Sari la conținut

Despre suspensii


MVA
 Share

Postări Recomandate

Michelin PP3, spre sfarstiul duratei de viata. Si cu anveloperele vechi Conti sportattack era cam aceiasi poveste.

Am fost cu ele si pe pista cu incalzitoare, presiune mai mica samd. Categoric mai bine dar eu cred ca e prea tare setat amortizorul. As vrea sa stiu la ce sa ma astept daca il slabesc (avantaje/dezavantaje) sau daca il intaresc (desi nu cred ca voi face asta) fata de 4/7 cum e acum

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 678
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Probabil arcul tau spate e foarte moale. Nu ai ce sa-i faci din preload. Iti trebuie arc mai tare.

Mai e o problema de balans a sasiului cand una dintre punt e mult mai slaba decat cealalata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poti incerca si o pozitionare avantajoasa (corecta) pe motocicleta pe curba si la iesire apoi. si sa fii sigur ca nu deranjezi prea tare suspensia accelerand sau decelerand defectuos. adica sa fii sigur ca deja faci totul bine si a mai ramas suspensia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Prea moale? E contraintuitiv

 

 

E pe dos - arcul spate e prea moale si de asta ai senzatia ca iese pe exterior in curba. Orice i-ai face preload-ului arcul tot ala e.

 

Nu e prima oara cand iti raspund la intrebarea asta :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la preload, dupa mult timp in care am oscilat intre intelegerea si neintelegerea fenomenului, am gasit un articol care a reusit sa ma satisfaca complet. Stiu ca pare a aborda notiuni de baza, demult "intelese", dar mie mi s-a parut foarte bun., dati-i o sansa :)

http://fixbroke.tumblr.com/post/39188918110/spring-preload-and-sag-what-does-it-really-do

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la preload, dupa mult timp in care am oscilat intre intelegerea si neintelegerea fenomenului, am gasit un articol care a reusit sa ma satisfaca complet. Stiu ca pare a aborda notiuni de baza, demult "intelese", dar mie mi s-a parut foarte bun., dati-i o sansa :)

http://fixbroke.tumblr.com/post/39188918110/spring-preload-and-sag-what-does-it-really-do

 

ia-l cu o doza de sare ca nu prea stie ce scrie din ce am citit pe sarite...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Referitor la preload, dupa mult timp in care am oscilat intre intelegerea si neintelegerea fenomenului, am gasit un articol care a reusit sa ma satisfaca complet. Stiu ca pare a aborda notiuni de baza, demult "intelese", dar mie mi s-a parut foarte bun., dati-i o sansa :)

http://fixbroke.tumblr.com/post/39188918110/spring-preload-and-sag-what-does-it-really-do

 

Despre preload:

Orice arc montat pe o motocicleta este in majoritatea cazurilor comprimat. Lungimea cu care arcul este comprimat se numeste generic PRELOAD

Pe langa aceasta, e foarte importat de cunoscut inca un concept - forta de preload, foarte simplu de calculat de altfel (daca se cunoaste constanta arcului - preferabil liniar): F=k X D

k:= constanta elastica a arcului [N/mm]

D:= lungimea initiala a arcului - lungimea arcului comprimat

 

Cu o o forta de preload oarecare pe arc, va fi necesar ca pe arc sa actioneze exact aceasta forta pentru a initia deplasarea arcului.

Cand motocicleta este pe roti si motociclistul sta pe motocicleta, suspensia se comprima. cand se modifica preload-ul, masa amortizata (sprung weight) va fi mai sus sau mai jos. Asta inseamna ca, mai mult preload nu va cere o forta mai mare pentru a initia deplasarea arcului atat timp cat greutatea motocicletei a comprimat suspensiile.

O consecinta a unui preload prea mare este ca suspensia va fi prea extinsa si nu va fi cursa suficienta pentru ca aceasta sa lucreze pe denivelari in miscarea de revenire. Un efect negativ este ca in acest caz, aderenta anvelopelor are de suferit pe suprafete denivelate. Preload prea putin face ca garda la sol sa fie prea mica (problema grava pe viraje) si suspensia poate face bottoming mai usor.

 

Setarile de preload, in principal, ajusteaza "ride height". Aceste modificari influenteaza procentul din cursa suspensiei disponibila pentru a absorbi denivelarile (damburi) si pentru a reveni.

Sag-ul (static sau rider sag) corect pentru o motocicleta depinde de mai multi factori: tipul de motocicleta, stilul de mers, constantele arcurilor, geometria sasiului. O regula generala care insa trebuie folosita cu masura, spuna ca sag-ul corect ar trebui sa fie o treime din cursa suspensiei.

Mult mai important pentru comportamentul motocicletei este insa sag-ul dinamic. Daca sag-ul static poate fi masurat cu o ruleta, pentru sag dinamic e nevoie de un data logger si niste senzori.

Foarte important este si free sag-ul. Masuratoarea de free sag va da intotdeauna o indicatie precisa daca motocicleta are arcurile potrivite sau are setarea fortei de preload buna.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Cind ai gaz deschis, acceleratie, dai de o denivelare, viteza de compresia a suspensiilor e prea mica datorita si faptului ca arcul e tare (sau, si prea hard reglajul pe compresie), roata de directie va topai.La viteze mari conteaza si amortizorul de ghidon, cit de bun este. Al meu e reactiv, nu liniar.

Editat de JAGI
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am scris mai demult aici: /index.php?/topic/719482-vobleaza-ghidonul-cand-accelerez-ceva-pareri/?p=3860458

 

https://www.facebook.com/radu.andrei.31521301/videos/1589423251295843/

In primul rand ar trebui excluse problemele de ordin tehnic: rulmenti de jug, roti descentrate si cauciucuri uzate aiurea, rulmenti de bascula si link suspensie spate.

 

In cazul respectiv, voblajul e cauzat de un dezechilibru intre arcurile fata si spate in relatie directa cu sag-ul dinamic si incarcarea pe fiecare suspensie.

Sau

Exista problema amortizarii Hi-Velocity. Daca s-a folosit la servisare ulei cu vascozitate mare, valvele de hi sunt foarte solicitate. Astfel, desi la viteza mica a cursei suspensiei, pare ca totul e in regula, la viteze mari de deplasare, cand roata fata intalneste imperfectiuni relativ minore, uleiul prea vascos nu apuca sa treaca prin valele de Hi-Velocity. Suspensia fata se simte rigida, teapana. Nu poate absorbi imperfectiunile asfaltului.

 

Problema uleiului la furcile fata e destul de tricky... Chiar daca se foloseste uleiul cu specificatia din manual 5W/10W, tot nu e in regula pentru ca, de la un producator la altul, la aceasi cifra, vascozitatile reale in cSt sunt foarte foarte diferite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Uleiul din furca lui este 2.5W belray,compresia este un pic mai moale setata ,arcurile nu se stie de care sunt,daca sunt pt 0.95kg sau mai tari dar iti pot spune cu mana pe inimia ca nu sunt pt greutatea lui,oricum toate suzuki`urile vin "tzepene" pe suspensii de parca le conduc numai astia de 110kg ,roata avea cauciuc nou nout pe ea d212 insa nu cred ca a fost si echilibrata,inainte roata avea un alt cauciucul foarte bun pe ea d212, era echilibrata si tot vobla ghidonul ,din spusele lui nu vobla asa rau ca in film,a voblat si anul trecut cu ulei 5W in ea si cu alte setari cum erau facute pt targu secuiesc,Sagul este 8-10 mm spatele static ,35 rider sag parca ,fata fara preload in ea si un rider sag de 35-38mm (sper sa nu gresesc),nu poti seta sag`ul calumea din cauza arcurilor fata/spate,abia te incadrezi intr-un rider sag corect cu preloadul desfacut aproapte tot ,fata este bat chiar si fara preload in ea din cauza arcurilor,spatele tot asa cu arcul tare,desfacut mai de tot ca sa faci un rider sag/static sag calumea.

Suspensia asa se simte ,teapana.

Editat de cmd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cel din carte in fiecare jamba,nu mi-am permis sa-i sugerez din prima sa mai scoata din el daca a scazut vascozitatea la 2.5W

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In cazul asta, cu un pahar gradat, scoate pe la valva de compresie un volum egal din ambele jambe.

Operatiunea este iterativa - nu ai cum sa stii cat ulei sa scoti din prima: 30, 50, 70, 90 ml

 

Kate kg are riderul? GSXR1000 K6?

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu pot face operatia asta :) pentru ca nu ma pricep ,o sa vada el cele scrise aici si o sa decida singur ce/cum/unde . 75 kg cred iar motocicleta 190.Multumesc pt pareri !Am mai auzit varianta asta cu scos ul uleiul egal din jambe dar nu am auzit de asa valori mari 30,50,70 ml eu ma gandeam sa inceapa cu 10ml din fiecare jamba sa vada cum se schimba treaba ,ce parere ai ?

Editat de cmd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai e o mica mare problema daca discutam despre modelul respectiv de motocicleta. Sper sa nu fie cazul dar sasiurile de suzuki.... buba :)


» Post actualizat in 08 May 2015 08:16

10ml e foarte putin in conditiile in care spui ca suspensia fata e foarte rigida. Eu as incepe de un volum mai mare: 30-50ml

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand am desfacut carenele acum ultima data la circuit sa verificam un furtun de la radiator,stiu ca am urmarit treaba asta pe partea dreapta ,am vazut ca era "bratara" acolo si nu era nimic suspect pe exterior,mi-am aruncat un ochi pt ca am vazut bratara si nu mai vazusem asa ceva pana atunci,acum mi-am dat seama ca nu am mai apucat sa ma uit si pe stanga ca lucra el acolo.Mai poate da jos airboxul si sa verifice si pe interior dar ceva-mi spune ca nu este acolo problema,eu tot pe la jambe,roata,amortizor ghidon,rulementii de jug cred ca este buba.

*Rulmentii de jug sunt schimbati,sunt ok.


» Post actualizat in 08 May 2015 08:44

cum/cat poate sa influenteze preloadul un nivel de ulei scazut din jamba fata de cat este la carte ?daca scot 10,20ml de ulei din fiecare jama el avand X vascozitate, mai pot adauga 1mm de preload ,2mm,3mm -5mm,daca modificarile nu sunt asa simtitoare nici nu stiu ce sa mai zic...

Cred ca in principal trebuie testat asta si vazut ce se inatampla,am lansat intrebarea celor mai priceputi si celor care au mai facut asta si au ceva date pe un anumit model de jamba,vascozitate a uleiului etc.. sunt prea multe variabile ca sa fie ceva ex ,vreau doar sa aud un punct de plecare sa-mi conturez o idee

Editat de cmd
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

sincer iti spun nu stiu cat este pe fata, nu cred ca putem sa vorbim despre asa ceva corect/concret atata timp cat arcurile nu sunt /greutate,preloadul fata/spate este scos aproape de tot ca sa se incadreze intr-un minim rider sag ,stiu ca freesagul trebuie sa fie undeva intre 5-10 mm pe spate dar nu stiu valorile lui,pe spate are 8-10 mm este daca-l confund cu static sag :) care este cat de cat ok


» Post actualizat in 08 May 2015 09:30

Din setarile motocicletelor suzuki cu arcurile din fabrica doar daca ai o greutate peste 90-95kg cred ca poti scoate ceva bun respectiv o motocicleta bine echilibrata fata cu spatele pentru circuit ,in rest cred ca este neaparata nevoie de schimbarea arcurilor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Markerul de sag dinamic de pe furca fata ce indica? Ce cursa maxima a avut suspensia?

Daca markerul e aproape de capat de cursa nu te mai gandi la arcurile furcii.

 

Amortizorul spate cum functioneaza si cum e reglat?


» Post actualizat in 08 May 2015 11:19

Intre voblajul de pe linia dreapta si ce se petrece la min2.05 pare sa fie o mare diferenta.

La 2.05, se intampla pe decelerare si franare ceva ce pare sa aiba legatura si cu o usoara pierdere de aderenta pe roata fata.


» Post actualizat in 08 May 2015 11:27

Ce raport de transmisie finala are acum motocicleta si unde este pozitia actuala a axului rotii spate?

Suspensia spate a fost ridicata?

 

De exemplu, cu spatele ridicat scurtezi trail-ul si motocicleta poate vobla mai usor - e mai instabila.

Cu pinioanele -1/+2 sau -1+3 cresti antisquat-ul. Daca nu ai si lant mai lung pentru a muta axul rotii spate spre capatul basculei, motocicleta va tinde sa ridice roata fata mult mai usor in aer. La 1000cc e ceva comun. Combinat cu o revenire prea amortizata poate rezulta intr-un comportament precum cel din film.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/s720x720/11225075_1590183917886443_3094483912021498326_n.jpg?oh=9da34ad5146840da1676736ded636216&oe=55DE568C

markerul de sag dinamic cred ca indica maxim 25mm ,nu stiu cat ex,de fiecare data ii spun sa tina o evidenta a lor,clickuri,mm,bla bla,soricelul mai are aproape 1.5-2cm pana jos insa am mai scos din clicurile de la compresie ca sa ajunga acolo ,amortizorul spate este reglat cum ti-am spus mai sus spre mediu,la minutul 2:05 pierde aderenta cred si din cauza anvelopei,erau primele ture cu anvelopa noua montata si presupun ca nu s-a dus primul strat calumea.Raportul de transmisie este -1 in cutie si stoc pe spate,axul presupun ca este la mijloc distantei,zale nu s-au mai montat.Da ,s-a scurtat foarte putin motocicleta pt ca a pus pe spate si un cauciuc kr 108 cu 65 insa motocicleta vobla si inainte tot asa ,am masurat inainte de schimbare circumferinta ambelor roti montate cu 190/55/17 pe 6" si 185/65/17 tot pe 6" si diferenta a fost daca tin minte de 1,1-2cm.

Mai trebuia sa facem ceva insa am pierdut din vedere un aspect cand rotile erau montante sa masuram din axul basulei de prindere din cadru cati cm are pana in axul de la roata cu fiecare dimensiune in parte ,puteam observa atunci cu cat se micsoreaza.

Motocicleta vobleaza si cu 190/55/17 si cu 200/55/17 si cu 185/65/17 tind sa cred cu orice trail ,au fost testate toate variantele in weekendul acesta,cel mai bine ne poate spune el cu care a voblat mai putin sau mai mult insa nu cred ca este relevant pt ca nu a accelerat calumea,a fost o deschiderea a gazului de maxim 50%.Eu nici nu vreau sa ma gandesc cum face daca deschidea gazul calumea.

El tot zicea si data trecuta cand am fost si anul trecut,ca-i vobleaza insa eu credeam ca-i face ceva asa normal,usor cum ne face tuturor prin denivelarile acelea cu toate ca eu nici la k5 nici la 750`k6 nu am simtit nimic anormal,totul a fost normal chiar si cu setarile mele pt secuime mai pe hard.

Vazand filmarea chiar are dreptate,ii face rau de tot.


» Post actualizat in 08 May 2015 12:19

Eu chiar vreau sa-l ajut sa rezolve problema asta pt ca este vorba de siguranta lui + increderea pe care o are in el si-n motocicleta.

Sa se apuce sa schimbe toate variabilele acum deja face devizul prea mare...

Eu mereu am suspectat amortizorul ala de ghidon ohlins ca nu este ceea ce trebuie,el spune ca nu,ca este bun.Inainte de a sesiza problema asta pe adancata cand mergeam pe targu secuiesc mereu ii spuneam ca-i vobleaza foarte usor,ghidonul avea o miscare ciudata vazut cu ochii mei,el a pus asta pe faptul ca tragea putin mai tare de gaz si se ridica fata foarte putin + amortizorul setat mai pe minim.Eu ma intreb daca nu-l avea pe ala pe adancata ce se intampla , mergea doar stanga si dreapta ?drept nu putea sa mearga cu motocicleta ? eu presupun ca acolo la adancata intervine si el putin ... cat poate fi el de stricat in mintea mea .

Mai este o faza in mintea mea neavand (preload) greutate pe fata ,roata sa intre in voblaj mai repede.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Capos sau nu,v-am dat studiu de caz :P

Inainte de toate abia acum am apucat sa citesc toate cele si multumesc pt interes.

Scurt si la obiect mobra vobleaza destul de tare. Pe langa setarile suspensiei care clar nu sunt ok nici pe fata si nici pe spate din cauza arcurilor prea tari,mai sunt cateva variabile care ajuta la voblaj cum ar fi pozitia picioarelor pe scarite,scaritele fiind prea in fata nu pot sa ma proptesc in ele pe accelerare si trebuie sa ma tin mai mult de ghidoane. Am observat ca atunci cand trag ambreiajul voblajul este mai puternic...

 

-Rulmentii de jug nu cred ca sunt problema,au fost schimbati acum vreo 3 ani chiar la tine Cesar si daca mai tin bine minte am pus unii conici.

-Rulmentii la roata spate sunt schimbati anul trecut

-Rulmentii la roata fata nu se aud,tin sa cred ca nu trebuie schimbati.

-Am observat ca discul stang e foarte putin stramb,dar nu il simt in levierul de frana,nu trepideaza,nu vibreaza...probabil s-a strambat tot din cauza voblajelor

-In clipul de mai sus nici o roata nu este echilibrata.

 

feeling-ul meu e ca suspensia fata e problema,prea rigida si probabil incapabila sa absoarba socurile produse de denivelarile respective.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...