Sari la conținut

Transalp - Furca flexeaza


Postări Recomandate

Transalp 600 din 1992, furca fata are o problema a carei cauza nu o gasesc si se manifesta astfel:

 

- in mers, motocicleta reactioneaza cu intarziere la schimbarile de directie, adica vreau sa ocolesc o groapa, iau stanga/drepta de ghidon si motocicleta reactioneaza cu putina intarziere, cat sa o simt imprecisa.

- la franare medie/puternica cu frana fata, roata incepe sa fuga stanga/drepta incat ma forteaza sa compensez din ghidon ca sa ma opresc in siguranta.

- pe loc, cu motocicleta pe roti, nu pe cricul central, iau brusc de ghidon intr-o parte si pur si simplu vad roata cum vine si ea dupa un sfert de secunda.

 

Ce am incercat si putem elimina:

- am umflat cauciucurile la 2 bar.

- am strans spitele ambelor roti (erau foarte moi). Nu s-a cunoscut diferenta.

- am verificat bascula spate si nu are joc

- am verificat rulmentii ambelor roti si sunt buni, nu au joc.

 

Ce am verificat dar nu sunt sigur de rezultat:

- am verificat bucsile dintre ghidon si jugul superior. Sunt putin mai moi decat la un alt TA incercat pentru comparatie.

- rulmentii de directie(intre furca si cadru) nu au joc dar merg foarte usor, comparat cu TA-ul celalalt, la care mergeau mai greu.

- este posibil sa nu aiba ulei in furca fiindca la comprimare aud un arc cum scartaie intr-unul din telescoape.

- este posibil sa nu aiba ulei in furca fiindca la franare moderata furca se comprima periculos de mult.

=====================================================================

 

O sa desfac si o sa verific lungimea arcurilor, o sa pun ulei 15W dar mai mult de atat nu tsiu ce sa-i fac.

Vreau sa insistam pe o chestie, eu presupun ca sunt uzate componentele care asigura culisarea telescoapelor, adica acele bucsi si acei segmenti. Am atasat o schema.

honda-xl600v-transalp-1992-austria-front-fork_bigecm9h42f__0800_be6e.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Surubul 38 este pentru golire. Desfa-l si vezi daca picura ceva. Daca nu curge ulei de acolo, e clar, nu ai ulei deloc.

Problema e in jug, s-a desfacut sau s-au distrus rulmentii.

Vezi ca tre sa dai capacele jos (de pe jambe) ca sa curga uleiul, sa nu faca vid...

Editat de alex_en
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc pentru raspunsuri, axul rotii e bine strans, am uitat sa scriu. La fel si jugurile sunt stranse bine pe telescoape. Oricum o sa desfac tot, o sa caut defecte si daca ceva este stricat voi schimba.

 

Ma gandesc totusi ca voi observa defecte evidente (arc rupt, ax fisurat, etc) dar bucsile si segmentii din interiorul telescopului cum le masor sa stiu daca au nevoie de inlocuire? Nu as vrea ca dupa desfacere sa asamblez furca si sa vad ca face tot asa...

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vezi cum e anvelopa fata! Daca are uzura neuniforma ( spre ex: a stata motorul mult pe roata in aceeasi pozitie pe pana sau dezumflata). Asa am patit si eu exact cum descrii tu, i-am pus gume noi, a devenit alt motor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am cumparat motocicleta iarna trecuta, n-am idee cand.

Legat de cauciuc, este la al doilea cauciuc fata si tot asa se comporta.

 

lasand la o parte faptul ca nu o avea ulei mi se pare ciudat ca furca flexeaza in halul asta. Are si intaritor pe sub aripa fata, cu atat mai mult trebuia sa fie teapana.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Verifica neaparat daca ai ulei in furca. Primul lucru pe lista!

 

Suruburile jugului sa fie stranse, cele care tin telescoapele in jug! Ai doua sus si doua jos pe fiecare telescop!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Transalp 600 din 1992, furca fata are o problema a carei cauza nu o gasesc si se manifesta astfel:

 

- in mers, motocicleta reactioneaza cu intarziere la schimbarile de directie, adica vreau sa ocolesc o groapa, iau stanga/drepta de ghidon si motocicleta reactioneaza cu putina intarziere, cat sa o simt imprecisa.

- la franare medie/puternica cu frana fata, roata incepe sa fuga stanga/drepta incat ma forteaza sa compensez din ghidon ca sa ma opresc in siguranta.

- pe loc, cu motocicleta pe roti, nu pe cricul central, iau brusc de ghidon intr-o parte si pur si simplu vad roata cum vine si ea dupa un sfert de secunda.

 

Ce am incercat si putem elimina:

- am umflat cauciucurile la 2 bar.

- am strans spitele ambelor roti (erau foarte moi). Nu s-a cunoscut diferenta.

- am verificat bascula spate si nu are joc

- am verificat rulmentii ambelor roti si sunt buni, nu au joc.

 

Ce am verificat dar nu sunt sigur de rezultat:

- am verificat bucsile dintre ghidon si jugul superior. Sunt putin mai moi decat la un alt TA incercat pentru comparatie.

- rulmentii de directie(intre furca si cadru) nu au joc dar merg foarte usor, comparat cu TA-ul celalalt, la care mergeau mai greu.

- este posibil sa nu aiba ulei in furca fiindca la comprimare aud un arc cum scartaie intr-unul din telescoape.

- este posibil sa nu aiba ulei in furca fiindca la franare moderata furca se comprima periculos de mult.

=====================================================================

Salut ! Ce descrii tu aici este un fenomen care apare dupa ce fata (furca fata) a motocicletei a fost lovita si "indreptata" adhoc , pentru vanzare ! Se impune demontarea completa si verificarea paralelismului pieselor componente(juguri,jambe).Operatia este destul de complexa,necesitand sculele adegvate si un "meserias" care stie ce face ! De asemenea acest fenomen de "flambare" a furcii fata mai poate aparea daca sunt slabite elementele de fixare si rigidizare a intregului ansamblu(suruburi,etc). Poti sa incepi prin a verifica daca ai stranse corect toate suruburile . Bafta !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Astazi am avut timp de ea, asa ca revin cu noutati. Toti mi-ati zis de ulei, de suruburi, etc. M-am asigurat ca toate sunt bune, uleiul l-am schimbat cu unul gros. S-a rezolvat doar un lucru, cu uleiul asta furca nu se mai comprima asa mult pe franare, ceea ce e normal, de-asta l-am si schimbat.

 

Totusi, nu am rezolvat problema din titlul discutiei si imi era clar de la inceput ca nu o sa se rezolve schimband uleiul. Absoult tot de la juguri(inclusiv) in sus este verificat complet si putem elimina. Vreau si eu parerea unui mecanic moto, alte pareri nu imi sunt de folos.

==================

 

Problema este 100% in telescoape dar nu am identificat cauza.

- Telescoapele sunt drepte, motocicleta nu a fost lovita frontal.

- Am scos telescoapele din juguri, am scos arcurile, spalate cu motorina, ulei proaspat, puse la loc, stranse bine.

- Montat si strans placa de rigidizare de sub aripa.

- Am observat ca ambele telescoape au joc mediu intre partile care culiseaza (uzura, clar).

==================

Repet problema: La un capat al furcii trag dreapta, la celalalt capat trag stanga. Apare o forta de torsiune axiala, la care furca nu are rezistenta, desi ar fi trebuit. Din cauza asta cand stau pe loc si iau brusc de ghidon, roata vine dupa ceva timp. Pe sosea directia este imprecisa, mai ales daca vreau sa evit ceva.

1:In practica, nu in teorie, niste telescoape cu bucsi uzate, pot cauza aceasta problema?

2:Mai sunt si alte componente intr-un telescop, care pot genera comportamentul asta?

 

Repet, ma intereseaza doar o parere avizata. Multumesc frumos!

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1. da, 2. nu. totusi daca ai cuzinetii uzati ar trebui sa planga si semeringurile destul de repede, gen 1500-20 de km

 

peseu: spitele sunt stranse bine? nu de alta da' furca daca flambeaza asa rau sigur ar trebui sa ai probleme grave cu semeringurile. daca roata are spitele slabe la fel, "ramane in urma" cand misti de ghidon...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

stres: Multumesc! dupa 2.000 de km simeringurile nu pierd ulei. Probabil jocul in cuzineti nu este suficient de mare. Spitele au fost slabe rau, le-am strans dar tot asa face.

 

George: Multumesc! Am facut ieri tot ce ai scris pe poza. Am fost atent, nu am trecut mai departe pana nu am fost sigur ca e bine. Este ceva din interiorul telescoapelor, in rest absolut totul este verificat.

===========================

 

Este ceva care tine de uzura, fiindca tot compar doua Transalp-uri unul cu km mai putini, altul cu km mai multi. La cel cu km putini se simte usor problema descrisa, nu deranjeaza. La cel cu km multi, se simte asa cum am scris mai sus, adica rau. Odata cu km rulati, problema se va accentua si la primul TA, la care inca nu este deranjant. De-asta o tot tin cu bucsile din telescoape.

 

O sa le schimb intr-o zi si mai vedem apoi. Multumesc din nou!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt uzate cele 2 pufere de cauciuc de la prinderea ghidonului. O furca nu poate avea joc atat de mare incat sa iti ramana roata in urma.

 

 

eu am vazut o furca asa dusa. dar da, tind sa cred ca tu ai dreptate. eu ma gandeam la furca in sine si ce ai spus tu e asa de evident incat nu-mi trecuse prin cap. din ciclul "nu porneste, ce are?" "-ai dat drumul la benzina?". :laugh: gen

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiind furca lunga efectul se simte mai pronuntat decat s-ar simti la furca unei motociclete de strada. Nu sunt de vina bucsile de cauciuc ale ghidonului, au fost printre primele la care m-am uitat dupa ce am strans spitele. Daca la inceput nu prea imi dadeam seama, saptamana trecuta am facut testul de 20-30 de ori si jugul superior vine odata cu ghidonul, apoi simt(si vad) roata cum termina si ea cursa. La o prima vedere pare asa cum spuneti voi, asa am crezut si eu dar am eliminat pe rand cauzele posibile si au ramas doar telescoapele, nimic altceva. De la jugul inferior in jos, incep problemele :)

 

Cum montez roata: o pun pe pozitie, cu distantierul pe stanga si cu melcul de kilometraj pe dreapta(lucreaza tot ca distantier). Bag axul, il infiletez si il strang bine. Apropii partea superioara a placii cu 4 suruburi, folosind bineinteles cele doua suruburi de sus. Tin frana fata si apas pe ghidon de 5-6 ori ca sa se aseze telescopul drept pe pozitia in care lucreaza corect, apoi strang definitiv placa cu 4 suruburi, blocand axul.

 

Stiu ce am de facut, o sa le desfac candva si o sa schimb bucsile(cuzinetii).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca la servisarea furcii, era teflon pe cele doua perechi de cuzineti, in principiu nu e nevoie sa ii schimbi. Ai facut vreo poza cu piesele cand le-ai demontat?

La cuzineti care au peste 10 ani si n-au fost schimbati, desi exista teflonul acolo, daca te uiti mai atent in lumina puternica, stratul e foarte foarte subtire si se observa cuprul de sub teflon. in situatia asta, e cazul sa fie schimbati.

Eu am fost nevoit sa schimb cuzineti care nu mai aveau deloc cupru pe suprafata opusa celei cu teflon, pentru ca jambele curgeau. Dar aici e cu dus si intors, unele jambe pierd ulei, altele nu pierd, daca e cuprul dus.

Am mari dubii ca fenomenul asta sa se produca din cauza celor doua perechi de cuzineti dar nu e 100% imposibil. Eu consider ca eventualul joc in urma uzurii ar fi prea mic pentru a rezulta un astfel de comportament. Acum ca zici ca ai si distantierul de pe stanga la axul rotii la locul lui, nu mai am nici o idee de la ce ar putea fi. Ma mai gandeam si la rulmentii rotii fata dar parca ai scris in primul post ca sunt ok.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu am facut poza ca nu am desfacut telescoapele, decat am scos arcurile pe sus si am schimbat uleiul. Jocul l-am simtit la mana cand erau montate in juguri. Da, rulmentii sunt buni.

Multumesc pentru informatii, o sa ma uit atent la ele cand le-oi scoate. Numai bine!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

n-oi fi eu "avizat", da' pot sa-mi dau cu parerea si s-o ignori daca vrei. oricit de avizate ar fi sfaturile, daca pornesc de la date eronate, tot aiurea o sa fie, pe principiul garbage in, garbage out.

 

1. ai zis ca ai avut spitele foarte slabite dar ca le-ai rezolvat si problema a persistat. n-am avut motor cu spite, dar stiu cum e la bicicleta cind ai problema asta. n-am nici un motiv sa cred ca la motor nu e mai grav. esti 100% sigur ca acum is ok?

 

2. exista probleme care se pot masca reciproc. exemplu, daca ai niste etrieri flotanti (si, din cite stiu, la TA asa sint) care au ceva uzura sau alte probleme si apasa putin pe disc chiar cind frina nu e actionata, e imposibil sa identifici jocurile la rulmentii rotii sau alte jocuri prin zona aia.

 

3. dupa cum descrii problema, pare sa nu fie ceva subtil, ma indoiesc (poate gresesc) ca jocuri abia sesizabile se pot manifesta asa.

 

4. poate pare stupida varianta, dar la motorul meu (Suzuki Bandit), presiunea scazuta in roata fata se simte foarte tare si intr-un mod similar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...