Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Am citit mai de mult, am pus in practica, am intrat din ce in ce mai tare in curbe si am franat pana mai tarziu si spre mijlocul curbei. Si la un moment dat, fatalitate, am intrat prea tare, curba a fost prea stransa, am continuat sa franez, dar inclinare mare, frana si asfalt de cacao, a alunecat roata fata.

Mai sigur e sa intri in curba cu viteza mai mica, zic eu dupa cazatura aia.

 

Este regretabil daca ti-ai pierdut confidenta in `` trailbraking`` insa nu tehnica este defectuoasa ci modul in care ai aplicat-o.

 

Frina principala, cea cu care prestabilim viteza de deplasare in viraj, se face pe drept. Pe viraj nu se frineaza decit intr-o mica masura, doar se elibereaza progresiv ( concomitent cu unghiul de inclinare ) maneta pentru a avea cit mai mare pata de contact ( aderenta mai mare ) pe pneul fata precum ( prin comprimarea amortizoarelor ) un ampatament mai mic. Cel din urma, fiind mai mic, motoreta virind mai usor.

 

Teoria spune ca, pentru un parcurs cit mai in siguranta al virajului, la intrare centrul de greutate trebuie sa fie cit mai pe fata iar la iesire, pe spate.

 

O scurta demonstratie si explicatie -

Editat de Denis_sbz
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Teoria spune ca, pentru un parcurs cit mai in siguranta al virajului, la intrare centrul de greutate trebuie sa fie cit mai pe fata iar la iesire, pe spate.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Te salut Dan.

 

Foarte bun exemplul de transfer al maselor. Pe frinare a functionat insa pe acceleratie ( avind in vedere circumstantele :) ) l-a facut prea brusc si a pierdut aderenta.

 

O poza imprumutata de la un coleg coforumist unde se vede transferul pe pneul spate facut ca la carte.

 

Cu respect.

 

 

post-10481-0-85038900-1374262113_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu mi-am pierdut increderea, inca folosesc dar doar pe trasee cunoscute. In rest prefer sa merg mai incet. E buna teoria, dar era o curba S, a doua la dreapta, stransa, n-am vazut iesirea, era perete de stanca in dreapta si am ramas prea mult pe frana.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu te salut cu stima, Denis!

Ar fi perfect daca majoritatea motociclistilor

ar sti sa speculeze si efectele benefice ale franei spate aplicate inteligent!

 

attachicon.giffranare.jpg

DIN SECRETELE FRANARII

Folosirea gresita a franelor, constituie deseori cauza accidentelor !
Franarea motocicletelor, o manevra vitala, poate fi caracterizata cu o singura fraza:
“Intai invata sa franezi, dupa aceea da-i bice”...

Pentru a intelege mai bine franarea, trebuie sa pornim de la elementele de baza.
Unul dintre cele mai importante este fenomenul de transfer de greutate in timpul franarii.
In cele mai multe cataloage ingineresti de specialitate este specificat raportul static de greutate fata/spate.
Acest raport care se modifica in timpul franarii reprezinta cat la suta din greutatea totala
ar arata un cantar pus sub roata fata, respectiv roata spate.

Exagerat spus, la franarile puternice cu fata, roata din fata “se infinge in pamant”,

iar roata din spate “se ridica in aer”.

Transferul de greutate depinde de decelerare.
Pentru ca decelerarea sa aiba o valoare mare si sa nu se produca ruperea aderentei,
deci blocarea rotii si aparitia derapajului, ne trebuie echilibru si un coeficient de frictiune mare

(sosea perfecta si uscata).
Acesta este si motivul pentru care nu se franeaza numai cu fata sau numai cu spatele !

Decelerarea produsa de franarea uneia dintre roti depinde de greutatea care incarca roata franata.
Daca in faza de franare limita de aderenta nu este atinsa (nu se blocheaza roata),
forta de franare depinde de coeficientul de frictiune si incarcarea rotii respective.

In trafic, pe sosele normale, chiar si pe autostrazi, "agregatele civile" (care acum depasec lejer 100 CP)
mentin un coeficient important de greutate pe spate, motiv pentru care pentru "asezarea" si stabilizarea motocicletei
se actioneaza mai intai frana spate si frana de motor.
(vezi la finalul articolului secventele franarii eficiente).

In conditii de aderenta redusa (ploaie, zapada, nisip), limita de aderenta este atinsa mai repede
si astfel decelerarea maxima are o valoare mai mica, iar valoarea transferului de greutate
poate fi aproape neglijabila.
De exemplu, la o motocicleta cu un raport static de 60%/40% se poate considera -
in conditii de aderenta foarte scazuta - o valoare nula.
In acest caz, nefolosirea franei spate reduce forta de franare cu 40%.

In concluzie, efectul decelerarii franei spate este secundara pe drumuri cu aderenta optima,
dar devine foarte important in conditii de drum alunecos.

Revenind la soselele noastre. Tip:
Frana spate se foloseste... ca frana...
dar preponderent cu alt scop decat decelerarea...
Unul dintre aceste cazuri se intalneste in faza de intrare in viraj - sau in virajele lungi de mare viteza -,
care necesita o inclinare constanta si de durata indelungata a motocicletei.
In aceste conditii, frana spate are un efect stabilizator.

attachicon.gif10075_2m.jpg
Atentie ! La apropierea de viraj, franarea cu fata genereaza un moment
destabilizator pentru directie !

attachicon.gif10075_3m.jpg
Ineresant ! Franarea rotii spate are un efect stabilizator pe directia miscarii.

Astfel, la intrarile in curbe sau in viraje lungi
folosirea fina a franei spate are un efect de stabilizare asupra directiei,
deci nu contribuie semnificativ la decelerare,
ci la pastrarea directiei alese !
Acest efect de forta stabilizatoare se poate folosi si ca o solutie “de urgenta”
la aprecierea gresita a vitezei cu care se intra intr-o curba.

Daca se exagereaza super-tare la viteza, cu mult peste limita permisa de curba,
nu mai exista cale de scapare, singura preocupare fiind de a incerca reducerea avariilor care urmeaza
(si aici nu ma gandesc numai la materialul tehnic)...
In schimb, daca viteza se dovedeste a fi numai un pic prea mare, exista o cale subtila de scapare...
Inchiderea acceleratiei face mai mult rau decat bine, dar o mica temperare si o strangere a trasei
se pot efectua prin actionarea usoara a franei spate !
Actionare foarte fina, pentru ca la majoritatea motocicletelor, la franarea in curba apare in roti
un moment ce tinde sa ridice motocicleta din pozitia inclinata.
De aceea, bruscarea franei spate pana la inducerea derapajului violent
si eliberarea ei brusca ca urmare a panicii „conduce” la „efectul de catapulta”
si la un foarte urat „highside”...

La curse, efectul de ridicare este folosit de „meseriasi” in beneficiul pilotului
(mai corect exprimat pentru a stoarce si ultimele zecimi de secunda pe tur de pista).

Exemplu de situatie in care se face uz de frana spate in conditii de aderenta buna:
schimbarea rapida a directiei in sicane, creand publicului acel spectaculos efect vizual de „evantai”
unde pe o distanta foarte mica motocicletele trebuie inclinate ultrarapid de pe o parte pe cealalta.
In acest caz, apasarea franei spate concomitent cu mutarea centrului de greutate al pilotului
si rotirea ghidonului amplifica momentul care efectiv arunca motocicleta intr-o inclinare fulgeratoare
de pe o parte in cealalta.

Dar si in aceste cazuri, mare atentie!
Frana spate este ca alcoolul: benefic, doar consumat cu masura, dozat in cantitati mici.

In curbe, in pozitie inclinata
isi fac efectul si alte forte si momente din cauza carora este foarte usoara ruperea aderentei pe laterala
la o ”supradoza” de frana.
Pentru a nu teoretiza excesiv este de ajuns sa stim comandamentul de baza: finete !

In incercarea de a usura cat mai mult munca pilotilor si pentru marirea sigurantei, producatorii au introdus
o serie de sisteme de franare complexe, cel mai cunoscut dintre acestea fiind sistemul Dual CBS,
folosit pe scara larga de constructorul nipon Honda.
Acest sistem de franare integral usureaza functionarea cupland cu un dozaj prestabilit
ambele frane ale motocicletei la actionarea manetei sau pedalei de frana. Sistemul prezinta avantaje clare
si ofera o siguranta marita pilotului, dezavantajul constand insa in eliminarea posibilitatii folosirii efectului stabilizator benefic al franarii numai cu frana spate.

Pentru a pastra elementul de siguranta pe care il reprezinta franele integrale,
precum si pentru a beneficia de acest element stabilizator, in ultima vreme s-au introdus sistemele semiintegrale,
exemplu concludent fiind bavarezii de la BMW, care recurg la un truc inteligent pentru realizarea compromisului:
la actionarea manetei fata intra in functiune si frana spate cu un dozaj corespunzator,
dar la actionarea pedalei se franeaza numai roata spate - cu avantajele deja stiute...

La multi kilometri frumosi !

:burnout:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Te salut Dan.

 

Foarte bun exemplul de transfer al maselor. Pe frinare a functionat insa pe acceleratie ( avind in vedere circumstantele :) ) l-a facut prea brusc si a pierdut aderenta.

 

O poza imprumutata de la un coleg coforumist unde se vede transferul pe pneul spate facut ca la carte.

 

Cu respect.

Cu scuzele de rigoare ptr off topic , dar din moto gp este imposibil sa mai inveti ceva ( glumesc ) . Au dus mersul in extreme la rang de arta . Este adevarat ca si tehnologia le faciliteaza asta si ca nu ar putea face lucruri similare cu un motor de serie dar sunt fenomenali ! Am pierdut o seara intreaga pe Youtube cu fel si fel de filme ( inclusiv TT-ul ) si ma inchin in fata lor . In acelasi timp , cred ca sunt baieti pe forum care ar putea face performanta daca ar avea posibilitatile si suportul unei echipe de moto GP . O zi faina .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Un articol interesant de pe un site cu multe articole de bun simt - despre franarea de urgenta. Cred ca ar trebui citit de orice incepator, e mai bine sa stii decat sa exersezi pe "pielea ta"... cum au facut... altii... :)

 

http://rideapart.com/2014/01/dos-donts-emergency-braking/

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

:10:

 

Infatuarea, can-canul si aerele de pilot nu pot deforma realitatea:

Ambele frane (spate+fata) sunt cele mai eficiente la concret: ATENTIE LA FILMULET DE LA MINUTUL 1.00 !

 

Pe sosea... si nu numai... cativa centimetri fac diferenta dintre viata si moarte.

Cea mai scurta franare se face folosind ambele frane.

Se incepe cu spatele... pentru ca, folosind doar fata... spatele ramane in aer. Si la propriu si la figurat!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Renunta la tonul tau refractar. Cu certitudine este o filosofie paguboasa !
Nu te ajuta nici la caracter, nici in cartier

si nici cand te adresezi unui motociclist care a facut din pasiunea lui un mod de viata !

Presupunand ca talentul iti permite, nu cred ca, inca, la nivelul tau de experienta si dotari
esti in masura sa tragi concluzii pertinente.
Respectiv, dupa ceea ce poti tu sau nu. Asta nu e un argument !

Baga la cap :

"Close the throttle, apply the rear brake, apply the front brake and declutch completely".

 

CONCLUZIA?
Obisnuiti-va sa va struniti armasarul cu toate "armele si bagajele", dar cu finete si eleganta !

Franarea motocicletei:

Inchide acceleratia,
Aplica frana spate,
Aplica frana fata,
Debreiaza.

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in mers drept, incarcarea e 60 fata 40 spate nu? ei bine, de ce nu am incepe franarea aplicand forta 60 pe fata si 40 spate? asa e cel mai logic.

 

pe masura ce se transfera greutate pe fata, la fel se redistribuie si forta de franare. din moment ce exista aderenta pe roata fata, eu cred ca franarea ar trebui inceputa simultan pe ambele roti.

 

as incepe franarea cu spatele daca fata nu mi-ar oferi nici o aderenta, ceea ce nu e adevarat.

da, exista riscul ca din greseala sa franezi prea tare fata si atunci inseamana ca iti iei o marja de siguranta prin inceperea franarii numai pe spate; dar este important sa intelegm cum functioneaza franarea si fiecare isi ia deciziile dupa cum se pricepe

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Renunta la tonul tau refractar. Cu certitudine este o filosofie paguboasa !

Nu te ajuta nici la caracter, nici in cartier

si nici cand te adresezi unui motociclist care a facut din pasiunea lui un mod de viata !

 

Presupunand ca talentul iti permite, nu cred ca, inca, la nivelul tau de experienta si dotari

esti in masura sa tragi concluzii pertinente.

Respectiv, dupa ceea ce poti tu sau nu. Asta nu e un argument !

 

Baga la cap :

 

"Close the throttle, apply the rear brake, apply the front brake and declutch completely".

 

CONCLUZIA?

Obisnuiti-va sa va struniti armasarul cu toate "armele si bagajele", dar cu finete si eleganta !

 

Franarea motocicletei:

 

Inchide acceleratia,

Aplica frana spate,

Aplica frana fata,

Debreiaza.

 

 

 

Mini-tutorialul initial a fost bunicel, vad insa ca te chinui din rasputeri sa-l strici.

 

Nu o sa ma las atras in capcana disputelor personale, atat de dragi tie ci o sa ma limitez strict la subiectul dezbaterii. Excluzand chopperele si alte tipuri exotice, sistemele de franare fata-spate sunt concepute ca la o actionare egala a franelor (comanda) sa ofere o forta de franare disproportionata. Din acest motiv, la inceperea franarii se recomanda actionarea simultana, cu forte egale, a ambelor frane, fata-spate sau, dupa caz, doar a franei fata. Ma refer strict la franarea pentru incetinirea vitezei sau oprirea totala, cu motorul in pozitie verticala. Nu trebuie sa ma crezi pe mine, citeste ce spun altii...mult mai calificati decat mine si tine la un loc. Ah, si daca poti, baga la cap!

 

http://www.pcbrakeinc.com/epub/AIQWinter2008MCBrakes.pdf

http://www.elsevierscitech.com/pdfs/CEP_Corno.pdf

Editat de yo4hgx
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dacă pedala de frână e reglată corect ea se va afla sub talpă la 1-2 centimetri şi va fi acţionată prima, extinderea degetelor mâinii pentru a frâna cere niţel mai mult timp.

Reducerea acceleraţiei şi începerea frânării cu roata spate pregătesc frânarea pe roata faţă prin mărirea încărcării pe roata faţă.

Dacă pedala e poziţionată deasupra tălpii pierzi nişte zecimi de secundă ca să ridici piciorul şi începi să-l crezi pe yo4hgx.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu te mai obosi, Penetru!

A fost nevoie de doi ani pentru cativa berbeci sa fie convinsi ca daca motocicletele au si frana spate...

este benefic pentru ei sa foloseasca si frana spate.

Acum, ca... tutorialul a devenit... bunicel... problema devine... ordinea de franare!

Experienta, bunul-simt si http://www.motoplus....amorfrein_f.pdf

ne axplica clar si de ce.

Restul e ignoranta, rea-intentie si can-can.

 

Concluzia: fiecare cum il duce mintea.

Sau mai degraba... unde il duce frana...

 

Noi sa fim sanatosi!

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din articolul indicat, referitor strict la secventa de franare spate-fata:

 

Cazul 1

Timp franare spate - 0.2217s

Timp franare fata - 0.2278s

Diferenta: 0.0061s

 

Cazul 2

Timp franare spate - 0.0710s

Timp franare spate - 0.1454s

Diferenta: 0.0744s

 

Cazul 3

Timp franare spate - 0.0712s

Timp franare fata - 0.1567s

Diferenta: 0.0855s

 

Daca pentru tine 6 miimi sau in cel mai "rau" caz, 8 sutimi de secunda inseamna "ordine de franare", inseamna ca traiesti in alta dimensiune temporala sau esti extraterestru. Inainte de face recomandari sau preluari mot-a-mot (ca tot iti place franceza), incearca sa interpretezi termenii si valorile concrete ale parametrilor tehnici si mai ales diferentele sesizabile in practica.

 

Pentru incepatori (fiinte umane) pe motoare sport, franarea optima in linie dreapta se face folosind ambele frane simultan (sau ma rog, pentru chibiti, cu o diferenta de 0.0061-0.0855 secunde intre spate si fata), cu debraiere si retrogradarea in treptele inferioare cu blip-uri. Tehnica este grea si intrarea in automatism anevoioasa astfel ca, cel putin pentru inceput, este bine sa fie exersata constient, voluntar, numai cand spatiul si timpul o permit. Pana la formarea reflexelor, pentru situatiile de urgenta uitati de frana spate sau mai bine zis de aplicarea ei la inceput. Mintea umana nu se poate concentra la mai multe lucruri in acelasi timp, folositi cu incredere dar cu masura frana fata, simtind gradul de incarcare al furcii si zona de rupere a aderentei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

In continuare consider ca franarea de urgenta pentru motoretele sport moderne (sa zicem post 2004) se face cu fata. Uitati-va cat de mult se incurca invataceii in frana spate,cand nu e niciun pericol,daca ar strange din fund inainte sa intalneasca portbagajul unei masini piciorul va actiona mai tare pedala, de acolo derapajul care trebuie controlat, pierdut timp care se putea folosi pentru franare tare cu fata si eventual ocolit obstacolul!

 

Cu cat o motocicleta e mai grea si mai lunga cu atat frana spate conteaza mai mult la franarea de urgenta.

Una din asta sport moderna cu centrul de greutate foarte pe fata pierde atat de repede aderenta incat te va incurca cu siguranta. Nu cred ca voi fi convins niciodata ca nu e asa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu te mai obosi, Penetru!

A fost nevoie de doi ani pentru cativa berbeci sa fie convinsi ca daca motocicletele au si frana spate...

este benefic pentru ei sa foloseasca si frana spate.

Acum, ca... tutorialul a devenit... bunicel... problema devine... ordinea de franare!

Experienta, bunul-simt si http://www.motoplus....amorfrein_f.pdf

ne axplica clar si de ce.

Restul e ignoranta, rea-intentie si can-can.

 

Concluzia: fiecare cum il duce mintea.

Sau mai degraba... unde il duce frana...

 

Noi sa fim sanatosi!

 

 

Foarte util si explicit studiul , multumesc Dan Nastase .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte util si explicit studiul , multumesc Dan Nastase .

 

Multumesc pentru multumiri, Robert.

 

Vreau sa repet aici pentru ultima data:

Nimeni nu este obligat sa ma asculte pe mine...

 

Ce poate unul sau altul... ce le place unora sau altora in materie de moto...

este o alta discutie.

 

Bunul-simt merge mana in mana cu realitatea:

Cea mai scurta franare se realizeaza aplicand ambele frane

dupa secventa indicata in studiul http://www.motoplus....amorfrein_f.pdf

Franarea motocicletelor:

Inchide acceleratia,

Aplica frana spate,

Aplica frana fata,

Debreiaza.

si asa cum SE VEDE fara niciun dubiu in acest clip incepand cu minutul 1.00:

 

 

Oricare zecime de secunda sau milimetru... conteaza in lumea reala !

 

Filmuletul postat mai devreme de "the mentalist"... plini de bajbaieli... are doar un singur punct forte:

comentariul corect a lui Victor Nemes de la minutul 1,33.

 

In tutorialul de fata, "Secretele franarii"... eu va explic inca din pagina 1 care sunt valentele franei spate.

Merita sa aloci catva timp sa afli ce pierzi la propriu daca nu vrei sau nu stii

sa aplici si aceasta dotare a motocicletei tale.

 

Sa auzim numai de bine!

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

Un mic "truc" aflat demult de la cei care se mai apleaca pe curbe si pe care am tot uitat sa-l mentionez... daca intr-un viraj ai viteza prea mare DUPA ce ai apucat deja sa deschizi gazul, aplica frana spate FARA SA INCHIZI GAZUL. Procedeul este contra-intuitiv si necesita exersare indelungata pentru a intra in reflex.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se aplica frana fata (nu spate), gazul deschis si astfel distanta dintre roti se scurteaza si motocicleta devine mai manevrabila pe viraj (teoretic).

Tehnica nu e recomandata pe strada, doar la curse unde conteaza fiecare sutime.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frana spate tinde sa îndrepte motocicleta (aplicata ușor, evident), deci va mari raza de virare => te scoate în exteriorul trasei. Mai găsisem o referire undeva cum ca accelerarea ușoară ar ajuta la 'strângerea' trasei, dar nu am explicații și nu mai găsesc respectivul material.

 

Frana spate e foarte utila la manevre la viteza mica, te ajuta sa nu cazi când întorci în U, spre exemplu (cu aplecare în direcția opusa, pentru contrabalansare) - o tii foarte putin cuplata și iți stabilizează motocicleta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frana spate tinde sa îndrepte motocicleta (aplicata ușor, evident), deci va mari raza de virare => te scoate în exteriorul trasei. Mai găsisem o referire undeva cum ca accelerarea ușoară ar ajuta la 'strângerea' trasei, dar nu am explicații și nu mai găsesc respectivul material.

 

Frana spate e foarte utila la manevre la viteza mica, te ajuta sa nu cazi când întorci în U, spre exemplu (cu aplecare în direcția opusa, pentru contrabalansare) - o tii foarte putin cuplata și iți stabilizează motocicleta.

e total opusa asta. frana spate aplicata usor cand motocicleta este in viraj te va ajuta sa strangi trasa (in caz ca intri cu viteza mai mare). insa totodata este un procedeu periculos pentru ca s-a dovedit ca pentru a face asta trebuie mult exercitiu, neavand un control asa mare cu piciorul la frana spate, cum avem cu mana la frana fata.

aplicarea acceleratiei tinde sa ridice motocicleta, de aceea ii vezi pe pilotii de motogp la iesire din viraje cand motocicleta incepe sa se indrepte ei stau tot atarnati, pentru a contracara aceasta forta de ridicare a motocicletei pentru a nu iesi prea larg, dar totodata sa aiba o viteza cat mai mare.

» Post actualizat in 22 Apr 2015 07:52

Deci mai nou in viraj frana fata strange trasa iar frana spate largeste trasa si ridica motocicleta. Spor la franat in felul asta!

era mai util sa le si spui unde gresesc, nu sa ii ironizezi.

 

iar frana fata aplicata cu motocicleta inclinata va avea un efect de ridicare a motocicletei (sau de inclinare totala in caz de lowside :D)

 

daca am gresit cu ceva rog sa fiu corectat.

Editat de stRADu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...