Sari la conținut

Incepatorii si motocicletele puternice


Silenti
 Share

Postări Recomandate

Salutare tuturor.

In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport.

Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori.

 

Sa incep cu inceputul:

Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi?

Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 9000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute.

Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite.

Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare.

Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece.

Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator.

 

Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way".

Nu am sa vorbesc despre motocicletele de 1000cc, deoarece, evident nu pot fi de-acord cu un astfel de inceput.

 

Sa incepem...

 

Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa.

Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta.

Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani.

Bineinteles exista si exceptii.

Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC.

Again si aici sunt exceptii, but still...

 

Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta.

Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport.

Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor.

Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute.

Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos.

 

Dar sa ne intelegem la un lucru.

In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare.

Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient.

 

Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp.

 

Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa.

 

Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului.

Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte.

 

Exemple de astfel de scapari:

1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces.

2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa.

3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf.

...si lista poate continua.

 

 

Ce trebuie sa stii despre un supersport:

1. este rigid ca si suspensii.

2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi.

3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus.

4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte.

5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus.

 

Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos.

N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine.

Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic.

 

Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident.

 

Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut.

Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate.

 

 

So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares...

 

Ce faci?

 

In primul rand ATITUDINEA.

 

Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap.

Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie.

Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia.

 

Apoi: ECHIPAMENTUL.

 

Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia.

Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi.

D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare.

Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta.

 

Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu?

 

So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt.

Sa-ti dau un exemplu de eveniment:

Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc.

Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga.

 

Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp.

Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine.

Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE.

 

Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte.

Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat.

 

Ok, ti-ai luat si echipament.

Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct.

Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri).

 

D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne.

 

Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara.

 

Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor".

 

Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic.

Eu zic sa te mai gandesti odata.

 

In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic.

Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta.

Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele.

Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii.

Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct.

Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine.

Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul.

 

Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza.

Invata-ti bine motocicleta.

 

Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi.

Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h.

Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet.

 

De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate.

Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor".

 

Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti:

1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului.

2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate.

Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc.

Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic.

Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata.

 

La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat.

Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic.

Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal.

 

In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare.

 

Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna.

 

Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine.

 

Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase.

 

Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen".

 

3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne".

Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile).

 

Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec.

 

1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq.

 

2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut".

 

3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata.

 

4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata.

In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi.

 

5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea.

 

6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp.

Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp.

Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei.

 

 

7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133.

 

 

8. Foloseste-te de toata latimea benzii:

 

Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc.

 

Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii.

Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate.

De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton.

 

 

9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata.

Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii.

 

 

10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe.

 

 

 

11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija.

 

 

12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta.

 

13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata...

Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos.

 

 

14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei.

 

 

15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora.

Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2).

Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi.

Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol.

 

 

 

16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine.

 

 

17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata.

 

 

Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda.

Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt.

 

 

18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt.

 

 

19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala.

 

 

20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau.

Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua.

Important este atitudinea ta.

Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic.

 

 

Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei.

In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament.

 

Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample".

 

Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism.

 

 

21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii.

Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba.

 

22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc.

Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta.

 

Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile.

 

 

23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea.

Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens...

Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura.

Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt.

Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere):

a. NU INTRA IN PANICA;

b. NU TE ATINGE DE FRANE.

Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc.

 

 

24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli...

 

Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata".

Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai).

 

Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului.

Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine.

 

In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare.

 

Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat.

Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare".

Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic...

 

 

25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai.

 

Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc).

Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite.

Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite.

 

Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor.

 

26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos.

 

27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie!

 

28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult.

 

 

Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca.

Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa.

Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea.

 

Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura.

 

Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus.

 

29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata.

 

Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare.

 

30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal.

 

 

31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva.

 

Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt.

Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru.

Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service.

 

Daca am omis ceva, va rog completati.

Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata.

 

Va salut, si aveti grija de voi.

:D

 

Motocicleta de 400 cmc e mult pt un incepator?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 2,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Motocicleta de 400 cmc e mult pt un incepator?

 

Motocicletele de 400cmc nu sunt recomandate de obicei pentru ca se zice ca sunt "editie japoneza" si in concluzie: sunt putine exemplare pe la noi, nu gasesti piese, si nu prea gasesti oameni care sa aibe si ei ceva asemanator si sa te ajute cu sfaturi de intretinere/mecanice/manuale/etc.

 

Majoritatea pe aici pe forum recomanda ceva de 500cc, sunt niste modele "clasice" recomandate incepatorilor: Honda CB500, Suzuki GS500, Kawasaki ER-5... si altele; cred ca ar fi destul de potrivite astea, poate un pic prea puternice.

 

Totusi nu ar strica sa iei ceva mai mic, de 125 sau 250. Sunt multi care iau motociclete mari din prima si se expun inutil unor riscuri si pericole prea mari; greseli face orice incepator dar e bine sa le faci pe o motocicleta care nu va zbura de sub tine atunci cand le faci... si oricum, ce rost are 1000cc de exemplu in Bucuresti? Mai vad pe unii cu fel si fel de motociclete supersport, prin oras, incepatori, mergand extrem de stresati, in pozitii extrem de incomode, pe masinarii extrem de dure cu comenzi de faci febra musculara instant la brate, degete si picioare... care consuma in oras 15 litri... si merg tot cu 70 la ora maxim; ii depasesti si cu mopedul, relaxat si stand comod, daca vrei.

 

Si eu sunt incepator, acum fac scoala, dar am citit cam toata sectiunea de incepatori ( si e mult, vreo 130 si ceva de pagini de subiecte :) ); recomand oricui sa citeasca ce s-a scris aici, desi iti va lua o gramada de timp eu zic ca merita; si apoi treci la alte sectiuni.

Editat de adrian_mirea
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut.

 

In cadrul acestui topic, as vrea sa povestesc si eu experienta mea de incepator pe motocicleta puternica, in speranta ca poate va ajuta si pe altcineva ceea ce spun eu aici.

 

Inainte sa imi cumpar mototcicleta am tot citit pe aici pe forum tot felul de topicuri cu si despre incepatori. Ce mi-a atras atentia a fost multitudinea de posturi gen "esti incepator cumpara-ti ceva mic de 250 cmc nu incepe pe supersport" . Evident, la acel moment asa ceva era imposibil. O aberatie, conceputa de tot felu de mosulici frustrati care merg cu scuterul zi de zi la servici si care se iau de incepatori pe forum. Adica eu, om calculat cu capul pe umeri, cu zeci, sute, sute de mii de kilometri pe tot felu de masini, fara incidente, chiar fara amenzi de orice natura in trafic, sa ascult eu de unu care nu ma cunoaste si crede ca sunt inconstient. Nu frate, eu sunt prea bun, prea calculat, prea stapan pe sine, prea....ce mai..sunt un..NINJA.

 

Si ca orice ninja care se respecta mi-am luat un Kawasaki NINJA. De 750 cmc. Inalt, frumos, verde si nervos. Super tare.

 

Prima iesire. In spatele blocului, ceva prieteni, zi faina. Fac vreo 20 de metri, ajung la o mica intersectie, dau sa franez, acelerez in aceelasi timp involuntar, fac un fel de burn-out, pierd controlul si ma indrept rapid si sigur inspre o masina. Strigatul salvator al unui prieten "apasa ambreiajul!!!!" ma salveaza si opresc motorul.

 

A doua iesire. Intr-o parcare de supermarket. Merg frumos, prind vreo 50km/h, simt ca zbor. Fara incidente.

 

A treia iesire. O parcare, alt supermarket. Merg frumos, prind 50km/h, nu ma mai simt ca pilot de F22 da ca un Rossi tot ma simt. Fara incidente.

 

A patra iesire. Prin oras. Prind 100. Coafura rezista. Nu schitez nici un gest. Sunt NINJA. Prima mea curba. O iau frumos. Sunt bun. II dau gaz. Vine curba urmatoare. Viteza prea mare, franez fata, roata spate o ia razna. Las gazul si frana, involuntar, motorul se redreseaza. Ii dau gaz si fug de la locu faptei in privirile ingrozite ale conservarilor din spatele meu. Ajung acasa, parchez motorul. Sunt praf.

 

Intr-un final ma apuc de scoala de soferi. Da, nu aveam carnet. La scoala ma urca pe un firstbike de 250. In momentul ala, cand am vazut cat de usoara e, cat de manevrabila e mobra asta, m-am simtit in siguranta. Si m-am plimbat asa cu ea vreo 2 ore si sincer sa fiu eram super fericit. Deja ma vedeam pe motocicleta asta cum strabat tara in lung si in lat. Si nu imi pasa ca e mica, inceata si arat ca o maimuta de circ pe ea. Nu mai era firstbike ci devenise un NINJA. Sau nu mai eram eu NINJA si devenisem om normal. Asa ca atunci, m-am hotarat sa ma las de sportive pentru moment si sa iau si eu ceva mic, usor, manevrabil asa ca pentru unu ca mine.

 

Concluzia ar fi, ca acei mosi frustrati cum credeam eu despre ei la inceput nu vorbesc aiurea. Dar in cazul meu. Poate altul va merge fara probleme pe un SuperSport si va trai sa posteze si el pe froum peste ani si ani cum a inceput motociclismul pe Hayabusa. Dar, repet, nu e cazul meu. Si poate nici al tau, incepatorule care citesti acest post. Acuma depinde de tine daca ai vointa si rabdarea sa incerci si alte tipuri si capcitati cilindrice decat motocicleta visurilor tale. Asa ca TU, cel nascut pentru a pilota Hayabuse, R1, R6, NINJA si tot felu, tinand cont ca e viata ta in joc, parerea mea e ca se merita, chiar daca vei irosi ceva bani pe ceva inferior talentului tau.

 

Asfalt uscat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...

 

Frumos povestit insa vezi tu, multi nu au aceasta sansa de a invata din greseli, si nici acel prieten care sa-i strige "trage ambreiaju'" ... adica, multi apuca sa greseasca doar odata, si that's it! Pana apuca sa vada cu ochii lor majoritatea sunt cocoshi si evident vor gasi vinovati orice altceva decat propria persoana (vezi strigarea "moarte conservarilor").

 

D'aia sunt si reticent in a "recomanda motociclete" celor care ma intreaba... fiecare om e unic.

Pana acu' ceva timp consideram ca peste o anumita varsta esti suficient de matur pentru a-ti permite anumite "arogante"...

Asta pana cand am vazut exemple de "motociclisti" demult trecuti de aceasta varsta, motociclisti care trec cu pasagere pe sub bariere de tren coborate, motociclisti care plimba minori noaptea pe bulivad si nu mai apuca sa vada scuaru' din mijlocul drumului; si tot asa...

Editat de Kosh
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imi asum de pe acum admonestarile voastre.

Inca nu am permis, sper sa il iau luna aceasta. Am avut insa grija sa imi iau un Diversion de 600. Ce-i drept are numai 60 de cai :D

Am facut cu el 40 de km ilegali dar Slava Domnului fara incidente. Mentionez ca acesti 40 de km au fost facuti pe acelasi traseu, pe strazi pe care le stiu foarte bin.

Unde? La Gara de Nord :) O singura chestie nasoala am patit, intr-o mini curba mi a murit motorul numai ca norocul meu a fost ca am reusit sa tin mobra si sa nu ma tavalesc cu ea.

Oare am gresit ca mi-am luat tricicleta de 600 ? Multa lume imi spune ca da...Sper sa nu aiba dreptate!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am Âşi eu o dilemă. Am auzit Âşi eu că motoarele de 125cmc-250cmc second hand nu+s atat de bune. :( Merită cumpărate? Eu nu aÂş vrea să iau una nouă :(. Primele motociclete să fie second. Nu merită cumpărate noi, deoarece mai cazi cu ele, le mai bruschezi, etc.

Merită să iau pt început moto-scârțe, second hand?

 

 

Eu cred ca da, merita. Acum depinde si de norocul tau sa nimeresti ceva ok

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu cred ca da, merita. Acum depinde si de norocul tau sa nimeresti ceva ok

 

 

 

 

Mai am o întrebare :)

Este recomandat să treci de pe o motocicletă de 600 cmc direct pe una de 1000 cmc? Nu-i cam mare diferența să sari de la 600 cmc direct la 1000cmc?:unsure:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@biancocelleste: adica trebuie neaparat sa isi ia ceva de 750 dupa ce vinde 600-le, sau care e buba? bah nene, de unde iesiti mah?

 

 

Văd că tu ai CBR 600. Una din motocicletele mele favorite.:bounce: Dacă vrei să îți cumperi un motor de 1000 cmc trebuie mai întâi să îți iei ceva de 750 cmc? :unsure: Asta ar însemna iar bani aruncați în stânga Âşi dreapta :baldy: .

Sau ce vrea să zică cu acel "defapt, nu prea e ok"? :unsure:

Editat de YamahaR1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

n-ai inteles nimic... reiau:

 

1. citeste cu atentie fiecare post.

2. nu TREBUIE nimic, fiecare face cum il taie capul.

3. biancocelleste a zis ca nu e ok sa treci de la 600 direct la 1000, eu l-am contrazis. nu a zis nimeni sa iti iei de 750 inainte sa treci la miar.

 

oricum, din cate vad eu mobra nu ai, de permis nu stiu, asa ca o astfel de intrebare nu ar trebui sa te macine inca...

Editat de gogO.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca nu vrei sa te inscrii la SBK'u de la Cheiaring n-ai nevoie de miara. Asta daca vorbim de sportive in 4. Daca vrei sa-ti iei ST'uri sau dracovenii d'alea cu franjuri si margele poti sa-ti iei si un pan-european de 1300. Ideea la mobre e cum dezvolta puterea nu cilindreea. Daca vrei SS , ia-ti o Honda de 600 ca e cel mai mic rau dintre relele posibile si se gasesc la preturi bune. Zic sa astepti pana inainte de sarbatori ca le gasesti mai ieftin. Modelele noi de SS sunt toate pentru pitici. Zici ca-s jucarii. Asta ar fi singurul argument sa-ti iei o sportiva de 1000 care-mi vine in cap. Un zx10 de anu asta e cam la fel de lata (cred ca-i un dram mai subtire totusi) decat o Honda din 2004.Pocket bikes.

Editat de Ender28
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte frumos ai scris tu aici Kosh:)Primul post si inca cateva din cele 31 de pagini sunt de printat si pus in rama si de adus aminte in fiecare dimineata cand te trezesti, sau cel putin inainte sa pleci la drum. Ca orice incepator care aude sfaturi stanga dreapta, citeste una alta si mai stie cateva ceva, topicul tau sintetizeaza perfect cele mai importante lucruri de stiut pentru un incepator.

Multumim.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gata am rezolvat cazul....

Am inceput cu echipamentul: Casca Shoei xr1100, Geaca AXO Razer, manusi, cagula, pantalon AXO si mi-am luat si motoru KAWA Ninja 900 din 2004

Am aproape 2000 km si pot spune ca ne intelegem bine (mai mult eu cu ea decat ea cu mine:)) )

Mai e mult pana sa stiu exact tot ce poate, practic mi-a facut numai surprize care mi-au ridicat tensiunea, acum am mai domesticit-o!

Prietenii imi spun ca important este sa nu cad acum in primul an, ca de cazut tot o sa cad o data :))

Va salut si ASFALT USCAT!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare la toata lumea. Am citit si eu pe aici cam tot ce se poate despre ss ca nu e bine de la inceput, ca nu e buna ca e prea strong, ca nu iarta si toate cele. De curand la mine in batatura a aparut un GSXR 750 cica are si niste modificari pe acolo si dezvolta cam 160 cp. Eu permis nu am si nici nu m-am suit pe pe drumurile publice, am mers pe ea pe camp iar pana acolo tata care zice ca e prea al dreaq. Este adevarat ca e nervoasa dar acceleratia o controlez eu nu ea.

Acum sa va povestesc despre varu' meu care a sfaramat 4 bucati de scutere si motorete de alea de 49 cu viteze. Prima a fost un First Bike cu pedale toate bune si frumoase pana s-a obisnuit cu ea, apoi a inceput cu scheme cu viteza mare 60km/h pana a dat cu dansu de pamant. de nervi a bagato intr-un zid praf. A doua una adusa de tacsu din italia fara pedale tot in genul la FB a facut ce a facut si cu asta a dat de pamant. a treia un piagio nus ce model modificat de fugea cu 120 la asta i-a crapat 3 motoare si apoi si pe ea si a vanduto. A patra tot un piagio cred cu viteze sau infine ce era la dat de pamant pe asfalt la plecare de pe loc. concluzia lui a fost ca pierd aderenta prea repede cele mici. acus baietu e mecanic la un service si mai repara din cand in cand motociclete cu care se si plimba dupa ce sunt gata. si a zis ca sunt mult mai stabile astea ss decat altele si ca toata treaba e sa nu-i dai in gusa din prima si sa nu te aventurezi.

revenind la ss prima dat cand m-am suit pe ea si am simtit motorul sub mine mi se facuse parul pe burta TEPI. M-am dat jos apoi mam gandit sa ma sui sa nu ma sui si m-am suit. Am luato incetisor sa vad cum cu franele, acceleratia, ambreiaj si toate cele si acus nu mai am frica de ea. am mers si cu una de 600 si cu 150 cred ca era cu mai multe. eu mai tare sunt tentat sa fugaresc una mai mica de o gasesete dracii decat una mare ca stiu ca aia ma oamoara . CINE ISI CUMPARA SS DIN PRIMA CALM TATICA RABDARE NU CU FIGURI CA RUPE. AIA CARE MOR PE SS MAR SI PE NAKED SAU MAI STIU EU CE. ca multi dintre ei sunt copchii de bani gata sau figuranti sau care in loc de p intre picioare si-au pus un motor puternic ca sa arate ca ei cica e barbati in toata regula. Eu nu sunt specialist mi-am dat cu parerea pe aici sper sa nu ma injure nimeni. care sunt teribilisti sa nu se suie pe moto nici de 25cc.

ASFALT USCAT POATE NE INTALNIM LA ANU CAND IAU SI EU CARNETUL

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mare atentie cu ea. O sa te surprinda cand nici nu te astepti. Eu am un suzuki gsxr 750 2002 mi-a luat ceva timp sa plec cu ea de pe loc prima data, astea sportive is dracoase rau. Umbla fin cu comenzile pana inveti cat de cat si apoi iesi in oras. Bafta

ASFALT USCAT

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ionuț, nu vreau să te supăr da să știi că nu gândești bine. Nu poți controla o asemenea motocicletă ca începător; riscul să faci o greșeală flagrantă cu urmări grave e destul de mare ca începător pe așa ceva; îți recomand să mai citești secțiunea de începători, secțiunea de accidente, și să te informezi și cu privire la echipament; Poate îți par vorbe în vânt dar să știi că echipamentul, mai ales casca și protecția de spate, sunt extrem de importante și chiar pot face diferența la viteze mici; că la viteze mari, nici un echipament nu te mai salvează.

 

Uite să-ți dau un exemplu; ești la stop, te-ai oprit, cu cei 180 de cai ai motocicletei, și ridici din greșeala ambreiajul, pleci și te infigi în vreo mașină în trafic; sau dai de o groapă, și îți scapă mâna în accelerație, sau, când să frânezi îți apare un câine în față, de panichezi, bruschezi ghidonul jucariei de 250 de kg, și rașchetezi un pic vreo mașină, apoi te rașchetezi și tu un pic de asfalt.

 

Sau, cel mai rău, îți găsești un anturaj de figuranți "super raceri", cu care să te dai pe serpentine, și Doamne ferește, te infigi în vreun tir într-o curba "extrem de periculoasă" luată cu genunchiul jos.

 

Sau, dai peste o vacă ce a intrat pe drum, pe un drum de țară.

 

 

 

Exemplele sunt nenumărate, dacă ai imaginație vei putea chiar tu să găsești destule.

 

Ca începător, și mai ales ca puști începător, nu ai mintea, capacitatea de discernământ și auto-reținere ca să nu faci boacăne. Și, una e să le faci pe un scuter de 49 cmc și alta pe o motocicletă super sport; în ultimul caz pot fi fatale.

 

Dacă tot vrei să mergi pe așa ceva, știi ce îți recomand? În primul rând, ia-ți un scuter de 49 și mergi cu el. MULT de tot. Mergi mult și capăta experientă; dacă îl iei cu cutie manuală, cu atât mai bine, te va ajuta mai târziu la motocicletă. Joacă-te prin parcări/locuri libere de-a poligonul, pune sticle și ocolește-le, fă 8-uri, jaloane, frânări, accelerări.. fă ce-ți trece prin cap numai să fie departe de trafic și într-un mediu controlat. Dar cu toate astea, tot NU vei fi pregătit pentru o motocicletă supersport... Eu unul nici nu înțeleg de ce vă plac astea, dar aici e altă discuție...

Editat de adrian_mirea
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

mie imi plac ca huruie tare si atat. Echipament am ca mia dat baiatul si bonus cica sa nu despart de. eu sunt trecut printr-un accident de masina mai dur si nu complic sa bag mana in acceleratie si pe aici pe la noi la Focsani nu prea mai merge lumea cu motocicleta nu am cu cine sa ma dau. Mai trece cate o moto la 2 zile pe strada iar seara aproape deloc nu stiu de ce. Cat despre moto a mea am tot timpul sa ma gandesc. Cred ca nu voi ramane la SS dar macar vreo 2-3 ture sa ma dau si eu cu ea sa vad ce fel e. Si scutere de 49 am plimbat cateva si niste motorete de 125 de alea cu viteze. Poate pe viitor o vand si imi iau una enduro ca aia mere peste tot. Mersi de informatii si de sfat.

 

Acu nu zic ca nus sunt pusti am 25 ani si sunt mai calm fata de anii trecuti

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ete ca mie nu imi place nici yamaha nici hayabusa. ala e modelul care imi place si pe ala il. si ca sa fii tu cu inima impacata motorul ala aproape l-am primit de pomana de aceea il am, nu ca eram eu chitit fix pe ala. si daca tot e in curte am zis sa ma sui sa vad ce fel e. nu e musai sa-l pastrez.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor,

 

Asa ca primul post pe forum, vreau sa-i dau si eu, ca multi altii un 10 lui Kosh pt topicul extraordinar. L-am citit deja ce 4-5 ori si tot imi face placere sa-l recitesc. Ar trebui sa dau sala din ce ai scris tu in topic si nu din legislatia noastra rutiera :)

Imi continui lecturile din sectiunea pt incepatori si va salut cu respect: asfalt uscat! (chiar daca eu nu sunt inca motociclist :P)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...