Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Vi s-a mai explicat de nu stiu cate ori in topic ca s-a facut o paralela cu circuitul deoarece acolo se franeaza tare, iar cand se franeaza tare se franeaza cu frana fata. ONLY!

 

Nico, in urmatorul sezon de RoSBK iti voi interzice sa mai iesi la cursuri de pista cu "fraierul" ala de Mistode. Sa te mai puna dracu sa discuti cu baietii care trag la podium in RoSBK, ca te calc in picioare cat esti tu de mare :D

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Ma bucur enorm ca ati inteles. Tot topicul am discutat la nivel teoretic si voi ati luat-o la nivel personal.

Repet - nu-mi pasa cum franati voi, voiam sa expun cum e corect si ca frana spate are o utilitate, de la cel mai mic nivel pana la cel mai inalt, de la motocross la motoGP.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La examenul de traseu aici daca te vede ca nu franezi si cu frana spate ai picat. Fara discutie. Te trimite inapoi la poligon sa exersezi franarea. De obicei nu treci de poligon daca franezi doar cu fata insa deh, zic si io ca se poate intampla sa nu vada ala (greu tare).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La examenul de traseu aici daca te vede ca nu franezi si cu frana spate ai picat. Fara discutie. Te trimite inapoi la poligon sa exersezi franarea. De obicei nu treci de poligon daca franezi doar cu fata insa deh, zic si io ca se poate intampla sa nu vada ala (greu tare).

Banuiesc ca la fel fac si daca ai un K1200 de la BMW care actioneaza frana spate singur cand pui frana fata si are ABS,nu?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da.Exact la fel fac. Pe examinatori ii doare exact in cwr ca tu ai CBS. Poate ca CBS e stricat,nu? In Olanda nu exista ITP pentru motoare. In orice caz, ar fi prea tare sa poti face scoala cu un K1200S ;) Cred ca nici jumate nu ar lua examenul (jumate din jumate pentru ca procentajul celor care iau din prima e cam 60-70%)

Editat de Budd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fac exact la fel pentru ca se pune problema generalist, exact ca secventa de franare din pagina 1. Secventa generala, pentru toate tipurile de motoare.

Ei bine, noi am incercat sa rafinam un pic pentru cazul motoretelor sport.

 

La fel cum si examinatorii aia daca nu ar fi nemti si nu ar respecta cu sfintenie ce le-a scris lor acolo in regulamentul de examinare, i-ar duce capul ca unu care are CBS si ABS nu mai trebuie decat sa stranga progresiv frana fata pentru cea mai buna oprire.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pana una alta CBS este optional si este instalat pe mobre de obicei mai grele oleaca. Nu cred ca e o chestie inteligenta sa faci scoala pe un 1200 cc sau pe un SS :D Normal vorbind, franarea de urgenta la examen se face de obicei pana in 50 kmph. E destul de greu sa faci sa intre ABS ca elev. Eu am facut pe motor cu ABS (CB500F) si in toata scoala nu l-am facut sa intre in actiune decat pe nisip (si acolo pentru ca instructorul a vrut sa ne arate care-i smecheria cu ABS-ul).

LE: CBF600 fu mobra, sorry. Scoala

Editat de Budd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

For a real emergency stop, you can better leave the rear brake for what it is, and only use the front brake. On top of that, you pull the clutch.

Why no rear brake?

 

It is very difficult not to slam the rear brake in an emergency situation, and especially to let the rear brake go in time. If your muscles get tense in such a situation, the tendency is to push the rear brake hard with your foot.

 

That will result in a locked rear wheel. If you are lucky, it will slide from left to right and back, and if you are less lucky, the rear wheel will move passed the front wheel.

 

In an emergency situation, you don't want that.

 

That's the reason for the advice not to touch the rear brake in an emergency stop.

Din cate inteleg, sfatul de a nu te atinge de frana spate este pt ca daca te panichezi s-ar putea sa scapi mobra din cauza rotii blocate, nu ca nu ar fi mai eficienta franarea daca pui si spatele.

Practic, daca ai suficienta experienta sa tii mobra din buci, o rota blocata franeaza mai bine ca una libera, nu ? :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din cate inteleg

Practic, daca ai suficienta experienta sa tii mobra din buci, o rota blocata franeaza mai bine ca una libera, nu ? :)

Practic sint piloti care in curse merg cu caucioace soft si se claseaza pe pozitii bune, si practic sint si ceilalti cu ele hard, care se claseaza si ei pe poziti bune, practic sint cei care merg pe trasa ideala si merg cel mai repede cu exceptia celor care-i depasesc pe exterior sau pe interior si care merg si ei repede, practic sint piloti care stau pe moto ca Doohan/Corser si merg repede si practic sint si aia care stau ca Rossi si Stoner si merg si ei destul de repede, si practic sint oameni care folosesc ambreiajul pe post de modulator de putere si tin gazul constant ca Mat Mladin si merg f repede si sint si aia care-l folosesc ca restul lumii si merg si ei f repede, si practic sint aia care frineaza doar cu fata ca Schwantz si frineaza bine si sint si cei care frineaza cu ambele ca Doohan, si frineaza bine si ei. Practic sint oameni care maninca mici cu bere si fuck fara prezervativ si au copii, sint si din aia care-i maninca cu cola si folosesc prezervativul si au si ei copii. E complicata problema.

Uite aici practic:

Nea Pedrosa:

http://www.motomatters.com/news/2010/05/28/le_mans_motogp_debrief_pedrosa_reveals_r.html

 

Citat:

"I just felt I was <b>not stopping</b> for the last <b>10 laps</b> or so. But I had Dovizioso behind, so I couldn't say "I'll brake a little bit earlier and make no mistakes," because he would get past easily."

 

Practic "NO STOPPING", practic in 10 ture a pierdut un loc de campionat mondial si a ajuns pe 4. Daca avea 3 frine pe spate ajungea pe locul 1.Practic.

A contat frina aia? Pt Pedrosa da. E si perceptia realitate?

 

PS: Desi mi se pare o timpenie, o sa pun si disclaimerul ca disputa e mai mult de dragul disputei si are sens in contextul motoarelor super sport pe asfaltu uscat, nu e contestat articolului d-lui Nastase, ci sint doar remarci/discutii.

Mi se pare o timpenie sa pun disclaimerul pt ca eu consider ca cea mai importanta componenta a unui motorist supersport este creierul lui, si mi se pare cumva jignitor sa evidenties aceste lucruri evidente, dar na, mai sint si unii altii care nu fac prea multa diferenta.

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Practic sint piloti care in curse merg cu caucioace soft si se claseaza pe pozitii bune, si practic sint si ceilalti cu ele hard, care se claseaza si ei pe poziti bune, practic sint cei care merg pe trasa ideala si merg cel mai repede cu exceptia celor care-i depasesc pe exterior sau pe interior si care merg si ei repede, ........

E complicata problema.

 

Deci esti foarte tare. Exact la asta ma gandeam si eu in timp ce citeam certurile de pe aici.

Eu nu sunt mare pilot fiindca merg in general destul de potolit si nu am nevoie sa franez la limita.

Dar la ce ai spus tu as vrea sa mai adaug ceva. Nu stiu daca gresec dar fiecare tip de mobra franeaza diferit. La viata mea am avut norocul sa merg cu foarte multe modele. Chiar recomand prietenilor sa incerce sa merga pe cat mai multe tipuri si modele tocmai ca sa vada diferentele de franare si sa invete mai bine sa faca acest lucru.

 

Aici discutia se duce pe tema motocicletelor SS. Hai sa nu uitam ca suntem la rubrica incepatori.

 

Eu am observat ca majoritatea motocicletelor la o franare ceva mai brutala si la o viteza medie isi pastreaza aderenta pe roata din spate suficient cat sa ajute la incetinirea motocicletei.

Acest lucru este posibil datorita existentei amortizorului7arcului care impinge bascula in jos7catre asfalt in timp ce se schimba centrul de greutate.

Vorbesc de motocicletele care au o cursa a amortizorului suficienta . Adica motocicletele normale la viteze normale.

Chiar si SS-urile in trafic am observat ca isi pastreaza roata spate pe asfalt suficient cat sa te ajute la franare. mai ales ca in trafic reflexul este sa te proptesti in maini cand franezi si atunci corpul nu este aplecat ca la curse. Deci deja ai ceva greutate mai pe spate.

 

Stiu ca or sa spuna unii ca ma contrazic in ceva prin text dar parerea mea este ca franarea in trafic sa se faca cu toate rotile posibile, mai putin in curbe unde cei cu mai multa experienta pot explica mai bine. Dar cum in zonele urbane nu prea se intra in curbe cu viteze foarte mari se poate frana decent daca o faceti cu grija.

 

De ce consider ca teoria franarii pe circuit nu este buna in viata reala.

Cel mai bine ne-ar explica un participant la enduro ori motocros cum franeaza ei ca sa invatam cum sa franam cand terenul nu e sigur sub roti.

Si in trafic nu prea e sigura suprafata de rulare. Avem linii de tremvai, ude ori uscate tot sunt periculoase. Avem nisip, pietris, denivelari, gropi, frunze ude, caini morti...

Este mult mai important sa invatam cum se franeaza in asemenea conditii decat cum sa franam la 200/h pe circuit ori cum franeaza Rosi.

 

Si ca sa ma bag si eu in discutie aiurea. Cati stiu unde se tine campionatul intern de viteza si unde se intreneaza romaniii nostrii? Acum cativa ani se antrenau pe diverse aeroporturi din Ardeal. nu cred ca acum e altfel.

Acolo nu exista asfalt. Era un fel de ciment plin de praf si pietre. In curbe franau cu tot ce aveau. Am vazut cu ochii mei cum blocau roata spate. Ei piloteaza mai mult ca la motocros fiindca alea sunt conditiile. Apoi ii iei si ii duci pe super circuite in Austria si vrei performante? Ei habar nu au sa merga pe un asfalt fara gropi, pitris si praf. Hai sa il luam pe Rosi si sa il punem sa concureze pe unde se tine campionatul romaniei de viteza. Il haleste Vrajitoru ala mic cu tot cu casca.

Da e adevarat ca si talentul conteaza de asemenea si banii sunt importanti dar mai conteaza si tara in care te nasti.

 

Si o concluzie din partea mea: In trafic franati cu tot ce aveti. Stiu destule cazuri de destepti care datorita reflexului de a frana numai cu fata in situatii nasoale si-au furat-o.

Am in curte o motocicleta busita din motivul asta. Omul venit din provincie mutat in Bucuresti. Sarit pietonul in fata. Eu franat cu toate rotile oprit in siguranta. El franat numai fata dat cu fizicul de Tera. Motociclete asemanatoare doar dublu discul meu de pe fata difera. Scuza lui dupa - Frate la mine acasa nu era nevoie si de frana spate si nu am invatat sa o folosesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Uite aici documentatia: http://www.fmq.qc.ca/pdf/amorce-freinage_eng.pdf

 

Cafteala apriga aici se da pe:

1. Distanta cea mai mica 38.3510m, obtinuta cum zice testul (tabelul 4)

2. Distanta cea mai buna obtinuta de cel doar cu fata, 38.45m (pag 7)

Dupa cite vezi, ne "omorim" pe 10 cm.

 

 

Deci revenim, ca la scoala.

 

Da, se poate obtine o distanta de franare optima mai mica cu cei 10cm daca se foloseste si frana spate.

Daca nu se dozeaza corect frana spate intr-un moment de panica distanta de franare creste exponential fata de cazul in care s-ar fi folosit doar fata corect, progresiv.

 

Tinand cont de toate variabilele care te ajuta la franare pe motoreta sport, este bine sa te preocupe sa le imbunatatesti pe toate.

 

Niciodata nu vei putea frana la fel de tare cu o frana fata slaba, cu suspensie slaba, cu cauciuc de ebonita, dar cu o tehnica de franare buna fata-spate, asa cum o va face unul care si-a imbunatatit motocicleta la toate aceste aspecte dar foloseste doar frana fata!

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

- frana spate trebuie demontata si vanduta, vorba lu' corleone

 

Daca esti sarac.

 

- frana fata este singura care trebuie folosita, cine foloseste frana spate e un incepator si nu stie sa mearga tare. nici sa franeze tare. nici sa piloteze nu stie, ce cãcat mai cauta la frane daca oricum nu stie sa porneasca rahatu' ala de motor ?

 

Ai retinut bine :ok:

 

- powerslide e ca stoppie, da' fara sa folosesti ambreiajul si frana spate ca altfel faci highside in wheelie in apexul curbei pe serres in rosbk cand concurezi contra lu' Pedrosa care oricum e un fatalau ca merge cu frana spate

 

De ce fumezi daca n-ai frigider? :unsure:

 

- cine are CBS e un tantalau si a dat bani degeaba pe motoreta, nu stie sa mearga ori sa franeze ori sa mearga pe circuit si sa faca powerslide, care e ca stoppie, da' fara sa folosesti ... stiti continuarea

 

E bogat. Primul pentru care s-a einventat era tantalau, il cunosc personal :D

 

- cine nu are SS ori SBK e praf si nu stie sa franeze oricum

 

- cine a mers pe Transalp ori F650 e praf si nu stie sa franeze oricum

 

99% verificat, ai dreptate :ok:

 

- CBS/ABS e pentru tantalai. EVITA ASA CEVA CU ORICE PRET DACA VREI SA O ARZI SI TU CA UN BOSS PE CIRCUIT SI NU CA ORICE PAMPALAU CARE NU MERGE PE SERRES !!!!1111

 

In octombrie anul asta, o astfel de motocicleta nu a fost primita la etapa de RoSBK. Daca vrei detalii si informatii mai multe discutam prin PM.

 

e uimitor ce poate invata mobristu' de internet cand citeste mizeria asta intitulata "secretele franarii"

 

Incearca sa discuti cu un moderator sau cu admin sa faca curatenie :D

 

si te mai miri ca marea majoritate a motociclizdilor noi sunt niste rateuri

 

Din cauza scoliilor si este foarte foarte trist.

 

si ca idee, daca prind vreun reisãr din asta franacios

 

Nu-l prinzi.

 

sa imi explice cu aroganta si infatuare vreo tampenie spusa deja pe topicu' asta îl bag in pìzda ma-sii fara drept de apel ... ba poate ii si trantesc mobra pe jos sa analizeze pe forum cum o sa o ridice de pe trotuar fara ca eu sa o daram a doua oara.

 

Laudarosule

 

 

La revedere!

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si pentru ca tot ziceti ca contestam procedura de franare eu va zic din nou ca incercam sa o rafinam, fiecare cu ce a mai descoperit.

 

Ati sarit ca arsi ca nu va trebuie grip-uri din alea de rezervor, dar e bine sa nu uitati ideea in sine.

In momentul in care ati sesizat urgenta, mutati fundul cat mai in spate pe motocicleta si actionati frana fata. Astfel deja ati incarcat fata si centrul de greutate l-ati modificat prin mutarea corpului in spate. Astfel greutatea motocicleta+pilot, acel G total se afla mai in spate.

De ce trebuie sa strangeti rezervorul cu genunchii? Pentru ca forta data de corpul vostru sa se duca la l inaltime mai mica si sa nu se aplice direct in coarnele motocicletei prin intermediul mainilor, ca sa faceti stoppie.

 

De aia prefer ajutorul adus de mutarea corpului in spate, strans rezervorul si actionat dozabil frana fata la motoretele sport scurte intre roti. Pentu ca daca ai actionat frana spate initial ca sa obtii acel mic avantaj dar nu ai mutat corpul spre spate ai pierdut un avantaj mai mare care te ajuta pe toata durata de franare pana la oprire.

 

Cine poate sa mute si corpul, sa stranga si rezervorul cu genunchii si in acelasi timp sa dozeze eficient si frana spate are laudele mele, eu prefer sa pierd acel mic avantaj initial al franei spate si sa tin cont de toate celelalte aspecte cu care mi-am batut gura pe topicul asta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor,

 

De la gospodarul Dorel care isi cara cu maxima inocenta cusca de iepuri si butelia de aragaz pe motocicleta,

supermecanicul care iti monteaza cat ai clipi doua placute de frana pe aceeasi parte a etrierului

sau imberbul infatuat "mentor" care "alearga la curse" intarziat si de doua ori pe an...

fara recorduri sau performante notabile...

oricine isi poate da cu presupuzul aici!

 

Este adevarat ca un pilot de avion la nevoie poate ateriza si "pe burta"

fara a beneficia de comoditatea unui tren de aterizare,

si ca romanului ii este destul de deficil sa nu combata legile fizicii intr-o acerba polemica de forum...

dar... ca motociclisti ce suntem sa confundam sistemele CBS cu ABS este inadmisibil!

 

Mai ales cand... sistemul BMW ABS partial integral iti permite sa SI pilotezi,

respectiv maneta actioneaza franele fata si spate iar PEDALA doar frana spate!

 

Sa fiti iubiti!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imi aduc aminte de o discutie de pe SBZ unde sunt toti raceri amatori si inteleg foarte usor si rapid fenomenele fizice. :D

Cum sa zic, niste baieti care nu au contribuit la motociclismul romanesc doar "prin atitudine" si care isi dau si ei cu parerea despre frane dar... chiar o apasa tare :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor,

 

De la gospodarul Dorel care isi cara cu maxima inocenta cusca de iepuri si butelia de aragaz pe motocicleta,

supermecanicul care iti monteaza cat ai clipi doua placute de frana pe aceeasi parte a etrierului

sau imberbul infatuat "mentor" care "alearga la curse" intarziat si de doua ori pe an...

fara recorduri sau performante notabile...

oricine isi poate da cu presupuzul aici!

 

Este adevarat ca un pilot de avion la nevoie poate ateriza si "pe burta"

fara a beneficia de comoditatea unui tren de aterizare,

si ca romanului ii este destul de deficil sa nu combata legile fizicii intr-o acerba polemica de forum...

dar... ca motociclisti ce suntem sa confundam sistemele CBS cu ABS este inadmisibil!

 

Mai ales cand... sistemul BMW ABS partial integral iti permite sa SI pilotezi,

respectiv maneta actioneaza franele fata si spate iar PEDALA doar frana spate!

 

Sa fiti iubiti!

 

Adanc, ca intodeauna.

 

Ploaia de intrebari continua. Cine a confundat CBS cu ABS? Cred ca nimeni de pe topic.

Eh, stai linistit, se baga si Nastase in seama.Ignora-l si ai sa traiesti sanatos, mult si bine

Intradevar, din auzite si din vazute cum franeaza unii posesori de BMW cu ABS partial integral pare a fi cel mai eficient sistem.

ABS partial integral e un oxymoron pentru ca nu vad de ce s-ar astepta cineva ca ABS sa intre in actiune pe roata fata daca doar pedala e actionata. Marketing probabil, fire for effect, buzzword.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Budd

 

Face referire la sistemul CBS care a fost criticat de multi pentru ca la apasarea pedalei franeaza spatele dar si un pistonas de pe fata. De aceea pentru cei care chiar se dau si folosesc frana spate la giumbuslucuri, d-alde reisari, sistemul CBS nu are ce cauta.

BMW s-a orientat rapid si plecat urechea la criticile CBS-ului si nu a facut aceasta greseala cand a dezvoltat sistemul actual ABS.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sigur domnul Dan Nastase are multe de spus doar daca reuseste sa ramana la subiect :ok:

 

Intr-un cadru organizat de sport moto, am discutat in toamana asta cu domnul Tiberiu Troia care stie multe. Cu prima ocazie cand ma intalnesc cu el am sa abordez subiectul frane, avand in vedere strict "cultura generala" despre motorsport pe care o are si abia in al doilea rand faptul ca a fost si el pilot.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Pun dinou intrebarea, aici discutam despre franarea mobrelor SS sau a mobrelor in general? Discutam despre franarea mobrelor SS pe pista? Pe cati intereseaza chestia asta? Noi rulam pe sosele unde este cu totul alta situatie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Budd

 

Face referire la sistemul CBS care a fost criticat de multi pentru ca la apasarea pedalei franeaza spatele dar si un pistonas de pe fata.

 

Mare greseala daca asa merge CBS-ul, parerea mea. Imagineaza-ti o intoarcere in (sa zicem) 5-6 m la viteza mica. Daca ai piscat oleaca maneta fata te duci in cap in 11 cazuri din 10, corect? Corect e sa dai pedala. Acuma daca pedala actioneaza (chiar si doar un piston) si pe fata am cam imbulinat-o. Parca facuse un fabricant smecheria asta si l-au scos imediat din cauza criticilor.

 

De aceea pentru cei care chiar se dau si folosesc frana spate la giumbuslucuri, d-alde reisari, sistemul CBS nu are ce cauta.

Pai eu nu am contestat asta. Nu sunt racer, deci iau de buna orice imi zice un racer in legatura cu asta.

 

BMW s-a orientat rapid si plecat urechea la criticile CBS-ului si nu a facut aceasta greseala cand a dezvoltat sistemul actual ABS.

 

Confirm. Daca invart roata fata (pe stand) si actionez maneta , roata evident se opreste. Daca actionez pedala, continua sa se invarta. Roata spate se opreste in ambele cazuri, pedala sau maneta. Mi se pare foarte OK sistemul asta. Nu stiu la ABS cum functioneaza (desi am testat) cu frana spate : intra si ABS pe fata? Nu cred pentru ca asta ar insemna ca roata fata franeze si ea.

Editat de Budd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...