Sari la conținut

Incepatorii si motocicletele puternice


Silenti
 Share

Postări Recomandate

Excelent topicul Silenti! Felicitare!

Acum ca nou membru al acestei comunitati da-ti-mi voie sa va salut pe toti!

Problema mea:

34 ani, experienta in trafic peste 1milion km (turism, tir, etc), greutate 110 kg, h=1.90

Toate astea fiind spuse vreau sa-mi recomandati si mie un motor din clasa sportivelor.

M-am dat cu 600RR dar stau prost in ea, r6 nu prea mi sa parut stabila, imi place cum stau pe zx6r, dar prietenii mei imi recomnda ceva mai mare avand in vedere fizicul meu.

Parerea voastra?

Multumesc!

Daca pe RR nu stai bine, iar R6 este instabila,parerea mea este ca singura motocicleta sport pentru tine este ...TIR-ul. (ca sa poti ajunge la 2 milioane KM ) Esti penibil....parerea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 2,3k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Excelent topicul Silenti! Felicitare!

Acum ca nou membru al acestei comunitati da-ti-mi voie sa va salut pe toti!

Problema mea:

34 ani, experienta in trafic peste 1milion km (turism, tir, etc), greutate 110 kg, h=1.90

Toate astea fiind spuse vreau sa-mi recomandati si mie un motor din clasa sportivelor.

M-am dat cu 600RR dar stau prost in ea, r6 nu prea mi sa parut stabila, imi place cum stau pe zx6r, dar prietenii mei imi recomnda ceva mai mare avand in vedere fizicul meu.

Parerea voastra?

Multumesc!

aa si am uitat sa-ti dau cel mai important sfat, nu citi prea mult pe aici!

 

majoritatea sunt o adunatura de *#*#*#*#*# care iti vor recomanda in primii 4 ani maxim un virago de 250cc limitat cu cui la acceleratie :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da chiar asa :bounce: iati una de 1000 cm3 si la 200 cp si ai sa vezi fuge mai tare ca un Tir dar si poate derapa la fel de repede cum fuge. :banana:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca pe RR nu stai bine, iar R6 este instabila,parerea mea este ca singura motocicleta sport pentru tine este ...TIR-ul. (ca sa poti ajunge la 2 milioane KM ) Esti penibil....parerea mea.

 

Foarte constructiv si educativ postul tau... la mai mare,poate ajungi super membru :disappointed:

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Merci Lucio! Zicea cineva de unii ca sunt o adunatura ceva mai sus, Teiu 29 chiar face parte din acea categorie!

Daca am postat aici inseamna ca vreu sa iau o decizie cat mai buna cu ajutorul unor prieteni virtuali care poate au mai vazut "filmul".

Am expus cam tot ce era de stiut in acest sens....sincer Teiu29 - PASTREAZA-TI PARERILE PENTRU TINE PE VIITOR!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Merci Lucio! Zicea cineva de unii ca sunt o adunatura ceva mai sus, Teiu 29 chiar face parte din acea categorie!

Daca am postat aici inseamna ca vreu sa iau o decizie cat mai buna cu ajutorul unor prieteni virtuali care poate au mai vazut "filmul".

Am expus cam tot ce era de stiut in acest sens....sincer Teiu29 - PASTREAZA-TI PARERILE PENTRU TINE PE VIITOR!!!

 

Bun venit pe forum ! :) Din pacate va trece o vreme pana sa iti dai seama sfaturile cui sa le asculti. Luci are dreptate, majoritatea celor ce posteaza aici o fac doar de dragul de a aduna posturi, multe si fara continut. Sunt insa useri care te pot ajuta real cu sfaturi si informatii si care nu te vor lua peste picior chiar la primul post :). Intre timp incearca sa citesti mai mult si sa scrii cat mai putin, vei vedea ca trecand prin topicurile de interes vei primi toate raspunsurile de care ai nevoie.

 

 

Succes!

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dupa ce am condus una de 200 cc, am trecut la un gs 500 (tot cam pentru incepatori) mi s-a intamplat sa traversez o intersectie in bucuresti pe la Iancului in care sunt cateva denivelari, eram obosit si oarecum relaxat, si de la o denivelare am fost impins ushor in spate. Fara sa vreau am tras umpic de acceleratie, la capitolul asta am avut noroc ca sub mine era un gs 500 si nu un R1 , hayabusa sau altceva. Cu gs-ul am accelerat umpic cat sa ma trezesc si sa-mi dau seama de greseala mea (nu se merge obosit pe motoreta si esti atent cu acceleratia non-stop). Daca sub mine erau vreo 130 cp intr-un SS probabil as fii vazut copacul, sau vreo masina...oricum cadeam sigur. Intamplarea asta a avut loc dupa ce abia imi luasem motorul. Inca sunt incepator dar cand voi trece, daca voi trece, pe ceva mai puternic voi stii deja la ce sa ma astept si voi fii mai atent. -> un motiv bun "de ce nu".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am inceput scoala moto anul trecut, am facut buff de 2 ori in poligon si abia anul asta mi-am facut curaj sa dau examen cu 3 saptamani inainte sa expire scoala. Stiu cum e atunci cand te crezi "stapan pe situatie" din experienta de sofer, mereu exista ceva ce ...nu ai prevazut, nu de alta dar nu esti singur pe sosea....bune sfaturi, mare grija!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

salutari si felicitari pentru acest thread.

Sunt exact ce ai spus tu: incepator,pasionat de supersoprturi,carenate,cu cat mai multe turatii,si tobe cat mai spectaculoase....dar....si aici apare partea interesanta,Dar....am decis sa aman chestia asta pentru urmatorii 3-4 ani,pana invat sa conduc monstrul actual.

Acum,ce zic eu ca este un monstru? un Suzuki gsx 400, un naked batran de 180 si ceva de kg,care...well...batran sau prost intretinut...iarta...si nu iarta.

 

Istoria intamplarilor mele:

-in prima seara,cand sa urc animaul pe cricul central (asa se invata la scoala),l-am busit.Bikini-ul de far s-a crapat putin.In acea seara...lectia 1: cricul lateral,nu central.Nu esti superman.

-dupa cam 7 iesiri noaptea de la 1 pana dimineata la 6....trebuia realimentata...am decis ziua...ma simteam...zeu!....intamplarea a aparut pe o strada nefericita,cand sa intorc stanga la incredibila hiperviteza de...~15km/ora. cazatura m-a lasat fara pantaloni,cu cadrul de protectie zgariat (actual si ruginita la zgarietura,uraaa),si genunchii raschetati.au urmat 2 saptamani din care pot mentiona fara jena ca prima a fost iad...mi-era greu sa ma ridic din pat sa merg la toaleta sa fac...necesitatile,din cauza ca flexam genunchii,si se rupeau intentiile de coji care existau...ca sa nu mentionez ce fun era cand schimbam pansamentul pt ca se umplea de ser,sange,etc...horror~!

-dupa 2 saptamani,imprumutandu-ma inclusiv la pisica,am mers la smaeb cu genunchii...vai sanatatea lor,CHITIT sa imi iau echipament full: casca,genunchiere,geaca cu insertii,manusi. am uitat sa mentionez ca am mers cu casca imprumutata,care mi-era larga. SMAEB mi-a adus un lazer care si acum ma strange la obraji...dar...parca ma simt mai safe asa.

LECTIA 2: armura...pana la colt la paine!obligatoriu.

-cazatura acum cateva zile: mergeam eu fericit si linistit dupa o zi stresanta la niste cursuri ndt pe niste stradute spre dambovita,sa ajung repede acasa....dintre masini,o...blonda (da,mereu blondele)sare din masini....acum,de cand cu incidentul cu genunchii donati peticului de asfalt cu nispi de mai sus,suflam si in iaurt,si tineam 5-6 m fata de cel din fata musai,si la 40-50 la ora...nu am abs,nu imi permit sa fac pe zmeul nici la viteza asta....si...sare dintre masini,pe o zona nemarcata,si fuge prin fata mea...acum...sunt sofer de ceva vreme,si pot spune ca am km la bordul unei masini cat ar trebui sa aibe femeile dupa 20 de ani...instinctul imediat,neconditionat a fost frana!....evident,blocat fata,cazut.poc.

si...m-am ridicat de pe jos.

acum,nu va mint...dupa 2 luni ,am genunchii mov in continuare,si stangul inca ma doare nitel...nu a fost nimic rupt,cred,sper...dar...e inca mov inchis spre maro..dupa 2 luni...si e de marimea unei monezi...

oricum...m-am ridicat de jos,si m-am inspectat: nici o zgarietura eu

geaca..fara avarii,genunchierele vaaag de tot raschetate, dar insesizabil....viteza accidentului: aceiasi 15 km/h.

mai trist a fost cu motorul pt ca in cazatura i s-a strambat o pedala...si gasiti voi service auti care nu are un gigi imbecil care baga autogen pe otel....pt ca el cu ciocanul nu stie sa indrepte....draci,nervi,sters,drumuri,ma rog..am rezolvat-o.

ce va pot spune,ca incepator cu aburi de supersport in cap e ca DA, este complet adevarat....Daca tot am supravietuit atata, acum ma bucur de motor....uitandu-ma in parcare la el,pt ca am pana :))

Asfalt uscat,reflexe bune,si franare prudenta....recomand ca incepator sa blocati spatele , decat sa blocati fata.Fata nu iarta,cazi INSTANT.(sfatul e nul in curbe!...logic,totusi)

 

 

edit: imi cer scuze ca am scris cu stanga,dar e 3 dimineata si imi pica ochii in gura de somn.sper sa revin cu un edit.

Editat de Darkthor
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...

 

Stai usurel si nu iesi in full trafic cu motocicleta! Parerea mea este sa iti acorzi mai mult timp! Gaseste o zona (parcare mare, strada slab circulata) si, seara, executa diverse exercitii gen, blocat spate, accelerarii bruste, franari extreme, evitari etc. etc.

Nu uita sa nu bruschezi comenzile motocicletei avand anvelopele reci, sau pe nisip, ud, frunze etc etc.

 

Ochii beliti, si ia-o usor: timp e destul! Nu incerca sa trisezi!

:cheers:

 

PS: nu cred ca tre' sa mai amintesc despre purtarea echipamentului...

Editat de Kosh
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca tot incepator cu supersport am fost, nu prea recomand,cel putin nu doar pt oras :) Desi micut, dragut are ceva putere si un zxr400. Si e ciudat in oras (cel putin pt mine) care am 1,85 si 90kg sa ma chinui ca ma lovesc de cadru, de carene la manevre cand dau maxim de ghidon. La drum lung da...mai o inclinare, o viteza de croaziera ceva mai mare ca la o masina, dar si aici pe mine ma cam obosea pozitia aia aplecata peste rezervor.

 

Apropo, drumurile din care am invatat au fost facute dimineata, in weekenduri, cand nu prea erau masini. Prinsesem si o bucata buna din iarna si chiar imi placeau iesirile astea. (ca tot auzisem pe undeva: cine e nebun sa iasa cu sport-ul iarna? raspuns: eu :banana: )Si desi aveam B de ceva vreme, tot nu eram obisnuit cu traficul de zi de zi cand ieseam cu motorul. Asta e un alt sfat: treziti-va mai de dimineata, sa nu prindeti traficul asta si garantez ca dupa 2 weekenduri din astea, faceti fata cu brio si traficului de zi cu zi.

 

Inca ceva: sport-urile sunt frumoase, atrag privirile, au zgomotul ala de 4 in linie frumos (majoritatea), dar va vor fi si utile, sau doar o sa le admirati de la terase? Zic asta, nu din rautate pt poseseri (doh! inca sunt si eu posesor de sport, desi vreau sa il dau), ci sa nu faceti ca mine, sa vedeti ca nu vi se potriveste ca si stil (nu vestimentar). Bine, la mine a fost si altceva pt ca eu o gasisem in oras la pret bun si nu am vrut sa plec la drum ca incepator.

Editat de banzay
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ai completa dreptate.Am 1000 de km la bordul ei,deoarece imediat dupa ce mi-am revenit fizic,am inceut exact cum a spus si kosh, sa rulez noaptea...cred ca am descoperit stradute de care nu stiam unde duc,ma plimbam 5 ore in fiecare noapte,zi de zi.cat de need for speed,mi-am rezolvat-o cand am vazut ca la 100 la ora ma ia vantul fara bikini pe far inspre otopeni.80-90 era viteza comoda.

Dupa ce am mers vreo 2-3 saptamani, am reintrat in trafic ziua,si am descoperit ca ma descurc bine,in special pentru ca am experienta vasta la volanul unei masini.Nu fac pe batman in trafic,nu am probleme...mereu pastrez acei 1-2 metri in plus pentru situatii neprevazute si blonde ce nu semnalizeaza.

ca incepator,nimeni nu te trateaza diferit,nimeni nu te protejeaza,si printre foarte putinele bucuriicare le ai in trafc se numara salutatul celorlalti motociclisti...cand poti,si nu intri in vreun gard.

Editat de Darkthor
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte fain scris !

 

Ma dau cu motorul de anul trecut din toamna si merg zilnic. Aproape in fiecare weekend bag si cate o tura ceva mai lunga, cu alte cuvinte merg cat pot de mult. Anu' asta am adunat vreo 5 mii deja cu Virago 535, primul si singurul meu motor.

Am B-ul de 11 ani si asta e un avantaj in trafic, anticipez mai usor situatiile, incerc sa le vad si din prisma soferilor ....

 

Asta toamna, dupa aproape 2 luni de mers am inceput sa prind tupeu si sa merg tot mai tare. Dupa asta a urmat o perioada de pauza de cateva luni (iarna, service la motor, etc.).

Spre primavara ma mancau palmele deja sa-i dau gaz. Noroc ca m-a vizitat un prieten la care i-am vandut fostul meu scuter, cu care ma dadusem vreo 2 luni inainte sa-mi iau motor, ca asa auzisem ca-i bine. Cu figuri de motociclist in cap m-am urcat in gluma pe scuter (il consideram deja jucarie de copii mici) si m-am trantit de toata frumusetea la mine in curte, mi-am belit cotul, mi-a picat un ghiveci de flori in cap, etc. Asta m-a trezit un pic la realitate, fiind prima cazatura, penibila ce-i drept, dar cred ca nici pe un sfert la fel de dureroasa pe cat ar fi fost daca as fi iesit direct cu motorul si cu impresii de mic Rossi ...

 

Acuma, dupa aproape 1 an de permis si imediat 7mii pe motor, ma vad singur ca incep sa merg prea tare si realizez ca nu-i bine. Intru in depasiri in care altadata imi era frica sa intru si ajung la niste vmax-uri pe care nu credeam ca o sa le ating cu Virago. Acuma ce sa zic, mergand cel mai mult singur, nu-mi dau seama daca sa pun treaba asta pe faptul ca acumulez experienta sau ca incep sa sar calul ... Cu toate ca imi place sa cred ca sunt foarte precaut, am cam inceput sa-i dau la Virago cat poate sa duca (cred eu cel putin). Paradoxul e ca sunt constient de treaba asta si imi zic tare-n casca intr-una: "Las-o moale, las-o moale, las-o moale ...."

 

La Virago trag la maxim de gaz, si vorba vostra: stie de gluma. Nu se intampla nimic prea spectaculos. Da' daca aveam un SS acuma ? Sunt convins ca oricat de precaut as incerca sa merg, tot m-ar manca sa-i dau gaz, macar pe linie dreapta. Si acolo deja te asteapta scaraotzki asuns pe marginea drumului ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Salut la toata lumea!

 

Sunt si eu, ca multi altii incepator... si poate ca asa voi ramane intotdeauna, deoarece traficul si lipsa de respect a conducatorilor auto fata de motociclisti ma va face sa fiu mereu precaut sau chiar paranoic, precum un incepator in prima zi pe motor.

 

Despre topicul acesta, la fel ca si multe altele, l-am citit "din doasca-n doasca". Ce sa spun? Foarte util!!! E de recomandat sa citesti putin inainte de a te aventura cu motocicleta pe sosele.

 

Desi am permis categaria A1 de la 16 ani, si au trecut de atunci 9 ani in care m-am limitat la scumpa mea Mobra 50S, "batrana bestie neagra" cum obisnuiam sa ii spun, termen pe care l-am pescuit si eu de la cineva mai batran, anul asta am trecut la ceva mai puternic, si anume un CBR 600 F4i din 2001. Trecerea a fost ceva ....... spectaculos si totodata monstruos....... si trebuie sa recunosc ca desi cu mobra circulam cu suspensia setata pe "tare" si cu anvelope tip R, si mergeam de imi salta roata spate pe curbe, cu noua achizitie am nevoie sa simt ambele roti pe asfalt, ca altfel ii bai. E naravasa rau si nu iarta nici cea mai mica eroare.

 

La fel cum spuneau si alti colegi, ca moto iti da o falsa stare de siguranta, cand m-am urcat prima data pe ea, am facut un drum de 30 de km, si dupa vreo 20 a trebuit sa opresc, pentru ca simteam ca ma ia somnul.... asadar, intr-adevar, motocicleta te hipnotizeaza.

 

Referitor la tema topicului, am eu o vorba care e valabila in orice situatie, si se pare ca merge foarte bine si in domeniul motociclismului: "TREBUIE SA FII CONSTIENT SI CONVINS CA SE POATE INTAMPLA ORICE, ORICAND!"

Si de aici, fiecare dupa propria constiinta sa isi conduca motocicleta.

 

Bafta si asfalt uscat tuturor!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Am Âşi eu o dilemă. Am auzit Âşi eu că motoarele de 125cmc-250cmc second hand nu+s atat de bune. :( Merită cumpărate? Eu nu aÂş vrea să iau una nouă :(. Primele motociclete să fie second. Nu merită cumpărate noi, deoarece mai cazi cu ele, le mai bruschezi, etc.

Merită să iau pt început moto-scârțe, second hand?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un începător rus pe un yamaha R6 albastru... Îi "moare" motorul de 3 ori iar la sfârÂşit pierde controlul asupra motocicletei Âşi iese de pe partea carosabilă Âşi cade. Tipul nu era îmbrăcat adecvat. Tricou cu mânecă scurtă, adidaÂşi, Âşi pantaloni neadecvați. Noroc că Âşi-a pus casa măcar.

Priviți aici:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor.

In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport.

Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori.

 

Sa incep cu inceputul:

Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi?

Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 9000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute.

Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite.

Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare.

Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece.

Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator.

 

Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way".

Nu am sa vorbesc despre motocicletele de 1000cc, deoarece, evident nu pot fi de-acord cu un astfel de inceput.

 

Sa incepem...

 

Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa.

Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta.

Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani.

Bineinteles exista si exceptii.

Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC.

Again si aici sunt exceptii, but still...

 

Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta.

Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport.

Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor.

Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute.

Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos.

 

Dar sa ne intelegem la un lucru.

In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare.

Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient.

 

Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp.

 

Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa.

 

Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului.

Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte.

 

Exemple de astfel de scapari:

1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces.

2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa.

3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf.

...si lista poate continua.

 

 

Ce trebuie sa stii despre un supersport:

1. este rigid ca si suspensii.

2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi.

3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus.

4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte.

5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus.

 

Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos.

N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine.

Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic.

 

Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident.

 

Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut.

Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate.

 

 

So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares...

 

Ce faci?

 

In primul rand ATITUDINEA.

 

Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap.

Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie.

Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia.

 

Apoi: ECHIPAMENTUL.

 

Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia.

Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi.

D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare.

Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta.

 

Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu?

 

So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt.

Sa-ti dau un exemplu de eveniment:

Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc.

Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga.

 

Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp.

Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine.

Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE.

 

Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte.

Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat.

 

Ok, ti-ai luat si echipament.

Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct.

Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri).

 

D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne.

 

Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara.

 

Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor".

 

Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic.

Eu zic sa te mai gandesti odata.

 

In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic.

Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta.

Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele.

Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii.

Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct.

Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine.

Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul.

 

Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza.

Invata-ti bine motocicleta.

 

Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi.

Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h.

Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet.

 

De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate.

Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor".

 

Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti:

1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului.

2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate.

Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc.

Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic.

Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata.

 

La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat.

Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic.

Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal.

 

In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare.

 

Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna.

 

Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine.

 

Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase.

 

Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen".

 

3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne".

Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile).

 

Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec.

 

1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq.

 

2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut".

 

3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata.

 

4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata.

In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi.

 

5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea.

 

6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp.

Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp.

Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei.

 

 

7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133.

 

 

8. Foloseste-te de toata latimea benzii:

 

Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc.

 

Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii.

Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate.

De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton.

 

 

9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata.

Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii.

 

 

10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe.

 

 

 

11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija.

 

 

12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta.

 

13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata...

Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos.

 

 

14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei.

 

 

15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora.

Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2).

Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi.

Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol.

 

 

 

16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine.

 

 

17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata.

 

 

Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda.

Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt.

 

 

18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt.

 

 

19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala.

 

 

20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau.

Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua.

Important este atitudinea ta.

Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic.

 

 

Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei.

In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament.

 

Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample".

 

Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism.

 

 

21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii.

Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba.

 

22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc.

Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta.

 

Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile.

 

 

23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea.

Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens...

Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura.

Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt.

Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere):

a. NU INTRA IN PANICA;

b. NU TE ATINGE DE FRANE.

Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc.

 

 

24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli...

 

Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata".

Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai).

 

Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului.

Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine.

 

In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare.

 

Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat.

Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare".

Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic...

 

 

25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai.

 

Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc).

Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite.

Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite.

 

Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor.

 

26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos.

 

27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie!

 

28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult.

 

 

Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca.

Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa.

Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea.

 

Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura.

 

Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus.

 

29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata.

 

Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare.

 

30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal.

 

 

31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva.

 

Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt.

Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru.

Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service.

 

Daca am omis ceva, va rog completati.

Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata.

 

Va salut, si aveti grija de voi.

:D

 

 

Pt. un incepator care nu a pus mana pe o motocicleta in viata lui (nici macar pe un scooter), este recomandat sa inceapa pe un motor care are capacitatea cilindrica de 300 centimetri cubi ori 400 centimetri cubi sau chiar un suzuki gs 500 f?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un GS'eu este perfect. Piese ieftine , in sine fiabila si cel mai important previzibila. Daca dai cu ea de pamant o repari cu 2 milioane. Capacitatea la genul asta de motor este irelevanta. 500 sau 1000. Eu am mers pe una vreo 2-3 mii de km. Nu era a mea dar este foarte simpatica ca mobra. De departe nu e preferata mea dar isi face treaba. Inveti pe ea fara probleme.

Recomandat in tara asta de cac*t , ca intrebai , este sa nu te apuci de motociclism.

Foarte bun postul lui Kosh apropos. Baga la cap tot ce zice omu.Sunt curios daca mai respecta regulile pe care le-a expus aici acum mai bine de 3 ani. Cel mai probabil ca-l vad postand pe forum. Poate vede topicul.

Editat de Ender28
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pt. un incepator care nu a pus mana pe o motocicleta in viata lui (nici macar pe un scooter), este recomandat sa inceapa pe un motor care are capacitatea cilindrica de 300 centimetri cubi ori 400 centimetri cubi sau chiar un suzuki gs 500 f?

 

Depinde de "incepator"! Dupa cum am spus, nu conteaza ce-i "puternic" ci conteaza ce-i "puternic" pentru tine!

Nu te cunosc asa ca nu stiu ce sa zic; ideea este ca ceea ce pentru tine e floare la ureche, pentru mine ar putea fi extrem de complicat.

 

Depinde de tine, nu numai ca si conceptii si atitudine cat si de constitutia ta ca om, GS-ul e destul de greut. GS 500F este destul de cumintel. Se poate incepe pe el, multi au facut-o... intreba-l pe Kassu: el a inceput pe un GS 500.

 

Sunt curios daca mai respecta regulile pe care le-a expus aici acum mai bine de 3 ani.

 

Dap, sunt inca aici! Vreau sa cred ca regulile au avut un cuvant de spus in acest sens! Important este sa ne vedem varful nasului si sa nu ne fortam limitele aiurea ... de invatat, toti mai avem cate ceva!

Se zice ca de la an la an devii din ce in ce mai sigur pe tine, din ce in ce mai "convins ca stii" ...

Tocmai ce-i spuneam unui coleg bercenar ca eu cel putin, de la an la an, devin si mai fricos si mai paranoic... Anul asta, mai mult decat oricand!

Nu stiu ce sa fie de vina, cred ca accidentele intamplate in acest sezon m-au afectat ceva mai mult decat ar fi trebuit, sau, pur si simplu incep sa simt ca nu merita riscul.

Anyway... beliti ochii cat cepele in trafic si lasati-o draq de viteza!

Editat de Kosh
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor.

In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport.

Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori.

 

Sa incep cu inceputul:

Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi?

Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 9000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute.

Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite.

Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare.

Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece.

Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator.

 

Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way".

Nu am sa vorbesc despre motocicletele de 1000cc, deoarece, evident nu pot fi de-acord cu un astfel de inceput.

 

Sa incepem...

 

Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa.

Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta.

Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani.

Bineinteles exista si exceptii.

Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC.

Again si aici sunt exceptii, but still...

 

Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta.

Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport.

Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor.

Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute.

Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos.

 

Dar sa ne intelegem la un lucru.

In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare.

Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient.

 

Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp.

 

Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa.

 

Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului.

Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte.

 

Exemple de astfel de scapari:

1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces.

2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa.

3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf.

...si lista poate continua.

 

 

Ce trebuie sa stii despre un supersport:

1. este rigid ca si suspensii.

2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi.

3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus.

4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte.

5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus.

 

Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos.

N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine.

Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic.

 

Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident.

 

Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut.

Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate.

 

 

So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares...

 

Ce faci?

 

In primul rand ATITUDINEA.

 

Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap.

Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie.

Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia.

 

Apoi: ECHIPAMENTUL.

 

Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia.

Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi.

D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare.

Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta.

 

Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu?

 

So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt.

Sa-ti dau un exemplu de eveniment:

Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc.

Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga.

 

Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp.

Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine.

Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE.

 

Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte.

Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat.

 

Ok, ti-ai luat si echipament.

Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct.

Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri).

 

D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne.

 

Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara.

 

Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor".

 

Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic.

Eu zic sa te mai gandesti odata.

 

In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic.

Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta.

Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele.

Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii.

Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct.

Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine.

Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul.

 

Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza.

Invata-ti bine motocicleta.

 

Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi.

Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h.

Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet.

 

De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate.

Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor".

 

Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti:

1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului.

2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate.

Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc.

Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic.

Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata.

 

La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat.

Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic.

Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal.

 

In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare.

 

Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna.

 

Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine.

 

Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase.

 

Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen".

 

3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne".

Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile).

 

Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec.

 

1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq.

 

2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut".

 

3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata.

 

4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata.

In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi.

 

5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea.

 

6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp.

Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp.

Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei.

 

 

7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133.

 

 

8. Foloseste-te de toata latimea benzii:

 

Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc.

 

Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii.

Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate.

De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton.

 

 

9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata.

Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii.

 

 

10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe.

 

 

 

11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija.

 

 

12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta.

 

13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata...

Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos.

 

 

14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei.

 

 

15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora.

Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2).

Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi.

Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol.

 

 

 

16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine.

 

 

17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata.

 

 

Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda.

Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt.

 

 

18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt.

 

 

19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala.

 

 

20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau.

Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua.

Important este atitudinea ta.

Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic.

 

 

Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei.

In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament.

 

Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample".

 

Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism.

 

 

21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii.

Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba.

 

22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc.

Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta.

 

Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile.

 

 

23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea.

Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens...

Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura.

Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt.

Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere):

a. NU INTRA IN PANICA;

b. NU TE ATINGE DE FRANE.

Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc.

 

 

24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli...

 

Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata".

Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai).

 

Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului.

Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine.

 

In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare.

 

Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat.

Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare".

Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic...

 

 

25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai.

 

Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc).

Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite.

Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite.

 

Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor.

 

26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos.

 

27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie!

 

28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult.

 

 

Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca.

Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa.

Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea.

 

Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura.

 

Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus.

 

29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata.

 

Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare.

 

30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal.

 

 

31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva.

 

Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt.

Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru.

Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service.

 

Daca am omis ceva, va rog completati.

Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata.

 

Va salut, si aveti grija de voi.

:D

 

Motocicleta de 400 cmc e mult pt un incepator?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...