Sari la conținut

Concluziile unui chirurg motociclist


Danyr
 Share

Postări Recomandate

Cu permisiunea autorului, postez concluziile unui motociclist cu experienta in domeniul chirurgiei, referitoare la accidentele moto. Textul este preluat de pe grupul FB al forumului.

 

,,După 30+ ani de motociclism și de carieră chirurgicală, am câteva concluzii, fără să notez cifre, fără pretenția că este studiu:
  1. Majoritatea accidentelor moto se datorează driverului moto și probabil că este vorba de mai mult de 2\3. Neadaptarea vitezei, experiență insuficientă, lipsă reflexe, chiar și "ghinion" la unii. Dacă este să analizez fiecare caz în parte, fiecare suscită discuții, unele sunt unice,.se poate scrie o carte doar despre asta. Nu este locul.
2. Toate cazurile cu leziuni craniene la viteze mici , aproape fără excepție, ai fost din cauza lipsei căștii și aproape toate au venit din mediul rural. Deși am colegi care fac distincție netă între motoare, în trafic nu are importanță dacă ești motorist sau scuterist. Impactul este același. Am avut și cazuri după manevre simple (mutat motorul, probat motor 50m etc).
   După 50 de km\h lucrurile se schimbă. Mai puține leziuni craniene (cred că toți aveau căști) cu interesare cerebrală, dar apar la anumite tipuri de căști (open face - și eu port așa ceva) leziuni mandibulare. Fracturile de maxilar sunt nașpa! Mai nasoale decât o fractură de membru, mai bine nu mergi decât să nu poți mesteca luni de zile. 
  Cu cât crește viteza, cu atât e mai severă politrauma. Nu leziunile cerebrale sunt cauza severității, celelalte. Căști de 5* , costume cu protecții etc sunt o gogoriță la viteze mari în trafic. Alea oferă protecție pe circuit, nu în cazul obstacolelor cotidiene (mașini, copaci, borduri). E=mv²\2 energia de impact variază cu pătratul vitezei- fizica din gimnaziu. Un organ "plin"(ficat, splină) are o rezistență relativ mică la impact și nu este ferit de costumul cu protecții. Dacă nu se zdrobește de coaste(ficat , splină), se smulge din ligamente. Rezultatele sunt aceleași.
    Casca de 5* nu te protejează mai bine decât una de 3* peste 80 km\h sau mai bine zis nu prea contează în ecuație. Energia creierului la 100 km\h îl tasează de cutia craniană la impact direct. Veți avea o cască perfecta după impact direct dar cu un creier varză.
    Am trecut și eu și probabil toți prin magia motorului mare. Am trecut de faza asta, prefer confortul, siguranța și manevrabilitatea motorului în loc de putere. Oricum, din ce vad în trafic, nici 1% nu sunt pregătiți pentru un motor mare, oricum nu au abilități pentru el. 
   Placerea condusului nu tine de cilindree, iar cilindreea nu tine loc de neuroni!
   Asfalt uscat vă doresc!"

 

Link: https://www.facebook.com/groups/MOTOCICLISM.ro/permalink/974004496413716/

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Acum 19 ore, Danyr a spus:


  Cu cât crește viteza, cu atât e mai severă politrauma. Nu leziunile cerebrale sunt cauza severității, celelalte. Căști de 5* , costume cu protecții etc sunt o gogoriță la viteze mari în trafic. Alea oferă protecție pe circuit, nu în cazul obstacolelor cotidiene (mașini, copaci, borduri). E=mv²\2 energia de impact variază cu pătratul vitezei- fizica din gimnaziu. Un organ "plin"(ficat, splină) are o rezistență relativ mică la impact și nu este ferit de costumul cu protecții. Dacă nu se zdrobește de coaste(ficat , splină), se smulge din ligamente. Rezultatele sunt aceleași.
   

Casca de 5* nu te protejează mai bine decât una de 3* peste 80 km\h sau mai bine zis nu prea contează în ecuație. Energia creierului la 100 km\h îl tasează de cutia craniană la impact direct. Veți avea o cască perfecta după impact direct dar cu un creier varză.
   

Toata postarea colegului ar trebui citita si invatata,mai ales de cei care o ard tare intre doua semafoare.

 

Referitor la ce am citat,cineva zicea odata:un costum bun te face sa arati mai bine la inmormantare"

O casca de 5* ofera un confort mai bun la vant,nu se abureste...chestii tehnice,daca bugetul este generos se merita investitia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, ALEX-CRUISER a spus:

O casca de 5* ofera un confort mai bun la vant,nu se abureste...chestii tehnice,daca bugetul este generos se merita investitia.

Totul ok, pana la casca. Exista destule studii, teste, standarde, norme, nu la noi, la altii cu apa calda, ce explica si demonstreaza cat de mare este diferenta intre o casca de proasta calitate-sau foarte ieftina, si o casca buna-cu materiale ok. 

Aia de la motogp de ce au castile de 5*? ca acolo au niste viteze , mama mama. Si accidente serioase. 

Termoplastic, versus fibra de sticla compozit, compozit mixt, carbon. Se comporta diferit, disipa diferit la impact, etc etc.

 

Daca am merge pe aceasta logica, ne-am lua toti casti de 200 de lei, coji de plastic.

Mai citesc si incepatori forumul asta, mai usor cu recomandarile gresite.

Iar parerile sunt 100% subiective.  Da, e pertinenta toata povestea, experienta omului, insa...trebuie trasa linie undeva, si nu pot fi de acord cu ce afirma.

 

PS: testele sharp sunt o prostie, aia cu stelele este o vrajeala. CItiti mai bine despre certificarea ECE/SNEL/DOT, ca sa intelegeti cum se testeaza, si dupa ce standarde.

De la anul, in UE, pare ca se schimba si actualizeaza. Sa vedem ce or mai zice cei de la sharp cu stelele lor, date functie de cine plateste. Ai casti pe site ul lor, de 500 lei si 5 stele, si casti muuult peste, cu 4. deh, functie de cine scoate banul. Iar testele lor sunt depasite. Google it...

La 03.10.2020 la 11:50, Danyr a spus:


  Cu cât crește viteza, cu atât e mai severă politrauma. Nu leziunile cerebrale sunt cauza severității, celelalte. Căști de 5* , costume cu protecții etc sunt o gogoriță la viteze mari în trafic. Alea oferă protecție pe circuit, nu în cazul obstacolelor cotidiene (mașini, copaci, borduri). E=mv²\2 energia de impact variază cu pătratul vitezei- fizica din gimnaziu. Un organ "plin"(ficat, splină) are o rezistență relativ mică la impact și nu este ferit de costumul cu protecții. Dacă nu se zdrobește de coaste(ficat , splină), se smulge din ligamente. Rezultatele sunt aceleași.

Iar asta cu costumul de protectie, alta chestiune discutabila.

In primul rad, ce inteleg prin viteza? Mie mi-a cazut in fata un culeg, la 90 la ora, iar GEACA cu protectii level 2, PANTALONII cu protectii level 2 si CASCA au facut ca el sa scape doar cu un deget rupt din varf, si o clavicula plesnita. Iar echipamentul, ciufulit bine. 

Daca nu l avea, rupea umar, rupea si mana din cot,  probabil sold/genuchi, ca a dat bine de pamant cu ele.

 

DAAA, daca ai 200 la ora, discutam de altceva.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Echipamentul clar trebuie purtat(bineinteles de cine crede de cuviinta) dar colegul se referea nu la "dusul taraş pe asfalt" aici avem exemplul live a lui The rochet Maverik care sa aruncat la 200km/h de pe motor, ci la impactul cu alte obiecte (zid, masini, stalpi) unde se schimba clar datele problemei , iar legat de casca , o cumperi pe cea mai buna pe care ti.o permiti, ideea colegului era ca de la o anumita viteza/forta de impact, casca poate ramane intqcta dar continutul nu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 6 ore, Adrian M. a spus:

Daca am merge pe aceasta logica, ne-am lua toti casti de 200 de lei, coji de plastic.

Mai citesc si incepatori forumul asta, mai usor cu recomandarile gresite.

Iar parerile sunt 100% subiective.  Da, e pertinenta toata povestea, experienta omului, insa...trebuie trasa linie undeva, si nu pot fi de acord cu ce afirma.

 

In primul rad, ce inteleg prin viteza? Mie mi-a cazut in fata un culeg, la 90 la ora, iar GEACA cu protectii level 2, PANTALONII cu protectii level 2 si CASCA au facut ca el sa scape doar cu un deget rupt din varf, si o clavicula plesnita. Iar echipamentul, ciufulit bine. 

Daca nu l avea, rupea umar, rupea si mana din cot,  probabil sold/genuchi, ca a dat bine de pamant cu ele.

 

DAAA, daca ai 200 la ora, discutam de altceva.

Nu recomand nici dusmanilor casti de 200 ron,din bazar ...

De la 150-200 Euro in sus iti iei o casca bunicica.

Greu de crezut ca cine isi ia motor de 1000 Euro,o sa dea tot 1000 pe echipament

Colegul a avut noroc ca nu sa lovit de nimic.

 

Eu raman la parerea,personala,ca o conduita preventiva in trafic,gaz mic si ochii cat ceapa sunt cheia supravietuirii.

Echipamentul vine in completare..

 

PS;Bine ar fi sa citeasca incepatorii forumul asta,mai ales pe la Accidente....

Am vazut kamikaze pe 125 cmc,cu lamaia la numar,cu pasager,slalom printre masini...bine ca avea burlan in loc de toba.. 

Editat de ALEX-CRUISER
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 12 ore, Adrian M. a spus:

Totul ok, pana la casca. Exista destule studii, teste, standarde, norme, nu la noi, la altii cu apa calda, ce explica si demonstreaza cat de mare este diferenta intre o casca de proasta calitate-sau foarte ieftina, si o casca buna-cu materiale ok. 

Aia de la motogp de ce au castile de 5*? ca acolo au niste viteze , mama mama. Si accidente serioase. 

Termoplastic, versus fibra de sticla compozit, compozit mixt, carbon. Se comporta diferit, disipa diferit la impact, etc etc.

 

Nu poti compara un mediu controlat cu drumurile publice. Oricate stele are, cand dai de camion sau stalp la viteza mare treci in lumea viselor. La Motogp aia cand pica se duc taras pe asfalt/pietris. Foarte rar se lovesc de parapeti sau alte obiecte "fixe".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

7 hours ago, ioio_viola said:

 

Nu poti compara un mediu controlat cu drumurile publice. Oricate stele are, cand dai de camion sau stalp la viteza mare treci in lumea viselor. La Motogp aia cand pica se duc taras pe asfalt/pietris. Foarte rar se lovesc de parapeti sau alte obiecte "fixe".

Normal, prin extensie, ar trebui sa avem si spatii de degajare, eventual sa scoatem indicatoarele de circulatie si copacii, stalpii de iluminat, si bineinteles, "sicanele pe roti", poate asa am putea forta comparatia intre accidentele de pe circuit si cele de pe soselele patriei. Asa incearca unii sa se dea cu mobre peticite, pe ulite din orase, sau pe bulevarde, ca pe circuit, intre doua semafoare sau prin intersectii, mai ceva decat pe circuite, sigur "circuitele" lor au ceva scurturi...le rezolva Darwin, sau Murphy...

Editat de Lup69
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 32 minute, einstein1984 a spus:

EU as sugera sa-ti urmezi propriul sfat. De 6 ani ma lovesc de diferenta intre teste mediatice si teste de omologare si te asigur ca fara Euroncap conduceam si azi masini noi fara airbaguri (ca omologarea se trece si fara). Testeled e omologare ECE si DOT sunt fix pix fata de cere  Sharp. 

Cand ei dau 4 ori 5 stele la niste casti din TERMOPLASTIC, ce au pret de lista 130 dolari (adica productie vreo 50), da mi voie sa fiu CAT SE POATE DE RETICENT privind stelele alea shap. 

ca idee, citisem acum ceva vreme ceva pe subiect:

https://www.visordown.com/news/industry/everything-you-need-know-about-new-motorcycle-helmet-regulation

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce va mai place mica rafuiala :))
Cand zice unu sa purtam echipament, nu e bine, ca noi mergem cum vrem :)) Cand zice unu ca degeaba ai echipament cand schimbi viteza brusc de la suta la 0 in nici o secunda, iar nu e bine :))
E un chirurg motociclist, cum altu e sofer de tir si motoclist, altu programator si moticiclist, altu barman si motociclist.
Ia hai gata, care nu lucreaza la fabrica de casti ciocu mic aici, nu se ia nimeni de castile shui care te salveaza cand intri cu 300 cu capul in capul de pod :))))))))))))))
AHHAHAHAHHA

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 24 minute, goe 75 a spus:

Parca un chirurg era ala care stie sa faca o operatie ...nu este un expert in casti...sau asamblat mobila Ikea...🤣

 

la cate pareri experte ai emis pe aici de-a lungul timpului, te-ai gandi ca i-ai intelege si pe altii

mai baga un update la aia cu masina de fun mai bine, imi trebuie o idee

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator goe 75
1 hour ago, prafrau said:

te-ai gandi ca i-ai intelege si pe altii

 

 

Pai eu am inteles ...d-aia m-am cracat de ras ca s-au activat oamenii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 04.10.2020 la 11:50, Adrian M. a spus:

 

Aia de la motogp de ce au castile de 5*? ca acolo au niste viteze , mama mama. Si accidente serioase. 

serioase dar ei pica pe  jos și aluneca pe nisipul de langa,se opresc si cu asta gata accidentul lui

In primul rad, ce inteleg prin viteza? Mie mi-a cazut in fata un culeg, la 90 la ora, iar GEACA cu protectii level 2, PANTALONII cu protectii level 2 si CASCA au facut ca el sa scape doar cu un deget rupt din varf, si o clavicula plesnita. Iar echipamentul, ciufulit bine. 

daca la  se lipea de parapet sau un pom si nu main aluneca cum era cu echipamentul.deci intervine si ,,norocul,,

Daca nu l avea, rupea umar, rupea si mana din cot,  probabil sold/genuchi, ca a dat bine de pamant cu ele.

 

 

DAAA, daca ai 200 la ora, discutam de altceva.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...