nervOptik Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 Nu vreau sa fac pe desteptul, insa incurajat de un moderator de aici am decis sa punctez cateva chestii de bun simt legate de rulmentii de jug. Stiu ca sunt multe serivece-uri si multi mecanici, unii mai buni si altii mai putini buni. Poate ca daca fiecare dintre noi am pune cate un tutorial despre cate o componenta a motocicletei, am invata unii de la altii si am devenii cu totii mai buni si am avea clienti mai multumiti ... In primul rand vreau sa punctez inca de la inceput ca aceasta nu este o procedura usoara pentru motociclistul de rand cu aptitudini tehnice minime, ci mai degraba, pentru a fi facuta in conditii optime de timp si siguranta intr-un service autorizat moto. In cazul de fata am schimbat rulmentii de jug de la un Street Triple 2016 care avea doar 5000 mile. Pot sa va spun ca motociclistul a marturisit ca-i place sa se dea pe-o roata, asta insemnand ca la fiecare "aterizare" rulmentii aia aveau de suferit cate un pic ... cate un pic. Schimbarea complea si corecta a rulmentilor de jug Rulmentii de jug au o importanta foarte mare in mersul motocicletei si deobicei sunt trecuti cu vederea de cele mai multe ori chiar si de tehnicienii RAR si ITP. Ei sunt aceia care ajuta la o virare precisa, si de multe ori, alaturi de roata fata correct echilibrata si suspensia servisata, elimina voblajul si dificultatea de a lua viraje rapide la viteze mari. Verificare: 1. Se suspenda motocicleta astfel incat roata fata sa nu atinga pamantul. 2. Se deconecteaza amortizorul de ghidon daca exista unul. 3. Cu viteza foarte mica si cu foarte putin effort (eventual cu un singur deget) se misca ghidonul dintr-o parte in alta de cateva ori. Daca simtiti mici opintiri din loc in loc pe parcursul acestei miscari, atunci rulmentii vor trebui schimbati. Opintirile se simt ca niste magneti din loc in loc pe raza virajului care cateodata trag ghidonul din mana, iar imediat dupaia opun rezistenta pana la urmatoarea atractie. Cauza: Ce se intampla defapt in rulment? De-a lungul timpului, rulam in mare parte pe drum drept, probabil 70% dintr-un traseu este drept, iar toate micile protuberante ale drumului se duc in amortizoare care preiau aproape tot socul, insa restul se duce mai departe in rulmentii jugului. Din aceasta cauza, bilele fac un fel de lacas in camasa interiora si exteriora al rulmentului. Un fel de cuib, pt ca in pozitia aia petrec cel mai mult timp (la drum drept) si primesc destule socuri incat sa se deformeze atat ele cat si camasile la nivel micrometric. Servisare: Fiecare fabricant de motocicleta are propriile sisteme de siguranta sau design, iar prin acest lucru se intelege ca trebuie sa verificati mai intai daca aveti tot ceea ce va trebuie pentru a incepe aceasta operatiune. Spre exemplu Ducati si MV Agusta au piulita jugului superior speciala. (Totusi, se poate deschide cu o moneda prinsa intr-un cleste autoblocant dupa ce se desface surubul de cuplu care are un cap de imbus) BMW are alt system, si tot asa … de aceea v-as sugera sa mergeti la un service autorizat sa faceti aceasta operatiune, mai ales daca nu ati mai tinut un ciocan in mana sau nu stiti in ce parte se desface o piulita. Ce va trebuie: Kitul complet de rulmenti de jug ce consta intr-un ansamblu rulment inferior si unul superior (in multe cazuri sunt la fel) Fiecare ansamblu de rulment este compus din: camasa exterioara, cusca cu bile, camasa interioara si saiba cu margine de cauciuc care este defapt garnitura de praf. Scule minimale si unelte care va fac viata usoara daca nu dispuneti de scule speciale pentru extractia de rulmenti de pe axul jugului: 1. Ciocan (500 gr) 2. Dalta (aprox 8– 10mm latimea lamei) 3. Un ax drept cam de 20 cm lungime si 8-10 mm diametru (sau de lungimea distantei dintre juguri plus cat sa il tineti strans in mana) 4. (De preferat un polizor unghiular) 5. Discuri de aluminiu de diverse marimi pentru batut gulerele exterioare (Nu folositi de otel, inox sau alte materiale tari) 6. Vaselina de rulmenti sau Universala (Nu rosie pentru garnituri, nu de ceramica si nu de cupru) 7. Valorile cuplurilor de strangere pentru clamparea tuburilor in juguri si pentru axul jugului (de preferat – daca nu le gasiti, puteti folosi tabelul pus de userul ZIDU’ Servisarea: 1. Se incepe prin inlaturarea etrierului/lor de pe jambele inferioare si a tuturor prinderilor de pe jug (clame furtune de frana/cabluri abs/ etc … ) 2. Se va inlatura roata fata 3. Se inlatura aripa fata 4. Se vor inlatura telescoapele 5. Se desface piulita superioara a axului jugului (Atentie – la multe motociclete cu ghidon dintr-o bucata trebuie inlaturat si ghidonul si asezat intr-un mod convenabil peste bord sa nu va incurce) 6. Se extrage jugul superior 7. Se desfac piulita si contrapiulita axului jugului (daca este cazul si tablita de blocare) in tot acest timp tinand cu cealalta mana jugul inferior 8. Se inlatura saiba de praf, gulerul interior si cusca cu bile din partea superioara (pastrati pentru moment saiba de praf – in unele cazuri chiar si la piese OEM saibele de praf noi au defecte de fabricatie sau cauciucul de pe margine a fost strivit la transport) Inlaturarea camasii interioare a rulmentului de pe axul jugului: Stiu ca exista 2 tipuri de unealta pentru a scoate gulerul interior de pe axul jugului, insa nu am vazut la niciun service sau reprezentanta la care am lucrat sa aibe asa ceva. Extragerea rulmentilor sunt treaba de barbati cu ciocan... In prima faza, verificati jugul inferior inainte sa incepeti lucrul la el (semne de fisura sau vopsea sarita) si il curatati bine cu o carpa si brake cleaner Urmatorul lucru este sa incepti extractia camasii interioare de pe ax. Aici va trebuie dalta si ciocanul. Pozitionati atent dalta intre baza saibei de praf si marginea camasii, apoi loviti o singura data si repozitionati dalta daca este cazul. Nu va temeti ca saiba de praf se va distruge, alta modalitate mai pasnica nu este. Dupa primele 2 lovituri vezi vedea camasa deja distanta fata de baza jugului, asa ca trebuie sa pozitionati dalta intr-un unghi din ce in ce mai ascutit si sa rotiti jugul pe ambele parti sa loviti doar in camasa, nu si in ax. Daca din intamplare ati lovit axul, nu uitati sa il polizati locul respectiv un pic cu pila transversal inainte sa puneti noua saiba si camasa. Prindeti camasa interioara pe care tocmai ati scos-o de pe axul jugului intr-o menghina si faceti o taietura ca in imagine, apoi rasuciti camasa 180 grade si pe partea cealalta faceti doar o crestatura. Puneti saiba de praf cu marginea cauciucata in sus, puneti camasa noua pe ax, apoi camasa veche pe care tocmai ati crestat-o peste cea noua. Folositi o teava curata (eu folosesc un tub de furca) si bateti camasile una peste alta pana ajung la capat. Apoi introduceti o surubelnita plata in taietura de la camasa veche si rasuciti un pic sa o cascati ca sa o extrageti, apoi stergeti bine si aplicati din abundenta vaselina pe cusca cu bile si pe camasa. Urmatorul pas este sa scoateti camasile exterioare de pe gatul cadrului. Pentru asta va trebuie tija lunga de care ziceam in prima parte si ciocanul. La acest model de motocicleta exista niste lacase in care sa bagi tija ca sa poti lovi direct in camasa, la altele nu exista asta. Din acest motiv va trebui sa fiti foarte atenti si sa aveti o iluminare destul de buna sa urmariti unde loveste capatul tijei. Daca din greseala loviti in gatul cadrului si acesta este din aluminiu, se poate fisura si asta inseamna dauna totala. Cand loviti, mutati tija dupa fiecare lovitura, astfel incat sa scoateti camasa cat mai drept posibil. Dupa ce ati facut acest lucru si de jos in sus pentru extractia camasii de sus, curatati bine gatul cadrului cu break cleaner si carpa si apoi aplicati o pelicula foarte fina de ulei sau wd40. Acum a venit timpul sa bateti noile camasi exterioare in gatul cadrului. Aici va trebuiesc discurile de aluminiu. Se incepe cu camasa superioara astfel ca tot spanul si gunoiul sa mearga jos unde inca nu este nimic. Se pune cu mana camsa in capatul gatului, se alege discul potrivit si apoi se bate cu ciocanul avand in vedere ca trebuie sa intre drept pe cat posibil. Nu veti stii cand va ajunge camasa in capat si daca este dreapta decat dupa sunetul loviturii. Este un sunet mai plin, mai cu ecou cand camasa a ajuns unde trebuie. Cand inca mai are de alunecat, sunetul este mai spart, mai scurt, mai sec. Nu stiu cum sa explic un sunet ... Partea de final este simpla si naclaioasa ... se aplica vaselina pe camasa exterioara de sus, apoi naclaiti un pic si cusca cu bile superioara si o puneti peste camasa, apoi camasa interioara, apoi garnitura de praf ... Cu mana stanga (daca sunteti dreptaci) introduceti axul jugului inferior pe gatul cadrului si cu mana dreapta tineti ansamblul rulment de sus pana cand centrati axul sa intre prin el. Aveti grija cum strangeti piulitele din capul axului !!! Prima data strangeti la mana, apoi rotiti jugul stanga dreapta cateva viraje complete si vedeti daca "agata" pe undeva. - Daca agata,inseamna ca una dintre camasile exterioare de pe gatul cadrului sunt strambe !!! Nu fortati, si nu strangeti piulita mai tare cu gandul ca se indreapta singure, ca nu se va intampla asta, trebuie sa scoateti jugul dinnou si sa mai bateti o data cu discurile de aluminiu. - Daca se roteste usor si liniar, se strange piulita mai tare in timp ce rotiti mereu st/dr de jug pana cand simtiti ca incepe si opune rezistenta mai mare, atunci va opriti si puneti contrapiulita si tablita de blocare. Am auzit teorii cum ca strangi tare, si apoi dai juma de tura inapoi, mie personal nu mi-a iesit si poti sa strici si rulmentii, asa ca in decursul anilor am invatat sa simt la mana si sa opresc atunci cand trebuie. Dupa ce puneti furcile si roata la loc si strangeti tot, lasati motocicleta suspendata de fata si apucati ferm cu mainile de baza telescoapelor (la axul rotii) si impingeti cu putere in fata si in spate pentru a verifica daca exista joc in axul jugului. Atentie!! - dupa primii 10-15 km dupa aceasta operatiune mai verificati inca o data jocul axului, de aceasta data cu dumneavoastra pe motor, frana fata blocata si impins puternic in fata si apoi imediat tras in spate. Daca se simte joc sau o trosnitura in jug atunci trebuie sa mai strangeti piulitele axului. Multa atentie si pregatiti-va sa va ia in jur de 3-4 ore la prima tentativa, iar pentru mecanicii care deja ar trebuii sa fie familiarizati cu procedura intre 1 si 2 ore de manopera din momentul punerii mobrei pe rampa. Daca aveti completari, contestari sau intrebari va rog sa le postati Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
PzKpfW Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 Eu merg la service pentru așa ceva, dar nu pot să nu apreciez silința omului cu explicații și poze Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
tzeapa Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 De astfel de topicuri are nevoie forumul asta, nu de avioane pe banda rulanta si incepatori "neincetati" . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Bobossus Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 frumos Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stulewa Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 uite o scula minunata pt scos camasile externe de pe pipa sunt tare curios ce scula zici ca exista pt scoaterea rulmentului inferior inafara ciocan si dalta... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
catas_him Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 Foarte fain topicul. Felicitări pentru răbdare, explicații și poze. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
nervOptik Postat Martie 24, 2017 Autor Share Postat Martie 24, 2017 uite o scula minunata pt scos camasile externe de pe pipa sunt tare curios ce scula zici ca exista pt scoaterea rulmentului inferior inafara ciocan si dalta... Asta am si eu. E absolut geniala. Se centreaza singura si dintr-o singura l9vitura de ciocan scoti camasa de pe gatul cadrului.Cea pentru camasa interioara de pe axul jugului este asta: Multumesc. O sa incerc in functie de timpul disponibil sa mai fac si altele daca intereseaza pe cineva. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 O prima precizare legata de strangerea rulmentilor de jug/directie: Cei mai multi rulmenti de directie sunt conici cu role. Acestia nu se strang. Jocul rumentilor se preia prin strangerea piulitei de deasupra rulmentului superior. Pentru rulmentii conici e nevoie de experienta pentru a face reglajul corect al jocului. Chiar si asa, in aprox 10% din cazuri e nevoie de verificare si refacerea jocului. Aceasta operatiune aditionala se face, cand e cazul, imediat dupa montaj. E suficienta parcurgerea a cativa km ca jocul excesiv sa se simta in directie, in special pe franare. Rulmentii cu bile sferice pot fi stransi mai mult decat cei cu role conice. Prin natura constructiei, acestia nu se "blocheaza" daca strangerea nu e optima. A doua precizare Vaselina folosita este foarte importanta. Recomand folosirea unei vaseline pentru rulmenti (LGMT). Vaselinele de uz general nu sunt tocmai cele mai potrivite. Nu puneti vaselina in exces, mai ales pe rulmentii conici. Vaselina prea multa va va "pacali" la reglarea jocului optim. Toate cele bune si spor! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
nervOptik Postat Martie 24, 2017 Autor Share Postat Martie 24, 2017 (editat) Salut Cesar, Este bine ca ai adus asta in discutie insa precizarea ta referitoare la “cei mai multi rulmenti ... sunt cu role” este foarte adevarata doar la rulmentii aftermarket (koyo, pyramid, showe etc ...) si la rulmentii oem ai mobrelor sport generatie dupa 2000 gsxr, cbrrr, r1/r6 etc. Oricum este un punct de vedere foarte bun pt ca in marea majoritate a cazurilor se folosesc rulmenti aftermarket. Editat Martie 24, 2017 de nervOptik Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Cesar Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 Cred ca e total neinspirata mutarea topicului pe sectiunea DIY, accesorii si componente, langa gratarul plabil si vitrina pt machete moto. Ar trebui lasat la sectiunea service sau, articole si tutoriale. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stulewa Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 chiar ca, cine a fost istetzul?!? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
superbec Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 uite o scula minunata pt scos camasile externe de pe pipa sunt tare curios ce scula zici ca exista pt scoaterea rulmentului inferior inafara ciocan si dalta... asta, dar nu merge la toate motocicletele bine cu topicul asta acum a aflat si alexen cum se schimba rulmentii de jug. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stokerel Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 (editat) Pentru extragerea camasii exterioare a rulmentului de jug inferior se mai poate folosi scula asta. La Honda (cel putin ce am eu) buza camasii este "ascunsa" si nu o poti lovi direct de sus, decat cu o tija cu varful curbat eventual. In alta ordine de idei, in lipsa unui extractor "ca la carte", nu mai bine tai camasa rulmentului ramasa pe tija jugului cu o scula gen Dremel si un disc potrivit? Sa lovesti cu dalta mi se pare macelarie nu mecanica. In pozele de mai sus se vede cum jugul inferior e ciobit bine de tot in urma operatiunii, in timp ce inainte era ok. Nu cred ca m-ar coafa sa-mi faca vreun mecanic asa ceva "in service". Desi nici o crestatura facuta cu Dremelul in tija jugului nu e de preferat. Editat Martie 24, 2017 de stokerel Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
nervOptik Postat Martie 24, 2017 Autor Share Postat Martie 24, 2017 (...) In alta ordine de idei, in lipsa unui extractor "ca la carte", nu mai bine tai camasa rulmentului ramasa pe tija jugului cu o scula gen Dremel si un disc potrivit? Sa lovesti cu dalta mi se pare macelarie nu mecanica. In pozele de mai sus se vede cum jugul inferior e ciobit bine de tot in urma operatiunii, in timp ce inainte era ok. Nu cred ca m-ar coafa sa-mi faca vreun mecanic asa ceva "in service". Desi nici o crestatura facuta cu Dremelul in tija jugului nu e de preferat. Este murdarie ce vezi tu acolo asa de exagerat, este si un pic lovit insa asta e modalitatea de extractie. vezi poza cu jugul curat si vaselina pusa sau cu jugul si cele 2 pachete cu rulmentii. Mai exista posibilitatea cu scula pe care am pus-o si eu si bec ... Sau daca niciun service nu o are, atunci poate esti credincios si o rugaciune la maica domnului si fiul ei ajuta ... In orice caz, cu dremelul probabil ca stai o ora sa tai inelul ala. Poate sa faci un sant pana aproape de capat si apoi tot cu dalta sa il spargi in 2. Nu stiu, nu am incercat asa ceva. In alta ordine de idei ... Mecanica implica si macelarie. Nu toate lucrurile pot fi facute chirurgical, nici chiar la corpul uman ... Macelarie e si atunci cand taie ortopedul osul cu fierestraul sau iti baga despartitorul in coaste sa iti umble la inima ... Zic si eu ... Nu? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
superbec Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 nu-i nici o tiganie si nici o macelarie , eu scot cu dalta pneumatica ce unde nu merge cu presa, prefer presa ca nu face zgomot. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
alex_en Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 uite o scula minunata pt scos camasile externe de pe pipa sunt tare curios ce scula zici ca exista pt scoaterea rulmentului inferior inafara ciocan si dalta... Io sunt curios cine are asa ceva, e deja pe wishlist-ul meu de ceva vreme... asta, dar nu merge la toate motocicletele bine cu topicul asta acum a aflat si alexen cum se schimba rulmentii de jug. Stai tu linistit ca deja am cateva sute de rulmenti schimbati cu dalta si cu cheia mea speciala numita Natasha ) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
stulewa Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 aia pt scos camasa externa de pe jug costa vreo 100ron, daca iti trebue da un semn pe privat. cealalta ma apuc s-o manufacturez Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
emilian_rks Postat Martie 24, 2017 Share Postat Martie 24, 2017 (editat) uite o scula minunata pt scos camasile externe de pe pipa Eu mi-am facut asa ceva ca nu ieseau cu dalta/tija: /index.php?/topic/104572-honda-transalp-club/page-290&do=findComment&comment=4139172 Editat Martie 24, 2017 de emilian_rks Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
nervOptik Postat Martie 24, 2017 Autor Share Postat Martie 24, 2017 (editat) Io sunt curios cine are asa ceva, e deja pe wishlist-ul meu de ceva vreme... Pai servisurile ar trebui sa aibe. Eu nu am scris despre scula pt ca tutorialul nu e pt mecanici ... cu sute de rulmenti scosi. E pt aia care vor sa faca singuri in curte sau garaj cu ce scule au la indemana si au cat de cat un know-how. O buca` de teava, o dalta si un cican are toata lumea prin gradina... Iar in loc de discurile de aluminiu poti sa faci si c-o bucata de lemn daca ai idee ce sa faci cu ea. Editat Martie 24, 2017 de nervOptik Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
nervOptik Postat Martie 24, 2017 Autor Share Postat Martie 24, 2017 Tot respectul pentru o descriere mai ceva ca si in manualul producatorului. Multumesc Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Martie 25, 2017 Share Postat Martie 25, 2017 (editat) Salutare Am cateva completari pentru subiectul asta. unele adauga etape, altele sunt tips and tricks In primul rand: Nu mereu ese necesar sa schimbu rulmentii de la jug. De multe ori o reglare a jocului le poate prelungi viata. Ce spun acum se aplica atat la reglajul initial al jocului cat si la reglajul dupa ceva kilometrii. Manualul indica reglaj inainte de schimbare ! Cu mobra pe cric si roata fata in aer se trage de roata perpendicular pe furca. Jocul trebuie sa fie zero (atentie sa nu provina din furca, e alt subiect). Daca exista joc, inainte de a verifica punctele in care agata asa cum e descris in primul post, este necesar sa reglati jocurile astea. Metoda de reglare a jocurilor poate fi empirica - daca nu aveti manual sau asa cun scrie in manual. Iata ce recomanda BMW la f650 GS Slacken round nut (6) with pin-wrench adapter, BMW No. 31 6 521, then tighten to 25 Nm. • Turn forks back and forth twice from lock to lock, and leave the forks at the full left lock position. • Mark a 40 mm (1.58 in) arc with adhesive tape or similar (arrow) around the circumference of the locking plate at the steering head. • Align the mark on pin-wrench adapter, BMW No. 31 6 521, with the right-hand end of the marked arc. L Note: 40 mm (1.58 in) around the circumference of the locking plate corresponds to an angle of rotation of 60 °. • Turn the round nut clockwise until the pointer on pin-wrench adapter, BMW No. 31 6 521, reaches the left-hand end of the marked arc. • Remove the mark/adhesive tape from the locking plate. e Caution: Check the mating faces of the fork bridge and knurled nut, rub down with an oilstone if necessary and clean. • Tighten counter-tube (4). • Install fork bridge. • Tighten locknut (5). • Tighten the clamping screws at fork bridge (3). • Check play and freedom of movement. Evident - eu nu am cheia aia care m-ar ajuta sa strang la 25 Nm. Folosesc alte metode: Strangeri iterative pana cand am strangerea corecta in rulmenti. Momentul aste este ala in care ghidonul (jugurile cu toate accesoriile) nu se roteste singur sub greutatea lor pe care o are, daca dai un impuls absolut minim - merge pana la capat fara ezitare. Strangi mai tare - o sa fie nasol in mers. se misca mai liber -iarasi e naspa, joc prea mare. Dupa ce ai reglat jocul verifici daca agata. in caz ca agata singura solutie e sa schimbi rulmentiii. In cazul in care te apuci de schimb viata ta va fi mult mai usoara dac ai pe aproape un feon industrial (cam 65 lei unul de 2000w) si o tzeava de pvc gros in carne care poate sa intre peste (sa-mi bag cricu ca nu mai stiu exact cum ii zice. buna berea ) tija aia pe care sta partea interioara a rulmentului de jos Rulmentii vor intra si iesi mai usor daca incalzesti piesele. La scoatere merita sa incalzsti zona inainte de a folosi dalta - pana pe la 100 grade. Daca nu ai termometri scuipi pe piesa, trebuei sa sfaraie . La montaj incalzesti doar inelul interior. Vei fi surprins ca impingi cu teava aia de PVC doar cu mana sa il asezi peste garnitura de praf. Daca bag inelele exterioare - incalzesti cadrul - zona in care intra rulmentii. Dupa ce termini tot - verific iarasi miscarea stanga dreapta si jocul in rulmenti. directia mobrei e afectata de cateva probleme: 1) daca ai joc in rulmenti se scimba unghiul furcii. Chiar si o schimbare de 1 grad da o perceptie total diferita. Sa nu mai vorbim de ununghi variabil ca in cazul jocurilor. Intri in curba si te distrezi 2) Daca ai uzura cauzata de incarcarea statica (bile amprentate de la wheelie la rulmenti noi cu putini km) - chestia asta va interfera cu manevra de counter teering. Subtil dar destul cat sa ramai cu un gust amar in curbe 3) daca strangi prea tare chestia asta iarasi va interfera cu counter steeringul si sa ti se para ca mobra e nasoala in cazuri subtile sau o sa ai probleme mari in curbe. Editat Martie 25, 2017 de ZIDU' Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ktor Postat Aprilie 13, 2017 Share Postat Aprilie 13, 2017 bun topicul, bravo. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
DIU 46 Postat Aprilie 14, 2017 Share Postat Aprilie 14, 2017 Nu vreau sa fac pe desteptul, insa incurajat de un moderator de aici am decis sa punctez cateva chestii de bun simt legate de rulmentii de jug. Stiu ca sunt multe serivece-uri si multi mecanici, unii mai buni si altii mai putini buni. Poate ca daca fiecare dintre noi am pune cate un tutorial despre cate o componenta a motocicletei, am invata unii de la altii si am devenii cu totii mai buni si am avea clienti mai multumiti ... In primul rand vreau sa punctez inca de la inceput ca aceasta nu este o procedura usoara pentru motociclistul de rand cu aptitudini tehnice minime, ci mai degraba, pentru a fi facuta in conditii optime de timp si siguranta intr-un service autorizat moto. In cazul de fata am schimbat rulmentii de jug de la un Street Triple 2016 care avea doar 5000 mile. Pot sa va spun ca motociclistul a marturisit ca-i place sa se dea pe-o roata, asta insemnand ca la fiecare "aterizare" rulmentii aia aveau de suferit cate un pic ... cate un pic. 20170103_131406.jpg Schimbarea complea si corecta a rulmentilor de jug Rulmentii de jug au o importanta foarte mare in mersul motocicletei si deobicei sunt trecuti cu vederea de cele mai multe ori chiar si de tehnicienii RAR si ITP. Ei sunt aceia care ajuta la o virare precisa, si de multe ori, alaturi de roata fata correct echilibrata si suspensia servisata, elimina voblajul si dificultatea de a lua viraje rapide la viteze mari. Verificare: 1. Se suspenda motocicleta astfel incat roata fata sa nu atinga pamantul. 2. Se deconecteaza amortizorul de ghidon daca exista unul. 3. Cu viteza foarte mica si cu foarte putin effort (eventual cu un singur deget) se misca ghidonul dintr-o parte in alta de cateva ori. Daca simtiti mici opintiri din loc in loc pe parcursul acestei miscari, atunci rulmentii vor trebui schimbati. Opintirile se simt ca niste magneti din loc in loc pe raza virajului care cateodata trag ghidonul din mana, iar imediat dupaia opun rezistenta pana la urmatoarea atractie. Cauza: Ce se intampla defapt in rulment? De-a lungul timpului, rulam in mare parte pe drum drept, probabil 70% dintr-un traseu este drept, iar toate micile protuberante ale drumului se duc in amortizoare care preiau aproape tot socul, insa restul se duce mai departe in rulmentii jugului. Din aceasta cauza, bilele fac un fel de lacas in camasa interiora si exteriora al rulmentului. Un fel de cuib, pt ca in pozitia aia petrec cel mai mult timp (la drum drept) si primesc destule socuri incat sa se deformeze atat ele cat si camasile la nivel micrometric. 20170103_135959.jpg Servisare: Fiecare fabricant de motocicleta are propriile sisteme de siguranta sau design, iar prin acest lucru se intelege ca trebuie sa verificati mai intai daca aveti tot ceea ce va trebuie pentru a incepe aceasta operatiune. Spre exemplu Ducati si MV Agusta au piulita jugului superior speciala. (Totusi, se poate deschide cu o moneda prinsa intr-un cleste autoblocant dupa ce se desface surubul de cuplu care are un cap de imbus) BMW are alt system, si tot asa … de aceea v-as sugera sa mergeti la un service autorizat sa faceti aceasta operatiune, mai ales daca nu ati mai tinut un ciocan in mana sau nu stiti in ce parte se desface o piulita. Ce va trebuie: Kitul complet de rulmenti de jug ce consta intr-un ansamblu rulment inferior si unul superior (in multe cazuri sunt la fel) Fiecare ansamblu de rulment este compus din: camasa exterioara, cusca cu bile, camasa interioara si saiba cu margine de cauciuc care este defapt garnitura de praf. Scule minimale si unelte care va fac viata usoara daca nu dispuneti de scule speciale pentru extractia de rulmenti de pe axul jugului: 1. Ciocan (500 gr) 2. Dalta (aprox 8– 10mm latimea lamei) 3. Un ax drept cam de 20 cm lungime si 8-10 mm diametru (sau de lungimea distantei dintre juguri plus cat sa il tineti strans in mana) 4. (De preferat un polizor unghiular) 5. Discuri de aluminiu de diverse marimi pentru batut gulerele exterioare (Nu folositi de otel, inox sau alte materiale tari) 6. Vaselina de rulmenti sau Universala (Nu rosie pentru garnituri, nu de ceramica si nu de cupru) 7. Valorile cuplurilor de strangere pentru clamparea tuburilor in juguri si pentru axul jugului (de preferat – daca nu le gasiti, puteti folosi tabelul pus de userul ZIDU’ Servisarea: 1. Se incepe prin inlaturarea etrierului/lor de pe jambele inferioare si a tuturor prinderilor de pe jug (clame furtune de frana/cabluri abs/ etc … ) 2. Se va inlatura roata fata 3. Se inlatura aripa fata 4. Se vor inlatura telescoapele 5. Se desface piulita superioara a axului jugului (Atentie – la multe motociclete cu ghidon dintr-o bucata trebuie inlaturat si ghidonul si asezat intr-un mod convenabil peste bord sa nu va incurce) 6. Se extrage jugul superior 7. Se desfac piulita si contrapiulita axului jugului (daca este cazul si tablita de blocare) in tot acest timp tinand cu cealalta mana jugul inferior 8. Se inlatura saiba de praf, gulerul interior si cusca cu bile din partea superioara (pastrati pentru moment saiba de praf – in unele cazuri chiar si la piese OEM saibele de praf noi au defecte de fabricatie sau cauciucul de pe margine a fost strivit la transport) Inlaturarea camasii interioare a rulmentului de pe axul jugului: Stiu ca exista 2 tipuri de unealta pentru a scoate gulerul interior de pe axul jugului, insa nu am vazut la niciun service sau reprezentanta la care am lucrat sa aibe asa ceva. Extragerea rulmentilor sunt treaba de barbati cu ciocan... In prima faza, verificati jugul inferior inainte sa incepeti lucrul la el (semne de fisura sau vopsea sarita) si il curatati bine cu o carpa si brake cleaner 20170103_132311.jpg Urmatorul lucru este sa incepti extractia camasii interioare de pe ax. Aici va trebuie dalta si ciocanul. Pozitionati atent dalta intre baza saibei de praf si marginea camasii, apoi loviti o singura data si repozitionati dalta daca este cazul. Nu va temeti ca saiba de praf se va distruge, alta modalitate mai pasnica nu este. Dupa primele 2 lovituri vezi vedea camasa deja distanta fata de baza jugului, asa ca trebuie sa pozitionati dalta intr-un unghi din ce in ce mai ascutit si sa rotiti jugul pe ambele parti sa loviti doar in camasa, nu si in ax. Daca din intamplare ati lovit axul, nu uitati sa il polizati locul respectiv un pic cu pila transversal inainte sa puneti noua saiba si camasa. 20170103_132451.jpg 20170103_132536.jpg 20170103_132754.jpg Prindeti camasa interioara pe care tocmai ati scos-o de pe axul jugului intr-o menghina si faceti o taietura ca in imagine, apoi rasuciti camasa 180 grade si pe partea cealalta faceti doar o crestatura. Puneti saiba de praf cu marginea cauciucata in sus, puneti camasa noua pe ax, apoi camasa veche pe care tocmai ati crestat-o peste cea noua. Folositi o teava curata (eu folosesc un tub de furca) si bateti camasile una peste alta pana ajung la capat. Apoi introduceti o surubelnita plata in taietura de la camasa veche si rasuciti un pic sa o cascati ca sa o extrageti, apoi stergeti bine si aplicati din abundenta vaselina pe cusca cu bile si pe camasa. 20170103_133231.jpg 20170103_133303.jpg 20170103_133605.jpg 20170103_133657.jpg 20170103_133907.jpg Urmatorul pas este sa scoateti camasile exterioare de pe gatul cadrului. Pentru asta va trebuie tija lunga de care ziceam in prima parte si ciocanul. La acest model de motocicleta exista niste lacase in care sa bagi tija ca sa poti lovi direct in camasa, la altele nu exista asta. Din acest motiv va trebui sa fiti foarte atenti si sa aveti o iluminare destul de buna sa urmariti unde loveste capatul tijei. Daca din greseala loviti in gatul cadrului si acesta este din aluminiu, se poate fisura si asta inseamna dauna totala. Cand loviti, mutati tija dupa fiecare lovitura, astfel incat sa scoateti camasa cat mai drept posibil. Dupa ce ati facut acest lucru si de jos in sus pentru extractia camasii de sus, curatati bine gatul cadrului cu break cleaner si carpa si apoi aplicati o pelicula foarte fina de ulei sau wd40. 20170103_134320.jpg 20170103_134332.jpg Acum a venit timpul sa bateti noile camasi exterioare in gatul cadrului. Aici va trebuiesc discurile de aluminiu. Se incepe cu camasa superioara astfel ca tot spanul si gunoiul sa mearga jos unde inca nu este nimic. Se pune cu mana camsa in capatul gatului, se alege discul potrivit si apoi se bate cu ciocanul avand in vedere ca trebuie sa intre drept pe cat posibil. Nu veti stii cand va ajunge camasa in capat si daca este dreapta decat dupa sunetul loviturii. Este un sunet mai plin, mai cu ecou cand camasa a ajuns unde trebuie. Cand inca mai are de alunecat, sunetul este mai spart, mai scurt, mai sec. Nu stiu cum sa explic un sunet ... 20170103_134345.jpg 20170103_134551.jpg 20170103_135120.jpg 20170103_135114.jpg Partea de final este simpla si naclaioasa ... se aplica vaselina pe camasa exterioara de sus, apoi naclaiti un pic si cusca cu bile superioara si o puneti peste camasa, apoi camasa interioara, apoi garnitura de praf ... Cu mana stanga (daca sunteti dreptaci) introduceti axul jugului inferior pe gatul cadrului si cu mana dreapta tineti ansamblul rulment de sus pana cand centrati axul sa intre prin el. 20170103_135521.jpg Aveti grija cum strangeti piulitele din capul axului !!! Prima data strangeti la mana, apoi rotiti jugul stanga dreapta cateva viraje complete si vedeti daca "agata" pe undeva. - Daca agata,inseamna ca una dintre camasile exterioare de pe gatul cadrului sunt strambe !!! Nu fortati, si nu strangeti piulita mai tare cu gandul ca se indreapta singure, ca nu se va intampla asta, trebuie sa scoateti jugul dinnou si sa mai bateti o data cu discurile de aluminiu. - Daca se roteste usor si liniar, se strange piulita mai tare in timp ce rotiti mereu st/dr de jug pana cand simtiti ca incepe si opune rezistenta mai mare, atunci va opriti si puneti contrapiulita si tablita de blocare. Am auzit teorii cum ca strangi tare, si apoi dai juma de tura inapoi, mie personal nu mi-a iesit si poti sa strici si rulmentii, asa ca in decursul anilor am invatat sa simt la mana si sa opresc atunci cand trebuie. Dupa ce puneti furcile si roata la loc si strangeti tot, lasati motocicleta suspendata de fata si apucati ferm cu mainile de baza telescoapelor (la axul rotii) si impingeti cu putere in fata si in spate pentru a verifica daca exista joc in axul jugului. Atentie!! - dupa primii 10-15 km dupa aceasta operatiune mai verificati inca o data jocul axului, de aceasta data cu dumneavoastra pe motor, frana fata blocata si impins puternic in fata si apoi imediat tras in spate. Daca se simte joc sau o trosnitura in jug atunci trebuie sa mai strangeti piulitele axului. Multa atentie si pregatiti-va sa va ia in jur de 3-4 ore la prima tentativa, iar pentru mecanicii care deja ar trebuii sa fie familiarizati cu procedura intre 1 si 2 ore de manopera din momentul punerii mobrei pe rampa. Daca aveti completari, contestari sau intrebari va rog sa le postati Felicitari pentru explicatii, poze si rabdare !!! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
skin_psv Postat Iunie 10, 2017 Share Postat Iunie 10, 2017 Am o intrebare legata de doua din problemele ce pot fi constatate la schimbarea rulmentilor. 1. Am intalnit o situatie in care marginea aceea din cadru ce sustine camasa mai era doar pe jumatate. Ma refer la marginea de cadru ce nu permite camasii sa circule libera in sus, respectiv in jos, pe tubul pt jug. 2. In alta situatie existau urme de la rulmetii cu bile rotunde chiar si pe marginea cadrului din jurul camasii. Imi pare rau ca nu am niste poze ca sa explic mai bine la ce ma refer, dar sper ca se intelege. In ce masura pot afecta astfel de lucruri buna functionare a jugului si cum se pot remedia? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Iunie 11, 2017 Share Postat Iunie 11, 2017 incearca sa desenezi.... poate elimina ambiguitatea Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.