Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Apropos, in urma testului frana spate la K1300R mi s-a parut foarte nasoala, imediat ce apasai pe ea se auzea un zgomot mecanic asa, apoi parca intra ABS-ul si cred ca se simtea ceva pe acolo pe la cardan. Am apasat-o de cateva ori sa vad daca doar mi s-a parut, dar facea mereu asa, plus ca frana efectiv foarte putin.

Oricum, la ce frana fata are motoreta asta chiar nu stiu de ce ai folosi frana spate.:rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, la spate intra imediat ABS. Ti-am mai zis parca de frana K12/13. E combo. In plus, diferenta este enorma fata de K12/13 si orice alta mobra de pe planeta (poate doar S1000RR). Asta aduna asfaltul in fata rotii, normal ca ti s-a parut slaba frana spate :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fac pariu ca nu te-ai atinge de ea daca acum d-abia o folosesti pe a ta. Bine, zic de pedala pentru ca in practica ai frana MEREU si cu spatele la K12/13. Totusi, nu e bine. K13 are baza mult mai lunga ca un SS si o sa trebuiasca sa corectezi pana te obisnuiesti cu frana fata. Teoretic eu nu franez DELOC in curba. Cel putin asa imi place sa cred, nici cu spatele , nici cu fata. In realitate sunt sigur ca pisc frana spate daca mi se pare ca-s prea tare intrat in ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca as avea K12/13 nici nu m-as atinge de ea!

Tocmai ce ti-a repetat ca e COMBO si ca oricum nu trebuie sa o folosesti prea des. "Se foloseste" singura cand apesi fata :D

 

Eu stiu de ce nu esti tu obisnuit sa folosesti spatele.

Pentru ca NU POTI. Ai la laba 46 si e si normal ca nu nimeresti pedala de frana cu cizma lu Shrek.. mai ales la un SS, la care e mica si sfrijita si aplecata in jos.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tocmai ce ti-a repetat ca e COMBO si ca oricum nu trebuie sa o folosesti prea des. "Se foloseste" singura cand apesi fata :D

 

Eu stiu de ce nu esti tu obisnuit sa folosesti spatele.

Pentru ca NU POTI. Ai la laba 46 si e si normal ca nu nimeresti pedala de frana cu cizma lu Shrek.. mai ales la un SS, la care e mica si sfrijita si aplecata in jos.

 

:crack:

Bah,e adevarat ca nu prea pot sa o apas pe curbe cand sunt inclinat pe dreapta din cauza asta, dar in rest e doar alegerea mea sa nu o apas!:smoke:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Ce mai fac franacii cu frana spate?:rolleyes:

 

Hai ca e plin sezon, cand mergem pe un Cheia-Siriu sa ma invatati si pe mine cum se franeaza eficient cu motoreta?

We asta zice ca ii da cu niste ploi, dar saptamanile viitoare o sa postez aici cand o iau incolo, poate se gaseste careva sa ma invete minte si pe mine!:laugh:

 

Franarea cu spatele pe Cheia Franceza:

 

 

Pana la urma ai demontat frana spate?

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte tari astia, i-am vazut si pe Amckart, sunt de pe alta planeta supermotarzii astia!:rolleyes:

 

Alte motorete, alt stil de mers, oricum nu cred ca pierd vremea pe forum ci exerseaza ca sa mearga in halul ala! Mai ales tu nu cred ca poti sa mergi asa deci nu mai da exemple din "Femei celebre, drumuri europene"!:laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Franarea cu spatele pe Cheia Franceza:

 

 

Pana la urma ai demontat frana spate?

 

Ca sa faci ce fac astia, ai nevoie de supermoto. ei nu franeaza cu spatele in viraje. la supermoto, nu se blocheaza spatele. este vorba de un ambreiaj si, daca nu ma insel, o cutie de viteze speciale. la motocicletele normale de strada, daca ai 7.000 rpm si retrogradezi doua viteze ti se blocheaza spatele instant fortand cutia si lantul in ultiml hal. la supermoto-uri nu se intampla asa ceva. asta este cheia pentru un drift reusit. nu blochezi spatele. trebuie sa faci in asa fel incat sa-i rupi aderenta si apoi sa te asiguri ca roata spate este tot timpul in miscare folosind ambreiajul patinat si acceleratia. pe iutub sunt mii de clipuri cu supermoto. acolo vezi exact ce se intampla. inainte de viraj, retrogradeaza doua trepte, spatele pierde aderenta, roata se invarte haotic, apleaca motocicleta si apoi o controleaza din ambreiaj, acceleratie si extrem de putin din frana fata. asta se face dupa sute de ore de exercitiu in conditii controlate. (circuite, spatii special amenajate, asfalt perfect, curat). Plus, ca pentru a ajunge la nivelul asta, trebuie sa iti cunosti limitele, si mai ales sa-ti cunosti motocicleta de sub tine. sa stii totul despre ea. sa stii cum reactioneaza in orice situatii si conditii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am o motocicleta noua de vro luna si ceva,primul meu 600,ma concentrez mai mult sa o invat pe franari,aseara mia fugit spatele,dar nu stiu din ce cauza exact,sa fie din cauza ca am schimbat brusc inferioara la franarea de motor si aveam turatii prea mare? mentionez ca aveam mana luata din gaz ca sa nu se inteleaga gresit,inca ma consider incepator si vreau sa acumulez cat mai multe cunostinte despre franare

:rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am o motocicleta noua de vro luna si ceva,primul meu 600,ma concentrez mai mult sa o invat pe franari,aseara mia fugit spatele,dar nu stiu din ce cauza exact,sa fie din cauza ca am schimbat brusc inferioara la franarea de motor si aveam turatii prea mare? mentionez ca aveam mana luata din gaz ca sa nu se inteleaga gresit,inca ma consider incepator si vreau sa acumulez cat mai multe cunostinte despre franare

:rolleyes:

 

 

"We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit." -

Aristotle

Daca e vorba de Yamaha Fazer banuiesc ca e pe injectie si nu are "slippery clutch". Asta inseamna ca daca vei da inferioara si vei scoate mana din gaz motorul va reveni spre turatia de ralanti si iti va face o frana de motor violenta.

Pe langa faptul ca eu personal consider ca frana de motor e buna doar cand lasi mana din gaz, nu trebuie sa dai inferioare si sa retrogradezi ca sa franezi ci ca sa potrivesti viteza/turatiile pentru ceea ce te intereseaza - de exemplu- franare violenta si retrogradare inaintea unei curbe care va fi luata cu o viteza inferioara.

 

Daca totusi vrei sa faci acea frana de motor, pentru a nu mai fi asa de violenta (daca aveai slippery clutch te ajuta motoreta singura) trebuie sa turezi motorul la turatia potrivita pentru viteza inferioara pe care ai selectat-o. In literatura ii spune "blip the throttle", franezi, apesi ambreiajul - motorul tinde sa scada turatia spre turatia de ralanti- dai un spritz din acceleratie pana la o turatie mai mare, apoi bagi in viteza si dai drumul la ambreiaj mai fin, nu brusc. Franarea va fi mai putin violenta si daca ai facut asta inaintea unei curbe vei putea deja sa accelerezi si sa te inscrii pe viraj cu viteza potrivita.

 

Exerseaza franele, exerseaza si secventa de retrogradare pe care ti-am descris-o mai sus.

Practice, practice, young aprentice!:rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit." -

Aristotle

Daca e vorba de Yamaha Fazer banuiesc ca e pe injectie si nu are "slippery clutch". Asta inseamna ca daca vei da inferioara si vei scoate mana din gaz motorul va reveni spre turatia de ralanti si iti va face o frana de motor violenta.

Pe langa faptul ca eu personal consider ca frana de motor e buna doar cand lasi mana din gaz, nu trebuie sa dai inferioare si sa retrogradezi ca sa franezi ci ca sa potrivesti viteza/turatiile pentru ceea ce te intereseaza - de exemplu- franare violenta si retrogradare inaintea unei curbe care va fi luata cu o viteza inferioara.

 

Daca totusi vrei sa faci acea frana de motor, pentru a nu mai fi asa de violenta (daca aveai slippery clutch te ajuta motoreta singura) trebuie sa turezi motorul la turatia potrivita pentru viteza inferioara pe care ai selectat-o. In literatura ii spune "blip the throttle", franezi, apesi ambreiajul - motorul tinde sa scada turatia spre turatia de ralanti- dai un spritz din acceleratie pana la o turatie mai mare, apoi bagi in viteza si dai drumul la ambreiaj mai fin, nu brusc. Franarea va fi mai putin violenta si daca ai facut asta inaintea unei curbe vei putea deja sa accelerezi si sa te inscrii pe viraj cu viteza potrivita.

 

Exerseaza franele, exerseaza si secventa de retrogradare pe care ti-am descris-o mai sus.

Practice, practice, young aprentice!:rolleyes:

 

 

 

mersi de sfat apreciez mult sa sti :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

wet/slippery clutch.cam toate mobrele, inclusiv japonezele au wet clutch.

 

wet si slipperry sunt lucruri diferite

 

wet= in baie de ulei

 

slippery =un mecanism care asigura transmiterea puterii intr-un singur sens, nu-i pentru mersul pe strada .

 

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Trasul ambreiajului cu 2 degete ajuta la evitarea socurilor. E suficient pentru schimbare. Eu il tin cu toata mana doar la plecarea de pe loc, in rest folosesc 2 degete pentru schimbat vitezele. Cand schimbi vitezele in jos pe franare fa-o cand ajunge la turatii mai mici si nu da drumul brusc la ambreiaj. E putin mai dificil sa accelerezi atat cat trebuie in timp ce franezi. In rest tine acceleratia constant. Schimba foarte lin in felul asta. De fapt merge si fara ambreiaj cand accelerezi atat cat trebuie.

Editat de cristidb
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

de obicei iau mana din gaz si cand dau inferioara am turatii mai mici si nu dau drumu brusc la ambreiaj,cred ca greseala asta am facut-o atunci,oricum nasoala senzatie cand iti fuge spatele :crack:

Editat de sonyy
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

de obicei iau mana din gaz si cand dau inferioara am turatii mai mici si nu dau drumu brusc la ambreiaj,cred ca greseala asta am facut-o atunci,oricum nasoala senzatie cand iti fuge spatele :crack:

Cand schimbi in treapta inferioara si iti joaca spatele ... roata se invarte fortat mai incet decat viteza cu care circuli tu ...

 

Daca faci "downshifting" ... previi ce am spus mai sus.

 

Downshifting = blip trottle inainte de a schimba.

 

Sunt cazuri in functie de clima/stare cauciuc ... cand roata se si blocheaza ... putin.

 

Cam cum ai grsit tu ... fac astia la SM cand iau virajele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand schimbi in treapta inferioara si iti joaca spatele ... roata se invarte fortat mai incet decat viteza cu care circuli tu ...

 

Daca faci "downshifting" ... previi ce am spus mai sus.

 

Downshifting = blip trottle inainte de a schimba.

 

Sunt cazuri in functie de clima/stare cauciuc ... cand roata se si blocheaza ... putin.

 

Cam cum ai grsit tu ... fac astia la SM cand iau virajele.

 

De fapt Downshifting = schimbatul vitezei intr-o treapta inferioara.

 

 

E practica buna sa blip-uiesti throttle-ul cand downshift-uiesti, si suna cool. Dar la mersul pe strada nu e asa important pt ca ai timp sa eliberezi ambreiajul mai lin decat pe circuit. Mie de obicei mi-e lene sa blipuiesc, si si cand o fac nu-mi iese de fiecare data, fie blipuiesc prea putin si degeaba, fie prea mult si ma arunca in fatza.. Pe ploaie in schimb cred ca merita sa investesti mai multa atentie in downshift-uri, pt ca aluneca mult mai repede spatele, mai ales cand incetinesti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pe ploaie nu am treaba,ca merg ca melcul si stiu ca viteza trebuie redusa,franarea/accelerarea nu trebuie sa fie brusca ci constanta si la fel si schimbarea vitezelor,multumesc de sfaturi :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

MODERATORI: consider ca topicul trateaza un subiect extrem de important pentru inceput de drum si nu numai.. Franarea e unul din cele mai importante lucruri de stapanit cat mai devreme.

 

Consider ca topicul asta ar trebui sa fie STICKY.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Compendiu despre franare

din practica moto dobândita in 44 de ani de Dan Nastase

In aceasta concentrata prezentare, nu am urmarit realizarea unui curs exhaustiv

cu abordarea tuturor aspectelor franarii motocicletelor, si nici o polemica teoretica.

Sunt adeptul libertatii si al democratiei, dar si al educatiei si practicarii moto indelungate,

pana sa incepi sa dai sfaturi!

In esenta, am prezentat cateva elemente de baza care ne ajuta sa intelegem si sa guvernam ceva mai bine comportamentul partenerului nostru pe doua roti - motocicleta.

 

Pana la urma, oricare motociclist face orice doreste cu scula lui, accelereaza sau franeaza cum se simte mai bine... atata vreme cat are o comportare civilizata si nu devine un pericol public!

 

Stiu ca este foarte greu sa renunti la invataturile eronate dobandite de-a lungul timpului...

care transforma majoritatea actiunilor in fanatisme „infailibile”...

 

Poti sa fii artist intr-un domeniu, poti sa inventezi sau sa inovezi procedee dar...

ca in orice meserie,

la baza trebuie sa fie principiile fizice corecte !

Sunt convins ca unii dintre noi pot conduce motociclete fara nicio frana pe spate!

Ca pot rula kilometrii intregi pe o singura roata si alte asemenea "meserii" de gen...

Eu incerc sa va explic aici fenomenele pe care le puteti specula in favoarea voastra.

Tehnici de conducere adoptate si de multiplul campion international moto GP Mik Doohan

care nu a renuntat la frana-spate... nici cand pilota cu piciorul drept in ghips!

 

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor grave !

Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:

“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

 

Asa cum spuneam,

pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza.

Unul dintre cele mai importante este fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii.

In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate este specificat raportul static de greutate fata/spate.

Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala

ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate.

Exagerat spus,

la franare, roata din fata “se infinge in pamant”, iar roata din spate “se ridica in aer”.

In practica, transferul de greutate depinde de decelerare.

Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei,

deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru si un coeficient de frictiune mare

(sosea perfecta si uscata).

Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele !

Pe circuitele de viteza cu aderenta foarte buna, cu asfalt de calitate superioara,

transferul de greutate are o valoare mare, putand ajunge la un raport extrem de 100% fata si 0% spate,

lucru care se poate observa la concurentii categoriei MotoGP sau SBK cand franeaza numai cu fata.

In acest caz, roata din spate se ridica literalmente la cativa centimetri in aer !

...Si astfel ramane destula masa spate netransferata...

In aceste conditii, contributia franarii rotii spate la franarea vehiculului respectiv este nula

sau, in cazuri mai putin extreme, neglijabila. Concluzia?!

Sa invatam sa incepem franarea mai intai cu "asezarea" motocicletei cu frana de spate !

 

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip),

limita de aderenta este atinsa mai repede si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica,

iar valoarea transferului de greutate poate fi aproape neglijabila.

De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60% / 40% se poate considera -

in conditii de aderenta foarte scazuta, ploaie, mazga, ghiata - o valoare nula.

In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40% !!!

 

Pont:

(Unii nu au stiut niciodata, altii nu vor sa stie si altii...) bicycle.gif

Frana spate se foloseste... ca frana...

dar preponderent cu alt scop decat decelerarea.

 

Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj -

sau in virajele lungi de mare viteza -, care necesita o inclinare constanta si de lunga durata a motocicletei.

In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

 

Franarea rotii spate nu contribuie semnificativ la decelerare,

ci la pastrarea directiei alese !

Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”

cand s-a apreciat gresit viteza de intrare in curba.

 

Daca se exagereaza tare la viteza, cu mult peste limita permisa de viraj,

nu mai exista cale de scapare, singura preocupare fiind aceea de a incerca reducerea avariilor care urmeaza (si aici nu ma gandesc numai la materialul tehnic)...

In schimb, daca viteza se dovedeste a fi numai un pic prea mare, exista o cale subtila de scapare...

Inchiderea acceleratiei face mai mult rau decat bine dar o mica temperare si o strangere a trasei

se pot efectua prin actionarea usoara a franei spate !

Actionare foarte fina, pentru ca la majoritatea motocicletelor,

la franarea in curba apare in roti un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.

 

De foarte mare importanta este ordinea de franare:

 

SECVENTELE FRANARII MOTO EFICIENTE:

1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

 

2 Echilibru, stabilizare

- Se pozitioneaza motocicleta

- Bratele si picioarele pregatite pentru franare

- Indreptarea torsului

- Pozitionarea mainilor si talpilor

 

3 Franare

- Actionare cu forta adecvata a franei fata

 

4 Ajustari

- Ajustarea fortei de franare fata

- Adecvarea fortei de franare spate

- Debreiere completa

 

 

Textul in extenso in prima pagina.

Sper sa va faca placere si sa va fie de folos.

 

La multi kilometri frumosi!

:ok:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...