Jump to content
Sign in to follow this  
pepsi

Pinion De Dimensiune Variabila

Recommended Posts

Mi-o venit si mie o idee in timp ce invatam pt examenul de sapt. viitoare, ii posibil, sau mai bine zis o facut cineva (aici ma gandesc la comp. mari din industria moto) un pinion spate/fata, care sa isi modifice diametrul odata cu cresterea vitezei de deplasare.

Avantajele unei astfel de pinion ii clar: la pornire/viteze mici sa aiba un diametru mai mare, pt demaraj mai bun, iar cu cresterea vitezei diametrul ei sa se micsoreze pt un top speed mai mare. Ceva de genu pinionului de pe spate de la biciclete, numa ca trecerea de la un nivel la altul sa se faca lin si automat. Am multe schite in cap, despre asa ceva da ii cam greu de explicat ce si cum :moto:

 

Numa bine & astept raspunsurile voastre :laugh:

 

PS: domnilor administratori daca mai exista vreun topic despre asa ceva sa nu ma atacati, ca am cautat si nam gasit :(

 

PS2: problema ca lantul are aceasi lungime se poate inlatura prin 2 astfel de pinioane, unu la roata spate iar cealalta la cutia de viteze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cred ca de asta s-a inventat cutia de viteze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

si totusi unii mai ales la comuniste schim pinionu de la unu mai mare la unu mai mic sau invers

acest sistem le-ar avea pe ambele

Share this post


Link to post
Share on other sites

cred ca de asta s-a inventat cutia de viteze.

Un raspuns scurt e NU si motivul este ca nu se poate cu lant. Distanta intre dinti trebuie sa fie constanta si nu poti creste/scadea diametrul pastrand numarul de dinti acelasi. De aia scuterele au ceva similar care lucreaza cu curele si se numeste CVT (transmisie variabila continuu). Primele aplicatii pe masini au fost olandeze (DAF) in anii '60.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu am zis sa mareasca diametrul prin marirea distantei intre dinti, sa se mai adauge 2 dinti

deci cam toti dinti sa fie puse pe un lant

aaaaaa

complicat de explicat asa scris

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai gandestete ca oare dece multi isi pun pinion mai mic sau mai mare???

Share this post


Link to post
Share on other sites

asta e principiul variatorului care se gaseste la toate scuterele, in varianta cu curea. Pe lant nu se poate face

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-o venit si mie o idee in timp ce invatam pt examenul de sapt. viitoare, ii posibil, sau mai bine zis o facut cineva (aici ma gandesc la comp. mari din industria moto) un pinion spate/fata, care sa isi modifice diametrul odata cu cresterea vitezei de deplasare.

Avantajele unei astfel de pinion ii clar: la pornire/viteze mici sa aiba un diametru mai mare, pt demaraj mai bun, iar cu cresterea vitezei diametrul ei sa se micsoreze pt un top speed mai mare. Ceva de genu pinionului de pe spate de la biciclete, numa ca trecerea de la un nivel la altul sa se faca lin si automat. Am multe schite in cap, despre asa ceva da ii cam greu de explicat ce si cum :cheers:

 

Numa bine & astept raspunsurile voastre :laugh:

 

PS: domnilor administratori daca mai exista vreun topic despre asa ceva sa nu ma atacati, ca am cautat si nam gasit :cheers:

 

PS2: problema ca lantul are aceasi lungime se poate inlatura prin 2 astfel de pinioane, unu la roata spate iar cealalta la cutia de viteze.

:moto: :( :)

............................... :cheers:

Share this post


Link to post
Share on other sites

DECE??? sa zicem ca noi nu poate face, da nu cred ca honda sau suzuki .. cu technologiile lor nus in stare sa faca asa ceva

Share this post


Link to post
Share on other sites

"nus" ce ma face sa cred ca gandesti cam mult :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

cam pe chestia asta functioneaza si suzuki burgman.. dar in loc de lantz are o curea de transmisie ,asa numita cutia cu variatie continua din cate stiu eu...asa ca alti ti-au cam luat ideea,oricum nu te lasa ca poate pana la urma scoti ceva folositor :laugh: numai bine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-o venit si mie o idee in timp ce invatam pt examenul de sapt. viitoare

 

Da la ce-nvatai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu am zis sa mareasca diametrul prin marirea distantei intre dinti, sa se mai adauge 2 dinti

deci cam toti dinti sa fie puse pe un lant

aaaaaa

complicat de explicat asa scris

nu inteleg!!??!! :( sa se adauge 2 dinti de unde...?de pe lant??de pe pinion?asta-i din matrix! :laugh: :moto:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( :) :cheers: :cheers:

Nu credeam sa o aud si p-asta :laugh:

 

1. Exista sistemul si e pe curea la majoritatea scuterelor si mopedelor

2. Mai exista si cutiile automate cu sistem "planetar" - adica ce conduc zilnic basinosii aia de americani, ca pentru ei un schimbator la mana e prea complicat :cheers:

3. Crede-ma ca cei care schimba pinioanele la comunsta in functie de plecarea la mare (drum intins, caldura mare) sau la munte ( mai racoare, multe urcari) ar prefera oricand o viteza-doua in plus in cutie. :cheers:

4. Tehnic nu vad cum s-ar putea realiza pe lant, fara sa schimbi pinioanele pe care calca , printr-o metoda oarecare . Totusi daca stau sa ma gandesc, se poate, dar e mult prea complicat ca sa merite. :moto:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mai radeti de om, pe bune, ideile noi de obicei nu vin de la "specialisti". Asa ne zicea profu de mate din facultate, Stanasila. Ca daca avem vreo idee mareata in primii ani de facultate, sa-i dam bataie, sa o promovam, ca dup-aia nu prea mai vin idei :laugh: .

 

Cred ca inteleg care e problema aici, anume unele comuniste mai zdravene au suficienta putere in motor incat sa invinga franarea aerodinamica si sa treaca de 130-140 km/h, insa nu pot urca in turatie si se limiteaza (cauti sa schimbi a cincea si nu mai e...). Un pinion mai mare / mai mic pe spate translateaza toate rapoartele de transmisie in sus sau in jos. Cam acelasi lucru este la tiruri cred, care au practic doua cutii de viteze, in "serie", iar prin inmultire rezulta 18 - 24 de trepte de viteza.

 

La o motocicleta singurul lucru fezabil ar fi zic eu montarea in paralel a cate doua pinioane si la motor si la roata, cu doua lantzuri. Singura problema tehnologica de rezolvat ar fi mecanismul de comutare / cuplare alternativa a cate unui pinion, celalalt ramanand pe liber. Asadar ambele pinioane ar trebui sa vina montate pe cate un rulment si sa aiba gauri laterale, in care sa vina o piesa care sa le cupleze alternativ la ax (cum e intr-o cutie de viteze). O furca ar angaja apoi cupla respectiva si gata. Raman insa intrebari existentiale - au loc doua pinioane la roata, doua lanturi, se poate pastra alinierea pinioanelor etc. etc. etc....

Share this post


Link to post
Share on other sites

"nus" ce ma face sa cred ca gandesti cam mult :laugh:

what is u're problem DUDE????

 

cam pe chestia asta functioneaza si suzuki burgman.. dar in loc de lantz are o curea de transmisie ,asa numita cutia cu variatie continua din cate stiu eu...asa ca alti ti-au cam luat ideea,oricum nu te lasa ca poate pana la urma scoti ceva folositor :( numai bine

 

nush cum functioneaza suzuki burgman, da am sa fac o schita in autocad dupa ce gat examenele.

 

Da la ce-nvatai?

La Rezistenta Materialelor ...

 

Nu mai radeti de om, pe bune, ideile noi de obicei nu vin de la "specialisti". Asa ne zicea profu de mate din facultate, Stanasila. Ca daca avem vreo idee mareata in primii ani de facultate, sa-i dam bataie, sa o promovam, ca dup-aia nu prea mai vin idei :) .

 

Cred ca inteleg care e problema aici, anume unele comuniste mai zdravene au suficienta putere in motor incat sa invinga franarea aerodinamica si sa treaca de 130-140 km/h, insa nu pot urca in turatie si se limiteaza (cauti sa schimbi a cincea si nu mai e...). Un pinion mai mare / mai mic pe spate translateaza toate rapoartele de transmisie in sus sau in jos. Cam acelasi lucru este la tiruri cred, care au practic doua cutii de viteze, in "serie", iar prin inmultire rezulta 18 - 24 de trepte de viteza.

 

La o motocicleta singurul lucru fezabil ar fi zic eu montarea in paralel a cate doua pinioane si la motor si la roata, cu doua lantzuri. Singura problema tehnologica de rezolvat ar fi mecanismul de comutare / cuplare alternativa a cate unui pinion, celalalt ramanand pe liber. Asadar ambele pinioane ar trebui sa vina montate pe cate un rulment si sa aiba gauri laterale, in care sa vina o piesa care sa le cupleze alternativ la ax (cum e intr-o cutie de viteze). O furca ar angaja apoi cupla respectiva si gata. Raman insa intrebari existentiale - au loc doua pinioane la roata, doua lanturi, se poate pastra alinierea pinioanelor etc. etc. etc....

 

ce zici tu cu 2 pinioane si 2 lanturi ii mai simplu de facut da al meu :cheers: o sa aiba avantajul cu greutate mai mica si cu faptul ca nu face cat 2 pinioane ci mai mult... infine, cred ca ai inteles ce am vrut sa zic

 

gat examenele si o sa fac o schita in autocad

 

:moto:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici nu trebuie sa mai reinventezi roata. Sistemul deja functioneaza, atat la scutere cat si la masini.

CVT a fost folosit si in Formula 1, rezultatele au fost spectaculoase, se realizeaza o acceleratie progresiva si este astfel exploatat la maxim potentialul motorului. Vezi aici

Nu se mai fac ruperi de ritm (scaderea in turatie), ca la cutiile cu viteze fixe.

Principiul e simplu

cvt-funcion.jpg

Se folosesc doua perechi de fulii si o curea trapezoidala.

In functie de distanta intre platanele fuliilor, care se apropie sau departeaza invers la fiecare din fulii, se obtine un raport variabil al vitezei de rotatie.

 

Cutiile cu variatie continua sunt folosite cu succes in productia de serie de catra Nissan si Toyota pe unele modele. Cureaua trapezoidala are insertie metalica pt. a fi mai rezistenta.

cvt-polias-nissan.jpg

 

 

Primele aplicatii pe masini au fost olandeze (DAF) in anii '60.

 

Si arata asa: daf-55-transmissao.jpg

 

Ceva pe baza de lant ar merge, dar nu cred ca e eficace si fiabil. Un soi de diafragma ca la aparatele foto care sa aiba pe marginea exterioara dinti. Dar ar merge numai prin dublarea numarului de dinti si sa ramana intre dinti distanta de 2 zale. Asta pentru demaraj. Si cand ai nevoie de viteza, sa se stranga diafragma astfel incat sa fie dintele si zaua.

Edited by vis-a-vis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte interesant.

Am la ce sa ma gandesc acum :laugh: . Eu ma gandisem ca folosint fortza centrifuga sa se maseasca pinionul sau sa se micshoreze dar cum adaugi 1-2 dintzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Variatia continua insa depinde foarte mult de fiabilitatea curelei, de-asta se foloseste in general la sarcini mici (moped, scuter). La gipuri sunt cutii automate, adica tot cu viteze "metalice", numai schimbarea treptelor se face mecanic, hidraulic cred. Nu stiu cum e insa mecanismul de apropiere/departare a fuliilor conice, la moped scuter cred ca doar una din fulii e variabila, cealalta e rigida, iar departarea platanelor se face centrifugal, cand creste viteza platanele se departeaza si cureaua "cade" la radacina fuliei. Ma gandesc insa ca la o sarcina prea mare, componenta normala data de unghiul trapezului curelei ar putea face fuliile sa se departeze fortat, prea devreme.

 

Tot din seria "lucruri vechi, dar neauzite" - as zice aici de ambreiajul hidraulic (nu cu comanda hidraulica). Mi-a zis taica-meu ca se foloseste asa ceva la masini mari, gen excavatoare, macarale, unde un ambreiaj mecanic, cu placa de presiune nu ar face fatza. E vorba de o cavitate cu ulei in care se misca, fata in fata, doua "roti cu cupe laterale". Ei bine, cuplarea ambreiajului se face cand aceste roti se apropie foarte mult. Exista alunecare si pierdere, dar merita.

 

Pentru variatie continua, cred ca ar putea fi adaptat ceva de genul asta, prin apropierea controlata a celor doua cupe ale unui ambreiaj hidraulic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

am facut o schita ff urata in autocad, ca sa intelegeti cam ce si cum func. mai tre sa lucrez la ea, numa am cam uitat autocad-ul

 

@vis -a vis: ce ai pus tu acol mere doar pt curea, nu si pt lant.

 

am sa revin cu o schita mai detaliata si mai finisata

post-6144-1139305695_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa tii cont centrarea pinionului, sa nu mearga in hopuri si sa-ti rupa lantul.

Daca introduci un dinte la pinionul spate, trebuie sa scoti unul la cel din cutie.

 

mosulik, CVT este folosit si pe Lexus RX400h care este o ditai magaoaia de SUV

60360_test_lexus_rx400_03.jpg

Edited by vis-a-vis

Share this post


Link to post
Share on other sites

problema se rezolva daca pui doua astfel de pinioane, unul se mareste si cealalta si micsoreaza sau invers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mai socotiti nr de dinti, este irelevant. Conteaza diferenta de diametre.

Asa ca un dinte spate nu echivaleaza cu un dinte fata.

 

Daca remarcati sistemul DAF (VARIOMATIC) nu are diferential.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puteam sa jur ca ceea ce conteaza este diferenta circumferintei sau mai exact, lungimea cercului.

Daca bagi un dinte si scoti un dinte, bunul simt spune ca suma lungimilor rezultate este egala cu cea anterioara.

Parerea mea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...