sorinm Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 Salut ! De vreo luna observ o moda de a se face schimbul de ulei cu 10W60 (Motul 7100). Inteleg ca e vara, ca se incinge motorul, ca se sta la semafor mult dar nu e cam groasa aceasta vascozitate totusi ? Eu mi-am facut curaj sa bag maxim 10W50 (Bardahl XTC C60) dar 10W60 nu stresseaza motorul cam mult pentru uz stradal ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 nu cred ca logica cu "vara la semafor" este una sanatoasa in cazul racirii cu apa ... sistemul de ungere este dimensionat pt o anumita vascozitate... nu vad a fi OK nici inlocuirea termostatului cu unul care sa deschida mai repede. Eu pun 10W40 semi desi cartea recomanda 20w40mineral dar banuiesc, ca , in anul 1991 putine erau uleiurile cu vascozitate la cald 40 si la rece 10 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 Salut ! De vreo luna observ o moda de a se face schimbul de ulei cu 10W60 (Motul 7100). Inteleg ca e vara, ca se incinge motorul, ca se sta la semafor mult dar nu e cam groasa aceasta vascozitate totusi ? Eu mi-am facut curaj sa bag maxim 10W50 (Bardahl XTC C60) dar 10W60 nu stresseaza motorul cam mult pentru uz stradal ? Daca te-ai fi uitat un pic in manualul motocicletei tale te-ai fi lamurit imediat cum sta treaba cu vascozitatea uleiurilor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
switch Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) nu cred ca logica cu "vara la semafor" este una sanatoasa in cazul racirii cu apa ... sistemul de ungere este dimensionat pt o anumita vascozitate... nu vad a fi OK nici inlocuirea termostatului cu unul care sa deschida mai repede. Eu pun 10W40 semi desi cartea recomanda 20w40mineral dar banuiesc, ca , in anul 1991 putine erau uleiurile cu vascozitate la cald 40 si la rece 10 Honda recomanda 10-40 pt vreme rece inca din 1985. Probabil nu vorbesc prostii. Daca omu zice 20-40, ar fi bine sa-i bagi 20-40. Poate 20-50, daca iti permite cartea tehnica. Daca nu, 15w-40 macar, ca se gaseste mai usor semisintetic. Editat Mai 12, 2010 de switch Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) pompa de ulei lucreaza corect la cald cu vascozitate 40... nu sunt expert dar creca vascozitarea 10 la rece oricum e "mai groasa" decat 40-ul la cald, deci 10-le rece ar fi mai apropiata de 40-ul cald decat 20-ul (care e si mai "groasa") Defapt cartea mea zice "de iarna" 10w30 sub +15 grade Celsius si "de vara" 20w40 peste +5 grade Celsius ... se suprapun peste intervalul care este cel mai des intalnit in zona temperata in care se afla patria noastra... adica 10w40 este "media" in cazul motoretei mele Ma repet : RACIRE CU APA Editat Mai 12, 2010 de yuk Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
sorinm Postat Mai 12, 2010 Autor Share Postat Mai 12, 2010 Manualul Honda e cam ambiguu in privinta vascozitatilor. Din chart inteleg ca 10w40 duce cam 45 grade C, dar temp pe asfalt vara e mult mai mare deci un w50 ar fi mai indicat, dar w60 nu vad in ce regim de temperatura merita sa fie turnat in motor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 Multi considera uleiul 10W-40 "tras de par" rau de tot, si cu toate astea e folosit cel mai des. Adica e cel cu diferenta cea mai mare dintre viscozitatea la rece si cea de la cald - multi considera ca aceasta plaja este cam larga pentru un singur ulei. Daca 10W-40 e considerat asa, ce mai putem zice de 10W-60 ??? Adica deja acopera toate plajele de temperaturi - de la -20 grade la 60 de grade, wtf.. deja e zombie nu mai e ulei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) Multi considera uleiul 10W-40 "tras de par" rau de tot, si cu toate astea e folosit cel mai des. Adica e cel cu diferenta cea mai mare dintre viscozitatea la rece si cea de la cald - multi considera ca aceasta plaja este cam larga pentru un singur ulei. Daca 10W-40 e considerat asa, ce mai putem zice de 10W-60 ??? Adica deja acopera toate plajele de temperaturi - de la -20 grade la 60 de grade, wtf.. deja e zombie nu mai e ulei. nu stiu in ce fel de grade se masoara vascozitatea, dar sigur in grade Celsus nu(cum zici) Cu cat diferenta intre cifre e mai mare cu atat uleiul este mai performant (nu neaparat recomandat - nu poti recomanda pt Dacia 1300 ulei de formula 1 pt ca nu se justifica economic)... cu cat prima cifra e mai mica cu atat uleiul e mai subtire la rece (adica la pornirea motorului, nu la gradele din termometrul meteo) iar cu cat cifra a 2-a e mai mare cu atat uleiul e mai vascos/gros. Logic este ca e mai greu sa produci un ulei subtitere la rece si vascos la cald. PS - Belbody ! hai ca de data asta "te iert" prima (gogoasa) nu se pune La masina pun 0W30 si mere "brici" la -30grade Celsius ... drept ii ca e 20euro/litru si duce 30 mii km Editat Mai 12, 2010 de yuk Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
switch Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) @yuk: Ideea era sa pastrezi vascozitatea cat mai aproape de 20 la rece. Nu de alta, dar motorul tau racit cu apa functioneaza in regim de rece vreo 5 minute la fiecare pornire. Daca e uleiul prea subtire atunci (10W in loc de 20W), ai pelicula mai subtire si poti creste uzura in acea perioada. Iar cu cat diferenta intre cele doua vascozitati este mai mare, cu atat uleiul este mai putin stabil si se uzeaza mai repede. In special in cazul motocicletelor cu ulei comun intre cutie si motor, indiferent de tipul de racire. De ce? Pai aditivii care fac dintr-un ulei SAE10 la rece, un ulei cu SAE60 la cald nu sunt la fel de stabili ca un ulei monograd. Editat Mai 12, 2010 de switch Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 @yuk: Ideea era sa pastrezi vascozitatea cat mai aproape de 20 la rece. Nu de alta, dar motorul tau racit cu apa functioneaza in regim de rece vreo 5 minute la fiecare pornire. Daca e uleiul prea subtire atunci (10W in loc de 20W), ai pelicula mai subtire si poti creste uzura in acea perioada. stiu ce zici... pe langa pelicula de care zici , in functie de vascozitate este proieectata pompa de ulei si canalele de ungere din motor ... ar la rece uzura e mare pt ca motorul e "uscat"/curs , nsa aditivii din ziua de azi nu se compara cu cei din anii '80-'90 cand au fost tiparite cartile noastre tehnice Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 nu stiu in ce fel de grade se masoara vascozitatea, dar sigur in grade Celsus nu(cum zici) Nu am zis in nici un caz ca viscozitatea uleiului se masoara in grade C. Am zis doar ca uleiul SAE 10W-60 acopera plaja de temperaturi de la -20grade C la 60grade C. Acei 10 si 60 din indicativul SAE nu reprezinta NIMIC, nici macar vascozitate, sunt doar cifre alese arbitrar de SAE pentru a indica GRADUL de viscozitate al unui ulei la o temperatura FIXA la care s-au facut masuratorile. Gradul de viscozitate cinematica al unui ulei este reprezentat de timpul in care o anumita cantitate de ulei trece printr-un orificiu cu dimensiune fixa la o temperatura fixa. Cu cat timpul este mai mare cu atat gradul ales de SAE e mai mare. Si ca sa fim rigurosi primul este 10W si nu 10, iar al doilea este 60. Mai documenteaza-te si apoi da cu bata in balta. Un ulei de genul 10W-40 este un ulei multigrad care combina in acelasi ulei proprietatile a doua uleiuri monograd. Cu cat diferenta este mai mare intre cele doua tipuri cu atat uleiul este mai greu de produs si cu atat mai mult greu de crezut ca indeplineste aceste conditii in timp. Adica ca-si mentine vascozitatea intr-un asa mare interval de temperatura, cand orice om cu capul pe umeri si principiile de baza spun ca vascozitatea scade pe masura ce creste temperatura. Adica ei cu acest ulei spun ca are aceeasi viscozitate si la -20 grade si la 60 de grade (ale mediului ambiant). Si uite aici si un desen pentru tine sa vezi de unde se face asocierea intre gradele SAE si cele meteo: Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 Sa inceapa discutia despre uleiuri... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
sorinm Postat Mai 12, 2010 Autor Share Postat Mai 12, 2010 OH NU! Nu are rost, eu am intrebat de 10w60. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 Nu am zis in nici un caz ca viscozitatea uleiului se masoara in grade C. Mai documenteaza-te si apoi da cu bata in balta. Si uite aici si un desen pentru tine sa vezi de unde se face asocierea intre gradele SAE si cele meteo: pare a fi o coincidenta legata de cele 2 unitati de masura ... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 pare a fi o coincidenta legata de cele 2 unitati de masura ... Da, dar chiar e coincidenta... americanii oricum masoara in grade Fahrenheit, deci cand au ales indicativele SAE chiar s-a nimerit ca pe zona pozitiva de temperaturi valorile numerice SAE sa coincida cu valorile numerice ale gradelor Celsius. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) folosirea altui ulei decat cel recomandat in cartea tehnica oferita de producatorul motocicletei duce la pierderea garantiei.pana acum nu am gasit nicaieri recomandat de vreun producator uleiul 10W60.concluziile le trageti singuri. indicativele nu au legatura cu temperatura ambianta .un ulei multigrad 15w40[par example] se comporta ca un ulei monograd cu indicele SAE 15 la rece si ca unul cu indicele SAE40 la cald.cu cat diferenta dintre indicele mic si cel mare este mai mare cu atat mai mare este proportia de aditivi din compozitia sa . Editat Mai 12, 2010 de kyvacka Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pedros Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 OH NU! Nu are rost, eu am intrebat de 10w60. Ia-ti adio de la un raspuns bun , au intrat "meseriasii " sa faca analiza uleiului , api, sae etc , te doare capul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 un ulei mineral monograd este mult mai stabil decat unul multigrad. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yuk Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 (editat) Ia-ti adio de la un raspuns bun , au intrat "meseriasii " sa faca analiza uleiului , api, sae etc , te doare capul. daca insisti te doare In concluzie vreau sa spun ca : poti face cartofii prajiti cu ulei de masline, dar nu e prea rentabil Editat Mai 12, 2010 de yuk Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
LinX Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 De vreo luna observ o moda de a se face schimbul de ulei cu 10W60 (Motul 7100). Inteleg ca e vara, ca se incinge motorul, ca se sta la semafor mult dar nu e cam groasa aceasta vascozitate totusi ? 1. Chestia cu moda clar nu trebuie sa iti dea de gandit, mai ales la capitolul asta unde e folclor cat curpinde. 2. Vezi ce scrie in cartea tehnica si vezi ce iti recomanda si producatorii de ulei (cataloage online). Sa ai in vedere ca uleiuri 20W-40 sau 10W-30 nu prea se mai folosesc, deci poti sa folosesti 10W-40 in locul acestora; 15W-40, ca ulei moto nu cred ca o sa gasesti. 3. Daca vrei sa vezi care e treaba cu uleiul 10W-60, dpdv strict al vascozitatii, cauta-i fisa tehnica (se gasesc pe net de obicei, nu sunt documente secrete) si compara vascozitatile, date de obicei la 40 si 100 de grade ale acestuia comparativ cu alte uleiuri, spre ex. 10W-50, 10W-40 etc. Acolo sunt date cifre concrete, indicativul SAE fiind cum zicea si Belbody, doar un indicativ. Ma indoiesc teribil insa ca in mod normal ti-ar fi de ajutor un astfel de ulei, in orice conditii, asa ca stai linistit. Adica ca-si mentine vascozitatea intr-un asa mare interval de temperatura, cand orice om cu capul pe umeri si principiile de baza spun ca vascozitatea scade pe masura ce creste temperatura.Adica ei cu acest ulei spun ca are aceeasi viscozitate si la -20 grade si la 60 de grade (ale mediului ambiant). Nu, nu cred ca asta spun ei. Vascozitatea oricarui ulei scade odata ce-i creste temperatura, inclusiv a celor multigrad. Nici nu e nevoie sa consulti o fisa tehnica ptr asta, poti sa iei doua bidoane de ulei, si 10W-60 daca vrei... sa-l pui pe unu in soare si pe-unu in beci si sa constati pe urma diferenta. Ce zic ei prin acele diagrame e ca uleiul poate fi folosit pe plaja respectiva de temperatura, ori asta e cu totul alta poveste. Mesaj completat un ulei mineral monograd este mult mai stabil decat unul multigrad. Asa, si? Vrei sa pui un M30 / M40 in mobra? Nici in motoare de Raba sau de Dacie din '80 nu se mai pune asa ceva. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Mai 12, 2010 Share Postat Mai 12, 2010 vroiam doar sa subliniez ca un ulei monograd este mai stabil in timp decat unul multigrad.nu indic nimanui sa foloseasca ulei monograd in "Mobra''[decat poate daca chiar are vreo Mobra p-acasa].ce incerc sa spun e ca dupa un oarecare interval uleiul multigrad incepe sa se descompuna in componentele sale mai usoare,pe masura ce polimerii de aditivare se deterioreaza[lanturile de molecule se rup in timp].acesti polimeri au misiunea de a mari indicele de viscozitate al uleiului odata cu cresterea temperaturii[uleiului si nu ambiente]prin proprietatea de a se desfasura[unwind in lb. eng.]la cald. ai fi surprins poate sa afli dar de multe ori in curse se foloseste uleiul monograd tocmai pentru ca este mai stabil si oricum conditiile de intrebuintare sunt specifice,mult diferite de o utilizare cotidiana. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ketemeu Postat Iunie 15, 2011 Share Postat Iunie 15, 2011 Pfff.Minunat. E plin netul de informatie... si totusi... 0W, 5W, 10W, 15W, 20W reprezinta vascozitatea uleiului. Ow este extrem de subtire si este indicat iarna pentru ca unge rapid toate ungherele motorului iar 20W este cel mai vascos ulei si era folosit la motoarele mai vechi sau la cele mai noutze la care producatorul a considerat ca trebuie sa faca piesele cu tolerante mai mari intre ele si a suplinit asta cu un ulei mai gros. Usor usor datorita preciziei de executie a pieselor din motor si a dorinte de a creste performanta se va renunta la acest 20W. Asa ca folosirea unui 20W iarna nu face altceva decat sa nu unga motorul pana cand din cauza temperaturii interne a motorului sa fie suficient de fluid sa ajunga pana in cele mai mici unghere. Cel de-al doilea indice 30, 40, 50, 60 este indicele care ne arata cat de stabila este molecula uleiului la diverse temperaturi si plaja in care acesta ramane integra. Astfel 30 este stabil pana la o temperatura 100 grade Celsius (valoare pur orientativa), 40 stabil pana la 115grade, si asa mai departe. Deci: Respecta prima valoare recomandata de producator(0W,10W, 15W, 20W) dar asociaza-o cu o un numar cat mai mare posibil (50, 60) pentru a doua valoare ce carecterizeaza un ulei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
sorinm Postat Iunie 15, 2011 Autor Share Postat Iunie 15, 2011 (editat) Un sfat mai tampit ca asta nu am mai vazut ... gizaaaaaas. W60 e un ulei mult prea gros, asta inseamna ca are o curgere grea in motor, implicit riscati sa il imbolnaviti de ungere dificitara daca il turnati in motor pentru aplicatiile de zi cu zi. Sper ca sfatul de sus e dat la misto .. Mai sunt unii care se trezesc dupa 1 an sa isi spuna si ei gandurile. Editat Iunie 15, 2011 de sorinm Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ketemeu Postat Iunie 15, 2011 Share Postat Iunie 15, 2011 Un sfat mai tampit ca asta nu am mai vazut ... gizaaaaaas. W60 e un ulei mult prea gros, asta inseamna ca are o curgere grea in motor, implicit riscati sa il imbolnaviti de ungere dificitara daca il turnati in motor pentru aplicatiile de zi cu zi. Sper ca sfatul de sus e dat la misto .. W ala este pemtru primul indice care vine de la WINTER si se refera la vascozitatea pe timp de iarna. 60 ala este unul dintre cele mai stabile molecule si toate uleiuriel cu acest indice vor fi scumpe. De ce oare? Nu este un sfat tampit. Departe de mine gandul de a da sfaturi de genul asta. Pune mana si citeste si apoi vorbim de la egal la egal pe tema asta, pana atunci nu te mai pronunta in lipsa toatala de informatie. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
sorinm Postat Iunie 15, 2011 Autor Share Postat Iunie 15, 2011 M-am documentat destul. Nu mi-am pus niciodata un ulei W60 in motor, doar vroiam sa stiu de ce se afla pe piata. Cert e ca nu e destinat pentru motoarele supersportivelor moderne. Sfatul tau este cat se poate de gresit, ce daca e stabil cand el nu poate circula corect in motor si nu isi poate indeplini functia ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.