Sari la conținut

Ghid de informare pentru incepatori: ce motor sa-mi iau?


demostene
 Share

Postări Recomandate

In primul rand salutare tuturor! Sunt nou pe forum....cate ceva despre mine.....Catalin 26 Bucuresti....cam tot ce conteaza cred eu :D

Sunt incepator....luat categoria A septembrie 2006....si mi-ar prinde bine cateva sfaturi avand in vedere ca m-am decis in sfarsit sa-mi cumpar si eu un motor...ce sa va zic...un sport/touring ar fi ceea ce ma tenteaza, nu prea puternic (ca doar e "prima mea iubire" :lol: ) ....eventual un zzr (400/600) sau un sv650, nush.....is tare nedecis.....ce ziceti?..(poate ar trebui sa mentionez ca am categoria B din '98 si peste 200.000 km la volan fara incidente...<< :rose: >>).

Ok astept pareri.....multam anticipat.....!

Asfalt uscat tuturor si sper sa ne vedem pe sosele cat de curand.../cheers !

 

UN zzr de 600 este mai mult decat "nu prea puternic" :D . Clasa 400 este recomandata incepatorilor, adica acelora ca mine, dar care-s cu capu' mai pe umeri (eu am un CBR 600) :D .

Bafta in achizitionare si mai citeste pe forum, vei gasi o multime de sfaturi numai bune pt tine. :blink:

Editat de CBR
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 3k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Merci de urari..acum ca tot veni vorba...am si eu o intrebare, nu cumva ZarZaRica de 400 se fabrica pentru piatza interna Japan exclusiv?...pentru ca daca e asa ar cam fi problem la piese...intreb pen k asa am auzit....nu cunosc problema.

Nu de alta da e una din preferatele mele :blink: :rose:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rand salutare tuturor! Sunt nou pe forum....cate ceva despre mine.....Catalin 26 Bucuresti....cam tot ce conteaza cred eu :lol:

Sunt incepator....luat categoria A septembrie 2006....si mi-ar prinde bine cateva sfaturi avand in vedere ca m-am decis in sfarsit sa-mi cumpar si eu un motor...ce sa va zic...un sport/touring ar fi ceea ce ma tenteaza, nu prea puternic (ca doar e "prima mea iubire" :blink: ) ....eventual un zzr (400/600) sau un sv650, nush.....is tare nedecis.....ce ziceti?..(poate ar trebui sa mentionez ca am categoria B din '98 si peste 200.000 km la volan fara incidente...<< :rose: >>).

Ok astept pareri.....multam anticipat.....!

Asfalt uscat tuturor si sper sa ne vedem pe sosele cat de curand.../cheers !

 

Pai hai sa vedem: in primul rand NU 400. Sau doar daca ai bani de aruncat. Motoarele alea sunt o aberatie tehnica, fortate in nesimtire. Singurul motiv pentru care exista sunt limitari legale in Japonia. Care de altfel este si piata pentru care au fost intentionate.

Deci daca vrei sport-touring, parerea mea e sa te orientezi catre un 600, de exemplu Suzuki RF 600, Suzuki GSXF 600, Honda CBR 600 F, Kawasaki ZZR 600, etc.

Toate au putin sub 100 de cai, deci nu ai de ce sa te plictisesti prea repede de ea.

Insa trebuie sa fi foarte atent ce faci. Daca iti iei motor ca sa ii "dai in gura", 125 e deja moarte sigura - nu-ti trebuie 200+ ca sa afli ce e pe partea cealalta a coltului.

Bafta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Merci de urari..acum ca tot veni vorba...am si eu o intrebare, nu cumva ZarZaRica de 400 se fabrica pentru piatza interna Japan exclusiv?...pentru ca daca e asa ar cam fi problem la piese...intreb pen k asa am auzit....nu cunosc problema.

Nu de alta da e una din preferatele mele :blink: :rose:

 

Da, problema piselor e cat se poate de reala. Apoi fiabilitatea...

Va trebui sa faci un compromis la inceput, daca te decizi sa-ti iei un 600. Acela de a fi cumpatat pe un calutz care "vrea asfalt". Astea enumerate mai sus de bcristian, peste 600, pot fi si bolizi si pisicutze. De tine depinde. Iti doresc multa bafta inca o data si cred ca mai bine ar fi sa-i las pe cei care pot veni cu argumente puternice sa te indrume.

 

Asfalt uscat!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut! Posed deja A-ul din vara dar n-am mai fost pe un motor de atunci decat in calitate de pasager si m-am gandit la un GS 500 pentru inceput. E prea puternic sau nu corespunde d.p.d.v. fizic?

Eu am 1.75 si 67kg. :crack:

Va Multumesc!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut! Posed deja A-ul din vara dar n-am mai fost pe un motor de atunci decat in calitate de pasager si m-am gandit la un GS 500 pentru inceput. E prea puternic sau nu corespunde d.p.d.v. fizic?

Eu am 1.75 si 67kg. :lol:

Va Multumesc!

 

e ok! 100% potrivit!! :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

articolul e de mult dar inca de actualitate

 

inca e iarna desi suntem in 1 feb. . primavara de abia se face simtita in cele 2-3 ore pe zi iar eu deja incep sa ma gandesc la zilele calduroase cand sper ca voi alerga si eu calare pe un motor.

 

pusculita mea... hm - 10 mil de lei - salarul meu pe 3 luni de zile... ce sa imi iau de ei? cineva are o jawa 75, altcineva un mz 250. ba au acte, ba nu au, ba sunt prea vechi, ba au numere vechi... ce sa imi iau.

 

uneori imi vine sa imi iau o trotineta cu 800 de mii de lei si am terminat povestea. e rau cand banii sunt limitati si nu poti sa alegi ceva bun...

 

dar am rabdare asa cum am avut in ultimele 6 luni si astept ca poate poate

 

 

 

of of

 

sunt multi motociclisti adevarati dar din pacate sunt printre ei si afaceristi... - adica no, ca peste tot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bonnn.. Esti incepator si vrei sa-ti cumperi motocicleta. Nu-i asa?!

Esti confuz, parerile sunt impartite si nu mai intelegi nimic.

In primul rand bine ai venit in lumea pasionatilor de doua roti.

Acesta este un ghid menit sa te ajute in alegerea pe care urmeaza sa o faci.

 

Imaginea conteaza?

Inainte de a te hotari e bine sa iei in considerare cateva din indicatiile “batranilor” care pe viitor te vor alaturi de ei la plimbari. Daca te-ai uitat vreodata pe strada tanjind dupa sunetul motorului care a trecut in viteza warp pe langa tine sau vazand privirile lungi ale fetelor care iti erau alaturi, deja abordezi gresit problema! Cu timpul vei descoperi ca nu inseamna de fapt nimic fata de potentialul pe care il are o motocicleta in sine. Iar pentru asta trebuie sa apuci sa prinzi asta, adica sa supravietuiesti! Nu e spus cu rautate ci doar in baza statisticilor existente. In strainatete termenul medical dat motociclistilor este de "donatori de organe" si nu degeaba. Acum ideea e sa vedem cum te putem ajuta ca sa eviti asta.

 

Din pacate adevarul este ca nimeni nu poate indica ce anume ti s-ar potrivi mai bine! Fiecare ofera experiente unice in felul sau si se poate ca un stil sa ti se potriveasca mai bine decat altul. Se poate ca incepator sa ai formata deja parerea despre ce anume sa-ti cumperi insa experienta ne arata ca multi se reprofileaza pe parcurs, descoperind avantajele si dezavantajele clasei sale. Nu ne bagam aici, alegerea e a ta!

 

Cilindreea

Ceea ce ar trebui sa stii insa se leaga de alegerea cilindreei potrivite. Ca incepator vei fi tentat sa iti iei un motor mare, 600 cmc, 750 cmc, 1.000 cmc... Exista argumente in aceasta privinta: nu trebuie sa-l mai schimbi peste cativa ani, vrei putere si viteza, vecinul are unul si arata bestial, taximetristul de la stop o sa crape cand ii spui cilindreea, etc.. Toate sunt valabile in felul lor si nu suntem aici ca sa le contestam ci sa-ti evidentiem ce inseamna experienta in domeniul moto.

 

De ce "mai mic"?

Limitele de fapt si de drept nu sunt date de catre om ci de catre masinarie. Ce inseamna asta?! De ce se recomanda sa incepi pe ceva mai mic?! Cum se explica asta concret?!

Well, ideea e urmatoarea. Faptul ca te afli pe doua roti te face din start mai vulnerabil. Asta inseamna ca riscul de a avea un accident este de 100 de ori mai mare decat daca te-ai afla intr-o masina, daca nu chiar mai mare. Statisticile spun ca sansele de a te lovi in cazul unui accident sunt de 48 de ori mai mari decat ale unui automobilist si de 16 ori mai mare de a deceda!! E monstruos daca stai bine si te gandesti.

 

Pericole

Detalii pe care in mod normal nu le-ai lua in considerare pot fi fatale. O fasie de nisip te poate dezechilibra, o frunza uda peste care treci, un viraj abordat gresit, o acceleratie atunci cand nu trebuie, etc..etc.. Dupa cum vezi, toate astea desi par ireale atunci cand esti pe motor trebuie sa le iei in seama. Iar ele se raporteaza direct la dezvoltarea reflexelor si a stilului de mers.

 

Limite si reflexe

Ei bine, vorbeam de limitele masinariei... Un motor sport sau sport-touring de exemplu, de 400 cmc, iti va taia din puterea de acceleratie si din viteza. Asta inseamna ca motorul va fi mai turat si va deveni instabil la viteze mari. Ce inseamna concret pentru tine asta? Inseamna ca iti extinde capacitatea de anticipare cu cateva fractiuni de secunda sau chiar o secunda. Un incepator nu stie cum sa reactioneze si este normal sa se panicheze, pentru ca nu are inca reflexele formate. Reflexul inseama a actiona inconstient si impulsiv instantaneu.

 

Ce inseamna "motorul te iarta"?

Un motor de cilindree mare nu iti va oferi acest timp! Prin urmare, riscul de a-l pierde de sub control creste exponential. De asta se spune ca motoarele de cilindree mica “iarta”. De fapt nu te scutesc de greseli insa datorita timpului de reactie iti ofera sansa de a remedia problema in timp util. Alta statistica: accidentul “tipic” moto ofera doar 2 secunde pilotului pentru a actiona corespunzator in vederea evitarii coliziunii! Atunci cand motorul este turat simti mult mai acut viteza si-l simti ca devine instabil. Un motor de 400 poate merge in 140 lejer insa fiind turat te va obliga sa te concentrezi mult mai bine asupra vitezei si conducerii lui. Si asta e valabil.

 

Ce inseamna: "te fura" viteza?

Se spune despre motoarele de cilindree medie si mare ca te “fura” la viteza. Ce inseamna asta concret? Faptul ca poti atinge 200 intr-o depasire de exemplu fara sa realizezi macar. Fiindca tu te concentrezi asupra depasirii nu poti fi atent la indicatorul de viteza. Nici nu este indicat sa pierzi o secunda cu asta! Ei bine, un motor de 1.000 nici nu-l simti la 150 sau 200km/h! Poti sa ai surpriza sa te uiti la bord si sa vezi ca ai viteza asta. De ce nu-l simti? Pentru ca nefiind turat ti se pare ca ai inca o viteza “decenta”.

 

Frana, curbe, pilotaj ... oau!

Nu spunem sa nu te folosesti de potentialul maxim al motocicletei insa asta numai dupa ce esti sigur ca poti reactiona instictiv. Se leaga si de multi alti factori. Sa stii sa franezi corect! Nu numai in functie de situatie dar si de drum! Cand folosesti fata si cand spatele?! Cum te redresezi intr-o curba in care ai intrat prea tare? Cum te inclini? Care e pozitia optima? Vezi, toate sunt lucruri pe care orice ai face nu ai cum sa le inveti din carti sau fiindca ti le spunem noi. Jumatate din accidentele fatale se petrec datorita abordarii necorespunzatoare a unei curbe. Iarasi o statistica demna de luat in seama!

 

Despre "auto-stapanire"

Se invata mergand in functie de situatiile cu care te confrunti. Majoritatea celor care s-au orientat spre motoare mari din prima au cazut, multi sfarsind tragic. Din simplul motiv ca au crezut ca pot stapani motorul. Cum se explica altfel faptul ca in 92% din accidentele moto de pretutindeni sunt implicati incepatori! De stapanit poti sa-l stapanesti insa nu te poti stapani pe tine care il pilotezi, fiindca nu ai experienta necesara de a reactiona in timp util si de a intelege fiecare aspect a ceea ce inseamna a conduce o motocicleta.

 

De ce 2 ani

Nu-ti spunem asta fiindca suntem mai tari ci fiindca in timp experienta ne-a invatat cate ceva. Dupa doi ani vei putea usor sa vinzi motorul si sa treci pe ceva mai mare, fiind sigur ca nu vei pierde nimic din farmecul pe care il are condusul unei motociclete. Insa atunci, chiar daca nu crezi asta acum, o sa ai reflexele formate cat de cat si vei putea intr-adevar sa pilotezi. Cu grija la inceput pentru a invata motorul insa cu siguranta vei privi altfel lucrurile.

 

De ce am spus doi ani? Statisticile mai arata ceva. Accidentele nu se produc din prima. Se produc dupa un an, cand devii sigur pe motocicleta respectiva si incepi sa “risti”. Involuntar vei merge mai violent, vei invata sa te strecori si sa te bagi printre masini, sa te inclini din ce in ce mai pronuntat. E normal! Vei descoperi ca prietenii pe care i-ai facut merg mai tare decat tine si ramai ultimul si incepi sa tragi mai tare de motor. Insa reflexele de care vorbeam nu s-au format inca fiindca nu au avut timp! Si implicit se va intampla si dezastrul.

 

"Nu te-am vazut" ... eterna scuza, si alte pericole

Ca sa intelegi ce inseamna de mai bine de 100 de ori mai periculos de condus decat o masina trebuie sa intelegi ca in trafic motociclistii nu sunt observati! Asta inseamna zilnic masini care schimba banda fara sa te observe, masini care iti taie fata, masini care te imping crezand ca ai loc. Gropi care pentru tine pot fi fatale, linii de tramvai, nisip, portiuni umede, pietoni, etc. Toate intr-o fractiune de secunda, la distanta de o frana pe doua roti si nu pe patru. Iar asta fara sa iei in calcul erorile de pilotaj personale.

 

Astea sunt motivele pentru care se recomanda motociclete "docile" pentru inceput. Iar cuvantul "docil" este unul relativ... Nu te lasa furat de aparente, un supersport de 400 ajunge la urmatorul stop inainte ca ceilalti sa fi plecat macar de pe loc! Multi aud de Rossi insa putin isi aduc aminte de Cagiva Mito de 125 cmc pe care a inceput... Apoi 250, 500 si in final 1000.

 

Viseaza cu ochii deschisi..., timp e destul si gama variata :bigstar:

 

Iata statistica celor mai “populare” accidente de pe glob, facuta publica multumita companiilor de asigurari. Cilindreea incepand de la 600>

 

1. Seria Suzuki GSX-R

2. Seria Kawasaki Ninja

3. Suzuki TLR

4. Seria Yamaha YZF

5. Seria Honda CBR

 

Alte statistici:

 

- Portul castii reduce cu 29% sansele unei fatalitati in cazul unui accident. De asemenea, o casca integrala reduce cu 85% riscul unor leziuni la cap in cazul accidentelor usoare, cele mai frecvent intalnite.

 

- Motociclistii implicati in accidente au dovedit a nu stapani "arta" dozarii franei spate si a celei fata. Abilitatea de countersteering a fost de asemenea nula sau redusa.

 

- Prezenta crash bar-urilor a aratat o reducere a leziunilor din zona gleznei si o crestere a celor din zona genunchiului si a zonei superioare a piciorului.

 

- Severitatea leziunilor este direct proportionala cu viteza si masa motocicletei.

 

- Accidentele datorate problemelor tehnice constituie doar 3% din total, majoritatea acestora fiind datorate pierderii controlului in urma unei pene.

 

- Intersectiile sunt cele mai frecvente locatii ale accidentelor moto, de cele mai multe ori celalalt vehicul ignorand dreptul de prioritate al motocicletei.

 

Alta f. importanta:

 

- Mai mult de jumatate din accidentele moto au implicat piloti cu experienta de pana la 5 luni pe motocicleta respectiva, totalul experientei moto a pilotului fiind pana in 3 ani!

 

Acum fuga la pusculita :baldy:

Asfalt uscat si bine ai venit printre noi! :grinbandit:

 

Nu uita: ti se poate intampla si tie!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Kicsi_Kukio ... poate daca erai si tu afacerist acum aveai in pusculita 10mii de dolarei sa nu zic euro... :grinbandit: glumesc k am fost si eu k tine acum un an. stiu ce te asteapta.

Eu insa am strans ceva euroi, am permisul de 5 ani de zile :bigstar: si pana acum am mers doar cu 'da si mie o tura' and it's not fun at all.

k incepator ce sunt m-am hotarat la un cbr 600f4i dupa 2001 sau varianta f4i sport. Avand in si in vedere k Honda esti pe ultimul loc la acccidente :baldy:

Care este in masura de sfaturi.. le astept cu cea mai mare placere.

Spor la bani si asfalt uscat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

salutare,

nou p'aici si sper ca si pe motor am un set de intrebari:

1. alegerea moto, sunt hotarat sa imi iau un Suzuki Marauder de 250 pe la 3000 de euroi(o vreau 60-70%pt orasBucuresti )

la acest punct as vrea niste pareri, eventual daca cineva a avut asa ceva si ce experienta a avut cu ea,... am citit multe pe forumuri externe despre, dar as vrea sa stiu si de la cineva de pe plaiurile noastre minunate.

2. scoala moto pe unde pot sa o incep(cat de repede) fiindca pe unde am sunat incep pe 1 martie

pe unde a mai facut lumea scoala

3. cu echipamentul am ceva probleme ca desi sunt multe topicuri pe forum nu prea se vorbeste de echipament de chopper, care e mai bun, de unde... ca nu prea ma vad in echipament de viteza pe motorul meu...

 

on the road of wind

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

 

Am carnetul de vreo 2 ani, dar din pacate nu prea m-am plimbat cu motorul cat as fi vrut eu.

Acum ca am banii, m-am gandit sa-mi iau si eu motor.

 

M-am gandit la Honda Hornet 600 sau la o Yamha FZ6. An de fabricatie 2004. Amandoua au cam 96 de cai si cam 180 kg. Ce spuneti|? E ok sau sunt prea puternice?

 

Am mai vb cu cineva si mi-au spus sa-mi iau ceva mai greu ca nu e asa de nervoasa. Ideea este ca daca am luat o tranta cu una de 200 si ceva de kg si mai am "norocul" sa vina si peste mine, nu prea te mai ridici de acolo fara ceva rani serioase.

 

Pe de alta parte, motoarele de mai sus sunt mult mai manevrabile astfel diminuand riscul de a da cu ea de pamant. Dar, in acelasi timp fiind modele mai noi sunt mai nervoase si iata si dilema mea.

 

Imi plac mult naked-urile si ca sa-mi iau motorul am facut un imprumut, care imi ia ceva timp sa-l achit. Si nu vreau sa-mi iau ceva din '90 ca peste 2 ani sau cine stie cat, sa nu mai valoreze nimic.

 

Ce sugerati?

 

Astept raspunsurile cat mai repede ca vreau motor :nono:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai cu ~5000 iti iei un Suzuki Bandit 650 SA (ABS) din 2005, sau cu ~4200 un Bandit 600 S (fara ABS) din 2004. Evident ca iti recomand pe primul, da un google dupa "motorcyle ABS test" si ai sa vezi de ce.

 

Merci, dar nu ma omor dupa Bandit

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

maine incep scoala :banana: in sfarsit!!! motorul il voi cumpara pana cel tarziu in luna mai. va fi categoric chopper. nu m-am hotarat la un model. parca inclin mai mult spre un vulcan clasic 800, dar si shadow-ul imi place. :P ca sa aflu care e aia potrivita trebuie sa merg sa le incalec pe rand. :D

 

:baldy: :ok: :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

salutari la toata lumea,

sunt nou venit in lumea motoarelor, cat si pe acest forum. am inceput de vre-o 2 saptamani scoala de motoare (am permis pt. B de 11 ani) si bineinteles ma intereseaza sa-mi iau un motor.

 

in principiu ma incanta chopper-ele sau "in cel mai rau caz" :bounce: naked bike-urile. am mai vorbit cu unii colegi de munca care au deja motoare, si m-au sfatuit sa caut o honda cb400 (naked bike). din pacate nu prea am gasit ceva review-uri pe net pt. modelul asta (doar specificatii). pare totusi un motor bun.

 

aveti in minte alte bike-uri pt. incepatori?

 

multumesc anticipat,

utzelu

 

am eu un amic care are de aproximativ 2 ani jumate o Honda CB400, destul de veche. cand a cumparat-o avea cam 32.000 km facuti, si a mai rulat-o si el cam 14.000 km. E foarte multumit de cum merge, motorul inca se aude perfect, nu a schimbat la ea decat uleiul, filtre, bujii, si cateva randuri de cauciucuri. acuma vrea una mai noua si mai de touring, ca are 33 ani si cica i-a trecut febra vitezei...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

salutare tuturor. sunt nou pe forum. am 17 ani si as vrea sa imi cumpar un aprilia rs50. e un motor din '97, are 15.000 km reali si acum nush ce sa fac. vrea 1100 de euro pe ea.ce sfaturi imi puteti oferi ?

 

PS. ESTE MOTORUL DIN POZA

 

face banii... ai sa te convingi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Ce ma sfatuiti sa aleg intre aprilia rs cagiva mito derbi gpr sau conda cbr toare de 125 cmc?????

 

 

Cbr Sau Aprilia :cheers: :D :bounce: mai mult inclin spre CBR :peace:

Editat de VladSpeed
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Trebuie sa recunosc ca.... dupa ce am citit o mare parte din forum dar si din acest topic, mi-am facut o idee de ansamblu asupra a ceea ce ar fi cel potrivit sa-mi cumpar. Informatiile redate de voi m-au condus la o concluzie mult mai realista asupra unei eventuale achizitii fata de cea pe care o aveam initial.

Intr-adevar, sunt novice, imediat ce finalizez examenele ptr admiterea la facultate sunt hotarata sa urmez shcoala pentru A si sa-mi cumpar motor inca din vara. Din cate am inteles.. indicat ar fi, pentru mine, cel putin, (eu prefer hondele) CBR 400 sau VFR 400. Adik, nu sunt foarte puternice, dar nici prea slabe si... nu sunt nici urate. M-ar interesa la mana a II-a (banuiesc ca o sa o trantesc la inceput) si.. pe masura ce capat mai multa experienta sa ma orientez spre una mai puternica , probabil noua.

Sunt curioasa sa aflu shi parerea unui experimentat in legatura cu ideea mea, deshi inca nu sunt hotarata. In rest... daca este necesar sa shtiti shi date concrete fizice, in vederea alegerii mele, atunci.. am 1,78, 66kg.

Numai bine! :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1. neata:)

2. motor pentru inlocuirea masinii in buc? fac media minima de 80km/zi si varianta ... este un motor?

3. a mea consuma 8.5 la suta in oras. merita sa bag banii in moto ca apoi, sa ma scot la timp si la consum?

4. vad zilnic motoare in strada, dar majoritatea merg potoliti. asta in oras. exceptind "gradatii" si frica de cazatura, se poate face raliu, slalom printre masini? care ar fi o moto indicata pt asa ceva?

5. scuze pt pisologeala

5 bis. cit consuma real, mediu o moto in trafic de bucuresti? nu la ars pneuri, ci trafic normal

6. primesti puncte daca mergi pe trotuare, prin parcuri... etc.? mersul pe linia dubla continua este incalcarea benzii sau nu?

7. as dori o moto pe cardan. intre cardan si lant este posibila comparatia de mers intre diesel si benzina la auto?

8. intrebari ar mai fi, dar zic saru mana si pt raspunsuri la astea. scuze de ineptii, dar aici tre sa gasesc raspunsurile :hug:

multam fain anticipat

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bonnn.. Esti incepator si vrei sa-ti cumperi motocicleta. Nu-i asa?!

Esti confuz, parerile sunt impartite si nu mai intelegi nimic.

In primul rand bine ai venit in lumea pasionatilor de doua roti.

Acesta este un ghid menit sa te ajute in alegerea pe care urmeaza sa o faci.

 

Imaginea conteaza?

Inainte de a te hotari e bine sa iei in considerare cateva din indicatiile “batranilor” care pe viitor te vor alaturi de ei la plimbari. Daca te-ai uitat vreodata pe strada tanjind dupa sunetul motorului care a trecut in viteza warp pe langa tine sau vazand privirile lungi ale fetelor care iti erau alaturi, deja abordezi gresit problema! Cu timpul vei descoperi ca nu inseamna de fapt nimic fata de potentialul pe care il are o motocicleta in sine. Iar pentru asta trebuie sa apuci sa prinzi asta, adica sa supravietuiesti! Nu e spus cu rautate ci doar in baza statisticilor existente. In strainatete termenul medical dat motociclistilor este de "donatori de organe" si nu degeaba. Acum ideea e sa vedem cum te putem ajuta ca sa eviti asta.

 

Din pacate adevarul este ca nimeni nu poate indica ce anume ti s-ar potrivi mai bine! Fiecare ofera experiente unice in felul sau si se poate ca un stil sa ti se potriveasca mai bine decat altul. Se poate ca incepator sa ai formata deja parerea despre ce anume sa-ti cumperi insa experienta ne arata ca multi se reprofileaza pe parcurs, descoperind avantajele si dezavantajele clasei sale. Nu ne bagam aici, alegerea e a ta!

 

Cilindreea

Ceea ce ar trebui sa stii insa se leaga de alegerea cilindreei potrivite. Ca incepator vei fi tentat sa iti iei un motor mare, 600 cmc, 750 cmc, 1.000 cmc... Exista argumente in aceasta privinta: nu trebuie sa-l mai schimbi peste cativa ani, vrei putere si viteza, vecinul are unul si arata bestial, taximetristul de la stop o sa crape cand ii spui cilindreea, etc.. Toate sunt valabile in felul lor si nu suntem aici ca sa le contestam ci sa-ti evidentiem ce inseamna experienta in domeniul moto.

 

De ce "mai mic"?

Limitele de fapt si de drept nu sunt date de catre om ci de catre masinarie. Ce inseamna asta?! De ce se recomanda sa incepi pe ceva mai mic?! Cum se explica asta concret?!

Well, ideea e urmatoarea. Faptul ca te afli pe doua roti te face din start mai vulnerabil. Asta inseamna ca riscul de a avea un accident este de 100 de ori mai mare decat daca te-ai afla intr-o masina, daca nu chiar mai mare. Statisticile spun ca sansele de a te lovi in cazul unui accident sunt de 48 de ori mai mari decat ale unui automobilist si de 16 ori mai mare de a deceda!! E monstruos daca stai bine si te gandesti.

 

Pericole

Detalii pe care in mod normal nu le-ai lua in considerare pot fi fatale. O fasie de nisip te poate dezechilibra, o frunza uda peste care treci, un viraj abordat gresit, o acceleratie atunci cand nu trebuie, etc..etc.. Dupa cum vezi, toate astea desi par ireale atunci cand esti pe motor trebuie sa le iei in seama. Iar ele se raporteaza direct la dezvoltarea reflexelor si a stilului de mers.

 

Limite si reflexe

Ei bine, vorbeam de limitele masinariei... Un motor sport sau sport-touring de exemplu, de 400 cmc, iti va taia din puterea de acceleratie si din viteza. Asta inseamna ca motorul va fi mai turat si va deveni instabil la viteze mari. Ce inseamna concret pentru tine asta? Inseamna ca iti extinde capacitatea de anticipare cu cateva fractiuni de secunda sau chiar o secunda. Un incepator nu stie cum sa reactioneze si este normal sa se panicheze, pentru ca nu are inca reflexele formate. Reflexul inseama a actiona inconstient si impulsiv instantaneu.

 

Ce inseamna "motorul te iarta"?

Un motor de cilindree mare nu iti va oferi acest timp! Prin urmare, riscul de a-l pierde de sub control creste exponential. De asta se spune ca motoarele de cilindree mica “iarta”. De fapt nu te scutesc de greseli insa datorita timpului de reactie iti ofera sansa de a remedia problema in timp util. Alta statistica: accidentul “tipic” moto ofera doar 2 secunde pilotului pentru a actiona corespunzator in vederea evitarii coliziunii! Atunci cand motorul este turat simti mult mai acut viteza si-l simti ca devine instabil. Un motor de 400 poate merge in 140 lejer insa fiind turat te va obliga sa te concentrezi mult mai bine asupra vitezei si conducerii lui. Si asta e valabil.

 

Ce inseamna: "te fura" viteza?

Se spune despre motoarele de cilindree medie si mare ca te “fura” la viteza. Ce inseamna asta concret? Faptul ca poti atinge 200 intr-o depasire de exemplu fara sa realizezi macar. Fiindca tu te concentrezi asupra depasirii nu poti fi atent la indicatorul de viteza. Nici nu este indicat sa pierzi o secunda cu asta! Ei bine, un motor de 1.000 nici nu-l simti la 150 sau 200km/h! Poti sa ai surpriza sa te uiti la bord si sa vezi ca ai viteza asta. De ce nu-l simti? Pentru ca nefiind turat ti se pare ca ai inca o viteza “decenta”.

 

Frana, curbe, pilotaj ... oau!

Nu spunem sa nu te folosesti de potentialul maxim al motocicletei insa asta numai dupa ce esti sigur ca poti reactiona instictiv. Se leaga si de multi alti factori. Sa stii sa franezi corect! Nu numai in functie de situatie dar si de drum! Cand folosesti fata si cand spatele?! Cum te redresezi intr-o curba in care ai intrat prea tare? Cum te inclini? Care e pozitia optima? Vezi, toate sunt lucruri pe care orice ai face nu ai cum sa le inveti din carti sau fiindca ti le spunem noi. Jumatate din accidentele fatale se petrec datorita abordarii necorespunzatoare a unei curbe. Iarasi o statistica demna de luat in seama!

 

Despre "auto-stapanire"

Se invata mergand in functie de situatiile cu care te confrunti. Majoritatea celor care s-au orientat spre motoare mari din prima au cazut, multi sfarsind tragic. Din simplul motiv ca au crezut ca pot stapani motorul. Cum se explica altfel faptul ca in 92% din accidentele moto de pretutindeni sunt implicati incepatori! De stapanit poti sa-l stapanesti insa nu te poti stapani pe tine care il pilotezi, fiindca nu ai experienta necesara de a reactiona in timp util si de a intelege fiecare aspect a ceea ce inseamna a conduce o motocicleta.

 

De ce 2 ani

Nu-ti spunem asta fiindca suntem mai tari ci fiindca in timp experienta ne-a invatat cate ceva. Dupa doi ani vei putea usor sa vinzi motorul si sa treci pe ceva mai mare, fiind sigur ca nu vei pierde nimic din farmecul pe care il are condusul unei motociclete. Insa atunci, chiar daca nu crezi asta acum, o sa ai reflexele formate cat de cat si vei putea intr-adevar sa pilotezi. Cu grija la inceput pentru a invata motorul insa cu siguranta vei privi altfel lucrurile.

 

De ce am spus doi ani? Statisticile mai arata ceva. Accidentele nu se produc din prima. Se produc dupa un an, cand devii sigur pe motocicleta respectiva si incepi sa “risti”. Involuntar vei merge mai violent, vei invata sa te strecori si sa te bagi printre masini, sa te inclini din ce in ce mai pronuntat. E normal! Vei descoperi ca prietenii pe care i-ai facut merg mai tare decat tine si ramai ultimul si incepi sa tragi mai tare de motor. Insa reflexele de care vorbeam nu s-au format inca fiindca nu au avut timp! Si implicit se va intampla si dezastrul.

 

"Nu te-am vazut" ... eterna scuza, si alte pericole

Ca sa intelegi ce inseamna de mai bine de 100 de ori mai periculos de condus decat o masina trebuie sa intelegi ca in trafic motociclistii nu sunt observati! Asta inseamna zilnic masini care schimba banda fara sa te observe, masini care iti taie fata, masini care te imping crezand ca ai loc. Gropi care pentru tine pot fi fatale, linii de tramvai, nisip, portiuni umede, pietoni, etc. Toate intr-o fractiune de secunda, la distanta de o frana pe doua roti si nu pe patru. Iar asta fara sa iei in calcul erorile de pilotaj personale.

 

Astea sunt motivele pentru care se recomanda motociclete "docile" pentru inceput. Iar cuvantul "docil" este unul relativ... Nu te lasa furat de aparente, un supersport de 400 ajunge la urmatorul stop inainte ca ceilalti sa fi plecat macar de pe loc! Multi aud de Rossi insa putin isi aduc aminte de Cagiva Mito de 125 cmc pe care a inceput... Apoi 250, 500 si in final 1000.

 

Viseaza cu ochii deschisi..., timp e destul si gama variata :what:

 

Iata statistica celor mai “populare” accidente de pe glob, facuta publica multumita companiilor de asigurari. Cilindreea incepand de la 600>

 

1. Seria Suzuki GSX-R

2. Seria Kawasaki Ninja

3. Suzuki TLR

4. Seria Yamaha YZF

5. Seria Honda CBR

 

Alte statistici:

 

- Portul castii reduce cu 29% sansele unei fatalitati in cazul unui accident. De asemenea, o casca integrala reduce cu 85% riscul unor leziuni la cap in cazul accidentelor usoare, cele mai frecvent intalnite.

 

- Motociclistii implicati in accidente au dovedit a nu stapani "arta" dozarii franei spate si a celei fata. Abilitatea de countersteering a fost de asemenea nula sau redusa.

 

- Prezenta crash bar-urilor a aratat o reducere a leziunilor din zona gleznei si o crestere a celor din zona genunchiului si a zonei superioare a piciorului.

 

- Severitatea leziunilor este direct proportionala cu viteza si masa motocicletei.

 

- Accidentele datorate problemelor tehnice constituie doar 3% din total, majoritatea acestora fiind datorate pierderii controlului in urma unei pene.

 

- Intersectiile sunt cele mai frecvente locatii ale accidentelor moto, de cele mai multe ori celalalt vehicul ignorand dreptul de prioritate al motocicletei.

 

Alta f. importanta:

 

- Mai mult de jumatate din accidentele moto au implicat piloti cu experienta de pana la 5 luni pe motocicleta respectiva, totalul experientei moto a pilotului fiind pana in 3 ani!

 

Acum fuga la pusculita :what:

Asfalt uscat si bine ai venit printre noi! :hug:

 

Nu uita: ti se poate intampla si tie!

 

 

 

 

 

salut.foarte tare documentatia dar..........cazul meu te va contrazice un pic:mi am luat permis de 2ani ...si primul motor a GSX R 750 de 100cp,pana aici totul ok...evident l am luat incet, l am respectat,l am forjat unde s a putut (dupa vreo 5000km,consider ca experienta sta in km!)230km\h mai putea dar a fost suficient...revin maine....am si cazut dar la viteze mici....sunt ok si sincer cred ca trebuie sa fii temperat chiar daca daca te dai cu 1,19cp \ kg.asfalt intins...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • l.u.v changed the title to Începător, 170 cm, ce motor mi se potrivește?
  • Vizitator changed the title to Ghid de informare pentru incepatori: ce motor sa-mi iau?
  • Vizitator pinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...