Sari la conținut

Totul despre voblaj


Remyx
 Share

Postări Recomandate

WOW !Exact ca clipul de mai sus am patit si eu..e rau de tot..2 ani nu m-am urcat pe motor din cauza asta..am mers while si la 130 km/h mi-a intrat in voblaj exact ca cel de sus...am incercat sa franez dar degeaba..am sarit de pe ea..m-am dus pe sosea 40-50 m..fara casca ..eream doar in bermude..am stat 3 sapt.bandajat 70% ..vara..caldura...

Consider ca amortizorul de ghidon face totul..+ca trebuie sa mai ai si ceva "experienta" ...

Asfalt uscat!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 645
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Amortizorul de ghidon un accesoriu extrem de folositor, in special pentru situatiile "speciale" dar si la abordarea virajelor in forta. DAR... din ce am observat eu, va scoate totodata in evidenta mai micile sau marile probleme de ciclistica ale unui motor.

 

Fara amortizor motorul meu (FZR1000EXUP'95) era stabil ca un tren marfar, indiferent de viteza de rulaj. Dupa ce am montat un OHLINS cu prindere laterala, am observat cu stupoare ca de la 200km/h in sus motorul are tendinta unui voblaj destul de redus ca amplitudine si frecventa, insa destul de suparator... daca nu ingrijorator. Am procedat asadar la verificarea alinierii rotilor in axul longitudinal si, nedescoperind nimic anormal am continuat cercetarile... Am observat asadar ca, in urma unui eveniment "nefericit" mai vechi (am scapat motorul pe o parte de pe cric), una dintre bridele de sustinere laterala a parbrizului este o idee mai ridicata decat cealalta ceea ce a rezultat intr'o mica descentrare a parbrizului fata de planul longitudinal. Parbrizul fiind aftermarket (MRA "race"), are o umflatura in zona centrala care, cel putin teoretic, pare ca se comporta ca o carma aeriana si, cand viteza atinge o anumita limita tinde sa afecteze pozitia motocicletei in plan vertical. In acest moment probabil amortizorul face ce trebuie si se opune acestei tendinte, de aici rezultand aparitia oscilatiilor. Fenomenul apare doar la viteze de peste 200km/h si este mai pronuntat cand vantul este puternic si bate din directia de rulare. Este doar o teorie insa nu cred ca prea departe de realitate.

 

Urmeaza sa corectez alinierea parbrizului in plan longitudinal si, daca fenomenul de voblaj dispare, voi reveni.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu vad prin ce mecanism ar putea un amortizor sa cauzeze voblaj. din felul in care descrii problema, "evidentia" = "cauza". adica inainte nu era, acum e. voblajul e o oscilatie excitata de ceva, de denivelarile drumului, de vibratiile motorului etc. de asta apare la anumite viteze. daca nu exista mecanismul care produce oscilatia, poti s-o exciti in toate felurile posibile, ca n-o sa apara.

 

gindeste-te la motoarele naked. nu numai ca sint aerodinamice ca o caramida (cu toate ca mai mult conteaza spatele motocicletei decit fata), dar, neavind parbriz, insasi inaltimea si, mai general, constitutia motociclistului ar avea o influenta mare. comportamentul motorului meu ar trebui sa se schimbe radical la viteze mari functie de cum ma aplec sau nu pe rezervor, si uite ca nu se schimba.

ar trebui ca motoarele naked sa fie dezastruoase ca stabilitate. si uite ca nu sint.

 

voblajul poate avea multe cauze si e un comportament aproape inerent al unei motociclete, e atenuat dar nu prea ai cum sa-i elimini cauzele. chiar si cablurile si furtunurile care pleaca de la ghidon joaca un rol in amortizarea acestei oscilatii.

un rol foarte important il au si cauciucurile.

 

nu sint povesti de pe forumuri, ci lucruri studiate.

 

am observat ca stringerea piulitei de la jug cu citeva grade influenteaza drastic voblajul. la motorul meu, manualul de reparatii explica procedura de stringere a rulmentilor, care consta in suspendarea rotii fata cu motocicleta la verticala si reglarea piulitei pina in punctul in care la capatul ghidonului se masoara o anumita forta necesara miscarii acestuia. pina nu am facut treaba ca la manual, adica masurat acea forta, nu mi-a disparut voblajul.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

CalinD .. despre ce mobra e vorba ?

 

M-am uitat si eu in manualul de utilizare ... la mobra mea .. dar nu explica asa ceva.

 

O sa incerc in unul de reparatie.

 

Ca o sa desfac acea piulita sa montez un amortizor ...

 

Nu credeam ca e asa filozofie.

 

Bun post ai bagat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu stiu cit de bun e, reproduc niste lucruri citite din surse in care am incredere (adica nu folclor de spargatori de seminte la colt de bloc) si oleaca de experienta personala, putina cita am.

 

motorul e Bandit de 600 din '98. acuma vreo doi ani m-am trezit cu un voblaj destul de puternic pe la 60-80 la ora pe frina de motor. era suficient cit sa ma sperie, mai ales ca inainte nici vorba de asa ceva. la alte viteze nici vorba.

 

in manual, la procedura de ajustare a rulmentilor de jug, zice asa: pui motorul pe cricul central (sau vezi tu cum faci), ai grija sa fie perfect vertical si suspenzi roata fata. prinzi de capatul ghidonului un cintar cu arc (cum au prin piete) si trebuie sa obtii o forta la miscarea ghidonului de 200-500g (asa-mi aduc aminte). in cazul meu voblajul a disparut complet la capatul superior al intervalului, pe la 500g. da, poate e greu de crezut, dar am reglat, mers la o tura, reglat iar, verificat, pina a disparut. acum simt "la mina" care e punctul in care trebuie sa ma opresc cu stringerea piulitei, e doar o idee peste strins la mina.

nu stiu daca la alte motoare e valabila aceeasi forta, mai ales ca distanta dintre capetele ghidonului probabil variaza si implicit si forta respectiva. trebuie sa consulti manualul motorului tau.

vezi doar sa nu cazi intr-o capcana in care am cazut eu: ca sa desfac piulita de deasupra jugului superior, dadeam ghidonul spre singa maxim, logic. dupa care roteam ghidonul intr-o pozitie in care sa-mi fie usor sa umblu la piulita castelata de ajustare, moment in care piulita statea pe loc si axul ghidonului se desfileta in ea. o fi o treaba evidenta, dar mai ales daca faci asta cind roata fata e suspendata, presiunea pe rulmentul superior fiind mai mare, sigur o sa se intimple. drept pentru care o sa ai senzatia ca strigi degeaba.

 

presiunea prea mare poate sa duca la uzura de tip Brinell (http://en.wikipedia.org/wiki/Brinelling) sau falsa uzura de tip Brinell (http://en.wikipedia.org/wiki/False_brinelling). daca stringi doar o idee peste strins la mina, parerea mea e ca o sa fie ok. m-am consultat cu niste oameni care repara motociclete de 30 de ani si mi-au spus ca nu se va intimpla asa ceva, cu conditia sa nu stringi ciobaneste. e posibil ca unii sa nu fie de-acord, nici nu pot sa jur 1000% pentru chestia asta.

 

revenind. parerea mea e ca voblajul e periculos mai ales daca frinezi puternic la viteza unde se intimpla, poate trage motorul de pe trasa si nu e mare lucru sa cazi. mi-a confirmat un prieten care-a mers pe el ca se comporta ciudat la frinare pe la 60-80. dupa ajustare a fost ok.

 

legat de influenta cauciucurilor, e de citit asta: http://en.wikipedia.org/wiki/Relaxation_length

 

inca ceva: a nu se confunda voblajul cu tangajul ("weave"). sint lucruri diferite, mecanisme diferite, efecte diferite. am patit si tangaj, dar aia a fost exclusiv prostia riderului, motorul n-a avut nici o vina (plecat de pe loc cu ambreiaj lasat aproape brusc la ~5000 de ture, prins marcaj stradal lunecos, roata se invirte-n gol, prins din nou asfalt -> tangaj de toata frumusetea).

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

M-am uitat de curiozitate in manualul de f4i. Scrie clar ca se strange la 25Nm piulita si se verifica daca ghidonul se misca liber fara sa agate, deci nu trebuie sa opuna rezistenta. La mine nu opune nicio rezistenta si nu are tendinte de vibratii sau voblaj din cauza vitezei, cel putin pana la 250 cat am mers eu.

O singura data a intrat in voblaj si a fost foarte urat.

Mi se pare ciudat sa strangi un rulment pana opune rezistenta cand il rotesti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Calin, poate nu m'am exprimat suficient de explicit, la mine nu e vorba de lipsa aerodinamicii ci de faptul ca noul parbriz MRA racing are o umflatura in centru, cam ca o catare si, datorita nealinierii sale in axul longitudinal (bridele de sustinere laterale sunt descentrate in urma unei cazaturi de pe loc, cand am scapat'o de pe cric) la viteze mari cred ca se comporta ca o carma aeriana si tinde sa schimbe directia. Spun asta deoarece am observat ca fenomenul este mai evident cand vantul este puternic si bate frontal, din directia de rulare. Oricum, dupa ce o sa corectez alinierea parbrizului o sa stiu daca teoria se verifica sau cauzele sunt altele.

 

Ride SAfe!

 

 

P.S.... marinarul din mine nu se poate abtine, poate vrei sa zici "ruliu"... tangajul este oscilatia navei in jurul axului trasversal... he, he, he.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

M-am uitat de curiozitate in manualul de f4i. Scrie clar ca se strange la 25Nm piulita

...

Mi se pare ciudat sa strangi un rulment pana opune rezistenta cand il rotesti.

mi se pare ciudat sa te contrazici singur.

 

hai sa facem un calcul simplu. sa zicem ca piulita aia are diametrul exterior de 5 cm (cam asa as aproxima la mine, probabil pe acolo e si la F4i). un cuplu de 25Nm s-ar traduce printr-o forta aplicata la diametrul exterior al piulitei de... 100 kilograme. stiu, poate parea incredibil, dar sint chiar 100 de kilograme, refa calculul daca nu-ti vine sa crezi.

acum te intreb, daca aplici o forta de stringere de 100 kg piulitei, oare o sa fie ceva preincarcare pe rulmenti? rulmentii aia sint oricum supusi la forte nu chiar mici prin simpla greutate a motocicletei + a riderului. nu mai zic de socurile de la denivelari si de la frinari puternice.

 

si niste screenshoturi din manualul original (adica facut de Suzuki) pt. Bandit.

 

P.S.... marinarul din mine nu se poate abtine, poate vrei sa zici "ruliu"... tangajul este oscilatia navei in jurul axului trasversal... he, he, he.

adevarat, nu eram sigur de cuvint si mi-a fost lene sa caut intr-un dictionar.

miscarea de care vorbesc eu e de fapt oscilatie in jurul unui ax perpendicular pe drum, cred ca in final nu e nici tangaj, nici roliu, nu stiu cum s-ar traduce.

 

PS: stiam ca esti in domeniu dar termenul l-am introdus absolut intimplator :D

 

nici roliu

pardon, ruliu.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

CalinD .. despre ce mobra e vorba ?

 

M-am uitat si eu in manualul de utilizare ... la mobra mea .. dar nu explica asa ceva.

 

O sa incerc in unul de reparatie.

 

Ca o sa desfac acea piulita sa montez un amortizor ...

 

Nu credeam ca e asa filozofie.

 

Bun post ai bagat.

In principiu, daca pui un amortizor radial cred ca-i zice (ca scotts, gpr sau altele), n-ar trebui sa trebuiasca sa umbli la piulitele acelea (Ma rog, decit daca vrei tu). Piulita pe care tre s-o schimbi in acel caz, e peste placa care tine amortizoarele, iar acele 2 piulite sint in general sub ea. Metoda de care zice Calin se refera la acele 2 piulite, si intr-adevar, in unele manuale sint niste metode de strigere mai deosebite. In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

 

nu vad prin ce mecanism ar putea un amortizor sa cauzeze voblaj. din felul in care descrii problema, "evidentia" = "cauza". adica inainte nu era, acum e.

Nu cred ca asta e ce zice Radio Guy. Din ce zice el acolo, reiese cam asa: Din cauza nealinierii carenei, ii apare o forta laterala care tinde sa-i mute botul intr-o parte. Daca botul incepe sa faca un unghi cu directia de mers, si roata (ghidonul) incepe sa ramina sub alt unghi cu directia de mers. La un moment dat, tensiunea din rama si carene va face ca ea (carena, moto) sa revina la pozitia initiala, ceea ce va modifica iarasi unghiul ghidonului (rotii) cu axul longitudinal al moto. Cind nu avea amortizor, asta se intimpla cam fara ca el sa o considere o problema, pt ca se producea natural. Din cauza ca acum ghidonul tinde sa se opuna dezalinierii, motorul probabil tinde sa vireze cu totul. Cel putin asa am inteles eu..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

 

eu stiu cativa oameni care se jura ca strans mai puternic al jugului le-o cauzat probleme de genul motoreta nebuna la viteze mai mari... nu 200+ ca vb de enduro touring...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu stiu cativa oameni care se jura ca strans mai puternic al jugului le-o cauzat probleme de genul motoreta nebuna la viteze mai mari... nu 200+ ca vb de enduro touring...

Foarte posibil si asta. Eu n-am avut probleme, dar cert e ca nici nu-l puteam strige ff tare. (la al meu are si o siguranta care prinde ambele piulite, asa ca trebuie sa fie aliniate si asta nu te lasa sa-l stringi de sa-i iasa zeama. Dupa vreo citeva ture de strins, alea fiind de aluminiu, si abuzate de fostii proprietari-care pp ca au facut la fel- au cam trebuit altele). In schimb, dupa ce i-am pus amortizor, si pe ala il puteam regla de aproape nu puteai sa-l ghidonezi, cind era f tapan, era desi n-as zice ca devenea nebuna, era aiurea cumva

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In orice caz, functioneaza metoda cu strinsul ceva mai puternic, face ghidonatul ceva mai greu, dar in lipsa de amortizor de ghidon, e mai mult decit nimic.

diferenta dintre punctul in care dispare orice joc (piulita de ajustare strinsa doar la mina) si cum e reglata la mine acum e foarte mica. bine, se simte la mina cind roata e suspendata dar e ceva gen diferenta dintre a impinge un caiet si a impinge o carte pe un birou lucios.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 months later...

Aveti mare grija la voblaje.Pe mine prima data m-a iertat,dar a doua oara nu am fost asa norocos.Eram in plina acceleratie, in treapta a 2-a pe un drum cu denivelari,moment in care a voblat atat de violent incat am fost aruncat pe partea stanga,iar motorul(kawasaki zx9r) a picat pe partea dreapta.mare noroc cu echipamentul ca altfel putea fi mult mai rau.

Iarna asta o sa am de schimbat carene,toba,scarite,ghidoane dar obligatoriu o sa schimb rulmentul de la jug si o sa ii pun un amortizor de ghidon.

Mai de mult timp simteam o usoara oscilatie cand miscam in mers ghidonul stanga-dreapta, dar nu am gasit clar care este cauza, iar in urma cu vreo 2 luni mi-a intrat in voblaj dar si-a revenit, pe acelasi tip de drum,astfel incat mi s-a rupt opritorul de la ghidon(cel montat pe cadru). Posibil ca acesta sa fi avut un rol in oprirea voblajului,sau pur si simplu noroc.

Rezultatul nu este foarte grav, o lovitura de la impact cu asfaltul pe umarul stang si o un inel al coloanei putin tasat. FOARTE MULT m-a salvat geaca,casca si manusile.Am decat o zgarietura mica pe umarul drept unde s-a uzat complet geaca din material textil si una mica pe mana.

Aveti grija si nu ignorati purtarea echipamentului.pe mine m-a salvat

ASFALT USCAT !!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Calin, poate nu m'am exprimat suficient de explicit, la mine nu e vorba de lipsa aerodinamicii ci de faptul ca noul parbriz MRA racing are o umflatura in centru, cam ca o catare si, datorita nealinierii sale in axul longitudinal (bridele de sustinere laterale sunt descentrate in urma unei cazaturi de pe loc, cand am scapat'o de pe cric) la viteze mari cred ca se comporta ca o carma aeriana si tinde sa schimbe directia. Spun asta deoarece am observat ca fenomenul este mai evident cand vantul este puternic si bate frontal, din directia de rulare. Oricum, dupa ce o sa corectez alinierea parbrizului o sa stiu daca teoria se verifica sau cauzele sunt altele.

 

Ride SAfe!

 

 

P.S.... marinarul din mine nu se poate abtine, poate vrei sa zici "ruliu"... tangajul este oscilatia navei in jurul axului trasversal... he, he, he.

 

 

Am corectat alinierea parbrizului... nu'mi vine sa cred ce descentrat era. Prima proba... nu am avut cum sa'i dau mai mult de 240, aglomeratie mare... oricum, sta perfect... ca un tramvai.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Din toate experientele mele am ajuns la concluzia ca motocicleta intra in voblaj din cauza mainilor prea stranse pe ghidon. De obicei incepatorii cu inclinatii spre stilul moto gp fac asta in momentul in care trec peste denivelari. Ei merg pe principiul "tin strans ca nu va vobla"... dar legile fizicii bineinteles ca sunt mereu mai puternice decat antebratele lor. Tot eu am ajuns la concluzia ca motocicleta isi modifica orientarea rotii pentru a se autostabiliza, moment in care cel care o coduce trebuie sa lase mainile cat mai moi, precum si pozitia in sa.. "take control by doing nothing".

Voblajul in timpul franarii de urgenta este cauzat de presiunea inegala a mainilor pe ghidon, se intampla datorita lipsei de experienta.

Mai sunt si exceptii in care motocicleta intra in voblaj datorate de : roti descentrate/indoite, slabe, lipsa distantierelor... si de obicei se intampla in acceleratie in momentul cand se descarca fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Imposibil nu ar fi sa o redresezi, dar avand in vedere panica ce se instaleaza in acel moment e greu sa iti controlezi reactiile.

 

tipul din clip cu siguranta nu era la primul tank slapper.

 

dar na, ceasul negru, pisica rea. ;)

 

cand e sa se futa, se fute rau, n-o mai redreseaza nimeni.

 

ps. hm, n-ar fi trebuit sa ma cenzureze?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aveti mare grija la voblaje.Pe mine prima data m-a iertat,dar a doua oara nu am fost asa norocos.Eram in plina acceleratie, in treapta a 2-a pe un drum cu denivelari,moment in care a voblat atat de violent incat am fost aruncat pe partea stanga,iar motorul(kawasaki zx9r) a picat pe partea dreapta.mare noroc cu echipamentul ca altfel putea fi mult mai rau.

Iarna asta o sa am de schimbat carene,toba,scarite,ghidoane dar obligatoriu o sa schimb rulmentul de la jug si o sa ii pun un amortizor de ghidon.

Mai de mult timp simteam o usoara oscilatie cand miscam in mers ghidonul stanga-dreapta, dar nu am gasit clar care este cauza, iar in urma cu vreo 2 luni mi-a intrat in voblaj dar si-a revenit, pe acelasi tip de drum,astfel incat mi s-a rupt opritorul de la ghidon(cel montat pe cadru). Posibil ca acesta sa fi avut un rol in oprirea voblajului,sau pur si simplu noroc.

Rezultatul nu este foarte grav, o lovitura de la impact cu asfaltul pe umarul stang si o un inel al coloanei putin tasat. FOARTE MULT m-a salvat geaca,casca si manusile.Am decat o zgarietura mica pe umarul drept unde s-a uzat complet geaca din material textil si una mica pe mana.

Aveti grija si nu ignorati purtarea echipamentului.pe mine m-a salvat

ASFALT USCAT !!

 

 

Vorbesti de voblaj de parca ar fi un nene foarte scortos, suparacios, care abia asteapta iti arunce bete in roate.

Voblajul este un fenonem foarte normal la o motocicleta care se intampla foarte des celor ca tine.

Incearca sa o chemi popa sa o stropeasca cu apa sfintita

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vorbesti de voblaj de parca ar fi un nene foarte scortos, suparacios, care abia asteapta iti arunce bete in roate.

Voblajul este un fenonem foarte normal la o motocicleta care se intampla foarte des celor ca tine.

Incearca sa o chemi popa sa o stropeasca cu apa sfintita

 

majoritatea raidarilor nu prea le au cu experienta asa ca deznodamantul unui voblaj tine f mult de noroc.

 

unii au impresii de raidari, impresii de care vor fi si ei constienti dupa ce trec prin asa ceva.

 

o sg data mi-a facut st-dr-st-dr dar si-a revenit. n-o sa mananc acum (cuvant urat) ca am facut eu una sau alta, pur si simplu si-a revenit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

multi raidari nu stiu ca se folosesc amortioare de ghidon pt asa ceva, altii il vad si nu stiu ce e ala, iar o alta parte din ei....il au dar nu stiu sa il regleze.

 

in primavara cand mi l-am schimbat pe al meu, era un tip care vindea unu de pe motoreta lui. o cumparase un R6 accesoriazat si imi zice ca il incomodeaza amortizorul. la ce nu stiu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Kristian K changed the title to Totul despre voblaj

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...