Japon Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Salut, Dupa o perioada de mai mult de 10 ani pauza de la 2 roti, am decis sa revin in lumea asta. E un microb care iese greu din oase. De data asta insa, am de gand sa am alta abordare decat cea de la 18-20 de ani. Asadar, cercetez diverse subiecte de pe net, in special legate de dinamica accidentelor moto si de cum te poti proteja de ele, sau de urmarile lor. Am fost martor la destule accidente, chiar si implicat in vreo doua, e clar ca exista ceasu rau, pisica 13. E de preferat sa NU cazi. E de asemenea clar ca daca nu tragi ca maimuta de gaz ai sanse infint mai bune in cazul unui eveniment neprevazut si ca o conduita preventiva ajuta enorm si te scoate din multe. Totusi, din n motive, multi motociclisti cad. Consider ca merita sa-ti bati capul cu ce poti face sa reduci daunele in cazul unui accident. Daca pentru casti exista nshpe mii de studii facute, surprinzator, in anul 2020, pentru celelalte categorii de protectii moto... nu sunt asa de multe studii, spre deloc. Dupa cap, gatul si coloana sunt extrem de importante. Potrivit studiului italian din 2014, coloana sufera rani de orice natura (usoare sau serioase) in aproximativ 22% din accidentele de circulatie, iar traume serioase la coloana apar in aprox. 10% din accidentele moto. Asa ca au incercat sa faca un studiu prin care sa determine ce se intampla daca: 1) iesi in slapi si tricou 2) ai protectii de nivel scazul (geaca cu protectie spate din spuma) 3) ai protectii de nivel ridicat (protectie spate dura, aprobata EN1621-2/12 Standard; CE2 certification SAU geaca cu airbag) Surprinzator, in cazul 2) ai sanse ca protectia sa nu te ajute, ci sa faca rau in cazul anumitor accidente. Citez din studiul australian: "For spinal injuries, foam back inserts actually correlated to an increase in risk of a soft tissue injury to the spine or back. This finding suggests that more study on the design of body armor for the back and spine is needed." O explicatie posibila este si faptul ca accidentele in care motociclistii care au astfel de protectii au loc la viteze mai mari decat cele in care sunt implicati "slapangii", avand (poate) un sentiment fals de siguranta pe care o confera echipamentul. Deloc surprinzator, in cazul 3) riscul unei traume serioase la coloana este redus cu un procent similar cu care te ajuta centura de siguranta la masina sau in acelasi mod in care purtatul castii reduce probabilitatea de deces. Undeva cu 50%. Dinamica accidentelor moto este complicata si de cele mai multe ori implica forte de torsiune asupra coloanei, caz in care nici mama protectiei nu te poate scapa. Insa sunt si multe cazuri in care ai parte de un impact direct asupra coloanei, caz in care sa ai protectie inseamna un film cu totul diferit fata de cel in care NU ai protectie. Studiul italian aici: https://academic.oup.com/ije/article/43/6/1921/710817 In 2012, australienii au incercat sa faca ceva similar, un studiu cu mai putine cazuri, insa cu concluzii interesante. Studiul australian aici: https://archive.defense.gov/home/pdf/0412_militaryrider/DYK_USMC2.pdf Citez: " Wearing any type of boot provides a 53% reduction in risk of any foot or ankle injury, and a 73% reduction in risk of an open wound injury. But armored motorcycle boots make a much bigger difference in reducing the risk of an open wound injury (90%). " In fine, in 2016 niste scandinavi s-au gandit sa coreleze rezultatele celor doua studii si au ajuns la concluzii similare, sublinind totusi ca sunt date prea putine si fenomenul "protectia spate" in accidentele moto este prea putin studiat. Studiul scandinav aici: https://sjtrem.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13049-016-0307-3#Tab3 Un alt studiu care n-are de'a face cu protectia spate, ci mai mult cu ce vertebre sufera, aici: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0386111216300772 (e un studiu Malezian). Concluziile mele personale: 1. Investitia intr-o protectie spate buna, hard, separata de buzunarul gecii, merita din plin! (in aceeasi masura in care merita sa-ti iei o casca de calitate si nu o coaja de ou la 150 lei de pe olx.) 2. Daca protectia este sau nu certificata potrivit standardelor europene EN1621-2/12 Standard; CE2 certification face o diferenta mare (de altfel e singurul standard international existent momentan). 3. Purtati cizme cu protectii serioase (n-are legatura cu protectia spate, dar datele prezentate de australieni sunt un semnal puternic) Pe langa cele scrise mai sus... sunt surprins ca la atatia ani dupa inceputul fenomenului moto, pe langa purtatul castii, celelalte protectii sunt studiate vag, ca sa ma exprim frumos. Cum naiba sa ai atata putere de analiza a metadatelor, orice soft imaginabil, date stranse din spital, posibilitatea de a simula sau a testa orice fie virtual fie real si sa nu cauti sa imbunatatesti la maxim echipamentele moto disponibile, mai ales considerand ca motociclistii sunt cei mai nasol loviti in accidente. Dar poate doar mie mi se pare surprinzator... Asfalt uscat. PS: ce protectie spate purtati? Daca purtati asa ceva... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
leopold Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Cred ca e destul de greu de standardizat. Atat accidentele cat si protectiile. Sigur ca daca iei tranta iti doresti sa fii echipat cat mai complet corespunzator activitatii pe care o faci atunci. E recent publicat pe youtube highside-ul lui Naska, filmat din ensprezece unghiuri, cu telemetrie si cu tot ce vrei. Poate parea paradoxal la prima vedere, dar nu e ranit nicaieri unde a avut impact. Inclusiv o vertebra sparta, ca sa fie on topic. Cum merge fiecare probabil ca depinde de fiecare. Eu ma imbrac intr-un fel daca ma duc pana la colt si altfel daca ma duc pana la munte - chestie de confort. In oras variaza de la casca + manusi pana la costum touring complet cu protectii soft d3o. Afara si pe circuit treaba creste pana la combinezon si protectie de coloana semi-hard sau hard. Nu zic ca e bine ce fac, dar nu imi convine sa stau sa ma imbrac si dezbrac cate 5-10 min de fiecare data cand plec la drum. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
shztecker Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 (editat) O protecție foarte bună pentru coloana vertebrala e, culmea, să-ți întărești musculatura spatelui! Asta am probat pe pielea mea când am avut un accident la ski cu compresie rapida a coloanei (am ieșit în decor trecând peste un parapet de gheață și a fost ca și când am luat un enorm șut în fund - printre multe altele). După accidentare am avut două zile o senzație puternică de febră musculară intensă pe tot spatele ... și diverse alte dureri. Ortopedul care m-a consultat mi-a zis că dacă eram mai firav și nu se încorda instinctiv musculatura ca să împiedice supra-arcuirea puteam să ma aleg cu probleme mult mai grave (chiar paralizie) decât doua ușoare hernii de disc toracale și un ego rănit. Cum ai zis și tu, efectele unui accident asupra coloanei sunt greu previzibile și de multe ori implică efecte de torsiune, arcuire și compresie care nu sunt diminuate de armura clasică (moale sau tare). Așa că sfatul meu este să investești în niște condiție fizică înainte să pui trei rânduri de armură. Editat August 31, 2020 de shztecker Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
DonFlamingo Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Eu pentru coloana am pus în buzunarul gecii protectie D3O level 2 care e mai groasa și cica protejeaza mai bine. Pentru pasager am o protectie hard de la alpinestars. Cred ca ideal ar fi protectii D3O level 2 la toate punctele (spate, coate, umeri, piept, genunchi și solduri) plus ghete ca lumea și protectie pentru gat ceva, ca în caz e impact aia e o zona mai puțin protejata. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ovi_ice Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Acum 3 ore, Japon a spus: 1. Investitia intr-o protectie spate buna, hard, Nu trebuie sa fie hard bre, trebuie sa absoarba socul. D3O sunt soft, se intaresc la impact (dar nu se fac lemn cum cred unii) si disperseaza socul. Acum 3 ore, Japon a spus: Pe langa cele scrise mai sus... sunt surprins ca la atatia ani dupa inceputul fenomenului moto, pe langa purtatul castii, celelalte protectii sunt studiate vag, ca sa ma exprim frumos. A fost studiat si ras-studiat, crede-ma, de toti producatorii care sunt nume mari in materie de echipament moto. Concluzia pentru anul 2020 e ca aribag-ul te protejeaza cel mai bine, de cateva ori mai bine decat orice level 2. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vane Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Casca oferă vreo 3-4 feluri de protecție. Cel mai important, decelerează șocul și evită lovirea creierului de cutia craniană din inerție. Spuma face toți banii, restul căștii e decor. Al doilea fel de protecție: Să nu dai cu capul, fie și mai încet, în obiecte contondente: pietre, fiare etc. Aici carcasa și viziera sunt importante. La protecția de spate, greu de crezut că se zdrobesc organele interne de coloană. Poate la aia de piept, unde, da, airbag. În schimb, să dai cu spatele de o șină înaltă sau de o bordură se prea poate. Așa că e bună carapacea hard. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Lucian_M Postat August 31, 2020 Share Postat August 31, 2020 Creierul plutește sau leviteaza in cutia craniană?! Spuma face toți banii, carcasa e de decor? Am mai învățat ceva. Maine cumpăr un spray de spumă poliuretanica și mă apuc de făcut căști. Dar vreau și eu ce fumezi. Sau măcar numărul dealerului, tipul vinde marfă bună. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vane Postat Septembrie 1, 2020 Share Postat Septembrie 1, 2020 1. Plutește e cam mult spus dar până la urmă e corect. 2. Proastă și obosită replica asta cu fumatul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
leopold Postat Septembrie 1, 2020 Share Postat Septembrie 1, 2020 Acum 8 ore, ovi_ice a spus: Concluzia pentru anul 2020 e ca aribag-ul te protejeaza cel mai bine, de cateva ori mai bine decat orice level 2. Nu prea. Au roluri diferite. Nu stiu cum e cu airbagul de strada, insa airbagul de circuit fie are protectie de coloana inclusa (alpinestars), fie se poarta cu protectie de coloana (dainese). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Motorist@ Postat Septembrie 1, 2020 Share Postat Septembrie 1, 2020 Acum 14 ore, Japon a spus: Salut, Dupa o perioada de mai mult de 10 ani pauza de la 2 roti, am decis sa revin in lumea asta. E un microb care iese greu din oase. De data asta insa, am de gand sa am alta abordare decat cea de la 18-20 de ani. Asadar, cercetez diverse subiecte de pe net, in special legate de dinamica accidentelor moto si de cum te poti proteja de ele, sau de urmarile lor. Am fost martor la destule accidente, chiar si implicat in vreo doua, e clar ca exista ceasu rau, pisica 13. E de preferat sa NU cazi. E de asemenea clar ca daca nu tragi ca maimuta de gaz ai sanse infint mai bune in cazul unui eveniment neprevazut si ca o conduita preventiva ajuta enorm si te scoate din multe. Totusi, din n motive, multi motociclisti cad. Consider ca merita sa-ti bati capul cu ce poti face sa reduci daunele in cazul unui accident. Daca pentru casti exista nshpe mii de studii facute, surprinzator, in anul 2020, pentru celelalte categorii de protectii moto... nu sunt asa de multe studii, spre deloc. Dupa cap, gatul si coloana sunt extrem de importante. Potrivit studiului italian din 2014, coloana sufera rani de orice natura (usoare sau serioase) in aproximativ 22% din accidentele de circulatie, iar traume serioase la coloana apar in aprox. 10% din accidentele moto. Asa ca au incercat sa faca un studiu prin care sa determine ce se intampla daca: 1) iesi in slapi si tricou 2) ai protectii de nivel scazul (geaca cu protectie spate din spuma) 3) ai protectii de nivel ridicat (protectie spate dura, aprobata EN1621-2/12 Standard; CE2 certification SAU geaca cu airbag) Surprinzator, in cazul 2) ai sanse ca protectia sa nu te ajute, ci sa faca rau in cazul anumitor accidente. Citez din studiul australian: "For spinal injuries, foam back inserts actually correlated to an increase in risk of a soft tissue injury to the spine or back. This finding suggests that more study on the design of body armor for the back and spine is needed." O explicatie posibila este si faptul ca accidentele in care motociclistii care au astfel de protectii au loc la viteze mai mari decat cele in care sunt implicati "slapangii", avand (poate) un sentiment fals de siguranta pe care o confera echipamentul. Deloc surprinzator, in cazul 3) riscul unei traume serioase la coloana este redus cu un procent similar cu care te ajuta centura de siguranta la masina sau in acelasi mod in care purtatul castii reduce probabilitatea de deces. Undeva cu 50%. Dinamica accidentelor moto este complicata si de cele mai multe ori implica forte de torsiune asupra coloanei, caz in care nici mama protectiei nu te poate scapa. Insa sunt si multe cazuri in care ai parte de un impact direct asupra coloanei, caz in care sa ai protectie inseamna un film cu totul diferit fata de cel in care NU ai protectie. Studiul italian aici: https://academic.oup.com/ije/article/43/6/1921/710817 In 2012, australienii au incercat sa faca ceva similar, un studiu cu mai putine cazuri, insa cu concluzii interesante. Studiul australian aici: https://archive.defense.gov/home/pdf/0412_militaryrider/DYK_USMC2.pdf Citez: " Wearing any type of boot provides a 53% reduction in risk of any foot or ankle injury, and a 73% reduction in risk of an open wound injury. But armored motorcycle boots make a much bigger difference in reducing the risk of an open wound injury (90%). " In fine, in 2016 niste scandinavi s-au gandit sa coreleze rezultatele celor doua studii si au ajuns la concluzii similare, sublinind totusi ca sunt date prea putine si fenomenul "protectia spate" in accidentele moto este prea putin studiat. Studiul scandinav aici: https://sjtrem.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13049-016-0307-3#Tab3 Un alt studiu care n-are de'a face cu protectia spate, ci mai mult cu ce vertebre sufera, aici: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0386111216300772 (e un studiu Malezian). Concluziile mele personale: 1. Investitia intr-o protectie spate buna, hard, separata de buzunarul gecii, merita din plin! (in aceeasi masura in care merita sa-ti iei o casca de calitate si nu o coaja de ou la 150 lei de pe olx.) 2. Daca protectia este sau nu certificata potrivit standardelor europene EN1621-2/12 Standard; CE2 certification face o diferenta mare (de altfel e singurul standard international existent momentan). 3. Purtati cizme cu protectii serioase (n-are legatura cu protectia spate, dar datele prezentate de australieni sunt un semnal puternic) Pe langa cele scrise mai sus... sunt surprins ca la atatia ani dupa inceputul fenomenului moto, pe langa purtatul castii, celelalte protectii sunt studiate vag, ca sa ma exprim frumos. Cum naiba sa ai atata putere de analiza a metadatelor, orice soft imaginabil, date stranse din spital, posibilitatea de a simula sau a testa orice fie virtual fie real si sa nu cauti sa imbunatatesti la maxim echipamentele moto disponibile, mai ales considerand ca motociclistii sunt cei mai nasol loviti in accidente. Dar poate doar mie mi se pare surprinzator... Asfalt uscat. PS: ce protectie spate purtati? Daca purtati asa ceva... Daca citesti prea multe studii, nu te mai apuci de motociclit. Cumpara o casca decenta, o geaca, manusi si ghete... si condu cu grija o perioada pana iti faci din nou "mana". Restul e can-can. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TETEA. Postat Septembrie 1, 2020 Share Postat Septembrie 1, 2020 Acum 50 minute, Motorist@ a spus: Daca citesti prea multe studii, nu te mai apuci de motociclit. Cumpara o casca decenta, o geaca, manusi si ghete... si condu cu grija o perioada pana iti faci din nou "mana". Restul e can-can. Laic! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Septembrie 1, 2020 Admin Share Postat Septembrie 1, 2020 1 oră în urmă, Motorist@ a spus: Daca citesti prea multe studii, nu te mai apuci de motociclit. Cumpara o casca decenta, o geaca, manusi si ghete... si condu cu grija o perioada pana iti faci din nou "mana". Restul e can-can. Perfect argumentat, bravo! PS: bine că nu se discută despre căști cu vestitul test Sharp, că imi venea rău! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
FlipperCo Postat Septembrie 1, 2020 Share Postat Septembrie 1, 2020 Acum 2 ore, Motorist@ a spus: Daca citesti prea multe studii, nu te mai apuci de motociclit. Cumpara o casca decenta, o geaca, manusi si ghete... si condu cu grija o perioada pana iti faci din nou "mana". Restul e can-can. Corect! Niciodata nu stii cu ce ai sa te confrunti cand motociclesti. Poti sa-ti iei toate armurile din lume, prosibilitatile de “nasoale” sunt prea multe si variate. Un echipament decent este ok, cu conditia sa te protejezi intai prin stilul de condus. Pentru cine e genul “KAMIKAZE”, nimic nu-l poate salva la o adica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Japon Postat Septembrie 1, 2020 Autor Share Postat Septembrie 1, 2020 Acum 2 ore, Motorist@ a spus: Daca citesti prea multe studii, nu te mai apuci de motociclit. Cumpara o casca decenta, o geaca, manusi si ghete... si condu cu grija o perioada pana iti faci din nou "mana". Restul e can-can. - pe scurt, ai dreptate :)). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Motorist@ Postat Septembrie 3, 2020 Share Postat Septembrie 3, 2020 La 01.09.2020 la 11:30, l.u.v a spus: Perfect argumentat, bravo! PS: bine că nu se discută despre căști cu vestitul test Sharp, că imi venea rău! Asta cu testul Sharp n-am inteles-o niciodata. Erau snobi care luau testul ca singur argument la alegerea unei casti, nu conta ca era o casca zgomotoasa,urata, destul de slaba calitativ(doar la impact se pare ca era ok) si care nici nu se potrivea cu tipul motocicletei sau modul de condus(touring/oras/off,etc)....trebuia doar sa aiba minim 4 stele sharp(ideal 5). Degeaba incerci sa le explici, ca totul era conform reclamei: "N-ai cu cine. Niste tarani..." :)))) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Admin l.u.v Postat Septembrie 3, 2020 Admin Share Postat Septembrie 3, 2020 Exact! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.