care si 1 clasica țiplă), nu un singur agregat nascut acum peste 30jde ani la care lucreaza mai mereu pt a se putea deplasa cu el.

Link to comment
Share on other sites

Acum 13 minute, VyXxer a spus:

Gata, vinde toata lumea si isi ia Mobra! Nu zic ca nu ai dreptate, nu! Dar situatia asta e. Probabil tine mai bine un BMW din '45 decat o romaneasca mai tanara. Apoi nici nu au fost asa multe ca, mobra avand 40jde ani, sa mai gasesti piese. Plus ca suna mai bine " am Nipra" decat "am Mobra". 

Brancusi inca are dreptate. Dar nu cred ca ce ai citat tu are legatura cu ce p-orma de mobre. Ce plm, eram un popor mai destept daca aveam mai multe Mobra decat MZ, sau decat GS1250? Pasionatilor si entuziastilor le trebuie si bani pt a-si indeplini pohtele. Daca nene Vasile e pasionat, are 7 motociclete (printre care si 1 clasica țiplă), nu un singur agregat nascut acum peste 30jde ani la care lucreaza mai mereu pt a se putea deplasa cu el.

- Păi și dacă ai dori să vinzi ceva, nu prea mai ai ce cumpăra, nu în spectrul asta cel puțin.

-BMW am dorit cu toții așa este,tot ceea ce ne permiteam erau Mobrele, după ce le-am folosit le-am cocoșat prin mentenanță proastă, le-am înjurat că nu mai merg.

-Acum suna mai bine Logan decât Dacia 1100 numai că unul reprezintă o carte de vizită, Logan  poate avea oricine.

 

Ultima frază te-a dat în fapt, la treaba cu reparatul. Părerea mea că ai nimerit cam rău pe colțul asta, aici nu e vorba de o fracție: ore mentenanță/ km parcurși.  Este vorba de cu totul altceva, mai presus de tine (cel puțin deocamdată)

Edited by m72story
Link to comment
Share on other sites

Ca pasionat de nemtoaice istorice, dar in domeniul auto, presupun ca si in domeniul moto s-a intamplat acelasi lucru: romanul s-a vazut mecanic, iar de-a lungul timpului a improvizat si a mesterit la ele in stilul romanesc, pana n-au mai avut la ce mesteri si le-au dat la fier vechi.

Ca popor, nu avem cultura lucrului bine facut, ci mai degraba a "las' ca merge si asa" si probabil ca din aceasta cauza au disparut majoritatea.

 

Pe langa acestea, autoturismele si motocicletele romanesti nu s-au remarcat prin ceva anume, cu atat mai mult prin fiabilitate sau constructie solida...

Link to comment
Share on other sites

"... Și atunci, numai iaca ce iese din mijlocul hergheliei o răpciugă de cal, grebănos, dupuros și slab, de-i numărai coastele; și venind de-a dreptul la tava, apucă o gură de jăratic. Fiul craiului îi și trage atunci cu frâul în cap, zicând:

— Ghijoagă urâcioasă ce ești! din toți caii, tocmai tu te-ai găsit să mănânci jăratic? ..."

Care mai recunoşti mesajul din text? (lectură de clasa a V-a) :D

Sau măcar autorul?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, patrick1 said:

Și atunci, numai iaca ce iese din mijlocul hergheliei o răpciugă de cal, grebănos, dupuros și slab, de-i numărai coastele; și venind de-a dreptul la tava, apucă o gură de jăratic. Fiul craiului îi și trage atunci cu frâul în cap, zicând:

— Ghijoagă urâcioasă ce ești! din toți caii, tocmai tu te-ai găsit să mănânci jăratic?

Harap alb? Mereu ma kkm pe mine cand ascultam Electrecord si facea tiaca-su ca ursul.

Link to comment
Share on other sites

De urmarit...asta zic fiindca am ramas numa' cu vreo cateva CZ-uri si Jawe, dar nu ma mai indur sa merg la intruniri chiar si dedicate, din motive simple si logice.

Ma plimb pe unde-mi place, ma bucur de tarsoagele mele, nu ma laud ca ma rotesc in jurul pamantului, modific si imi pastrez in stare de functionare atat cat pot si-mi permit cele cateva clasice sau comuniste, dar nu ma dau indarat de la a promova microbul!:bike-037:

Asa ca...diiiiii!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VyXxer said:

Harap alb? Mereu ma kkm pe mine cand ascultam Electrecord si facea tiaca-su ca ursul.

:10:

Personajul ... autorul e Creangă. Mesajul de învăţătură este însă destul de clar ...

Edited by patrick1
Link to comment
Share on other sites

Acum 50 minute, m72story a spus:

Salutăm cu respect!

..... se lovesc de o legislație imposibilă.  de niște birocrați și mai imposibili care ori nu înțeleg, ori nu pot să înțeleagă gravitatea fenomenului, a pierderii acestor pagini din istoria noastră care în final ajung să plece către vest unde pe semne că se poate și se vrea.

....

 

Eu am reinmatriculat vehicul radiat spre dezmembrare - balamuc inceput in 2014, cu audiente la DRPCIV, Monitorul Oficial si RAR. 

Rezultatul:

 

 

20210726_143044.jpg

Link to comment
Share on other sites

Acum 6 minute, florinelu07 a spus:

 

Eu am reinmatriculat vehicul radiat spre dezmembrare - balamuc inceput in 2014, cu audiente la DRPCIV, Monitorul Oficial si RAR. 

Rezultatul:

 

 

20210726_143044.jpg

Felicitari!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, florinelu07 said:

am gasit foarte multa disponibilitate din partea autoritatilor

Braşov - Zărneşti ... eşti în "patria mumă" ...

(Asta ca să nu amintesc de cnezate şi voievodate.)

Alţii nu au norocul tău ... (nici cel din '87).

image.png.529c181f11ab11fb5598f958a1f5882b.png

Link to comment
Share on other sites

Acum 9 minute, florinelu07 a spus:

PS: In ciuda asteptarilor, am gasit foarte multa disponibilitate din partea autoritatilor pentru formalitati/recomandari cai de urmat - a fost de durata, dar nu am intampinat dificultati notabile.

În numele oamenilor de bine, vrem detalii: cum ,  unde și .....cât?

dar fără nume

Link to comment
Share on other sites

Acum 28 minute, m72story a spus:

În numele oamenilor de bine, vrem detalii: cum ,  unde și .....cât?

dar fără nume

Totul a inceput cu un email catre DRPCIV in care am descris situatia si ce doresc, urmata de o audienta la comandant.

Am primit variantele pe viu...

Link to comment
Share on other sites

Acum 47 minute, ivan pedala a spus:

De urmarit...asta zic fiindca am ramas numa' cu vreo cateva CZ-uri si Jawe, dar nu ma mai indur sa merg la intruniri chiar si dedicate, din motive simple si logice.

Ma plimb pe unde-mi place, ma bucur de tarsoagele mele, nu ma laud ca ma rotesc in jurul pamantului, modific si imi pastrez in stare de functionare atat cat pot si-mi permit cele cateva clasice sau comuniste, dar nu ma dau indarat de la a promova microbul!:bike-037:

Asa ca...diiiiii!

Îți respect poziția și alegerea.

Am fost neplăut surpins că cei care vin din urmă nu au habar de istoria motociclistică, n-au vazut motociclete cu ataș, n-au auzit de toate aceste mărci ozeneistice.

Samson, da era unul în biblie cu părul lung, a fost și motocicletă?”

Toată acestă incultură este un rod, a ceea ce au pus alții în pâmănt și a indiferenței altora.

Doar pentru acest lucru și încerc să mă plimb cu ale mele și să povestesc atunci când am ocazia.

Link to comment
Share on other sites

  • Admin
Acum 40 minute, m72story a spus:

Am fost neplăut surpins că cei care vin din urmă nu au habar de istoria motociclistică, n-au vazut motociclete cu ataș, n-au auzit de toate aceste mărci ozeneistice.

Păi nu trebuie să te mire. 

Lucrurile alea le știu doar cei pasionați cu adevărat. 

Un motor cu ataș oricum nu prezintă niciun interes masei mari, este o chestie extrem de nișată. 

Și nu e nimic de condamnat aici. 

Având în vedere că fiarele de care pomenești au zeci de ani, este extrem de greu să mai găsești unele impecabile din cel puțin 5 motive :

1. să găsești exemplare ca bază bună de plecare pentru restaurare. 

2. să găsești piesele necesare

3. să ai timp să le restaurezi

4. să te pricepi să le restaurezi. 

5. să ai banii necesari.

Restul ține de consumerism și modernism. 

Este la fel și pe piața auto. 

Și nu e vorba de săraci sau proști. Ci de trend, că din cei cu bani, doar extrem de puțini spre deloc stau să-i cheltuiască pe vechituri.

Asta nu înseamnă că ei sunt proști și tu sau alți interesați de vechituri sunteți deștepți, e doar pasiune și atât. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Acum 39 minute, m72story a spus:

Samson

Ăsta e dezvoltator imobiliar din fântânele! :crack:

Acum 1 oră, florinelu07 a spus:

 

 

20210726_143044.jpg

Era bine să fie orientabil numărul, să-l folosești pe post de velă! 🤭

Link to comment
Share on other sites

Acum 18 minute, l.u.v a spus:

Un motor cu ataș oricum nu prezintă niciun interes masei mari, este o chestie extrem de nișată. 

Esti sigur?

eu sunt utilizator al unor astfel de motociclete, vrei sa vorbim despre reactia majorității oamnenilor care te văd în trafic?

 

Noul, ultimul răcnet, cea mai lăcuită, cea mai sidefată nu mai surprinde pe nimeni, abundența acestor piese de ultimă generație pe piață zic eu că a saturat publicul larg.

Observ un interes deosebit (la nivel de observare, de admirație) ale acestor piese rare (din păcate) și puține.

Invidia celor care fac credite să surpindă si descoperă la semafor lângă un M72 cu ataș că puteau să facă lucruri mai interesante cu mult mai puțini bani este greu de descris.

 

Edited by m72story
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +20 000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +17000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Create New...