Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Africa Twin nu-i singurul meu motor si cu atat mai putin singurul pe care l-am condus. Si topicul este despre franarea eficienta, nu despre franarea cu motorul x, y, z. Desi franarea este la fel (adica se face la fel) pe oricare motor. Faptul ca zx9r-ul tau se ridica mai repede de poponeata decat un hornet, nu schimba cu nimic legile fizicii.

Editat de Bulinu'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Bun, propun atunci ca toate discutiile din acest topic sa fie sterse, legile fizicii sunt aceleasi, sa ramana doar legea inatacabila si fundamentala enuntata de lider MAXIMUS Dan Nastase, restul sunt aberatiile noastre, care intradevar, pot fi mutate la gunoi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ Bulinu' :

Fix din aceeasi cauza eu sunt de parere ca trebuie sa inveti sa franezi SI CU SPATELE. Orice ati face voi, atata timp cat inca exista contact intre roata spate si asfalt, frana spate va creste decelerarea. Ca de la un anumit moment incolo roata spate se ridica, este alta poveste. Nu inseamna ca pana atunci nu trebuie sa o franezi. Si conform legilor fizice, roata spate franata se va ridica de pe asfalt mai tarziu decat cea nefranata.

Corect ce zici tu,dar iarasi,in teorie.Hai sa si detaliez de ce zic asa,desi am mai scris inca odata treaba asta,cu citate dintr-un studiu al Min. Transporturilor din State.Pe scurt :

Creierasului uman nu prea ii place sa faca multi-tasking,asta e o afirmatie stiintifica dovedita.Deci,daca vrei sa faci ceva bine,te concentrezi,faci un singur lucru,si apoi treci la altul.Cand faci 2 lucruri deodata le faci pe amandoua nu tocmai bine.Sau creierul se concentreaza pe un lucru si celalalt il face din automatism,dar nu cum trebuie.De aceea recomandau in studiul ala obisnuirea reflexelor numai cu frana fata,ca in cazul unei franari de urgenta toata puterea de concentrare sa se puna pe frana fata si astfel sa executam o franare cu fata aproape perfecta.

Treaba se reduce la logica simpla : exista frana pe ambele roti,dar o frana are ponderea de 80-90% din forta de franare.Din moment ce un rider mediu,un om normal fara o oarecare experienta nu poate folosi amandoua franele la capacitate maxima(pt ca omul nu e construit sa faca mai multe lucruri deodata decat dupa ani si ani de exercitiu cand nici atunci nu le face,dar intra in functiune automatismele),hai sa ne concentram 100% asupra franei care ofera forta majoritara de franare,si astfel sa folosim 80-90% din potentialul motocicletei de a frana.Decat sa ne concentram pe amandoua si sa folosim 60-70% din potential pt ca in loc sa strangem frana fata la perfect eram atenti sa nu blocam spatele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De ce nu faceti misto si de...

 

C-ABS.

 

Un sistem Honda destinat motocicletelor hipersportive.

Pe langa faptul ca ne schimba conceptia despre ABS-ul la curse... mai executa si franarea corecta:

Indiferent cu ce forta sau daca apesi pe maneta, pedala, sau ambele... C-ABS actioneaza intai spatele pana se aseaza motocicleta, apoi fatza, mentinand si putzin spate pentru stabilizarea pe traiectorie !

 

La multzi kilometri frumoshi !

 

Nu e pe nici o motocicleta de pista desi este acceptat prin regulament.

C-ABS pune frana roata fata extrem de tare si tot se ridica pe fata asa cum am pus fotografii cu CBR600RR cu cateva zile in urma. C-ABS nu lasa roata fata sa se blocheze dar nici roata spate nu se blocheaza. C-ABS este comandat electronic, si nu seamana cu CBS.

/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=752054

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ Method:

 

Dupa institutia americana pe care o citezi

daca nu suntem capabili sa folosim la moto una bucata picior pentru frana spate,

una bucata celalalt picior pentru schimbatorul de viteze...

una mana pentru ambreiaj si alta pentru frana de fatza...

atunci inteleg motivul pentru care automobilele lor nu au decat doua pedale pentru doua picioare:

creierasul lor nu poate actiona trei comenzi cu doua picioare asa cum fac majoritatea europenilor!

 

De unde rezulta ca ar fi cazul sa lasam exemplele gen tandala si daca vrem sa devenim motociclisti corecti

si nu doar "posesori"... sa ne punem cu burta pe carte si sa fim cu antrenamentele "la zi".

 

Capabilitatea de a frana ca Fred Flinstone sau ca Mik Doohan... doar de voi depinde!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

This is bullshit. Creierului nu-i place multitasking, dar franarea exersata suficient devine reflex. ce spun aia acolo suna cam asa: nu sunteti in stare cu 2, lasati-o balta, nu are rost sa va antrenati, folositi 1.

Antrenamentul , franarea de fiecare data cu ambele frane, indiferent de situatie, creeaza reflex. NU-ti trebuie multitasking.

Plus ca ar trebui sa invatati ca roata spate blocata nu inseamna decat o dunga neagra pe asfalt atunci cand franezi ca sa nu te infigi in obstacol.

 

si explica-mi, te rog, care-i diferenta intre a merge cu roata spate taras si a merge cu roata spate ridicata de pe sol? cam care situatie e mai periculoasa?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Teoria ca teoria, practica ne omoara. Toata lista aia de manevre trebuie executata in mai putin de jumatate de secunda. Altfel e degeaba. Ramne la stadiul de teoretic corect.

He he, unii mai au timp si sa se ridice in scarite si/sau sa "culce" motocicleta, atunci cand executa o franare de urgenta. :D

Pana la urma practica se formeaza prin exercitiu. Altfel n-am putea nici sa pornim de pe loc.

Parerea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si pina la urma, ss-urile se opresc datorita legilor fizicii sau nu?

Tu ce crezi?

Ca nu. Motocicleta mea NU frineaza datorita legilor fizicii. Ea frineaza ca trag eu maneta. Din cite stiu eu, aia la fabrica n-au invatat-o fizica si de la mine sigur nu stie.

Legile fizicii imi explica mie din cind in cind de ce frineaza cum frineaza. Dac-o vad ca frineaza mai bine intr-un fel, pai atunci aia e fizica si legile le verific dupa. Teapa asta au luat-o si altii, respectiv aia cu masuratorile. Ei au vrut sa faca o lege generala (corecta de altfel) pe baza unui caz particular (la fel de corect), au masurat cazul, au aruncat ce nu le-au convenit (adica masuratorile, care erau realitate masurata) si a iesit cumva. Mie mi s-a parut ciudata aia cu frinarea cu ambreiajul tras care ziceau ca-i mai scurta decit cu el cuplat. Oare de ce? Oricum, cel mai tare s-au fript aia cu de ce se invirte pamintul. La propriu.

 

PS:

Interesant filmuletul ala cu abs. Mai ales diferentele de distante, chiar si pt acelasi tip de moto.

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ Bulinu :

Cum sa zic,nu atat timpul care iti ia sa pui spatele (care mi se pare mai rapid de pus ca fata) nici faptul ca se blocheaza sau se ridica spatele (desi daca ai ridicat spatele pe franare inseamna ca totusi cunosti ceva meserie :P) e atat de daunator ci faptul ca te concentrezi la alte lucruri in loc sa pui fata la perfect.

Dupa opinia mea forta cea mai mare de franare o obtii atunci cand aproape toata greutatea motocicletei "vine" pe roata fata apasand astfel cat de mult se poate in jos combinata cu aplicarea fortei de franare fata exact la limita blocarii.Eu zic ca astfel obtii cea mai mare forta de franare,cineva bun la fizica sa confirme sau sa infirme daca am dreptate.

Bine,ce am zis eu acum e deja foarte greu aplicabil in practica (iar practica asta,dom'le :P) pt ca tre sa simti limita aderentei cauciucului si in acelasi timp sa ai grija sa nu dai motorul peste cap,toate astea in timp ce probabil esti cu morcovul in fiund ca ti-a taiat ceva fata,ce mai,tre sa fii putin profesor.

Deci pana la urma : "ze power iz within you" :bounce:

Pe circuit mi se pare putin mai usor pt ca esti intr-un mediu (cat de cat) controlat.

 

He he, unii mai au timp si sa se ridice in scarite si/sau sa "culce" motocicleta, atunci cand executa o franare de urgenta.

Corect,corect,unii chiar fac chestiile astea,jos palaria.

Totul se rezuma pana la urma la o vorba de mare angajament al unui vecin de-al meu genul slapi si maieu alb peste burta,dicton rostit intre 2 semintze sparte intre dinti : "de bah baiatule,sunt unii care le are,si sunt unii care nu le are,ce sa-i faci,asta-i viata" :crack:

Avea dreptate,mai puteam sa-l contrazic?

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

STIMATE STUDENT MOTO:

INCEPE cu ceea ce corect vi se spune in acest topic -

dupa care - exersezi, exersezi, exersezi... pana cand devii artist!

Daca ai fi violonist ai deveni mai bun ca Paganini.

 

Un Stradivarius nu performeaza niciodata singur!

 

IDEAL SEQUENCE

Learn ideal sequence for the most effective emergency braking possible is to successively

 

Close the throttle, apply the rear brake, apply the front brake and declutch completely.

 

A FEW SECONDS OF AUTOMATISM

We quickly realized during these tests that the load imposed on the rider during hard braking is immense. An emergency stop from 100 km/h lasts more or less four seconds; basically, one second for reaction and stabilization and three seconds of braking. During these four seconds the rider undergoing considerable physical stress acts in a conditioned manner. In an emergency, the rider performs unconsciously but more quickly and less well

what he does habitually in more normal situations.

 

BRAKING THROUGH HABIT

Pierre Savoie, chief instructor of driver training for BMW Canada, explains the matter by saying, “According to Dr. Bruce Lipton of Sanford University in California, our conscious mind can process 2,000 bits of information per second, while our subconscious can process 4,000,000,000. It’s not necessarily limited to reflexes, but to the deeply rooted habits of human beings.”

 

INGRAINED HABITS

In our opinion, the only way for a rider to achieve true proficiency in straight-line emergency braking of a motorcycle is to practise long enough and hard enough to make the procedure a matter oft.

 

SI MAI TINE MINTE:

Virtuozitatea pe motocicleta nu inseamna... numai franerea !

:P

 

 

In legatura cu ”scolile romanesti de kamikaze”

exprim doar punctul meu de vedere sincer.

 

In ceea ce ma priveste nu aberez in domeniu si nu jignesc pe nimeni.

In cazul de fata, discutia se reduce la trei puncte esentiale:

 

1. Nimic din ceea ce inseamna motocicleta nu imi este strain, am alergat si la curse,

am in palmares cateva cupe, diplome si medalii.

 

2. Am licenta de instructor moto de foarte mult timp (martori sunt Troia si Bratovici),

dar nu profesez pentru ca - in conditiile oferite de scolile noastre de conducere –

nu as mai fi eu insumi si ar insemna sa ma dezic de toate standardele si principiile mele.

 

3. Fiindca nu as recomanda nimanui sa inceapa o scoala moto fara talent

cunoasterea amanuntita a motocicletei si executarea corecta a intregii game de manevre

necesare in traficul aglomerat - dar si in exploatarea de mare finete, indiferent de vreme si teren

- including ”claviatura” maini-picioare, ambreiaj si frane –

necesare la pornirea in rampa, la executarea surplace-ului, in competitii -

sau a tot ceea ce este necesar ca studentul sa plece cu adevarat pregatit pentru viata

cu toate ”facultatile” insusite temeinic - fizice si psihice, teoretice si practice !

 

Spor si sa auzim numai de bine !

 

;)

Spilul final al acestui topic ar fi in felul urmator:

Minus din teorie cu minus de pe teren...

Super-plus la ratingul de tara !

Ceilalti 20% sa faca un partid in opozitie !

 

Noi sunteem roomani... :wave:

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index.html

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index1.html

 

"You should always practice maximum braking in controlled conditions-read: racetrack-where you can safely explore your limits. In this situation, many riders (myself included) ignore the rear brake entirely. Others choose to use the rear brake to balance the chassis. There are valid reasons for both techniques, so try them both to see which works best for you. Remember, however, that a sportbike is able to transfer all its weight to the front during braking, so extreme care must be taken when using the rear brake, to avoid wheel lockup."

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index.html

http://www.sportrider.com/riding_tips/146_0705_braking_effectively/index1.html

 

"You should always practice maximum braking in controlled conditions-read: racetrack-where you can safely explore your limits. In this situation, many riders (myself included) ignore the rear brake entirely. Others choose to use the rear brake to balance the chassis. There are valid reasons for both techniques, so try them both to see which works best for you. Remember, however, that a sportbike is able to transfer all its weight to the front during braking, so extreme care must be taken when using the rear brake, to avoid wheel lockup."

 

 

Stiu cartea din care ai citat, o am si eu. N-are nici o relevanta ce face Rossi pe circuit la cum se franeaza pe strada in Romania, crede-ma. S-a facut paralela cu circuitul doar pentru a se sublinia ca aia franeaza cel mai tare, in rest e irelevant.

 

 

ntz ntz ntz... :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate sunteti interesati si de sfaturile pentru franare ale unui instructor din alta tara :

si chiar un pilot :

Aia din primul filmuletz daca ar testa la o viteza un pic mai mica s-ar intoarce inapoi in timp! :crack: Oricum, mult mai buni decat instructorul mediu de la scolile de soferi de la noi.

 

Tipul din filmuletul al doilea e foarte priceput intr-ale motoretelor, am vazut cam toate filmuletele lui, care e insa relevanta filmuletului pus de tine?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Corleone, te plictisesti si tu?Este? E prea mare liniste pe forum. Recunoaste ca ai bagat batul prin gard asa ca sa ne fluieri la joaca. :crack:

 

Ai si tu rabdare, azi ne relaxam si noi, daca vrei sa te invatam IAR cum sa folosesti franele, o luam de la capat de maine.

 

P.S. Te uiti sa vezi daca suntem online cand mai bagi batu' prin gard? :laugh:

Editat de Niko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone

Corleone, te plictisesti si tu?Este? E prea mare liniste pe forum. Recunoaste ca ai bagat batul prin gard asa ca sa ne fluieri la joaca. :crack:

 

Ai si tu rabdare, azi ne relaxam si noi, daca vrei sa te invatam IAR cum sa folosesti franele, o luam de la capat de maine.

 

P.S. Te uiti sa vezi daca suntem online cand mai bagi batu' prin gard? :laugh:

 

Eu v-am mai zis, suferiti de voi si va credeti prea importanti. Voi sunteti bucurosi si daca sunteti luati la misto, asa simtiti si voi ca existati.

 

Apropo, dormi cu casca si costumul moto pe tine? :wink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...