Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Si C-ABS ce este? nu cumva CBS + ABS?

 

Pe motocicletele pe care am umblat da, C-ABS si CBS seamana foarte mult. Pe 1000RR nu stiu exact cum este pentru ca nu am vazut inca una cu sistemul respectiv. La cum arata furca fata si etrierii de Blade, sunt convins ca C-ABS de pe 1000RR este mult mult diferit, in nici un caz nu este frana aspate actionata de pompa de frana impinsa de etrierul fata stanga....

Dar uite ca m-ai facut curios si am sa caut sa vad despre ce e vorba.

 

Cum am banuit, C-ABS de ultima generatie pe motociclete sport este "computer controlled". Nu mai are legatura cu CBS-ul si C-ABS-ul pe care le cunosc eu de la modelele mai vechi.

http://www.motorcycle.com/manufacturer/honda/2009-honda-cbr600rr-cabs-review-87864.html

 

Interesanta imaginea cu roata fata incarcata la maximum si spatele pare sa fie in aer.

post-14189-0-48922700-1320152272_thumb.jpg

 

Aici face sens antilock-ul pentru spate, mai ales la o frana tare, dupa ce dai drumu la maneta si, daca cumva ai pedala inca apasata puternic, exista risc de lowside cand motocicleta e inscrisa in viraj.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

O concluzie pe care o trag eu e ca adeptii franarii cu spatele au alte tipuri de motoare decat sport, mai grele, mai touring, mai putin puternice, cu frane mai slabe pe fata.

Foarte bine ca puteti sa franati cu spatele eficient pe KLE, VFR, Transalp etc, dar pe ceva sport de 200kg cu rezervorul plin si cu distanta scurta intre roti puteti la fel de bine? Aia din MotoGP or putea, dar voi? Teoretic e bine sa franezi si cu spatele chiar daca franarea e slaba, de asta franeaza si spatele sistemul de la Honda, practic reusiti sau nu?

Editat de cristidb
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O concluzie pe care o trag eu e ca adeptii franarii cu spatele au alte tipuri de motoare decat sport, mai grele, mai touring, mai putin puternice, cu frane mai slabe pe fata.

Foarte bine ca puteti sa franati cu spatele eficient pe KLE, VFR, Transalp etc, dar pe ceva sport de 200kg cu rezervorul plin si cu distanta scurta intre roti puteti la fel de bine? Aia din MotoGP or putea, dar voi? Teoretic e bine sa franezi si cu spatele chiar daca franarea e slaba, de asta franeaza si spatele sistemul de la Honda, practic reusiti sau nu?

Noi aici vorbim teoretic oricum, nu intereseaza pe nimeni cum franeaza X Y Z prezenti pe forum. Mie practic mi se rupe de cum franeaza Cesar sau Niko... asa cum si lor probabil de franatul meu.

Nu e concurs.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Moaaa, acum am vazut cata batalia despre frane fata, spate, pista, strada, Stoner, etc. :)

 

Cred ca ar trebui sa incerc sa clarific cateva chestii, pentru ca cine citeste ar putea ramane cu o impresie gresita:

 

Franatul pe pista, desi un exercitiu excelent pentru franat tare (eventual de urgenta) pe strada, nu este echivalent cu franatul de urgenta pe strada. Scopul franarii pe pista este reglarea vitezei pentru urmatorul viraj si intrarea in viraj cat mai buna. Pe strada, franarea de urgenta are ca unic scop oprirea in cat mai putin timp si spatiu a motoretei.

 

Care se face cu ambreiajul tras, multa frana fata, si frana spate in functie de tipul motocicletei, aderenta disponibila si priceperea pilotului. Initial, frana de motor ajuta la decelerare, ulterior mai mult dauneaza. Cu frana spate discutia e ampla: ai un SS de generatie noua, gume lipicioase si esti pe asfalt bun? Pai, daca franezi ca lumea pe fata, spatele aproape ca nu mai atinge solul, deci nu e aderenta, deci frana spate nu prea are rost decat daca esti foaaarte fin cu pedala (99,99% nu suntem). Esti pe chopper de 300 kg? Pai frana spate conteaza enorm la franarea de urgenta, ca oricat ai apasa fata, ai o gramada de greutate pe spate si implicit multa aderenta. Intre aceste doua extreme se situeaza toate motoretele de pe strada.

 

Pe pista, la orice nivel (de la cel mai lent de la clasa C RoSBK pana la Stoner, Rossi si cine vreti voi), frana spate NU ajuta la decelerare serioasa, din motivele descrise mai sus de altii. Cand spatele abia atinge asfaltul, nu prea ai cum sa incetinesti prea mult folosind frana spate. Sigur, pentru cei foarte buni (Stoner, Hayden, Martin Bauer - campionul IDM 2011 si multi altii, printre care si Doohan), frana spate se foloseste pe pista, dar pentru alte chestii, printre care: strangerea trasei, mai ales daca ai gresit si ai intrat larg in viraj; domolirea tendintei de wheelie la iesire din viraj; un fel de traction control la iesire din viraj; trailbraking.

 

Derapajele spatelui la intrare in viraj pe care le vedeti voi la supermoto si cateodata la viteza (pe care le faceau si grecii aia din filmulet) NU se fac cu frana spate. Sau, mai corect, nu neaparat cu frana spate. Se fac la retrogradarea treptei si eliberarea progresiva a manetei de ambreiaj. Frana de motor face ca roata spate sa patineze pentru ca o determina sa se roteasca mai incet decat ar trebui la viteza respectiva. NU se blocheaza. Daca ai antihopping (slipper clutch) nu ai nevoie sa te atingi de frana spate pentru manevra asta. Daca nu ai, sau nu e setat cum iti convine tie, folosesti frana spate foarte usor in timp ce eliberezi ambreiajul ca sa uniformizezi frana de motor care vine "in valuri" si ar face roata spate sa topaie, nu sa alunece frumos. Mai sunt unii, putini (printre care si fostul campion la supermoto Bernd Hiemer), care pot sa faca manevra cu derapajul folosind doar frana spate foarte finut.

 

Pe strada, frana spate ruleaza, fiind utila la o gramada de manevre. Singura situatie in care utilitatea ei bate spre 0 e in cea descrisa mai sus (frana de urgenta, supersportiva, gume bune, asfalt bun, spate descarcat aproape de tot sau chiar de tot).

 

Cea mai importanta chestie la franare, de departe, e EXERCITIUL. Degeaba citesti tutoriale, te uiti cum franeaza Stoner, te certi cu x si y pe motociclism.ro daca se trage ambreiajul sau nu, daca nu exersezi. Frana de urgenta se face ca la carte doar daca ai exersat frane puternice de sute, eventual mii de ori. Altfel, o sa faci ce-ti dicteaza instinctele si o sa franezi prost. Mersul pe pista e un exercitiu bun, ca ai cateva puncte pe fiecare tur in care iti poti atinge limitele pe franare. Franarea foarte buna mi se pare cea mai grea chestie de invatat pe motocicleta. Si e cea mai putin exersata, ca un biker mediu franeaza tare doar cand este in situatii limita, deci nu prea exerseaza "in timpul liber".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Franatul pe pista, desi un exercitiu excelent pentru franat tare (eventual de urgenta) pe strada, nu este echivalent cu franatul de urgenta pe strada.

 

 

Cand te apropii de sfarsitul liniei drepte si tu vii cu 200 la ora si tre sa reduci la 100 intr-o distanta cat mai scurta, este o franare lejera.... nu? Eu as zice ca este mult mai grava decat orice franare de pe strada :D

 

Ideal pe strada este sa nu ajungi niciodata in situatia de a frana asa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum am banuit, C-ABS de ultima generatie pe motociclete sport este "computer controlled". Nu mai are legatura cu CBS-ul si C-ABS-ul pe care le cunosc eu de la modelele mai vechi.

Still does the same shit(only better):

"Electronically controlled Combined ABS distributes brake force over both wheels, helping to maintain braking confidence in less than ideal conditions.

The system electronically measures rider input on the brake lever and pedal and applies only the front or rear brake in some cases, or combines both brakes in other situations."

Editat de Bulinu'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oricum fiecare face cum il taie capul.

Eu n-am reusit sa franez eficient cu spatele. Tot reuseam sa o blochez. Am apasat din ce in ce mai incet pe ea sa nu se blocheze, iar la final am ajuns la concluzia ca apas asa incet incat oricum nu conteaza.

Nu ma intereseaza daca Pedrosa franeaza bine cu spatele. N-o sa ajung eu la nivelul lui si nici restul lumii de pe forumul asta. Motociclistul obisnuit poate face asta? Sa franeze tare cu fata si in acelasi timp sa franeze cu spatele cat sa simta ca are efect apasarea pe pedala si sa reuseasca sa n-o blocheze niciodata?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Still does the same shit(only better):

"Electronically controlled Combined ABS distributes brake force over both wheels, helping to maintain braking confidence in less than ideal conditions.

The system electronically measures rider input on the brake lever and pedal and applies only the front or rear brake in some cases, or combines both brakes in other situations."

 

Total de acord cu conditiile "less than ideal" :ok:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand te apropii de sfarsitul liniei drepte si tu vii cu 200 la ora si tre sa reduci la 100 intr-o distanta cat mai scurta, este o franare lejera.... nu? Eu as zice ca este mult mai grava decat orice franare de pe strada :D

 

Ideal pe strada este sa nu ajungi niciodata in situatia de a frana asa.

 

Da, franarea de care zici, initial, e foarte violenta. De asta am si zis ca e un exercitiu bun pentru franarea de urgenta pe strada. Dar pe pista, cu gume moi si motoreta sport, dozarea initiala a franei conteaza mai putin, ca un slick nu se blocheaza pe drept oricat ai incerca, doar te duce in stoppie. Si acolo intervine si cum si cand eliberezi frana, ca sa intri in viraj cat mai bine. Pe strada, cand vrei sa te opresti, nu te intereseaza nimic altceva decat sa te opresti.

Si da, sunt de acord ca scopul principal e sa nu ai nevoie de frane de urgenta. Eu am avut nevoie foarte rar in ultimii ani. Dar, daca chiar e nevoie, e bine sa fii antrenat si sa franezi eficient si controlat. E si o chestie de psihologie aici. Cu cat esti mai relaxat la franari tari, daca le-ai repetat de mii de ori, cu atat ai creierul mai liber sa cauti solutii alternative in timp ce franezi violent. Cu cat esti mai panicat (2-3 frane violente pe an), cu atat te blochezi mai mult cu privirea pe masina care ti-a taiat fata si dai cu "doamne-ajuta sa opresc ca sunt tanar si e pacat de mine".

 

Oricum fiecare face cum il taie capul.

Eu n-am reusit sa franez eficient cu spatele. Tot reuseam sa o blochez. Am apasat din ce in ce mai incet pe ea sa nu se blocheze, iar la final am ajuns la concluzia ca apas asa incet incat oricum nu conteaza.

Nu ma intereseaza daca Pedrosa franeaza bine cu spatele. N-o sa ajung eu la nivelul lui si nici restul lumii de pe forumul asta. Motociclistul obisnuit poate face asta? Sa franeze tare cu fata si in acelasi timp sa franeze cu spatele cat sa simta ca are efect apasarea pe pedala si sa reuseasca sa n-o blocheze niciodata?

 

Nici eu nu am prea reusit sa n-o blochez pana acum, cel putin nu pe motoreta sport. Se descarca prea tare spatele si trebuie sa fii prea fin cu pedala. Dar pe alte motorete se poate face mai usor. Pentru mine a fost mai simplu sa exersez controlul derapajelor cu spatele si sa opresc cu ea de-a latul. Nu e cel mai eficient, dar functioneaza pentru mine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oricum fiecare face cum il taie capul.

Eu n-am reusit sa franez eficient cu spatele. Tot reuseam sa o blochez. Am apasat din ce in ce mai incet pe ea sa nu se blocheze, iar la final am ajuns la concluzia ca apas asa incet incat oricum nu conteaza.

Nu ma intereseaza daca Pedrosa franeaza bine cu spatele. N-o sa ajung eu la nivelul lui si nici restul lumii de pe forumul asta. Motociclistul obisnuit poate face asta? Sa franeze tare cu fata si in acelasi timp sa franeze cu spatele cat sa simta ca are efect apasarea pe pedala si sa reuseasca sa n-o blocheze niciodata?

Eu am blocat de multe ori roata spate in momente de panica, dar in afara de o dunga lunga pe asfalt nu s-a intamplat nimic, adica nu am cazut si nici nu m-am izbit de ceva.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Eu am blocat de multe ori roata spate in momente de panica, dar in afara de o dunga lunga pe asfalt nu s-a intamplat nimic, adica nu am cazut si nici nu m-am izbit de ceva.

 

Sunt unii care afirma ca daca blochezi spatele in secunda doi esti pe jos, de aici legenda ca nu trebuie sa franezi cu spatele. Sa faca ce vor, eu la frana spate nu renunt.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, franarea de care zici, initial, e foarte violenta. De asta am si zis ca e un exercitiu bun pentru franarea de urgenta pe strada. Dar pe pista, cu gume moi si motoreta sport, dozarea initiala a franei conteaza mai putin, ca un slick nu se blocheaza pe drept oricat ai incerca, doar te duce in stoppie. Si acolo intervine si cum si cand eliberezi frana, ca sa intri in viraj cat mai bine. Pe strada, cand vrei sa te opresti, nu te intereseaza nimic altceva decat sa te opresti.

Si da, sunt de acord ca scopul principal e sa nu ai nevoie de frane de urgenta. Eu am avut nevoie foarte rar in ultimii ani. Dar, daca chiar e nevoie, e bine sa fii antrenat si sa franezi eficient si controlat. E si o chestie de psihologie aici. Cu cat esti mai relaxat la franari tari, daca le-ai repetat de mii de ori, cu atat ai creierul mai liber sa cauti solutii alternative in timp ce franezi violent. Cu cat esti mai panicat (2-3 frane violente pe an), cu atat te blochezi mai mult cu privirea pe masina care ti-a taiat fata si dai cu "doamne-ajuta sa opresc ca sunt tanar si e pacat de mine".

 

Foarte corect si bine zis. :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am blocat de multe ori roata spate in momente de panica, dar in afara de o dunga lunga pe asfalt nu s-a intamplat nimic, adica nu am cazut si nici nu m-am izbit de ceva.

 

Pai da, asta asa e. Dar cea mai eficienta franare posibila nu se face cu roata taras, zic specialistii. Pentru mine asta n-ar fi o problema, ca pana la urma nu poti face frana perfecta de fiecare data, daca esti om normal. Problema pe care o vad eu la manevra asta (pe care si eu o fac) este ca, daca la jumatatea franei de urgenta iti dai seama ca te cam lovesti de nenea cu papucul care ti-a intrat pe drum si vrei sa incetezi franarea si sa incepi o evitare, daca spatele blocat ti-a plecat in lateral mai zdravan nu prea poti sa eliberezi frana decat cand te opresti sau esti aproape oprit, altfel zbori ca Superman. :)

Bine, situatia asta, daca mergi cu cap, e foarte putin probabil sa ti se intample, dar stii cum e cu cei cinci P: proper preparation prevents poor performance. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Normal ca nu e eficient sa o tarai si e de evitat, si iarasi, daca ai reusit sa o blochezi tine-o blocata pana te opresti ca altfel zbori ca un ninja. Eu ziceam doar ca n-am patit nimic grav, nu ca a fost bine :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci nu-i bai daca blochezi spatele, dar e mai bine sa nu o blochezi ca pe de o parte te distrage si pe de alta parte iti cam restrange optiunile. Nu poti sa mai dai drumul franei spate odata blocata decat cand esti perfect drept, iar de multe ori fuge stanga-dreapta. Cu cat e mai mare viteza cu atat mai neplacut.

Pe de alta parte, pe unele motociclete e destul de probabil sa blochezi roata daca franezi cu spatele.

Deci? Merita sau nu frana spate?

Editat de cristidb
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu cred ca exista un raspuns universal valabil.

 

Cert e ca merita sa exersezi cat mai mult, cat mai des. Daca exersezi suficient, poate reusesti s-o dozezi astfel incat sa nu se blocheze pana la urma. Sau macar te obisnuiesti cu senzatia de roata blocata in derapaj (cum am facut eu) si poti sa franezi tare, cu motoreta de-a latul, cu psihicul relaxat, atunci cand va fi nevoie. Desi e bine sa mergi astfel incat sa nu fie nevoie.

 

Daca ai motoreta cu destula greutate pe spate, nu ar trebui sa fie atat de greu sa dozezi spatele astfel incat sa nu se blocheze, sau eventual sa se blocheze usor si sa nu plece in lateral.

 

A, si inca o observatie. Cu cat franezi mai mult si te concentrezi mai tare sa imbunatatesti aceasta parte a pilotajului tau, cu atat vei evalua mai bine spatiul de care ai nevoie pentru o oprire la o anumita viteza. Adica, ageamiu fiind, se intampla beleaua, iti taie fata Taximetristu' cel Rău, tu te sui pe frane cum poti, panicat ca ultima data cand ai facut asta a fost acum un an, cand iti taiase fata Corporatista Care Se Joaca pe Iphone, si, pe langa panica data de franare in sine (se blocheaza, nu se blocheaza?) esti cu morcovul in colon si pentru ca nu stii unde o sa te opresti. Dar, daca ai creierul antrenat, stii de cand incepi franarea cam pana unde ajungi la oprire, asa ca poti sa evaluezi si alte solutii daca vezi ca nu opresti la timp.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"I always brake very much with the front, road or track"..."I would say I use 80 per cent the front and 20 per cent the rear. Really, you only stop the bike with the front brake. You use the rear just a little, to keep the bike stable. The difference between the track and the road is this - on the track you can use the front brake all the way into the corner" Valentino Rossi.

 

"There is another use. At the Sachsenring, as you come onto the front straight, you use the rear brake to stop the front of the bike coming up" De Angelis

 

"I hardly ever use the rear brake. To be honest it should be painted red and have the words 'In Case of Emergency Only" printed on it. If I go off in the gravel, I'll use it-but really that's all. Because I just don't use the rear brake, we have the thinnest, lightest disc we can use. Especially with the four-stroke, it's just not appropriate." John Hopkins agrees...

 

 

But let us first look at some hard facts. Race bikes have TWO disc up front with massive calipers to get the bulk of the work done. This is the same on nearly all road bikes too-certainly sports bikes and sports tourers.--

 

"Performance Riding Techniques, second edition, Haynes, MotoGP manual of track riding skills"

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mama cata facultate iti trebuie ca sa opresti o motocicleta :lol: s-a plictisit si computerul cand citeam teoriile astea.

 

Doresc sa fac o singura mentiune, franele combinate(fie ele de la Honda sau Bmw sau de la alte marci),te pun intr-un impas in opinia mea,te fac tantalau de-a dreptul.

 

Eu am frane combinate pe BMW si cand actionez fata intra automat si spatele la care mai adaogi colac peste pupaza ABS-ul care iarasi te..............te de tot la capitolul franare. Eu la inceput ma speriam,pt ca nu imi dadeam seama ce se intampla cu motocicleta DE CE? reactioneaza in halul asta :eek:

 

Cu o motocicleta normala SIMPLA (supermoto-ul meu) CRED ca poti frana si poti invata sa dozezi franarea. Eu unul ma simt mult mai ok cand franez cu Husqvarna decat atunci cand franez cu Bmw-ul pt ca Husqvarna e sincera cu mine si imi transmite toate informatiile necesare ca EU sa imi dozez singur franarea in functie de cerintele aparute si obstacolele intalnite.

Acum sigur conteaza ce si cum faci,dar degeaba ne apucam noi sa explicam pentru ca :

 

"On peut pas faire l'amour si on ne connait pas la femme"

 

Daca esti incepator si ai o motocicleta cu ABS sau sistem combinat de franare,degeaba citesti aceste pagini si incerci sa inveti anumite tehnici citind pe forum,pentru ca motocicleta ta NU te va lasa sa le aplici. Tot timpul va fi ca ea nu ca tine. Vei avea intotdeuna un "handicap" de care te vei lovi atunci cand vei conduce o motocicleta adevarata.

 

Cat despre franarea cu o motocicleta normala(indiferent de categoria ei) NON ABS & ALTE PROSTII:

Ambele frane sunt importante frana fata cat si cea spate in egala masura,acum depinde de situatia in care esti,una dintre ele poate fi o frana de "retus" sau de "finete" daca sti sa le folosesti,dar asta vine dupa multa practica,nu dupa citit pe forum.

 

 

PS: ABS-ul(moto) pe asfalt ud e criminal(in cazul motocicletei mele),e ca si cum ai incerca sa franezi cu o masina(care are ABS) pe gheata/zapada.

Nu stiu daca voua vi s-a intamplat asta,dar mie cu BMW-ul daca vin mai tare sau intru mai infipt si franez din scurt,trebuie sa-mi fac cumva loc sa ocolesc masinile din fata mea sau sa ma strecor printre ele(daca asfaltul e ud),fenomen TOTAL strain SMR-ului(evident cu putin ajutor din partea mea).

 

Deci repet iarasi,in opinia mea ca incepator NU te bucura cand vezi ca scrie ABS pe fisa tehnica a motocicletei tale,nu e in avantajul tau 100%. Poate sa fie in ajutorul tau doar daca esti NEATENT,si asa ceva nu prea se admite cand esti pe motor.

 

:cheers:

Editat de Bigfoot
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...direct de la sursa ca sa nu zica lumea ca le-am scos din burta

roaga pe cineva sa iti traduca

 

si daca e .ro atunci de ce nu ti-ai pus nicku' Lupu' Negru ???

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

The difference between the track and the road is this - on the track you can use the front brake all the way into the corner" Valentino Rossi.

Cred ca e gresita in original. Cam asa ar avea sens :

The difference between the track and the road is that the corner workers give you tickets instead of waving flags"

Oricum, mersi, foarte interesante, nu le stiam.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...