Sari la conținut

Indreptarea pieselor de aluminiu


gn77b
 Share

Postări Recomandate

M-am lovit in vreo 2 rinduri de problema indreptarii unor piese de aluminiu mai groase (pedala de frina de exemplu), care nu se poate face decit la cald. Mai exact, incalzit piesa la aragaz (scot in prealabil capacul de la "luleaua" aragazului), dupa care prind cu 2 clesti patent si indoi. Problema e ca odata mi-a mers fara probleme, dar de doua ori am dat-o-n bara, piesa a crapat. Ma intrebam daca este vreo tehnica anume, poate nu trebuie incalzita prea tare piesa, sau stiu eu ce. O pedala noua e 70 de euro, e pacat de ratat operatiunea :crack:

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 75
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Banuiam si eu asta. Problema e ca in unele cazuri e foarte greu de indreptat la rece. De exemplu, acea pedala s-a strimbat intr-un mod asa de pervers, incit nici nu prea aveai de unde apuca ferm, in ideea de a indrepta la rece. In plus, e suficient de groasa incit sa trebuiasca o forta considerabila. Prima data am incalzit-o mai putin si a mers fara probleme, de unde si banuiala mea ca problema ar fi la temperaturi mai mari.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aluminiul si aliajele lui se comporta invers ca otelul la tratament termic. Se inmoaie la racire brusca si se intareste la racire lenta. Indreptarea se face la rece , dar treptat in mai multe etape functie si de cat de stamba este piesa. Practic, indrepti putin, dupa care incalzesti piesa si o racesti brusc in apa rece. In acest fel se elimina tensiunile interne ce apar la deformare, si ecuisarea materialului, acesta facandu-se mai moale. Se mai face o indreptare si iar o incalzire treptata si o racire rapida, si tot asa pana o indrepti la forma originala. Secretul tine de experienta si consta in cat de mult poti indrepta fara sa rupi piesa si de cat de mult poti incalzi piesa fara sa o topesti. Flacara de aragaz are max 800 grade C, dar fiind flacara deschisa mult din caldura se pierde si practic trebuie sa insisti in prostie ca sa strici o piesa de aluminiu care, nu are peretii foarte subtiri. Nu trebuie exagerat nici cu nr de cicluri incalzire racire ( max 3-4), pt ca dupa fiecare structura materialului se strica putin. Orice piesa din aluminiu indreptata chiar daca nu se crapa , nu mai are rezistenta initiala, dar se mai poate folosi daca nu este foarte solicitata. Din cauza asta este interzisa indreptarea cadrelor sau basculelor din aluminiu. La manete, pedale, maruntisuri, mai merge.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Piesa de aluminiu stramba are deja in ea tensiuni si zone ecruisate, care daca incerci sa o indrepti asa cum este, se suprapun peste cele generate de indreptare si duc inevitabil la ruperea piesei. Trebuie inceput cu o incalzire si racire brusca care aduce piesa stramba oarecum la starea initiala a structurii materialului. Apoi se face indreptarea partiala la rece urmata de incalzire si racire rapida. Indreptarea cu piesa calda poate fi mai usoara teoretic, dar este mai greu de manipulat o piesa incinsa desi fortele de indreptare sant mai mici. Marea greutate este ca spre deosebire de otel care te anunta prin semne evidente ca s-a incalzit si cu ceva experienta poti aproxima starea materialului dupa culoare, la aluminiu nu ai nici un avertisment si piesa se poate topi instantaneu integral sau partial, daca o incalzesti cu o torta de sudura. Evidet un termometru sau o etuva ar fi ideal, dar la peste 400grade C nu gasesti pe toate drumurile. Dupa ce piesa este dreapta se face ultima incalzire urmata de o racire cat mai lenta, de exemplu bagata intr-o galeata cu nisip incalzit la randul lui la circa 300-350 grade C. Nu trebuie facute mai mult de cateva cicluri, am explicat de ce. Concluzia, daca piesa este foarte stramba, nu se poate aduce la forma initiala pt ca trebuie mai multe cicluri de incalzire racire, prilej cu care pe langa efectele benefice se mai produce si o marire a dimensiunilor structurii microscopice a aliajului care-i slabeste rezistenta initiala si piesa poate crapa la ultima indreptare, sau foarte curand in exploatare, la prima supra solicitare usoara. Iarasi partea proasta ca ruperea se produce brusc fara nici un avertislent (alungire). Din cauza asta, mai spun o data, cadrul si bascula nu se inderapta. Nu grosimea piesei este problema, ci raportul intre lungime si grosime. Se poate indrepta o piesa groasa cu conditia sa fie suficienut de lunga. 1/15-1/20 ar trebui sa fie raportul intre grosime si lungime pt ca lucrurile sa se desfasoare pe scenariul descris cu succes.

Editat de bogdan_harea
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

fiind vorba de o pedala de frana eu nu mi-as pune problema cum sa o indrept...e vorba si de siguranta aici...dupa indreptare daca la o frana se rupe pedala si faci accident? si poate patesti ceva? nu merita 70 euro una noua si un pic de grija pe viitor sa nu mai cazi si sa indoi pedala?

faceti cum vreti dar eu unul as inlocui pedala...nu e un capat de tara 70 euro.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
fiind vorba de o pedala de frana eu nu mi-as pune problema cum sa o indrept...e vorba si de siguranta aici...dupa indreptare daca la o frana se rupe pedala si faci accident? si poate patesti ceva? nu merita 70 euro una noua si un pic de grija pe viitor sa nu mai cazi si sa indoi pedala?

faceti cum vreti dar eu unul as inlocui pedala...nu e un capat de tara 70 euro.

 

 

are dreptate omul. la pedala de frana nu te joci... la cauciucuri la fel

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 years later...

eu am indreptat pedala de frana la rece, romaneste, cu ciocanul. e drept ca indoitura nu era prea nasoala dar tot am stat cred ca 30 de minute ciocanind la ea, greu pt ca materialul este casant si nu prea maleabil, imi era frica sa nu crape. la indoituri nasoale, gen inconvoiate spre cerc, nu cred ca se poate, poate doar prin metoda bogdanului harea, dar nu cred ca merita din punct de vedere al sigurantei.

 

concluzia mea: indoituri la unghi mic: da; indoituri nasoale: nu, mai bine iei una noua. cam ca la femei asa :alcy:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aliajele din aluminiu se indreapta corect numai la cald,noi lucram cu aluminiu de vreo 8 ani..am indreptat mii de piese din aluminiu.

Temperatura la care trebuie incalzit aluminiul difera de la aliaj la aliaj si doar un om experimentat care a lucrat cu toate tipurile de aliaje stie cum si ce fel...nu intru in detalii tehnice dar ce a scris bogdan in posturile de mai sus sunt informatii gresite.

Am indreptat in atelierul pe care il detin cadru de sportive,bascule,scarite,tobe,jante forjate,strambe din butuc,strambe din spite etc.etc..sudam..calim si decalim aliajele..pun si 2-3 poze sa va faceti o idee..cel mai bine cand aveti ceva de indreptat sa apelati la cineva care se pricepe,altfel exista riscul sa apara microfisuri la indreptare si in timp sau la solicitari sa cedeze acea piesa.

post-58740-0-28347100-1371044908_thumb.jpg

post-58740-0-23782000-1371044920_thumb.jpg

post-58740-0-50778600-1371044930_thumb.jpg

post-58740-0-86056500-1371044943_thumb.jpg

post-58740-0-60370200-1371044960_thumb.jpg

post-58740-0-97784400-1371044976_thumb.jpg

post-58740-0-23203600-1371044990_thumb.jpg

post-58740-0-52267200-1371045008_thumb.jpg

post-58740-0-23424100-1371045024_thumb.jpg

post-58740-0-50621700-1371045038_thumb.jpg

post-58740-0-27483000-1371045051_thumb.jpg

post-58740-0-87421600-1371045058_thumb.jpg

post-58740-0-70779900-1371045066_thumb.jpg

post-58740-0-28474900-1371045078_thumb.jpg

post-58740-0-57359700-1371045090_thumb.jpg

post-58740-0-44428800-1371045101_thumb.jpg

post-58740-0-09054500-1371045115_thumb.jpg

post-58740-0-72745800-1371045123_thumb.jpg

post-58740-0-74661400-1371045132_thumb.jpg

post-58740-0-50969700-1371045140_thumb.jpg

post-58740-0-15849200-1371045154_thumb.jpg

post-58740-0-02255900-1371045163_thumb.jpg

post-58740-0-38465000-1371045173_thumb.jpg

post-58740-0-98594400-1371045185_thumb.jpg

post-58740-0-14854100-1371045195_thumb.jpg

post-58740-0-81665200-1371045206_thumb.jpg

post-58740-0-70004000-1371045219_thumb.jpg

post-58740-0-29210500-1371045229_thumb.jpg

post-58740-0-70422100-1371045237_thumb.jpg

post-58740-0-29889400-1371045246_thumb.jpg

post-58740-0-98988100-1371045254_thumb.jpg

post-58740-0-80499500-1371045263_thumb.jpg

post-58740-0-93656700-1371045274_thumb.jpg

post-58740-0-99226100-1371045287_thumb.jpg

Editat de b86dtm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand jantele se fisureaza in urma unei lovituri mai serioase se intampla tocmai pentru ca aliajul este rece si casant,in schimb daca este incalzit la temperatura optima devine maleabil,daca este incalzit mai mult decat trebuie devine friabil si poti arunca acea piesa.

Cand este incalzit la temperatura optima materialul poate fi adus perfect la forma initiala,fara nici un risc de fisurare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand jantele se fisureaza in urma unei lovituri mai serioase se intampla tocmai pentru ca aliajul este rece si casant,in schimb daca este incalzit la temperatura optima devine maleabil,daca este incalzit mai mult decat trebuie devine friabil si poti arunca acea piesa.

Cand este incalzit la temperatura optima materialul poate fi adus perfect la forma initiala,fara nici un risc de fisurare.

 

Tu ai vazut jante centrate de Sirius?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu stiu de Sirius sau pe acolo dar si p'aci este un atelier renumit de vin clienti si din judetele adiacente pt calitatea dar mie mi-au rezolvat jantele (initial indoite dar tineau aerul in tubless ) iar acum nu mai tin .

Mai precis ,numai pe spate nu tine -cam la 3 zile trebuie reumflata roata . Fata tine chiar o luna .Anvelopele au fost noi ,cu eticheta si le-am montat dupa ce am indreptat jentile .

De centrat axial sunt sigur ca nu au fost centrate (100%) iar radial probabilitatea e sub 1% sa fi fost deoarece roata spate necesita dispozitiv special pt prindere si nu am auzit de asa ceva (cerere din partea celor care au indreptat jentile ) si nici bani mai multi nu au cerut .

Pana am schimbat jentile am avut tot felul de probleme cu aerul :pe drum m-a oprit unul cu ochi albastri si a insistat sa suflu in etilotest pt ca valsam cu motocicleta (dupa incident un prieten a confirmat versiunea politistului) iar cu aerul din roti nu mai am probleme in sensul ca am uitat cum se umfla o roata . Am tras concluzia ca o data indoite poti sa le vizi si sa cumperi altele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tu ai vazut jante centrate de Sirius?

Chiar am avut un set de jante care au fost indreptate si sudate la sirius in urma cu 2 saptamani si din pacate erau perfect strambe si sudate numai cu pori de au muncit angajatii mei gramada sa le refaca,pun si 2-3 poze sa vezi despre ce jante era vorba.Eu auzisem numai lucruri bune despre el,dar este treia oara cand cand am in atelier jante indreptate stramb de el.

Oricum noi suntem la alt nivel,am investit in service undeva la 180.000e..lucram jante din toata europa,cam 1000 seturi pe an..avem 25 de angajati, singura masina din ro.care indreapta jante din spite si din butuc,singura masina care roluieste jante de aliaj..amandoua sunt complet automate fara interventie umana,2 strunguri industriale dintre care unul este CNC,masini de frezat,de alezat,pentru schimbare de et. si multe altele.

Jantele din urmatoarele poze au fost indreptate la sirius,a fost asa de valurita buza ca nu se putea face polisharea ei,a trebuit roluita si incarcata pe o portiune de 35 cm..plus ca au fost locuri in care a fost sudata cu pori la el si cum avea o trecere pe masina de polishat ieseau porii la inaintare,plus ca fulau din toate partile,nu poate face omul oricat de priceput ar fi ce poate face o masina complet automata.

post-58740-0-81678800-1371101782_thumb.jpg

post-58740-0-16759200-1371101790_thumb.jpg

post-58740-0-62484000-1371101802_thumb.jpg

post-58740-0-06553800-1371101814_thumb.jpg

post-58740-0-02891200-1371101826_thumb.jpg

post-58740-0-78552200-1371101835_thumb.jpg

post-58740-0-76261200-1371102207_thumb.jpg

post-58740-0-75647300-1371102228_thumb.jpg

Editat de b86dtm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chiar am avut un set de jante care au fost indreptate si sudate la sirius in urma cu 2 saptamani si din pacate erau perfect strambe si sudate numai cu pori de au muncit angajatii mei gramada sa le refaca,pun si 2-3 poze sa vezi despre ce jante era vorba.Eu auzisem numai lucruri bune despre el,dar este treia oara cand cand am in atelier jante indreptate stramb de el.

Oricum noi suntem la alt nivel,am investit in service undeva la 180.000e..lucram jante din toata europa,cam 1000 seturi pe an..avem 25 de angajati, singura masina din ro.care indreapta jante din spite si din butuc,singura masina care roluieste jante de aliaj..amandoua sunt complet automate fara interventie umana,2 strunguri industriale dintre care unul este CNC,masini de frezat,de alezat,pentru schimbare de et. si multe altele.

Jantele din urmatoarele poze au fost indreptate la sirius,a fost asa de valurita buza ca nu se putea face polisharea ei,a trebuit roluita si incarcata pe o portiune de 35 cm..plus ca au fost locuri in care a fost sudata cu pori la el si cum avea o trecere pe masina de polishat ieseau porii la inaintare,plus ca fulau din toate partile,nu poate face omul oricat de priceput ar fi ce poate face o masina complet automata.

Completeaza-ti datele de contact sau da un link ceva, sunt multi care cauta asa ceva si nu gasesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Completeaza-ti datele de contact sau da un link ceva, sunt multi care cauta asa ceva si nu gasesc.

Nu am postat sa-mi fac reclama,lucram mai mult pentru Germania,Austria,Italia doar 2 luni pe an primim comenzi la liber din romania..acum avem lucrari luate si programate care ne ocupa tot timpul pana in luna octombrie.

 

Cesar..nu l-am vorbit de rau,nu am nimic de impartit cu nimeni..indreapta mult mai bine decat o fac altii,probabil ca este cel mai bun din Bucuresti,dar nu la standardele la care lucram noi,am spus mai sus,oricat de priceput ai fi nu poti compensa in fata celor mai bune masini facute special pentru asa ceva.Sa indrepti o janta obisnuita ,de acord iese perfect la orice vulcanizare dar pentru jante modulare sau atunci cand jantele fuleaza din spite sau butuc se schimba socoteala.Sincer si eu am vrut sa indrept jante la el,noi avem foarte mult de lucru si nu facem fata uneori,dar si el este ocupat la randul lui si nu le poate face pe loc,altfel cu siguranta colaboram cu el.

Editat de b86dtm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...