Sari la conținut

Totul despre voblaj


Remyx
 Share

Postări Recomandate

M-am uitat de curiozitate in manualul de f4i. Scrie clar ca se strange la 25Nm piulita

...

Mi se pare ciudat sa strangi un rulment pana opune rezistenta cand il rotesti.

mi se pare ciudat sa te contrazici singur.

 

hai sa facem un calcul simplu. sa zicem ca piulita aia are diametrul exterior de 5 cm (cam asa as aproxima la mine, probabil pe acolo e si la F4i). un cuplu de 25Nm s-ar traduce printr-o forta aplicata la diametrul exterior al piulitei de... 100 kilograme. stiu, poate parea incredibil, dar sint chiar 100 de kilograme, refa calculul daca nu-ti vine sa crezi.

acum te intreb, daca aplici o forta de stringere de 100 kg piulitei, oare o sa fie ceva preincarcare pe rulmenti? rulmentii aia sint oricum supusi la forte nu chiar mici prin simpla greutate a motocicletei + a riderului. nu mai zic de socurile de la denivelari si de la frinari puternice.

 

si niste screenshoturi din manualul original (adica facut de Suzuki) pt. Bandit.

 

P.S.... marinarul din mine nu se poate abtine, poate vrei sa zici "ruliu"... tangajul este oscilatia navei in jurul axului trasversal... he, he, he.

adevarat, nu eram sigur de cuvint si mi-a fost lene sa caut intr-un dictionar.

miscarea de care vorbesc eu e de fapt oscilatie in jurul unui ax perpendicular pe drum, cred ca in final nu e nici tangaj, nici roliu, nu stiu cum s-ar traduce.

 

PS: stiam ca esti in domeniu dar termenul l-am introdus absolut intimplator :D

 

nici roliu

pardon, ruliu.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 635
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

CalinD .. despre ce mobra e vorba ?

 

M-am uitat si eu in manualul de utilizare ... la mobra mea .. dar nu explica asa ceva.

 

O sa incerc in unul de reparatie.

 

Ca o sa desfac acea piulita sa montez un amortizor ...

 

Nu credeam ca e asa filozofie.

 

Bun post ai bagat.

In principiu, daca pui un amortizor radial cred ca-i zice (ca scotts, gpr sau altele), n-ar trebui sa trebuiasca sa umbli la piulitele acelea (Ma rog, decit daca vrei tu). Piulita pe care tre s-o schimbi in acel caz, e peste placa care tine amortizoarele, iar acele 2 piulite sint in general sub ea. Metoda de care zice Calin se refera la acele 2 piulite, si intr-adevar, in unele manuale sint niste metode de strigere mai deosebite. In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

 

nu vad prin ce mecanism ar putea un amortizor sa cauzeze voblaj. din felul in care descrii problema, "evidentia" = "cauza". adica inainte nu era, acum e.

Nu cred ca asta e ce zice Radio Guy. Din ce zice el acolo, reiese cam asa: Din cauza nealinierii carenei, ii apare o forta laterala care tinde sa-i mute botul intr-o parte. Daca botul incepe sa faca un unghi cu directia de mers, si roata (ghidonul) incepe sa ramina sub alt unghi cu directia de mers. La un moment dat, tensiunea din rama si carene va face ca ea (carena, moto) sa revina la pozitia initiala, ceea ce va modifica iarasi unghiul ghidonului (rotii) cu axul longitudinal al moto. Cind nu avea amortizor, asta se intimpla cam fara ca el sa o considere o problema, pt ca se producea natural. Din cauza ca acum ghidonul tinde sa se opuna dezalinierii, motorul probabil tinde sa vireze cu totul. Cel putin asa am inteles eu..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

 

eu stiu cativa oameni care se jura ca strans mai puternic al jugului le-o cauzat probleme de genul motoreta nebuna la viteze mai mari... nu 200+ ca vb de enduro touring...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu stiu cativa oameni care se jura ca strans mai puternic al jugului le-o cauzat probleme de genul motoreta nebuna la viteze mai mari... nu 200+ ca vb de enduro touring...

Foarte posibil si asta. Eu n-am avut probleme, dar cert e ca nici nu-l puteam strige ff tare. (la al meu are si o siguranta care prinde ambele piulite, asa ca trebuie sa fie aliniate si asta nu te lasa sa-l stringi de sa-i iasa zeama. Dupa vreo citeva ture de strins, alea fiind de aluminiu, si abuzate de fostii proprietari-care pp ca au facut la fel- au cam trebuit altele). In schimb, dupa ce i-am pus amortizor, si pe ala il puteam regla de aproape nu puteai sa-l ghidonezi, cind era f tapan, era desi n-as zice ca devenea nebuna, era aiurea cumva

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

diferenta dintre punctul in care dispare orice joc (piulita de ajustare strinsa doar la mina) si cum e reglata la mine acum e foarte mica. bine, se simte la mina cind roata e suspendata dar e ceva gen diferenta dintre a impinge un caiet si a impinge o carte pe un birou lucios.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

Aveti mare grija la voblaje.Pe mine prima data m-a iertat,dar a doua oara nu am fost asa norocos.Eram in plina acceleratie, in treapta a 2-a pe un drum cu denivelari,moment in care a voblat atat de violent incat am fost aruncat pe partea stanga,iar motorul(kawasaki zx9r) a picat pe partea dreapta.mare noroc cu echipamentul ca altfel putea fi mult mai rau.

Iarna asta o sa am de schimbat carene,toba,scarite,ghidoane dar obligatoriu o sa schimb rulmentul de la jug si o sa ii pun un amortizor de ghidon.

Mai de mult timp simteam o usoara oscilatie cand miscam in mers ghidonul stanga-dreapta, dar nu am gasit clar care este cauza, iar in urma cu vreo 2 luni mi-a intrat in voblaj dar si-a revenit, pe acelasi tip de drum,astfel incat mi s-a rupt opritorul de la ghidon(cel montat pe cadru). Posibil ca acesta sa fi avut un rol in oprirea voblajului,sau pur si simplu noroc.

Rezultatul nu este foarte grav, o lovitura de la impact cu asfaltul pe umarul stang si o un inel al coloanei putin tasat. FOARTE MULT m-a salvat geaca,casca si manusile.Am decat o zgarietura mica pe umarul drept unde s-a uzat complet geaca din material textil si una mica pe mana.

Aveti grija si nu ignorati purtarea echipamentului.pe mine m-a salvat

ASFALT USCAT !!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Calin, poate nu m'am exprimat suficient de explicit, la mine nu e vorba de lipsa aerodinamicii ci de faptul ca noul parbriz MRA racing are o umflatura in centru, cam ca o catare si, datorita nealinierii sale in axul longitudinal (bridele de sustinere laterale sunt descentrate in urma unei cazaturi de pe loc, cand am scapat'o de pe cric) la viteze mari cred ca se comporta ca o carma aeriana si tinde sa schimbe directia. Spun asta deoarece am observat ca fenomenul este mai evident cand vantul este puternic si bate frontal, din directia de rulare. Oricum, dupa ce o sa corectez alinierea parbrizului o sa stiu daca teoria se verifica sau cauzele sunt altele.

 

Ride SAfe!

 

 

P.S.... marinarul din mine nu se poate abtine, poate vrei sa zici "ruliu"... tangajul este oscilatia navei in jurul axului trasversal... he, he, he.

 

 

Am corectat alinierea parbrizului... nu'mi vine sa cred ce descentrat era. Prima proba... nu am avut cum sa'i dau mai mult de 240, aglomeratie mare... oricum, sta perfect... ca un tramvai.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Din toate experientele mele am ajuns la concluzia ca motocicleta intra in voblaj din cauza mainilor prea stranse pe ghidon. De obicei incepatorii cu inclinatii spre stilul moto gp fac asta in momentul in care trec peste denivelari. Ei merg pe principiul "tin strans ca nu va vobla"... dar legile fizicii bineinteles ca sunt mereu mai puternice decat antebratele lor. Tot eu am ajuns la concluzia ca motocicleta isi modifica orientarea rotii pentru a se autostabiliza, moment in care cel care o coduce trebuie sa lase mainile cat mai moi, precum si pozitia in sa.. "take control by doing nothing".

Voblajul in timpul franarii de urgenta este cauzat de presiunea inegala a mainilor pe ghidon, se intampla datorita lipsei de experienta.

Mai sunt si exceptii in care motocicleta intra in voblaj datorate de : roti descentrate/indoite, slabe, lipsa distantierelor... si de obicei se intampla in acceleratie in momentul cand se descarca fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imposibil nu ar fi sa o redresezi, dar avand in vedere panica ce se instaleaza in acel moment e greu sa iti controlezi reactiile.

 

tipul din clip cu siguranta nu era la primul tank slapper.

 

dar na, ceasul negru, pisica rea. ;)

 

cand e sa se futa, se fute rau, n-o mai redreseaza nimeni.

 

ps. hm, n-ar fi trebuit sa ma cenzureze?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aveti mare grija la voblaje.Pe mine prima data m-a iertat,dar a doua oara nu am fost asa norocos.Eram in plina acceleratie, in treapta a 2-a pe un drum cu denivelari,moment in care a voblat atat de violent incat am fost aruncat pe partea stanga,iar motorul(kawasaki zx9r) a picat pe partea dreapta.mare noroc cu echipamentul ca altfel putea fi mult mai rau.

Iarna asta o sa am de schimbat carene,toba,scarite,ghidoane dar obligatoriu o sa schimb rulmentul de la jug si o sa ii pun un amortizor de ghidon.

Mai de mult timp simteam o usoara oscilatie cand miscam in mers ghidonul stanga-dreapta, dar nu am gasit clar care este cauza, iar in urma cu vreo 2 luni mi-a intrat in voblaj dar si-a revenit, pe acelasi tip de drum,astfel incat mi s-a rupt opritorul de la ghidon(cel montat pe cadru). Posibil ca acesta sa fi avut un rol in oprirea voblajului,sau pur si simplu noroc.

Rezultatul nu este foarte grav, o lovitura de la impact cu asfaltul pe umarul stang si o un inel al coloanei putin tasat. FOARTE MULT m-a salvat geaca,casca si manusile.Am decat o zgarietura mica pe umarul drept unde s-a uzat complet geaca din material textil si una mica pe mana.

Aveti grija si nu ignorati purtarea echipamentului.pe mine m-a salvat

ASFALT USCAT !!

 

 

Vorbesti de voblaj de parca ar fi un nene foarte scortos, suparacios, care abia asteapta iti arunce bete in roate.

Voblajul este un fenonem foarte normal la o motocicleta care se intampla foarte des celor ca tine.

Incearca sa o chemi popa sa o stropeasca cu apa sfintita

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vorbesti de voblaj de parca ar fi un nene foarte scortos, suparacios, care abia asteapta iti arunce bete in roate.

Voblajul este un fenonem foarte normal la o motocicleta care se intampla foarte des celor ca tine.

Incearca sa o chemi popa sa o stropeasca cu apa sfintita

 

majoritatea raidarilor nu prea le au cu experienta asa ca deznodamantul unui voblaj tine f mult de noroc.

 

unii au impresii de raidari, impresii de care vor fi si ei constienti dupa ce trec prin asa ceva.

 

o sg data mi-a facut st-dr-st-dr dar si-a revenit. n-o sa mananc acum (cuvant urat) ca am facut eu una sau alta, pur si simplu si-a revenit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

multi raidari nu stiu ca se folosesc amortioare de ghidon pt asa ceva, altii il vad si nu stiu ce e ala, iar o alta parte din ei....il au dar nu stiu sa il regleze.

 

in primavara cand mi l-am schimbat pe al meu, era un tip care vindea unu de pe motoreta lui. o cumparase un R6 accesoriazat si imi zice ca il incomodeaza amortizorul. la ce nu stiu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pariu ca se gasesc pe putin 20 de insi de pe forum care ar fi "redresat" moto din acest voblaj?

Ce rost are postarea asta?

 

majoritatea raidarilor nu prea le au cu experienta asa ca deznodamantul unui voblaj tine f mult de noroc.

 

Norocul nu exista, deci nu ajuta. Nici "Doamne fereste!" nu ajuta.

 

http://www.youtube.com/watch?v=hy-fW-i4NN4

 

http://www.youtube.com/watch?v=DPFy9rXCKoE

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

iar vorbesti ca un taranus parvenit,

 

suge-o :)

 

daca ai intelege mai bine fizica fenomenului ai vedea ca nu prea ai ce sa faci, sunt lucruri pe care e bine sa nu le faci dupa ce ti-a intrat in voblaj dar ca sa iesi iti trebuie doar noroc si drum liber in fata.

 

asta am zis si eu. probleme la cap?

 

o motocicleta in stare tehnica buna se echilibreaza singura pilotul trebuie doar sa nu lase brusc acceleratia, lucru care pe moment ar dezechilibra si mai tare motocicleta.

 

ai vazut clipul ala cu tank slapperul din TT? aia de ce nu s-a echilibrat singura?

 

stiu, a gresit no0bul de la "volan".

 

Ce rost are postarea asta?

 

nici un rost, era o gluma. pentru a o percepe ca atare e nevoie de "simtul umorului" :P

 

Norocul nu exista, deci nu ajuta. Nici "Doamne fereste!" nu ajuta.

 

 

aici te-as contrazice. Norocul conteaza f mult!

 

jorje a avut noroc+skill+inspiratie prima data de-a ramas pe ea. a doua oara... nu prea :D bine, ala e high side, e altceva.

Editat de frigider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nici un rost, era o gluma. pentru a o percepe ca atare e nevoie de "simtul umorului" :P

 

Eu zic ca e flame si pricina de scandal. Uite ca ai ajuns sa te injuri.

Stii si tu asta, si n-are legatura cu simtul umorului. Ce legatura are ce crezi tu ca ar crede unii ca e in capul lor, cu voblajul (treaba serioasa de altfel)?

 

Norocul conteaza f mult!

Poti cumva sa faci sa ai mai mult noroc dintr-asta care conteaza? Zic ca nu.

Poti sa faci cumva sa pilotezi mai bine? Zic ca da.

 

jorje a avut noroc+skill+inspiratie prima data de-a ramas pe ea. a doua oara... nu prea :D bine, ala e high side, e altceva.

 

3 lucruri distincte se petrec acolo:

Derapaj spate - aproape de highside. Lorenzo ia mana din gaz si se ridica in scarite.

Voblaj - controlat.

Goneta dupa ala din fata si incapatanarea (poate ca exagerez dar Jorge era in ritmul lui, nu cred ca a luat in calcul nici un moment, iesirea de pe circuit si sa piarda teren) sa ramana pe trasa - derapaj spate - high side.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic ca e flame si pricina de scandal. Uite ca ai ajuns sa te injuri.

Stii si tu asta, si n-are legatura cu simtul umorului. Ce legatura are ce crezi tu ca ar crede unii ca e in capul lor, cu voblajul (treaba serioasa de altfel)?

 

sa zicem

 

Poti cumva sa faci sa ai mai mult noroc dintr-asta care conteaza? Zic ca nu. nu am spus ca poti face ceva in privinta norocului

Poti sa faci cumva sa pilotezi mai bine? Zic ca da. n-am spus ca nu poti "lua masuri". cum propui sa te pregatesti pt voblaj? practic, ca la teorie e f usor.

 

 

 

3 lucruri distincte se petrec acolo:

Derapaj spate - aproape de highside. Lorenzo ia mana din gaz si se ridica in scarite.

Voblaj - controlat. cum adica "controlat" - adica nu a cazut, nu? ce crezi ca a avut timp sa "faca" in 0.2secunde? sa gandeasca? nu cred. poate vreun reflex, reflex "aparut" in urma multor situatii de genul asta

Goneta dupa ala din fata si incapatanarea (poate ca exagerez dar Jorge era in ritmul lui, nu cred ca a luat in calcul nici un moment, iesirea de pe circuit si sa piarda teren) sa ramana pe trasa - derapaj spate - high side.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa zicem ce?

 

nu am spus ca poti face ceva in privinta norocului

La ce-ti foloseste sa crezi ca tu sau altii scapa din voblaj din cauza norocului?

 

practic, ca la teorie e f usor.

 

Crezi tu? Daca da, ai cuvantul.

Da-te tare, mergi pe circuit pt asta. Observa cand devine motocicleta instabila si vezi ce-i de facut. Daca teoria e usoara si o stii, aplic-o :)

 

cum adica "controlat" - adica nu a cazut, nu? ce crezi ca a avut timp sa "faca" in 0.2secunde? sa gandeasca? nu cred. poate vreun reflex, reflex "aparut" in urma multor situatii de genul asta

Exact - n-a pierdut controlul nici la prima "tentativa" de high-side, nici la voblaj. Ambele situatii nedorite au fost controlate. Nu mai exista timp de gandire. Nici cand curbezi, nici cand franezi, nici cand eviti, nu gandesti ce sa faci raportat la situatia intalnita. Faci exact cum ai invatat, cum te-ai obisnuit (bine sau rau).

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa zicem ce?

ca nu a fost "appropriate", n-ar trebui sa ma enerveze retarzii :)

 

La ce-ti foloseste sa crezi ca tu sau altii scapa din voblaj din cauza norocului?

la nimic, am zis eu ca foloseste la ceva?

 

 

 

Crezi tu? Daca da, ai cuvantul.

teorie?

am zis ca e usor la modul ca citesti pe net una alta. eu stiu ca am citit undeva ca tre sa accelerezi sa usurezi fata (succes va doresc, mai ales daca vine o curba stransa), altii spun sa sari pe frane. se pare ca e greu si cu teoria :grinbandit:

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Vizitator changed the title to Totul despre voblaj

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...