Sari la conținut

Franarea Spate


yamahaia
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 62
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Clar, scoala este pentru copii nu pentru barbati! Ce ne-au invatat de fapt la scoala?

 

Toata lumea e libera sa incerce si sa se opreasca la varianta care i se potriveste / il ajuta cel mai bine.

 

Un sfat nu are ce sa strice, poti sa incerci in practica si sa-l demontezi teoretic dupa aceea. Intai insa trebuie sa-l incerci. Nu vad ca ar fi mare disponibilitate pe aici.

 

La franare de urgenta, sa iei mana usurel din gaz?????????

 

OK - Good Luck!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum spuneai discutia e fictiva asa ca diferentele sunt fictive si ele. Hai sa o lasam asa. N-am avut intentia sa ma dau destept, ci doar sa impartasesc lucruri care mi s-au parut importante si care ar putea ajuta si pe altii. Sigur nu a fost cu intentia de a incurca pe cineva.

 

Va doresc sa nu aveti nevoie de franari de urgenta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa este. M-am tot intrebat de ce zic astia ca trebuie sa debraiezi de la inceput si singura chestie care imi vine in minte este ca dupa franare, greutatea pe care trebuie sa o sustii in maini limiteaza rapiditatea miscarilor si influenteaza negativ controlul asupra motorului. Altfel e logica secventa, inchis gazul, frana spate, frana fata, debraiere. Toate astea se intampla oricum in prima secunda. Dupa cum se vede si ei recomanda:

"Pe baza conditiei ca o roata blocata ofera o forta de frinare mai mare decit o roata aflata in miscare, anumiti observatori propun, in cazul blocarii rotii spate, nu eliberarea pedalei de frina ci continuarea frinarii concomitent cu actionarea frinei fata si incercarea de a controla derapajul rotii spate. Sustinatorii aceste conceptii recomanda chiar blocarea deliberta a rotii spate cu scopul de a ne obisnui cu manevra."

 

Testul este foarte concludent.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ma bucur ca imediat dupa ce am descris incidentul meu au fost atatea pareri si sfaturi.Eu sunt prins de microbul asta de scurt timp si e bine ca ne ajutam fie cu sfaturi inspirate sau mai putin inspirate.In fond fiecare isi creeaza un anumit stil de a merge cu motorul...

Parerea mea acum este ca trebuie folosita si frana spate,mai intai la viteze cat mai mici,pentru a te obisnui pentru a nu avea surprize mai tarziu la viteza mai mare la o franare de urgenta.

 

Salut toata lumea care si-a spus parerea :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si parerea mea este ca frana combinata este de departe cea mai eficace...

 

singura problema pe care o vad eu este debraierea aia......care evident isi are rostul daca blochezi spatele ( debraind eviti oprirea motorului) dar daca nu blochezi spatele, te ajuta si motorul....

o alta parere personala: fct de tip/greutate motor, incarcatura, teren...difera esential comportamentul mootcicletei..Incercati sa va cunoasteti cat mai bine motocicleta, sa stiti oricand ce va face in momentul urmator....Nu strica o zi-doua pierdute sa testati asta !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din ce am constatat, o frana tare cu blocarea rotii spate urmata imediat de actionarea progresiva fara blocare a rotii fata, e foarte eficienta ca franare de urgenta. Daca mai am timp sa debreiez, debreiez, daca nu, debreierea e ultima pe lista mea de prioritati, din moment ce blochez roata spate. Mi-a luat ceva timp sa-mi dau seama ca la o franare de urgenta, urgenta e incetinirea pentru ca manevra de avitare sa aiba efect maxim, urgenta nu e in nici un caz debreierea.

Un incepator, ca mine, poate pierde o secunda pretioasa incercand sa aduca maneta in punctul mort. Daca dupa ce , doamne fereste, te infingi intr-o masina, n-o sa zica nimeni: Dom'le ! Mi-a placut cum ai debreiat !

Un alt aspect de luat in calcul este ca blocarea puternica a rotii spate este urmata de un derapaj (fuge spatele) care, in cazul in care piciorul va fi luat de pe frana spate si roata reprinde asfaltul, poate devia motocicleta de la traiectoria initiala. Mi-am dat seama ca pot si incerc a folosi asta in avantajul meu cand e groasa treaba.

De obicei folosesc frana spate combinata cu fatza progresiv cand greutatea se transfera. Si tot de obicei, la indemnul unui foarte bun prieten, in special in oras, merg cu franele "acoperite" (2 degete pe maneta sus si,eventual, piciorul deasupra pedalei jos) chiar si cand accelerez. Este putin mai incomod la inceput dar amelioreaza simtitor timpul de reactie si posibilitatea unei plimbari placute.

Modul asta de conducere m-a salvat acum 2 saptamani la Cheia cand, intr-o depasire a 2-3 masini am reusit sa opresc cand un inconstient a incercat sa faca un U-turn brusc si nesemnalizat, blocand soseaua...Doamne ajuta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Alt incepator care se baga in discutie (eu). Insa am ani de zile pe bicicleta si masina, si lucrurile nu sunt atat de diferite de la un vehicul la altul precum par. La masini franarea 75/25 se face implicit din mecanica masinii.

 

La frane normale pe motocicleta si eu folosesc doar fata si frana de motor, insa in cazul franarii de urgenta nu ai timp sa schimbi atatea viteze ca sa obtii o frana spate eficienta.

 

Rotile blocate ofera cea mai scurta distanta de franare. Blocarea spatelui nu inseamna ca o sa pici, ba cine e obisnuit cu blocatul ei nu va pica decat in situatii exceptionale. Insa blocatul spatelui reduce clar manevrabilitatea si numai prin faptul ca nu mai poti efectua maneva de evitare prin ocolire pentru ca esti prea ocupat cu echilibratul motorului.

 

Acum eu sunt de parere ca depinde de situatie:

- Daca obiectul este mic (ex pieton) si merge ocolit usor n-as bloca spatele.

- Daca e un zid de masini sau orice nu poate fi ocolit merita blocat spatele.

 

Acum mai e problema de reflexe: eu chiar ma oftic ca m-am obisnuit sa nu pun frana spate ci doar motor. Cum franezi in mod normal cel mai des asa o sa franezi si in caz de urgenta pur si simplu din reflex.

Ca atare dupa ce o sa am motorul meu o sa practic franarea mult si bine in toate conditiile posibile asa cum am facut si la masina, si pot sa spun ca m-a salvat cel putin o data de a intra sub un camion care nu mi-a acordat prioritate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca unii nu au inteles ceva : NIMENI nu vrea sa blocheze spatele intr-o franare de urgenta ! Doar ca se intampla foarte des, e greu sa dozezi frana cu piciorul la panica :banana: Si mie mi se mai intampla chestia asta. Daca ai blocat spatele, atentie cand ii dai drumul...zicea cineva ca iti poate afecta directia :banana: POATE SA TE ARUNCE IN CAP cu motorul peste tine ADICA "HIGHSIDE" :P Roata spate blocata o eliberezi numai daca esti cu rotile aliniate sau aproape aliniate.Sau oprit :crack:

In rest, nu stiu cine are timp sa schimbe in treapta inferioara la franare de urgenta pt frana de motor, asa ca frana de motor actioneaza doar la inceput. Tai gazul concomitent cu frana spate , la o fractiune de secunda dupa aia te proptesti progresiv in frana fata si de-abia ultima manevra e sa debreiezi, bineinteles ca in timp ce inca mai franezi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca vorbim de frinare de urgenta, nu prea mai e loc de frina de motor. Poate eu gresesc, insa cei care au facut testele din articolul tradus recomanda clar debreierea concomitent cu frinarea rotii spate+a rotii fata.

 

Acum fiecare e 'sclavul obisnuintei' si considera ca asa cum face el e bine.... Fiind vorba de teste facute de profesionisti, cu aparate si tot ce e nevoie pt un experiment riguros, => merita luate in considerare concluziile lor.

 

Eu nu pot bloca atunci cind frinez roata din fata - nu e pentru cum :P la frina cu tambur - asa ca nu-mi pot da seama cum se comporta motorul in situatia asta. Dar daca vii cu viteza si pui frina tare, parerea mea e ca-i mai bine sa blochezi roata din spate decit roata din fata. Ai mai multe sanse sa te redresezi.

Cam asta e si una din concluziile rezultate in urma testelor de care vorbeam.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca unii nu au inteles ceva : NIMENI nu vrea sa blocheze spatele intr-o franare de urgenta ! Doar ca se intampla foarte des, e greu sa dozezi frana cu piciorul la panica :banana: Si mie mi se mai intampla chestia asta. Daca ai blocat spatele, atentie cand ii dai drumul...zicea cineva ca iti poate afecta directia :banana: POATE SA TE ARUNCE IN CAP cu motorul peste tine ADICA "HIGHSIDE" :P Roata spate blocata o eliberezi numai daca esti cu rotile aliniate sau aproape aliniate.Sau oprit :crack:

In rest, nu stiu cine are timp sa schimbe in treapta inferioara la franare de urgenta pt frana de motor, asa ca frana de motor actioneaza doar la inceput. Tai gazul concomitent cu frana spate , la o fractiune de secunda dupa aia te proptesti progresiv in frana fata si de-abia ultima manevra e sa debreiezi, bineinteles ca in timp ce inca mai franezi.

 

Wrong. Asta se tot incearca sa se explice de fapt in acest topic. Toti conducatorii moto ar trebui sa fie in stare sa controleze fiara si cu roata spate blocata. Pentru asta trebuie facute exercitii departe de trafic pana la atingerea usurintei cu care faci opturile. Doi - debreierea nefacuta la timp lungeste distanta de franare pentru ca frana se opune nu numai inertiei ci si fortei cu care motorul invarte roata (atunci cand se invarte).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu neaparat. ABS-ul are rolul de a permite conducatorului auto sa pastreze controlul asupra directiei, nu sa franeze optim. Sunt suprafete pe care franarea este mai eficienta cu blocarea rotii decat fara: strat fin de pietris peste pamant, sau zapada proaspata.

La modul general stiam si eu insa ca e mai eficienta franarea intre disc si placute decat intre cauciuc si asfalt. Cred ca recomandarea cu blocarea rotii pleaca de la principiul ca o roata care franeaza (chiar blocata) e mai buna decat una care nu franeaza deloc (din frica de a nu o bloca), si, pana la urma, discutia era despre frana de urgenta.

Editat de cosmin_m
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aquilla, asta e altceva, bineinteles ca e bine sa fii obisnuit sa controlezi un derapaj spate dar la o franare de urgenta ar fi stupid sa blochezi spatele intentionat. In primul rand pierzi mult din controlul directiei pentru ca trbuie sa compensezi derapajul si in al doi-lea rand pierzi din forta de franare.

 

 

 

DECI lasati balariile: FRANAREA E MAI

EFICIENTA FARA BLOCAREA ROTII in orice conditii.

Cine recomanda contrariul, sa blocheze el roata pe pietris sa vada cum se duce sanie. :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Egzista si o explicatie: la pietris peste pamant si zapada fina, dupa blocarea rotii, se formeaza un front compact de material in fata punctului de contact a rotii cu suprfata de rulare. Fortele de frecare dintre acel front si suprafata de rulare sunt mai mari decat cele dintre cauciuc si suprafata de rulare, de unde rezulta o mai buna franare.

Problema ar fi alta insa: blocarea rotii duce la derapaj, derapajul este o pierdere a directiei, de unde rezulta ca o franare eficienta nu inseamna neaparat si controlul eficient asupra directiei. (recte ce spusei mai sus legat de abs)

 

Astea oricum sunt cazuri speciale, la modul general subscriu opiniei ca blocarea rotii NU duce la o franare mai eficienta decat mentinerea rotii chiar sub punctul de rupere a aderentei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aquilla, asta e altceva, bineinteles ca e bine sa fii obisnuit sa controlezi un derapaj spate dar la o franare de urgenta ar fi stupid sa blochezi spatele intentionat. In primul rand pierzi mult din controlul directiei pentru ca trbuie sa compensezi derapajul si in al doi-lea rand pierzi din forta de franare.

DECI lasati balariile: FRANAREA E MAI

EFICIENTA FARA BLOCAREA ROTII in orice conditii.

Cine recomanda contrariul, sa blocheze el roata pe pietris sa vada cum se duce sanie. :P

 

discutia este interesanta, dar trebuie sa stabilim cateva chestii. conteaza viteza cu care te deplasezi si tipul de ABS. Exista ABS-uri proaste si ABS-uri bune.

 

asdar, la viteza mica si pe suprafete aunecoase, ABS-ul iti da senzatia ca nu opresti..pe piatra cubica uda, la fel. mult mai usor opresti cu o masina fara ABS la viteze mici decat cu acel ABS..care la unele masini de ex. Skoda Fabia..se relaxeaza imediat. Cum atingi pedala...cum incepe sa pacane si sa elibereze frana. la fel pe suprafete ce nu sunt plane..iei un viraj si cum atingi frana...intra ABS-ul "cel destept" in fctie. Poate de-asta zic unii ca nu e bun ABS-ul....

 

Daca este sa ne gandim fizic...frecarea dintre doua suprafete la alunecare este mult mai mica decat in momentul unei franari la limita aderentei....pana atunci, masina are aderenta..dupa acel moment..incepe alunecarea.

Si ea tine de multe lucruri la randul ei..si cazuri particulare sunt multe.

 

Important este sa stim cum reactioneaza motocicleta si ca frana fata este cea de care trebuie sa ne ocupam in momentul unei franari de urgenta.

Aaa...poate ca si spatele ar ajuta..dar ajuta prea putin..mult prea putin.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca unii nu au inteles ceva : NIMENI nu vrea sa blocheze spatele intr-o franare de urgenta ! Doar ca se intampla foarte des, e greu sa dozezi frana cu piciorul la panica :banana: Si mie mi se mai intampla chestia asta. Daca ai blocat spatele, atentie cand ii dai drumul...zicea cineva ca iti poate afecta directia :banana: POATE SA TE ARUNCE IN CAP cu motorul peste tine ADICA "HIGHSIDE" :P Roata spate blocata o eliberezi numai daca esti cu rotile aliniate sau aproape aliniate.Sau oprit :crack:

In rest, nu stiu cine are timp sa schimbe in treapta inferioara la franare de urgenta pt frana de motor, asa ca frana de motor actioneaza doar la inceput. Tai gazul concomitent cu frana spate , la o fractiune de secunda dupa aia te proptesti progresiv in frana fata si de-abia ultima manevra e sa debreiezi, bineinteles ca in timp ce inca mai franezi.

 

Axa, e de la sine inteles ca daca mergi ca nebunul si blochezi roata spate vei pica. Eu nu merg asa iar ceea ce spuneam era valabil pentru viteza cu care ar merge un om normal care ar fi pus in situatia unei franari de urgenta. Cred ca nimeni nu are vreo indoiala cu privire la blocarea prelungita a rotii spate la viteza mai mare, e clar nerecomandabila. Ce voiam sa spun era ca DACA se intampla sa blocheze roata spate, sa nu se intre in panica, ci sa se incerce redresarea la verticala si eliberarea rotii - si trebuie reconsiderata rapid traiectoria. E greu de inteles ? Nu vorbeam de ce se POATE intampla pentru ca asta stim cu totii, ci de ce AR PUTEA face un incepator in atare situatie. Asta daca pornim de la premisa ca plimbarea, daca a inceput pe doua roti ar trebui sa sa termine tot pe doua.

In ceea ce priveste prioritatea debreierii ....in mod clar ai dreptate, nu e o prioritate la franarea de urgenta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pei eu fac contrar normalului,adica am aruncat motorul in drift si la 60 km/h,nu mult doar cat sa evit.Sa zicem ca rulezi cu 40 si iti sare in fata unul si inlemneste,nu il eviti cel mai bine aruncand motorul int-run drift controlat doar cat sa il poti evita?ce faci mai bine pui fata si cazi pe o dunga?folosesc foarte mult si foarte tare frana spate,in 3500 km asta e al 2-lea cauciuc :P Primul lucru ce l-am facut cand am luat motorul,inainte sa am permisul a fost sa invat sa folosesc franele la exteme.La o anumita viteza iei greu virajele dar daca te descurci cu frana spate mult mai repede eviti un obstacol.Tot timpul debraiez inainte sa pun frana pun frana intru in drift schimb in a 2-a dupa ce m-am inclinat destul cat sa evit dau drumul la ambreaj si accelerez puternic pentru a stabiliza motocicleta.Si nu va inteleg pe unii,vedeti motoare mari la altii si repede sa va luati si voi,si cadeti pentru niste questii pe care ar trebuii sa le visati,vorbesc in special de cei cu vitezane de 600 incepatori.Am vazut cazaturi in prima saptamana din cauza franelor pe care nu stiti sa le folositi.

 

@MVTarts cum naiba de ai cazut din cauza franei spate?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

MVTarts cum naiba de ai cazut din cauza franei spate?

 

Destul de simplu, poate ca m-am crezut cu cross :P

 

Lumina slaba (intre blocurile din Micalaca), curba de 90grd, nisip, frana puternica spate si hopa mitica :banana:

 

Dozajul la frana spate trebuie simtit, parerea mea, iar acest lucru se poate numai dupa un anumit nr de km :banana:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Atentie mare la ce spune Axa cu Scame si vad ca nu s-a luat in discutie: eliberarea franei spate dupa blocarea rotii (care este din pacate un gest reflex si prin urmare greu de controlat) poate duce la highside. Asta e o situatie periculosa in orice fel de conditii, controlate sau nu. Traducere: daca faceti highside intr-o parcare libera in timp ce exersati e la fel de periculos ca in trafic, adica foarte periculos :banana: Pentru detalii:

 

http://www.msgroup.org/TIP001.html

 

Atentie mai ales la acest sfat:

 

So, above I said that if you have a choice you should ride the bike into the ground rather than do a highside. I also said that the dynamics will almost certainly result in a highside even if you do what is corrective - turning into the slide and feathering the front brake. Is it hopeless? Must you do the highside? Not at all. It means that as soon as you know the attempt you are making is not going to work, CLIMB ON THE FRONT BRAKE! This will FORCE a lowside!!!

 

Mi se pare un sfat bun de urmat in majoritatea situatiilor. Cand spun "majoritatea" ma gandesc ca exista si situatii cand e util sa lasi highside-ul sa-si faca treaba (de exemplu cand apare un obstacol in fata pe care pilotul il poate sari datorita highside-ului, iar motocicleta nu poate veni dupa pilot din cauza obstacolului). Pe mine personal gandul de highside ma sperie la maxim, iar de exersat nici nu poate fi vorba :crack:

Concluzia: atentie maxima la blocarea franei spate, nu e deloc de joaca cu asa ceva :P :banana:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Off-Topic:

 

In sfirsit un subiect un subiect interesant :banana: .

 

On-Topic:

 

Din tot ce am citit aici inclin sa fiu de acord cu ce au spus Axa si Aquilla referitor la tehnica si dinamica frinarii de urgenta. Ce am observat eu. Intr-adevar, si eu prefer sa frinez doar frina de motor+frina fata, si putin frina spate. Dar, cum a spus si Axa, la o frinare de urgenta, de multe ori instinctul preia controlul, si acest lucru, eventual combinat cu reflexele de la conserva, te face sa infigi talpa in pedala de frina, chestie care duce la blocarea rotii spate. Daca acest lucru se intimpla cind motorul are ceva viteza, parerea mea e ca mai bine sa lasati spatele blocat. Altfel apare riscul unui highside ca la carte. Daca aderenta e buna (cald, asfalt ok+cald, fara praf, etc, cauciucuri bune si incalzite), derapajul rezultat din blocarea rotii spate poate fi controlat relativ bine. Am facut chestia asta si nu o data, blocat spatele instantaneu si brutal, mers in drift si controlat ok. Dar daca aderenta e proasta, se cam pica. Asta tot din experienta. Asa am cazut la sfirsitul sezonului trecut(pur si simplu din cauza frigului+cauciucuri reci), frinare la blana, blocat spatele, pierdut control, eliberat spate, buff...Noroc ca la final trinta s-a concretizat intr-un lowside, desi am cam intrunit conditiile pt un highside. Deci cind conditiile nu sint ok pt un mers tare, mai bine se merge incet pt a evita situatiile de genu'. E clar ca frina fata e de baza, dar eu cred ca la o frinare de urgenta si eficienta si frina spate are rolul ei. E oarecum greu s-o dozezi,se blocheaza destul de usor, cu toate asta eu o folosesc si acum. Si la fel de evident, mi se mai intimpla s-o blochez, da' a ajuns sa-mi placa citeodata treaba asta :P .

In alta ordine de idei, ce n-am inteles eu, e faza cu debraierea inceputa odata cu inceperea frinarii. Eu personal debreiez cind am redus viteza foarte mult. Teoria de care vorbea si Aquilla am citit-o, am zis sa incerc si eu sa vad cum e, drept urmare m-am suit pe motor, am accelerat pe la 100,100 si un pic, am tras ambreiajul, si am inceput sa frinez, fata+spate. Sincer, mie mi s-a parut ca nu mai am control asupra motocicletei, cu toate ca eram pe linie dreapta, cu frinele dozate bine, etc. Mi s-a parut cam aiurea senzatia si nici n-am observat o eficienta imbunatatita a frinarii. So, deocamdata eu prefer sa debreiez la sfirsitul frinarii, nu la inceput. Poate gresesc eu, daca da mai astept sfaturi sa mai incerc si alte tehnici.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bine,bine dar eu am 2t adica frana de motor aproape zero,si avantajul de a avea un motor ieftine e ca poti sa te antrenezi sa sa te gandesti la qestii precum carene

 

@MVTarts inscriete la dirt-track daca tot iti place combinatia nisip+curba :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

off topic

Deci daca blochez roata spate pot face un drifting care prelungit duce intr-un slideing si trebuie sa fiu responsive ca potentialul lowside sa nu se transforme in highside, asa ca o sa ma climb on the frontbrake...lasati balariile...

:P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...