yo4hgx Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Ma confrunt cu o situatie careia nu'i gasesc nici o eplicatie, poate are cineva mai multa experienta... Am cumparat un sistem complet de franare de la un R1'03, adica pompa de frana cu pistonas de 14mm, etrieri "yellow spot" si furtunele originale din cauciuc, in configuratia cu distribuitor (un furtun iese din pompa dupa care pe la jumatatea distantei se bifurca in doua, prin intermediul unei piese metalice in forma de "Y"). Am cumparat un set de furtune cu tresa metalica noi, egale ca lungime, pe care le'am montat in "paralel" adica direct din pompa (niplu mai lung) spre fiecare etrier. Oricat de mult m'am chinuit cu aerisirea, maneta prezinta prea multa cursa libera, actionand doar pe ultimii 1-2 cm. Am incercat chiar cu sistemul scos de pe motor, pe banc, cu pompa prinsa in menghina, ridicand etrierii deasupra pompei si facand aerisire si pe la niplul pompei. Exasperat, dupa mai multe zile si multi litri de lichid irosit, am cuplat un singur furtun din pompa spre primul etrier si al doilea furtun mai departe, de la primul etrier spre al doilea (un fel de legatura "serie" sa'i zicem). Cu foarte mare surprindere am constat ca cursa libera a manetei s'a redus drastic, in aceasta configuratie lucreaza "normal". Am repetat "experimentul" si cu o pompa cu pistonas mai mare, de 5/8" si "fenomenul" se repeta, cu furtunele dispuse "serie" maneta se intareste imediat insa cand le leg "paralel", cursa libera se mareste, maneta intarindu'se dupa cativa cm. Nu inteleg de ce acest comportament diferit, verificat cu doua pompe de marimi diferite... oricum ai lega furtunele volumul total al instalatiei si al lichidului este identic asa ca nu ar trebui sa existe diferente de cursa libera. Are cineva vreo explicatie? Ride Safe! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Nu inteleg cum vine "direct din pompa (niplu) mai lung" In rest, din ce inteleg eu.. tu le legi in paralel doar ca piesa de impartire Y o pui mai langa pompa sau mai langa etriere.. Daca e asa.. .. totusi nu cred ca ai acelasi volum de lichid. Cand ai 2 furtune langa pompa ai mai mult lichid decat cand ai 1 furtun si bifurcat mai jos, .. nu? Chestia e ca oricum ar fi presiunea depinde doar de suprafata pistonaselor (la pompa si la etrieri) si nu de volumul de lichid si pe unde se plimba el.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Noiembrie 3, 2010 Admin Share Postat Noiembrie 3, 2010 Poate suna naiv, dar banuiesc ca etansarile sunt bune la niplul ala mai lung pe care l-ai folosit? Nu trage aer pe acolo? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gn77b Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Nu inteleg cum vine "direct din pompa (niplu) mai lung" In rest, din ce inteleg eu.. tu le legi in paralel doar ca piesa de impartire Y o pui mai langa pompa sau mai langa etriere.. Daca e asa.. .. totusi nu cred ca ai acelasi volum de lichid. Cand ai 2 furtune langa pompa ai mai mult lichid decat cand ai 1 furtun si bifurcat mai jos, .. nu? Chestia e ca oricum ar fi presiunea depinde doar de suprafata pistonaselor (la pompa si la etrieri) si nu de volumul de lichid si pe unde se plimba el.. se refera la acel "banjo bolt" care e mai lung in configuratia lui, pentru a putea prinde doua terminatii de furtun. niplu e altceva http://dexonline.ro/definitie/niplu aceeasi configuratie o am si eu pe motor, am renuntat la cele stoc cu distribuitor si am pus cu bifurcatie din pompa dar nu am avut niciodata aceasta problema. am schimbat lichidul de vreo doua ori pina acum si a mers de fiecare data. ce fel de furtunuri sint (marca)? eu am HEL. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Eu mizez pe faptul ca montand surubul ala dublu la pompa cumva ramane aer acolo. Alta explicatie nu-mi trece prin cap..... Si eu m-am chinuit odata vreo 2 ore sa-mi aerisesc ambreiajul si oricat ma chinuiam sa aerisesc pe jos nu reuseam, ramanea o bula de aer sus la pompa, pana la urma am reusit facand aerisirea si de sus. Am vazut ca ai spus ca ai aerisit si sus la pompa dar poate cu surubul ala dublu tot ramane aer. Stiu ca exista niste aerisitoare care se monteaza sus la pompa , poate merge cu unu deala. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Noiembrie 3, 2010 Admin Share Postat Noiembrie 3, 2010 Da, corect, banjobolt se numeste..si eu tot asta cred, nu etanseaza bine sau trage/ramane aer acolo. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Am incercat chiar cu sistemul scos de pe motor, pe banc, cu pompa prinsa in menghina, ridicand etrierii deasupra pompei si facand aerisire si pe la niplul pompei. Etrierii deasupra pompei? Nu, nu... furtunurile montate, etrierele la locul lor pe motocicleta. Aerisire jos, aerisire apoi sus la pompa, fix la surubul care tine cele doua furtunuri care ies din pompa. Apoi iar jos , s-ar putea sa fie cazul, s-ar putea sa nu. Apoi ii lasi 15-20 de minute timp sa "isi traga sufletu' " si mai aerisesti sus la pompa. Daca ai incercat deja metoda asta, nu-mi dau sema exact de ce nu functioneaza. R1 2003 nu are pompa radiala. la astea maneta nu se intareste imediat. Dar ia in considerare ca pompa e destul de veche.... poate are nevoie de servisare. Pompele mai noi au aerisitor sus, nu mai e nevoie sa desfaci surubul care strange furtunurile. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Noiembrie 3, 2010 Autor Share Postat Noiembrie 3, 2010 Nu m'am lamurit inca si nici n'am mai avut chef de experimente. Azi am cuplat etrierii in "serie", unul dupa altul si am folosit pompa mea originala, mai mare (5/8"). Dupa o aerisire sumara maneta s'a intarit ca piatra si tine parca chiar prea din scurt. Daca e vreme buna maine o scot un pic la drum sa pasuiesc placutele si sa vad daca cu pompa mare pot doza bine franatul sau trebuie sa o pun pe cea de 14mm. Singura explicatie ramane totusi faptul ca, cu ambele furtune cuplate direct pompa nu se amorseaza perfect ramanand ceva aer la conexiune, aer care fuge pe cate un furtun atunci cand faci aerisirea. Probabil ar trebui aerisite in acelasi timp ambele etriere... dar n'am avut cine sa ma ajute. Multumesc pentru raspunsuri! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Noiembrie 3, 2010 Admin Share Postat Noiembrie 3, 2010 In mod normal garniturile alea de cupru(sau alu) de la pompa, etrieri si bolt trebuiesc folosite doar o data. Daca le-ai desfacut si le-ai refolosit exista sanse sa nu mai etanseze bine. Cumpara altele pe diametrul tau de la magazinele de piese auto si reia treaba. In mod normal trebuie sa aerisesti separat, nu la ambele etriere, termini cu unul si treci la celalalt. Spor la lucru. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Noiembrie 3, 2010 Share Postat Noiembrie 3, 2010 Eu mai stiu o treaba... Daca nu ai pompa de vid, si faci presiune cu maneta sau pedala, musai 2 oameni, unu sa dea la maneta si celalalt sa inchida aerisitorul + coordonare intre parti, in sensul ca tu trebuie sa inchizi aerisitorul chiar inainte ca cel cu maneta sa o stranga la maxim Mesaj completat In mod normal garniturile alea de cupru(sau alu) de la pompa, etrieri si bolt trebuiesc folosite doar o data.Daca le-ai desfacut si le-ai refolosit exista sanse sa nu mai etanseze bine. Cumpara altele pe diametrul tau de la magazinele de piese auto si reia treaba. In mod normal trebuie sa aerisesti separat, nu la ambele etriere, termini cu unul si treci la celalalt. Spor la lucru. Drept ce zici tu, dar daca ar fi sa intre aer pe acolo ma gandesc ca atunci cand ar actiona maneta ar tzasni afara lichidu, nu? Mesaj completat Nu m'am lamurit inca si nici n'am mai avut chef de experimente. Azi am cuplat etrierii in "serie", unul dupa altul si am folosit pompa mea originala, mai mare (5/8"). Dupa o aerisire sumara maneta s'a intarit ca piatra si tine parca chiar prea din scurt. Daca e vreme buna maine o scot un pic la drum sa pasuiesc placutele si sa vad daca cu pompa mare pot doza bine franatul sau trebuie sa o pun pe cea de 14mm. Singura explicatie ramane totusi faptul ca, cu ambele furtune cuplate direct pompa nu se amorseaza perfect ramanand ceva aer la conexiune, aer care fuge pe cate un furtun atunci cand faci aerisirea. Probabil ar trebui aerisite in acelasi timp ambele etriere... dar n'am avut cine sa ma ajute. Multumesc pentru raspunsuri! Cand le legi in paralel, adica ambele furtune de sus de la pompa sa porneasca folosesti banjo bolt-ul ala. Cand le legi in serie, banuiesc ca muti banjo-ul la primul etrier din circuit de dupa pompa, nu? Si atunci ai frana buna. Atunci clar pozitia banjo-ului face diferenta, si nu ma pot gandi doar ca intr-un caz sta vertical si in celalalt sta oblic/orizontal si nu ajunge lichid peste tot, ramanand aer. Cum e? Ca m-ai facut si pe mine curios. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bogdan_harea Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 (editat) Nu are nici o legatura felul cum sunt legate furtunele cu faptul ca ai aer in instalatie, mai exact in pompa de frana. Am patit si eu asta dupa ce am facut greseala sa trag tot lichidul vechi din pahar sau cand a trebuit sa schimb furtunele. De fapt intra aer in pompa si este foarte greu sa-l scoti afara. Eu am procedat actionand maneta mai rar si mentinand presiunea cateva secunde pe maneta inainte de a deschide surubul de aerisire. Ultimile bule mici de aer ies din pompa in acelasi fel, dar pe sus direct in borcan, fara sa mai aerisesti pe jos. Fa incercarea asta: strange maneta, mentine-o stransa cateva secunde si da-i drumul uitandu-te atent in borcan. Vei vedea o bula mica sub 1 mm in diametru care iese din pompa. Repeta operatia pana nu mai ies bule, prin borcan, din pompa. Actionarea trebuie facuta rar, daca dai la maneta repede nu se intampla nimic. Editat Noiembrie 4, 2010 de bogdan_harea Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ruxi2k Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 (editat) parerea mea, poate ajuta, poate nu... daca legi in serie, lichidul va forma o singura coloana si deci se va crea o singura bula de aer ce trebuie scoasa daca legi in paralel, vei avea 2 bule pe care astfel le scoti mult mai greu, una poate fi mai mare si alta mai mica, cand bula mica a iesit, trebuie sa mai scoti mult lichid pana iese si cealalata, dar e imposibil sa nu iasa daca e bine etansat sistemul Editat Noiembrie 4, 2010 de ruxi2k Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Noiembrie 4, 2010 Admin Share Postat Noiembrie 4, 2010 (editat) Colegule..asta cu bulele..interesanta explicatie..tu vorbesti de doua bule , una mai mare si alta mai mica.. Prespun ca te-ncurci tare daca de-acolo ies mai mult de doua bule..si egale.. Acum redevenind seriosi..treaba cu pompa este adevarata, fa asa cum ti-a explicat stimabilul domn de mai sus. Editat Noiembrie 4, 2010 de l.u.v Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gn77b Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 relatic on-topic: e mai usoara si mai lipsita de dureri de cap aerisirea folosind un sistem partial automat cum e cel de pe Louis? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 relatic on-topic: e mai usoara si mai lipsita de dureri de cap aerisirea folosind un sistem partial automat cum e cel de pe Louis? Categoric DA Am schimbat furtunele la GS si nu reuseam sa aerisesc corect numa din maneta, aveam frana numai dupa 2, 3 actionari. Am fost la service ca nu aveam scula de aerisit si s-a rezolvat in 10 minute. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stulewa Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 (editat) MX TRIKS AND TIPPS: 1 alimenteaza sistemul de jos in sus cu ajutorul unei seringi. nu uita sa golesti paharul cand alimentezi etrierul 2. ar trebui sa ai presiune destula in instalatie dupa aceasta operatie. totusi daca vrei o frana READY TO RACE trebuie sa faci si pasul 2 2 mentine maneta apasata cu ajutotul unui tireup/soricel/cabelbinder=colier de plastic sau chiar cu ceva banda izolir. elibereaza maneta dupa cateva ore(noaptea dinaintea startului) si depeta procedeul clasic de aerisire daca mai este nevoie. un mare aport il are lichidul de frana care trebuie sa fie nou si pentru conditii de functionare in regim race se foloseste DOT 5.1 3 SUCCES MAXIM SI AVETI GRIJA SA NU SARITI IN CAP, PT CA ACUM AVETI FRANE Editat Noiembrie 4, 2010 de stulewa Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gn77b Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 despre smecheria cu lasatul manetei strinse am citit si eu. dar care ar fi explicatia? bula (bulele) fiind comprimate puternic se "dizolva" (impropriu spus) temporar in tot volumul lichidului in loc sa se stringa intr-un loc si sint eliminate odata cu el? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 Nu, daca ai aer pe instalatie si tii frana apasata peste noapte si capacu de la rezervor deschis, chipurile iti urca bula de aer in sus, aerul fiind mai usor decat lichidul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator corleone Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 In mod normal garniturile alea de cupru(sau alu) de la pompa, etrieri si bolt trebuiesc folosite doar o data. Garniturile de cupru se pot decali prin incalzire la "rosu" si racire brusca in apa. Dupa operatia asta vor etansa mai bine decat unele noi si scutesti si un drum. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Noiembrie 4, 2010 Admin Share Postat Noiembrie 4, 2010 Bune tips-urile astea cu maneta stransa si cu oringurile decalite! Sa va dea dumnezeu sanatate! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gn77b Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 corleone are dreptate cu decalirea, chiar functioneaza. problema e ca odata folosita, garnitura se deformeaza sub forta surubului si e posibil ca oricind de moale ar fi sa nu mai etanseze dupa aia. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Noiembrie 4, 2010 Share Postat Noiembrie 4, 2010 Drept ce zici tu, dar daca ar fi sa intre aer pe acolo ma gandesc ca atunci cand ar actiona maneta ar tzasni afara lichidu, nu? bai, nu terminati cu garniturile alea? daca sistemul hidraulic nu este etans pise lichid instantaneu pe acolo, nu ai cum sa omiti asa ceva oricum nu "ar trage aer" pe la garniturile de cupru OMFG. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Noiembrie 5, 2010 Autor Share Postat Noiembrie 5, 2010 Au fost repetate multe trucuri vechi dar sigur foarte folositoare pentru cei ce nu le stiau. La mine insa nu s'a pus niciodata problema etanseitatii (sau cel putin nu a fost evidenta) sau a aerisirii ci a faptului foarte ciudat ca la cuplarea ambelor furtune direct din pompa, maneta tinea foarte jos, cursa libera fiind prea mare. Repet, maneta nu prezenta simptomele normale ale aerului in instalatie, adica elasticitate exagerata, ci incepea relativ brusc sa sa intareasca insa prea jos. La cuplarea "serie", niplul mai lung (sau cum ii ziceti voi - mambo jumbo... banjo) in primul etrier, cursa libera dispare rapid la aerisire, maneta intarindu'se imediat, practic aproape fara cursa libera. Desi am repetat "experimentul" si impreuna cu 2 mecanici separat, nu am gasit inca o explicatie plauzibila "fenomenului". Singura explicatie ramane tot din aerisire si/sau amorsarea pompei, insa cum spuneam anterior mi'am pierdut rabdarea si am montat sistemul "serie", folosind pompa de 5/8 inci in locul celei de 14mm. Dupa vreo 20km in care am chinuit motorul actionand frana in serii de cate 5-10 secunde cu mici intervale intre ele, placutele au inceput sa miroasa a "carabusi", semn ca procesul de "coacere" si re-pasuire s'a incheiat asa ca am trecut la testarea noului sistem. Deoarece etrierii mei originali sunt cu 6 pistonase am fost tot timpul foarte sceptic cat, si mai ales daca, niste etrieri cu 4 pistonase ar putea face vreo diferenta semnificativa. Trebuie sa recunosc ca sunt impresionat, 2 degete sunt deja periculos de "puternice" mai ales ca pentru re-educarea reflexelor e nevoie de timp. Cred ca ar fi chiar mai bine sa folosesc pompa cu debit mai mic, de 14mm deoarece, lucru de altfel valabil si in general, si in cazul franelor... ce e prea mult, strica! Ride Safe! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Dan Cata Postat Noiembrie 5, 2010 Share Postat Noiembrie 5, 2010 Gresesti... Ce-i prea mult nu-i prea putin Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristi 57 Postat Noiembrie 5, 2010 Share Postat Noiembrie 5, 2010 ... Singura explicatie ramane tot din aerisire si/sau amorsarea pompei, insa cum spuneam anterior mi'am pierdut rabdarea... Eu cred ca aerisirea ai facuto bine, altfel ai fii remarcat o elasticitate(mai mare sau mai mica). Ma gandesc ca dintr-o "scapare" la pompa de frana, cursa de amorsare sa nu fie prea mare(de cand incepe actionarea pistonului pana la astuparea gaurii de amorsa), totusi de ce merge daca inseriezi circuitul!? Alta explicate ar fii ca cilindrii etrieri dupa actionarea franarii revin(se deschid) datorita elasticitatii garniturii, dar si in acest caz inserierea rezolva problema(daca am inteles bine)!! Pate ca in a doua situatie, revenirea(daca exista)sa nu mai aibe loc? Alta logica nu vad. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.