Jump to content

"V-am lasat săraci și proști, m-am întors, v-am găsit și mai săraci și mai proști"- Dispariția motocicletelor din anii 50-60


m72story
 Share

Recommended Posts

Salutăm cu respect!

De fiecare dată când mă gândesc la motocicletele prezente la întâlnirile anuale pe tematica acetui forum îmi vine în minte cele spuse de Brâncuși.

Anul asta la evenimentele la care am fost, nu am vazut o Mobra, asta în țara în care s-au făcut Mobra, nu am văzut un Hoinar, nu am văzut un Carpați.

În schimb se import masiv Urale, Nipre pe sistemul ia clasica d-aici, va să zica salivăm după motocicletele anilor 80-90 făcute de Poporul Eliberator, dar n-am fost în stare să ne salvăm paginile noastre de istorie.

Am ajuns să considerăm rarități TS-urile anilor 80-90.

Au fost pe aici mii de Simson-uri (AWO S), MZ-uri (RT-uri și ES-uri), zeci de mii de IJ-uri 56, Jawe din 60-62, CZ-uri, nu mai vezi unul.

Anul asta la Călărași a fost un IZH 49 și un 56 de la Târgoviște, tot de la Târgoviște a venit nea Ion cu MZ-ul de 175.

Netul duduie de pasionați și entuziaști care ne zic ce motociclete au avut ei când erau tineri feciori dar le-au dat pe o vizită la birt.

Cei care printr-o minune mai găsesc câte un MZ, sau o Jawa uitat printr-o curte se lovesc de o legislație imposibilă.  de niște birocrați și mai imposibili care ori nu înțeleg, ori nu pot să înțeleagă gravitatea fenomenului, a pierderii acestor pagini din istoria noastră care în final ajung să plece către vest unde pe semne că se poate și se vrea.

 

Să auzim de bine! (mai bine)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Situatia este similara si in domeniul aeronautic: desi Romania a produs faimoasele IAR 80 si 81 BoPi, nu mai exista niciun exemplar, in afara de cele doua replici la scara 1:1 de la Muzeul Militar National, respectiv Muzeul Aviatiei...

Link to comment
Share on other sites

Acum 13 minute, VyXxer a spus:

Gata, vinde toata lumea si isi ia Mobra! Nu zic ca nu ai dreptate, nu! Dar situatia asta e. Probabil tine mai bine un BMW din '45 decat o romaneasca mai tanara. Apoi nici nu au fost asa multe ca, mobra avand 40jde ani, sa mai gasesti piese. Plus ca suna mai bine " am Nipra" decat "am Mobra". 

Brancusi inca are dreptate. Dar nu cred ca ce ai citat tu are legatura cu ce p-orma de mobre. Ce plm, eram un popor mai destept daca aveam mai multe Mobra decat MZ, sau decat GS1250? Pasionatilor si entuziastilor le trebuie si bani pt a-si indeplini pohtele. Daca nene Vasile e pasionat, are 7 motociclete (printre care si 1 clasica țiplă), nu un singur agregat nascut acum peste 30jde ani la care lucreaza mai mereu pt a se putea deplasa cu el.

- Păi și dacă ai dori să vinzi ceva, nu prea mai ai ce cumpăra, nu în spectrul asta cel puțin.

-BMW am dorit cu toții așa este,tot ceea ce ne permiteam erau Mobrele, după ce le-am folosit le-am cocoșat prin mentenanță proastă, le-am înjurat că nu mai merg.

-Acum suna mai bine Logan decât Dacia 1100 numai că unul reprezintă o carte de vizită, Logan  poate avea oricine.

 

Ultima frază te-a dat în fapt, la treaba cu reparatul. Părerea mea că ai nimerit cam rău pe colțul asta, aici nu e vorba de o fracție: ore mentenanță/ km parcurși.  Este vorba de cu totul altceva, mai presus de tine (cel puțin deocamdată)

Edited by m72story
Link to comment
Share on other sites

De urmarit...asta zic fiindca am ramas numa' cu vreo cateva CZ-uri si Jawe, dar nu ma mai indur sa merg la intruniri chiar si dedicate, din motive simple si logice.

Ma plimb pe unde-mi place, ma bucur de tarsoagele mele, nu ma laud ca ma rotesc in jurul pamantului, modific si imi pastrez in stare de functionare atat cat pot si-mi permit cele cateva clasice sau comuniste, dar nu ma dau indarat de la a promova microbul!:bike-037:

Asa ca...diiiiii!

Link to comment
Share on other sites

Acum 50 minute, m72story a spus:

Salutăm cu respect!

..... se lovesc de o legislație imposibilă.  de niște birocrați și mai imposibili care ori nu înțeleg, ori nu pot să înțeleagă gravitatea fenomenului, a pierderii acestor pagini din istoria noastră care în final ajung să plece către vest unde pe semne că se poate și se vrea.

....

 

Eu am reinmatriculat vehicul radiat spre dezmembrare - balamuc inceput in 2014, cu audiente la DRPCIV, Monitorul Oficial si RAR. 

Rezultatul:

 

 

20210726_143044.jpg

Link to comment
Share on other sites

Acum 9 minute, florinelu07 a spus:

PS: In ciuda asteptarilor, am gasit foarte multa disponibilitate din partea autoritatilor pentru formalitati/recomandari cai de urmat - a fost de durata, dar nu am intampinat dificultati notabile.

În numele oamenilor de bine, vrem detalii: cum ,  unde și .....cât?

dar fără nume

Link to comment
Share on other sites

Acum 47 minute, ivan pedala a spus:

De urmarit...asta zic fiindca am ramas numa' cu vreo cateva CZ-uri si Jawe, dar nu ma mai indur sa merg la intruniri chiar si dedicate, din motive simple si logice.

Ma plimb pe unde-mi place, ma bucur de tarsoagele mele, nu ma laud ca ma rotesc in jurul pamantului, modific si imi pastrez in stare de functionare atat cat pot si-mi permit cele cateva clasice sau comuniste, dar nu ma dau indarat de la a promova microbul!:bike-037:

Asa ca...diiiiii!

Îți respect poziția și alegerea.

Am fost neplăut surpins că cei care vin din urmă nu au habar de istoria motociclistică, n-au vazut motociclete cu ataș, n-au auzit de toate aceste mărci ozeneistice.

Samson, da era unul în biblie cu părul lung, a fost și motocicletă?”

Toată acestă incultură este un rod, a ceea ce au pus alții în pâmănt și a indiferenței altora.

Doar pentru acest lucru și încerc să mă plimb cu ale mele și să povestesc atunci când am ocazia.

Link to comment
Share on other sites

  • Admin
Acum 40 minute, m72story a spus:

Am fost neplăut surpins că cei care vin din urmă nu au habar de istoria motociclistică, n-au vazut motociclete cu ataș, n-au auzit de toate aceste mărci ozeneistice.

Păi nu trebuie să te mire. 

Lucrurile alea le știu doar cei pasionați cu adevărat. 

Un motor cu ataș oricum nu prezintă niciun interes masei mari, este o chestie extrem de nișată. 

Și nu e nimic de condamnat aici. 

Având în vedere că fiarele de care pomenești au zeci de ani, este extrem de greu să mai găsești unele impecabile din cel puțin 5 motive :

1. să găsești exemplare ca bază bună de plecare pentru restaurare. 

2. să găsești piesele necesare

3. să ai timp să le restaurezi

4. să te pricepi să le restaurezi. 

5. să ai banii necesari.

Restul ține de consumerism și modernism. 

Este la fel și pe piața auto. 

Și nu e vorba de săraci sau proști. Ci de trend, că din cei cu bani, doar extrem de puțini spre deloc stau să-i cheltuiască pe vechituri.

Asta nu înseamnă că ei sunt proști și tu sau alți interesați de vechituri sunteți deștepți, e doar pasiune și atât. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Acum 39 minute, m72story a spus:

Samson

Ăsta e dezvoltator imobiliar din fântânele! :crack:

Acum 1 oră, florinelu07 a spus:

 

 

20210726_143044.jpg

Era bine să fie orientabil numărul, să-l folosești pe post de velă! 🤭

Link to comment
Share on other sites

Acum 18 minute, l.u.v a spus:

Un motor cu ataș oricum nu prezintă niciun interes masei mari, este o chestie extrem de nișată. 

Esti sigur?

eu sunt utilizator al unor astfel de motociclete, vrei sa vorbim despre reactia majorității oamnenilor care te văd în trafic?

 

Noul, ultimul răcnet, cea mai lăcuită, cea mai sidefată nu mai surprinde pe nimeni, abundența acestor piese de ultimă generație pe piață zic eu că a saturat publicul larg.

Observ un interes deosebit (la nivel de observare, de admirație) ale acestor piese rare (din păcate) și puține.

Invidia celor care fac credite să surpindă si descoperă la semafor lângă un M72 cu ataș că puteau să facă lucruri mai interesante cu mult mai puțini bani este greu de descris.

 

Edited by m72story
Link to comment
Share on other sites

Acum 21 minute, cuki a spus:

 

Hai sa o luam pas cu pas. Romania abia daca are ceva cluburi retro, nu cred ca exista reviste/almanahuri sau cataloage romanesti care sa contina informatii despre moto/auto istorice...sa nu mai vorbim ca in vest gasesti si o gramada de canale sau emisiuni TV care abordeaza fix acest subiect.

Nu este vina nimanui ca nu stie toate marciile sau modelel de motociclete care au circulat la noi pe strazi in vremea comunismului, insa pot sa spun ca poate este vina "pasionatiilor" de retro, ca nu se fac mai vizibili si nu se asigura ca acea "istorie" este transmisa asa cum trebuie. 

Sunt si la noi destui pasionati sau care restaureaza, dar in loc sa se faca vizibili si sa fie mandrii de ceea ce au si au realizat, parca se ascund. 

 

Mai este o chestie, noi cam stam la blocuri...greu cu spatiu. Cluburiile retro, ar putea sa atraga multi pasionati prin spatii unde oameni sa munceasca/depoziteze proiectele persoanale. 

Da,

Ai noștri sunt specializați în a sparge semințe în fața blocului și în emisiunile cu și despre idioți sau mai bine zis în cât timp poți să te îndobitocești cel mai rapid .

După cum știți și voi când mergi să mai aduni o roată de Simson cetățeanul de obicei vine de la o emisiune de pe Discovery unde a vazut el cat valoreaza roata și îți spune și pretul la Bursa de pe Wall Street

Noi nu avem spațiu de motociclete, dar de fapt nu blocul este cel care a pus capac căci eu până acum 6 ani le țineam în subsolul blocului, unde le și reparam.

Toate mărcile? păi au fost vreo 4-5 cu indulgență care s-au perindat pe aici nu?!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Acum 19 minute, patrick1 a spus:

Atent la număr, că s-ar putea să te şi taie la "descălecare" că ... e "gândit" (şi mai lat decât motocicleta).

Tabla ...

:baldy:

Dar ... îl poţi tăia vertical în două jumătăţi montate etajat, cu efect de apărătoare de noroi (pe spate).

Alt e-mail şi audienţă la comandant ... :)

1.Are rama de plastic

2.La inaltimea mea nu imi fac griji

 

Acum 1 minut, m72story a spus:

...

Noi nu avem spațiu de motociclete, dar de fapt nu blocul este cel care a pus capac căci eu până acum 6 ani le țineam în subsolul blocului, unde le și reparam.

...

 

 

 

@Kristian Kai legatura!

Link to comment
Share on other sites

Există un domn...important din nord care cica aduna motociclete vechi , accepta donatiile celor saraci, el milionar in euro fiind .

Adica cum vine asta: Sarachilor, voi cei care aveti motociclete si care nu va prmiteti sa le reparati, dati-mi-le mie si eu ca am bani stiu ce fac cu ele, Voi ramaneti saraci si bani oricum nu va dau ca nu stiti ce sa faceti cu ei.

Asadar de a ramane saraci se ocupa si altii, nu ramai nerezolvat...nu m-am lamurit cu prostia

Link to comment
Share on other sites

Acum 14 minute, cuki a spus:

 

Daca te preocupa "disparitia" motocicletelor din anii 50-60, trebuie sa fi un pic mai deschis la minte...nu hater. Obiectele dispar daca nu exista interes pentru ele, ori pentru ronghiuriile de motociclete la care faci referire (ca nu erau minune tehnica sau recunoscute pentru ceva anume) cam greu sa existe interes, daca nu exista un cult pentru ele. Sa ne intelegem, vorbim de niste motociclete, care nici noi nu au atras prea multi doritori...dapoi acuma.

 

Dar poate anumite treburi se aseaza de la sine...cele care merita cu adevarat salvate, isi gasesc adeptii...restu sa dispara in negura istoriei

Sa dispara....in Deuchland....aia se pare ca sunt mai interesati ca noi de negura istoriei.

In Cehia Jawele sunt inca apreciate,  chiar si cele care nu sunt vreo minune tehnica, ati vazut cum arata intalnirile pasionatilor de Jawe din Cehia?   

Simsonul, AWO S era 16.000 lei in anii 60, cele cu atas, Jawa vreo 14.000, pentru cine crede ca oricine isi permitea.

Link to comment
Share on other sites

Ca o fi, ca nu o fi dar am capatat o reticenta zdravana  legata de motocicletele autohtone, tatal meu repara la MT, Dnepr, Ural, IJ saptamanal, ca sa nu zic zilnic, acum nu stiu daca  era din cauza calitatii extrem de scazute a pieselor sau naiba stie de ce.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Create New...