Sari la conținut

Tactici de supravietuire la inceput de sezon / motociclism


hardKnot
 Share

Postări Recomandate

>> Ar fi frumos ca postacii cu 8000 de postari aiurea sa se abtina

>> Ar fi frumos sa nu devina un topic cu discutii banale despre uleiuri si polemici proaste de oameni simpli

 

post-27956-0-99896800-1488023565_thumb.jpg

Vine primavara si incepe sa ne manance in c00r. Tresarim la orice scuter vazut pe strazi, se ridica parul pe mana cand auzim un motor mai viteaz care a iesit precoce la o plimbarica prin oras. Ne curge bala si nu ne putem desprinde de gandul ca ajungem la garaj si e revizia la un procent 'practicabil'.
Uitam ca suntem ruginiti dupa o iarna de stat la intuneric, cu reflexe de "om batran", uitam ca al nostru creier nu mai e obisnuit sa proceseze viteza la fel ca asta toamna dupa un sezon de motociclit.. si cu atata sete de plimbare, uitam ca e asfaltul rece.

Ce mai uitam zici? o gramada de chestii..
- ca e nisip pe jos (mai ales langa bordura)
- ca nu au apucat "ãstia" sa asfalteze gropanele
- gumele noastre au acum un DOT mai vechi cu un an
- soferii au uitat de noi si s-au adaptat la regulile nescrise de trafic iernatic. Ei nu stiu ca iesim, sau nu si-au amintit inca
La ce sa te astepti? hai sa incercam sa anticipam:
- schimbat de banda fara semnal (ai si tu grija sa nu stai ca un prost in punctul mort)
- intors stanga pe traiectoria ta (fii pregatit, nu te rasfata sa crezi ca ti-ai cumparat strada.. hopaa, vezi ca ai cam uitat sa franezi)
- aderenta mediocra, mai apar zone de asfalt umed de la nameti care nu s-au topit inca
- groooopi, mama si cate gropi
- atentie sporita la liniile de tramvai, si asfaltul de langa ele a avut de suferit la topirea zapezii
Ce mai poti face? Tactici:
- activeaza "paranoia mode", anticipeaza dinamica traficului si ce ar putea sa mearga prost. Anticipeaza greseli/prostii pe care le pot face masinile din vecinatatea ta
- ai "loud pipes"? foloseste-le. Schimba viteza cu 2000 de ture mai sus decat de obicei, fa galagie sa devina soferii constienti ca "iar au inceput tampitii aia sa iasa pe strada"; in partea asta a sezonului e un rau necesar ;)
- asigura-te ca te faci vazut. Nu iti fie frica de faza lunga, poate iti salveaza piciorul
- franeaza preventiv in apropierea intersectiilor, in felul asta incalzesti discurile si devii pregatit pentru ceva neprevazut; foloseste frana fata la orice incetinire, asa se naste skillul
- nu uita ca pe strada se franeaza cu ambele frane, nici nu fi lenes. In caz de urgenta n-ai timp s-o gandesti asa ca formeaza-ti reflexe de franare eficienta, nu de blocat roata spate si dus sanie
- ochii trebuie sa scaneze constant suprafata pe care urmeaza sa calce guma in urmatoarele secunde, si or sa aiba chestii de gasit; in acelasi timp privirea sus la traficul din jurul tau. Ti-a trebuit motociclism
- pe langa franare, mai ai 2 manevre cu care te poti scoate din rahat: evitarea de obstacol sau accelerarea; incearca sa ramai constient de ce variante ai
- cel putin in oras, nu lua Niciodata mana de pe maneta de frana; iti ia 1,5 secunde sa o pui inapoi; invata sa accelerezi "cu degetul mare"
- foloseste o "bulã" de 2 secunde - ce se afla la mai putin de 2 secunde de tine/traiectoria ta - trebuie sa fii tot timpul constient de cine e acolo si ce manevre face/tinde sa faca
- cand franezi foarte brusc/puternic din cauza cuiva din fata, invata sa te pozitionezi in asa fel incat masina din spate sa te poata ocoli in caz ca nu reuseste sa franeze
- EXERSEAZA. Multi din cunoscutii mei se feresc de parcari ca dracu' de tamaie. Daca iti e frica sa exersezi franari de urgenta intr-o parcare goala, succes acolo pe strazi.. ce sa zic
Alte lucruri pe care e bine sa le stii:
- ai avut vreodata permisul suspendat? te aflii intr-o clasa superioara de risc, Tu trebuie sa fii atent
- ai 2-3 sezoane la activ? felicitari, esti intermediar acum; si Tu ai un risc crescut, ai impresia ca ai invatat totul
- bei cate o bere ca "merge"? nici macar nu constientizezi ca iti creste tupeul, si desi stii ca ai baut "doar o bere".. incepi sa faci chestii pe care nu le-ai fi facut cu 0%
- nu uita de termenul ala bizar numit "countersteering" sau "contravirare"; e o mostenire foarte valoroasa lasata de o rasa extraterestra cu mult superioara; nu fi idiot incat sa o ignori
- invata sa identifici rapid pericolele de pe asfalt: pete ulei, nisip, crapaturi si asfalt "raschetat", etc - studiaza textura si culoarea (la etc sunt muuulte, ai tema pt acasa - "surface hazards" pe Gugal sau in Proficient Motorcycling)
- nu te uita ca bleaga doar la asfalt, aminteste-ti sa scanezi continuu traficul din care faci parte
- aminteste-ti ca mobra se indreapta intotdeauna in directia in care te uiti; nu te uita la stalp, uita-te pe unde planuiesti sa-l ocolesti
- zonele "familiare" sunt mai periculoase pt tine, acolo simti ca "stii zona" si lasi garda jos; gresit
- fii cu capul "acolo"; da-ti palme inainte sa pui casca daca e nevoie ;)
- vineri si sambata noaptea se intorc betivanii din oras, seara in timpul saptamanii cand vine lumea de la serviciu e plin de frustrati si oameni nervosi
- daca ai impresia ca "astazi conduc toti ca naiba" sau "era sa intre 10 idioti in mine azi", e clar: problema esti tu! esti obosit sau pur & simplu nu te poti concentra azi; lasa mobra acasa sau mergi Mult mai incet ca de obicei pana la destinatie
- cand sar cainii la tine? Ignora-i. Or sa latre ca prostii la roata, nu te mai apuca sa dai cu piciorul, arati ridicol hehe
"Coliziunile subite" - it all happened so fast
Primul lucru pe care trebuie sa il stii despre coliziunile subite e faptul ca in 95% din cazuri, coliziunea nu a fost de fapt atat de subita. Pilotul cu capul in nori? mai degraba.
Daca stii unde sa te uiti, cum sa te uiti, si dupa ce sa te uiti, poti detecta o potentiala coliziune cu mai multe secunde inainte de impact si sa o eviti elegant, fara ca macar sa fie nevoie sa clipesti. Paradoxul e ca intr-un fel trebuie sa fii constient de toate pericolele in acelasi timp, si de multe ori e greu sa faci asta.
Cum poti gestiona? Scaneaza drumul pe o distanta cat mai mare(ochii sus). Asta nu o sa se intample daca te uiti la asfaltul de la 3m din fata ta -- dar totusi trebuie sa vezi si pata de ulei.. ce te faci?
(asta e aproape mot-a-mot din Proficient Motorcycling de David Hough, ar fi misto sa o citesti, merci @AK_Raptor )

10 Ponturi care iti pot salva viata (din More Proficient Motorcycling, acelasi autor)

- anticipeaza ce e pe cale sa se intample
- nu conduce niciodata baut/fumat/stiti voi
- daca vrei sa te dai tare, devino serios(circuit, motor intretinut draconic, gume bune, exersat des)
- contravireaza/foloseste "countersteering"
- fa-ti obiceiul sa folosesti frana fata de fiecare data
- fa un curs sau ia-ti timp sa exersezi cand schimbi motocicleta, masinarii diferite se conduc diferit
- poarta o casca buna(cum zice americanu', DOT-approved)
- ia-ti permisul
- stai acasa/pieton vineri noapte
- invata sa "citesti" suprafata strazii
Si.. for Fock's sakes: cand un conservar nu-ti face loc sa treci prin coloana, nu mai accelera/claxona/injura ca un taran. Ma faci pe MINE de rahat. Omu' ala nu e Obligat sa faca loc Regelui; daca te lasa, multumeste-i; daca nu, asteapta sau ocoleste-l prin alta parte!
Va salut cu faru' :cheers:
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 60
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

e buna de "lectura obligatorie".

INSA e buna doar daca se si baga la cap ce scrie mai sus.

primele zile ale sezonului sunt deobicei pline de incidente.

faza nasoala, mobra praf la inceput de sezon, mai bine amanai iesirea cateva zile...

fara sa aducem in discutie fizicul propriu care te poate tine pe bara mai mult sau mai putin.

 

as mai adauga una mica.

nu sta in lateralul carutei. mi-am furat-o asa... mergi un pic mai repede decat traficul, lasa niste loc intre tine si ala din spate. locul din fata ta e mai usor de "administrat".

daca depasesti fa-o fara sa petreci prea mult timp in lateralul aluia. fa-l repede, fara drept de apel. poate trage de volan spre tine ca "nu te-a vazut" ... ups. nu e musai sa te loveasca e suficient sa te "sperie".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De obicei nu citesc postări foarte lungi. Probabil că abordarea e interesantă odată ce am citit tot textul.

Mai toate ideile sunt bune, dar dacă se vrea un tutorial, mai pot fi inserate câteva aspecte pentru un început de sezon reușit. Aspecte atât tehnice cât și circumstanțiale de care un motociclist trebuie să țină cont.

 

Ride safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mulțam pentru ponturile utile. Acestea ar trebui citite regulat pentru a ne forma o atitudine preventiva! Din ce observ, un lucru e general valabil in multe domenii ca sportul, afaceri, motociclism si in viata in general, daca vrei sa reusesti ori sa eviti anumite neplaceri si acela e concentrarea, focusarea pe activitatea facuta. De evitat sunt lucrurile care ne distrag atentia. In schimb atentia distributiva e foarte utila. Grija mare si asfalt uscat! :peace:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mulțumesc.

 

Sper că nu e offtopic, cineva să explice va rog , fraza: contravireaza/foloseste "countersteering".

 

(Știu ce înseamnă countersteering)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru incepatori e ok. Pe de alta parte...intentia conteaza si asta e important..dar eficienta o sa fie fix 0. Nu sunt pesimisit. Realist.

 

Ce este bine zic eu - interesul dat de intiator sa scrie denota ca ii pasa. Deci pe forum suntem mai mult de cei 10 ..11 "prosti" . acum suntem 11..12 :)

 

Ce nu inteleg eu este asta cu sezonul... in afara de 2 sapt din Ian si vreo 3 zile din Feb s-a putut merge bine merci.

 

Ma rog, mai racoare dar ok.

 

Unii din cei pe 2 roti au deja vreo 2k de la 1.01.2017. si nu vorbesc de cei care livreaza pizza sau altea alea. Aia sunt pe bune, eroi.

 

Sezon fara incidente si Doamne ajuta!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu strica niciodata sa ne reamintim ce avem de facut la inceput de sezon,asa ca aceasta postare are nota :10: din partea mea. Nu acelasi lucru pot spune si despre ce a postat Foxbat,care ne-a obisnuit deja cu aberatiile lui (probabil ca el a locuit in Grecia iarna asta) sau a fumat ceva inainte sa scrie aici.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Era un ceva cu Gigi (gen), mult mai lung de citit. Si foarte util. Nu stiu unde am gasit, odata, pe site, cred ca pe la "Incepatori".

 

Daa, postul raposatului <<old school>>.. l-am citit de multe ori, si nu apucasem sa-mi iau inca motocicleta. Ar fi bun "pinned" la Incepatori..

 

 

L.E. Chiar e la "Pinned" - Pt incepatori de la A la Z

Editat de hardKnot
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hai ca daca ati vrut-o mai multi...

 

Eu nu am citit aceasta varianta. Cei care nu aveti o engleza foarte buna va ajuta daca o cumparati in format electronic pentur ca sunt multe cuvinte tehnice pe care nu le-am inteles, asa ca ajuta dictionarul din kindle.

Cei care vor sa o cumpere, va dau un sfat: cautati pe mai multe site-uri amazon (.de, .fr, .it ). Eu am luat-o mai ieftina de pe alt site (nu .com). Trebuie sa modificati tara din setarile contului si gata.

 

http://www.filedropper.com/proficientmotorcycling-aguidetoridingwell

Editat de sebibv
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...